Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties
Bron: Technology Review

Wetenschappers hebben een manier gevonden om de menselijke zintuigen een gevormd vlak te laten ervaren, terwijl er in werkelijkheid sprake is van een vlak oppervlak. Uiteindelijk wil men zover komen dat allerlei vormen, structuren en zintuiglijke gewaarwordingen gesimuleerd kunnen worden, aldus de Mexicaanse neuroloog en computerwetenschapper Gabriel Robles-De-La-Torre. In theorie is het mogelijk om een apparaat te ontwikkelen dat zijn uiterlijke vorm, structuur en textuur echt kan veranderen. Dat zou echter een zeer groot en complex apparaat worden, waardoor het in de praktijk niet haalbaar is. In plaats daarvan richten Robles-De-La-Torre en zijn collega's over de hele wereld zich op de mogelijkheid van zintuigen om zich te laten bedriegen en de werkelijkheid anders te ervaren dan hij is.

Samen met enkele Italiaanse collega's heeft Robles-De-La-Torre een machine gebouwd om na te gaan of dit principe klopt. Het apparaat bestaat uit een vingerhoedje, die verbonden is met een mechanische arm. Gebruikers kunnen hun vinger in het vingerhoedje leggen, waarna een groot aantal motortjes door het uitoefenen van verticale en zijwaartse krachten een virtueel oppervlak creŽren. Enkele proefpersonen hebben het apparaat geprobeerd en vonden de simulatie zo realistisch dat zonder veel moeite de gevoelde vormen benoemd konden worden. De mogelijkheid bestaat dat op deze manier ook pijn gevoeld en ervaren kan worden, maar om die hypothese te bevestigen of te ontkrachten is nog meer onderzoek nodig, aldus Robles-De-La-Torre: 'pain is a complex phenomenon'.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Een paar jaar geleden ben ik met mijn toenmalige stage naar de Nationale ICT conferentie geweest. Daar hadden onderzoekers - volgens mij van de TU Delft but don't shoot me if I'm wrong - een beeldscherm en een mesje (aan een robotarm) opgesteld. Wanneer je het mesje vastpakje voelde je weerstand, daarnaast was op het beeldscherm een blokje klei te zien. Met het mesje kon je virtueel snijden (je voelde de weerstand groter worden) en relief tekeken dat je daarna weer goed kon voelen. Ik heb het geprobeerd en dat was toen al erg goed te voelen.

Dit lijkt mij te bewijzen dat deze techniek al langer bestaat. Of is de nieuwigheid dat het nu toepasbaar is voor commerciele of medische doeleinden?
Nee, dit toont aan dat het niet uit de lucht komt vallen. Er wordt inderdaad al jaren aan gewerkt, overal ter wereld; zeker de medische wereld (operaties-op-afstand) zit er op te wachten met een grote zak geld.

Dit is gewoon weer een stap vooruit, of mogelijk een heel andere onderliggende techniek (die dan weer te combineren valt, etc). Onderzoek gaat zelden of nooit in een lijn vooruit, net als (elk ander type) evolutie.
Dat was Tu Twente met een Reach-in display:
http://www.reachin.se/products/
Erg overtuigende demos!
Klopt, en zo zijn er wel meer soorten 'haptic devices' die elk op hun eigen manier de gebruiker het idee geven een fysiek iets te voelen zonder dat het er is (dwz. alleen in het geheugen van een computer).
Ik denk eigenlijk dat het voelen van de pijn van je virtuele avatar wel kan helpen met je inleven in een spel, eigenlijk... Het geeft je een extra goed gevoel als je niet geraakt wordt.

Bovendien bestaan al dingen die je pijn laten voelen tijdens het gevecht. Geweren, en iets minder pijnlijk en dodelijk: op IWOOT staat een laser-game set die je een schok geeft als je geraakt wordt. Wat je noemt een adrenaline-kick }>
"you die in the game, you die for real"

Als je pijn kan ervaaren dan moeten ze het gaan beperken maar dan heb je het probleem dat de bepreking te doorbreken is. Doe mij dan maar een normale force feedback stuurtje :)
Als de motor niet sterk genoeg is om een bepaalde kracht uit te oefenen zal deze niet doorbroken worden. Je moet natuurlijk niet de motor softwarematig limiteren, dan heb je met de volgende exploit geen vingers meer }>.
In zekere zin heb je wel gelijk, maar de pijn/kracht die een ruige bouwvakker nodig heeft om het te ervaren zal hoger zijn dan voor zoontje lief. Dus software limiters zou ik zeker wel aanraden.
Daarnaast verleggen de mensen hun grenzen. Nu hou je van een licht sm zweepje, volgende maand van scheermesjes ... :+
Dan heb je tenminste geen last meer van al die Battlefield 2 noobs :D
hehe en dan een virus hebben dat die beperking ongedaan maakt :+
Simuleer voor mij maar een zachte vrouwen huid. :9~
Daarvoor hoef je geen simulatie/force feedback ding te hebben. De oplossing hiervoor heet Reality :+
maar die modelen zijn zo wispelturing, lastig, duur en niet altijd beschikbaar/in de stemming.
owja en ze willen atijd soaps kijken waar jij niks mee te maken wilt hebben en eigenlijk iets anders wilt zien.

"i'm with bosmonster"
Het meest vervelende is dat je die krengen niet meer kan updaten. Na een jaar of vijf loop je alweer met een oud model te spelen.
Je kan haar ook inruilen voor een nieuw fris model!
let op de undocumented features ;)
Wife1.0
Na een jaar of vijf loop je alweer met een oud model te spelen.
Om nog maar te zwijgen over het feit dat multiplayer meestal niet zo'n goed idee is... :+
@kzin
Inclusief SchoonMoeder 2.0
Updaten gaat nog wel. Aanschaf valt ook nog wel mee. t'is alleen die astronomische verwijderingsbijdrage..... :r
Dan ruil je haar toch in voor een recentere versie? Het grootste voordeel is dat ze recyclebaar zijn... (Wel goed schoonmaken natuurlijk, voordat je d'r inruilt...)
De mogelijkheid bestaat dat op deze manier ook pijn gevoeld en ervaren kan worden, maar om die hypothese te bevestigen of te ontkrachten is nog meer onderzoek nodig, aldus Robles-De-La-Torre: 'pain is a complex phenomenon'.
Raar, juist pijn lijkt me erg simpel te simuleren. Veel lastiger is het simuleren van vormen zoals ze nu gedaan hebben.
Ik vermoed dat het niet zo in het interview gestaan heeft?

edit:
De hieronder genoedme link naar het originele artikel bevat geen enkele verwijzing naar pijn. Blijft dus raar..
pijn is niet gelijk aan druk of bloed. het is waarschijnlijk al erg moeilijk te definiŽren, omdat de een iets als pijn ervaart en de ander als genot.
Ik ben wel benieuwd naar een combo van dit apparaat met VR die emoties kunnen opwekken :)
Als je pijn kunt ervaren, dat wil zeggen, als ze dat apparaat zo ver kunnen krijgen... Worden er dan virussen ontwikkelt door gefrustreerde duitse professors waardoor je tijdens het spelen van een spel ineens vergaat van inmense pijnen?
waarom Duits? Was een mexicaan hoor, weet niet hoe je hier nu weer op komt?
Hoera, er is weer een nieuwe (eindeloze) marteltechniek uitgewerkt ... ;(
ik denk dat de meeste nog niet zijn uitgespeeld met winxp, die is nog zeker goed voor 2 jaren aan vrijwillige martelingen ;)
Pijn is heel erg subjectief. er zijn zo'n 486 beschrijvingen van "pijn" bekend. daar deze "pijn" niet gelijk is voor iedereen spreekt men liever van pijn bewustwording. en pijnbewustwording is veel meer dan alleen de prikkel die het doet ontstaan. pijnbewustwording omvat ook de emotionele en psychische ladingen. Daardoor is het vrij complex.

"pijn"is dus veel moeilijker te simuleren dan een vorm. Een vorm heeft dan wel variable waarden, maar een rechthoek is een rechthoek. maar pijn voor jou betekent niet automatisch pijn voor mij :)
Waarom doet dit mij aan The Matrix denken. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen op dit gebied, maar of ik echt blij zal zijn met dergelijke systemen/apparaten, valt nog te bezien. Ik denk toch dat ik het houdt bij een normaale force feedback joystick/gamepad/gamestuur.
je hoeft er ook niet blij mee te zijn, dat doen anderen wel.
je kunt idd gewoon je oude speeltjes gebruiken ?!
Mij lijjkt het meer richting Star Trek te gaan: Het holodek komt nu dichterbij. Niet qua beeld, maar wel qua aanraking.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True