Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties
Bron: MCV

Playstation 2-eigenaren kunnen binnenkort een bewegingsgevoelige controller voor hun console aanschaffen. In2Games brengt een vergelijkbare Wii-remote met bijbehorende games op de markt.

Met de draadloze controller kunnen spelers bijvoorbeeld tennissen, poolen, golfen, racen en bowlen, op vergelijkbare wijze als met de Wiimote, waarbij deze de bewegingen simuleert.

ControllerDe techniek in de controller, genaamd Freedom, is op dit moment nog ontwikkeling. In2Games heeft 112 miljoen euro financiering binnengesleept en zal de eerste speltitels samen met de controller met kerst aan de man brengen. Het apparaat wordt deze week nog gepresenteerd op de Games Convention in Leipzig.

De conceptafbeelding suggereert dat we verschillende accessoires kunnen verwachten voor het besturingsapparaat. Voor de Wiimote zijn inmiddels ook vele accessoires beschikbaar waarin de controller geplaatst kan worden, zodat de speler zich meer kan inleven in het spel. Zo is onder meer een tennisracket, golfclub, zwaard, keu en bakpan beschikbaar voor de Wii-controller.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

Zoiets er toch al een hele tijd voor de PS2? (http://www.gamegear.be/product_info.php?products_id=716) is zelfde van de zelfde makers.

Het zal alleen bij dit soort games blijven, ik zie er geen Sony, Namco, Konami, EA, Capcom of UbiSoft games voor verschijnen. Dat is nu juist de kracht van de Wii. Dat de beste developers er games voor maken.

Voor de mensen die denken dat het ook op de PS2 kan:
Gametrak Darkwind, Real World Golf and Real World Golf 2007 are not compatible with Xbox 360 or PS3.

Gametrak Units are only compatible for the consoles they are designed to work on. Ie. a PS2 Gametrak will only work on a PS2 Unit and a PC Gametrak will only work on a PC.
Van http://www.in2games.uk.com
Voordelen voor Nintendo:

De PS2 is niet standaard voorzien met deze hardware noch zullen veel op de nieuwe generatie gericht uitgevers niet snel nog iets nieuws willen proberen op de ps2. Veel uitgevers hebben er al geld in zitten en zullen niet snel overstappen. De huidige hippe uitstraling en nieuwe doelgroep die aangeboord wordt zal niet snel geld uitgeven aan een andere console.

Voordelen voor Sony:

Het verschil tussen een ps2 en een Wii is ook nauwlijk noemenswaardig vergeleken met de echte nextgen grafische monsters (xbox360/ps3). Als je dan toch een ps2 hebt liggen en je hoeft maar enkele tientjes uit te geven ipv 250§. Los daarvan is een extra console die ook nog eens geen dvds afspeelt dan weinig interessanter voor een ps2 bezitter. Met +100 miljoen verkochte ps2s waarvan 1/3 nog wel gebruikt wordt is deze markt zeker niet zo oninteressant.

Resultaat: Ik vermoed dat dit weinig tot niets uitmaakt voor de Wii maar wel de levensduur van de ps2 verlengt wat Sony wel kan gebruiken met de relatief lage verkoopcijfers van de ps3.


Betreffende de mensen die de ps2 grafisch met de Wii vergelijken....

De GC was al beter dan de PS2 op grafisch gebied dat zie je duidelijk aan de AA en AF in elk spel. Los daarvan zie je het bij de beste spellen zoals Resident Evil 4. http://www.youtube.com/wa...KpZtI&mode=related&search= . Maar in het algemeen werden de verschillen in de beide systemen zelden duidelijk en probeerde de ps2 meer met grafische hoogstandjes bezig te zijn, waardoor deze vaak beter leek (god of war1/2, MGS2/3, shadow of the collosus etc)

Aangezien de Wii technisch sterker is dan de GC heeft verdere uitleg geen nut. Het is wel zo dat veel gewoon met een GC devkit is ontworpen en met Nintendo's "gameplay is more important then graphics" zijn de graphics helemaal op de achtergrond verdwenen met de Wii. De beste spellen zijn voormalige GC spellen of spellen die als eerste voor de GC bedoelt waren (Paper Mario, Zelda TP, Resident Evil 4) Maar de spellen hebben afentoe iets meer aa of net iets verder doorlopende texture effecten.

Maar spellen zijn meer dan alleen grafisch natuurlijk.... Maar we weten allemaal dat het oog ook wat wil.
Dat is een interessante ontwikkeling. Ik ben niet geheel op de hoogte van de onderlinge specs maar ik denk dat de PS2 sterker is dan de Wii, dat in combinatie met meer doorontwikkelde spellen op het moment zou dit eigenlijk best wel een sterke concurrent kunnen worden. Daarnaast zijn er tevens al vele malen meer PS2´s in de omloop dan Wii´s.
De specs van de Wii zijn zeker wel hoger, bovendien is het ontwikkelen van games voor de Wii een stuk makkelijker. Ik vraag me uberhaupt af of de PS2 er aan kan tippen.

De nieuwe ps2 remotes, zullen dan misschien wel een accelerometer aan boord hebben, positionering zoals met de leds op de wii zit er niet in volgens mij...
Ik vermoed zelf dat als een console die al ruim 8 jaar op de markt is dat men het ontwikkelen voor deze console beter onder de knie heeft dan de Wii die er pas net is.

Dan de specs, waar ik zelf mn twijfels over heb dat ze zoveel anders zullen performen je moet tevens in gedachte nemen doordat de PS2 zolang in ontwikkeling is, men de specs volledig kan benutten iets wat bij de Wii nog een aantal jaar zal duren. En mede tegen die tijd is er wel weer een Wii2 ofzow uit van Nintendo aangezien die iedere 5 jaar uiterlijk een nieuwe console lanceren.
De Wii is een opgevoerde Gamecube, dus de Wii zullen ze ook wel onder de knie hebben lijkt me... Daarbij is het algemeen bekend dat het heel erg moeilijk programmeren is voor de PS2 en voor de Cube/Wii veel minder moeilijk... Daarbij zijn de specs van de Cube en zeker van de Wii beter dan die van de PS2, dus de Wii die grafisch niet zo sterk is in vergelijking met de andere next gen consoles zal het zeker nog winnen van de PS2. En hoeveel spellen zullen er nou uitkomen voor een controller die niet iedereen heeft en die ook nog eens niet van Sony zelf is? Als Sony zelf die controller had gemaakt, dan zou ik er nog wel in geloven dat er veel spellen gebruik kunnen gaan maken van de nieuwe controller...
En wat gaat het opleveren? Ik kan me niet voorstellen dat iemand speciaal een PS2 aanschaft (130 euro) met dit spel en controller erbij (waarschijnlijk zo'n 60 euro) terwijl je voor iets meer geld gewoon een Wii kan kopen die altijd gebruik maakt van zo'n controller, dus waarbij de kans dat je nog veel leuke spellen krijgt met zo'n controller veel groter is... En aangezien ik een Wii en een PS2 heb vind ik het ook niet nodig om een Wii achtige controller voor mijn PS2 aan te schaffen... Iedereen die een game op die manier wilt besturen gaat voor een Wii, lijkt me. Ik denk dat er meegelift wil worden op het succes van de Wii en ik denk ook dat dit niet gaat lukken.
En ik ben helemaal geen Nintendo fanboy ofzo, want ik heb gewoon alle leuke consoles thuis staan (Wii, DS, PS2, Xbox 360 en helaas geen geld voor een PS3...).
Dit is dus een bevestiging van een eerder vermoeden:
http://life.tweakers.net/...PlayStation-2-update.html

Eigenlijk is het idee helemaal niet verkeerd, aangezien Sony hiermee nog een extra levensduur van de PS2 kan garanderen. Waarom zou voor de PS2 hetzelfde excuus niet gelden als voor de Wii, namelijk dat graphics niet het belangrijkste zijn. Ik denk dat als deze peripheral goed werkt Sony een best aardig product heeft om nog spellen voor te laten produceren. Stel je God of War eens voor met Wii controls!
Daarbij is het algemeen bekend dat het heel erg moeilijk programmeren is voor de PS2 en voor de Cube/Wii veel minder moeilijk...
Hier is God of War natuurlijk ook weer een mooi voorbeeld voor, moeilijk of niet: ze weten wel pareltjes te produceren voor de PS2, dus een erg grote drempel is het niet. Daarnaast zit de PS2 aan het eind van zijn "cyclus", dus denk ik dat de programmeurs heus wel in staat zijn om te gaan met de moeilijke programmatuur.

Een voordeel voor game-devellopers is wel dat met een Sony versie van de Wii, de afzetmarkt voor Wii-specifieke games groter wordt. Daarnaast houdt Nintendo hun systeem redelijk gesloten voor third-party ontwikkelaars, dus die zien er wel brood in als er een Wii alternatief zou zijn.

Maar goed, eerst eens zien wat het wordt. En voor de patenten vinden ze wel een omweg om tot een vergelijkbaar product te komen. Ze kunnen namelijk niet alle motion control uitsluiten, want dan is de Six-Axis ook al inbreuk...
Ik vermoed zelf dat als een console die al ruim 8 jaar op de markt is dat men het ontwikkelen voor deze console beter onder de knie heeft dan de Wii die er pas net is
Ik kan me herinneren dat de technologie van Sony vaak veel te lastig is om goed voor te kunnen ontwikkelen. Daarbij is de Wii een doorontwikkelde (opgevoerde) GameCube, dus ontwikkeling zal vergelijkbaar zijn maar met andere besturing. Dat probleem van andere controllers heb je bij deze tools ook, dus uit deze korte door de bocht redenatie wint de Wii op alle vlakken.
Eehm ik heb het dus over ontwikkelen van spellen die met deze nieuwe controllers gaan werken.
deze controller moet dus nog ontwikkeld worden, het heeft geen zin om je patenten tegen een in ontwikkeling zijnde product in te zetten. Je kan ze beter het geld laten uitgeven en vervolgens aankloppen: "hoi, wij hebben het patent, wil je die dingen gebruiken dan mag je nog eens een bult geld neerleggen"
kweet 't niet hoor maar:
en persoonlijk vind ik het maar een zielige poging van sony's kant ...
Als je even goed leest wie dit ontwikkelt zul je zien dat dit helemaal niets met sony te maken heeft
Ik denk dat dit tegen gaat vallen: blijkbaar moeten de spellen specifiek ontwikkeld worden voor deze controller, terwijl dit voor de Wii standaard is. Het zal nog wel even duren voordat er voldoende spellen zijn die hier gebruik van kunnen maken.
Omgekeerd zijn er nog steeds een pak games die beter spelen met een conventionele controller dan met een Wiimote. Ik denk bvb aan racegames.
Al heeft Nintendo dat natuurlijk al deels voorzien door de Wii compatible te maken met de Gamecube games en controllers.
Ik vind juist Need 4 Speed op de Wii veel leuker dan met de gewone controller! Je bent veel meer aan het racen. En het werkt echt prima, al duurt het wel eventjes voordat je het goed onder de knie hebt! Ok: een force-feedback stuur en gas- en rem pedaal is natuurlijk nog mooier, maar ik ben het niet met je eens dat bij een racegame gewone controllers beter werken.
Die spellen zijn er al, namelijk de WII spellen.

In hoeverre deze spellen beschermd zijn van het omzetten naar een andere console dat weet ik niet. Maar wat een feit is dat de spellen er al zijn. Het is in mijn ogen een kwestie om deze spellen te converten (om te zetten) naar een PS2 compatible versie.
Iig veel spellen zijn van Nintendo zelf. Kans is klein dat die op de PS3 komen dus ;) .
De Wii is krachtiger dan de PS2

CPU Wii = Broadway 729Mhz
CPU PS2 = 294 Mhz

GPU Wii = ATI Hollywood 274Mhz
GPU PS2 = 147Mhz

http://nl.wikipedia.org/wiki/PS2
http://en.wikipedia.org/wiki/Wii
Dat is natuurlijk ook de reden dat Apple weer bij Intel is uitgekomen.

Los van het feit dat Mhz niet gelijk is aan snelheid, is dit meer een filmpje over marketing dan over de myth.
Oh ja idd, de Wii heeft meer mhz'en, dus hij is sneller |:(

edit:
ik zeg ook niet dat de wii niet krachtiger is als de PS2. Alleen ben ik het niet eens met de redenatie. Oh de chips hebben een hogere kloksnelheid dus hij is sneller (hij presteert beter).

Als de grafische kaart van de PS2 bijvoorbeeld 4x zoveel pipelines heeft met daarin hetzelfde aantal units voor berekeningen zou hij in theorie 2x zo snel kunnen presteren als de Wii (hoeft natuurlijk ook weer niet zo te zijn).

[Reactie gewijzigd door hiostu op 20 augustus 2007 19:37]

Maar als je naar de games kijkt, dan blijkt de gamecube sneller te zijn dan PS2.
Kijk maar naar crossplatform games zoals Soul Calibur 2
Op de cube
a. hij ziet er mooier uit
b. loopt vloeiender en sneller
c. minder lange laadtijden.

en aangezien van de Wii wordt beweerd dat deze een opgevoerde cube is, is de Wii dus sneller dan de PS2
Ergo Wii>PS2
Waarom is hiostu in het rood? Hij heeft een correct punt. Megahertzen zeggen niet veel bij verschillende processorarchitecturen. Huidige pc processors zijn lager geklokt dan de processors van vruger... De wii zal wel wat krachtiger zijn dan de ps2, maar het is inderdaad maar een soort van opgevoerde gamecube.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 20 augustus 2007 13:25]

yep een p4 2.8 is ook sneller dan een athlon 2.2 :Y)
Volgens mij is Hz nog steeds sec^-1 en dus wel degelijk een snelheid ;)
Maar natuurlijk bedoelt men hier performatie,wat uiteraard meer is dan snelheid
De wii is zeker sterker.. De ps2 was de minst krachtige console van de vorige generatie.
En hij was ook de oudste.
De oudste? nah, Dat was de "krachtigere" Dreamcast uit '98 ;)

[Reactie gewijzigd door CycloneT op 20 augustus 2007 12:03]

Dat doet niets af aan het feit dat de PS2 gewoon de traagste van het stel was... :)
Nee, je bent niet geheel op de hoogte :P

Maar waarschijnlijk bedoel je de Ps3 ? Die is zeker veel sterker dan de Wii,maar ook veel duurder en mikt meer op de markt van gamers die van (grafisch) geweld en racen houden.

De Wii mikt niet zozeer op het beste geluid, het meest realistische beeld, maar meer op retro-gamers, groepsspelen, behendigheid, etc.

Zelf geniet ik volop van Mercury Meltdown. Dat zal de gemiddelde schietspellenfanaat een slecht spel vinden schat ik in.
Hierbij de specs van beide machines:

Specs van de WII
Specs van de PS2

[Reactie gewijzigd door MetalfanBlackness op 20 augustus 2007 11:01]

De PS2 moet helaas net zoals de xbox van de vorige generatie het onderspit delven tegen de gamecube..

De gamecube was een veel sterkere console dan beide andere concurenten maar had het nadeel dat er bijna geen spellen voor gemaakt zijn die alles van de machine eisen..
(Resident Evil 4 anyone)
De Wii is zeker sterker. Zeker als je de volgende bedenkt.

De GameCube vond men CPU wijze als sterker o.a. ook omdat deze later uitkwam. Maar laten we zeggen dat deze even sterk is als de Playstation 2
Hier komt wel bij dat de meeste cynici de Wii hetzelde vinden als 2 GameCubes aan elkaar zijn geplakt :Y)

http://cube.ign.com/articles/086/086984p1.html
Tering!!
Hoe krijgen ze die 112 miljoen bij elkaar voor het ontwikkelen van een paar stukjes simpele hardware??
De investeerders zullen wel erg naar het succes van de Wii hebben gekeken en willen er ook een stukje van hebben.
Helaas dat dit nooit zal aanslaan. De ondersteuning van dit apparaat zal slecht zijn, Sony zal je er nooit mee verder willen hebben, plus er zijn zo weinig games hiervoor.

Het is gewoon 112 miljoen die ze ff weggooien, want dat krijgen ze er never nooit meer uit.
Jeeej lekker origineel....

Helaas gaat het heel hard floppen want het is een 3rd party apparaat, en ik zie niet heel veel gamedevelopers speciaal spellen gaan ontwikkelen voor een 3rd party ps2 apparaat :)
Gaat dit niet tegen een hele berg patentproblemen aanlopen?
je kan eht ook doen met gyroscopen
of met een "bliepje"over het scherm zoals alle lightguns
( dat werkt nog preciezer ook..)
Je vergeet dat die lightguns alleen op traditionelen tv's werken. De meeste hebben al moeite met 100Hz.

Daarnaast is de wii sensorbar toch aardig precies hoor
Met gyroscopen kun je versnelling meten, maar niet absolute positie t.o.v. de beeldbuis (tenzij je voor elk spel een of ander calibratie-proces wilt doorlopen, maar dat wil je niet).

Anderzijds, de huidige led-bar van de Wii is ook niet optimaal: De cursor volgt ongeveer wel de Wii-mote, maar kan ook niet precies bepalen waar je op mikt: om te beginnen weet de Wii alvast niet hoe groot de tv is waar je op schiet. (Daarom vind ik zo'n plastic pistool waar je je Wii-mote in kunt schuiven ook waardeloos, aangezien je nooit precies kunt mikken daarmee).
Die bliepjes werken niet op een lcd/plasma volgens mij.Alleen een analoge beeldbuis werkt het op.

Daarom kun je de NES/SNES gun ook niet meer gebruiken op een nieuwe tv.
Ik zie dat Sony het zelf niet maakt, dus ik denk dat Sony het niet al te leuk zal vinden. Sony wil immers dat iedereen hun PS3 koopt en wil niet dat er nog meer interesse komt voor de oudere PS2.
Nu vrees ik ook wel dat dit zoiets een speelgoed wapen kopen voor een console. Je gebruikt het voor 1 spel en daarmee basta.

Als het een race zal worden tegenover de 2 zal volgens mij de WIi toch de bovenhand halen. Nintendo doet het native waardoor je bijna zeker bent dat er meerdere spelen op zullen komen. Terwijl met dit zal het succes enorm belangrijk zijn voor de volgende generatie spelletjes.
Sony maakt toch nog steeds PS2's, puur omdat ze ook wel weten dat niet iedereen een PS3 kan betalen, en ze dan liever hebben dat je een PS2 koopt dan een Wii of Xbox 360. De PS2 wordt niet meer zo hard gepromoot natuurlijk, maar ze willen hem toch nog op de markt houden.

Anders dan bijvoorbeeld Microsoft, die de Xbox vrijwel direct na de introductie van de 360 heeft laten vallen als een baksteen. (Nintendo ook met de Gamecube, maar die komen ermee weg omdat de Wii 100% backwards compatible is).
In2games had inderdaad beter kunnen mikken op de PS3: kunnen ze gratis meeliften met de marketing van Sony. Voor de PS2 wordt geen reclamecampagnes meer gedaan (die verkoopt toch al wel), want Sony wil de PS3 pushen.
Er mag dan geen reclame meer voor worden gedaan, de ps2 verkoopt nog steeds uitstekend.

In de VS is het nog altijd meer dan de 360, psp of ps3.
Als het misschien een beetje aanslaat voor de ps2 dan kan het ook naar de ps3 gebracht worden.

Maar ja... games maken voor de PS3 is geen pretje en er zal al ongetwijfeld heel veel op de plank liggen. Ik vond de cam al een beetje tť... voor de ps2
En wie zegt dat het ook niet werkt op de PS3? De PS3 is namelijk backwardscompatible met de PS2.. dus de kans is groot dat het er gewoon op werkt..
Misschien omdat de randapparatuur voor de PS2 niet werkt op de PS3?
Geloof dat dit al eerder was aangekondigd voor de PS2?
Heb het iig al eens eerder gezien, nog voor de release van de Wii. Zou leuk zijn, denk dat de PS2 grafisch niet veel onder doet voor de Wii en aangezien heel veel mensen een PS2 hebben kan dit nog een goede concurrent worden voor de Wii. Wanneer kunnen we dit voor de PS3 verwachten?
klopt en zwaar hard ontkent door sony..
dit was dus te verwachten en erg nep van sony.
sorry van in2games...
Sony heeft ontkent dat ze met een dergelijk produkt zouden komen, en dat klopt ook. Dat een 3rd party er vervolgens mee komt, ligt niet aan Sony, denk ik.

(Goed, er kunnen onder de tafel wat bankbiljetten van eigenaar gewisseld zijn...)
leuk zo bowling bal nu gaat de tv niet kapot omdat het touwtje van de controller knapt
maar omdat je de bowling bal natuur getrouw los laat :+
Helaas dat dit nooit zal aanslaan. De ondersteuning van dit apparaat zal slecht zijn, Sony zal je er nooit mee verder willen hebben, plus er zijn zo weinig games hiervoor.

Het is gewoon 112 miljoen die ze ff weggooien, want dat krijgen ze er never nooit meer uit.
Die games maken ze zelf, en ik denk dat als 5% van de huidige ps2 eigenaren ( = >5.000.000) 1 of 2 van die accesoires + spel aanschaft dat ze al binnenlopen.

En Sony zal het wel prima vinden, da's weer extra concurrentie voor de Wii en misschien dat men juist om die spellen en accesoires er nog even een ps2 bij koopt.

Guitar Hero is toch ook een 3rd party apparaat, of vergis ik me ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True