Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 190 reacties
Bron: Wired

Het gerucht gaat dat Sony de PS2 wil herpositioneren als een goedkoop alternatief voor de Wii. Sony heeft inmiddels in alle toonaarden ontkend dat het plan zelfs maar overwogen wordt.

Sony Wii-controller?Het verhaal komt uit het blad Electronic Gaming Monthly en indien het waar is, betekent dit dat Sony niet alleen een bewegingsgevoelige controller uitbrengt als uitbreiding op de PS2, maar bovendien de PlayStation 2 volgens de strategie van Nintendo in de markt zet . Dit zou bevestigen dat Sony gelooft in het concept van Nintendo en niet zijn eigen koers vaart. Het bedrijf zou met een ge-Wii'de versie van de PlayStation 2 twee vliegen in een klap slaan: enerzijds hoeft de prijs van de dure PlayStation 3 niet omlaag, anderzijds hoeft geen nieuwe console ontwikkeld te worden om met de Wii te concurreren. De grafische kracht van de PS2 is vergelijkbaar met die van de Nintendo-console, die heeft bewezen dat niet alleen mooie graphics belangrijk zijn. Sony hoeft zich alleen te richten op de technologie van een soortgelijke Wii-controller en spelsoftware die deze functie ondersteunt. Met een verkoopprijs van honderd dollar zou Sony honderdvijftig dollar onder de prijs van de Nintendo Wii uitkomen.

Update, 28 juni, 11:20: de website GameLife heeft inmiddels een reactie van Sony op het bericht ontvangen, waarin de Japanse elektronicagigant stelt dat 'dit gerucht absoluut niet waar is'. Wired merkte op dat Sony zich niet van vage 'geen commentaar'-teksten bedient en heel concreet in zijn ontkenning is, maar het is wel opmerkelijk dat Sony zich alleen over één specifieke uitbreiding van de bestaande controller uitspreekt: 'Er zijn momenteel geen plannen om bewegingsdetectie aan de PlayStation 2-controller toe te voegen.' Over plannen voor een geheel nieuwe controller of andere uitbreidingen wordt met geen woord gerept. Hoewel de kans op een 'WiiStation' na Sony's reactie aanzienlijk kleiner is geworden, zal het bedrijf vermoedelijk geen kans onbenut laten om concurrent Nintendo de loef af te steken.

Oorspronkelijk gepubliceerd op dinsdag 26 juni 2007 om 14:20.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (190)

1 2 3 ... 7
ik twijfel eerlijk gezegd enorm aan het waarheidsgehalte van dit artikel...het bevat iets teveel flames naar Nintendo. Vooral de stelling dat ze op grafisch vlak gelijk zouden zijn is op zijn zachtst gezegd gewaagd te noemen. Welk doelpubliek zou Sony trouwens willen aanspreken? Om dat van Nintendo af te pakken zijn ze al te laat. Sony heeft nu ook niet echt de naam van een "familie"console te maken. Laten we dan nog maar zwijgen over het feit dat er plots terug een hele zooi nieuwe games voor de ps2 moeten ontwikkeld worden, genoeg om de aankoop te rechtvaardigen. Iets wat ik echt niet zie gebeuren.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 26 juni 2007 14:28]

Ik denk dat Sony vooral de huidige bezitters van de PS2 het extra interessant maakt om nog nieuw aankopen te laten doen.
-En nieuwe (duurdere) spellen te laten kopen.
-En als het compatible blijkt met PS3, die aantrekkelijker te maken.

Kortom; genoeg mogelijkheden :)
..nog afgezien van het feit dat de PS3 met een extra concurrent te maken gaat krijgen..

Ik ben het roerend met je eens: als Sony zijn zinnen zet op een andere doelgroep zou het er beter aan doen de PS3 te modificeren..
Er is nogal een gat tussen de Wii en de PS3. Denk aan de kracht en de grootte. De PS2 zit nu tegen de Wii aan dus is het makkelijker om die aan te passen. Ik zou het een slimme zet van Sony vinden.
Grafisch de ps2 gelijk aan de wii? Dacht 't niet. De gamecube was al twee keer zo snel als de ps2, de wii twee keer zo snel als de gamecube, zal de ps2 wel vier keer zo langzaam zijn als de wii, da's toch niet niets.
Maar graphics doen er toch niet toe ?.... (als ik in ieder geval alle oudere threads over de Wii moet geloven) ;)
@ sentry

LOL

Ik dacht precies hetzelfde. Eerst maandenlang aan moeten horen dat gameplay boven graphics gaan, maar als je oppert dat de ps2 in hetzelfde segment zit qua graphics , krijg je allemaal specs tegen je smoel aan.

....maakt niet uit, ze hebben gelijk dat de GC beter is dan ps2 qua graphics. Maar mijn gamecube was wel de miskoop van de eeuw ; tegen beloftes van Nintendo in kwamen er echt bijna alleen maar kiddy games voor uit. Zonde van mijn geld.
Maar het is hier boven al een keer gezegd, Als je te kiezen hebt ga je voor de beste, snelste, goedkoopste of mooiste.
Vul zelf maar in.
ja de wii die iets beter is en nu nog amper spelaanbod heeft voor 250
of de ps2 die iets minder is en het aller grootste spelaanbod heeft voor 100

de meeste mensen weten het dan wel hoor ;)

ook al hebben al die spellen geen motion ondersteuning (is misschien wel heel makkelijk aangezien er ook een gast was die het had ingebouwd in zn 360 controller en het gewoon werkte)

btw: ik zie niet echt veel vershil tussen de wii on screen looks en die van de ps2 hoor, no matter what the specs say.
Vergelijkbaar met de kracht van de Wii? Dat zouden ze willen. De PS2 was qua power de zwakste console van de vorige generatie en de Wii is nog eens even een stukje sneller dan de Gamecube (en dus ook de PS2).

Wat Sony hiermee wel goed doet, is dat er al een gigantisch spellenaanbod is voor de PS2 en dat je dus niet hoeft te wachten tot er nog goede titels uitkomen die de aankoop van zo'n console rechtvaardigen. En het is prettig voor de mensen die nog een playstation 2 hebben om te weten dat hun console nog niet end-of-life is.
Iets zegt me dat jij de EE chip erg onderschat, ok de RISC cpu draait op 400 Mhz en is daardoor qua Mhz niet de snelste, maar dat zegt absoluut niets over de kracht die de ps2 bezit.
Ik onderschat 'm ook niet. De CPU van de PS2, die overigens op 299 MHz draait en niet op 400, haalt alleen maar bijna de helft van de gigaFLOPS die de CPU van de Gamecube haalt en op FPU gebied haalt de Gamecube zelfs 3 keer zoveel gigaFLOPS. Wat betekent dat de PS2 qua raw performance hard ingemaakt wordt door de Gamecube. Om nog maar te zwijgen van de Wii.

Zie ook:
http://en.wikipedia.org/w...#Technical_specifications
http://en.wikipedia.org/w...e#Hardware_specifications
Raar wat je hier zegt, ik dacht altijd dat de gameqube slechtere graphics had en daarom ook minder duur was...?

Even ontopic:
Als dit waar is (wat best zou kunnen), krijgt nintendo best wel een probleem, waarschijnlijk hadden ze dit niet zien aan komen. Ik denk nu dan ook dat daar het zwakke punt zit van de Wii, de graphics card komt overeen met een x300 en is nog best wel bij te benen door oudere consoles. Als ze nou bij Nintendo er voor hadden gekozen om de console eerst even met verlies te verkopen had er een wat betere gpu in gekunt en zou dit idee van Sony nooit eruit gerold zijn.
Persoonlijk hoop ik dat de wii controller er ook voor de pc komt.
Door de verschillen in architectuur blijft het moeilijk de systemen te vergelijken. Uit de links die jij geeft kan ik niet goed opmaken welk systeem sneller is
.
Wanneer je de vector units meerekent haalt de EE een floating point performance van 6.2 gigaFLOPS tegen 1.9 gigaFLOPS die de Gekko FPU haalt.

De Gekko en Flipper halen gezamelijk 10 gigaFlops terwijl de specificaties van de Graphics Synthesizer niets over de floating point performance zeggen wat een vergelijking onmogelijk maakt.

Om het kort te zeggen: uit de informatie die jij levert kan ik niet opmaken welk systeem sneller is.
Bij de Wii is het gebrek aan rekenkracht geen issue als het gaat om goede verkoopcijfers tegenover de superieure 360 en PS3. Waarom zou dat bij de PS2 wel een beperkde factor zijn?
omdat die blijkbaar nog verder onder die van de wii liggen, en wanneer je 2 verschillende soorten consoles vergelijkt(wii gameplay tegenover 360 en ps3 rekenkracht) is er niks aan de hand, maar wanneer je de wii en de ps2 met elkaar gaat vergelijken wanneer gameplay gelijk zou zijn, dan ga je uiteraard wel kijken naar de verschillen in rekenkracht
jah hallo maar als je een ps3 voor 250e kon meenemen zouden de verkoop cijfers heel anders liggen hoor, en dat is hetzelfde hier, voor 100e neemt iedereen ff een ps2 die het zelfde "coole" dingetje heeft als de wii, ipv 250e uit te geven, en niet te spreken van mensen zoals ik die nu een ps2 hebben staan (zon 100+ milj) en best voor een paar euro zon controllertje willen kopen ipv nu voor een wii 250euro te dokken, ik hoop persoonlijk daarom dat het doorgaat, heb ik nog iets te doen tot ps3 wat normaler geprijsd is ;)
Inderdaad, wat Paddixx zegt .De Wii is een stuk(je) sneller dan de Xbox (1) en dus zeker een grote stap voorwaarts t.o.v. de ps2.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verhaal niet geloof. Dit zou wel heel erg duidelijk copieer gedrag zijn en ik zou ook verwachten dat de prijs iets, rond de 150 Euro, hoger zou liggen (alhoewel ze met 100 Euro wel goed de Wii natuurlijk de wind uit de zeilen nemen). Ook is het natuurlijk de vraag of ontwikkelaars willen ontwikkelen voor wéér een nieuwe console (misschien wel makkelijk porten maken vanuit de Wii?).
De grafische kracht van de PS2 is vergelijkbaar met die van de Nintendo-console,
vreemd dat de cube al sterker was dan de ps2 en de wii toch beduidend beter is dan de cube. ff research doen mannen
Cube sterker dan de PS2? Waar je dat vandaan hebt weet ik niet, maar dit is echt complete onzin. :P
De Gamecube is inderdaad een stuk krachtiger dan de PS2. Resident Evil 4 behoort op beide consoles tot de top 3 van de mooiste spellen op die console. De Gamecube versie veegt alleen de vloer aan met de PS2 versie. De polygon-count is een stuk hoger op de Gamecube, de dynamische belichting uit de Gamecube versie is verwijderd in de PS2 versie en alle cut-scenes zijn op de PS2 pre-rendered, terwijl ze op de Gamecube in realtime werden gerendered.

Je kunt hier een uitgebreide vergelijking tussen beide versies van het spel bekijken. Zoals je kunt zien is het verschil behoorlijk in het voordeel van de Gamecube versie.

[Reactie gewijzigd door MetroidPrime op 28 juni 2007 13:55]

nee, dat is geen onzin, zie post van n4m3l355 (zie onder). Ik was ook verbaasd...
Ik denk dat het een slim idee van Sony is. Hiermee kunnen ze het publiek trekken die eingelijk een PS wil. Maar omdat de Wii goedkoper en interactiever is kiezen ze toch voor de Wii. Voor deze twijfelaars is dit een mooie oplossing. Ze blijven trouw aan hun favoriet Sony + ze hebben de goedkope en interactieve oplossing.

Misschien was het slimmer geweest als ze dit ook al voor de PS3 zouden ontwikkelen maar als dit zich doorzet bij de PS2 komt het vanzelf op de PS3 no worries...

Wel een beetje sneu voor Nintendo want als dit doorgaat is tegen de tijd dat de Wii nog goedkoper word (dan moet de Wii nog ¤ 150 in prijs dalen om alleen al gelijk te komen met de nieuwe PS2). Een splinternieuwe PS2 op de markt. Vraag me alleen wel af of dit ook voor de bestaande PS2's gaat werken.

[Reactie gewijzigd door GroBliT op 26 juni 2007 14:40]

Als het waar is (ALS..) zou het wel goed nieuws zijn..
Dan zou er concurrentie (=snelle ontwikkeling) zijn in dit gebied van de markt, en zal de prijs van de Wii dalen :)

Maar het is natuurlijk allesbehalve charmant van Sony, als ze dit echt gaan doen, maar dat is ten zeerste te betwijfelen :+
"De grafische kracht van de PS2 is vergelijkbaar met die van de Nintendo-console"

Dat is een nogal overtrokken statement!

Specs:
PS2: CPU: 294mhz GPU: 147mhz
GC: CPU: 485mhz GPU: 162mhz
Wii: CPU: 729mhz GPU: 243mhz

Zelfs de GameCube die goedkoper is en uit dezelfde tijd als de PS2 komt, is nog riant sneller. Laat staan de Wii.

De Wii mag misschien geen Full HD produceren, maar dat maakt het bovenstaand statement niet minder kort door de bocht.
Van die hogere CPU- en GPU-snelheden is op de Wii weinig te merken, de graphics zijn vaak zelfs beneden het peil van de PS2!

De Wii is in mijn ogen dan ook geen 250 euro waard, ze hadden evengoed een nieuwe controller kunnen uitbrengen voor de Cube.
Komt omdat de meeste huidige Wii niet bedoeld zijn om op maximale graphics te werken.

Kijk naar Twilight Princess, wat zelfs nog voor GC standaard is bedoeld, en de PS2 verdwijnt uit beeld.
Iedere Tweaker weet dat je mhz-en van verschillende chips niet met elkaar mag vergelijken.
De Wii is nog lang niet uit de rage hoor... ze moeten zelfs nog beginnen ;)
Toegegeven... de hele hype rond de nunchuk enzo is wat afgezakt, maar 't is hét verkooppunt van de Wii. Daarnaast komen er dit jaar nog een heleboel aantrekkelijke games (Mario Paper, Smash Bros, Final Fantasy, Metroid e.d.) die de verkoop nog verder omhoog stuwen.

De PS2 herpositioneren is leuk, maar het gaat niet werken. Bijna elk huishouden heeft een PS2 ondertussen, en gaan niet een aangepaste PS2 kopen terwijl ze dezelfde spellen blijven spelen. Buiten dat zie ik 't niet zo snel gebeuren dat de game-developers games gaan ontwikkelen voor nóg een gameconsole. Het kost ze al genoeg op 't moment om te ontwikkelen voor de "vreemde" architectuur van de PS3, de motionsensors van de Wii en de geplaagde 360.

Ook al is de PS2 qua grafische kracht ongeveer gelijk aan de Wii, de PS2 is al zo ingeburgerd dat hij, zélfs na een herpositionering, nog steeds bekend staat als een oude console. De meeste mensen zijn niet zo thuis in het hele "wie heeft de beste console"-oorlog, en kopen gewoon een console die ze leuk vinden. Als de helft van alle inwoners
een PS2 heeft (of heeft gehad), dan is de kans wel érg klein dat ze een PS2-Wii-kloon kopen denk ik.

p.s.: De GameCube was niet krachtiger dan de PS2 ;) De Wii is overigens wel iets krachtiger dan de PS2 en de oude XBOX, maar ook dat is maar marginaal. GEmiddeld zou de Wii ongeveer 3x krachtiger moeten zijn dan de GameCube, en "iets" krachtiger dan de oude XBOX

[Reactie gewijzigd door joramoudenaarde op 26 juni 2007 14:35]

Hoeze nog een console? De PS2 is al nagenoeg uitgemolken tot de laatste druppel kwa performance. De meeste (iig grotere) jongens hebben hier vast en zeker wel iemand rondlopen die weet hoe spellen het beste op dit paardje draaien, dus dat argument gaat niet op.

Wat wel zo kan zijn is dat de developers er geen aandacht aan gaan besteden omdat het al een oudere console is
Het argument gaat wel op i.v.m. de motion-sensor controller die ze willen uitbrengen voor de PS2-Wii ;) Dat betekent dat alle games die ze willen uitbrengen, niet dezelfde architectuur kunnen hebben als de PS3, maar ook niet als de Wii... puur omdat de PS2 een andere architectuur heeft als de PS3 of de Wii. Vandaar dat het extra kosten met zich meebrengt.

Plus, wat je zegt... 't is een uitgemolken console. Bijna iedereen heeft zo'n ding onderhand, en beginnen zo langzamerhand te kijken naar de Wii, PS3 en 360.
Grootste Wii rage is volgens mij alweer voorbij (gevoelsmatig) en ik denk dat Sony ook hier weer te laat mee is.
Als de rage voorbij is zijn ze te laat, maar ook als de rage nog niet voorbij is. Voordat de randapparatuur van de PS2 is aangepast op dit 'nieuwe' concept, verstrijken er minstens een aantal maanden. Tel daarbij ook nog eens op de tijd die er nodig is om spellen te ontwikkelen die goed compatible zijn met die PS2 en je bent nog een tijdje verder. Nee, Sony mist deze golf. In mijn ogen eigenlijk een beetje terecht, want na-apen is niet echt origineel.
Ik denk niet dat de 'randapparatuur' hier speciaal voor aangepast moet worden.

-Ze gebruiken de PS2 console; 0,0 aanpassing nodig.
-Daar sluiten ze een Wii controller op aan (ipv de huidige controller); zijn ze vast mee bezig
-Daar maken ze spellen voor; ook onderweg

En als ze zich even inspannen, maken ze het ook gelijk voor de PS3 beschikbaar (al dan niet met veel reclame).
Waar halen ze be bluetooth verbinding vandaan? En waar moet de sensorbar ingeplugd worden? Ik mag toch hopen dat ze (als dit bericht al waar is) geen pii-controler mét draad op de markt willen brengen...
kijk naar de Wavebird: een klein stukje gaat in de reguliere controller-port, en daarmee maakt de controller zelf verbinding. Sensorbar hoeft niet ingeplugd te zijn, zou op batterijen kunnen werken of zelfs uit 2 waxinelichtjes kunnen bestaan ;)
een sensorbar zou in een usb-poort geprikt kunnen worden
maakt allemaal niet uit. Het gaat om de spellen en die gaan echt niet zomaar gemaakt worden. Dan moet er eerst een afzetmarkt voor zijn. En daarvoor moeten veel mensen die controller hebben, maar niemand koopt hem omdat er geen spellen voor zijn... kip-ei situatie, waar je alleen uit komt door zoiets vanaf de launch mee te leveren met ELK apparaat dat je verkoopt.
Te laat kun je niet zijn met een goed product als jou product beter is dan de rest op de markt ben je precies op tijd (moet het natuurlijk wel eerst beter zijn). Daarbij 150 euro in mijn broekzak kunnen houden is voor mij en menig ander nederlander genoeg geld om een ps2 te kopen in plaats van een Wii. Ik ben zelf nog steeds niet over de streep om een Wii te kopen omdat hij gewoon nog te duur is en de spellen te duur zijn. Mocht er een playstation 2 versie komen voor 100 euro die hetzelfde spelplezier heeft dan ben ik meteen over de streep. Daarbij nog dat de playstation 2 een al zeer lange history heeft en er een heleboel spellen voor te krijgen zijn grafische gezien niet te vergelijken met de ps3 of xbox 360 maar zeker nog steeds de betere games. Nog een gevolg van een ouder product is dat de kinderziektes er uit zijn (hardwarematig in de ps2 zelf) dit betekent niet dat de controller goed is maar je hebt toch in ieder geval een betrouwbare gameconsole.

Ik zou bijna durven zeggen dat sony dit pas nu doet omdat ze zien dat het aanslaat. Ze hadden het idee waarscheinlijk al maanden in de kast liggen maar vanwege de toch noembare investeringskosten die zoiets vergt hebben ze misschien gewacht tot er iets vergelijkbaars was,

Conclusie: Geweldig idee van Sony. Wel een gewaagde stap maar in mijn ogen zeker geen verkeerde.

[Reactie gewijzigd door Lovesyou2 op 27 juni 2007 11:25]

Vandaar dat de wachtlijsten bij de meeste verkooppunten minimaal 2 maanden zijn (in iedergeval hier in de randstad)
Dat ligt dan aan die verkooppunten want bij Mediamarkt Aken stond een volle pallet hoor :z
Ligt Aken niet in Duitsland en dus buiten de Randstad. Verder is Nintendo Nederland niet een volwaardige Nintendo firma. Bestellingen worden gedaan bij Nintendo Duitsland. Dus is het logisch dat Wii's in Duitsland beter verkrijgbaar zijn. Tekorten zal je niet in Duitsland zien zonder deze ook in Nederland te vinden.
Ligt aan de verdeling van de beschikbare Wii's in Europa, België wordt een beetje benadeeld hierin.

Duitsland en Frankrijk hebben stock over en België heeft tekort.
Heu hier in Mediamarkt Roeselare hebben ze nog een volledig pallet. Om bij de lokale FRS of bazars nog te spreken. Zelf op ebay (belgie) gaan ze voor relatief weinig geld weg.
De Wii-rage begint nu pas echt te draaien :p.

de zomervakantie begint, kinderen vervelen zich, + er komen deze maanden ontzettend veel (goede) Wii gamens uit.

Ik denk persoonlijk dat Sony nog een zware dobber aan Nintendo krijgt. maar dat is iedere mening voor zich. :*)
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True