Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

De Amerikaanse hardwarefabrikant Zeetoo heeft 6,9 miljoen dollar durfkapitaal binnengehaald om een draadloze gamecontroller voor mobieltjes te produceren. De eerste joystick voor massaproductie, die sterk doet denken aan de Wiimote, luistert naar de naam Zeemote.

Aangezien consumenten hun mobiele telefoon vrijwel constant bij zich hebben, zouden de apparaten ideaal zijn als mobiel gaming platform, aldus Zeetoo. De prototypen van de Zeemote werken probleemloos via Bluetooth met de mobieltjes van onder andere Motorola, Samsung, LG, Sony Ericson en Nokia. Naast een variant met een analoge joystick werkt Zeetoo ook aan Zeemotes met motion sensing en met een trackball, aldus Pocketgamer.co.uk.

Naast de benodigde hardwareondersteuning, weet Zeetoo zich ook verzekerd van de steun van diverse gameontwikkelaars. Zo heeft Finblade een videodemo gepubliceerd waarin de nieuwe controller wordt gedemonstreerd. Ontwikkelaars kunnen overigens ook zelf aan de slag: de api is beschikbaar en zorgt via Java voor de Bluetooth-communicatie met de controller.

De praktische haalbaarheid van een losse controller om games te spelen is twijfelachtig. Waar een dedicated mobiel gamingplatform te veel van het goede is, kan een initiatief als Ngage, dat recent nieuw leven werd ingeblazen, wellicht een beter alternatief vormen. Ook nieuwe ontwikkelingen op het gebied van interfaces, zoals het touchscreen van de iPhone of de bewegingssensor in de N95, zijn goede kandidaten voor toekomstige gamecontrollers.

Nunchuck voor mobiele telefoon
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Het ding werkt wel op bluetooth, maar hoe kan die dan de afstand tot je mobiel bepalen? De Wii werkt toch op een IR-bron? (Edit: deze werkt idd op 2 ledjes die de afstand bepalen)
En inderdaad, als je een golfballetje mept met deze C-too (een 10 voor marketing hoor!), dan kan je toch moeilijk je telefoon recht in je andere hand houden? Daar zal dan wel een statiefje ofzo bijmoeten. Nou ja, heel puberend telefoonland zou vast wat graag zo`n apparaat willen hebben zodra het op de markt komt en aangeboden wordt op TMF.
Persoonlijk vind ik de headtracker een vele malen betere uitvinding.

[Reactie gewijzigd door da freeze op 2 januari 2008 18:11]

Infrarood is enkel voor positie bepaling op het scherm (pointer). De joystick, knoppen en bewegingen gaan via Blutooth.
De eerste joystick voor massaproductie, die sterk doet denken aan de Wiimote, luistert naar de naam Zeemote.
Maar waarom spreekt de titel van dit stuk dan over een Nunchuk (de correcte spelling van het nintendo ding is zonder c) controller?

Ik zie wel dat de vorm vergelijkbaar is in het plaatje, maar de key bij de nunchuk is dus dat ie niet draadloos is maar vast zit aan de eigenlijk draadloze controller. De naam is daar zelfs op gebaseerd aangezien de constructie van twee controllers met het draadje ertussen op de nunchaku lijkt. (Een wapen: twee van die stokken met een ketting ertussen)
Ze proberen dat mobile gaming echt met alles doen in te slaan, maar ik zie hier absoluut het plezier niet van in, het scherm is te klein, het ondersteunt geen 3d,... het is gewoon niet plezant, en dan een controller die groter is als het mobieltje, lijkt me nu niet echt gaan aan te slaan.
3D bestaat al een tijdje op mobiles. Het scherm te klein? wat dacht je van TV-Out? en dan nog, op een klein scherm kan het ook fin zijn (GameBoy)...

N95: 3D en er zit ook al een bewegingsensor in. Laatst had iemand er Quake op gezet, met de TV-Ouput aan een TV gehangen en via de bewegingsensor het spel bestuurd...zag er enorm goed uit!

oordel zelf: KLIK

[Reactie gewijzigd door thaboy op 3 januari 2008 09:40]

Op mijn Nokia N95 heb ik anders wel degelijk 3D ondersteuning hoor! En er zijn best wat leuke games voor die zeer vermakelijk zijn tijdens lange treinreizen e.d.
Zelfs mijn K800i die ondertussen toch aardig verouderd is kan al heel behoorlijk met 3D overweg, Vrally is geweldig bijvoorbeeld :).
Je hebt er dus bepaald niet het nieuwste of duurste toestel voor nodig, het enige probleem is de kleine controls en in het geval van mijn K800i het crappy joystickje dat slecht reageert als je het ding een tijdje hebt (wat dat betreft hulde aan nokia...)
Dat is niet verder kijken dan naar de huidige beschikbare technieken. Als er zo'n ding op de markt komt, zouden mobile gamedevvers wellicht de zeemote aan de gamebesturing toevoegen. En dat mobile games geen 3d ondersteunen... weet niet of dat wel klopt, en anders is dat ook een mogelijkheid die er in de nabije toekomst bij kan komen. Waar kansen zijn, benutten commerciele bedrijven die. Dus afwachten maar.
Je vergeet dat "mobile gaming" helemaal geen nieuw fenomeen is

Zelfs voor de Nintendo Gameboy had je namelijk al die elektronische spelletjes met LCD-schermpjes, je kent ze wel. En tegenwoordig heb je hele volksstammen die zwaaien met hun Nintendo DS of PSP...

Het enige platform/integratie die nog niet echt goed werkt is met de mobiele telefoon...maar mobile gaming op zich is best populair.
ik zie mezelf nou niet in het openbaar met en controller voor mijn mobieltje swingen. kijkt huis in mijn huiskamer is een ander verhaal, maar in de trein of wat dan ook gaan mensen je raar aankijken als je als een idioot met je arm staat te zwingen :P . ook weet ik niet of er echt behoefte is aan zoiets, want games op de mobiel kan je nou niet echt vergelijken met games voor echte concolles
Ik snap niet waarom bedrijven hier brood in blijven zien... Het enige wat ik hoor van mensen in m'n omgeving is dat ze het een schande vinden dat de ouderwetse 'Snake' niet meer op mobieltjes te vinden is.

De mensen die graag gamen 'on-te-go' hebben allemaal een DS of PSP omdat dit simpelweg ontworpen is voor mobiel gamen... en meer kracht bied voor spelletjes. De mensen die niet echt veel van gamen houden spelen zo nu en dan een potje bejeweled of soduko op hun telefoon/pc en die mensen die ik niet echt naar de winkel rennen om een ZeeMote te kopen zodat ze accurater kunnen bejewelen :'( (dit is tenminste mijn ervaring met de gamers/avid-non-gamers en casual gamers die ik ken)

Respect voor de gene die heeft bedacht dat ze een demovideo moesten maken en deze er zo uit te laten zien. Als ik dit soort spul op mijn studie zou durven te maken word ik uitgelachen door de leraren, een iets te hoog tell-sell gehalte _/-\o_

Gamen met een losse joystick op je mobiel.... :X

[Reactie gewijzigd door Farscape2 op 2 januari 2008 17:06]

Mobiel is hip en zit veel geld in, gamen is hip en zit veel geld in. Dus wat dengen de bedrijven, laten we die 2 dingen waar we veel geld aan kunnen verdienen combineren. En TADA je hebt een Gamephone.
Ik begrijp de nut van deze dingen niet. Het beeldschermpje van een telefoon is al niet groot te noemen, laat staan dat je dat ding ergens neer moet leggen en ermee gaat gamen.
Kijk, ik heb het net even wat anders aangepakt. Ik heb een standaard telefoon zonder toeters en bellen (dus zonder camera, mp3 e.d.), met daarnaast een PSP. Bij elkaar is dit goedkoper dan de meeste telefoons van nu met alle toeters en bellen erop! Dat werkt toch veel beter?
Ik vind inderdaad ook, net als anderen, dat gamen op de mobiel voor mij in ieder geval geen toekomst heeft vanwege de beperkte 3d mogelijkheden + het veel te kleine scherm.
Er komt vast nog een tijd dat gsm's min of meer 1 'groot' scherm worden met touchscreen capaciteit. dan slaat gamen erop vast ook aan.

3D ligt puur aan de rekenkracht van je gsm, mijn k810i draait verschillende 3d java games heel goed.

Het ligt er ook maar aan wat je behoeften zijn, een DS of PSP zou voor mij geldverspilling zijn zo groot is mijn behoefte aan een mobiel gaming platform niet. Dat ding zou dus vooral stof verzamelen.
Ik heb wel een gsm nodig en het feit dat er steeds betere en leukere java games uitkomen is dan een leuk extraatje voor als ik even ergens moet wachten oid. overigens betaal ik maar 2 euro meer per maand als m'n vorige sim only voor de telefoon (verlenging 2 jaar). Vind dat nogal meevallen.
De naam alleen al..

En toch vraag ik me af of mensen hier nu op zitten te wachten, want zeg nu zelf, er zijn weinig tot geen mensen die fanatiek gamen op hun mobiel.
vaak omdat de interface nogal beperkt is.... dus wie weet.

[Reactie gewijzigd door Countess op 2 januari 2008 18:21]

Ik vooral omdat het scherm nogal beperkt is...
En is dat dan geen onderdeel van de interface?
och.. ik speelde altijd tetris en zo als ik even niets te doen had tijdens mijn werk.
Nu heb ik een Gsm waar niet zo'n joystikkie op zit zoals bij mn nokia.. die mis ik erg..
Dus voor mij zou het wel een leuk speeltje zijn!
met een touchscreen en betere kwaliteit games voor gsm's zou ik veel meer gamen op dat ding, in 6 van de 10 games op de DS van m'n zusje bv gebruik je alleen de stylus. zulke games zouden best te doen zijn op een mobiel met touchscreen (big brain academy, remake van snes zelda games bv, noem maar wat. schijfruimte is nauwelijks nog een bezwaar gezien hoeveel gsm's tegenwoordig gebruikmaken van een geheugenkaartje.)
Het ligt vooral aan de besturing verder in mijn mening los van de kwaliteit van veel java games. Ik heb bv mario all stars op m'n sony maar ondanks lange dunne vingers vind ik het nauwelijks te doen op die tel knopjes. als ik ergens moet wachten doe ik wel sudoku, minder leuk, maar beter te doen ivm de besturing.

on topic, voor mij persoonlijk zit ik niet te wachten op een joystick voor m'n gsm. controller in een hand scherm in andere... nah..
als ze nou een soort gamepad maken wat ik vast kan klikken onder aan m'n gsm dan wordt het een soort gameboy, dat klinkt al iets beter imho

[Reactie gewijzigd door Innsewerants op 3 januari 2008 00:49]

Er zijn best wel spellen te vinden die goed gebruik maken van touchscreen met styles. Kijk bevoorbeeld eens naar een game als Warfare Incorporated:

http://www.warfareincorporated.com/preview.php

of Snails:

http://www.mobiletechreview.com/games/snails.htm

Spelen beide lekker op m'n MDA Vario.
De bewegingssensor van de w810i dan ? dat is ook heel leuk speelgoed alleen iets meer primitief
Ik denk ook dat het nooit populair zal worden, misschien met gsm's a la iphone die een groot genoeg scherm hebben, maar daar komt dan ook weer bij dat gsm's met grotere schermen duurder zijn en het merendeel van de mensen geen 300+ ¤ over heeft voor een gsm. En waarom zou je ook gamen op je gsm als er bv een nintendo ds bestaat, redelijke prijs, gigantisch game aanbod en je hebt nog eens het voordeel dat je batterij niet snel leeg is, bij de meeste gsm's is de levensduur van de batterij niet geschikt om te gamen.
Zoiets dachten sommige mensen ook met de gsm in z'n eerste testjaren in de VS... Dat het maar kleinschalig en door 'de elite' zou worden gebruikt... Nu zie je dat iedereen zo'n minifrituurtje met jambaringtones wil hebben ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True