Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties
Bron: TGDaily

De ceo van Electronic Arts, John Riccitiello, heeft toegegeven dat het bedrijf met de focus op de Xbox 360 en PlayStation 3 op het verkeerde paard heeft gewed. EA had volgens hem meer tijd aan de Wii moeten besteden.

Electronic Arts Games logoTijdens een bijeenkomst voor investeerders verdedigde Riccitiello zich door te verklaren dat niet veel mensen het succes van Nintendo hadden voorzien. Hij bestempelde het fiscale jaar 2007 als het zwaarste in de geschiedenis van het bedrijf. De lijst van gametitels die EA gereed had bij de lancering van de Wii was erg kort: Need for Speed Carbon en Madden NFL 07. Toen het gameconcern erachter kwam wat een succes de Wii ging worden, nam het een van zijn partners over, Headgate Studios, en vormde deze om tot de afdeling EA Salt Lake die zich sindsdien volledig op de Wii richt. Electronic Arts werkt momenteel aan twee exclusieve titels voor Nintendo's console: een puzzelspel dat ontwikkeld wordt door Steven Spielberg en EA Playground, een collectie van minigames.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Deze inschattingsfout had wel eens de nekslag voor de Wii kunnen betekenen.

Ik denk dat de aanvankelijk slechte levering van de Wii de ontwikkelaars net dat beetje extra tijd heeft gegeven om zich op deze console van Nintendo te storten.

Stel je voor dat iedereen zijn Wii had kunnen kopen en er vervolgens nauwelijks goede games voor waren.

Zelf heb ik ook een Wii en het spelaanbod was in het begin echt belabberd. Zelfs nu, dik een half jaar na introductie moeten de echt grote titels nog komen. Zeker van EA heb ik nog niets interessants voorbij zien komen.

Hopelijk brengen ze daar binnenkort verandering in!
Deze inschattingsfout had wel eens de nekslag voor de Wii kunnen betekenen.
Nou ja, nekslag. Zonder (voldoende) goede third party support zou de Wii uitdraaien als de GameCube: goede first party titels en een handje vol goede third party titels. GameCube was niet echt een succes, de PS2 was oppermachtig door de vele goede titels en de modbaarheid / kracht van de Xbox was ook superieur aan de GC. Maar toch was de GC weer niet een flop, mede door de heavy first party support.

Daar zou Nintendo ook met de Wii op terug kunnen vallen, zelf titels maken. In een nieuwsbericht werd ook duidelijk dat Nintendo niet zo gebrand is op third parties omdat ze pas heel laat de SDKs verscheepten. Ik weet nou niet of dit waar is, maar mocht dit het geval zijn, dan vind ik dat toch een gemiste kans van Nintendo. Ze maken zelf echt leuke games, maar je kan niet alles zelf doen.

De Wii nu is al (zonder third party titels) al een hit, met nog een paar goede first party titels op weg. En nu maar wachten wat de late third parties gaan doen (want wat er nu aan third party wordt aangeboden is niet echt... goed...)
heel laat de SDKs verscheepten
Met "WiiWare" stellen ze de gebruikers wel in gelegenheid om zelf software te ontwikkelen. De PS3 en X360 heb ik dergelijke acties nog niet zien doen, terwijl deze gelijktijdig zo niet eerder de markt zijn gekomen.
nog nooit van XNA gehoord?

Stel je bij zulke SDK's trouwens niet teveel voor. Je homemade software draait steeds in een sandbox waar je met een beetje geluk nog net gebruik kan maken van netwerkmogelijkheden.
Voor de echte development studio's echt geen optie.

[Reactie gewijzigd door Keybern op 30 juli 2007 15:13]

Met de 360 was het ook niet veel beter. Pas na een half jaar kwam Oblivion uit en nu na 1 jaar komen titels uit die de moeite zijn voor veel gamers. Dat terwijl ik thuis al 10 titels voor de wii heb liggen waar ik heel blij mee ben.

PS3 en 360 hebben te veel juist op het verkeerde paard gewed: Uber grafisch resultaten en een home media center, dat terwijl steeds meer mensen zich bewust lijken te worden dat ze een console van dik 500-700 euro niet nodig hebben voor dat. Mensen willen gewoon gamen, en dat lijken ze zich bij Sony en Microsoft niet geheel te begrijpen.

[Reactie gewijzigd door DreamCatchers op 30 juli 2007 16:56]

Mensen willen gewoon gamen, en dat lijken ze zich bij Sony en Microsoft niet geheel te begrijpen.

Mwoah ik denk dat het huidige games-aanbod op de 360 ook zeker niet verkeerd te noemen is, zitten toch wel een aantal echte toppers tussen, en er komt nog meer. Ik denk dat Sony de grootste fout heeft gemaakt, Microsoft richtte zich al voornamelijk op het wat serieuzere segment, terwijl de PS2 al een behoorlijk gevarieerd aanbod had, ook voor casual gamers, jongere gamers etc. Nu met de PS3 hebben zo hard op de technische superioriteit, HD playback etc. etc. van de hardware ingezet, dat het een groot deel van hun eigen PS2 markt ook afschrikt. Die flocken nu naar de Wii, waardoor de markt zich aan het herverdelen is van Xbox + PS2 naar Wii en 360. De PS3 blijft voorlopig nog erg achter en heeft echt een imago-verandering nodig. Ik denk dat er eigenlijk geen markt is voor 3 verschillende consoles, en er altijd 1-tje achter zal blijven.

Met een serieuze console van Microsoft en een casual console van Nintendo (die trouwens ook nog eens een heel nieuw marktsegment heeft aangeboord: mensen die voorheen nooit games speelden), pist Sony met een 2e serieuze uber-console gewoon naast het potje. Waren ze 1 jaar eerder geweest dan was de PS3 veel beter begonnen.
Nou ik zie steeds meer dat die game bedrijven, vaker voor de consoles kiezen een spel uit te brengen dan voor de PC.
En dan vind ik heel jammer, ik speel gewoon alles et liefst met de PC.
anders gezegd, je zou het zelf kunnen zien als discriminatie een pc is niet waardig voor zulke spellen....
heej wachten ik ruik een rechtzaak :P discriminatie met gameplatforms
Volgens mij is het lastiger om voor een pc iets te maken dan voor een console. Bij de pc moet je rekening houden met hardware-combinaties. Het komt bijvoorbeeld nog wel eens voor dat op een bepaalde videokaart of geluidskaart bepaalde functionaliteiten niet werken. Hiervoor moeten dan fixes/updates voor gemaakt worden, zelf ism directX.

Daarnaast heb je ook dat de ene pc sneller is dan de andere en dan moet het weer mogelijk zijn om resolutie/anti-aliasing/kleurdiepte enzo aan te passen.

Op een console daarintegen staat alles vast en kan het spel gewoon voor die hardware gemaakt worden.
hoofdreden voor dit soort bedrijven om spellen voor de consolles te maken is simpelweg dat ze er meer geld aan verdienen... de overgrote gedeelte van de consolemarkt/gebruikers gebruiken/kopen originele spellen... deze zijn moeilijker te copieren en de consoles slikken standaard geen gecopieerde spellen...
Hiervan zijn in de laatste jaar verschillende artikels in verschillende bladen gepubliceerd waarin er altijd met een ceo van de grotere softwarefabrikanten werd gesproken...
Zij zien allemaal veel meer geld in de consolemarkt dan in d epc-markt en een aantal bedrijven hopen zich daar straks ook alleen me bezig te hoeven houden...
Ik kan me ook wel vinden in het hardware-config argument.
klopt, heb je meer tijd nodig met testen ed.

en klopt, kopieer beveiliging is een punt, maar als je em laat ombouwen.
is dat argument ook weer weg.
zijn er wel verhalen dat het strafbaar is.
maar inderdaad, meer en deel koopt inderdaad originele spellen.
Heb zelf ook een PS2 onlangs gekocht omdat de PS3 er is en de PS2 behoorlijk goedkoper is geworden en ik graag de GTA games wou spelen die niet beschikbaar waren voor de PC (noem me gek :P)
Console games zijn nu ook een stuk duurder dan PC games.
maar ik hoop niet dat ze de consoles zo interesant gaan vinden qua prijs en kopieerproof, dat ze bijna geen spellen voor de pc gaan maken dat het straks net zoiets word als spellen voor de Mac, ergens achterin een winkel een plank met 5 spellen.

Maar jah, welk spel kan je tegenwoordig nog illegaal spelen/krijgen zonder een online activatie? noem een Half-Life 2 ed. of spellen die je alleen maar online kan spelen met een geldige key zoals BF2.
Valt allemaal wel mee, het grote voordeel van de PC is dat je geen licentie hoeft te hebben. Bij een console mag je eerst dik betalen om voor die console te ontwikkelen (okay dan heb je wel ook een engine).
Het lijkt er als maar meer op dat bedrijven kiezen voor de makkelijkste weg:

Een wii game ontwikkelen kost minder geld
Puzzelgames en de 1000 in 1 minigames zijn nu ook niet echt moeilijk om te ontwikkelen.

Dit in tegenstelling tot de markt van de PS3 en Xbox360 waar de kosten hoog liggen en je een game moet kunnen presenteren met een goede plot en een wereld die er grafisch ok uit ziet.

Het lijkt er alsmaar meer op dat men de "hardcore" gamers minder games gaat voorschotelen omdat we altijd maar veeleisender worden (met hardcore gamers bedoel ik dan mensen die gaan voor een game met pit, en niet een mario game die immens makkelijk uit te spelen is).

EA is nu wel niet het bedrijf dat goed doordachte games uitbrengt, maar als nog enkele bedrijven gaan overspringen vrees ik toch dat de markt voor hardcore gamers enkel maar kleiner gaat worden. Ik zie een evolutie zoals in de muziekwereld waar de grootste troep altijd hoog scoort in de hitparade terwijl die muziek vaak inhoudelijk 0 is.

Achja we zien wel natuurlijk, hopelijk vergis ik mij en blijven ze ook de markt voor echte gamers bedienen :)
Ik ben gewoon "een gamer" en vind de term "hardcore gamer" echt onzin. Ik heb een PS3 Ún Wii, speel naast spellen als MGS ook graag Mario. Dat EA allemaal pruts games aflevert ben ik niet met je eens. Burnout en MoH zijn toch wel goede games dacht ik zo. Daarnaast is er naast FIFA alleen PES. Vergeet niet dat een game voor de "hardcore gamer" erg veel geld kost, dit terwijl Bejeweld bijna niks kost en in verhouding dus vele malen meer op brengt. Dus ik denk ook dat EA zich meer zal richten op deze markt, gezien hier meer geld te verdienen valt...
Dat MS toen Rare heeft overgenomen en zo de exclusive deal met Nintendo verbrak zegt ook al genoeg. Het zijn game genres. De PS3 en XBox hebben behoefte aan meer lichte spellen, de Wii moet ook wat spellen krijgen om de hardcore gamers te bedienen...
De Xbox 360 heeft opzich al best veel lichte games, die vind je in Xbox Live Arcade.. Zo speel ik zelf regelmatig Mad Tracks en Bomberman, en vooral Bomberman geeft me zowaar een Nintendo gevoel als ik het speel.. PS3 weet ik niet precies, maar ik neem aan dat die ook dat soort games aanbiedt via PSN.. Hardcore games op de Wii wordt denk ik nooit een echt groot succes omdat gamers die dat soort games spelen liever voor de (betere) PS3 of Xbox 360 versie gaan denk ik.. De Wii is namelijk gewoon niet in staat om echte next-gen hardcore games te draaien, hij mist de CPU power voor next-gen AI en physics, en GPU power voor de graphics.. De Wii moet gewoon lekker blijven doen waar ie goed in is, zich onderscheiden met fun Nintendo games en andere party- en minigames voor de hele familie.. Laat het dure echte hardcore werk maar aan MS en Sony over..
waarom doet(deed) BF2 het dan zo goed?
Spel is ook niet makkelijk in elkaar gezet.

Spellen zoals Need for Speed is een veel verkocht en gespeeld spel.
zeker als je het hebt over de serie Underground ed.

Hardcore gamer is een ruim begrip.
Of je nou pro speelt voor geld of uren achter elkaar dag in dag uit achter de pc zit of welk platform dan ook, kan je jezelf als hardcore gamer zien.
Hardcore gamer moeten niet gezien worden als een belediging zoals de term Nerd.
tegenwoordig zijn Nerds cool, zonders nerd hadden we geen elektronische games.
als iemand dat tegen mij zegt, dan zeg ik dank je wel :D
Ik wordt anders niet vrolijk van een puzzle game van Steven en een mini game collectie en ik denk met mij ook veel casual gamers.
Idd weinig indrukwekkend dat ze nu maar liefst 2 games in ontwikkeling hebben.
Ik moet wel zeggen dat hetgeen EA voor de Wii heeft uitgebracht wel goed spul is geweest voor zover mogelijk. Het zijn wel (weer) ports geweest maar wel ports die de nodige aandacht hebben gekregen. The Godfather en Harry Potter hebben goede Wii versies gekregen. Dit in contract met Ubi die toch erg jammere ports heeft afgeleverd.
Godfather is idd goed. Maar wel weer weinig origineel allemaal dit van E.A. hoor.. pfff
EA Playground, een collectie van minigames.
Gelukkig, daar ontbrak het echt aan op de Wii. :Z
Idd. EA moet hun focus nog steeds een flinke draai geven. :/
Idd weinig indrukwekkend dat ze nu maar liefst 2 games in ontwikkeling hebben.
Er wordt niet gezegd dat ze 2 games in ontwikkeling hebben, er wordt gezegd dat ze 2 exclusives in ontwikkeling hebben. Sluit toch niet uit dat er andere non-exclusives ook naar de Wii gaan?
ze hebben wel meer hoor. onder andere de jaarlijkse sporttitels, the godfather 2 enz. dat zijn alleen geen exclusives maar deze generatie wordt de wii al minder over geslagen qua multiplatform games
Vind ik nou ook! Geef mij maar een Command & Conquer Wii Edition (& Online Gaming). Dan heb ik pas zoiets van WOW!

[Reactie gewijzigd door Rex op 30 juli 2007 13:44]

frustratie alom wanneer je voor de 20ste maal op rij een building neerplaats naast de plek die je eigenlijk aanwees.
Ik denk dat die controller dan pas Úcht door de kamer vliegt...
zo zie je maar dat er toch maar weinig mensen onder de indruk zijn van dat high definition gedoe, spelcomputer moet gewoon niet te duur zijn, en de games moeten gewoon vermakelijk zijn, of de graphics nou 2d of 3d zijn.
Of...er zijn genoeg mensen van onder de indruk, maar het overgrote merendeel kan het niet betalen. Zoveel voor een spel-computer, tsja.
Ik heb echt -stapels- wii spellen gespeeld om te kijken of het wat is en ik betreur het eigenlijk ten zeerste dat nintendo niet een euro of 10 meer in de grafische kaart had gestoken. Dat het een succes is komt door de fun factor. En Absoluut niet door de 15-frames-per-seconde games. Daarnaast de lelijk heid van de grahipcs (neem mecury meltdown revolution) . (Ik heb kennissen die dan in koor roepen " Dat is het trademark van Nintendo, weinig kleurtjes!) " Straalt er vanaf. Hoe wel ik moet zeggen hoe lelijker de game, hoe hoger het fun gehalte. Harry Potter op de wii is overigens gewoon weg briljant voor kinderen. Resident Evil IV is dan weer grafisch ok.. maar al met al... Simpel weg samengevat (en dat is vast al over online te lezen) een previous gen console met een next-gen controler. Oftwel,laten we even met zijn allen duimen draaien dat die kernel hack van de 360 opschiet, kunnen we fijn naast Xbox mediaspeler 360 ook de wiimote op de 360 gebruiken.

Thorgrem/ilog: Ik zal de games er vanavond nog eens instoppen en een paar titels noemen. Het zweeft nog in me hoofd dat redsteel er een van was waarbij je overduidelijk kon zien dat het niet fullframe was.

Maar goed, Resident Evil bewijst dat als je je best doet het grafisch wel in orde kan zijn, dus ik heb nog hoop dat de meeste van de huidige games gewoon "First Gen" zijn. en dat de developer studio's wat meer uit de wii gaan halen. Het ligt aan de studios wellicht, aan de andere kant, Excite Trick bv.. draait wel full frame rate, maar ziet er oldskool uit :)

[Reactie gewijzigd door tser op 30 juli 2007 15:03]

Welke games zijn 15 frames per seconde?
Er zijn enkele grafisch zeer slechte spellen uitgekomen die de kracht van de Wii niet benut hebben. Ligt dat dan aan de Wii of aan de ontwikkelaars van die games?
nouja, feit blijft dat de grafische kracht van wii erg achterblijft bij andere consoles en de pc. dus is het logisch dat er vooral veel fungames uitkomen en weinig van het 'serieuzere' werk. wat dat betreft denk ik dat EA niet echt een fout heeft gemaakt, een vrolijke (zuurstok-)kleurrijke fifa oid hoeft van mij nou niet echt.
Het is van welke slag games je houdt.

Voor mij is het FPS/RTS/MMO op de PC.
En dan games als Zelda en Metroid (pff was het maar november) op de Wii.
En als additie de fun games op de Wii, mario party 8 monkey ball etc :)

Ik heb altijd het gevoel dat de spellen die op de PS3/Xbox360 uitkomen ook op de PC gespeeld kunnen worden, ik weet dat dit natuurlijk niet helemaal waar, maar spellen als NFS, GTA, Fifa zijn ook beschikbaar voor de PC.

Mensen die zelf geen power-pc hebben is een PS3/Xbox360 natuurlijk een goede keus voor als je de nieuwste games wil spelen zonder constant in PC hoeven te investeren (of simpelweg niet kunnen door gerige leeftijd/familie pc).

Maar ieder zijn keus, maar het is zeker geen reden om de Wii omlaag te brengen het verkoopt immers ruim 2x zoveel als de verkopen van de PS3 en de Xbox360 samen.
De Wii is een succes, omdat het niet de gfx-geile tweakers als doelgroep persÚ heeft. Ik kan me best indenken dat de Wii onder die doelgroep zelfs misschien hard gefaald heeft qua verkoopcijfers.

Dat de Wii verkocht wordt onder nieuwe doelgroepen, mensen die een PS3 of Xbox360 niet eens zouden overwegen is denk ik de meest briljante zet geweest van Nintendo. Die nieuwe doelgroepen zijn potentieel veel groter. Het begrip 'spelcomputer' wordt steeds volwassener als er zelfs nieuwe doelgroepen zijn die de aanschaf overwegen.
Zodra er een echt leuke game komt voor de wii zie ik mijzelf nog wel met een zak vol geld naar de lokale games shop wandelen }:O

Punt is dat de echte leuke aanbod nog niet groot genoeg is vanwege dit soort fouten. Nintendo kwam als enige met een next-gen console en hoewel er veel games zijn hun vertrouwde irritante 2 sticks controller weer pakken zijn er gelukkig genoeg die van het echte next-gen houden. Hopelijk dat hun wachten nu echt word beloont!
Echt leuke games zijn er al. Wij zijn hier helemaal verslaafd aan Mario Party 8. Super Paper Mario is ook erg leuk om te spelen, echt een aanwinst voor de Mario-franchise. Resident Evil 4 is ook erg tof, net zoals Zelda, al moet je wel van de laatse 2 games houden qua genre.

Loop nu maar naar de lokale gameboer met een zak geld ;)
Interessant artikel over een 'minpunt' van de wii

http://forums.gametrailer...thread.php?t=68776&page=1
Vooral dat filmpje over Physics liet me erg hard lachen. :+
Tsja, weinig nieuws zou ik zeggen. Gokken hoort bij bedrijfsvoering, het enige wat men hier meldt is dat men verkeerd heeft gegokt. Interessant. :) Overigens kan ik best begrijpen dat het financieel even minder is voor EA, dezelfde spellen uitbrengen, werkt steeds minder goed schat ik zo in.
Overigens denk ik dat dit soort uitspraken wel het succes van de WII kunnen vergroten, mocht je nog twijfelen en maken gfx niet al teveel uit, dan zit je bij de Wii nu wel goed qua games-ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 30 juli 2007 12:48]

Ik zie de Wii nog wel tot ongekende hoogte stijgen.. :).. tijd dat ik er ook maar is 1 ga halen :)..
Agreed.
Met de nieuwe Metroid, Super Smash en Tales of Symphonia ga ik ook zeker een Wii halen!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True