Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties
Bron: EA

EA heeft vrijdag een lijst gepubliceerd met games die vanaf september dan wel november niet meer voorzien zullen worden van online ondersteuning. Het gaat om spellen die voor 2007 zijn gepubliceerd.

De online support zal in twee rondes worden afgebouwd. Vanaf 1 september trekt EA de stekker van veertien spellen eruit, zodat de betreffende games niet langer via de EA-servers gespeeld kunnen worden. De spellen waarvan de support zal worden beŽindigd, zijn vrijwel alleen sportspellen ŗ la Madden NFL 06, NBA Live 06 en Fifa Soccer 06. Vanaf 1 november zal van nog eens drie games de online support gestopt worden. Het gaat dan om de spellen Burnout Revenge en twee Need for Speed-titels. In alle gevallen geldt dat geen enkele versie van de uitgebrachte games meer online gespeeld zal kunnen worden, aangezien de support voor de pc, de Xbox, de Xbox 360, de PSP en de PlayStation 2 gestopt zal worden. Het is voor het eerst dat de gamestudio ook van Xbox 360-titels de online ondersteuning stopzet. EA heeft overigens het plan om nieuwe versies van de verschillende games voor of vlak na 1 september uit te brengen, zodat gamers de overstap kunnen maken naar een nieuw spel.

EA Games Headquarters
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Dat is wel heel erg drastisch. Die xbox360 games bestaan nog niet zo lang en nu kunnen ze al niet meer online gespeeld worden. Ik zou ze meteen terug brengen naar de leverancier i.v.m. een wanprestatie.
De stekker eruit trekken is IMHO gewoon bull$hit. Naar mate een spel ouder wordt zullen er minder en minder mensen dat spel nog spelen en het percentage online spelers zal ook gewoon afnemen. Hierdoor gaan de kosten ook enorm omlaag omdat je alle oude games door een klein aantal servers laat lopen, of je zet 1 server in voor alle oude spellen.

Het is dus niet zo dat ze na 10 jaar nog steeds dezelfde server kosten hebben aan een spel, en als dat wel het geval is dan is het spel schijnbaar nog populair genoeg dat het niet normaal is dat de stekker eruit wordt getrokken.
De stekker eruit trekken is IMHO gewoon bull$hit. Naar mate een spel ouder wordt zullen er minder en minder mensen dat spel nog spelen en het percentage online spelers zal ook gewoon afnemen. Hierdoor gaan de kosten ook enorm omlaag omdat je alle oude games door een klein aantal servers laat lopen, of je zet 1 server in voor alle oude spellen.

Het is dus niet zo dat ze na 10 jaar nog steeds dezelfde server kosten hebben aan een spel, en als dat wel het geval is dan is het spel schijnbaar nog populair genoeg dat het niet normaal is dat de stekker eruit wordt getrokken.
Hmmmm interessant... Vooral omdat ik nog steeds een blizzard spel online speel uit 1900 ongeveer ;) Hiervoor zijn gewoon nog servers beschikbaar die redelijk goed presteren. Er zijn meerdere oude (5jaar) games die nog online ondersteund worden, terwijl EA nu dit uithaalt met een spel van ongeveer 1 jaar oud.

Het vreemde vind ik dan ook dat dit gebeurd net voor de release van de andere games.... zo van nou, 2006 mogen jullie niet meer spelen want dat is onmogelijk... Maahaar als je noi 2007 aanschaft kun je verder online spelen (voor weer 1 jaar).

Laat ze dan netjes bij die spellen zetten dat de online ondersteuning niet langer dan 1 jaar duurt. Als ik nu elke dag trouw NFL 2006 online speel en er komt abrupt een eind aan EN ik moet een nieuwe versie aanschaffen voor ik verder kan, zou het wel eens een van de laatste EA spellen geweest kunnen zijn die ik speelde...

Anders heb ik het gevoel dat ik elke keer als ik NFL 2007-2008 haal ik vies ben genaaid door EA.... beetje jammer..
Dat komt omdat die oude games heel weinig serverpower nodig hebben, dus kan je op 1 server een hele trits sessies, en misschien wel 2 games hosten.
Diezelfde oude games waar jij het over hebt waren eens gloednieuw en zwaar.

EA heeft het niet zo op online houden van games als er ergens anders geld te halen valt. Het eerste wat EA deed toen Westwood overgenomen was is de stekker uit Earth & Beyond halen. Die game had veel potentie en is een van de weinige online RPG's waar ik enorm veel plezier mee heb gehad.

BTW, ik vraag me af hoelang het nog gaat duren voordat EA besluit dat je moet betalen voor je patches...

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 6 augustus 2007 13:27]

BTW, ik vraag me af hoelang het nog gaat duren voordat EA besluit dat je moet betalen voor je patches...
Dat gebeurt al een beetje.
Bijna elke patch voor de sims 2 moffelen ze weg in 1 van de vele expansions.
Als je de voorwaarden leest (EULA) bij het installeren van het spel, dan zie je dat ze in principe na 90 dagen de stekker eruit kunnen trekken als ik me het goed herinner. Het staat er wel degelijk dus, alleen leest niemand het.
doet mij een beetje aan Age of Empires 2 denken. Ok het spel was dan al wel al erg oud. Maar het werd nog altijd best veel gespeeld (zo'n 1000 man gemiddeld altijd online).

alleen het probleem is het word niet meer verkocht dus MS heeft er niks meer aan die server online te houden. Boeid hun wat of wij nog plezier hebben, het gaat hun puur om het geld en tja het is een bedrijf eej dusja. helaas pindakaas.
1000 is erg weinig op wereldniveau. Erg weinig.
Ik speel Renegade (de 3D-FPS van C&C tiberian Sun)
Wereldwijd spelen er nog maar een paar duizend mensen dat spel. Dat vindt ik ook erg weinig. (it's so lonely at the top :P )
Ik hoopte ooit dat er nog sourcecode van dat spel kwam in het GPL gebied. Wellicht maar is een oud Westwood werknemer vragen of hij het per ongeluk aan mij kan lekken... van EA hoeven we geen source te verwachten.
AoE2 wordt wel degelijk nog verkocht hoor. Ik kom in winkels vooral de Gold Edition tegen (AoE2 + expansion pack).

[Reactie gewijzigd door bene2 op 7 augustus 2007 09:40]

EA heeft overigens het plan om nieuwe versies van de verschillende games voor of vlak na 1 september uit te brengen, zodat gamers de overstap kunnen maken naar een nieuw spel.
Ik lees dat meer als: EA heeft een nieuwe revisie van spellen klaar staan en om "klanten" te "motiveren" om de nieuwe revisie te kopen sluiten ze de online support van de oude.
Vervang "motiveren" maar door "praktisch verplichten". Schandalig dit. Red Alert 2 is na al die jaren nog steeds speelbaar, net zoals Counter-Strike, et cetera. En deze EA-spellen zijn pas net uit.
Ook alleen maar dankzij XWIS, WOL hebben ze een paar jaar geleden offline gehaald. Dit had dacht ik ook met kosten te maken.
WOL hebben ze een paar jaar geleden offline gehaald. Dit had dacht ik ook met kosten te maken.
Dat valt mee, volgens mij draaien al die servers zelf nog steeds in meer of mindere mate.
Voor C&C Renegade draait er mogelijk alleen nog een patcher van EA, maar verder? Geel serverlistings iig, die worden doorverwezen naar jou.
Geel serverlistings iig, die worden doorverwezen naar jou.
De servers van EA worden daarvoor niet gebruikt, maar heb je ook gecontroleerd of ze daadwerkelijk offline zijn?
Voor renegade kun je via renguard weer via WOL (is omgeleid) weer aanmeloden en spelen. Renguard zorgt ook voor beveiliging.
Is het mogelijk zelf een server op te zetten die door 'iedereen' gevonden kan worden? Zo ja, dan is deze beslissing geen probleem. Als dat niet mogelijk is moeten ze dat maar mogelijk maken, want klanten die een jaar geleden je product kochten nu al verhinderen online te spelen uit economische motieven is natuurlijk ronduit kwaadaardig.
Ik snap het probleem niet helemaal want je hebt toch vaak allerlei relatief grote gamersgroepen en clans die public servers in stand houden... ?

Of is bij deze spellen de community heel klein?
Ik denk dat EA de masterserver voor die games met de lijst van alle beschikbare gameservers er uit trekt, gecombineerd met het neerhalen eventuele authenticatieserver voor serial keys. Meeste games gaan niet online zonder het controleren van die key en ik gok niet dat EA in Fifa een mogelijkheid heeft ingebouwd waar je zelf een IP in kan intikken om mee te verbinden.
Het idiote is eigenlijk dat zo'n serverlijst vrijwel geen tot totaal geen load voor een dedicated server met zich mee brengt. T word pas ernstig met vele duizenden spelers, maar die zijn er naar ik aan neem niet, want anders zou EA de servers niet down gooien.
Ik denk dat EA de masterserver voor die games met de lijst van alle beschikbare gameservers er uit trekt, gecombineerd met het neerhalen eventuele authenticatieserver voor serial keys. Meeste games gaan niet online zonder het controleren van die key en ik gok niet dat EA in Fifa een mogelijkheid heeft ingebouwd waar je zelf een IP in kan intikken om mee te verbinden.
De betere engines hebben dit allemaal wel.
Bijvoorbeeld de Quake3 engine speelt online tot de keyserver zegt dat je serial niet goed is. Dus is de key server down, kun je nogsteeds spelen.

Verder blijft EA een naai bedrijf, dus /connect zal er idd niet in zitten.
Het idiote is eigenlijk dat zo'n serverlijst vrijwel geen tot totaal geen load voor een dedicated server met zich mee brengt. T word pas ernstig met vele duizenden spelers, maar die zijn er naar ik aan neem niet, want anders zou EA de servers niet down gooien.
Wouldn't count on it. Het zijn en blijven zuigers. De enige rede dat Westwood online ook Westwood online bleef en niet Westwood offline werdt was omdat Westwood al voor 10 jaar servertijd had betaald voor ze door EA ingelijfd en vernietigd werden.
Is het mogelijk zelf een server op te zetten die door 'iedereen' gevonden kan worden?
Nee. Public server software is namelijk niet beschikbaar.
Zal die ooit beschikbaar komen? Of is er een mogelijkheid hier - als het om het ©-verhaal gaat - zelf iets voor te schrijven?
Ze willen de voorgaande versies van spellen killen, om de nieuwe te pushen. Zullen ze dan zo lief zijn om de wereld van een dedicated server te voorzien?
Voor PC-versies van games zal dat mischien wel kunnen, maar ik betwijfel of dat voor de console versies ook kan.

Er zijn 2 redenen dat ik geen EA-games koop voor op mijn 360:

1) Het is zoieso lopende-band werk (titel 04, 05, 06, 07...)

2) In tegenstelling tot alle Xbox 360 (en zelfs de oude Xbox) spellen lopen de EA-games allemaal via de EA-servers... Trekt EA dus 'de stekker eruit', dan kun je de EA-spellen niet meer online spelen, terwijl dit dus wel mogelijk is met alle andere niet-EA-titels, omdat die gewoon via de Xbox Live Servers lopen...
En daarom is het belangrijk dat je zelf servers kan draaien voor online games, natuurlijk zal het bedrijf ze niet voor eeuwig ondersteunen
Dit lijkt me toch een goede reden voor ingame advertising. Zeker bij football games is dat natuurlijk een eitje om te implementeren. Eventueel kan je dan je gameserver door een bedrijf as adserve laten beheren. Zij de kosten en inkomsten in een keer.
Als er een spel wordt verkocht met een online multiplayer is er dan een regel of wet ofzo die verplicht dat het x aantal jaar ondersteund moet worden? Vind dit namelijk echt een vage streek vooral omdat ze zo online spelers haast dwingen (ja haast je hebt altijd nog een eigen keus en je hoeft niet te kopen dus begin die discussie dit keer niet!) om een nieuw spel te moeten kopen. Ik vind dat als ik een nieuw spel koop ik op z'n minst op wel een paar jaar online moet kunnen rekenen indien niet meer.
Intressante opmerking, zou je in Nederland niet kunnen stellen dat het spel niet meer werkt door "een fabrieksfout" ? Dat zou nl. zoveel betekenen dat EA of je geld terug moet geven, of de servers weer online moet gooien.
Zelfs al geeft EA maar 1 jaar garantie, dan is dat nog geen probleem, omdat je opzich wel aan mag nemen dat een spel langer werkt dan een jaar. Dus mag je ook verwachjten dat je garantie langer dan een jaar is.
en zo gaat het straks allemaal,je bent VERPLICHT om elk jaar de zelfde troep te kopen.Hulde voor ea de titel klopt niet, eigenlijk zou het EA schrapt online support voor sloot nieuwere games

[Reactie gewijzigd door Worran op 6 augustus 2007 11:54]

Je bent helemaal tot niets verplicht en als gamers het er niet mee eens zijn zijn er genoeg middelen om het EA moeilijk te maken, bijvoorbeeld door eens even een tijdje niet hun "nieuwste" producten te kopen ;)

Mensen mopperen vaak veel maar doen er dan weinig aan, zoals bijvoorbeeld online protest actie's, EA mailen en je ongenoegen uitspreken en zoals zo eerder, hun games gewoon niet meer aanschaffen. Moet je eens kijken hoe snel een pijn ze dat doet in hun budget.

Maar zo zie je maar, het draait allemaal niet meer om de gamers en als gamer dien je vooral ook tegenwoordig te kijken naar de developers. Nadat Valve met hun episode verhaal van HL2 begon heb ik ze de rug toegekeerd, minimale veranderingen, de episode's duren heel kort maar je mag wel even 30 euro tikken omdat ze een vervolg zo gemaakt hebben, immers, de engine en alle gemaakte textures/wapens en modellen waren al voor handen.

Wat dat aangaat heb ik wat meer respect voor het Crysis en Croteam team die verniewend bezig willen blijven of anders liever geen vervolg uitbrengen. Wat ik destijds ook raar vond van EA was dat Sims goed verkocht in de EU maar weigerde om de SIms online in de EU uit te brengen. Hoe bedoel trouw je aanhang ondersteunen, moet je in andere takken van sport doen dan ben je gauw niets meer waard.
Het staat tussen aanhalingstekens 'oude' ;)
EA : it'' s in the $$$ ;)

Ik begrijp dat EA zijn eigen servers host. Ik begrijp ook dat ze zelf meer wil verdienen aan de online meuk. Ik begrijp ook wel dat ze de minder courante games er eerder uit gooit. Maar zet dan in ieder geval in de game of op de doos : "ONLINE GAMING SUPPORTED UNTIL .. YEARS AFTER RELEASE" of ziets, dan weet je waar je aan toe bent.

Dat ze, in de aanloop naar de nieuwe versie, de voorlaatste versies eruit gooien is tot daaraan toe. Maar dat de huidige versie er uit gegooid wordt ?

BTW: Burnout Revenge voor de 360 staat niet op deze lijst. Maar dit geneuzel betekent dus voor mij dat ik voor het laatst een EA-game gekocht heb.
Maar zet dan in ieder geval in de game of op de doos : "ONLINE GAMING SUPPORTED UNTIL .. YEARS AFTER RELEASE" of ziets, dan weet je waar je aan toe bent.
Lees anders even een EA doosje voordat je gaat reageren. Ik pak Madden 06 er even bij:

"EA may retire online features after 30 days notice posted on www.easports.com or 30 days after the last day of the 2005-2006 NFL season."

We zijn al een ruim jaar voorbij het einde van dat seizoen, trouwens. Maar zeg niet dat je niet gewaarschuwd was.
Dat ze, in de aanloop naar de nieuwe versie, de voorlaatste versies eruit gooien is tot daaraan toe. Maar dat de huidige versie er uit gegooid wordt ?
06 is de vorige versie. Huidig is 07, en 08 staat voor de deur. Dus ze gooien er inderdaad de voorlaatste versie uit.

Ben wel met je eens dat het vrij vlot is, ja... :(

[Reactie gewijzigd door 19339 op 6 augustus 2007 13:01]

Ik had het specifiek niet over de sport-titels. Koop die toch al niet meer van EA, ook vanwege ervaringen met EA's FIFA en NHL titels uit het verleden, kon je dit al verwachten. Er zijn nog genoeg PS2 en XBOX gebruikers, die nog geen PS3 of XBOX 360 hebben. Die gamers worden nu ook richting nieuwe console gepushed....

En over die online features: als je game-beleving dus maar een beperkte houdbaarheid heeft, zou dat in de prijs terug moeten komen (oftewel moet je niet voor de hoofdprijs -willen- gaan) ...
(zucht)... Dacht je dat daar wat anders stond dan? Zoek de cover er even bij (www.mobygames.com is een goeie) van NFS:Most Wanted: "EA may retire online features after 30 days notice posted on www.eagames.com".
Er zijn nog genoeg PS2 en XBOX gebruikers, die nog geen PS3 of XBOX 360 hebben. Die gamers worden nu ook richting nieuwe console gepushed....
Alsof ze dat al niet werden door Sony, Microsoft en de hele games-industrie. Sterker nog, als er een developer is die nog de rotmoeite neemt om nieuwe titels voor oude consoles uit te brengen, dan is het EA wel, want die gaan nog vrij lang door met FIFA, Madden en NFS op oudere generaties (hoewel de Xbox wel zo ongeveer door iedereen gedumpt is, inclusief MS zelf).
En over die online features: als je game-beleving dus maar een beperkte houdbaarheid heeft, zou dat in de prijs terug moeten komen (oftewel moet je niet voor de hoofdprijs -willen- gaan) ...
De prijs wordt bepaald door vraag en aanbod... Men is kennelijk bereid er 50-60 euro per spel voor neer te tellen, ze komen ermee weg... Natuurlijk gaan ze voor maximale omzet, zou ik ook doen als ik spelletjes maakte.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 6 augustus 2007 14:10]

Ya tuurlijk, ieder jaar opnieuw Fifa kopen. Arme koe, zofel uitgemelkt worden.

Wat me WEL verwonderd, is dat Red Alert 2 nog steeds online gaat? En Generals ook. Hell ik geloof Tiberan Sun ook.
Omdat die spellen niet zolang geleden opnieuw gereleased zijn in "Command & Conquer: the First Decade" (februari 2006).
Online oude Command & Conquer doet een groepje fans geloof ik.
Hier een linkje naar de site van betreffende fans.
http://strike-team.net/nuke/html/index.php

Voor e.a. dus gratis ondersteuning voor de oude games.
XWIS will be supporting the following EA/Westwood online games:

* Command & Conquer Red Alert 2
* Command & Conquer Red Alert 2: Yuri’s Revenge
* Command & Conquer Tiberian Dawn
* Command & Conquer The Covert Operations
* Command & Conquer Red Alert
* Command & Conquer Red Alert: Counterstrike
* Command & Conquer Red Alert: Aftermath
* Command & Conquer Tiberian Sun
* Command & Conquer Tiberian Sun: Firestorm
* Command & Conquer Renegade
* Dune 2000
* Nox
* Emperor: Battle for Dune
Het is in elk geval niet de eerste keer dat E.A. zoiets doet.

[Reactie gewijzigd door itsme op 6 augustus 2007 11:42]

Online oude Command & Conquer doet een groepje fans geloof ik.
Ik geloof het ook ja. :)

http://xwis.net/
Voor e.a. dus gratis ondersteuning voor de oude games.
Helemaal gratis is het ook weer niet.
Leuk detail:
XWIS is a community server created by Olaf van der Spek
Olaf, bedankt voor de vele extra uren Yuri's revenge plezier die je mogelijk hebt gemaakt.
Ons aller Olafje doet wel meer zoals een hele kewle BitTorrent Client proggen genaamd XBT :Y)
Het online gedeelte van Red Alert 2 en volgens mij ook alle oudere C&C spellen is niet meer in handen van EA, maar in de handen van XWIS. Zelf doet EA er niets meer mee.
Denk omdat die C&C-games toch elk voor zich een 'ander' spel zijn. Fifa-soccer is en blijft voetbal met dezelfde opzet van het spel (als je begrijpt wat ik bedoel). Dus elk jaar verplicht de nieuwe versie/update kopen vind EA.
Moeten ze vooral maar doen, elk jaar de boel afsluiten en je verplichten een nieuwe te kopen. Dan is het gauw gebeurd me EA denk ik zo.
Denk omdat die C&C-games toch elk voor zich een 'ander' spel zijn. Fifa-soccer is en blijft voetbal met dezelfde opzet van het spel (als je begrijpt wat ik bedoel). Dus elk jaar verplicht de nieuwe versie/update kopen vind EA.
Moeten ze vooral maar doen, elk jaar de boel afsluiten en je verplichten een nieuwe te kopen. Dan is het gauw gebeurd me EA denk ik zo.
Dus hoef ik ook niet elk jaar een nieuwe te hebben, ik kan best een lekker potje voetballen op fifa 2006 of PES3.
die C&C games zijn echt niet zo heel erg verschillend, de units mix verandert dan misschien maar de wereld en resources etc blijven hetzelfde. Units wisselen kan je vergelijken met het updaten van een player database: losse dingen (spelers, units) veranderen maar de manier om een goede mix neer te zetten (elftal, leger) blijft ruwweg hetzelfde. Ook verandert de objective niet ;)
Units wisselen kan je vergelijken met het updaten van een player database:
Dat vind ik toch echt veel te ver gaan. :)
De gameplay van Tiberian Sun en Red Alert 2 verschilt echt heel erg. RA2 is bijvoorbeeld veel sneller.
En single player verschilt helemaal natuurlijk.
Het zou wel netjes van EA zijn als ze een server vrij zouden geven voor deze spelen zodat degenen die deze oude spellen nog online willen spelen dat zelf kunnen verzorgen. Maar blijkbaar is EA niet echt begaan met hun gebruikers?
En de consument een reden ontnemen om de laatste rehash versie van hetzelfde spel aan te schaffen? Denk niet dat ze zo gek zijn. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True