Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties
Bron: EA

Sinds het vierde SimCity-deel in 2003 uitkwam, verschenen er geen nieuwe delen meer. Tilted Mill Entertainment gaat daar dit jaar met 'SimCity Societies' verandering in brengen.

De eerste SimCityDe game zal minder realisme bevatten dan de speler van SimCity gewend is. De speler moet geen gebied meer selecteren waarna er vanzelf gebouwen verrijzen. In plaats daarvan kan elk afzonderlijk gebouw persoonlijk geselecteerd worden uit 350 gebouwen en daarna aangepast worden aan de wens van de speler. Er kan gekozen worden voor het bouwen van een realistische stad, maar ook een spookstad of een stad midden in de tropen met chocoladefabrieken en huizen van peperkoek is een optie. Ook kan de speler invloed uitoefenen op stadculturen en sociaal gedrag. Volgens het persbericht van uitgever EA zal het spel in november 2007 in de winkels liggen.

SimCity Societies - stadsoverzicht SimCity Societies - straat
Klik op de screenshots voor grotere versies

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Dat is eigenlijk niet eens zo heel erg meer een Sim(ulation). Maar ik heb eerder het idee dat ze richting de sims formule gaan met societies.
Simcity is het simuleren van het bouwen van een stad, op strategisch niveau. De Sims is het simuleren van een mensenleven, hoe slecht dan ook haha ;). Dit spel is een combinatie van beiden. Als je de berichtgevingen op andere websites leest krijg je een iets ander beeld (IGN bijv). Het gaat in deze simulatie niet om een stratenplan te maken en zo veel mogelijk simmetjes op 1 vierkante pixel plakken. Het gaat hier om dat je een societies maakt van simmetjes die tot eenzelfde groep behoren.

Zo krijg je oudjes bij oudjes, yuppen bij yuppen, artiesten bij artiesten enz. Al deze groepen hebben specifieke wensen en eisten en je moet ze in één stad herbergen. Het is een stad regeren op een totaal andere wijze!
Mijn probleem met zowel simcity als the sims was/is dat er geen duidelijke afronding in het spel zit. Op een gegeven moment blijf je maar doormodderen. Ook vind ik in beide spellen teveel micromanagement zitten (het zit ik nou te spelen of te werken gevoel). Ik krijg uit deze beschrijving niet echt het idee dat daar vebetering is. Wrsch niet echt nodig gezien al het succes.
Spellen die je aan het werk zetten zijn kennelijk wel de spellen die je motiveren het beste eruit te halen. Ik vind het juist geweldig als een spel me zwaar op de proef stelt.. en soms teleur stelt (dure nieuwbouwprojecten die hopeloos mislukken, verlaten gebieden..)
Wat ik jammer vond is dat de maximale map grote te klein was.

Op slot had ik elke vierkante meter volgepropt.
Wat meer groeimogenlijkheden zouden niet verkeerd zijn (zoals bijvoorbeeld 2 steden laten samensmelten, of een drop en een stad laten samensmelten).

Sim City kun je het beste een beetje maar wat proberen in het begin en kijken wat voor effecten jouw beslissingen hebben.
Het concept lijkt mij juist erg leuk, weer eens wat anders. Ga hem zeker eens proberen als de demo uit is :) Zou leuk zijn als er ook een multiplayer versie uitkwam, dat je 1 grote wereld hebt waarin je als speler elk een eigen stad kunt bouwen en ook kan handelen ed met andere steden.
Volgens mij zit iedereen daat als sinds minstens Simcity2000 op te wachten; met elkaar concurreren enzo. Ergens staat me vaag bij dat je in 3000 wel concurrentie had met computerspelers, maar dat was meer vergelijkend en dus niet echt de wereld samen opdelen.
Er bestaat al een Sim City 2000 Network edition.
Ai, Maxis is zeker toen opgeslokt door EA? Bummer...

SC2000 vond ik de beste totnogtoe, ben er eerlijk gezegd een beetje van aan het balen dat EA zoveel 'succesverhaaltjes' heeft opgekocht, daarna zijn eigen weg heeft proberen in te slaan, en nadat de spelers pissig worden omdat ze hun verhaal niet meer terugherkennen het weer geod proberen te maken; maar dan met maar de helft van het developpersteam dat aa nde orginele spelen werkte (C&C komt bij mij naar boven drijven). Ik vind het echt een doodzonde...
Zonde zonde zonde.

Simcity wordt 3D, een snoepstad met vliegtuigjes op straat, huizen van peperkoek 8)7 :? en wordt nu alles behalve een uitdaging om je stad te managen.

Milieuvervuiling, belastingdruk, verkeersstromen stroomlijnen, snelwegen aanleggen, flats zien groeien als beloning van je ijverige en risicovolle investeringen....

Simcity is dood :/ :/

Ik meen dit echt, dit is gewoon zielig voor een spel dat zo'n mooie geschiedenis heeft. Moest EA wat meer geld naar de andere (console)games schuiven ofzo??

[Reactie gewijzigd door frankknopers op 13 juni 2007 15:44]

Inderdaad, ik vind de eerste Sim City nog het beste van de hele reeks....
Of je nu sarcastisch bent of niet: ik ben het serieus met je eens. Lekker simpel voor een beetje aanmodderen tussendoor. Geweldig simpel en toch weer net niet zo dat je alles kon flikken wat je wilde.
Ik vind dat er hier nogal overhaast gereageerd wordt. Er wordt hier in minder dan 5 zinnen 'uitgelegd' wat de mogelijkheden zijn. Niet echt representatief volgens mij. Eerst maar eens afwachten hoe dat 'aanpassen naar de wens van de speler' uitpakt.
Nee daar heb je een goed punt
op Gamert staat een langer verhaal... maar ik ben niet echt kapot van de screenshots.. die zien er een beetje zoet uit... en ik ben heel benieuwd naar de belance van het nieuwe concept en het oude simcity concept
Wat betreft de 3d-view:
De mensen die nu jammer zeggen zeiden die ook 'jammer' tegen vernieuwingen in titels zoals GTA en Warcraft? Ik denk dat ze er niet meer onder uit konden komen na 4 versies (ex update) top-views/half 3-dimensionale-views met een 'echte' 3d-view moesten komen. Anders zouden er weer mensen zijn die zich gaan ergeren omdat er geen innovaties zijn.

Minder realisme - Je kunt uit het verhaal niet opmaken wat of waarom het minder realistisch wordt. Dus hier valt denk ik nog weinig over te klagen..

Let's wait and see.

[Reactie gewijzigd door NS2007 op 13 juni 2007 16:31]

Halo zeg! Wat een heftige reacties op de extra opties die worden beschreven. Een SC5 die weer de bekende 3 look had maar met betere graphics zou ik ook niet leuk vinden. Dat van die snoepstad en spookstad zijn _extra_ opties! Je kunt ook nog gewoon een stad bouwen, alleen ziet de interface er anders uit.

En het ziet er gewoon vet uit, deze screenshots zijn wat beter dan hier bij T.net:

http://simcity.ea.com/screenshots.php
Als dat de final versie wordt, bah. Die lucht ziet er zooo nep uit zeker met nacht. In TES4(oblivion) ziet dat er nog beter uit.
Nah simcity 4 sprak me niet aan omdat ik niet "exact" kon bouwen. Ik had gehoopt dat ze dat inzagen en terug gingen naar Simcity 3000 met veel meer mogelijkheden, economie, strakke infrastructuur ontwerpen etc. Ik zat er echt op te wachten en nu krijg je weer deze meuk met die 3D dingen wat gewoon niet mooi is (die luchtballon al |:( ) en A rlx. Perspectief if prima. Echt jammer gewoon. Ik wil gewoon een vette simulator! en niet zon kinderspel. Ik baal hier echt van! :'(

[Reactie gewijzigd door chriscjw op 13 juni 2007 19:06]

Mja, ik denk dat het spel minder zal verkopen. Settlers was ineens ook minder leuk toen ze afweken van hun orginele ideeen. SimCity was juist helemaal bekend om de realisme.
Hopenlijk gaat het dan hetzelfde als met commander en conquer, die gingen ook opeens een first person game uitbrengen.
Gelukkig kwamen ze met de game daarna weer wat dichter bij hun roots.


Heb Sim City 4 trouwens behoorlijk wat keer gespeeld, blijft leuk om je stad de micromanagen.
En als je geen zin meer heb even een tornado eroverheen }>

Ik had liever een Sim City 4 achtig iets met wat meer diepgang gehad, zoals dat je bijvoorbeeld zelf gebouwen kunt laten bouwen en deze aan bedrijfen verhuren ofzo.

Of een goede innovatie zou zijn om er een mmorpg achtig iets van te maken (met z'n allen een wereldbol volbouwen).
Maar dit probeersel om the sims en sim city te combineren kan ik geen innovatie noemen.

[Reactie gewijzigd door redstorm op 13 juni 2007 20:38]

@Maniak:
Ik denk dat ze geen zin meer hadden om hun laatste versie NOG eens een keer op te leuken.
Ze willen wsl nieuwe spelersmarkten aanboren. Zo is de "casual gamer" de laatste tijd wel heel erg in trek. En daar willen ze ook van profiteren. Nintendo heeft laten zien dat dat een gouden markt is,
Ook al biedt de nieuw aangekondigde Settlers toch wel aardige perspectieven.

Een nieuwe betekend niet altijd automatisch slechter.
Ook al biedt de nieuw aangekondigde Settlers toch wel aardige perspectieven.
Misschien komt dat wel omdat de volgende Settlers gebaseerd zal zijn op Settlers 2 (dus toch weer terug gaat naar het originele idee). En nee, ik praat niet over de reeds verkrijgbare anniversary edition. Zie de PC Gameplay preview voor meer informatie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True