Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

Het IsraŽlische bedrijf 3DV Systems komt met een camera die de bewegingen van de handen van een computergebruiker registreert. Hierdoor is het mogelijk de bediening van games via handbewegingen te laten verlopen.

De ZCam zendt korte infrarode pulsjes uit en meet hun weerkaatsing. Vervolgens berekent software op basis van de metingen de afstand tussen de objecten die de weerkaatsing veroorzaken waardoor het systeem bijvoorbeeld iemands handen kan onderscheiden.

Volgens Tomer Barel, marketing- en productmanager bij 3DV, kan de ZCam zelfs vingers waarnemen en kunnen via het systeem applicaties bediend worden op basis van hoofd-, hand-, vinger- en lichaamsbewegingen. De technologie maakt het dus niet alleen mogelijk games te bedienen, zo bleek uit een demonstratie die Cnet kreeg en die bestond uit het navigeren door het Vista-menu met vingerbewegingen.

3DV Systems mag onder andere partijen uit de defensie-industrie tot zijn klanten rekenen maar heeft nu zijn blik op de lucratieve game-markt gericht.Het bedrijf wil het apparaat echter niet als consumentenproduct op de markt brengen; het plan is om licenties op de ZCam-technologie te verstrekken aan bijvoorbeeld consolefabrikanten of ontwikkelaars van games.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Eyetoy anyone?
een eyetoy met een ps3 moet dat makkelijk kunnen evenaren.
Afaik is de eyetoy niet zo heel goed in 3D, dit ding weer wel dmv het gebruik van infrarode pulsjes (een soot radar lijkt me). Dat biedt met name in 3d games weer wat extra mogelijkheden. Al ben ik benieuwd hoe dit concept dan gaat aanslaan.
't heeft niet veel met radar te maken. De pulsjes worden niet getimed, maar de helderheid wordt bekeken (hoe verder je van de lichtbron weg bent, hoe zwakker het licht is dat je raakt), en dat gaat makkelijker met pulsjes dan met continue licht.
hoe je het went of keert, er wordt afstand gemeten. Radar doet het met geluidsgolven (RAdio Detection And Ranging). Sonar doet dat weer met geluid (SOund Navigation And Ranging).

Hier maken ze nu gebruik van light (infra rood).

Maar je hebt gelijk dat het niet met radar te maken heeft, maar dat iemand hier aan denkt is nog niet zo'n gek idee...

[Reactie gewijzigd door iMars op 11 december 2007 01:28]

Radar doet het met geluidsgolven (RAdio Detection And Ranging). Sonar doet dat weer met geluid (Sound Navigation And Ranging).
Beiden met geluid? En tussendoor: in het nederlands heet light gewoon licht hoor :P
@webmail:
Radar doet het met geluidsgolven (RAdio Detection And Ranging).
Het zijn Radiogolven, oftewel elektromagnetische straling, geen geluidsgolven.
Eyetoy is lang zo nauwkeurig niet omdat die alleen met beeld werkt.
Bediening van games met handbewegingen

(welliswaar dan zonder camera maar:)
Wii anyone?

[Reactie gewijzigd door gise op 10 december 2007 17:26]

Uhm.. dan valt mijn muis ook onder het kopje 'bediening van games met handbewegingen'..
/oh noes modus
een muis gebruiken is ook bedienen met handbewgingen, en heel strikt gezien een toetsenbord gebruiken ook.

/ontopic
dit ziet wel leuk uit, volgendsmij kun je hier echt heel veel mee doen, zoiezo een muis gebruiken zonder muis vast hoeven te houden, alleen dan met 3d bewegingsruimte ipv 2d.
Leuk op zich, maar niet echt nieuw. Spelletjes die gebruik maken van de handen van de gebruiker kunnen al sinds de introductie van flashplayer 8:

http://www.bewired.nl/eightball.php?titel=webcam%20pong

Ik neem aan dat ze het wel hebben geoptimalissert nu, maar het principe blijft hetzelfde.
wel nieuw!
deze technologie onderscheid zich van wat jij bedoeld doordat het 3-dimensionaal werkt en je dus niet alleen je handen op en neer en van links naar rechts moet bewegen maar ook naar voren en achter.

Als dit wat verder uitgewerkt wordt zou dit in het voorbeeld van manhunt dus betekenen dat je echt moet gaan wurgen om iemand in het spel te wurgen. En zo zijn er natuurlijk legio andere toepassingen te verzinnen.
Het is maar waar je als eerste aan denkt.

De lol van veel spellen is juist de simplificatie. Neem nou een tennisspel. Als ik echt goed kon tennissen of golfen, dan was ik wel prof geworden...
waarschijnlijk is dat echt niet de eerste toepssing hoor... motion detection is al veel eerder mogelijk geweest op de pc... eigenlijk vanaf het moment dat er webcams zijn... kijk bijvoorbeeld naar de eerste webcam software paketten. daarin zaten functies die bijvoorbeeld beweging in je kamer konden opsporen en zolang die beweging er was opnemen.. zodra de beweging stopte stopte hij ook met opnemen. Als de beweging veranderde in een richting werd er een kader om de beweging gezet en dit kader werd al naar gelag de grote van de beweging veranderde aangepast...

volgens mij was er voor windows 95 al een spel dat leek op eyetoy, dat je bestuurde met je handen.
Je zal maar Manhunt 2 gaan spelen met deze techniek?! :P

Dan zal de link tussen geweld in het openbaar en het spelen van een game wel erg snel gelegd worden...

ontopic: lijkt me echt geweldig die camera, zal het ook handig zijn voor mensen die RSI hebben??
Ja handig met je handen in de lucht zitten zwieren... ťrg handig, doe dat maar eens 5 minuutjes lang.
Volgens mij betekend RSI nog altijd Repetitive Strain Injury, met de nadruk op Repetitive. Je krijgt het dus van muizen/typen omdat je dan vaak een lange tijd dezelfde bewegingen maakt met je vingers/hand/pols. Met zo'n camera doe je dat dus juist niťt.
In de grove motoriek zal je het inderdaad niet snel tegenkomen, maar het principe van 'repetitive' kan zeker voorkomen als er juist van de fijne motoriek bij dit spel gebruik gemaakt wordt. Ik meen dat RSI zich juist eerder voordoet, als de houding verkrampt om die constante minimale en herhalende beweging te maken. Je vergeet dus de belangrijke STRAIN factor: die nadruk is net zo groot.

Stel je het nieuwe kicken spel Davilex Jeugdzorg: AMK-edition eens voor:
In level 5 is het doel je ZMOK-jes naar bed te krijgen.
Je loopt rond in je virtuele wereldje en -snap-, daar heb je er gelukkig een bij het armpje te pakken.
De weg naar het kamertje is nog lang, want daar ligt al wat rotzooi op de grond, wat je eerst met je andere hand zal moeten oprapen, zonder het kind los te laten. Bukken dus.

In werkelijkheid heb je helemaal niets vast, maar de uitdaging van dit spel zit hem in het nabootsen van het vastpakken van het armpje, zonder te veel druk uit te oefenen(te knijpen), maar ook weer het kind niet los te laten. Voor je spieren een enorme uitdaging.


Natuurlijk een belachelijk voorbeeld, maar hopelijk snap je de inspanning en de correctie die je spieren constant zullen moeten uitoefenen.

Denk ook aan het constant triggeren van een gun met je vingers: snel heen en weer in een soort verkrampte houding in de lucht.

[Reactie gewijzigd door amn op 10 december 2007 22:49]

Precies.. dat ga je voelen in je spiertjes! Prima reactie.
RSI zul je er wellicht niet van krijgen.. Dat het vermoeiend is om je hand omhoog te houden ook al steunt je onder arm ergens op is wel zeker. Daarom is de muis zo een succes: hier steunt de hand, ligt, op de muis en dat is lang vol te houden.
again: wii anyone? :+
zou de software veel kracht van de cpu trekken? Vraag me af of het dan wel geschikt is voor games op de pc (als ze gebundeld worden door de ontwikkelaars)
apart controllertje op de controller

of denk jij dat elke apparaat wat aan je pc hangt cpu-cycles van je cpu steelt voor elke berekening die het apparaat maakt?
minority report anyone?

het is wel heel futuristisch, maar als het goed werkt zijn de mogelijkheden legio :D
Niet alleen minority report, in 90% van de science fiction films komt wel ergens een fragment voor waar ze computers gebruiken zonder een toetsenbord.

Kunnen we dan straks ook luchtgitaar/piano/... spelen met klank?
Johnny Mnemonic was eerder :)

Het is natuurlijk wel een hele vette manier om je pc te bedienen.... Toch denk ik niet dat dit soort methodes de standaard controller/toetsenbord/muis zullen vervangen. Denk dat mensen nog graag iets fysieks aanraken.
CSI: miami, blijkbaar hebben ze het al beter gemaakt :)
nu nog voice controlled schieten en dan is het helemaal cowboy en indiaantje van vroeger ;)
hoezo voice controlled?

je haalt gewoon met je vinger de trekker over :9
Ja en dan zit je andere hand voor je vinger en kun je niet schieten... :X

Vraag me af hoe ze dat dan willen doen, lijkt me erg onhandig.

[Reactie gewijzigd door Tower410 op 10 december 2007 17:43]

Je weet wel,
"bang bang!"
'Jij bent dood!'
"nietus!.. oh, wel. heh."
Misschien wat voor de mensen die luchtgitaar spelen ;)
Ik las een tijd terug dat een australisch bedrijf een tshirt had ontwikkeld dat kon meten hoe de mouwen gepositioneerd waren, en daarmee kon je luchtgitaar spelen (althans, tonen produceren, erg nauwkeurig zal het niet zijn)
Maar in combinatie met die camera kun je daar wellicht inderdaad hele leuke dingen mee doen. Guitar Hero 4: nu zůnder controller! (scheelt meteen in de kosten :) )
Is de reactie snelheid niet vele trager dan die van een normale controller dan? Eerst moeten die infrarood pulsjes nog terug weerkaatsen waarna nog een hele berekening moet gemaakt worden. Lijkt mij niet zo zeer snel.
Oh ja, infrarood licht. Dat gaat zeer langzaam!

Sneller dan stroom gaat, zelfs. De berekening is een ander verhaal, maar zo'n optisch muisje moet ook van alles berekenen, dus dat zal wel snor zitten.
lol broek...licht gaat met luttele miljoenen meters per seconde...en jij denkt dat die weerkaatsing van stel 5 m merkbaar gaat duren? En berekening is simpel..als jouw pc een spel op je beeldscherm kan toveren met 150fps (CS 1.6) dan kan hij zonder problemen die berekening uitvoeren jochie.....
Heb rondgekeken op de CNET-site, maar zijn er toevallig al beelden van het apparaat-in-werking te zien/vinden?

Ondertussen gevonden, ziet er erg leuk uit:

http://www.3dvsystems.com/gallery/gallery.html

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 11 december 2007 15:06]

Een flink aantal jaren geleden (2001? 2000? Nog eerder?) stonden ze nog met de ZCam op de RAI (en in Las Vegas) om 'm te slijten aan de video-effecten industrie. Daar was/is het geval niet echt geschikt voor, de keys die er uit kwamen waren veel te hard, door te weinig diepte-resolutie. Ze stopten toen alle afstandsinformatie van een pak-m-beet 10-12 meter diepe set in een zwart-wit kanaaltje met 256 gradaties.

De ZCam was toen nog een groot en duur apparaat (en gedoemd te mislukken). Misschien hebben ze nu een kleinere, betere en goedkopere variant. Moet wel als je 'm als gamecontroller wilt marketen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True