Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties
Submitter: Def W

Door twee infraroodleds aan een bril te bevestigen en deze te laten waarnemen door de controller van de Wii is op simpele wijze een head tracking-apparaat te fabriceren dat gebruikt kan worden om 3d te ervaren.

Het idee en de uitwerking zijn afkomstig van Johnny Chung Lee, een Amerikaan die de mogelijkheden verkent van de interactie tussen mens en computer. Bij zijn laatste project gebruikt hij de sensorbar en de controller van de Wii. De twee infrarood-ledjes van de sensorbar bevestigt hij aan een bril en de Wii remote zet hij voor zijn tv-scherm. Als Lee met zijn bril voor het scherm beweegt, neemt de controller zijn plek waar.

Dit opent allerlei nieuwe mogelijkheden, zoals Lee met een zelf geschreven applicatie aantoont. De software toont objecten waarvan de plek op het scherm aangepast wordt ten opzichte van de positie van de waarnemer die de headtracking-bril draagt. Hierdoor lijkt het voor hem alsof het scherm diepte weergeeft. Ook kan Lee's systeem de waarnemer het gevoel geven dat hij uit een raam kijkt in plaats van naar een scherm. De onderzoeker roept Wii-ontwikkelaars op met spellen te komen voor zijn systeem.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (117)

1 2 3 ... 6
Wow dat is wel een gave ervaring, maar is dit nu ongeveer het zelfde als TrackIR? http://www.naturalpoint.com/trackir/

Dat bestaal ook al een tijdje maar naar mijn weten zijn daar vrij weinig games voor uitgekomen die het op deze manier doen. Wel weet ik dat je voor Racegames en Flightgames om je heen kan kijken, maar het effect dat de auto echt je scherm uit komt heb je niet.
Nee, dit is heel iets anders. Bij die trackir wordt de rotatie van je hoofd gemeten, niet de positie. De reden dat dat trackir niet veel gebruikt wordt is gewoon omdat het kut is. Je moet om naar links te kijken je hoofd naar links draaien, alleen moet je wel naar voren blijven kijken anders zie je het scherm niet meer. Heel onnatuurlijk.
Ik dacht in eerste instantie dat dit hetzelfde zou zijn, maar het filmpje is erg indrukwekkend, het komt erg natuurlijk over. Ik hoop dat een bedrijf als nintendo hier echts iets mee gaat doen. het valt precies in hun strategie lijkt me. Door innovaties buiten de box de spelbeleving naar een hoger platform tillen.
TrackIr 4 meet ook de positie van je hoofd, dit soort translaties langs x, y en z as zijn daar ook mogelijk. In Flight Simulator kun je bv in zoomen door dichter naar het scherm te gaan, of door je hoofd omhoog te doen en naar beneden te kijken over de rand van de cockpit kijken.

Veel flightsimmers zijnvan mening dat als je hardware koopt voor je sim... dit TIRP4 het eerste is wat je moet halen.

Neemt niet weg dat het filmpje zeer indrukwekkend is. De afstand waarover het volgen werkt (en daarmee het 3D effect) is veel groter dan bij TrackIr.
TrackIR kan het technisch gezien doen, maar dan moet je eerst toegang hebben tot de SDK om twee stipjes op je hoofd te plakken en met twee stipjes te tracken. Een beter voorbeeld is waarschijnlijk de UR98.

http://www.accesorii.expertcompany.ro/images/ur-f98.jpg

Dat werkt dus weer als een array van 2/4 ledjes met een ontvanger.
Glaasjes in de bril vervangen door rood/blauw glaasjes en dan lekker 3d gamen :)
hell no, dat is zooo vervelend.

Deze techniek maakt stereoscopie (dat rood/blauw-gedoe) kwasie overbodig. Je hebt natuurlijk nog geen dieptezicht wanneer je stilstaat maar dat doe je toch sowieso weinig in een (actie)spel.
Bovendien is stereoscopie een stuk rekenintensiever. Je moet namelijk op ieder ogenblik 2 beelden uit een licht andere hoek renderen, en vervolgens samengooien. Zou dat lukken met 2 graka's ?
De meeste mensen ervaren zo'n gekleurd brilletje ook als erg onaangenaam.
is het nou ook mogelijk om de wii-mote los op een computer aan te sluiten, zonder een wii te kopen? dat je er een losse ontvanger bij koopt ofzo? ik ben een beetje in verwarring gebracht door sommige reacties :)

en dan dus via bluetooth communicatie met pc?

(want alles in zijn artikel is dus gedaan zonder de wii, right?)
wiimote is gewoon bluetooth dus een losse wiimote en een gesupporte bluetooth dongle is genoeg.
Sterker nog: dit is precies wat Johnny Chung Lee doet, het is niets anders dan een tv dat aan de pc hangt. (dit had je kunnen zien op de site)
dat zeg ik toch
Dat Nintendo hier zelf niet mee is gekomen. Een simpele modificatie die ze wellicht allemaal over de "kop" hebben gezien.

Hier zit wel wat potentieel in. Echter zou het met een 3D stereo-image nog realistisch weer te geven zijn?
Nintendo heeft ook gedacht aan party games, en interactie tussen meerdere personen.

Dit idee, is enkel mogelijk voor 1 persoon, zoals uitgelegd op het eind van het filmpje.
Dit is idd leuk, als je enkel alleen speelt op je console.

En dingen zoals Wii tennis zouden hiervoor super zijn.
maar dan wel enkel als je alleen speelt.
Splitscreen kan je niet spelen met dit systeem.

Tenzij het natuurlijk nog verder geperfectioneerd wordt.
Overigens wil niet iedereen een bril of iets dergelijks opzetten om te spelen.
Vaak net een stap te ver voor de casual gamers die nintendo wil aanspreken.
Splitscreen, waarom niet? De ene helft van het scherm reageert op de ene bril, de andere op de andere bril. In het midden van het scherm gewoon een dikke zwarte balk om het anders nogal rare effect enigszins te onderdrukken en hopla.
Aangezien nintendo games als tennis enzo allemaal via split screen regelt. kan het wel voor meerdere personen.
Zoals hij in het filmpje met het touch screen zegt kan een WII mote tot 4 infrarood lampjes tracken. 2 van die brillen zou dus moeten kunnen.
En het probleem dat niet iedereen zo'n bril zou willen opdoen. Ik denk dat die stap best wel meevalt.
@MaartenBrok:

Als of je uit het raam kijkt, als je je hoofd draait dat dan het blikveld mee draait.
er bestaan al een programma met camera voor de pc (dit kost wel 200 euro) en er zijn momenteel maar een paar games beschikbaar ervoor
het heet trackir

naast dit is er ook een freeware programma dat de hoofd de muis wordt als je zit te spelen. zo zullen er meer games beschikbaar worden met dit programma freeware je moet dan wel zelf een webcam met een film rolletje bedeken en een ir led op een steun maken (zie de site voor dit info)
een game dat ik volg zal binnenkort (voor oud en nieuw) een nieuwe versie komen waar dit waarschijnlijk wordt ondersteund, tenminste een medemaker heeft het wel voor elkaar gekregen

er bestaan dus ook andere progs ik weet niet als de wiimote ook met programma kan werken want dan zal het zeker een leuke gadget worden
zelf zal ik misschien freetrack gebruiken omdat dit voor meerdere games kan werken
En dus?

een kost het meer geld om te gebruiken daarnaast hebben trackir en freetrack geen diepte weergave ( kan wel na wat aanpassingen) maar is dan nog steeds duurder door alles dat je moet erbij aanschaffen.
Als Nintendo slim is brengen ze een aangepast versie van de wiimote op de markt, eentje zonder knopjes. Spaart weer op de kosten en als ze dan ook nog de opname hoek van de censor zouden aanpassen is het helemaal goed.
Waarom is dat slim? Dan verkopen ze alleen nog maar Wii-motes-zonder-knopjes. Nu verkopen ze Wii's. 8)7
Omdat voor de kosten van de knopjes misschien andere zaken erbij geleverd kunnen worden zoals een verbeterde sensor en/of die bril.
Ja hoor en dat gaat financieel uitmaken...

Kosten van de knopjes..... |:(
natuurlijk maakt dat uit.

geen knopjes = eenvoudigere hardware.

dus dan is er een veel simpeler groen bordje nodig aan de binnekant van het apparaat, en bovendien is de productie wss een stuk makkelijker ZO:

maak een groen bordje.
maak een kastje dat eromheen past.
KLAAR.
... en niet nog eens: maak gaatjes in het kastje voor de knopjes en maak knopjes op aparte machines en plaats die met een apparaat er in.

lijkt me dat productie dus niet alleen makkelijker (lees: goedkoper) maar ook veel sneller (lees: goedkoper) is.

edit: typos

[Reactie gewijzigd door JaWSnl op 24 december 2007 21:09]

geen knopjes = eenvoudigere hardware.
[...]
lijkt me dat productie dus niet alleen makkelijker (lees: goedkoper) maar ook veel sneller (lees: goedkoper) is.
Ik denk dat de grote productie aantallen in dit geval meer voordeel opleveren dan besparen op onderdelen.
dat is het hele idee van mijn post, ik vertel het niet voor niks.

besparen op onderdelen, dus kortere productietijd. dan gaat uiteraard de uur-productie omhoog.
dat is het hele idee van mijn post, ik vertel het niet voor niks.
Nee dat is juist niet het idee van je post.
1 machine(of serie machines), 1 instelling en alles hetzelfde is vaak een stuk voordeliger te produceren, zelfs al plaats je hierdoor meer componenten en ben je dus meer geld kwijt aan grondstoffen en zelfs productietijd per item.
Vergeet niet dat voor die knopjes geen gaten geboord worden, maar dat er dus voor die serie met minder knopjes een compleet andere gietmal gemaakt moet worden.
Mogelijk krijg je doordat er geen knopjes zitten ook andere druk op het plastic, doordat de gebruiker het anders vast gaat houden en dan moet je ineens verstevigingen aan gaan brengen in het plastic. Mogelijk past hierdoor het standaard printje niet meer, dus moet je een nieuw printje ontwerpen, etc.
Wel even er aan denken dat het geen remote meer is dus dat niet meer vastgehouden gaat worden en kleiner kastje is op zich al steviger.
Volgens mij heb ik van dezelfde persoon een constructie gezien met een Wiimote tussen een grid van IR-LEDs die bovenop de TV staat, in combinatie met twee stukjes reflecterende folie op z'n vingertoppen die als oplichtende puntjes door de sensor opgepikt worden. Hiermee kun je al vrij nauwkeurig freespace bediening doen.
hier is de link naar een youtube video: http://www.youtube.com/wa...edu/~johnny/projects/wii/

als iemand dat nou om wist te zetten naar muis gebruik op de pc zou ik dolgelukkig zijn
En ook dit heeft deze gast al gedaan: zie dit: http://www.youtube.com/watch?v=5s5EvhHy7eQ
Het punt is nou net dat de objecten in de 3d wereld "achter" je frame bewegen zodat ze corresponderen met je KIJKhoek... met muisgebruik is wat je altijd al doet.

Het 3d gevoel komt omdat het zo een kijk-raam wordt
Klopt. Heb ik ook net op z'n website gezien. Minorty Report achtig zoals hij het aangaf :) Ook heel mooi, moet Nintendo echt wat mee gaan doen! Dan wil ik wel zo'n Wii.

[Reactie gewijzigd door TweakerDwayne op 24 december 2007 11:13]

Even voor de duidelijkheid naar iedereen toe. Hij gebruikt niet de Wii. Hij gebruikt de Wiimote die hij gelinkt heeft met zijn PC. (Kan via blauwetand...)

Ik vraag me namelijk af of de Wii als computer krachtig genoeg is om dit allemaal te kunnen doen. Indien ja, dan moet Nintendo echt met spelletjes op de markt komen die dit systeem gebruiken. Zo niet, dan moet Nintendo zich misschien ook wel gaan storten op de PC markt (qua games / applicaties.)
Ziet er wel realistisch uit, nu nog zorgen dat andere bedrijven hiervoor iets gaan maken om het goed te kunnen gebruiken en te verkopen.

[Reactie gewijzigd door MaartenBrok op 24 december 2007 11:10]

Bekijk het filmpje even, dan snap je het wel.
Dat afhankelijk van welke hoek je naar buiten kijkt je iets anders ziet denk ik. . .
kijk maar is naar zijn laatste filmpje waarmee je met wiimote een "touch screen" van je beeldscherm maakt
Leipe shit ouwe! Ik kan niet wachten tot dit daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Ik zou dit soort controllers best kunnen maken, heb ook een veiligheidsbril met lampjes :)
Dat head tracking ziet er echt bizar realistisch uit _/-\o_
Inderdaad, echt fascinerend! Zou dit een opstap kunnen zijn naar een goedkope 3D ervaring op de computer? Ik hoop het!
Het is zo simpel uitgedacht, doch zo ontzettend knap. Ik keek mijn ogen echt uit toen ik dat beeldscherm zag floaten. Dit zou een geweldige techniek kunnen worden.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True