Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

Het Amerikaanse bedrijf NaturalPoint heeft zijn infrarood-tracker TrackIR verbeterd: de sensor heeft een hogere resolutie en grotere kijkhoek dan zijn voorgangers. De tracker dient als besturing bij het spelen van games.

TrackIR5 - achterkantDe vijfde generatie van de TrackIR lijkt net als zijn voorgangers op een webcam die bovenop de monitor wordt geplaatst. Het apparaat volgt de positie van het hoofd van de gebruiker en stuurt met die gegevens de camera van computerspellen aan. De TrackIR5 neemt zes bewegingen van het hoofd waar: niet alleen de x-, y- en z-as worden gevolgd, ook gieren, stampen en rollen worden waargenomen. Die laatste drie, in de luchtvaart bekend als en yaw, pitch en roll, maken de tracker vooral geschikt voor gebruik in vliegsimulaties. De vijfde generatie TrackIR, die volgens het bedrijf een tot tien maal hogere effectieve resolutie dan de vorige versie zou hebben, is voor honderdvijftig dollar verkrijgbaar.

De TrackIR 5 bestaat uit een sensor die infrarood licht waarneemt en de gegevens met een onboard chip verwerkt en vervolgens doorstuurt naar geschikte games. De sensor heeft een resolutie van 640x480 pixels en de kijkhoek bedraagt 51,7 graden. Dankzij een responstijd van minder dan 9ms moet de tracker 120 maal per seconde de postie van het hoofd kunnen bepalen. Nadeel is echter de noodzaak een reflector op bijvoorbeeld een pet te dragen: die moet voldoende infrarood licht weerkaatsen om accurate metingen mogelijk te maken. Het is ook mogelijk een actieve ir-bron in de vorm van de TrackClip Pro aan een headset te bevestigen: de led's van deze vijfendertig dollar kostende accessoire worden via usb gevoed.

TrackIR software
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

De personen die zeggen dat het niet handig is, en dat je nek pijn zou kunnen krijgen hebben 100% zeker geen ervaring met een track-ir systeem.
Een klein beetje met je hoofd bewegen is al een heel stuk bewegen in game (ja je went er erg snel aan)
En het is ook goed op een normale niet breedbeeld 19 inch monitor.

In arma1 en flashpoint en in alle flight sims en race sims is het erg handig.

In arma rond kijken is effectiefer dan de rond kijken in een normale fps.
Een soldaat in het echt kijkt ook niet rond met een stijve romp zodat zijn geweer overall naar toe wijst waar hij naar kijkt.

Als je in arma op de de grond ligt kan je rustig rond kijken zonder je hele lichaam te bewegen wat het geval zou zijn als je geen track ir heb.
Als je hele lichaam beweegt om rond te kijken dan kan de vijand je makkelijker zien/herkennen.
Als je met track ir dus alleen je hoofd in game beweegt is dat niet het geval.
(En brengt meer immersion en realism in je game)

Alle personen die in il2 dog fighting doen online hebben allen trackir.
Voor race sims zoals GTR,LFS,R-Factor is het leuk en geeft immersion factor erbij.

check eens filmpjes http://www.naturalpoint.c...s/enhanced-games-all.html

En hier goed te zien in arma2 http://www.youtube.com/watch?v=9wXx3vMy_AQ&fmt=22
Als toevoeging op het Free-Track verhaal;

Mocht je geen zin hebben om een drie-leds contructie te solderen (ook al ben je tweakers :) ) dan kan het zinvol zijn om eens te zoeken naar een infrarood webcam + wat reflectie materiaal (stickers, stof). Deze IR-webcams hebben een aantal IR leds op de webcam zelf, combineer dit ontzichtbare licht met een drietal stickers/rondjes reflectiemateriaal op een pet en je kan met FreeTrack aan de slag.

Wel even de boel tweaken (daar ben je dan weer tweaker voor) en je kunt aan de slag.
Ook erg leuk i.c.m. een Flight Simulator als FSX. Let wel op dat Freetrack (maar ook TrackIR) wel redelijk wat cpu resources (kunnen) gebruiken. Vooral FSX vind dat niet fijn
Voor de gene die wat meer info willen heeft Dslyecxi een promo video gemaakt voor Track ir 5 in Arma 2 beta.
http://www.youtube.com/watch?v=9wXx3vMy_AQ

Tevens licht mijn Track ir 5 al op zestienhoven dus hopelijk maandag binnen :).
Wat een mega mooie technologie... dit in combinatie met een Vr bril en dan wordt je helemaal gek :) hebbe hebbe hebbe
Er is in mijn ogen eigen iets substantieels mis met deze opstelling, je beweegt namelijk je hoofd naar links, maar je moet wel naar het scherm blijven kijken. Dan krijg je toch een enorme stijve nek.

De enige oplossing zou een groter scherm zijn in de trand van deze; http://www.geekologie.com/2008/01/07/alienware-monitor.jpg
maar zelfs daar zal je hoofdbeweging minder moeten zijn.
dat was ook mijn eerste gedachte, iets klopt gewoon niet bij deze setup.. en dat is simpelweg dat je ogen nogsteeds naar het midden van het scherm moeten kijken, terwijl je nek overal en nergens heen gaat. Naar mijn mening is dit maar een halve oplossing van het om je heen kunnen kijken, je bent sowieso gelimiteerd aan de grootte van je monitor, terwijl je blikveld eigenlijk veel ruimer is. Als de monitoren zo groot worden dat je ook echt om je heen kunt kijken heb je een systeem als dit niet meer nodig. Wat een echte oplossing zou zijn is dat je beeldscherm mee zou bewegen met dezelfde bewegingen.

Voor een FPS als ARMA2 lijkt me dit ook helemaal niet geschikt, de voordelen van om je heen kijken heb je helemaal niet nodig als je een beetje richting kunt houden met strafen en mouselook. Dat je afzonderlijk je hoofd kunt bewegen is een leuk idee, maar dat zou je ook met een bind kunnen doen lijkt me, houdt een knop in en je view veranderd wel, maar je lichaam blijft stil?
Ik heb de TIR mk.1 gehad en gebruik momenteel en de TIR mk.4

Ik kan uit ervaring zeggen dat je zorgen in de praktijk niet verwezenlijkt worden, mits je de afstanden niet al te groot maakt en je de conversie van real life beweging naar beweging op het scherm goed afstelt. Als jij gewoon ahcter een bureau met keyboard zit en je scherm daar direct achter staat is de afstand perfect. Het kijken is dan echt geen probleem. Als je met je neus naar de hoek van het scherm wijst heb je nog zo veel blikveld over dat je zelfs je ogen niet heel veel hoeft te bewegen. Het enige is dat je de deadzones zo moet instellen dat je in een FPS wel ervoor zorgt dat je niet bij elke kleine beweging ook je hoofd beweegt.Je bent dus wel even bezig met instellen en testen voor het goed werkt, maar dan heb je ook wat. Ik zel het je zelfs zo vertellen: in een combat flightsim zoals il-2 ben je ten dode opgeschreven als je geen TIR hebt omdat je je doelwitten niet zo goed kan volgen als degene die wel daarover beschikken.
In ARMA kan je tegelijkertijd rechtdoor sprinten terwijl je rondkijkt en orders kan plaatsen in command mode. Vooral in die modus is het kunnen rondkijken heel handig. Ook als je je scope op een doel hebt gericht en toch even de omgeving wil scannen is het handig. JE moet wel je deadzone vrij ruim zetten anders dan verschiet je schem steeds. Gelukkig kan je per spel een profiel laden.

Die stip hoeft niet perse op je voorhoofd. je kan hem ook op de mic boom van je headset plakken. Scheelt ook aanzienlijk in het aantal stickers dat je per jaar gebruikt.
Tegenwoordig heb je vector en dat is wel fijner, vooral met de clip.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 3 mei 2009 13:01]

:), je kan zelf instellen hoe ver je beweegd, je kan dat dus zo instellen dat je mischien maar 10 graden roteerd voor 90 graden ingame. Je went er ook erg snel aan, en het is totaal niet hinderlijk. Misschien moet je het een keer proberen met het doe het zelf alternatief freetrack (http://www.free-track.net/english/) :).
Stijve nek lijkt me niet zo'n probleem, de kijkhoek van dat ding is maar 51 graden, je hoeft je hoofd niet zover te bewegen en het lijkt met waarschijnlijk dat je de gevoeligheid ook kan aanpassen.


offtopic:
Ik kan nergens, maar dan ook nergens vinden waar je dat Alienware scherm kan kopen???
Offtopic also,
er zijn wat bedrijven die ze verkopen, zoek maar op youtube voor curved monitor
en dan heb je ofcourse de matrox thriplehead2go met 3 monitoren( die je ook zou zou kunnen mounten)
Ik heb al een paar jaar een Track IR 3 en nooit last van een stijve nek. Alleen de eerste paar keren kun je een beetje gedesorienteerd raken (in flightsims iig), daarna wil je NOOIT weer zonder vliegen.

De gevoeligheid kun je inderdaad heel precies instellen, de configuratie is erg uitgebreid en ook erg gemakkelijk.
Die heb ik sinds een week ook. Erg cool ding, het 3D beeld is super. Alleen de calibratie is wat onnauwkeurig. Na het calibreren is het heel normaal dat je bijvoorbeeld... als je naar links kijkt ook echt 90 graden naar links draait, maar als je je hoofd 90 graden naar rechts draait, dat het beeld bijvoorbeeld maar 70 graden naar rechts draait. Zulke dingetjes zijn wel irritant.

Ik ga hem binnenkorst eens icm mijn TrackIR 3 proberen, dat lijkt me veel beter werken.
mijn probleem is hiermee, naast de erg handige splitsing van kijken en lopen, dat je dus altijd je hoofd stil moet houden tijdens gamen en dat gaat mij niet lukken. even verzitten en je moet weer helemaal opnieuw richten enz. aangezien de boel meebeweegt. Oplossing zou een knop zijn die je dan indrukt om even te verzitten ofzo.
Wel erg leuk en ik heb nog niet van arma(2) gehoord :O ziet er wel erg mooi en realistisch uit. arma2 is dus nog niet uit volgens de berichten onder de video.
je beweegt namelijk je hoofd naar links, maar je moet wel naar het scherm blijven kijken
Dan heb je het verkeerd begrepen. Het belangrijkste aan headtracking is dat je als kijker niet meer vanuit een vast oogpunt naar het scherm hoeft te kijken, maar het afhankelijk is van waar je hoofd staat tov het scherm. Het scherm wordt daardoor geen 2d plaatje meer, maar een raam waar je echt doorheen lijkt te kijken. Als je je hoofd opzij beweegt (door te "pannen", niet door te draaien), dan kun je op die manier bijvoorbeeld om een boom heenkijken. Het om z'n as draaien van je hoofd is nou juist niet nuttig voor dit systeem omdat dan (naast het feit dat je je monitor dan idd niet meer ziet ;)) het beeld juist helemaal niet wijzigt. Oftewel, het gaat voornamlijk om de daadwerkelijke positie van je hoofd tov je monitor, en niet om de orientatie.

Vergeet ook niet dat subtiele bewegingen van je hoofd een van de belangrijkste manieren is om 3d te zien, vooral voor mensen die maar met 1 oog kijken. Door je hoofd iets te bewegen kun je al snel zien dat als een object snel beweegt tov z'n achtergrond dichtbij is. Om het beroemde headtracking filmpje op Youtube maar weer aan te halen: klik. Je kan goed zien dat op het moment dat de headtracking geactiveerd wordt (vanaf 2:46), dat het net lijkt dat die cirkels zich daadwerkelijk in een 3d ruimte bevinden, ipv als een 2d plaatje op het scherm.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 4 mei 2009 00:59]

ik zag een poos geleden een opstelling met een vergelijkbaar systeem die ipv het hele hoofd alleen de ogen volgen, als demo hadden ze half-life draaien en has was bijna niet grappig meer omdat je namelijk schoot waar je keek, met als reslutaat dat je alleen maar headshot's maakte.
Heb je daar nog een linkje van? Interessant hoe ze ogen willen gaan volgen!
Zou een mooie opvolger van de muis kunnen zijn, vele malen sneller, en veel meer accuraat.

[Reactie gewijzigd door stijnos1991 op 3 mei 2009 12:12]

Een van de toepassingen, die ik gezien heb op Cebit, was onder naam van Tobii. Dit was meer ontwikkeld voor marketing doeleinden (affiche tonen en vervolgens bekijken wat het doelpubliek eerst opmerkt), maar ook toepassingen voor mindervaliden door een toetsenbord te tonen en dan door een instelbare fixatie van de ogen op een punt (of knipperen) kon je de toets bevestigen.
Systeem werkte vrij goed alleen was het enorm vermoeiend om te gebruiken.

Qua tracking system werkte het vrij goed, dus als je je mouse1 (primairy fire) aan een toets bind (dat je toch nog gebruikt om te bewegen) kan ik dus zeer goed aannemen dat je zeer goed gericht schiet. Bij normaal richten met muis zorg je ervoor dat je cursor het punt van je ogen volgt en vervolgens schiet. Door de cursor je ogen te laten volgen schakel je het taagste proces uit en zou je dus sneller nauwkeurig moeten kunnen schieten.
Daar zijn verschillende systemen voor, ik heb geassisteerd met onderzoek dat gebruik maakt van zo'n systeem, kijkgedrag en turn taking in conversations. Het kan ook met gewone camera's echter weet ik niet of dat inmmiddels al betrouwbaar is. Een goedkoop op de gamersmarkt gericht produkt heb ik nog niet gezien.
En knipperen zeker klikken? Ik denk dat dit minder accuraat is. Sneller zal het zeker zijn voor mensen die minder goed zijn met een muis. De meeste die hards zijn snel met hun muis. Voor een laptop zou het een goeie verbetering zijn aangezien ik soms echt gek wordt van dat trackpad. Zeker snachts na uren daarmee gewerkt te hebben is het niet meer leuk..
en wat als je scheel bent?
Dan bestaat er altijd nog het huidige systeem waarbij de invalide een pet oid op heeft met een laserpointer die hij dan op een toetsenbord kan richten. Door iets langer op een letter te blijven staan maakt het apparaat een keuze.
ik heb met behulp van freetrack zelf een cap gebouwd met infrarood ledjes.
en een kleine aanpassing aan een oude webcam.

na een poosje tweaken, werkt het echt heel leuk.
Maakt het gevoel toch net wat beter als je achter een stuurtje zit, vooral dat je de bocht in kan kijken.

voor de gene die wat tijd overhebben:
http://www.free-track.net...e/point_model_gallery.php
voor wat voorbeelden. het is een leuk en simpel projectje om te maken, en je hebt er best wel lol mee.
Je kan ook de TrackClip PRO gebruiken met FreeTrack en een willekeurige webcam of een Wiimote. Dat werkt ook prima, is een stuk goedkoper en als het bevalt kan je altijd nog een TrackIR infrarood camera bij kopen.
Ik ken iemand die zo'n ding heeft (oudere versie) en die moet een stip op zijn voorhoofd plakken. Net als zo'n indiase vrouw. Ziet er tamelijk knullig uit, je zou vandaag de dag verwachten dat als je instelt waar je kop zich ongeveer bevindt, dat het ding ook wel zonder reflector moet kunnen
Je kan je "oude" TrackIR 4:PRO ook gebruiken met de nieuwe software. Vraag me af dat een verbetering oplevert, even testen :)
Als we het over headtracking hebben, dan kunnen we natuurlijk dit filmpje niet vergeten. Met niet al teveel moeite kun je je Wiimote gebruiken voor headtracking.

[Reactie gewijzigd door Vincent7 op 3 mei 2009 13:57]

Niet al te veel moeite idd, ik heb het zelf ook werkend gekregen.

http://www.youtube.com/watch?v=I_nsTvOarbM

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True