Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

De head tracking-techniek van Amerikaan Johnny Chung Lee zal niet te gebruiken zijn in puzzelgame Boom Blox. Waarom de functie geschrapt is maakte uitgever Electronic Arts niet bekend.

Lee demonstreerde zijn techniek afgelopen weekend nog maar eens voor een zaal vol met verbaasde bezoekers van een technologie-beurs. Hij kreeg een staande ovatie voor zijn presentatie, waarin hij ook vertelde dat zijn idee gebruikt zal worden in een commercieel product. Lee verwees daarmee naar Boom Blox, het puzzelspel dat uitgever Electronic Arts maakt en dat gebaseerd is op een idee van filmregisseur Steven Spielberg. Inmiddels heeft EA bij monde van producent Amir Rahimi echter bekendgemaakt dat de head tracking-techniek van Lee toch niet in de uiteindelijke versie van het spel opgenomen wordt. De uitgever wilde de techniek als easter egg in het spel stoppen. EA heeft niet bekendgemaakt waarom de feature uiteindelijk toch uit het spel gehaald is.

Lee draait bij zijn vinding de rol van de Wiimote en de bijbehorende sensorbar om. Hij legt de Wiimote op de tv en laat de sensorbar bewegen voor het scherm. Lee schreef software die bewegingen van de sensorbar kan vertalen naar bewegingen in een 3d-omgeving. Vervolgens kocht hij twee infrarood-led's en monteerde die op een goedkope bril en maakte zo voor een paar euro van zijn Wii een virtualreality-display. De software die Lee schreef stelt hij beschikbaar en hij moedigt anderen aan zijn ideeŽn verder te ontwikkelen of te gebruiken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Het zou kunnen dat EA de techniek van Lee uit Boom Blox haalt om juridische redenen. Er zijn vergelijkbare systemen op de markt voor pc-games. Zo verkoopt Natural Point TrackIR dat op basis van vergelijkbare techniek 3d toevoegt aan bestaande games als Flight Simulator, Colin McRae Dirt 2004 en Armed Assault. Er rust mogelijk patent op de gebruikte techniek.
Als het echt zo gelijk was dat het viel onder het patent van anderen zouden ze een licentie kunnen afnemen, ik denk dat ze dat er wel uit hadden gehaald...
Zoals je kunt lezen was EA van plan om het als 'easter egg' in het spel te stoppen. Ik denk niet dat EA een dure licentie gaat nemen voor een easter egg.
Er is ook extra hardware voor nodig (IR LEDs die op je hoofd geplaatst kunnen worden), misschien was dat een bezwaar.
Dit is toch gewoon de TrackIR maar dan anders geimplementeerd. Ik zie anders geen wezenlijk verschil. Een ontvanger, en op je hoofd reflectors, hier dan IR leds. In ieder geval kan de positie bepaald worden.

Kan het daarom ook geen vinding noemen, een nieuwe techniek of iets bewonderenswaardigs, vind het dan ook vreemd dat zoiets op een heuse technologie beurs wordt geshowd. Het enigste wat ze/hij beter lijkt te doen is de marketing in tegenstelling tot de makers van de TrackIR.
Daarnaast zijn er ook gratis alternatieven door van webcams gebruik te maken.

En daarnaast dat er van zijn Wii een "virtualreality display" gemaakt wordt. Zie er niets realistischer aan dan aan een standaard spel waarin perspectief juist wordt weergegeven.
Mag ik voorstellen dat je het filmpje nog een keer bekijkt? Want als je geen verschil kunt zien tussen een "standaard spel waarin perspectief juist wordt weergegeven" en deze headtracking demonstratie, dan moet je echt beter opletten. :)
mja, met een camera die in het IR spectrum kijkt, eenvoudige vision software (software die in het binnenkomende camera beeld dingen "herkent") en twee leds op een standaard afstand van elkaar kan je zoiets zelf al in elkaar knutselen.
lijkt mij dat het omzetten van die informatie en het toepassen in het spel een stuk lastiger is, maar eigenlijk is dit, zoals hij zelf al aangeeft, gewoon een omgekeerde wii.

voor 5 euro in elkaar knutselen (ledjes, leuk brilletje en een ontvangertje) en verkopen voor 100 en dan nog gaat het als extreem warme broodjes. eindelijk niet meer hoeven te draaien met je muis/toetsenbord om ergens heen te kijken, om een hoekje kijken (letterlijk :P ) en met je muis richten op wat je ziet, ideaal en veel natuurlijker :D
de fabrikant die dit op de markt brengt loopt echt dik binnen volgens mij...
Nvm, iemand heeft zelfde antwoord al gegeven....
Nouja hier nog een link voor de nieuwsgierigen.
http://www.naturalpoint.com/trackir/
Denk eerder dat Nintendo er een stokje voor heeft gestoken, de Wiimote moet natuurlijk gewoon als Wiimote dienen waar ie voor gemaakt is (legal en support issue's enzo). Denk wel dat Nintendo zelf nu zit te brainen over een headtracking add-on op basis van de Wiimote. Misschien wel een nieuwe sensorbar waar een Wiimote zit ingebakken voor dit doel.

Lijkt me erg leuk om Half Live te spelen op de Wii met een (witte?) met IR ledjes uitgevoerde Gordon Freeman nerd bril.

[Reactie gewijzigd door jjkewl op 16 april 2008 19:03]

Jammer voor Chung :(

Dat stukje software is zo mooi gemaakt, dat ik sinds het bekijken van het filmpje al hoop dat iemand het implementeerd ^^
Ik was ook erg verbaasd toen ik zijn idee voor het eerst zag, als het echt zijn uitvinding is heeft hij er wellicht patent op en zijn onderhandelingen met EA stukgelopen.

Al meende ik dat de sourcecode van zijn programma gewoon te downloaden is dus weet ik niet in wat voor vorm het is vastgelegd
er staan hiervoor dikke patenten.

ook het speelgoed voor de pc.. is rete duur..
voor iedereen die een head tracker willen maken..
neem een kijkje op www.hackaday.com

hier staan nog veel meer leuke spullen
Of op http://www.free-track.net/english/
Prima werkende freeware versie waar je met 5 euro aan materiaal zelf er 1 kan maken (mits je een goede webcam bezit).
De software die Lee schreef stelt hij beschikbaar en hij moedigt anderen aan zijn ideeŽn verder te ontwikkelen of te gebruiken.
Als het niet via een betaalde ontwikkelaar kan, dan maar via open source!

Dit is echt weer zoiets wat ik niet begrijp, de software werkt vloeiend en kan op zoveel spellen en andere applicaties worden toegepast. Maar toch draait EA de rug toe...

Zelf ben ik niet zo`n gamer maar ik zou het zeker wel eens werkend willen zien bij een game.
Bijvoorbeeld bij Gears of war, om hoeken kijken en bukken wordt dan veel makkelijker en je kunt zo veel meer handelingen tegelijk doen.
Ik denk vooral dat het ook te maken heeft met implementeren wat er al is.
Daar bedoel ik mee, is men bereid extra dingen bij te kopen omzo de wii te laten doen wat johnny Lee suggereert. Aangezien de wii oorspronkelijk daarvoor niet is ontworpen en zo niet zonder adons erbij geplugd kan worden.(ze moeten het simpel houden voor de consument.)

Naar mijn mening is Nintendo zelf al het een en ander project heeft opgestart naar aanleiding van deze Demonstratie.(ook zij zijn niet dom) Neemt niet weg van dat Nintendo tegen EA heeft gezegd dat ze het later willen gebruiken of zelfs bij Wii2 of wat er op volgd.
Dit is gejat man.. het was door een gozer bedacht die op zijn ps3 ging testen.. met de camera van ps3..

[Reactie gewijzigd door Vonturk op 16 april 2008 22:43]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True