Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties

Steven Spielberg werkt mee aan de ontwikkeling van Boom Blox Bash Party, een multiplayervariant van het spel dat in 2008 voor de Wii verscheen en waar Spielberg ook aan meewerkte. Bash Party wordt door EA op de markt gebracht.

Een ontwikkelstudio van uitgever Electronic Arts werkt aan een nieuwe versie van het driedimensionale puzzelspel Boom Blox, dat in het voorjaar als Boom Blox Bash Party zal verschijnen. Het spel voor de Wii wordt een multiplayervariant van het eerste deel, dat een jaar geleden op de markt kwam. Het concept van beide games is verzonnen door filmregisseur Steven Spielberg. De regisseur noemt de nieuwe versie een "wild social gaming experience". Boom Blox Bash Party bevat vierhonderd puzzels. De omgeving waarin de puzzels  zijn gesitueerd, is wat gevarieerder dan die in het eerste deel. Zo zijn er nu puzzels die onder water kunnen worden gevonden en puzzels die in de ruimte moeten worden opgelost. EA belooft extra puzzels ter download aan te zullen bieden nadat het spel op de markt is gebracht. Spelers kunnen ook zelf levels maken, en die online aan anderen aanbieden.

Dat EA aan een opvolger van Boom Blox werkte was al bekend. De naam van het spel was echter nog niet vrijgegeven, en ook niet dat Boom Blox Bash Party een multiplayergame zou worden. Steven Spielberg sloot in 2005 een overeenkomst met Electronic Arts, waarbij werd vastgelegd dat de regisseur voor drie games het concept zou verzinnen. Boom Blox Bash Party is de tweede game die Spielberg voor EA bedacht.

boom blox bash party wiiboom blox bash party wii
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

gamepje bouwen vereist meer dan 'simpel' programmeren
er dient een consept op papier te staan,
compleet team wat aangestuurd moet worden,
muziek moet gekozen / gecomponeerd worden,
concept art gemaakt worden om impressie te krijgen van de game,
sommige games hebben complete boeken aan gesprekstof etc. etc. etc.

als het je interreseerd kijk eens op http://www.happypenguin.org/ er zijn zo tich projecten die hulp kunnen gebruiken, en dan heb ik het niet over programmeren
Ik wist niet dat die Steven Spielberg een regeltje kon programmeren.
Alsof er bij een game studio enkel programmeurs rondlopen. :/

Globaal gezien zijn er bij een game studio mensen die:

- het concept en de gameplay van de game conceptualiseren en bewaken,
- concept art afleveren,
- game art en lore afleveren,
- in management en facilitering voorzien,
- de enigine programmeren,
- modelleren,
- texuriseren,
- sound effects en geluid (muziek, e.d.) opzetten,
- levels designen,
- levels bouwen,
- game scripting schrijven,
- bugtesten,
- enzovoorts.

Het enige programmeerwerk wat bij games komt kijken is het maken/ombouwen van een engine, zodat die kan weergeven wat je wilt, en game scripting.

Waarbij je die scriping eigenlijk niet eens als echt programeerwerk mag zien. Het is relatief simpel aangezien altijd van in de engine ingebouwde scritping functies gebruik wordt gemaakt.

Misschien is hooguit 2% van het personeel wat bij een game betrokken is echt programmeur.

Spielberg is bij deze games betrokken als persoontje die het concept en de gameplay conceptualiseert. Waarbij hij waarschijnlijk gewoon deel uitmaakt van een team van mensen die zich ook met die taak bezighouden.
een spel maken is meer dan programmeren
Spielberg hoeft ook niet te programmeren:
Steven Spielberg sloot in 2005 een overeenkomst met Electronic Arts, waarbij werd vastgelegd dat de regisseur voor drie games het concept zou verzinnen. Boom Blox Bash Party is de tweede game die Spielberg voor EA bedacht.
Tenminste voor het bedenken van een concept, hoef ik niet te programmeren.
Boom Blox is echt vermakelijk en heel leuk gedaan. Concept is heel simpel, pak een bal, richt op het juiste plekje en gooien. Hoewel het concept heel simpel is, zijn de puzzels niet altijd even triviaal. Maar als je de oplossing dan eindelijk hebt gevonden, denk je weer, dat was zo logisch...

Het is trouwens nu voor 20 euro bij de Bart Smit te kopen. Een aanrader!

Hopelijk wordt de sequel nog leuker :)
[off topic]
Dan heb jij een andere Bart Smit want die bij ons verkoopt hem gewoon voor 30 euro. :(
[/off topic]
Het lekkere van dit spel is, dat je niet eerst 60000 knoppen combinaties hoeft te leren.
Gewoon gooien en klaar. Dat is het geniale van dit spel.
Nu hopen dat ze meer multiplayer levels maken. Dat omgooien van die torens is zo lekker om af te reageren. Ik weet wel dat je het ook veel makkelijker kunt omgooien door simpelweg je pols te gebruiken, maar bewegen alsof je een honkbal weggooit is zoveel leuker om te doen en af te reageren ;)

Vond het echt een heel leuk spel en 1 van de weinigen die ervoor had gezorgd dat ik de Wii langer heb gehouden dan verwacht (ondertussen alweer verkocht).
Dit is idd een spel wat bij mij thuis de meeste speluren heeft gehad. Met wat maten is het echt lachen om die torens om te proberen te krijgen. Ook het 'jenga'-achtige gedeelte is erg leuk, omdat het soms nog knap lastig is die blokjes eruit te trekken zonder dat het allemaal naar beneden komt.

Ben blij dat er een 2de deel bijkomt, al snap ik niet dat ze iemand zoals Spielberg hiervoor nodig hebben... Nou ja, hiermee kan hij z'n laastste Indiana Jones mislukking weer een beetje goedmaken... ;)

[Reactie gewijzigd door les_paulde op 29 januari 2009 12:09]

Ik dacht dat Boom Blox echt een flut game zal zijn... misschien toch maar eens aanschaffen na de reacties hier te hebben gelezen.
Definitely. Zeker met multiplayer een aanrader. Soort van Jenga-on-steroids, en erg goed geimplementeerd, en maakt (unlike veel EA-games) goed gebruik van de Wiimote.

Het is spijtig dat dit spel niet het commerciele succes is geworden die het verdient, want het is een goed spel...
Ik moet toegeven: lang gewacht om Boom Blox aan te kopen, uiteindelijk toch gedaan toen het tegen 20 euro in winkel lag. Nog geen minuut spijt van gehad, zalige multiplayer fun. De opvolger ga ik sneller een kans geven. Ik vond downloadable levels (community levels dus) een zwaar gemis in de originele versie. (ondanks het feit dat er zowiezo heel veel levels in het spel zaten)
Dat wordt sowieso lastig vanwege het feit dat het op de Wii is, een console die toch vrij gehandicapt is bij het downloaden van zaken als extra levels.
De laatste Guitar Hero en Rock Band kunnen het ook en het werkt perfect.

Het heeft even geduurd, maar ik verwacht dat er nu veel meer ontwikkelaars gebruik van gaan maken.
Point alleen is dat de opslag capaciteit van de Wii nog steeds erg beperkt is, en om nu te gaan klooien met memory stickjes om alles maar te downloaden, dat is natuurlijk ook niet alles. Nintendo heeft met de Wii een aantal planken aardig misgeslagen. Naast de gebrekkige opslagcapaciteit, is online spelen tegen vrienden namelijk nogal een gedoe met al die codes die je moet uitwisselen.

Het spel mag dan vrij aardig zijn, toch was ik er vrij snel op uitgekeken. Het is een nogal eenzijdige game uiteindelijk. Ik vind het ook gek dat Steven Spielberg naar EA toestapt om voor te stellen eens Jenga te gaan digitaliseren en op de Wii uit te brengen.
De eenvoud van dit spel maakt het echt vet.
Heb al meerdere spellen op de wii geprobeerd met wat vrienden, maar deze wordt er uiteindelijk toch altijd weer gespeeld. Iedereen kan het en in gezelschap met een biertje is dit echt een te gekke game. Kan niet wachten op deel 2!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True