Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Filmregisseur Zack Snyder gaat samenwerken met Electronic Arts. De man achter de film '300' gaat drie games voor de de Amerikaanse uitgever maken en volgt daarmee het voorbeeld van Steven Spielberg.

Zack SnyderUitgever Electronic Arts heeft de overeenkomst gesloten met Cruel & Unusual Films, het bedrijf van filmregisseur Zack Snyder. De filmregisseur wordt 'creative director' van de drie games. De spellen worden gemaakt door hetzelfde team dat voor EA ook Boom Blox maakte, het spel dat door filmregisseur Steven Spielberg bedacht is. Spielberg heeft een vergelijkbare deal met EA: ook hij zal drie games voor de uitgever maken. Voor beide overeenkomsten geldt dat de rechten op de games bij EA komen te liggen.

Snyder is vooral bekend van de film '300' en werkt op dit moment aan een verfilming van stripserie 'The Watchmen'. Hij maakte eerder de film 'Dawn of the Dead'. De samenwerking tussen EA en bekende filmregisseurs is niet uniek. Actieregisseur John Woo maakte ''Stranglehold' voor Midway en Peter Jackson gaat samen met ontwikkelaar Bungie een nieuwe Halo-game maken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Ik weet niet echt zo goed wat hiervan te denken...

Dat zoiets topgames kan opleveren lijkt me vrij sterk ...
Hij wordt de Art Director, niet de bedenker van het gameplay gedeelte van het spel oid. Hij zal dus veel meer naar de vormgeving en feel van de game kijken dan de gameplay.
Ik verwacht dat veel meer regisseurs de overstap zullen maken in de nabije toekomst, omdat een spel natuurlijk veel meer ruimte voor creatieve uitingen biedt aangezien het interactief is.

Ook zullen de kosten voor het maken van spellen lager worden omdat ontwikkel-software steeds gebruiksvriendelijker wordt en dat er ook meer concurrentie op dat gebied komt.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook steeds meer mensen die kunnen werken met dat soort software. Ook hardware wordt natuurlijk steeds beter en goedkoper.

Artwork zal steeds belangrijker worden omdat de meeste inhoudelijk spel concepten natuurlijk al wel eens gebruikt zijn.

[Reactie gewijzigd door E_E_F op 30 september 2008 11:10]

Games ontwikkelen wordt enkel duurder hoor. Waar je vroeger Pong op een zondagnamiddag in elkaar knutselde heb je nu 4jaar lang tientallen mensen binnenshuis en nog tientallen mensen buitenshuis nodig om games zoals GTA4, HL2, Halo3, CoD4 of de andere grote games te maken.

Veranderingen die je aangeeft zijn wel correct maar ze remmen de stijging van de kosten totaal niet. Waar je vroeger 1pc nodig had, moet je er nu enkele honderden kopen en zoveel goedkoper zijn workstations niet geworden.
En elke ondernemer kan je vertellen dat kosten voor materiaal in het niets vervallen met de kosten voor werknemers. En werknemers worden enkel duurder.
Dat zijn ook wel games van een heel andere orde dan Pong, want om iets soortgelijks te maken als Pong heb je nog steeds stukken minder tijd nodig dan een spel zoals Halo natuurlijk. Het is gewoon een kwestie van mogelijkheden die inmiddels zoveel groter zijn dan 10 jaar geleden dat ontwikkeling langer duurt per spel om alle elementen volledig te benutten (gameplay, graphics, verbruik van processor en geheugen.)
Nochthans hadden mensen vroeger evenveel plezier aan Pong dan de vermelde games. Je moet nu veel meer moeite doen om op hetzelfde resultaat te komen en daarom wordt het maken van games dus veel duurder dan vroeger.
Juist omdat spellen interactief zijn voorzie ik voornamelijk slechte spellen vanuit regiseurs komen. Een game designer moet juist de speler zo veel mogelijk op de regiseur's stoel plaatsen. Verder is er een veel complexer script, omdat er niet 1 mogelijkheid zou moeten zijn. Dit soort dingen legt veel beperkingen op de uiting van de creativiteit die regisseurs over het algemeen gewend zijn.
Ik zit niet te wachten op regisseurs die hun gelukt beproeven in de game industrie. In tegenstelling tot andere mensen uit de film industrie zoals script schrijvers, cinematografen, voice actors, motion capture artists, producers.
er staat 'creative director' en ik denk dat dat wel wat meer omvat dan de kleur van het achtergrondje. Het is volgens mij een van de sleutelposities in een design team, juist rond dingen als gameplay en hoe dat met de sfeer van het spel samen gaat.
Een puzzel met bebloede stukjes? Sorry, maar ik zie hier geen toekomst. Ik vind de kwaliteit van de 'EA games' toch al laag, zeker de laatste tijd. ik heb mn twijfels of dit wl iets gaat worden.

Als het inderdaad leuke spellen worden die wat om het lijf hebben, neem ik al mn commentaar meteen weer in!
Topgames waarschijnlijk niet, maar ik kan me voorstellen dat het leuke action packed games op gaat leveren, net als de film.
Er staat nergens dat de spellen gebaseerd zullen worden op de film ' 300'. Voor hetzelfde geld worden het puzzelspellen of sim spellen.
Dat laatste lijkt me sterk: Cruel & Unusual Films die een simpel puzzelspelletje maakt? Ik hoop dus echt wel op een excessieve dosis blood 'n' gore! :D
Maakte ze maar een mooie 300 Game =]

ik zou er wel voor in zijn :D
Voornamelijk hak en slacht games als je de film 300 kent...
(grijstinten en voornamelijk rood ;) )
Dus als ik het goed begrijp gaat n ontwikkelteam 2x3 games maken? Ik mag hopen dat ze daar aardig de tijd voor nemen dan. Aan de andere kant, we hebben het hier over EA natuurlijk.
Precies... Het kantoor van EA in LA is zo groot dat ze makkelijk kunnen schuiven en teams tijdelijk groter of kleiner kunnen maken.
bij de games van spielberg staat niet bij of deze door hetzelfde team gemaakt gaan worden. Waar ze in het persbericht aan refereren is de LA studio van EA. Daar zitten wel meer dan 1 team.
Ik weet niet of we blij moeten zijn dat het EA LA zou worden, dat is ook de gene die Medal of Honor Airborne geleverd heeft, juist deze EA afdeling staat bekend om wel heel erg slechte support of het afleveren van een game.
Vergeet niet dat de opbrengsten van games nu ook zijn gestegen, de afzetmarkt is veel groter. Er worden meer games dan ooit verkocht wat er voor zorgt dat men ook meer kosten kan maken.
Zou Spielberg ook geen games voor EA gaan ontwikkelen / directen / schrijven?

Daar is ook zoveel van terecht gekomen :+

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 30 september 2008 15:32]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True