Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

De Amerikaanse mediamagnaat Sumner Redstone verkoopt voor 100.000 dollar zijn meerderheidsbelang in uitgeverij Midway aan een particuliere belegger. Hiermee wil Redstone zijn enorme schuldenlast verlichten.

Logo MidwayVolgens persbureau Reuters heeft National Amusements Inc., het mediabedrijf van Sumner Redstone, zijn belang van 87% in gamesuitgeverij Midway verkocht aan investeerder Mark Thomas. Die betaalt slechts 100.000 dollar voor het meerderheidsbelang, maar neemt daarmee wel de schuldenlast van 70 miljoen dollar over. Met de overname probeert Redstone de schuldenlast van zijn bedrijf, dat ook een meerderheidsbelang in CBS en Viacom heeft, te verlichten. National Amusements heeft 1,6 miljard dollar aan schulden open staan, waarvan het de helft voor het einde van het jaar probeert af te betalen.

Midway, bekend als uitgever van de Mortal Kombat-games en de Unreal-serie, maakt al een aantal jaren verlies. Het bedrijf werd opgericht in 1958 en was in de beginjaren vooral succesvol als producent van flipperkasten. Vanaf 1978 had het succes met computergames, toen het de Japanse games Space Invaders en Pac-Man op de Westerse markt bracht.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Ik snap niet dat het bedrijf van titels als Unreal Tournament niet winstgevend is. Natuurlijk is er piraterij, maar hij is ook verschenen op de consoles waar een stuk minder piraterij is. Verbazend dus.

Maargoed.. 1 redelijke game maken en ze hebben die 70 miljoen wel weer terugverdient. Maar dan moet hij wel echt goed zijn. Als je kijkt naar gta4 die had binnen 2 dagen 200 miljoen opbrengst, dat zal nu wel rond de 5/6 zitten. Onwikkelkosten lagen rond de 100. Je hebt dus een goede knaller nodig.

Mits daar talent zit en capaciteit kunnen ze binnen 2 jaar wel winstgevend zijn denk ik.
Bedenk dat de uitgever slechts een marge krijgt van de opbrengsten van een game, en dat de opbrengst niet gelijk is aan inkomsten, laat staan winst.

Van de opbrengst gaat een deel naar de winkel, een deel naar de distributeurs en een deel rechtstreeks naar de belastingen. Daarna krijg je de opbrengst, waar de ontwikkelaar het leeuwendeel van ontvangt, aangezien ze de ontwikkelingskosten er ook weer uit moeten halen en ook graag een beetje winst zien. De uitgever houdt dus slechts een klein bedrag per game over.

Al zou UT 3 500 miljoen hebben opgebracht, waarbij Midway waarschijnlijk een poosje alle operationele kosten kan betalen en een deel van de opgelopen schuld kan aflossen, genoeg om de 70 miljoen ineens weg te poetsen is het bij lange na niet.

Uiteindelijk komt het er dus op neer dat ze niet 1 redelijke game moeten hebben elke 4 jaar, maar minstens elk jaar een goede game op de markt kunnen zetten om als uitgever uit de rode cijfers te blijven, maar waarschijnlijk zelfs wel meer dan 1 goede game.
UT3 lag onlangs voor 5 euro bij de MM. Daar zal door de uitgever niet veel meer aan verdiend kunnen worden.
Dus als ik het goed begrijp is het bedrijf verkocht voor $70.100.000. Leuk wat je allemaal met koppen kunt doen in een nieuwsbericht.
Lijkt mij niet. Die nieuwe eigenaar heeft 100.000 betaald voor een schuld van 70 mil.
Hij heeft dus met 100.000 dollar 70 mil dollar schuld gemaakt .
Zie dat maar eens op de beurs voor elkaar te krijgen :P

[Reactie gewijzigd door SpiriTNL op 2 december 2008 10:14]

Die neiuwe eigenaar heeft 100.000 betaald voor een schuld van 70 miljoen en de naamsbekendheid van Midway. Ik vermoed dat 't m vooral om dat laatste te doen is, want zo heel speciaal is Midway helaas niet meer.
Mortal Kombat en UT als bekendste namen zeker?
Hij heeft voor $100 000 het bedrijf gekocht, een bedrijf met een schuldenput van $70 miljoen. Dat is een investering die hem veel geld kan kosten als het bedrijf rode cijfers blijft presteren, maar als hij het bedrijf gezond kan maken kan dat op termijn ook veel winst opleveren.
Waarom zou hem dat veel geld kosten? De schulden zijn van het bedrijf Midway, niet van hem persoonlijk. Het ergste wat hem als persoon kan overkomen is dat het bedrijf failliet verklaard wordt en dat hij zijn investering van 100k kwijt is.
Niet helemaal.

De schulden van Midway stonden vermeld op de balans van Sumner Redstone, dit komt omdat zij dus een meerderheidsbelang hadden in dit bedrijf. Door het belang te verkopen, hoeven zij voortaan niet meer de schuldenlast 70 miljoen dollar te vermelden op de balans. Dit verlaagt dus de openstaande schulden van Sumner Redstone :)

Overigens zijn er nogal wat regels en wetten met het vermelden van een dergelijk bedrijf op je balans. Iets dat hier niet zozeer thuis hoort ;)
Niet helemaal, slecht een meerderheidsbelang van het bedrijf
Dat is niet waar. De verkoopsprijs was gewoon 100.000. en daar hoort een schuldenlast van 70 mil bij. So what? Dan heeft ie t nog steedsvoor 100.000 gekcht hoor. Je interpreteert t bericht niet helemaal goed denk ik.
Uhm bekend van de unreal engine??? het is een uitgever die games van Epic uitgeeft. Hun hebben de Unreal engine ontwikkeld. De rest klopt uiteraard wel.

edit: sorry typo....

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 4 december 2008 00:16]

het is een uitgever die games van Epic maakt.

Wat?
hehe, grappig, ik heb hier de eerste arcade kast uitgegeven door midway, het spel pong maar dan onder de naam winner, die is uit 1973/74 dus blijkbaar moest het nog even duren voor het echte suc6 aanbrak, weer wat geleerd :)

Wel zonde om te zien dat ze het zo slecht doen want hun naam verschijnt toch nog steeds op niet de minste games :?
En die games worden massaal gedownload, dus zijn de games wel super, maar verkopen ze voor geen meter. Snap je hem?
Goede games verkopen gewoon goed ondanks het huidige downloadbeleid. Dat Midway de laatste jaren matige tot slechte games uitgebracht heeft doet ze nu de das om.
Midway is groot geworden met defender, zelf vind ik hun meest kenmerkende reeks "Mortal Kombat"
Bally Midway speelkasten... Da's jeugdsentiment.

"BurgerTime":
http://www.klov.com/B/BurgerTime.html

"Pac-Land":
http://www.klov.com/game_detail.php?game_id=8955

"Spy Hunter":
http://www.klov.com/game_detail.php?game_id=9742

"Gauntlet"
http://en.wikipedia.org/wiki/Gauntlet_(arcade_game)

"Gorf"
http://en.wikipedia.org/wiki/Gorf

Vooral Pac-Land en Gauntlet zijn geweldig. :)

[Reactie gewijzigd door lordsnow op 2 december 2008 11:45]

Alleen Spy Hunter is een Midway original.

Midway mocht BurgerTime in het Westen uitbrengen onder licentie van de Japanse ontwikkelaar Data East.

Zelfde geldt voor Pac-Land welke origineel van Namco is en Midway slechts een Westerse arcade kast er omheen heeft gebouwd.
Ze zullen dan wel alleen slechte games uit hebben gebracht, zoals UT3. Want aan piraterij kan het niet liggen, ze maken wel genoeg winst als ze goede games uitbrengen.

/sarcasme
Unreal Tournament 3 kan misschien wel goed zijn, maar Unreal Tournament 2003 en 2004 zijn nou niet bepaald goed ontvangen. Er zijn dus aardig wat jaartjes voorbij gegaan voor Midway kon cashen met een goede UT. Maar los van dat, een uitgever als Midway kan echt niet leven van slechts 1 titel. Hoeveel goede titels van Midway kun je opnoemen, die in de afgelopen 3 jaar zijn uitgegeven? 70 miljoen schuld bouw je namelijk niet zomaar even op.
Vreemd genoeg kreeg je er geen geld bij om zoiets over te nemen haha.
Als je die luizige 100.000 dollar niet kan neerleggen ben je sowieso geen partij bij dit soort transacties.
Het kan best interessant zijn om met de schuldeisers te gaan onderhandelen. Vaak is 10-15% van een schuld die betaald wordt meer waard dan de hele schuld die open blijft staan. Tel daarbij dat de belasting vaak leuk bijdraagt, omdat je in een boekjaar gemaakte winst mag verrekenen met een aantal jaren verlies, zowel uit het verleden als in de toekomst, dan loop je als ondernemer een goede kans om uiteindelijk iets over te houden aan zo'n deal.
Midway verdient het op de fles te gaan. In de jaren 80 hadden ze nog enkele innovatieve titels in de speelhal, maar toen ze richting Mortal Kombat, NFL Blitz enzo gingen werden het allemaal 13-in-een-dozijn spellen met vaak bijzonder slechte ports naar de thuismarkt. Nee, ze zullen niet echt gemist worden.
Midway en Bally werden ook groot met Arcade- en flipperkasten, en daar is in nederland gewoon zo goed als niks meer in, behalve een paar oudere kasten in een hoekje van een casino of pretpark, danwel vind je zoiets op de kermis. Het is trouwens ook belachelijk dat die dingen 1 euro per potje vragen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True