Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties
Submitter: T-Junkie

Midway verschuift de PlayStation 3-versie van de fps-games Unreal Tournament 3 en BlackSite: Area 51 naar het eerste kwartaal van 2008. Het bedrijf betreurt dat de vertraging zorgt voor het mislopen van extra omzet rond de feestdagen.

Het bericht komt van David Zucker, topman bij Midway, en is gericht aan de aandeelhouders van het bedrijf. Zucker meldt dat de beoogde winst en marktaandeel pas in 2008 gerealiseerd zullen worden. De winstverwachting voor het derde kwartaal van dit jaar is bijgesteld van 50 miljoen dollar naar 39 miljoen dollar. Hiermee wordt de verwachte jaaropbrengst ook naar beneden bijgesteld van 225 miljoen naar 170 miljoen dollar.

Mark Rein, eigenaar van ontwikkelaar Epic, spreekt Zucker enigszins tegen op het forum van Epic. Hij hoopt nog steeds dat Unreal Tournament 3 voor het einde van het jaar op de PlayStation 3 beschikbaar zal zijn. Wel meldt hij dat het spel pas verscheept zal worden als het af is en als het maximale geboden wordt dat de ontwikkelaar kan leveren.

Unreal Tournament 3 is het vierde deel in de populaire Unreal Tournament-reeks. Opnieuw wordt snelle multiplayeractie geboden in combinatie met nieuwe wapens en voertuigen. De Xbox 360-versie van het spel stond al gepland in het eerste kwartaal van 2008. De pc-versie moet vanaf 16 november te koop zijn in Europa.

Unreal Tournament 3 - screenshot

In het spel BlackSite neemt de speler het op tegen vijandelijke buitenaardse soldaten. De speler staat aan de leiding van een eskader geheime soldaten, elk met hun eigen specialiteit. BlackSite bevat verschillende onlinemodi, waaronder de Siege-modus. Hierin moet de speler teamleden van de tegenstander gevangen nemen. BlackSite: Area 51 voor de pc en Xbox 360 staan gepland voor 26 oktober van dit jaar.

BlackSite: Area 51- screenshot
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Unreal Tournament 3 is het derde deel in de populaire Unreal Tournament-reeks.
Nee, het is het vierde. UT, UT2003, UT2004, UT3.

Dat UT2003 en 2004 bijna dezelfde engine hebben, neemt niet weg dat het toch echt afzonderlijke delen zijn.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 3 oktober 2007 11:21]

Ik denk dat de schrijver, net als velen met hem, de pijnlijke ervaring van UT2003 onbewust heeft weggedrukt ;)
Er worden wel erg veel games uitgesteld voor de PS3. Zal het met dit spel ook weer te maken hebben met het feit dat games ontwikkelen voor de PS3 moeilijker is?
Games^HSoftware^HAlles wat een release date heeft word altijd uigesteld.

Aan uitstellen van een release kan je niet concluderen dat ontwikkelen voor X moeilijker is, er zijn veel te veel variabelen (kan ook zijn dat de QA bij Sony traag is). Het enige wat je kan concluderen uit uitstellen is dat de deadline/release date verkeerd ingeschat was.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 3 oktober 2007 10:44]

Wat niet wegneemt dat het een feit is dat development voor de PS3 ietwat lastiger is door de parallelle architectuur van de CPU en de (tja, ik moet het toch zeggen) inferieure grafische hardware, en dat het dus erg waarschijnlijk is dat dit de oorzaak is van de vertraging :). Let wel, ik draai het hier dus om. Niet: "oh, veel PS3 games worden uitgesteld, het is vast moeilijk", maar: "het is moeilijk, waarschijnlijk worden veel PS3 games daarom uitgesteld"

Het is betrekkelijk nieuwe technologie, dus als je eraan begint weet je nog niet waar je tegenaan gaat lopen en wat de beste manieren zijn om van A naar B te komen. Mettertijd, als de developers wat meer feeling krijgen met het platform, zal het natuurlijk allemaal wat gemakkelijker gaan.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 oktober 2007 11:29]

Kan je deze fanboy praat onderbouwen of is dit gewoon de zoveelste bash richting Sony? Dit soort opmerkingen verwacht ik op gamer.nl maar niet op t.net.

Spellen worden continu uitgesteld. Ik daag je uit een release te noemen die over een periode van een half jaar NIET minimaal een keer werd uitgesteld, onafhankelijk van het platform.

Opmerkingen als 'er worden veel games uitgesteld voor de PS3' zijn puur gebaseerd op de negatieve aandacht rondom de console en het uitvergroten van de problemen. Bij de 360 zie ik hetzelfde; er wordt ophef gemaakt over niks, zoals een paar gekraste schijfjes in doosjes. Wie heeft er nu niet ooit een CD of DVD terug moeten brengen waar krassen op zaten?

Ik ga al een tijd mee in de consoleoorlogen, maar ik heb de focus op negatieve berichtingeving en fanboy-dom nooit zo verhit gezien als nu. Waarom kunnen mensen niet wat positiever zijn over het feit dat er weer drie grote spelers zijn op de markt, waardoor we allemaal als gamers meer keus hebben? Leedvermaak viert hoogtij lijkt het, we zien niets liever dan dat de console van 'de ander' zo snel mogelijk het onderspit delft. Guess what, als er nog eentje over is, dan gaat dat ten koste van de consument.

Persoonlijk zie ik de drie consoles op moment (eigenlijk vier als je de goedverkopende PS2 meetelt) allemaal een eigen markt aanspreken; ze kunnen prima naast elkaar bestaan. Live and let live :)

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 3 oktober 2007 11:33]

Mijn onderbouwing in al jaren tweakers.net en andere bronnen in de gaten houden plus mijn ervaring met eerdere consoles. Dit is het zoveelste bericht van vertraging. De ratten..flagship product zin was een woordspeling. Bij de Wii lees ik veel minder over vertraging.

Ik ben geen journalist en plaats geen nieuwsbericht. Ik reageer er alleen op. Ik hoef mijn mening dus niet te onderbouwen zoals een journalist moet doen, met bronnen e.d. Maar het klopt wel, ontwikkelaars zetten hun development op een lager pitje, zetten mensen op de Wii en de PS3 is lastig te programeren. Al die zaken leiden tot vertragingen, uitstel, misschien wel afstel en zeker veel minder games nu dan verwacht, gehoopt en aangekondigd.

Bash richting Sony? Ik ben juist een fan van Sony en de PS.. maar ja.. als ze gewoon een te dure console in de markt zetten die te weinig meerwaarde biedt dan kan ik niet koste wat kost positief blijven. Ik had zelf een PS1 en PS2, maar als Sony het slecht doet dan durf ik dat wel te zeggen. Ik heb schijt aan mijn Karma, want ik heb nog zoveel, dat gaat jog jaren mee ;-)

Kan ondertussen iemand mijn mods onderbouwen? Ik ben kritisch en misschien is het niet waar wat ik zeg, maar je hoort te modden op offtopic, spam, schelden etc. Niet op waarheidsgehalte van een post, of of je het er mee eens bent of niet.
Waarom word ik omlaag gemod als ik een andere mening verkondig?
Opmerkingen als 'er worden veel games uitgesteld voor de PS3' zijn puur gebaseerd op de negatieve aandacht rondom de console
Ja gek he, zoveel negatieve aandacht als een zwaar gehypede, door menig gamer met reikhalzen verwachte console dan zo enorm flopt. En beeld ik me soms in dat ik op tweakers om de haverklap berichten lees over PS3 games die worden uitgesteld? Nee, die berichten zijn er wel degelijk, en veel meer voor de PS3 dan voor andere consoles. Ik snap dat het vervelend is om te lezen als je net voor 600 euro een console hebt gekocht, maar daarom is het niet minder waar: Het gaat slecht met de PS3, heel slecht.

Mod deze ook maar snel omlaag fanboys. Zometeen leest men een andere mening dan die van jullie.
Zo enorm flopt?
- De PSX en PS2 gingen ook pas na langere tijd goed lopen.
- Er zijn nog geen developers weggelopen van de PS3. Wel gaan er meer resources naar de Wii omdat dit een ongekend succes is, maar dit geldt net zo goed voor de 360. Daarbij doet Epic helemaal niets met de Wii, dus dat is hier totaal niet aan de orde. Is de PS3 dan geflopt, of de Wii een megasucces?

En de PS3 gehyped? Door Sony misschien, maar door de media is de PS3 al voor de launch behoorlijk bekritiseerd. Dat ondanks dat de PS3 wereldweid beter verkoopt dan de 360 doet mij (nog) niet wijzen op een flop.

Het wordt belangrijk of Sony snel de prijs kan verlagen om niet de aansluiting te verliezen met de concurrentie. Qua games komen er de komende tijd voldoende veelbelovende titels. (Ok sommigen wat later ;)).

[Reactie gewijzigd door Shiver23 op 3 oktober 2007 15:11]

Gears of War op de x360 draaide nochtans op 720p. Ik kan mij ook moeilijk inbeelden dat een verandering van resolutie zoveel drastische gevolgen gaat hebben voor de programmatuur.

Je doet dit toch vooral om de performantie op te krikken?
Ja en nee. Wanneer je bijvoorbeeld op 720p geen 30fps haalt, dan zou je er voor kunnen kiezen om op een lagere resolutie te gaan werken.

Wanneer je aan 720p vast houdt, dan zul je je software moeten optimaliseren. Het gerucht dat Epic "problemen" heeft met het programmeren op de PS3 doet al langer de ronde. Wanneer Phil Harrison expliciet meer ondersteuning uitspreekt richting Epic, dan is er wel degelijk iets aan de hand. (Epic en/of Sony, kies maar)

http://www.ps3fanboy.com/...-and-their-unreal-engine/
Chaos.be refereert hiermee aan Bungie met zn gehypte Halo3..
De linux executable en installer zal wel gewoon op de Disc staan, de MAC exe's komen iets later via een downloadbare update.
Geld dat tevens voor die BlackSite? Komt die ook voor Linux en Mac?
Boeh.. ik schrok even toen ik ' Uitgever stelt Unreal Tournament..' las in de headerlijst. Gelukkig komt ie voor de PC wel gewoon over een maandje, en ik kan echt gewoon niet wachten!

Jammer voor de PS3 maarja, misschien ook wel beter, liever dat ze de echte UT3 feeling gewoon goed maken voor de PS3 dan straks met een halve versie te zitten...
En daarbij geeft Epic zelf aan dat de kans nog altijd aanwezig is dat hij dit jaar komt voor de PS3.
Dit is ook geen spel om op console met een controllerke te spelen he... :)
ps3 kun je een muis en toetsenbord op aan sluiten via usb he... :) xbox niet trouwens, die pakt alleen toetsenborden >_<
Ik ben benieuwd naar de bron die aangeeft dat de pc versie vanaf 16 november in de europese schappen zou moeten liggen...

op veel fora's is niets te vinden daarover namelijk en Epic antwoord telkens wazig daarin.. (zie ook het interview op www.beyondunreal.com)
Correct DVRIES, Epic en Midway hebben tot nu toe nog geen officiële releasedatum gegeven. Alles wat je dus leest is puur speculatie. Het enige dat waar is is dat de game gepland staat voor een pc-release in november maar zelfs dit kan nog veranderen als Epic niet blij is met het product.
Gelukkig komt hij wel optijd voor de PC uit.
Want dat is toch wel de meester voor het spelen van FPS games :9

@ Nyarlathotep,
Wat zou dan precies het probleem zijn met de PS3?
Is het misschien moeilijk om de engine aan te passen aan de PS3 hardware?

Ik vraag me dan alleen wel af... de PS3 is zo ongeveer toch een soort PC met een processor, RAM geheugen en een videokaart (van nVidia nog wel dus zal toch wel ergens op een PC kaart lijken neem ik aan).

Of moeten er misschien nog dingen aangepast worden m.b.t het online gamen met de PS3 dat dan net weer even anders werkt als de PC versie.

Of gaan ze nu ineens iets bedenken waardoor crossplatform gaming voor UT3 weer wel mogelijk word ;)
Elke console heeft een cpu, gpu en geheugen... Dan kun je elke console wel een halve pc noemen.

Maar de Cell-architectuur van de PS3 (en de PowerPC-architectuur van de Xbox 360 en Wii) is toch totaal onvergelijkbaar met die van een Intel-based PC.
Crossplatform gaming is weldegelijk mogelijk Sunbeam. Maar op dit moment wordt het niet gedaan omdat een PS3 game een certificaat nodig heeft iedere keer dat het veranderd wordt. Dus kritieke updates kunnen niet zo snel gedaan worden op de PS3 zoals op de PC kan. Daarom heeft Epic ervoor gekozen voorlopig deze optie niet te implementeren. Maar technologisch gezien is er dus NIETS dat ze tegenhoudt(maw de engine kan het hebben).
Het blijft lastig om het onderste uit de kant te halen voor consoles. Helemaal voor de PS3, aangezien die natuurlijk vrij nieuw is. Dit hebben we ook bij de PS2 teruggezien, maar als je ziet wat die tegenwoordig voor graphics op je scherm kan tonen heb ik er alle vertrouwen in. Beter later en goed dan vroeg en slecht, om het zo maar even te zeggen.
Oeh, spannend, aliens schieten :O
Kan nu niemand eens een origineel verhaal verzinnen? Zat broodschrijvers in Hollywood die de laatste tijd ook geen drol te doen hebben... Waarom kan er niet een fps met een goed thrillerverhaal verschijnen zonder dat er iets vaag buitenaards tevoorschijn moet komen! Is er bvb al een Bourne-game uit? Het Ludlum verhaal leent zich toch goed hiervoor? (OK, mogelijk veel overlap met XIII, maar ja...)
[me]Savantas heeft steeds meer zin in een spannend spel waar niet de gebruikelijke groene slijmmonsters in voorkomen...) :/
Een Bourne-game is in ontwikkeling. The Bourne Conspiracy: gebaseerd op het boek en niet op de films.

En helaas ben ik het met je eens dat veel spellen slechte verhalen hebben.
Zat er een noemenswaardig verhaal in Half Life 2? Ik heb de game wel uitgespeeld en me prima vermaakt, maar een verhaal ben ik ,mijn inziens nauwelijks tegengekomen. Misschien komt het omdat ik deel 1 nooit uitgespeeld heb? :+
Tuurlijk was er een achtergrond voor de actie, maar echt meeslepend was het niet.

Fear heb ik niet gespeeld, dus kan ik niet beoordelen. Bioshock moet ik aan beginnen, wel aangeschafd naar alle lovende kritieken :> Ben benieuwd, al is de eerste indruk dat ik in een donker gat ben gevallen.
Zoals miser zegt, ik heb me prima vermaakt met HL2, maar verhaal? :X Laatste die ik gespeeld heb met een goed (alhoewel niet heel origineel in het sf-genre) verhaal was Stalker... Ergste welke me lang bij zal blijven was Unreal 2 :'( Tenenkrommend hoelang je karakter niet doorhad dat ie voor een karretje gespannen werd, maar ja, er zat ten minste een verhaaltje in.
Zoiezo heb ik het idee dat alle aandacht overal steeds meer naar multiplayer gaat, (zie ook Halo3 review hier) en single play steeds meer een bijzaak gaat worden. Waar zijn de tijden van King's Quest? :+

[Reactie gewijzigd door Savantas op 3 oktober 2007 11:43]

Ik mis toch echt Fahrenheit of het duo van Max Payne.

Ik ben niets tegengekomen wat aan de verhaallijn van Fahrenheit kan tippen.

offtopic:
Al hebben de makers van Farhrenheit het einde vreselijk verpest
Idem toen de PS2 gelanceerd werd, en als je kijkt wat ze er nu nog voor weten te lanceren. Het duurt eenmaal erg lang eer uit een console het uiterste geknepen kan worden dit zie je ook terug bij de Xbox. Een nadeel is dan natuurlijk wel doordat Nintendo structueel voor iedere console kiest om low-end hardware in te zetten dat ze nooit dermate mooie graphics eruit kunnen knijpen. Dit wordt dan nog wel goed gemaakt met vermakelijke spelletjes.
Misschien dat dit ook maar weer illustreerd dat Sonys idee dat dit een console is die 10 jaar meegaat helemaal niet zo´n gek idee is gezien de looptijd van de oude console´s en de ontwikkelingstijd van de PS3 zelf.
Toen de PS2 werd gelanceerd, waren er geen alternatieven beschikbaar voor de ontwikkelaars. Ze werden praktisch verplicht om er mee te werken.

In feite was er wel één alternatief, de Sega DreamCast. Maar de strenge markettingscampange van Sony had de verkoop van DC-consoles naar de dieperik gestuurd.

Momenteel is er wel een alternatief, de xbox360, die zelf ook heel veel marketting heeft gebruikt om een groot aandeel van de Sony-machine weg te snoepen. Tegelijk lijkt de ontwikkeling op de xbox360 toch wel een stuk aangenamer.

Daarom denk ik dat de PS3 niet dezelfde populariteit zal genieten als de PS2.

---
edit: Daarbij, dat Nintendo kiest voor inferieure hardware, is bij mijn weten de eerste keer hoor. De N64 was de eerste console die bvb Anti-aliasing ondersteunde. De GameCube is trouwens ook een veel krachtigere console dan de PS2.

[Reactie gewijzigd door chaos.be op 3 oktober 2007 10:54]

In feite was er wel één alternatief, de Sega DreamCast. Maar de strenge markettingscampange van Sony had de verkoop van DC-consoles naar de dieperik gestuurd.
Ja, het is marketing. Altijd marketing. Net als bij de iPod, allemaal marketing. Allemaal mensen die gebrainwashed zijn en gedwongen iets inferieurs te kopen zonder het zelf te willen (ondanks het bestaan van vergelijkingsmateriaal als reviews, tijdschriften, websites, democonsoles in winkels en gamen bij vrienden).

God forbid dat er eentje bij die 120 miljoen kopers zit die daadwerkelijk plezier heeft beleefd aan zijn aankoop...

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 3 oktober 2007 11:02]

Ja, het is marketing. Altijd marketing. Net als bij de iPod, allemaal marketing. Allemaal mensen die gebrainwashed zijn.
Ik zeg toch nergens in mijn post dat Sony evil is omdat ze agressieve marketting-technieken gebruikt? Iedereen doet dit wel op een bepaald niveau.

Zelf heb ik ook een PS2 staan ipv een DreamCast hoor :).

Ik geef alleen mijn visie over de consolestrijd nu in vergelijking met de vorige generatie.
Of het apparaat leuk is of niet heeft er toch niks mee te maken? Ik denk dat de meeste mensen wel plezier hebben van hun aankoop, maar dat de keuze voor die aankoop wel degelijk zwaar wordt beinvloed door de marketing daarvan.
De GameCube is trouwens ook een veel krachtigere console dan de PS2.
Dat is nogal een boude uitspraak. Een beetje ondersteunend materiaal had geen kwaad gekund.

Het blijft natuurlijk appels met peren vergelijken, maar in de cijfers lijkt de PS2 toch de overhand te hebben.

PS2

* Texture buffer bandwidth: 9.6 GBytes/s
* Frame buffer bandwidth: 38.4 GBytes/s

Overall Pixel fillrate: 16x147 = 2.352Gpixel/sec(rounded to 2.4Gpixel/sec)

Cube

10.4 GB/s texture bandwidth (peak).
7.6 GB/s framebuffer bandwidth (peak). ~6.2 ns latency.

648 megapixels/second (162 MHz x 4 pipelines), 648 megatexels/second (648 MP x 1 texture units) (peak)

Ik heb even snel wat dingetjes van Wikipedia geplukt. Kon zo snel niet beslissen wat ik nog meer makkelijk met elkaar kon vergelijken.

Ik weet niet wat ik van die 648 megatexels van de Cube moet denken en ben op dit moment even te lui om dat verder te onderzoeken.

Maar om heel eerlijk te zijn, laten we zeggen het mooiste spel op de PS2 is naar mijn mening een indicatie dat de PS2 sterker is dan de Cube. Natuurlijk kun je je afvragen of de ontwikkelaars wel alles uit de Cube gehaald hebben, maar het geeft het voordeel van de twijfel wel aan de PS2.
Ik heb mijn Cube nooit graphics van het niveau van GT4, FFXII of God of War zien voortbrengen eerlijk gezegd.
Laat ik mijn uitspraak dan even ondersteunen door het volgende artikel:
IGN: Gamecube Versus PlayStation 2
Furthermore, Gamecube renders up to eight effects layers to a polygon in a single pass, whereas the PS2 features a multi-pass rendering system. So, for example, Gamecube developers can effectively start with the base geometry (1), add a bump-map to it (3), add a dirt map (4), add a gloss map (5), add a reflection map (6), add a radiosity light map (7) and an effects layer of their choice ( 8 ) -- all in a single pass. By contrast, PS2 developers would have to re-render the polygon itself for every pass meaning eight times the work to get the same effect. So essentially PS2 has to render 1,000 polygons eight times over whereas Gamecube only has to render 1,000 polygons once for the same effect.

[Reactie gewijzigd door chaos.be op 3 oktober 2007 11:48]

Alleen als ik jouw stukkie lees, kom ik op 7 punten / layers uit...
Ik neem daardoor je artikel wel in twijfel...
Ga jij nou maar 's kijken hoe MGS:Twin snakes op de gamecube draait, daarna hoe Resident evil 4 op de gamecube eruit ziet.

Mag je daarna 's gaan kijken naar wat ookalweer zo mooi was op de ps2.
Chaos heeft gelijk, de cube was krachtiger. Helaas is het zoeken naar en speld in een hooiberg om spellen te vinden die het ook daadwerkelijk benutten.
Kan je zien dat sony marketing erg goed is :). Ik hoor al sinds de PS2/GC/Xbox1 generatie mensen roepen dat Nintendo hardware el-cheapo en traag is terwijl dit elke generatie het tegenovergestelde was. Pas met de Wii en DS ging men echt voor de casual gamers met goedkopere simpelere hardware.
Yup. De N64 was krachtiger dan de PS1 en de cube krachtiger dan de PS2. Maar ja het bewijst maar een ding: Je hebt niets aan performance als je geen spellen hebt die het benutten.