Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Speluitgever Midway heeft donderdag zijn verkoopcijfers van het afgelopen kwartaal en heel 2007 gepubliceerd. Hoewel de financiële verwachtingen eerder al naar beneden bijgesteld waren, bleken ook deze onhaalbaar.

Ondanks het verschijnen van Unreal Tournament III, bleef de opbrengst van 78 miljoen dollar voor het kerstseizoen ruim onder de 97 miljoen dollar van het jaar daarvoor. In heel 2007 realiseerde Midway een omzet van 157 miljoen dollar, 3 miljoen dollar minder dan verwacht. Over heel 2006 was de opbrengst voor het bedrijf 166 miljoen dollar.

Het verlies van de speluitgever is vorig jaar verder opgelopen tot ruim 97 miljoen dollar. Vooral de laatste drie maanden ging het hard; het bedrijf leed toen een verlies van 30 miljoen dollar .

Ondanks de tegenvallende verkoopcijfers blijft David Zucker, directeur van Midway, optimistisch over het nieuwe fiscale jaar. Volgens hem hebben een aantal aankomende games, waaronder TNA Impact! en This is Vegas, de potentie om de verwachtingen te overtreffen. Daarnaast hoopt het bedrijf ook op het succes van de nieuwe Mortal Kombat-game, Blitz en The Wheelman.

Zucker voegde daar aan toe dat het bedrijf zich meer gaat richten op de casual gamer. Het succes van Touch Master en Game Party heeft het bedrijf geïnspireerd om terug te gaan naar zijn oorsprong, aldus Zucker. Een van de stappen is het openen van een webportal met casual games 'in de nabije toekomst'. Over de inhoud van de webportal repte de topman geen woord.

Unreal Tournament

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

ixl85, dit is zeer kortzichtig.
Er zijn meer en meer mensen die gewoon de tijd niet meer hebben om de uitgebreide spellen te spelen. De trend was/is om alles complexer en grootser te maken en dan haakt deze groep af.
Het is ondertussen duidelijk dat de gemiddelde leeftijd van de gamer alsmaar ouder wordt. Deze groep heeft meer cash dan de pubers die wel tijd hebben om deze uitgebreide spellen spelen, maar ze dan nog voor een groot gedeelte illegaal downloaden.
Ik denk dat daar ook voor een gedeelte het succes van de consoles zit (ook al zijn ze verre van goedkoop te noemen). Geen gedoe met drivers, bugs, videokaarten,... maar gewoon game erin en spelen.
Ik denk dat je hier een belangrijk punt te pakken hebt. Ik herken mezelf enorm in je verhaal: sinds ik niet meer op school zit maar gewoon werk game ik nooit meer op de pc. In plaats daarvan heb ik een Wii in huis gehaald, zodat ik met mijn vriendin en/of vrienden gezellig samen kan gamen. Het sociale aspect ontbreekt vaak bij pc games (en dan bedoel ik niet met een headsetje op en nog steeds alleen zitten).

In de tijd dat ik wel pc games speelde kocht ik zelden iets, hoewel ik me altijd heb voorgenomen om een spel dat me echt bevalt in de winkel te kopen.

Hoeveel dit met het gigantische verlies van Midway te maken heeft weet ik niet, maar de games markt is wel aan het veranderen ja.
Dat "game erin en spelen maar" zijn ze anders ook wel grondig aan het ver$%$%, als je ziet hoeveel bugs in incompatibiliteit er al zit tussen verschillende versies van hardware en ondersteunde resoluties etc etc. Zo vergeet ik nooit meer dat ik Gears of War een maand of 2 niet kon spelen omdat de heren "vergeten" waren dat er ook zoiets bestaat als een 4:3 beeldverhouding waarin het spel dus niet goed werkte. En dat voor zo'n flagship title als GoW...

Verder zie je ook steeds meer (PS3 at the moment) dat je games moet gaan installeren op je console (!). Nee, dat "het werkt gewoon" is al heel lang niet meer het geval bij consoles, helaas...
Dat installeren op de ps3 is wel allemaal zwaar overroepen hoor. Je steekt het spel de eerst keer in en het gebeurd allemaal automatisch.

Moet je wel twee minuten wachten voor je kan beginnen spelen natuurlijk (PANIEK!)
Ja in mijn tijd deden we de cart erin knopje drukken spelen maar... en ging het mis drukte je ff op reset en begon je weer opnieuw... 20 minuten om Ninja Gaiden uit te spelen...
Nu is 20 uur nog niet genoeg!

Iets installeren op een console is eigenlijk gewoon een gebrek aan een console.
Of een pluspunt. Sommige developers klagen openlijk over het gebrek aan een standaard HD in de 360. Sommige games vereisen inmiddels al een HD voor bijvoorbeeld het online deel.

Sommige developers (lees Capcom) gaan er onhandig mee om en cachen gewoon de hele boel van tevoren, terwijl andere devs een variabele cash-file gebruiken. Net als framerate, speelbaarheid e.d. kun je hier een spel ook op beoordelen. Maar om te zeggen dat het een gebrek aan een console is als er data gecached wordt slaat nergens op.
Wow, daar ben ik het volledig mee eens. Als ik een spel speel grijp ik heel vaak terug naar oude spelletjes, bijv Atlantis en Sierra games. Simpele interface, direkt spelen, direkt leuk.
Ik vraag me af waarom UT III het zo slecht doet, als ik de cijfers moet geloven. Het is een goed spel, uitgebalanceerd, goeie mappen en grafisch goed gemaakt, al zijn de Ageia physics misschien wat te zwaar voor dual core.

Wel valt me op dat de betere/grotere GISP's eht stiller hebben tegenwoordig dan een aantal jaren geleden en het lijkt daarmee dat online game een beetje in het slop raakt. Ook de diverse online war ladders zakken terug in aantallen. Eigenlijk is deze trend een beetje ingezet na CS:S, die door velen werd bestempeld als tegenvaller en veel CS site's zijn de afgelopen in rap tempo opgedoekt.

De vraag is dus, wat is de oorzaak dat er minder online word gegamed. Zelf heb ik door de jaren heen de cheats en de trage bug oplossing van games/patches een storende factor gevonden waardoor de het gameplezier snel in zijn achteruit ging. Ik hoop dat game developers zelf het tij in kunnen keren door met goeie MP games te komen die zoals in the good old days het waard zijn om uren mee te spelen, zoals in CS 1.6

Verder vind ik Co-oP mogelijkheden ook een gemis en dan merk je dat ze te gauw games de deur uit willen gooien. Bedrijven zoals EA imho hebben daarmee ook deels de markt verziekt. Maar goed, we wachten het af wat de de jaren ons gaan brengen, ik hoop dat oude tijden weer een beetje gaan herleven. De mod community is aardig uitgestorven, helaas, die toch wel garant stonden voor leuke mods op bestaande games met alles erop en eraan, andere model en wapen skins en vooral veel custom made maps :)
Ik vind UT3 nou niet bepaald een standaard shooter en ik denk dat daar een beetje het probleem ligt. Er werdt gedaan alsof de campain meer te bieden had dan bijv. UT2004, maar als puntje bij paaltje komt, is het gewoon een serie botmatches in standaard arena's, met een verhaaltje eromheen.

En dat is wanneer ik denk 'laat maar'. Natuurlijk is het primair een multiplayer game, okay, maar als je een singleplayer campain belooft, maak er dan ook een.
Ik heb wel vaker gehoord dat er vooral negatief commentaar was over juist dat campain gedeelte en wellicht dat dat ook meehelpt in het omlaaghalen van de verkoopcijfers.
Daarnaast is er bijv. ook CoD4 geweest, de constante stroom Half-Life producten, TeamFortress2, Portal, Crysis, HALO3 op de 360, noem maar op.. Er is zeker geen gebrek aan sci-fi shooters, dus waarom genoegen nemen met versie 3 terwijl 2004 het ook nog goed doet?

Zoals je zelf al zegt, de mod-communities worden ook steeds minder, wat mijnsinziens gedeeltelijk onontkoombaar is met de huidige trend in hi-res textures en hi-poly models. Hoe kun je als beginner daar in 's godes naam mee overweg? 10 jaar geleden waren het 256x256 pixel skins, nu is het foto-realistisch 2048x2048, inclusief shaders en alle andere levels van detail die erin gebakken moeten worden. De stap is gewoon te groot en da's echt jammer

Aan de andere kant vraag ik me af of we de markt niet overschat hebben.. We gaan er zonder blikken of blozen vanuit dat er altijd maar groei in zit.
Maar waarom?
Wat voor bewijs hebben ze nu werkelijk dat het 'normaal' is dat die markt groeit? Heeft er al eens iemand gekeken naar het concept 'verzadiging'?
De laatste generatie gamers waarbij die grote groei is geweest, wordt er ook niet jonger op, en de groei die er was, was in allerlei leeftijdsgroepen.

Zoals bksts en rb338 hieronder ook aangeven, nu dat een geedeelte van de gamers ouder is geworden, veranderen hun gewoontes. Het aantal games gekocht per jaar kan best onderuit gaan, omdat ze het al zo'n beetje gezien hebben, en liever voor het enkele echt leuke spel gaan, of iets wat ze samen kunnen spelen.
En dat zijn eerder (met-z'n-3en-op de-bank) console games dan PC shooters....

Ik zie dit persoonlijk niet als iets vreemds, en misschien niet eens als iets slechts. We lopen al jaren te klagen dat veel games slecht afgewerkt zijn, of niet werkelijk voor de PC aangepast.
Laat ze zich maar terugtrekken uit de PC markt. Er zullen toch wel ontwikkelaars zijn die er iets op uit willen brengen als er vraag naar is. Wellicht dat we dan tenminste weer werkelijk PC games krijgen, niet gepoorte console titels.
Veel Mensen hadden vorig jaar de hardware nog niet voor spellen als UT3
Gelul. Mensen moeten gewoon de settings eens op medium durven zetten. Als er een engine is die zo schaalbaar is dat ie draait op een broodrooster en op een spreekwoordelijke nasa-pc (ja, ik weet dat nasa ouwe rotzooi gebruikt) dan is het de Unreal engine wel. Crysis heb wel last van mensen met een te traag systeem, UT III is op de meeste gamebare pc's goed aan gang te krijgen. Puur omdat de engine zo schaalbaar is...
omdat UT3 overduidelijk meer is gericht op de casual console gamers, wat de nodige beperkingen met zich meebrengt. dit tot grote ergenis van de hardcore UT fans. aan de andere kant is de game dan ook nog wel weer zo moeilijk dat casual gamers constant geowned worden door de UT veteranen. make up your mind Epic, wil je een console game maken of een pc game? UT3 is vlees noch vis.

bovendien heeft Midway zo goed als geen reclame gemaakt voor deze game, dus dat heeft ook niet echt geholpen.
Een van hun laatste spellen Blacksite Area 51 was namelijk ook geen pareltje.

Dat ze eens wat meer tijd erin steken ipv de verkoop te rushen.
Midway is een uitgever, geen producent van games. Ze hebben misschien wel iets te zeggen over release dates van spellen, maar de schuld zit in dit geval toch in de uitgever. Unreal 3 was kwalitatief ook zeer goed (in mijn mening), en die heeft Epic gemaakt.
Nou, volgens Metacritic heeft Midway er toch wel meer mee te maken. Zoals je kunt zien op Wikipedia omvat Midway Games wel meer dan alleen uitgeven.

Oh, en toch vind ik dat UT3 wel iets te bèta is uitgebracht (hoewel ik me nog steeds erg vermaak met dit spel). Dit lijkt trouwens wel een tendens van de laatste tijd: vlug uitbrengen en daarna patchen (zie ook Crysis).
Misschien ver gezocht, maar het kan ook helpen tegen de illegale verspreiding van games. Steeds patchen betekent dat er steeds een nieuwe crack / release moet komen wat meer druk zet op de groepen die dat werk verzorgen. I.p.v. één keer de game cracken moet het nu 2, 3 of meer keer gebeuren: meer tijd per game, minder games per groep, dus minder illegale games in omloop?
Nee, dat zal het nauwelijks zijn. Patches veranderen namelijk bijna nooit de manier waarop de kopieerbeveiliging in zijn werk gaat, en de "nieuwe" versie is dan ook makkelijk opnieuw te kraken. Het vertraagt de zaken wel een beetje, natuurlijk, maar dat weegt niet op tegen de last van gebruikers die verplicht moeten patchen. Ik kan me niet voorstellen dat spelproducenten patches uit zouden brengen met het doel om de krakers te frustreren, of dat dat effectief zou zijn als ze het wel zijn.

Uitzonderingen zijn er altijd, natuurlijk; als er bijvoorbeeld een nieuwe versie van SecuROM is uitgekomen tussen patches door zouden de ontwikkelaars ervoor kunnen kiezen dat mee te nemen in de patch. Maar dat zou toeval zijn, en je ziet het omgekeerde vaker: dat nieuwe patches de kopieerbeveiliging weghalen als blijkt dat het toch niet effectief is en de betalende gebruikers alleen maar overlast geeft. Als er namelijk steen en been geklaagd wordt over de beveiliging moedigt dat illegaal kopiëren alleen maar aan.
Misschien ver gezocht, maar het kan ook helpen tegen de illegale verspreiding van games.

Weken tot maanden met irritante bugs geconfronteerd worden vs 1 dag later patchen omdat er nog geen crack is?

Natuurlijk helpt het niet tegen illegale verspreiding. Sterker nog, het werkt het zelfs in de hand. Véél mensen downloaden eerst om te kijken wat voor kwaliteit en gameplay een game biedt. Met name omdat de meeste games tegenwoordig gewoon als Beta gereleased worden, sterker nog: sommige zijn zo buggy dat het gewoon alpha's zijn.
Als die downloader eenmaal aan het spelen is en het blijkt dat de game (te) buggy is, dan zal ie meestal niet geneigd zijn er geld voor neer te tellen. Dat is het probleem, niet andersom.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 7 maart 2008 20:51]

Zucker voegde daar aan toe dat het bedrijf zich meer gaat richten op de casual gamer.
Dat zal je toch veel meer zien. De groep casual gamers is een steeds grotere groep aan het worden. Ook zie je, bijvoorbeeld door het succes van The Sims, dat deze groep grotendeels wel wil betalen voor zijn games.
De meeste "casual"gamers weten dan ook niet waar ze cracks vandaan moeten halen. Snappen het princiepen sowieso al niet en denken dat overal virussen inzitten. (geen generalisatie, ervaring uit mijn omgeving)
(geen generalisatie, ervaring uit mijn omgeving)
Wel een generalisatie dus, ervaringen uit je omgeving (ervan uitgaande dat je omgeving niet de gehele wereld omvat) laten weerspiegelen op alle anderen is dus generaliseren.
Bovendien is het zo dat de casual gamers vaak niet meer dan 1 spel spelen, een geval als sims is dan ook bijvoorbeeld de enige game in de collectie. Als je hier als bedrijf op in weet te spelen ben je goed bezig. Je verkoopt 1 product (weinig kosten) aan miljoenen casual gamers (bijvoorbeeld je kleine zusje).

Het gaat niet lang meer duren of de hardcore gamer (die wel weet waar de cracks te verkijgen zijn) zijn eigen markt kapot maakt. En het voor bedrijven alleen nog interessant is om games als 'The Sims' te maken. Daarnaast maken ze misschien nog af en toe een online betaalde game.
Dat vraag ik me af. Want zoals je al zei:
de casual gamers vaak niet meer dan 1 spel spelen
denk ik dat dit een vrij moeilijke markt kan worden.
Door die ene game dan uit te melken kan je als bedrijf goed bezig zijn, neem bijvoorbeeld the sims. Ik ken eigenlijk niemand die alleen the sims heeft... nee ze moeten ook al die andere delen.

Het gaat mij er vooral om dat ze 1 bepaalde game ontwikkelen, en op dat concept bouwen ze verder. Geen nieuwe engine, geen nieuwe ontwikkelingen. Gewoon dezelfde game in een iets ander jasje! En dat maar weer verkopen...
De casual gamer doet het ook minder vaak en is daarom misschien wél bereid voor een spel te betalen.
157 miljoen omzet en 97 miljoen verlies? Hoe kun je daar nou positief onder blijven?
woops.. foutje

Maar idd, positief blijven met zon enorme schuld is merkwaardig. Maar goed, misschien dat de nieuwe games die ze uitgeven wel goed verkopen.

[Reactie gewijzigd door D2Freak op 7 maart 2008 13:43]

Game Party een succes? Omg, dat is toch echt een waardeloze game voor de Wii. Slecht uitgewerkte controls en totaal geen diepgang. 30 Euro is echt teveel voor dat spel. (IGN gaf het een 2 ofzo volgens mij :D). Net als Mortal Combat, welke ook vrij slecht uitgewerkt is. Ik hoop dat de volgende versie hiervan een stuk beter reageert.
en toch verkoopt het - dus waarom zouden ze meer moeite doen? Of ze moeten al bang zijn dat hun naam geassocieerd wordt met 'slechte games' (ondans verkoopcijfers).
Ik vraag me af of het goed verkoopt... 97 miljoen verlies....
Het artikel spreekt expliciet van het succes van deze games. Ergens ook wel logisch, een casual gamer surft niet naar gamespot voor reviews, die denkt gewoon, hey leuk nog een soort Wii play? Kopen! :)
Hadden ze ook geen alpha uit moeten brengen (UT3). Ook de reden dat ik 'em niet heb gekocht (heb wel elk ander unreal spel).
Ja, de games markt zal steeds meer naar consoles toe gaan. '''Als het maar beweegt" is voor het doorsnee gezin al voldoende. Lekker een beetje Wii-en met je kinderen, meer niet. In mijn tijd (ahem) speelde we nog quests, die rete-moeilijk waren. Dan kon je helemaal terug gaan, ettelijke levels, omdat je iets kleins vergeten was. Zonder genade of walkthroughs. Nu zijn de games, qua inhoud, al een stuk eenvoudiger: echt vast komen zitten kun je niet meer. De console is in principe een extensie van die trent: het is vooral bedoeld om in een huiskamer omgeving dingen lekker op je scherm te laten bewegen. Moeilijk is uit. Het installeren/kopen van een goede grafische kaart is ook te moeilijk voor de casual gamer. Ik vind het maar een trieste ontwikkeling.

Bovendien zijn consoles de DRM van de spelen, zeg maar: je kunt ze niet, of nauwelijks, kraken (want de meeste zijn juist bedoeld voor online); logisch dat ze daar naartoe willen.

[Reactie gewijzigd door albatross op 7 maart 2008 21:06]

PC Gamen stond inderdaad destijds synoniem voor het flink aanpassen en tweaken voordat de spellen echt lekker liepen. Tegenwoordig heb ik daar minder zin in, vooral omdat een console tegenwoorig een veel goedkopere oplossing is.

Ook een trend wat PC-Gaming in de kiem smoort is dat men steeds meer aan de laptop gaat, en dat is niet echt een fijn platform op op te gamen.
http://www.wargamer.com/news/news.asp?nid=5339

Op deze site staat het midway verhaal iets uitgebreider in het engels, voor de liefhebber.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True