Door , , 37 reacties

Filmster Vin Diesel probeert al een aantal jaar naam te maken als ontwikkelaar van games, een activiteit waar hij zijn ervaring als Hollywoodster bij probeert te gebruiken. Dat laatste is ook terug te zien in het actiespel Wheelman, dat aan moet gaan voelen als een echte Hollywood-actiefilm vol racen, schieten en slaan.

Wheelman wordt gemaakt door Midway Newcastle, de eigen studio van de noodlijdende uitgever. Het spel wordt dus niet gemaakt door Tigon Studios, de ontwikkelstudio van Diesel die de handen al vol heeft aan The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena. Diesel en Tigon hebben wel een adviserende rol bij de productie van Wheelman, en Diesel spreekt uiteraard de stem in van hoofdpersoon Milo Burik, die er ook uit ziet als Diesel.

Video (Wheelman_Trailer.flv)

*Barcelona

Zoals dat hoort in Hollywood-actiefilms, heeft het verhaal in Wheelman weinig om het lijf. Burik is een geheim agent die naar Barcelona wordt gestuurd. Daar is een grote inbraak op handen, die Burik moet zien te voorkomen. Ondertussen is er ook nog een bendeoorlog gaande in de stad en daar moet Burik zich in mengen, om zo aan informatie over de kraak te komen. Om in contact te komen met de diverse bendes, biedt Burik zijn diensten aan als chauffeur. Niet zomaar een chauffeur, want Burik heeft skills. Voor al uw ramkraken en vluchtauto's, zeg maar. Uiteraard is de geheim agent ook vertrouwd met het gebruik van wapens en kan hij met zijn vuisten overweg. En dan is er nog een vrouw in het spel, waar Burik iets mee van doen heeft.

Wheelman

*Open

Midway heeft rond Burik een open spelwereld gemaakt, die het grootste gedeelte van Barcelona beslaat. De plattegrond van de virtuele stad is grotendeels hetzelfde als die van het echte Barcelona, en de stad en alle bekende gebouwen zijn nagemaakt in het spel. Alleen bij de achterafstraatjes heeft Midway zich de nodige vrijheid gepermitteerd, om het spel met name als racegame interessanter te maken. De hoofdwegen zijn echter allemaal zoals in het echt en je zult alle bekende toeristische trekpleisters tegenkomen, zoals de Sagrada Família, en Park en Palau Güell.

De keuze voor Barcelona is opvallend. Ontwikkelaars kiezen doorgaans voor Amerikaanse steden en je zou van Vin Diesel hetzelfde verwachten. Het is echter de Catalaanse hoofdstad geworden, omdat er genoeg mooie en herkenbare gebouwen zijn en er veel laagbouw is te vinden. Het is er bovendien doorgaans mooi weer, en dat komt tot uiting in het aparte kleurgebruik. De makers hebben voor overdreven felle kleuren en een sterke verzadiging van het beeld gekozen. Dat geldt uiteraard alleen overdag, maar je zult er ook regelmatig 's nachts op uit moeten. De tijd dat je op stap gaat heeft grote invloed op wat je op straat tegenkomt. 's Nachts is het veel rustiger, wat vooral tijdens racemissies handig kan zijn.

Wheelman

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.