Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties
Submitter: zwembroek

Epic topman Mark Rein heeft laten weten dat de PlayStation 3-versie van Unreal Tournament 3 de 'gold'-status heeft verkregen en nog dit jaar in de Amerikaanse winkels komt te liggen. Het uitstel tot 2008 lijkt van de baan.

Het bedrijf zal waarschijnlijk snel een persbericht met de releasedata uitbrengen, vertelde Rein op het officiŽle forum van ontwikkelaar Epic. Rein verwacht dat het spel op maandag 10 december door uitgever Midway naar Noord-Amerikaanse retailers wordt verstuurd. In diezelfde week zou het spel in de schappen moeten liggen. Voor de Europese markt werkt Epic nog aan de lokalisering, waardoor het spel hier pas in januari of februari in de verkoop zal gaan.

In oktober meldde Midway nog dat het bedrijf de PS3-versie had uitgesteld tot het eerste kwartaal van 2008. Mark Rein liet destijds in het Epic-forum weten dat hij nog steeds hoop had op een release in 2007, niet in het minst omdat zijn bedrijf graag een graantje van de lucratieve kerstperiode wil meepikken. De pc-versie van UT3 is inmiddels al uit en ligt sinds 19 november in de Amerikaanse winkels. Europese gamers kunnen het pc-spel vanaf 23 november aanschaffen. De Xbox 360-variant wordt in het eerste kwartaal van 2008 verwacht.

Screenshot uit UT3
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Voor de Europese markt werkt Epic nog aan de lokalisering,
Zouden ze nou echt niet weten waar Europa ligt dan? Dat ze het nog moeten lokaliseren?

[/flauw grapje]

Lokalisering hoeft toch niet zo bijzonder te zijn. Alsof je UT moet gaan vertalen, gewoon dezelfde versie als in de VS uitbrengen, ik hoef echt geen "hoofdschot" te horen als ik iemand neerschiet met m'n sniper :P dus vertalen hoeft al niet te gebeuren.
Lokaliseren heeft met veel meer te maken dan alleen simpel vertalen, denk aan bijv. het softenen van de Duitse versie of de verschillende datum/tijd-notaties. Daar komt nog bij dat een game in Frankrijk vertaald moet worden volgens de wet en veel landen zoals o.a. Duitsland en Spanje er aan gewend zijn dat dit ook gebeurt voor hen.
In Frankrijk MOET een bepaald percentage van buitenlandse entertainment (films, boeken, spellen) in het frans vertaald zijn. Dit is vanwege behoud van de franse taal en cultuur. Nu kan ik een lang betoog schrijven waarom dat eigenlijk helemaal niet zo verkeerd is maar dat doe ik maar niet ;)

Trouwens, Fransen (zeg maar de huidige generatie jongeren en tot een jaar of 40) zijn helemaal niet zo arrogant dat ze geen engels willen leren, alleen ze krijgen veel te laat taalonderwijs, pas ergens als ze zeventien/achttien zijn. Integendeel, ze willen juist graag engels leren omdat ze dan internationaal verder kunnen komen. Ik heb bijna een jaar in Frankrijk gewoond (waarvan zes maanden in Parijs) en het is gewoon van bovenaf, de mensen zelf willen dolgraag meer taalonderwijs.

...en zeg nou zelf, een leuk frans meisje is nog veel charmanter als ze engels spreekt met een franse tongval O+
In Frankrijk MOET een bepaald percentage van buitenlandse entertainment (films, boeken, spellen) in het frans vertaald zijn. Dit is vanwege behoud van de franse taal en cultuur. Nu kan ik een lang betoog schrijven waarom dat eigenlijk helemaal niet zo verkeerd is maar dat doe ik maar niet ;)
Correctie: in Frankrijk moet een bepaald percentage van de BINNENLANDSE entertainment in de eigen taal worden gemaakt vanwege behoud van de Franse taal en cultuur.

Hoe het voor de buitenlandse entertainment is weet ik niet; als ik de reacties hierboven mag geloven moeten *alle* buitenlandse producten vertaald, gedubt of ondertiteld worden.
Tja, maar dan nog zou ik als bedrijf gelijk de USversie op de markt gooien waar je dat gewoon kunt doen. Je verkoopt het spel sneller, dus heb je sneller je geld binnen.
Dat zou ook eerlijker zijn, laat die mensen die het vertaald willen hebben maar wachten, de mensen die dat niet willen zouden er gelijk over kunnen beschikken.
Niet dat het mij echt veel uit zou maken, als ik het spel zou willen hebben zou ik het gewoon uit Amerika laten komen. Zelfs met het betalen van invoerrechten is het goedkoper...
Beetje gek in een EU dat we nog steeds moeten gaan zitten wachten totdat de Duitsers en Franssen een beetje met hun Engels aan de gang gaan :) Verder kan men de Engelstalige versie gewoon hier op de markt droppen, wij zijn niet anders gewend. Ik zie het al voor me, Unreal en Crysis in het Nederlands :+
Daar komt nog bij dat een game in Frankrijk vertaald moet worden volgens de wet en veel landen zoals o.a. Duitsland en Spanje er aan gewend zijn dat dit ook gebeurt voor hen.
Dat wist ik niet, dat dat moest volgens de wet. Ik dacht dat die Fransen te "cocky" waren om Engels te willen verstaan. Misschien dat ze die wet er gezet hebben om zichzelf in te dekken.
Ik erger me er dood aan dat ik goede films niet kan bekijken op de Franse tv. Ondertitels kan je redelijk negeren, maar Frans gedubd dialoog niet. Misschien moest ik maar eens mijn erbarmelijke Franse kennis wat bijschaven.

On-Topic: Nog een keer slapen en ik kan de pc-versie gaan halen. YaY :)
Toubon Law heet het, ik weet het fijne er ook niet van maar ik heb zelfs vernomen dat er een games-winkel is aangeklaagd omdat ze de Engelstalige versie van een product in de schappen hadden.
Precies, waarom altijd die verschillende versies maken?

En daarbij komt dat de PC versie vanaf morgen in de winkel ligt in europa, dus eventuele vertalingen enzo hebben ze al gedaan, ze moeten deze alleen nog in de PS3 versie zetten. En gold is gold toch? Of hebben ze voor elk continent (plus duitsland voor de groene bloed met zombies versie) een andere gold versie?
Precies, waarom altijd die verschillende versies maken?
inderdaad... daarom pleit EA voor een open gaming platform.
(zeg maar een soort "TCO" voor games)

zie: http://life.tweakers.net/...open-gaming-platform.html

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 23 november 2007 17:36]

De hele proceduren van testen en rating duurt ook langer in Europa. Meestal zit hier 2-3 weken verschil tussen. Maar dat zal planningtechnisch waarschijnlijk geen handige datum zijn, direct na kerst. Of je kunt profiteren van de grote run op winkels van mensen die kun spullen om komen ruilen voor iets anders :D
Lokalisering is ook niet alleen voor het spel he. De bijgeleverde boekjes moet wettelijk verplicht overal vertaald zijn. Je hebt dus het spel waar een aantal talen aan bijgevoegd moeten worden, maar ook van alles erom heen, denk ook aan advertenties e.d.
Vertaling van handleidingen en verpakkingen (voor ieder europees land wel weer verschillend). Daarnaast voor alle landen rechten/regels aflopen, bijvoorbeeld leeftijdskeuringen etc.

Dat is een tijdrovend proces omdat je het hebt over zoveel kleine landjes ipv 1 grote.
nog dit jaar in de Amerikaanse winkels komt te liggen.... waardoor het spel hier pas in januari of februari in de verkoop zal gaan.
Waarom moeten wij Europeanen toch altijd lang(er) wachten op die releases?
omdat zijn bedrijf graag een graantje van de lucratieve kerstperiode
Oja, wij vieren geen kerst? 8)7

@Terw_Dan
ik hoef echt geen "hoofdschot" te horen als ik iemand neerschiet met m'n sniper dus vertalen hoeft al niet te gebeuren.
Dat ligt volgens mij meer aan de frans/duitstaligen. Alles wordt in die landen na-gesynchroniseerd. Wellicht dat dat ook het antwoord is op mijn vraag waarom wij altijd langer moeten wachten.

[Reactie gewijzigd door BP_LOZ op 22 november 2007 10:31]

Hier in Nederland is de Sint nog altijd populairder afaik, hoe dat in de rest van Europa zit durf ik niet te zeggen
Het Sinterklaasfeest wordt (in mijn omgeving) gehouden zolang de kids erin geloven. Kerst is daarentegen een stuk populairder bij de "ouderen" en is daardoor gelijk, zo niet beter voor de decemberverkopen.
eerste game die als eerst op ps3 komt denk dat het mooier uit zal zien dan vorige delen..
En wat brengt jou op deze conclusie?
Er is nogal wat kritiek geuit op de PS3 versie van de UT3 engine.
http://kotaku.com/gaming/...roken-and-late-280548.php

Hopenlijk hebben ze bij Epic met de hulp van Sony alles toch nog op de rails kunnen krijgen, omdat het er nu dan eindelijk op gaat lijken dat de PS3 krachtiger is dan de 360.

Zo heeft Vince Zampella van Infinity Ward gezegd dat de PS3 versie van CoD4 mooier is dan op de 360 en kun je met de PS3 met maximaal 24 online spelen, i.p.v. 18 op de 360 (per spel natuurlijk, niet totaal ;)).

http://www.gamesradar.com...aseId=2007042715365068067

En dat ondanks de "superieure" dev support van MS en dat het lastig zou zijn om voor de PS3 te ontwikkelen.
en daarom help Sony nu dus ook met unreal3...
oud nieuws dus, (JUL 20 2007) dat is de game wereld vergelijkbaar met 4 jaar aan ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door stewie op 22 november 2007 16:39]

ik heb cod4 voor de ps3 en ik ben niet verder gekomen dan 18 personen max in 1 game....
Omdat ieder spel dat tot nu toe heeft gehad, en in toenemende mate console spellen.
Ik ga Mass Effect pas vanaf eind dit jaar halen, grootste kans dat er dan al een patch is.

Als je nagaat hoeveel gebrekkige spellen er zijn afgeleverd de voorgaande jaren kun je alleen maar meer gebrekkige software verwachten.
Als software engineer merk ik hoe dat gaat intern, triest gewoon.
zoals je kunt lezen zijn ze bezig met de 'vertalingen', tja, en als een versie alleen maar engels hoeft te zijn kun je die al wel releasen natuurlijk.. wij als nederlanders zijn helaas de dupe van die domme landen zoals Duitsland en frankrijk waar men blijkbaar alles in hun eigentaal moet hebben..
Dat ze een maand geleden verkondigde dat het onmogelijk was dit spel af te krijgen... En nu opeens krijg je deze mededeling? Dit is gewoon een kerstrelease en je zal zien dat ik gelijk krijg.
Mag ik jou glazenbol even lenen. Ik wil weten wanneer Duke nukem forever gaat uitkomen.
De dag na pasen en pinksteren
Multiplayer tegen de PC was al lang van de baan. De laatste gameplay filmpjes op IGN van de final build waren erg soepel.
In de PC versie zitten nog steeds vervelende bugs (final version). De PS3 versie had nog veel meer tekortkomingen, aldus de developers, en dat is dan nu plotseling in 4 weken opgelost? Laat me niet lachen...
aldus de devs.... heb je daar een bron van (van de laatste maanden), of is dit je gevoel ?
Waarom geloof je die mensen wel als ze negatief nieuws brengen, maar als ze klaarblijkelijk het werk hebben overschat, besluit je ze opeens niet meer te geloven? Beetje vreemd als je het mij vraagt.
Hoe zo vertrouw je het niet dan? Waar zie je staan dat ze dat doen?
Ik heb het zelfde gevoel.

Zeker na het Assasins Creed debacle, begin ik het vermoeden te krijgen dat Sony de publishers aan het pushen is om maar zo snel mogelijk hun games op de markt te dumpen.
Zeker richting het einde van het jaar.
Na komende week zijn er dit jaar geen belangrijke PS3 titels meer die dit jaar nog worden uitgebracht.

Dat is potentieel voor het kerstseizoen in de VS een ramp voor de PS3.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True