Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Sony heeft de sound conversion tools van Epic Games goedgekeurd, zodat modders eigengemaakte geluiden kunnen omzetten in Atrac3-formaat. De geluiden kunnen gebruikt worden in Unreal Tournament 3-mods voor de PlayStation 3.

Door de sound conversion tools van Epic goed te keuren, maakt Sony het mogelijk om zelfgemaakte geluiden te gebruiken in Unreal Tournament-mods voor de PlayStation 3. Dat maakt de weg vrij voor het naar de console overzetten van de diverse total conversions die er gemaakt zijn van Unreal Tournament 3, waarin niet alleen alle textures en modellen, maar ook alle geluiden uit het oorspronkelijke spel vervangen zijn. Tot nu toe was dat alleen mogelijk in de pc-versie van het spel. Het conversiegereedschap van Epic zet de zelfgemaakte geluiden om in het door Sony ontwikkelde Atrac3-formaat.

Modders kunnen zelfgemaakte geluiden importeren in UnrealEd, de editor die Epic meelevert met de pc-versie van het spel, en deze vervolgens converteren. Vanuit UnrealEd kan de mod, inclusief de zelfgemaakte geluiden, omgezet worden naar een mod die gespeeld kan worden op de PlayStation 3.

UnrealEd

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (29)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

offtopic:
Oude versie van Unreal Editor daar trouwens, mooie herinneringen aan die versie :D


Leuk om te zien dat ook mods nu makkelijk naar de consoles toe kunnen, vraag me af of ze gratis op de severs van Sony worden gezet of dat je ze zelf moet hosten (downloaden naar sticky vanaf mods' website en dan zelf op je ps3 zetten). Ik denk eigenlijk dat Sony er wel brood in ziet (of Epic) om de beste mods op PSN te gaan hosten.

:D gaaf, ik hoop dat dit ook snel naar de Xbox360 komt, want zo heeft de PS3 toch een mooi dingetje voor op de Xbox.
Dit is gewoon de gangbare 2003 editor,

Denk dat jij de buggy 2.0 editor bedoeld, die later lichtelijk opgepoetst is voor UTgoty
Nee de 2003 Editor is van: Unreal Tournament 2003. Ondertussen zijn we toch echt al bij UT3 wat in 2008 uit kwam waar een nieuwe editor bij zat voor de nieuwe engine.

(Zelf heb ik ook nog met 2.0 gewerkt, en die was niet al te buggy, wel slim om je werk vaak op te slaan, aangezien hij wel 1x in het uur crashte :P, maar daar had 2003 ook nog last van, vooral als je met je terrain tools buiten het terrain kwam).
http://www.ut3mod.com/ is hiervoor bedoeld, deze is meen ik ook vanuit het PS3 UT3 spel te benaderen.. (moet zelf toch eens een keertje die UT3 disk in mijn PS3 stoppen, LOL).
Hoe gaat dit dan precies in z'n werk? Kan de consument bijvoorbeeld ergens de zelfgemaakte maps uploaden naar het PS3 netwerk, of sla je deze content op op je usb schijf en downloaden de players de maps van jou PS3 voordat je gaat spelen?
downloaden de players de maps van jou PS3 voordat je gaat spelen?
Zo werkt het bij de pc versie wel, de server heeft de maps beschikbaar en daar download je ze van.
Ik ga er vanuit dat jou ps3 als server fungeert wanneer jij een mod game host

Zeker weten doe ik het natuurlijk niet
Waarom maakt Sony het zichzelf altijd zo moeilijk? Mijn oude Portable CD/MP3 player van Sony ondersteunt ook dat Atrac3(plus) formaat maar ik heb er eigenlijk nooit een meerwaarde ingezien. De bijgeleverde software indertijd was 3 keer zo traag als de toen bestaande mp3 converters en ik heb eigenlijk nooit het verschil gehoord in kwaliteit ....
Ze zullen hier vast een reden voor hebben
Ook deze post geeft goed weer dat dit ook een indirecte beveiliging is wat dus blijkbaar ook goed werkt.
Atrac3 is gewoon ruk. Het is lossy net zoals mp3 maar haalt mp3 kwaliteit pas bij 292kbps. Daarnaast duurt het converteren ontzettend lang.

Waarom ze niet gewoon Ogg Vorbis kiezen (veel games gebruiken dat) of als ze toch graag grote bestanden met hoge kwaliteit willen FLAC ligt er gewoon aan dat Sony Atrac wil doordrukken.
Waarom ze geen alternatief kiezen is waarschijnlijk omdat ze vastzitten aan hun eigen techniek. Het is ongetwijfeld een enorme desinvestering als ze Atrac helemaal laten vallen, maar ik ben het verder met je eens hoor.

Volgens mij kun je gerust zijn: Atrac zal binnen enkele jaren een stille dood sterven, niemand zit meer te wachten op dit soort bedrijfseigen en gesloten (lossy) audioformaten. En met het toenemen van de opslagcapaciteit van harde schijven zie ik FLAC als het audioformaat van de toekomst.
De vraag is waarom Epic atrac3 gebruikt. Waarschijnlijk omdat het een codec is die weinig CPU budget in beslag neemt. Epic had immers ook wave, mp3 of wat dan ook kunnen gebruiken het is hun eigen engine.
licentie vrij gebruik ;) en is veel meer geoptimaliseerd op de PS3 dan bijvoorbeeld ogg.
Waarschijnlijk omdat het een codec is die weinig CPU budget in beslag neemt.
Dat weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat ze atrac moeten geven als audio-output voor games. Dat sony dat niet ondersteunt (geluidsoutput anders dan atrac) in games.
Zou goed een voorwaarde kunnen zijn voor de SDK van de PS3, sony kennende
nee hoor de SDK ondersteunt zo goed als alle audio formaten, sony geeft alleen advies.
sony heeft waarschijnlijk een zeer geoptimaliseerde ATRAC naar DTS/Dolby Digital converter "SDDS5.1 is ATRAC"
veel games op de PS3 gebruiken gewoon ogg, sony is zeer open als het om standaarden gaat "atrac werkt zelfs niet per default, op de ps3 je moet een tab selecteren om het functioneel te krijgen".

de SDK geeft toegang tot AAC/MP3/AC3/DTS/PCM5.1+/OGG en voor video van bink tot VC-1/avc@1080P.

[Reactie gewijzigd door stewie op 28 september 2009 13:20]

Eerlijk gezegd ben ik blij voor de PS3 gebruikers, maar ook vind ik het jammer.

Vooral bij de custom maps, krijgen de auteurs allemaal converteer verzoeken over zich heen van PS3 gebruikers. En een PC map converteren naar PS3 is een bitch.

Laat staat een total conversion als The Haunted en Jailbreak. En dat achterhaalde Atrac3 maar het er allemaal niet makkelijker op.
Wel grappig dat het superieure ATRAC formaat nog steeds gebruikt wordt.
Je zegt zelf dat het superieur is, dus waarom zouden ze het dan NIET gebruiken?
Waarschijnlijk bevat het bericht dan ook een aardige dosis sarcasme :) Maar ik ken het formaat niet dus ik weet het zelf ook niet ;)
ATRAC wordt ook gebruikt op MiniDisc. Die zijn maar ~300mb ofzo en om toch 650mb aan audio er op te krijgen was flinke compressie nodig.

ATRAC zit traditioneel onder de patenten, daarom horen we er niks van.
Mp3 is wijder geadopteerd, sneller etc.
OggVorbis is patent-vrij.

Waarom dan ATRAC?

[Reactie gewijzigd door merethan op 28 september 2009 10:54]

Waarom dan ATRAC?
Omdat (blijkbaar) de geluiden op een PS3 in het ATRAC format zijn? :)

Scheelt Sony weer een (hele) dure licentie bij Fraunhoffer et all voor het commercieel gebruik van mpeg layer-3.
ATRAC zit traditioneel onder de patenten, daarom horen we er niks van.
mp3 (mpeg layer-3) ook, Zowel Alcatell-Lucent als Fraunhoffer hebben daar een trits patenten op. Epic is al eens aangeklaagt voor het gebruik van mp3 in de Unreal Engine (in UT deel 1), toen zijn ze voor de PC overgeschakeld op ogg-vorbis. (en ze hadden ook een impulsetracker (dus mod) achtig formaat geloof ik).
OggVorbis is patent-vrij.
Ja, maar grote commercieele toko's zijn daar best wel allergisch voor, zeker als ze zoals Sony een eigen formaat (ATRAC dus) hebben en dat dus altijd voor zullen trekken.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 28 september 2009 11:16]

Das niet daarom hoor, maar omdat Sony altijd eigen proprietary techniek pusht
het is licentie vrij in gebruik op de PS3, het gaat puur en alleen om de kosten.
het afspelen/encoden van atrac is sneller dan aac en mp3.
Dan heeft Sony flink aan zijn encoders gesleuteld de afgelopen vijftien jaar. Ik kan me nog herinneren dat de compressieverhouding matig was, de snelheid slecht en het geluid wel iets maar niet veel beter dan de toenmalige (Xing, Fraunhofer) MP3 codecs.
Sony altijd proprietary???
Ik vind de PS3 anders behoorlijk open. Je kunt zelf de harde schijf verwisselen, je kunt er een ander OS op installeren en de kabeltjes en aansluitingen zijn allemaal USB en mini USB.
Dat noem ik behoorlijk open. Je zou namelijk als console fabriekant daar ook allemaal je eigen standaarden voor kunnen gebruiken.

Ik noem verder geen namen O-)
sony heeft geleerd van de PS2, je kan al je safe games back-uppen en standaard USB hdd's werken ook "niet zoals bij de xbox360, waar dat dus niet kan".
ik baal er eigenlijk best van dat het niet op de xbox360 kan, ook het kopiŽren van bestanden vanaf een USB schijf is daar niet eens mogelijk "en ook hebben ze ipod support eruit gesloopt, ipod support bestand werkt dus ook niet meer!"

eigenlijk best kinderachtig van Microsoft, het is met 100% zekerheid mijn laatste Microsoft console.
Niet altijd. In hun DSLR toestellen kan je bijv. perfect een CF kaart steken ipv een Sony MS.
nja dat is een heel stuk minder compressie van mp3 ;) Overigens staat er op een audiocd een stukje meer dan 650MB aan audio (in audio mode wordt er een stuk minder aan errorcorrectie opgeslagen, waardoor er meer op past).
heb hier nog een oude mp3-speler met atrac3 mogelijkheid, kwaliteit blijft behouden terwijl de bestanden echt heel wat kleiner zijn dan mp3. lijkt me goed, tuurlijk zal er waarschijnlijk ook wel het een of ander aan mankeren maar de gewone consument zal hier niets van merken
Goed nieuws, daar we nog volledigere mods gaan zien.

offtopic:
Dit deed mij echter aan iets anders denken.
Die man van Valve. Ik heb het niet over zijn aan morbide grenzende obesiteit, maar over (zijn wellicht door MS gesponsorde) houding ten opzichte van de PS3.
Gabe roept namelijk telkens wanneer hij de kans heeft dat de PS3 de grootste fout is, dat het een verspilling van tijd is, en dat ze het platform altijd links zullen laten liggen omdat het volledig mislukt is.
Voor console gamers is dat heel erg jammer.
Valve games staan namelijk bekend om de uitstekende community eromheen, die de games tot nog jaren na de release van fantastische mods blijven voorzien. Zonder extra te hoeven betalen krijgen je games een haast oneindige levensduur. PC gamers weten dit!
MS staat echter niets van dit toe op de 360, zie ook UT3 op de 360.

Als Gabe zijn haat jegens de PS3 opzij kon zetten, dan konden ook op de consoles miljoenen mensen van de vele source mods genieten. Sony staat dit namelijk wel toe, en moedigt het zelfs aan (LBP en Modnation:racers zijn zelfs gebouwd op dit principe).
Het is dat die meneer Newell een extreem slecht voorbeeld voor de jeugd is wat zijn zelfbeheersing/eetgedrag (lees:vreetbuien) en gebrek aan lichaamsbeweging betreft, zijn engines zijn namelijk fantastisch.

edit: nog over
"Waarom atrac3 en geen MP3 ??????"
Zoals jullie wellicht hebben gehoord zijn er de afgelopen jaren vele honderden miljoenen games voor platforms zoals PS2, PS3 en PSP verkocht.
Stel je eens voor dat voor elk exemplaar licentiegeld aan Frauenhofer (MP3 eigenaar) betaald zou moeten worden... ;)

[Reactie gewijzigd door Faust op 28 september 2009 12:13]

Die gast van valve was toch een ex-microsoft medewerker? ik kan me een keer een fanboy interview van hem herinneren waarin hij aangaf nooit multiplatform te willen ontwikkelen mede vanwege dat. (was een vraag vanwege de ontbrekende linux support in half-life terwijl alle andere quake based games die wel hadden)

Verder snap ik t wel, valve bied maar weinig casual games aan en is dus helemaal niet per definitie zo geschikt voor consoles, misschien doet ie net alsof overigens en wacht hij tot hij net als epic een grote zak geld krijgt om exclusief aan console meuk te gaan werken (en de rest in de kou te laten staan)

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 28 september 2009 13:31]

Is dat Atrack-formaat nog steeds niet uitgestorven?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True