Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Elektronicafabrikant Sony heeft op de Tokyo Game Show een nieuwe versie van de PlayStation 3 aangekondigd. Het nieuwe Slim-model beschikt over een 250GB-harde schijf en zal vanaf oktober verkrijgbaar worden.

Helemaal als een verrassing komt de aankondiging niet. Eerder al bleek uit documenten die Sony bij Amerikaanse handelswaakhond FCC had ingediend dat de fabrikant aan een variant met grotere opslag werkte. De 250GB-versie is, uitgezonderd de harde schijf, identiek aan de eerder aangekondigde PlayStation 3 Slim, waarvan er in de eerste drie weken een miljoen over de toonbank gingen.

De 250GB-versie zal verkrijgbaar zijn in diverse bundels, waarbij de koper kan kiezen uit Uncharted 2: Among Thieves, Tekken 6, Assassin's Creed 2 en Ratchet & Clank: A Crack in Time. Eventueel kan er ook gekozen woren voor een bundel met Burnout Paradise, WipEout HD, Crash Commando, Flower of Trash Panic die na de aanschaf via het PlayStation Network kunnen worden binnengehaald.

Naar verwachting zal de harde schijf uit de stal van Toshiba komen. Deze fabrikant levert nu ook de 2,5"-MK1255GSX-hdd van 120GB voor de huidige generatie PS3 Slims. Het is niet bekend wat de adviesprijs van de PS3 met 250GB-hdd wordt, al zal deze naar verwachting wel iets hoger uitvallen dan de 120GB-versie.

Update, 17.24 uur: Sony heeft inmiddels op zijn eigen blogpagina een adviesprijs van 349,99 euro afgegeven voor de nieuwe bundels.

PlayStation 3 Slim (1280px)PlayStation 3 Slim (1280px)PlayStation 3 Slim (1280px)PlayStation 3 Slim (1280px)PlayStation 3 Slim (1280px)PlayStation 3 Slim (1280px)PlayStation 3 Slim (1280px)PlayStation 3 Slim (1280px)PlayStation 3 Slim (1280px)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

ik heb nog een fat ps3 met 40 gb, zit nu al vol, terwijl ik er eigenlijk niks op heb staan, alleen savegames, en 2 games via playstation store. Sony snapt nu pas blijkbaar dat een grotere HD wel zeker gewenst is.
Hoe vergroot ik de HD van mijn PS3 voor Dummies?

1. Neem een back-up van je huidige HD van de PS3 op een externe schijf.
-> Opgepast! Deze stap is optioneel. Als u geen back-up wenst te nemen van uw huidige HD in de PS3, dan hoeft u deze stap niet te doen.

2. Ga naar de winkel en koop een harde schijf van de gewenste grootte. Let wel op: uw PS3 slikt enkel laptop harde schijven.

3. Open het klepje op de zijkant van je PS3. Haal de oude harde schijf eruit en steek er de nieuwe in.

4. Restore de back-up uit stap 1 op je PS3.
-> Opgepast: als uw stap 1 niet uitgevoerd heeft, dan kan u deze stap ook niet uitvoeren.

5. Geniet van uw PS3 met een grotere harde schijf.
Je vergeet stap 3a

bij een verse 2.5" HDD moet u eerst de laatste firmware via een USB stick aan de PS3 voeren. Stop je firmware file in PS3/UPDATE. Na het herinstalleren van de firmware
gaat u verder met stap 4.
Dit moet wel alleen bij de "nieuwe" ps3s (40GB / 80GB) als ik me niet vergis :)
Verschilt het installeren van een verse 2.5'' HDD dan met het partitioneren en formatteren van de aanwezige HDD? Ik heb laatst de harde schijf in mijn 160GB PS3 opnieuw gepartitioneerd en geformatteerd i.v.m. een Linux installatie en hoefde niets met firmware te doen?
Gelukkig kan je zelf makkelijk die HD vervangen voor een groter model :)
hoezo, als een grotere HD gewenst is - belet je niets om een grotere HD er in te bouwen. Daarvoor hoef je echt niet op Sony te wachten.

/sus was me voor.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 24 september 2009 14:27]

Volgens mij is je HDD kapot .

Er is geen 1 spel dat bestaat uit 20GB.
save games zijn nog geen 5 mb groot.

Dus je klets maar raak imho
eehmm heb iets van 20 spellen, met allemaal savegames, waaronder MGS4, GT5 prologue, NFS etc. Nemen toch best wel wat ruimte in beslag. Verder alleen Final fanytasy 7 en crash bandicoot erop staan. En heb geen ruimte meer om een demo van 1 gb te installeren/downloaden.
Een savegame neemt gemiddeld 1 a 2MB in beslag. Laten we zeggen dat ge maximum 500 savegames hebt (wat ik moeilijk kan geloven) dan zijt ge 1GB kwijt en hebt ge er nog 39 over.
Nogmaals, bij de meeste PS3 spellen wordt er een groot gedeelte van het spel op de HDD geïnstalleerd, zodat laden een heel stuk sneller gaat. En dan gaan de GB'tjes heel snel als je aardig wat spellen hebt. ;)
En dan vergeet je even de schijfruimte die games in beslag nemen...
Veel PS3 spellen installeren zichzelf bijna volledig op de HDD, MGS4 is bijvoorbeeld tegen de 8GB geloof ik. Dus als bones wat van die spellen heeft gekocht en er nog 2 van PSN heeft gedownload heeft ie er zelf alleen maar die 2 PSN spellen en wat savegames opgezet en zit de 40GB inderdaad bijna vol.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 24 september 2009 16:09]

Waarom niet meteen een TB? Zo duur is dat niet?
Jawel, aangezien je te maken hebt met een 2,5" disk.
in dit verhaaltje word niet gesproken over een terrabyte maar 250 gb..... heel groot verschil CSB


2,5"-MK1255GSX-hdd staat er, niet iets over een TB

[Reactie gewijzigd door Chriss-ss op 24 september 2009 14:34]

Of ik ben in de war of jij bent warrig met je post. Hij reageert hier op mariusjr, die zich afvraagt waarom ze er niet meteen een 1TB schijf erin zetten aangezien deze niet zoveel meer kosten. Maar die reactie heb je ook al gelezen, aangezien jij ook al inhoudelijk op hem gereageerd hebt. Dus wat probeer je hier te zeggen?

Daarnaast is het model wat je opnoemt in je reactie het modelnr van de harkddisks van de 120 GB slim PS3's. Dat is juist de vraag, welke fabrikant mag de 250 GB HDD leveren.
ik denk niet dat de mensen nog eens 150 euro extra willen betalen voor 1 TB in een ps3 over het algemeen vind men de nieuwe consoles al duur genoeg
Wat kost een 2,5" terrabyte HD dan?
dat kost niets, die bestaan nog niet

edit: toch wel, zijn sinds kort enkele modellen. Prijs ligt rond de 250 euro.

[Reactie gewijzigd door Sluuz op 24 september 2009 14:32]

Let wel op! De 2,5" HDD met 500 MB of 1T zijn vaak dikker dan de standaard 9,5 mm. En die passen dan ook niet in de PS3.
Om die reden heb ik een 320 Gb in mijn PS3.
Die extra ruimte is wel handig als je de PS3 ook als mediacenter gebruikt.

Wat ik me wel afvraag of het verwisselen van de HDD bij de PS3 slim ook zo eenvoudig is. Op de afbeeldingen zie ik niet een klepje zoals bij de dikke PS3.

[Reactie gewijzigd door podk op 24 september 2009 16:01]

klepje zit ergens vooraan verstopt blijkbaar, maar er is nog steeds aan gedacht, dus zal het wel nog even eenvoudig zijn.

verder 9.5mm is niet de standaard, maar wel het meeste gebruikt.
Dan heb jij al heel erg lang die 320GB er in zitten, want sinds ergens begin dit jaar zijn er toch minstens 2 500GBHdd's die passen..
En zoals verwacht. Ik zat al te dubben: PS3 slim 120 GB nu halen en Assassin's Creed 2 en Uncharted 2 los halen of wachten tot oktober? Heb de PS3 slim 120 GB bij de MM gehaald. Tuurlijk, altijd fijn een verdubbeling van nogmaals het opslaggeheugen. Ook tof dat ze het bundelen met nieuwe games.

Maar wanneer zullen ze beschikbaar zijn? Oktober, ja maar eerst moet ik maar zien in hoeverre ze hun logistiek op orde hebben. Das de reden waarom ik de PS3 en games los van elkaar haal. PS3 heb ik al in huis, games op preorder. Binnen een week heb ik beide games in huis. Zal dat ook het geval zijn met de AC 2 & PS3 bundel? Immers, AC 2 komt halverwege november uit, is de bundel dan ook meteen beschikbaar? En voor Uncharted, kun je vanaf 13 oktober dan in de winkel de Uncharted 2 bundel vinden?

Want dat is namelijk waar ik persoonlijk bang voor was. Dat je sneller de game los en PS3 los binnen zou hebben, dan de bundel omdat je daar op moet wachten wegens logistieke redenen bijvoorbeeld. En die gok wil ik niet nemen met beide games die ik gewoon vrijwel meteen wil spelen. Daarom ben ik tevreden dat ik nu alvast de PS3 slim 120gb in huis heb staan. Bedoel, die bundel pakketen geven je niks extra's behalve console + game. Die kun je ook los halen. En wie weet heb je het nog sneller binnen ook.
zijn de bundels dan vaker ook niet een aantal euro's goedkoper ??
Als ze de PS3 slim met bundels maar wat vlotter gaan verkopen. Zou waarschijnlijk tegen december aan wel het geval zijn.

Zint mij op dit moment nog niet echt om een PS3 te kopen en dan ook weer losse spellen.
Volgens de sony blog worden de 250 GB bundels €349,99
Leuk zo'n grotere HDD, maar als je je PS3 niet als mediaspeler gebruikt is deze extra ruimte vrij nutteloos. Ik heb zelf de 60Gb versie en dat is meer dan zat voor een grote hoeveelheid demo's (die je continu wijzigt) en gedownloade spellen (save games nemen slechts minimale ruimte in). Het feit dat de PS3 prima als streaming media server te gebruiken is beperkt het nut van een grote HDD nog verder. Liever 50 euro van de prijs af en een 120/80Gb schijf dan zoveel nutteloze ruimte.
Je vergeet alleen dat er dadelijk ook VidZone is en dat NetFlix er over een tijdje ook aan komt..
Netflix, nog ruime tijd Xbox 360 exclusief, komt niet in Nederland. Het is alleen in de VS. En VidZone was al op de 360 voordat het op de PS3 kwam, albeit alleen in betaalde videoclip vorm. Xbox 360 bezitters krijgen daarvoor Last.FM, een veel grotere en internationale content aanbieder.

[Reactie gewijzigd door Thief op 25 september 2009 12:18]

Er komt ook een versie met Final Fantasy 13 in het wit http://i36.tinypic.com/x6ahr4.jpg

Update: het is een bundel met een 250GB harde schijf, witte Dual Shock 3 en de game Final Fantasy XIII bevat voor het bedrag van 41,600 yen (310 euro).

[Reactie gewijzigd door Ntr- op 24 september 2009 19:23]

Voor die 50 euro er bovenop krijg je er echter niet alleen een 250GB harde schijf bij maar ook nog een spel. Gemiddeld doet een nieuw spel toch wel een euro of 60 dus 277 + 60 + ~50 euro voor de 250GB Toshiba 2.5 HD = 387 als je het los zou kopen. Is dus gewoon best een aardige prijs te noemen.

Die 349.95 is dus de prijs voor een bundel, niet voor een losse PS3 met 250GB HD.

Let ook dat niet perse elke 2.5Inch HD met meer capaciteit in de PS3 past.

[Reactie gewijzigd door acidfever op 25 september 2009 09:07]

Allemaal leuk en aardig die grotere harde schijf, ik baal er alleen nog steeds van dat nieuwere versie's allemaal geen PS2 spellen meer ondersteunen, dat was alleen bij 1 van de eerste versie's mogelijk. Ik ben wel van mening dat Sony de ps3 toch weer backwards compitable maakt, zodat ook PS2 spellen weer gedaan kunnen worden op een PS3.
Met één achterliggende gedachte: money!

Ze verkopen hierdoor nog playstation 2's en ze kunnen het in de toekomst als downloadbare games aanbieden:
nieuws: 'Sony gaat PS2-games verkopen in PlayStation Network Store'
Het is dan inderdaad nog een voordeel dat er PS 2's verkocht worden.
En dan het idee van de store had ik nog niet van gehoord, hierbij dank voor de update.
Dat is inderdaad ook een goed idee om PS2 op de PS3 te kunnen spelen, alleen jammer dat het (misschien) niet werkt bij de PS2 spellen die je al zou hebben en geen zin hebt om beide playstations aangesloten te hebben of elke keer om te moeten switchen.
Ik dacht dat ze meer verdienden aan de games dan aan de consoles zelf, dus als je de games op meerdere consoles speelbaar maakt dan zijn mensen eerder geneigd om nog een PS2 titel te kopen als ze alleen een PS3 hebben.

Alhoewel denk ik dat de nieuwe generatie gamers eerder alleen PS3 titels kopen voor de beter graphics. En dat vooral de PS2 games gespeeld werden door mensen die ze al hadden liggen.
Mee eens. Zodra dit kan koop ik er één. Ik wil geen aparte PS2. Ik wil gewoon 1 apparaat voor PS2 en PS3.
Dat wil eigenlijk elke PlayStation gamer. Maar Sony wil iets anders: GELD!

Je kan het hieraan ook zien. Je koop bijvoorbeeld een 120GB PS3 en zet voor het prijsverschil met een 250GB versie zelf een VEEL grotere HDD erin.

@ SuperDre
En ja, ik besef dat het NU bundels zijn, maar er zijn ook 120GB Slim bundels (Bijvoorbeeld met Ratchet & Clank en/of KillZone 2) voor dezelfde prijs.
Bovendien als het straks gewoon de vanilla versies zijn gaat dit verhaal nog beter op! En ombouwen moet je idd meteen doen, anders krijg je nog veel lol met het overzetten van gegevens. Dus...

[Reactie gewijzigd door Thief op 24 september 2009 19:28]

Maar je vergeet wel ff dat er bij die 250GB versie van 349 (adviesprijs) wel een splinternieuw spel bij zit, zoals bv Uncharted 2 welke los waarschijnlijk 69 euro gaat kosten (adviesprijs), dus voor 50 euro meer krijg je EN een spel EN 130GB meer ruimte.. kweenie hoor, maaruh voor 50 euro kun jij uberhaupt geen 500GB 2.5" Hdd krijgen (en vergeet niet dat je em zelf moet inbouwen, is wel simpel, maar kost toch weer tijd (das de reden waarom bij mij nog steeds die 500GB los heb liggen en nog moet inbouwen)..
Dus jouw verhaaltje gaat sowieso al niet op vanwege dat extra spel...
Maar je vergeet wel ff dat er bij die 250GB versie van 349 (adviesprijs) wel een splinternieuw spel bij zit, zoals bv Uncharted 2 welke los waarschijnlijk 69 euro gaat kosten (adviesprijs), dus voor 50 euro meer krijg je EN een spel EN 130GB meer ruimte..
Denk je dat? Klink niet echt logisch. Ik denk eerder dat je die 50 Euro meer betaald voor die 130 GB meer, en als je voor een bundel kiest je weer een extra prijs daarbovenop betaalt.
Kans bestaat dat het op een zeker moment weer terugkomt. Ik weet niet hoe de downloadable PS2 titels die op PSN gaan komen worden geimplementeerd, wellicht zijn het ports, maar het zou ook via een software-only emulator kunnen gaan werken. Sony heeft een aantal maanden geleden patenten aangevraagd op emulatie-technologie voor de emotion-engine (de belangrijkste chip in de PS2):

http://www.siliconera.com...logy-for-cell-processors/
Ja net of je dat ooit zal gebruiken heb het bij de ps2 die backwards compitable was ook nooit gebruikt zag er gewoon niet meer uit
ik vind dat sony de playstation gebruikers nog goed afhandeld.. er zijn nu nog steeds ps2's te koop, en ook ps2 spellen.

Ik met mijn xbox.. Toen de 360 uitkwam, waren meteen alle gewone xbox spellen verdwenen uit de winkel.. k had m net anderhalf jaar! nu staat thuis een xbox, met 6 spelletjes... en 2ehands vind ik geen optie..

zolang de ps2 spellen downloadbaar blijven voor de ps3 via die network store ( als ik t goed begrijp) vind ik dat sony goed handeld!
uhm, via Xbox live kan je ook originele Xbox spellen downloaden voor je Xbox360.....
Ja, maar dan zit je alsnog met die oude Xbox waar niks meer voor is. Bij de PS2 kan je zo naar de winkel lopen en daar een spel voor kopen.
Ja, jij hebt een Xbox gekocht. Microsoft heeft zijn centjes binnen, nu moet jij een Xbox 360 gaan kopen. Zo werkt dat bij Microsoft, als ze denken zo meer te kunnen verdienen. Als jij nu de 360 koopt en zij brengen de week daarna de 720 uit (=2×360)