Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 130 reacties

De Playstation 3 Slim zal op termijn ook op de markt komen in een versie met een opslagcapaciteit van 250GB. Dat zou blijken uit documenten van het Amerikaanse keuringsinstituut FCC. De Playstation 3 Slim werd dinsdag gepresenteerd.

De 250GB-versie staat bij de FCC bekend als Cech 2000B, terwijl de PS3 Slim 120GB Cech 2000A heet, meldt PS3News. Behalve de grotere opslagcapaciteit lijken de modellen identiek aan elkaar te zijn. Sony gebruikte bij de FCC overigens de naam Sand Dollar Enterprise en noemde de PS3 Slim een 'computer entertainment system', in een poging te voorkomen dat het nieuws over een nieuwe PS3 zou uitlekken. Informatie over de prijs en de introductiedatum van de PS3 Slim 250GB, die half mei bij de FCC is ingeleverd, is niet voorhanden.

De interne harde schijf kan volgens Sony makkelijker worden verwijderd. Deze zit nu aan de voorkant van de console, waardoor de 120GB- of 250GB-schijf eruitgehaald kan worden na het losmaken van twee schroeven. Sony zou gebruikers zelfs gaan aanmoedigen om meer opslagcapaciteit in te bouwen.

PlayStation 3 Slim (1280px)

Sony kondigde dinsdagavond voor de Gamescom in Keulen de nieuwe versie van zijn nieuwe console aan. De PlayStation 3 Slim ligt begin september in de winkel en zal 299 euro gaan kosten. Amazon heeft inmiddels zoveel voorbestellingen gekregen dat de webwinkel heeft besloten dat er per huishouden maar één PS3 Slim gekocht mag worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (130)

OK, ik ben geen echt fanatieke gamer en ik speel over het algemeen niet meer dan 1-3 spellen afwisselend-tegelijk en ik heb ook geen verstand van consoles, maar als je een externe schijf aan de PS3 kunt hangen, dan heb je toch ook niet zo'n grote harde schijf nodig? Gewoon een kwestie van de spellen die je voorlopig niet gebruikt tijdelijk verplaatsen?
Vraag tussendoor, met een sector by sector copy vanaf de orginele schijf, kan je er zo zelf een grotere insteken?
De PS3 heeft een eigen backup en restore-optie. Je backupt de inhoud van de interne HD naar een externe USB-schijf, je plaatst een nieuwe HD in de PS3 en daarna gebruik je de restore-optie om alles weer terug te zetten. Ik heb dit gebruikt om mijn 60GB HD te vervangen door een 320GB-exemplaar.
Wat me opvalt is dat Sony wel steeds meer functionaliteit uit de PS3 heeft gehaald (Dus heeft meer gedowngrade).
1) Backwards compatibility PS2 spellen
2) Kaartlezer
3) Geen mogelijkheid om Linux meer te installeren.

Dan kan je zeggen dat je bij de XBOX360 wel steeds "meer" gekregen hebt (Upgrade).
1) HDMI op elke XBOX
2) 512MB intern voor opslag
Je kunt je natuurlijk wel afvragen od die er al niet van het begin af aan in hadden moet zitten...

Goede zaak is verder dat beide consoles in elk geval zuiniger geworden zijn...
verschil is dat de XBOX dingen krijgt die er al van in het begin hadden moeten inzitten, en dat de PS3 dingen sloopt die nu niet echt door veel mensen gebruikt werden, of die eenvoudig vervangen konden worden door iets extern.
Kaartlezer en BC hebben we misschien 2 maanden gehad maar die waren er al heel snel uit.
het aantal gebruikers dat linux op zijn of haar ps3 heeft staan is volgens mij echt minimaal. Ik ga het niet missen, gebruik het nu nml. ook niet!

edit: wbt hdmi op je 360... kom op... dat had er zoals DarkJack zegt toch vanaf het begin op moeten zitten.

[Reactie gewijzigd door theotheo op 19 augustus 2009 11:48]

Beetje kortzichtige opmerking. Er zijn veel meer functies bijgekomen op de PS3 dan dat er verdwenen zijn. Een nieuwe Store, Trophies, Home en DivX-ondersteuning zijn maar enkele voorbeelden.
Ik kan gewoon een kaartlezer op n van de USB-poorten aansluiten en hij herkend mijn telefoon (nokia N95) waarvan ik alles van het kaartje kan halen.

Bij de xbox heb je ondanks alle aanpassingen nog steeds veel te veel uitval;
http://www.ng-gamer.nl/ga...-van-de-xbox-360s-rroden/
Deze zit nu aan de voorkant van de console, waardoor de 120GB- of 250GB-schijf eruitgehaald kan worden na het losmaken van twee schroeven. Sony zou gebruikers zelfs gaan aanmoedigen om meer opslagcapaciteit in te bouwen.
Bij de 'oude' ps3 kan de consument zonder issues de HD vervangen, erg positief dat zij dit voor 't nieuwe model ook toestaan. Ik verwacht dat je er verstandig aan doet een 120GB te kopen, en zelf te vergroten naar 320/500 oid :)

Voordeel van grootere HD;
- content neemt steeds belangrijkere rol voor sony (denk aan de video store) HD filmpje ?
- meer demos :)
- games op de hd installeren voor minimale laad tijden
- updates/additionele content etc,

zoals iedere tweaker weet; alle HD ruimte komt uiteindelijk toch vol

//edit
hd vervangen

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 19 augustus 2009 11:33]

En weet je welk bestandssysteem de PS3 gebruikt? fat32. En laat toevallig bijna alle hd films >4gb zijn |:(

Dan ga je wel streamen vanaf een pc, waarvoor je die ruimte echt nooit volkrijgt. Je speelt immers toch maar 2 a 3 games per keer en daarna kun je met gemak de content verwijderen, totdat je ze weer afstoft.
welk bestandsysteem moeten ze dan gebruiken? NTFS? gaat toch niet.

een of ander Linux filesysteem zien ze waarschijnlijk ook niet zitten.
Ext3, geef me een reden waarom niet.
Ext4 lijkt klaar voor productie.
Echter XFS is nog steeds (marginaal) sneller.

On topic; PS3 slim is bijna aanschafwaardig zo, ondanks de nog steeds hoge prijs.
Verhaaltje kosten baten houdt geen steek; geen enkele producent zal een product verkopen waarop ze verlies lijden, productiekosten van ps3 zullen tussen de 30 en 60 euro per exemplaar liggen. Ontwikkelingsverhaal niet meegerekend. Is mooi zaken doen.
Ik vind m aantrekkelijk genoeg om na de prijsverlaging van volgend jaar mn ouwe sok te plunderen.
(Natuurlijk is dat speculatie)
Als jij een PS3 kan bouwen voor 30-60 euro per exemplaar zou ik direct een brief naar Sony schrijven, je wordt gegarandeerd als een held binnengehaald en kunt een buitengewoon royale vergoeding tegemoet zien.

Volgens Wikipedia (en verifieerbaar via diverse kanalen, is ook vrij uitgebreid in het nieuws geweest indertijd) maakte Sony in het begin zo'n $250 verlies per console, oftewel de productiekosten lagen ver boven de $700.

Uiteraard is dat in de loop van de tijd omlaag gegaan, maar het zou mij zr verbazen als de PS3 Slim meer dan een paar procent van de waarde oplevert, als hij dat al doet. Zeker weten dat hij geen 30-60 euro kost om te produceren.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 19 augustus 2009 19:03]

Dat zou best kloppen als Sony (producent) alleen geld zou verdienen aan de verkoop van de console (product) zelf. Software en randapparatuur wordt ook nog verkocht. Als de verkopen hiervan hoog genoeg zijn, kunnen ze zelf compenseren voor de verlies die men maakt met de verkoop van de console. En dat is beetje waar Sony en Microsoft voor gaan. Nintendo die doet gewoon enorm goede zaken met de Wii, dus die kan buiten beschouwing gelaten worden.

Op korte termijn klinkt het plan enorm onverstandig, maar op lange termijn klinkt het bij lange niet zo slecht.
Volgens mij voor externe schijven gebruikt ie fat32. Interne is volgens mij een ander, kan m'n PS3 schijf iig niet aan de PC hangen (kan wel, maar ziet geen partities en kan dus ook geen data bekijken).
blijkbaar weet je het niet! de ps3 ondersteunt voor externe schijven idd fat32 om dat dit de meest gangbare is. voor zijn eigen interne schijf gebruikt de ps3 een eigen bestandssysteem die wel grotere bestanden aan kan dan de fat32 gelimiteerde 4GB.

dus ja je hebt wel meer aan een grote interne schijf in de ps3.

zeker iets met klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Externe harde schijven moeten FAT32 zijn, anders herkent de PS3 ze niet. De interne schijf (die je dus makkelijk kan vervangen) komt met een eigen bestandssysteem die files groter dan 4GB gewoon slikt. Dus HD-films lokaal op de PS3 opslaan is geen probleem. Het is alleen even de vraag hoe je ze er krijgt, als je het niet via een externe schijf kan doen.
En anders knip je bestand in 2 of 3 of meer stukken.. als het avi is tenminste.. mijn en volgens mij de meeste players, spelen alle afspeelbare bestanden in dezelfde map, sequentieel af.. daarmee is volgens mij je probleem opgelost..

.. ondertiteling kan nog wel lastig zijn.... ken ik zo snel geen tooltje voor..
kun je streamen van je nas.
Weet iemand trouwens of ps3's ook SSDs ondersteunen?
Geen probleem, alles wat 2.5 inch is en een sata interface aan vasthangt, al zal je bij een ps3 niet veel merkbaar voordeel halen uit een ssd ;)

[Reactie gewijzigd door boe2 op 19 augustus 2009 11:16]

zeker? de PS3 vereist toch echt een 54000rpm schijf; enkele 72000rpm schrijfjes willen ook, maar anders dan dat heb ik nog niet gelezen of gehoord
Whoa, dat zijn wel hele snelle schijven! Waar haal je die?
Nulletje teveel ;)

Maar ik vraag me echt af waar je die info vandaan haalt. Alle PS3 HDD replacement guides zeggen dat je er prima 7200 rpm disks in kunt stoppen. Zoals Boeboe al zegt, alle 2.5" SATA die fysiek passen zouden moeten voldoen.
Fortunately, the PS3 doesn’t require some hard-to-find proprietary HDD – you can swap it out yourself with the kind of drive found at most electronics retailers and on the internet.
The PS3 is compatible with just about any 2.5-inch SATA notebook hard disk. Both 5400- and 7200-RPM drives should work fine

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 augustus 2009 11:42]

Misschien wel iets stiller :)
JAWEL dus, deze zijn ook 2.5inch en hebben een sata-aansluiting
Ik vraag me af met hoeveel procent de verkoop gaat stijgen, aangezien zelfs ik bijna overweeg om zo'n ding aan te schaffen voor die prijs =)
Het stukje dat Amazon al heel veel voorbestellingen heeft gekregen, zegt bijna letterlijk wat al heel veel mensen hebben gezegd en waar ook heel veel mensen het niet mee eens waren: De PS3 is (was) te duur!
Zo is het met iedere playstation begonnen, altijd al een stuk duurder geweest in het begin dan concurrende consoles, dat heeft alleen niet eerder de aanschaf verhinderd, De eerste playstation kostte ruim 1100 gulden toen het net op de markt kwam, de PS2 was ook een ruime €500,- bij de introductie.
Ik heb begrepen dat de prijs van deze PS3 juist lager wordt dan de huidige PS3.
Huidige PS3 wordt per direct verlaagd naar € 299. De nieuwe PS3 word per 1 september geleverd voor € 299.
Wat ik mij afvraag is of deze versie van de PS3 nu ook DTS HD en DD HD bitstream uit kan sturen. In dit geval zou het een interessante keuze zijn als Blu Ray speler in combinatie met een AV Receiver die hier ook mee overweg kan. Helaas kan ik dat nog niet vinden. Wet iemand hier meer over?
Nee, de PS3 doet aan interne decoding naar LPCM over max 7.1 kanalen, wat voor de kwaliteit niks uitmaakt.
Inmiddels is bekend dat de Slim een nieuwe HDMI encoder chip heeft en dat hij dus wel DTS-HD en Dolby TrueHD kan bitstreamen alsmede ondersteuning voor CEC heeft.

Overigens maakt het voor de kwaliteit wel degelijk uit. De PS3 als audio decoder is kwalitatief minder als de decoder in een high-end receiver (op sommige punten zelf bugs, zoals de kanaalconfiguratie). Bovendien verlies je alle metainformatie van de originele bitstream zoals kanaalconfiguratie en dialognormalisatie.
Little bit overkill if you ask me~~!
En waarom zou je meerdere ps3's kopen voor 1 huishouden?

[Reactie gewijzigd door eXisTa op 19 augustus 2009 11:08]

Niet bij de PS3, daarbij moet je de games 'installeren' op de vaste schijf, dus met een stuk of 20 spellen is 250 GB geen overkill meer.
met een stuk of 15 spellen en een hele vloot van PS store spellen om de HD van 80 GB en ik kan je vertellen er is nog 30 GB vrij. Dus uhm de opmerking raakt kant nog wal 250GB is best wel overkill.
Je vergeet dat Sony de PS3 bestempeld heeft als een ''multimedia system'', met de nadruk op de blu-ray speler. De PS3 is niet zomaar een gameconsole zoals de Wii of de Xbox 360, hoewel de 360 ook een multimedia console is, maar meer op games gebaseerd. Er zijn ook veel meer games uitgebracht voor de 360 dan voor de PS3 tot nu, zelfs naar verhouding. Daarentegen gebruiken veel meer mensen de PS3 als home entertainment systeem dan de Xbox 360.
Helaas heeft de ps3 voor een multimedia apparaat nogal slechte en beperkte software voor het beheren van je video en muziek collecties en voor het afspelen van verschillende video formaten.
Wat een klok-klepel-opmerking. Het hangt volledig van het spel af of er een HD-installatie aan vast zit. Er zijn games die helemaal geen HD-install hebben, anderen die het verplichten, anderen waar dit volledig optioneel is. De grootte kan ook nog 'ns varieren van een paar 100MB tot 4GB maximaal. Dat je minstens 250GB nodig hebt voor enkel de HD-installaties is onzin.
Ooit al eens een HD film op je PC gehad? (van 4 tot 28GB per film afhankelijk van de kwaliteit van encoding en de gebruikte audio codec)

Als ik kijk naar mijn eigen media PC dan heb ik daar ongeveer 4,2TB aan schijven in zitten. Deze schijven zijn niet ouder dan een jaar maar staan toch bijna vol met films, series en muziek. Ik moet nog steeds mijn zeer uitgebreide DVD verzameling rippen van af de schijfjes en op de PC zetten want ik merk dat ik eigenlijk nooit meer in de kast met DVD's kijk om daar een film uit te zoeken omdat het gewoon te veel moeite is en er al zo veel op de PC staat. Toch met een kleine 100+ DVD's in de kast is het de moeite waard om af en toe ook daar eens een filmpje uit te vissen.

(ps, ja allemaal origineel, al moet ik eerlijk zijn erg veel van de DVD's komen uit de 3 voor 15,- rekken, of zijn via verjaardagen en andere gelegenheden in mijn bezit ge komen)

Dus 120GB of 250GB is niet zo veel als je bedenkt dat zo als Sony het graag zou zien de PS3 het hard van het home entertainment systeem is. In zo'n situatie moet je eigenlijk wel een aparte opslag oplossing hebben omdat je met alleen een 250GB schijfje echt niet genoeg hebt voor een beetje home entertainment systeem.
Helemaal niet overkill. In de Playstation Store zal steeds meer multimedia komen te staan en als ze content in HD-kwaliteit willen aanbieden vergt dit meer schijfruimte, dus ik kan het alleen maar toejuichen! :)
Eentje voor op zolder in mijn HT met name als Blu-ray speler en voor the occasional gaming experience on a supersize screen en eentje in de huiskamer bij mijn LCD voor tussendoor een filmpje en het wat regelmatigere gamen. De huidige schuif ik door naar mijn zusje.

Decadent, maar ik vind de PS3 een erg fijn apparaat en ik heb de functionaliteit die het biedt op meerdere plaatsen in mijn huis 'nodig'.
Idioten die de overige consoles voor het dubbele weer proberen te slijten?
jip_86.
kosten/baten, de productie kosten alleen al zijn $299.

dan kun jij echt heel knap rekenen.

*edit typo*

[Reactie gewijzigd door stewie op 19 augustus 2009 11:26]

Volgens mij bedoeld jip_86 de "huishoudens" die meer dan 1 console bestellen.
Zij zullen de andere consoles waarschijnlijk duurder willen verkopen als er (weer) schaarste ontstaat aan SLIM modellen.
Voor multiplayer natuurlijk en omdat je zus constant sing star zit te spelen of je moeder nog steeds Flower niet heeft uitgespeeld :P
een voor in je slaapkamer, een voor in je woonkamer, 1 voor in je studiekamer.
dan kun je overal in je huis blu-rays en andere multi-media spelen.

ik ga er binnenkort eentje voor in de woonkamer kopen.
in mijn ps3 zit ook een 250GB schijf, je ook films/muziek op zetten.

[Reactie gewijzigd door stewie op 19 augustus 2009 11:20]

Is dat niet juist wat je NIET wilt hebben in je studiekamer?

Is het overigens een beetje Sony eigen om steeds weer nieuwe versies van de playstation uit te brengen? (voor zover doet Microsoft dat met de X360 niet) Dat was ook bij de PS2 al het geval, en ik begreep nooit waarom het 1 cm dunner van zo'n ding, of een ander kleurtje, nou zo bijzonder zou moeten zijn. Extra HD ruimte is dan wel handig, maar betwijfel of dat echt nieuwe mensen aantrekt?
Microsoft heeft ook meerdere versies van de X360 uitgebracht: Core, Arcade, Pro, Elite en verder nog special editions voor bepaalde games, bijvoorbeeld Halo 3. Het formaat van de behuizing was dan vaak wel ongeveer hetzelfde, maar de kleur en/of de specs verschilde daar ook (harddisk grootte, HDMI aansluiting e.d.). Het is dus gewoon vergelijkbaar.
Je hebt helemaal gelijk, dankje voor de herrinering. Wat ik me wel afvraag, in principe gaat het toch elke keer om uiterlijke ingrepen (afgezien van uitbreiding van de HD), aangezien spellen niet beter zullen draaien op een Elite dan op een normale 360? En dat geldt dan ook voor de PS?
Nou.. de chips worden kleiner en zo goedkoper en is er minder koeling nodig en verstookt de console ook een stuk minder.. daarom worden er nieuwe versies uitgebracht..
Het gaat hem er vooral om dat hij nu compacter kan en ook in verbruik omlaag gaat. Over t algemeen heb je machines liefst zo compact mogelijk, en minder energie verbruiken is in deze economische tijden zeker niet slecht, plus nog eens goed voor t milieu.

Je moet al echt gek zijn om nu een grotere PS3 te kopen als je over een 2 weken een Slim kan kopen met 40GB grotere schijf, minder verbruik, en dat voor dezelfde prijs.
Volgens mij interesseert het Sony alleen maar dat een kleiner en/of ander ontwerp minder materiaal en/of lagere productie kosten teweeg brengt. De stroom rekening betalen ze niet voor je, dat het een extra verkoop argument is, is leuk meegenomen. Om diezelfde reden zijn er ook al 3 generaties van de 'fat' PS3 en ik geloof wel 15/16 versies van de PS2.
ze doen het om de prijs te verlagen, er is geen marketing reden voor.
Doet Nintendo al jaren. Zowel van de NES als de SNES zijn er verkleinde versies verschenen, om maar te zwijgen over de Game Boy, Game Boy Pocket. Ook van de GBA zijn er drie versies verschenen en bij de DS zitten we ook al aan de derde.
wat dacht je van een voor het toilet :)
Als er een stockbreuk komt, kunnen mensen die 2 PS3 Slim's gereserveerd hebben eentje doorverkopen voor meer geld.

Is bij de eerste lading PS3's ook gebeurd, kennis heeft toen iemand gevonden die der €900 voor over had 8)7 .
1 ps3 per huishouden, zo een teken dat de toekomst van ps3 rooskleurig gaat worden :) Mensen vergeten vaak dat de ps3 meer is dan een spelconsole, het is ook een van de beste bluray speler, waardoor het niet egt gek is als je twee ps3's hebt.
Dit is enkel in de beginfase omdat ze anders niet kunnen volgen en er wel genoeg mensen rondlopen die er 10 zouden kopen om dan duurder weer door te verkopen :)
zou je er een willekeurig hdd in kunnen stoppen? dan is uitbreiding naar 2TB mogelijk!
In principe kun je er elke willekeurige laptop hardeschijn in stoppen. Maar volgens mij gebruikt de PS3 FAT32 voor de partitionering van de schijven. Ik weet niet hoe groot je hardeschijf dan maximaal kan zijn.

Overweeg nu toch wel heel erg om een PS3 te kopen. Probleem alleen is dat de spellen wel erg duur zijn voor de PS3. Voordeel weer wel is dat ze niet region locked zijn en dus goedkoop geimporteerd kunnen worden zonder al teveel gezeik. Moet ik wel eerst denk ik m'n Xbox 360 vekropen.
De exclusives die er zijn die boeien mij niet zo heel veel eerlijk gezegd. Hoewel ik meer neig naar de PS3 exclusives zoals killzone etc.
Probleem alleen is dat de spellen wel erg duur zijn voor de PS3.
Dat valt erg mee omdat zoals je zelf aangeeft die spellen allemaal regio vrij zijn.

Een leuke bijkomstigheid van die opslagruimte van Blu Ray is dat qua taal en dergelijke alles op 1 disc staat. Mijn Amerikaanse Uncharted bvb heeft gewoon de Nederlandse (zelf prefereer ik Engels - maar ieder zijn... ) stemmen, teksten, etc staan. Een UK buzz, etc ....

Van PS3 games loont het ook om te kijken of er geen aziatische versies omdat die nog een stuk goedkoper zijn en over het algemeen zijn die ook in het engels. Nu ik er bij stilsta , heb hier zelf een Aziatische R&C liggen waar ook Nederlands een van de beschikbare talen is.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 19 augustus 2009 11:24]

De PS3 gebruikt FAT32 voor EXTERNE USB-schijven. Voor INTERNE schijven gebruikt de PS3 zijn eigen filesysteem.
FAT32 kan in principe 2TB per partitie aan.
Voor de goedkoopste gamesprijzen verwijs ik alijd naar www.budgetgaming.nl :)
Neen nu nog niet. Het zijn 2.5 inch schijven :)
2,5" 5400RPM Serial ATA schijven om nog precieser te zijn.

500GB lijkt dan de limiet als we filteren in de pricewatch:

link
Waarom de limiet van 5400RPM?
extra warmteontwikkeling?
Valt mee. Heb zelf een 7200.3 van Seagate, wel in een laptop, maar deze wordt max 40 graden C.
Er is geen limiet van 5400RPM... je kunt er gewoon elke in pleuren die 2.5" en 9mm hoog is..
de PS3 slikt enkel 2,5" HD
Slikt de PS3 ook SSD's, en dan met name de Intel Postville?
Hij slikt ze geloof ik wel.
Maar ergens verderop is te lezen dat qua doorvoersnelheid geen winst wordt gehaald.

Waarschijnlijk is de PS3 begrenst zodat altijd alles op dezelfde snelheid door het systeem loopt.

Hier is het artikel erover: http://www.engadget.com/

[Reactie gewijzigd door PaulBloem op 19 augustus 2009 11:42]

Dat hij met opzet begrenst is is nonsens. Er zijn statistieken te vinden van ps3's met ssd's en daarbij blijkt dat het voordeel heeft met games laden en installeren, weliswaar mondjesmaat. maar bijvoorbeeld game-demo's compleet laden van een ssd gaat wel een pak sneller.
Ja hoor.. Waarom niet? Zolang ze maar S-ATA zijn!
Ik zou niet weten waarom niet, zolang er maar een SATA interface aan hangt.
[.edit: eerst dus even refreshen voor posten]

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 augustus 2009 12:04]