Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties
Submitter: iyanic

Sony zou bij twee fabrikanten orders hebben geplaatst voor de levering van de 'Slim PS3'. De productie van de vernieuwde console zou in juli beginnen en de slankere PlayStation 3 zou daardoor al in augustus in de winkel kunnen liggen.

Volgens de Taiwanese website UDN heeft Sony de orders voor de productie van de Slim PS3 aan Foxconn en Pegatron gegund. De bedrijven zouden de console vanaf juli produceren, zodat Sony de nieuwe modellen in augustus aan winkels kan leveren. Met de slanke console zou Sony de traditioneel mindere zomerverkopen enigszins willen opkrikken. Of de introductie van het nieuwe model gepaard gaat met een prijsverlaging is wel gesuggereerd, maar niet officieel aangekondigd.

Volgens de geruchten zou de Slim PS3 het laatste model van de huidige generatie PlayStations zijn. Sony zou in 2010 namelijk een nieuwe PS3 wil introduceren, die hardwarematig is aangepast om gebruik te maken van de nieuwe motion controllers. Sony presenteerde deze controllers op de E3 in Los Angeles, maar dat voor het gebruik ervan een nieuwe PS3 nodig is, is onwaarschijnlijk: Sony heeft op de E3 ook duidelijk laten weten dat de controllers met alle PlayStation 3's te gebruiken zullen zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (85)

Hier staan wat details dit is al eerder gepost op engadget vond het toen al zeer interessant ben benieuwd wat het gaat worden aangezien het een behoorlijk " dik " ding is :)

http://www.engadget.com/2...-issues-a-cease-and-desi/

Hier nog wat andere fotos:

http://kotaku.com/5253475...irst-pics-of-the-ps3-slim

[Reactie gewijzigd door Timv37 op 1 juli 2009 13:51]

Die foto's zijn al afgedaan als fake. Zou gaan om een chinees hobby project waarmee je simpele spelletjes kan spelen. (Atari based moederbord)

http://www.ultimateps3.fr...im-pictures-are-fake.html

[Reactie gewijzigd door Phusebox op 1 juli 2009 13:59]

Tja, we zullen het allemaal binnen een maand wel weten of het werkelijk of fake is geweest... Je moet namelijk niet alles geloven wat er op sites beweert wordt als er 'exclusive' bij staat, het is ook een manier om juist weer mensen te trekken, en vergeet niet dat dit ook weer disinformation zou kunnen zijn van Sony..
Wat een ongelovelijk lelijke uitvoering... (alhoewel dit persoonlijk is natuurlijk).
Ben ik even blij met mijn 'normale' PS3! Die is dan ook geen toonbeeld van gratie en onnoemelijke schoonheid te noemen, maar volgens mij wel te verkeizen boven de Slim PS3...
Opzich geen domme zet. Alleen betwijfel ik of het de verkopen van de PS3 echt zal vergroten. Lijkt me ook wel erg vroeg, 3 jaar na de introductie. Bij de PS2 kwam hij pas na 5 jaar (2000-2005).
Maar als het gepaard met een prijsverlaging gaat zal het de verkopen zeker stimuleren, want er zijn genoeg mensen die nog een oude gamecube, ps2 of xbox thuis hebben staan, maar nog geen next-gen console. De meeste mensen kopen de xbox 360 nu alleen maar omdat hij een stuk goedkoper is dan de PS3.
Het gaat niet alleen om prijsverlagingen. Het gaat ook om het spelaanbod en de houding van de fabrikant tov. service, updates etc etc.

Qua spel aanbod vind de Xbox360 nog steeds het sterkste, daar waar de minpunt ligt dat je voor live moet betalen. Anderzijds is PS3 online gratis maar heeft weer een duurdere aanschafprijs. Die 2 heffen elkaar dus op en komen dan in dezelfde prijsklasse uit.

De Wii vond ik een hype, qua gamen stelt het weinig voor. Het is fun om met de controllers te kunnen zwaaien maar als je het een paar keer gedaan hebt is de lol er snel af.

Van de 3 vind ik persoonlijk de game line up het sterkste van de Xbox360 en daar zou ik hem uiteindelijk voor kopen en naar kijken, daargelaten dat smaak verschilt in de games. Zowel de Xbox360 en de PS3 doen hardwarematig niet onder voor elkaar en de upgrade versie van de Xbox360 die er aan komt "dwingt" min of meer Sony tot actie. En dat is goed om te zien dat concurrentie prijsverlagend werkt.

Project Natal kan een bedreiging zijn voor de PS3, een uiterlijke verandering van de PS3 is daarintegen weinig vernieuwend :

http://www.engadget.com/2...-controller-for-xbox-360/
Pics iemand ?

Opzich wel slim natuurlijk, kleine upgrade van specs en alles in een nieuw kastje en het verkoopt weer. Vindt de PS3 nu behoorlijk aan de grote kant als ik eerlijk mag zijn.
Waarschijnlijk zal wegens kostenbesparing de zelfde behuizing gebruikt zijn echter hardware matig worden bezuinigd. Uiterlijk zou dus identiek zijn.

Afbeeldingen

[Reactie gewijzigd door xp7amrkr op 1 juli 2009 14:24]

Die afbeeldingen zijn fake, is eerder op Tweakers geweest.
Iets met dat het lettertype niet matched met het origineel was toen een belangrijk argument geloof ik. :)
Dat klopt die afbeeldingen zouden zo nep zijn dat die playstation geen blu rays kan afspelen. Het is een typisch namaak product.

Ik gok zelf ook dat de nieuwe PS slim ps2 backward compatibility gaat ondersteunen.
http://www.sonyou.nl/ps3/...otion+Engine-emulator/p1/
ja die Slim pics zijn nep. Is een ding dat in CHina verkocht word als de Funstation.
Niet dus, ook dat is al ruimschoots besproken op diverse forums. De Funstation 3 lijkt niet eens op de gelekte foto's van de PS3 slim. Zoals het er nu uitziet zijn de gelekte foto's wel degelijk van de nieuwe PS3. Alleen wat veel mensen blijkbaar niet in de gaten hebben is dat je alleen de bovenkap van de behuizing ziet op de foto's. De rest van de PS3, dus het complete apparaat is alleen vaag te zien op de verpakking op een van de andere foto's. En deze zijn toch wel degelijk van Sony, zijn er op andere sites al foto's van dit toestel met moederbord gefotografeerd met o.a. de fabriek waar het ding wordt gemaakt...

Let op mijn woorden en onthoud wat ik hier zeg, dit wordt de nieuwe PS3. :)
De foto's zien er inderdaad echt uit. Vermoedelijk wordt voornamelijk de kap re-designed. Dunner en kleiner gaat de PS3 nog niet worden vrees ik.
Je kan er vanuit gaan dat die afbeeldingen niet fake zijn. De afbeeldingen van de PS3 "Slim" lekte eerder uit dan de Mr. BlurryCam beelden van de nieuwe PSP Go (zie hier). De PSP Go is op de E3 officieel aangekondigd. En de verpakking van de PS3 Slim is identiek aan die van de PSP Go. Alleen rood in plaats van blauw.
Dat denk ik niet. "Slim" beteknt slank, dus ik neem aan dat het ook slanker zal zijn. Net als bij de PS2 het geval was.
Als dat zo zou zijn zou de naam 'slim' nergens op slaan. De PS2 Slim was trouwens ook een kleinere variant.

EDIT: Amito was wat sneller.

[Reactie gewijzigd door i7x op 1 juli 2009 14:01]

Ben ik het mee eens, maar ook het gewicht is behoorlijk.

Ik vraag me af of er nog andere dingen zullen veranderen, naast de motion-controller optie.

"Volgens de geruchten zou de Slim PS3 het laatste model van de huidige generatie PlayStations zijn."

Euh, waren er al meerdere versies van de PS3 dan? 8)7
Ja.. de eerste versie die nog wel PS2 afspeelde, de tweede zonder, en met minder USB (als ik het goed heb)
Geen idee of er daarna nog andere versies zijn geweest...
In ieder geval minder modellen dan de range 360's ;)

EDIT: Er zijn er wel een hele rits.... http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3#Models

[Reactie gewijzigd door ReLexEd op 1 juli 2009 13:55]

Inderdaad ja, je hebt gelijk.

Ik snap helaas nog steeds niet waarom ze zijn afgestapt van PS2 ondersteuning.
Die backwards compatability had veel mensen aangetrokken.
De dag dat er PS2 ondersteuning komt koop ik een PS3.
Ze zijn bezig met software emulatie voor PS2 spellen.
Dus die dag komt eraan! http://www.pcworld.com/ar...n_already_offers_it.html/

Ik dacht dat ik het ook belangrijk vond, heb de 60GB versie met BCm aar tot nu toe 1 keer gedaan met een PSone spel (Final Fantay 9).
Daarna eigenlijk nooit meer.... maar goed kan voor anderen wel belangrijker zijn.
Daar heb je geen 60Gb voor nodig, PSOne spellen draaien op alle PS3s. Daarom zie je wel PSOne spellen in de PSN store en geen PS2 spellen.

BC is enigszins overhyped denk ik, de meeste mensen die PS2 spellen hebben al een PS2 en bovendien ben je je last-gen spellencollectie snel vergeten als je een nieuwe console in huis haalt.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 1 juli 2009 15:19]

@Dr.Strangelove: Uhm.. ik vind dat dus zo'n onzin, ik heb geen PS2, maar inmiddels wel een PS3 en ik zou heel graag juist de PS2 spellen willen kunnen spelen, alleen al bv GoW1,2 en Killzone vanwege dat er een PS3 vervolg van is/komt.. Maar sommige mensen geilen blijkbaar alleen maar op graphix en kijken daarom nooit meer naar oudere games.. Ik ben dus niet zo iemand, ik geniet zelfs nog van mijn oude philips videopac (hoe simpel die games zijn en toch ontzettend leuk/vermakend)..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 1 juli 2009 20:10]

wrom koop je dan niet een ps2?
Zoals vaak met dit soort dingen: kosten...

Voor de PS2 BC is een extra chip nodig, en die hebben ze er dus uitgelaten.
Mijn 60GB PS3 heeft software matige PS2 emulatie dus... Er is dus helemaal geen extra chip nodig...
De geluids/emotionchip zit er nog gewoon in... die is lastig te emuleren.
Nee het was nou net de GPU die er nog in zit, de emotionchip is juist via software geemuleerd.. maar je had in iedergeval gelijk dat er toch nog 1 chip extra in zat..
Hun PS2's bleven gewoon als zoete broodjes over de toonbank gaan. Moedigt je niet aan om een toch wel intensief programma te onderhouden voor de backwards compatibility.
omdat veel van de eerste kopers (van systemen die het nog wel ondersteunden) aangaven dat ze liever betere prestaties en grotere HDD's hadden dan PS2 backward compatability
Ik vraag me af of er nog andere dingen zullen veranderen, naast de motion-controller optie.
De grootste verandering waar de meeste mensen op wachten is een prijsdaling. Jammer genoeg heeft Sony onlangs nog laten weten de prijs niet binnen afzienbare tijd te gaan verlagen.
Tja, sony gaat echt nu al zeggen dat over 1 maand de prijs zal gaan dalen.. hoeveel PS3's denk je dan dat ze in die 1ne maand gaan verkopen?
Als je zo naar het verleden kijkt dan zie je dat elke prijsdaling tot aan de dag dat deze werkelijk doorgevoerd werd door Sony ontkend werd.. Das dus gewoon puur marketingtechnisch waarom ze ontkennen..
Euh, waren er al meerdere versies van de PS3 dan? 8)7
Ja maar aleen interne verschillen, PS2 emu chip de indeeerste gen. en die srink van CPU en GPU?

Maar wat ik niet snap is dat ze de playstation (Xbox trouwens ook) niet in de vorm van een DVD speler gieten, zou een heel stuk netter staan tussen mijn andere componenten zo als mijn 43cm brede HTPC, receiver en setupbox.
ik denk dat er bedoeld wordt dat het volgende model gelijk een nieuwe playstation is (PS4 dus)
Jij leest het mi precies andersom ;)
Ik heb dan weer liever m'n PS3 waar alles inzit ipv m'n x360 waar je elke keer ook die gigantische adapter moet bijsleuren.
PS2 > PSTwo is de ingebouwde adapter ook moeten sneuvelen en dat is imo toch echt geen vooruitgang.
Dat is jouw mening, maar ik heb liever m'n power adaptor los, want dat betekent minder hitteproblemen, minder koeling, en die brick kan ik beter wegwerken dan als de 360 groter was.
Toen ik 't ding zag vond ik 'm ook wel groot, maar ik snap niet waar mensen zo'n probleem van maken. Je legt 't achter je AV-meubel en hebt er nooit meer last van :S
Nooit meer last van als je het nooit verplaatst. Ik neem consoles vaak mee als mensen er eens om vragen of zelfs gewoon naar kleine lan parties.
Als je niet snapt waar mensen zo'n probleem van maken moet je je eens beter proberen in te leven in anderen. Even een paar redenen die ik zo even bedenk:

1) Je hebt geen AV-meubel(waar jij dus vanuit gaat) en kan het dus niet netjes wegwerken. Ik heb mijn 360 bijvoorbeeld op m'n bureau aan m'n 24" PC-scherm hangen omdat ik nog geen LCD-TV heb. Ook ken ik genoeg mensen met een TV in hun slaapkamer die dus gewoon op een kastje staat en niet een mooi TV-meubel.

2) Niet alle TV-meubels zijn geschikt om meer dan kabels achter weg te werken. Ik heb er genoeg gezien (vooral design) die alleen een paar elegante kabelgoten hadden. Je blok beton wordt dan wel een afzichtelijk aanzicht op zo'n mooi meubel.

3) Als je veel naar LAN-parties e.d. gaat is het een stuk lastiger als je steeds je, mooi achter je AV-meubel weggewerkte, blok beton moet bevrijden en mee moet zeulen.


Begrijp me niet verkeerd, ik heb er momenteel totaal geen last van en heb het liever buiten m'n 360 dan in m'n 360 met hitte-problemen. Echter kan ik me wel degelijk inleven in de mensen die hierover lopen te klagen.
Maaruh, de xbox360 is dus net maar een fractie kleiner dan de huidige PS3, het verschil is zelfs verwaarloosbaar.. dus met dat blok is die wel degelijk een stuk groter.. Enuh, zelfs zonder de voeding intern maakt 360 meer lawaai dan de PS3 (en dan hebben we het nog niet eens over de drive)..
Kan ik me ook vreselijk aan ergeren. Aan de andere kant zijn er waarschijnlijk bitter weinig mensen die hun spullen zo vaak verhuizen.

edit: En je hebt minder te koelen (= stiller), omdat je de hittebronnen meer verspreidt.

[Reactie gewijzigd door mieJas op 1 juli 2009 14:15]

edit: En je hebt minder te koelen (= stiller), omdat je de hittebronnen meer verspreidt.

LOL, we hebben het hier over de xbox360....... zelfs zonder dat de adapter in de xbox zelf zit maakt deze meer herrie dan de 80GB PS3 (en das dus beide zonder dat er een disk in zit), dus moet je eens nagaan hoeveel lawaai de 360 zou maken als die wel de voeding onboard zou hebben...
Misschien is het deze wel http://www.afterdawn.com/news/archive/17964.cfm

[Reactie gewijzigd door Truster op 1 juli 2009 14:11]

Waarschijnlijk komt er geen nieuwe ps3 hoor. Sony heeft namelijk altijd geroepen dat er een levensduur van 10 jaar op zit. En ze zouden zeker niet slim zijn om volgend jaar als een nieuwe aan te kondigen. Dus dit kun je met een korreltje zout nemen.
ps2 leeft ook nog steeds terwijl de ps3 er al een tijd is, dus zo gek zou het niet zijn. wel onwaarschijnlijk omdat nu met die nieuwe motion-rage dat de eerst volgende stap zal zijn, rekenkracht genoeg in de huidige modellen.
geen nieuwe PS, maar een nieuwe generatie PS3 wel (1 met uitgebreidere ondersteuning voor de nieuwe motion controller en nog enkele verbeteringen.)
Tijden veranderen, en gezien beide concurrenten met een nieuwe variant van hun huidige consoles komen is er weinig dat hen belet(eigenlijk alleen hun eigen claim) om hetzelfde te doen.
Ik zou wel zo'n PSThree willen, mar dan moet wel het een en ander veranderen. Wat ik echt heel graat terugzie is PS2 ondersteuning. :'( Waarom moesten ze die nou schrappen bij de 2e versies van de PS3? "Kostenbesparing" was de officiele reden, maar volgens mij wilden ze juist dat meer mensen de nieuwste PS2 Slimline gingen kopen. Begrijpenswaardig, maar onnodig. De PS3 is krachtig genoeg om PS2-spellen 101% te kunnen emuleren.

De huidige PS3 is naar mijn mening ook veel te groot. Ik hoop dat ze bij de PSThree de voedingsadapter extern uitvoeren. Minder geluid, minder groot. :Y)

Ik heb al een XboX360, maar een BluRay speler zou leuk zijn. Niet voor nu, 2010 misschien? O-)

[Reactie gewijzigd door SalimRMAF op 1 juli 2009 13:56]

De PS3 zou theoretisch krachtig genoeg kunnen zijn om PS2 spellen te kunnen spelen, ware het niet dat je een zeer complexe emulator daarvoor zou moeten schrijven. Momenteel komt op de PC PCSX2 het dichtst in de buurt en zelfs na jaren programmeren door toch wel zeer kundige lui heb je alsnog een 4GHz Wolfdale nodig wil je alles een beetje acceptable kunnen draaien. Multicore support levert überhaupt nog niet zo veel op en is nog vele malen complexer om te ontwikkelen.

Kijk nu eens naar de Cell processor: 1 CPU met 7 SPUs waar je de PS2 op zou moeten emuleren. Dat gaat simpelweg niet lukken omdat je nu óók nog eens rekening moet houden met de complexiteit van de PS3 architectuur. En daarmee kom je dus meteen op het kosten/baten puntje: Het zal té veel tijd en manuren kosten om een nieuwe emulator te ontwikkelen, iets wat voor Sony waarschijnlijk het geld niet waard zal zijn.
Sony is er nu wel mee bezig.
er is zojuist een patent aangevraagd voor een methode om een belangrijke PS2 chip te emuleren op een Cell processor.
daarnaast is de PS3 hardware grotendeels redelijk compatible met de PS2 spellen.
Eigenlijk is alleen de SixAxis en DualShock3 compatible te noemen. Verder werkt niets met PS1 en PS2 spellen. Het ontbreken van de PS1/PS2 controlllerpoorten is toch wel een gemis op de PS3. Ze hebben twee kwartjes bespaart zodat niemand meer dansmatten. tatacons, Beatmania decks, Pop'n music, negcon, guncon, e.d. meer kan aansluiten waardoor een belangrijk deel van de PS1/PS2 spellen niet meer op de juiste manier gespeeld kan worden. Ook kun je maar twee controllers gebruiken in PS1/PS2 spellen op de PS3 want de multitap wordt niet geëmuleerd.
Nee, dat patent is niet net aangevraagd, deze is net toegewezen, en dat patent gaat dus over het emuleren van de EE-chip, en laat nou net dat dus al gebeuren in de Europese 60GB PS3's waar dus alleen nog de PS2GPU in zit en niet meer de EE-chip..

@ari: je hebt gewoon PS2-naar-usb verlooppluggen.. Enuh, ik weet niet wat voor tv jij hebt, maar negcon/guncon werken sowieso alleen maar op een CRT-TV..
Ja, er zijn PS2-naar-usb verlooppluggen, maar die werken dus niet voor negcon, dansmatten en andere speciale controllers. Die werken alleen met Dual Shock 1/2 controllers.
En ze werken ook niet met gitar hero gitaren e.d.
Vergeet niet dat je ook de RSX tot je beschikking hebt om in te zetten.. En voor de programmeurs bij Sony is de CELL al lang geen complexe processor meer zoals het een paar jaar geleden nog wel was. Je kunt ook niet PCSX2 dan ook niet vergelijken met een emulator die gebouwd wordt door de 'makers' van de orginele console zelf, reverse-engineering is en blijft een moeilijk iets en zonder alle officiele docs/specs (die de PCSX2 programmeurs dus niet hebben) kost het heel veel moeite om te achterhalen hoe iets werkt en dus om te emuleren..

Multicore valt allemaal best wel mee, er is alleen een andere denkwijze voor nodig als de huidige singlecoreprogramming..
Sony zou in 2010 namelijk een nieuwe PS3 wil introduceren
Zouden ze dat dan niet beter PS4 noemen? Of een andere, iets creatievere naam?
Dat het toestel aan vervanging of opvolging toe is, kan ik me voorstellen; maar geef de nieuwkomer meteen een andere naam. Is meteen duidelijk dat het "nieuw" is en dat er bijkomende functionaliteit in zit...?
Een console heeft een levensduur van 10 jaar. Dus dit gaat geen PS4 heten nee. Bij Sony is het gebruikelijk om een "vernieuwde" versie uit te brengen. Goed voor de verkoopcijfers hé ;)
Zal gewoon een update zijn met die nieuwe motion dinges. Ik weet niet meer hoe het heet. :)
Zou wel erg snel zijn om in 2010 al een PS4 uit te brengen. Dat zal dan wel boze reacties oproepen van PS3-bezitters. :P
bij de ps2 heette die PsTwo (de Slim Version dan)
Van zowel zowel PS3 als Xbox 360 wordt een prijsverlaging verwacht
http://arstechnica.com/ga...rops-coming-this-fall.ars

Xbox elite wordt Xbox pro 250-300 (huidge pro vervalt)
PS3 slim wordt 50 duurder ? 300-350
als de ps3 echt een mooi kastje krijgt zoals de naam "slim" suggereert ga ik toch echt voor de ps3 en niet voor de 360. mag ie best een beetje duurder zijn.

de 360 hardware is nog steeds buggy als ik het forum op tweakers.net mag geloven. daarnaast ontbeert de 360 een bluray drive, is aanmerkelijk rumoeriger dan de ps3 en heeft een onaangepast uiterlijk voor het hifirack.

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 1 juli 2009 14:06]

De Xbox360 heeft dan wel weer meer leuke games. Maar ach, daar koop je tegenwoordig geen console meer voor ;)
Kan de PS3 (en eigenlijk alle consoles) niet in standaard AV behuizing gemaakt worden, zodat ie netjes tussen mijn Denon versterker, DVD speler en DVD-R kan staan ? Wel zo makkelijk.
Zodat iedereen ze net als al die andere apparaten ook netjes in het ongeventileerde kastje weg kan werken, zodat er alleen nog maar meer oververhittingsproblemen op zullen duiken?

Bij ons thuis zorgen alleen het digitenne apparaat en de DVD recorder al voor een flinke verhoging in het AV-meubeltje. Laat staan als er een kachel van een computer console bij komt. De meeste van deze meubels hebben net een kabelgat aan de achterkant, dus er is geen enkele circulatie.
ziet er uit als een mislukte wii,,,
Volgens mij zo fake als maar kan.
er staat dan ook mockup in de bestandsnaam.. dus een soepje ;)
Mockup staat voor test design oftewel prototype
Ziet er netjes uit, maar of ze al die hardware daadwerkelijk in zon kastje kunnen proppen, betwijfel ik.
Ze konden het ook met de PS2, waarom zou het hierbij niet kunnen? De technologie staat niet stil.