Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 263 reacties
Submitter: HeyDude

Volgens website FGN Online gaat Sony de Power7-architectuur van IBM gebruiken in de PlayStation 4, die in 2012 op de markt zou moeten komen. De PlayStation 4 zou met 200 Gflops tien keer zo snel zijn als de PlayStation 3.

Artist impression PlayStation 4Het Amerikaanse FGN Online beweert dat een Power7-cpu van IBM het hart van de PlayStation 4 wordt. De nieuwe console zou in 2012 op de markt verschijnen. IBM hoopt Power7-chips al in 2010 in de servermarkt te laten debuteren. Voor Sony zou een goedkopere variant van de processor worden gebouwd, die wordt toegesneden op de noden van de consolebouwer.

Sony zou een cpu met 6 tot 8 cores en 24 tot 32MB gedeeld L3-cache willen hebben, waarvan elke core vier threads tegelijk kan verwerken. Een Power7-chip met die specificaties zou volgens FGN Online rond de 200 double precision-Gflops kunnen leveren. De Cell-processor van de huidige PlayStation 3 komt tot 15 double precision-Gflops, wat betekent dat de PS4 in theorie meer dan tien keer krachtiger is dan zijn voorganger.

De website beweert verder dat Sony ook al een grafische processor voor de PlayStation 4 heeft gekozen. De keuze zou op de PowerVR Series 6-architectuur van Imagination Technologies zijn gevallen. Ook die technologie zal, als alles volgens plan verloopt, in 2010 zijn debuut maken. Met de keuze voor een PowerVR-gpu stapt Sony over op tile-based deferred rendering, een techniek die eerder in de Dreamcast van Sega werd gebruikt. De gpu van de nieuwe PlayStation Portable, die op de PowerVR Series 5-architectuur is gebaseerd, wordt eveneens door Imagination Technologies geleverd. Sony heeft nog niet gereageerd op de beweringen van FGN Online.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (263)

1 2 3 ... 7
De betrouwbaarheid van dit artikel is echt zeer laag, zie ook deze forum discussie over dit artikel:
Betrouwbaarheid ''PlayStation 4'artikel?
Dan is dit verhaal eindelijk ook definitief naar het rijk der fabelen verwezen.

Een mooie keuze van Sony om voor de Power7 te kiezen. Hopelijk zit er wat Cell architectuur in.
IBM blijft Cell elementen gebruiken in toekomstige CPU's, dus dat is alleen maar mooi voor de game ontwikkelaars die nu goed met de Cell kunnen omgaan. Niet te vergeten over Backwards compatibility in de toekomst met PS3 games.
Dat verhaal is ook van 5 januari...
Waarom nu al hardware kiezen voor een console die pas in 2012 op de markt komt? Loop je dat niet het risico een console uit te brengen met oude hardware? Zeker gezien de ontwikkelingen die erg rap gaan tegenwoordig..
Nee, consoles lopen altijd wat achter qua hardware.
De Xbox 360 heeft ook een P4 aan boord, ten tijden van uitkomen was deze ook al veroudert.

het kan denk ik geen kwaad om nu hardware te kiezen wat in 2010 gelanceerd wordt al is het alleen maar concept om zodoende de geruchten machine op gang te brengen.


edit:

nu wordt het helemaal mooi.. Xbox en xbox 360 door elkaar halen en dan ook nog p3 met p4 verwarren... ik kan beter gewoon weer gaan werken ;( :z

[Reactie gewijzigd door Sinlath op 2 december 2009 12:59]

Met P4 bedoel je pentium 4?
Nee de 360 heeft niet zoiets aan boord. De 360 gebruikt de Xenon CPU die gebasseert is op Power architecture van IBM
Vraag me wel af wat het verschil wordt qua hardware tussen de XBOX en Playstation .. als .. stel.. beide voor een multi-core PowerPC architectuur kiezen.

Een GPU van Imagination is vanuit OpenGL niet veel anders dan bv. ATI or Nvidia.
Leuk voor de Indie developers die relatief weinig ingewikkelds willen, maar AAA title developers die hun eigen engine ontwikkelen praten doorgaans veel directer met de hardware en bypassen het hele directx / opengl verhaaltje. En wat je niet moet vergeten is dat de PowerVR chip z-buffers mist, die momenteel ook worden ingezet om shadowmaps en deferred lighting mee te implementeren. Oftewel, als je daar alsnog je zbuffer voor wilt hebben zul je die eerst zelf moeten renderen. Geen probleem natuurlijk, maar wél iets om over na te denken voor je naar andere hardware overstapt. Als je denkt dat er niets verandert omdat er toch al tegen een generieke API aan werd gepraat heb je het mis.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 december 2009 16:28]

Zal net als deze generatie erg weinig verschil tussen zitten vermoed ik. Komt ook door tijd waarin we leven natuurlijk.

Consoles zullen zich steeds meer moeten onderscheiden door de games, de services, besturing etc in plaats van grafische mogelijkheden. Of een van beide moet natuurlijk de fout maken om echt zwaar onder de tegenstander te gaan zitten qua specs. Maar dat betwijfel ik, ze weten vast wel wat de ander ongeveer voor mogelijkheden heeft qua techniek.
Bespeur ik hier nu zo'n 8 x dezelfde reactie?
De Xbox 360 heeft helemaal geen P4 aan boord, maar een triple core PowerPC cpu van IBM.
De Xbox 360 gebruikt een aangepaste powerpc triple core ;)
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_360
wacht wacht.. hoe the hell kom je erbij?
P4= x86 architecteur..

Xbox 360 = PPC64 (powerpc RISC)

heeft, dat is dus een verlengde van de 'oude' apple g5's..

niets maar ook niets te maken met "intel" technologie waar jij naar verwijst.


Anyway, Zoals reeds gezegd, deze cpu zal krachtig genoeg zijn, 't is wat der rond zit wat veel uitmaakt.
Pure processor kracht is leuk, maar zoals je ziet kan architectuur wat gericht is op grafisch geweld veel aan.... maar... mooiere grafisch weergave is niet alles.. Gameplay, gemak,... zijn zeer belangrijk ... (zoals de Wii aantoonde de games zijn gewoon matig, controls niet.)
De Xbox 360 heeft ook een P4 aan boord, ten tijden van uitkomen was deze ook al veroudert.
De Xbox 360 gebruikt een triple core PowerPC CPU van IBM. Heeft niets met een P4 te maken.

[Reactie gewijzigd door NLxAROSA op 2 december 2009 12:54]

de 360 heeft geen P4 aan boord, maar ook een CPU van IBM. zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Xbox_360#Pakketten
Waar haal je die onzin vandaan? De XBOX360 is een PowerPC architectuur en heeft niks met de Intel P4 te maken.
Dat is strategie om juist consument in handen te houden, want gemiddelde consument rekent al op een nieuwe console, dus speelt Sony spelletje mee, want technologie gaat nu sneller dan vroeger he.
Das niet helemaal waar. Sterker nog, het gaat zelfs (iets) langzamer dan vroeger. De wet van Moore gaat de laatste jaren niet helemaal meer op.
ICs ontwikkelen kost tijd. Als ze nu pas beginnen zijn al te laat.

Reken 2-3 jaar voor een CPU, van tekentafel tot gekwalificeerd product. Een apparaat (PS4) er van maken kost ook tijd, toch wel min. een jaar. Vergeet ook de SW ontwikkeling niet. Als ze mikken op een launch met de Q1 2012, moeten toch wel eind volgend jaar iets van emulators bij game developers hebben.
Voor het ontwerp van een PS4 heb je geen gekwalificeerde producten nodig. Je kunt het elektrisch ontwerp al maken op basis van het CPU schema; de prototypes van de console kunnen de prototypes van de CPU gebruiken, etcetera. Pas bij de FCC goedkeuring hoeft Sony gekwalificeerde CPUs te gebruiken. Op die manier kun je het systeem binnen 3 maanden na de CPU launch op de markt hebben.
Er worden in die twee komende jaren natuurlijk games ontwikkeld die bij de release beschikbaar moeten zijn. Die games kun je dan dus toespitsen op de gebruikte hardware. Daarnaast moet het hele systeem natuurlijk uitvoerig getest worden. Zes maanden voor de release pas de hardware kiezen is ook niet helemaal de bedoeling ;).
  • De hardware komt ook pas in 2012 op de markt. Ze zijn misschien wel te vooruitstrevend (zoals ook bij de blue ray speler van de PS3)
  • Ze kiezen geen hardware, maar architectuur. Kloksnelheid zal nog wel even een variabele blijven.
  • Dit is voor de games-ontwikkelaars belangrijk en moet zeker een jaar tevoren bekend zijn.
  • Tot slot, voor consoles wordt de software op de hardware aangepast, waardoor je zelfs met verouderd spul nog prima mee kan (zie ook de Wii en de PS2 die erg populair zijn, maar qua technologie zeker 4 jaar achter lopen)
Ja maar als je enigsinds games wil hebben bij de release moet de hardware toch al even vaststaan.. de ontwikkeltijd voor games ligt tegenwoordig vaak al ruim boven een jaar, en iets gaan ontwikkelen voor een console waar de hardware nog niet eens voor vast staat is ook zo iets.. daar naast, als ze nu voor top of the range gaan kunnen ze t in 2012 mischien wel met winst verkopen omdat de productie goedkoper is..
omdat de afdeling R&D er mee aan de slag moet kunnen zodat het beestje zonder al te veel fouten op de markt gebracht kan worden. Daarnaast moeten de devs ruim van te voren kunnen devven anders breng je een console zonder games uit... sneu
Playstation wat? Laat ze maar eerst een tijdje doorgaan met de ps3 want ik denk dat als ze in 2012 al weer een nieuwe gaan uitbrengen heel wat mensen kwaad zullen zijn. Maar ik ga hem dan denk ik wel kopen want ik denk dat microsoft nog wel een tijdje bij de 360 blijft.

even aangepast ik moet ook gewoon nederlands leren.

[Reactie gewijzigd door aertix op 2 december 2009 12:46]

Hoezo? de PS3 komt uit 2006 (11-november release date). Dus als het 2012 is, gaat het beestje al weer 6 jaar mee, lijkt me nou niet echt heel kort...
En vergeet niet dat sony niet meteen de stekker uit het 'oude' beestje trekt, er is nu nog zat te krijgen voor de PS2.
Voor zover het fabeltje dat de PS3 zo krachtig is dat hij tien jaar mee zou gaan....
Het artikel geeft een vertekend beeld door het te hebben over 'double precision' FLOPS.

Ten eerste zijn die niet noodzakelijk voor games, een puntje in de 3D ruimte hoeft echt niet ontiechelijk nauwkeurig geplaatst te worden. Single precision voldoet daar. Double precision gebruiken vergt meer bits, geheugen en berekeningen, dus is het trager en slecht voor de performance. Een zinloze 'maat' voor de snelheid van game-consoles dus.

Ten tweede zijn de SPE's van de Cell (zeven stuks voor de PS3) geoptimaliseerd voor single precision, en het is al heel lang bekend dat de Cell voor double-precision niet echt uitblinkt in snelheid, maar juist wel bij single precision.

ed: Een Cell haalt 200 GFlops met single precision.
Deze POWER7 CPU heeft een theoretisch maximum van 200Gflops double precision, daar deze 4 double precision FPU's per core heeft. Maar double precision is voor 3D-games niet zo belangrijk. "10x Sneller" is dus wat vergezocht.

[Reactie gewijzigd door kidde op 2 december 2009 13:52]

Double precision is gewoon de standaard voor het meten van prestatie.

Overigens, omdat de spellen steeds grotere maps krijgen nemen de foutmarges ook steeds af. Wat eerst een precisie van een meter op een map van 100 meter was kan goed een precisie van een meter op een map van 100 km worden. Dan heb je toch echt wel die double precisions nodig om je spel een beetje fatsoenlijk vorm te geven. Wat dat betreft is het niet eens een vergezocht voorbeeld.


daarbij klopt het helemaal niet dat de cell crippled is voor double precision single precision is namelijk 25 gflops en double precision is maar een drop van 5 gflops (20 dus)

[Reactie gewijzigd door justice strike op 2 december 2009 13:36]

1m op 100km is een op 100.000 en dat is 5 decimalen ~ 15 bits. Single precision is 23 bits vziw. En tevens boeit het uiteindelijk niet gezien de vertaalslag van die map en al het andere naar je 1080-pixel brede scherm.

Dus standaard of niet, voor 3D games is het vrij nutteloos. Hetzelfde als de afstand tussen de aarde en de zon exact tot op de meter nauwkeurig opgeven als je de aarde en zon op je 1080 pixel brede scherm wilt plotten.

ed - Leuker nog, op WP:
In 2008, IBM announced a revised variant of the Cell called the PowerXCell 8i... ...dramatically improving double-precision FLOPS... ...from a peak of about 12.8 GFLOPS to 102.4 GFLOPS
Dus als een Power7 200GFlops haalt in double precision is hij maar twee keer zo snel als huidige Cells. Maar nutteloos blijft het om double precision te gebruiken, behalve in een enkel geval. Anders had Sony voor nieuwere PS3's immers wel de PowerXCell gebruikt en niet de oude Cell.

[Reactie gewijzigd door kidde op 2 december 2009 13:48]

ja alleen vertrouw je een single precision na 6 plaatsen achter de komma niet meer, dan ben je al behoorlijk. In physics simulaties is dat echter niet genoeg en gebruik je wel double precision floats.
In physics simulaties is dat echter niet genoeg
Dat klopt wel weer met het plaatje:
IBM kreeg (volgens Wiki) van DARPA $250 miljoen voor de ontwikkeling van wat POWER7 werd, ten behoeve van snelle CPU's voor 'nationale veiligheid'. Dat klinkt als physics-simulaties in TOP500-supercomputers, dus daarom zullen ze ingezet hebben op double-precision.

Dus ze zullen de PS4-variant wel enigzins aanpassen neem ik aan.
Is dat double precision niet nodig voor de 3D berekeningen voor de 3D schermen die eraan zitten te komen?

Ik las laatst nog een nieuws bericht hier op Tweakers dat Sony hier ook mee wou beginnen namelijk ;)
Nee. Die 3D berekeningen worden nu al gedaan, het omzetten van het 2D beeld naar het 3D beeld zal wel wat extra kracht vereisen om de framerate hoog te houden, maar het vergt geen extra 3D berekeningen.
Nee; je scenes zelf zijn nu al 3D tot het moment van rendering. Je wil voor 3D schermen 2 keer renderen met verschillende oogposities, maar aangezien het verschil tussen die beelden meer dan 0.0001% is kan ook dat met single precision.
1080px hoge scherm.... Dan is je beeld waarschijnlijke 1920px breed ;)
Overigens, omdat de spellen steeds grotere maps krijgen nemen de foutmarges ook steeds af. Wat eerst een precisie van een meter op een map van 100 meter was kan goed een precisie van een meter op een map van 100 km worden. Dan heb je toch echt wel die double precisions nodig om je spel een beetje fatsoenlijk vorm te geven. Wat dat betreft is het niet eens een vergezocht voorbeeld.
Als je dat doet ben je je maps gewoon op een ontzettend idiote manier aan het opslaan en moet je ander werk gaan zoeken. In de regel gebruikt men gewoon patches die allemaal in hun eigen local space zijn opgeslagen. Oftewel, die ene 100km bij 100km map bestaat feitelijk gewoon uit 1000x1000 patches van 100mx100m, die allemaal gecentreerd zijn om hun eigen middelpunt. Daar heb je écht geen doubles voor nodig hoor.

De doubles in physics die werd aangehaald gaan voornamelijk om realistische simulaties. En nee, daar vallen games niet onder, want daarmee kom je gewoon weg met een onopvallend foutje hier en daar.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 december 2009 16:18]

Nou ja, de Patriot timer bug was precies deze fout (geen lokale origin). Toegegeven, die developers zullen ook wel onstalgen zijn toen dat bekend werd.
gaat wel 10 jaar mee doet de ps2 nu toch ook. komen nog steeds spellen voor uit.
mja, voor de dreamcast komen ook nog steeds spellen uit ;P
Sony ondersteund de ps2 nog steeds, dat bedoeld hij. Sony schrijft ps2 en ps3 veel later af dan dat de opvolger geïntroduceerd is.

Net als de ps1 gewoon nog paar jaar naast de ps2 heeft geleefd, zo leeft de ps2 al tijdje naast de ps3 en zo zal de ps3 nog tijdje doorleven naast de ps4. Ze overlappen elkaar, bij sony betekend het niet dat de oude console al word afgeschreven als de nieuwe gearriveerd is.

Die 10 jaar meegaan word dus wel gehaald. ;)

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 2 december 2009 14:29]

hoho, de ps2 werd zolang ondersteund omdat de ps3 zo belachelijk duur was dat de verkopen erg tegen vielen. Het zou dan ongelofelijk dom zijn om het oude apparaat waar meer winst op wordt gemaakt niet meer te ondersteunen ;)
edit:
Dit bied dus absoluut geen zekerheid voor de ps3

[Reactie gewijzigd door Shal-Ziar op 2 december 2009 15:07]

Maar toch is de PS2 wel net uitgebracht in brazillie! Dus ze promoten het als het ware nog steeds. Dat is wat anders als ondersteunen.
hoho, de ps2 werd zolang ondersteund omdat de ps3 zo belachelijk duur was dat de verkopen erg tegen vielen. Het zou dan ongelofelijk dom zijn om het oude apparaat waar meer winst op wordt gemaakt niet meer te ondersteunen ;)
edit:
Dit bied dus absoluut geen zekerheid voor de ps3
Hoho, dat is helemaal niet waar, ps2 word sowieso nog tot 2010 als actief product gezien en verkocht!

PS2 word nog steeds ondersteund, net als de ps1 tijdje naast de ps2 heeft bestaan. En met bestaan bedoel ik actief ondersteunt en nieuw spellen uitgebracht. Verkoop ps2 loopt nog gewoon.

Onzin dus dat de ps2 zolang meeging omdat ps3 uitgesteld werd, was namelijk allang bekent gemaakt door sony dat ps2 hele tijd naast de ps3 zou blijven bestaan. Sony schrijft zijn consoles niet af wanneer er een nieuw uitgebracht word. Dat is hun strategie namelijk.
het bied net zo goed zekerheid voor de ps3, want de ps4 is net zo goed weer duur, de ps2 koste bij introductie bijna 1200 gulden, alsof dat niet duur is? En niet iedere gamer heeft een onbeperkte portemonee, pas een jaar na de release van een gemiddelde console is de prijs wat gedaald en kunnen meer mensen er een betalen, dat er nou voor de ps3 weinig games waren speelt er wel in mee, maar het zal met de ps4 weer net zo gaan denk ik.
De ps2 word nu nogsteeds ondersteund als een goedkoop game platform, en waarom niet? je betaalt nog geen 100 euro voor een console, en er zijn duizenden gave spellen op te spelen...
Net als de ps1 gewoon nog paar jaar naast de ps2 heeft geleefd, zo leeft de ps2 al tijdje naast de ps3 en zo zal de ps3 nog tijdje doorleven naast de ps4.
Precies. PS2-spellen zijn nog steeds gewoon volop te koop. PS3 zal zeker een jaar of 10 mee gaan. Vanaf nu dus nog een jaar of 7 minimaal. Het lijkt me eigenlijk een prettiger idee als de PS3 echt op is en ze dan pas beginnen met PS4 ontwikkelen want de architectuur waar ze nu mee beginnen voor PS4 is over een paar jaar weer antiek.
Het lijkt me eigenlijk een prettiger idee als de PS3 echt op is en ze dan pas beginnen met PS4 ontwikkelen want de architectuur waar ze nu mee beginnen voor PS4 is over een paar jaar weer antiek.
Nee, een nieuwe console kost tijd om te ontwikkelen, die breng je niet zomaar ineens uit op het moment dat de oude niet meer mee kan. En zelfs als het uit komt duur het nog een tijd voordat de console aan slaat. Kijk maar naar de PS3, daar duurde het een hele tijd voordat het grote publiek het ging kopen. Te duur, te weinig spellen, etc. Alleen early adopters kochten het in het eerste jaar. En dat was dan meestal nog omdat het in het begin de goedkoopste blu-ray speler was, zodat ze er meteen blu-ray op konden kijken, ipv alleen die paar spellen spelen die toen uit waren.
Daarom kunnen ze beter in 2012 die PS4 uitbrengen, en de PS3 nog blijven ondersteunen voor een aantal jaar, inclusief nieuwe games en software updates. Het duurt dan nog wel tot 2014 tot die PS4 een beetje populair geworden is (tot aan de eerste prijsverlaging waarschijnlijk), en tot 2016 tot de meeste gamers over zijn. Je kunt makkelijk nu een PS3 kopen, ook al lopen er al geruchten over de PS4 (alhoewel dit niet echt een gerucht zal zijn denk ik, lijkt me logisch dat ze op de Power architectuur verder gaan).
Voor de Vectrex ook om maar eens wat te noemen en die console is bijv. al tig jaar oud. Maar dan praat je wel over amateurs en niet de oorspronkelijke fabrikant of uitgevers die daarvoor ontwikkelden. Zo lang na de release zijn t "gewone" particulieren die dat doen gewoon vanwege t feit dat er gewoon toch nog best veel vraag naar is. Weet je bijv. hoe groot de retro scene nog is? En dan praat ik niet alleen over een dreamcast. Dat gaat terug tot de 1e consoles van eind jaren 70. Veel tweakers waren toen nog niet geboren denk ik....
Heeft er meer mee te maken. Sony kan deze keer niet riskeren van weer jaren achter te lopen op xbox met het uitbrengen van een console. De PS3 is inderdaad de betere console maar door MS een veel te lange voorsprong te geven heeft het zich zwaar in de voet geschoten.

Ik hoop enkel dat ze niet het zelfde principe als MS gaan toepassen en het snel snel op de markt zetten en gewoon defecte apparaten gaan verkopen zoals MS deed met de 360. Want als je ziet hoe de Xbots dit zomaar weglachen sta ik toch echt versteld. Ik heb nog nooit een probleem met mijn PS3 gehad. Nu met die slim die uit is hoop je bijna dat de PS3 het gaat begeven maar dat kreng wil maar blijven werken. Als ik toen een 360 gekocht dan had ik gegarandeerd minstens 3x met een defecte machine gezeten. Het is dan ook een slecht signaal naar fabrikanten toe als fanboyisme zelfs defecten afdoet als een niemendal.
Als ik toen een 360 gekocht dan had ik gegarandeerd minstens 3x met een defecte machine gezeten.
Nou nou, er zijn genoeg mensen waarbij hun launch exemplaar nog prima doet, dus je kan het niet garanderen. Je hebt gelijk dat er destijds iets structureels mis was maar dat is verleden tijd.
ja je hebt gelijk maar het duurde ook wel 3 jaar voordat er echt goeie games uitkwamen dus ik vind het nog steeds een hele jonge console. en de 360 eigenlijk al een oud kreng.
Tis maar net hoe je het bekijkt. Er waren bij de release toch meerdere moddervette games uit dus je bewerking vind ik niet kloppen.

Beide consoles zijn nu nog helemaal niet zo oud en voor 2012 zal er echt geen nieuwe XBox komen en ook geen PS4.

De vraag is zelfs of het geen 2013 wordt. Er is nog niks officieels aangekondigd. Dat zal dus op zijn vroegst 2010 worden. Vergeet niet dat er dan nog veel werk verzet moet worden en dan nog mag er niks mis gaan. Een machine die zo complex is mag je natuurlijk niet met een nesje of dergelijke vergelijken.

Als de technology van de gpu trouwens geend is op die van de Sega Dreamcast bewijst t maar eens te meer dat de Sega Dreamcast en ook de Saturn hun tijd ver vooruit waren.

Even afwachten of dit niet 1 of andere domme uitspraak is van iemand diedingen door de war wil gooien want zowel MS als Sony hebben toch echt gezegd dat er voorlopig nog lang geen nieuwe console uitkomt.

En met een nieuwe PSP bedoelen ze neem ik aan PSP 2 als ze die zo gaan noemen? Ook dat lijkt me voorlopig nog lang niet aan de orde. Maarja zulke geruchten steken toch altijd wel weer de kop op als een console zo'n 3 a 4 jaar uit is.

Maar Sony ondersteund zijn consoles nog heel lang. Kijk naar de PS2, dies onderhand 10 jaar. Dat is verrekte lang. En als dat niet meer wordt gedaan maken amateurs er nog wel games voor, lang nadat de originele fabrikant er de stekke ruit heeft getrokken.

Ik ben iig zwaar benieuwd de komende tijd wat hier van waar is.... En uiteindelijk ook wel naar de specs,,, Want nu blijft t speculeren en ik vind dat maar niks want daar heb je zo weinig aan. Beter wachten we op iets concreets van Sony, MS of Nintendo want als t nieuws waar is geloof dan maar zeker dat ook Nintendo met wat nieuws gaat komen.
De Dreamcast was zijn tijd inderdaad vooruit en had een erg efficiënte architectuur. Het is een wonder dat PowerVR pas de laatste tijd weer populairder wordt.

De Saturn hoort absoluut niet in dit verhaal thuis. Die was z'n tijd helemaal niet vooruit, behalve als je veel chips in een console proppen om de concurrentie een beetje bij te kunnen houden daaronder verstaat. De Saturn lijkt wel op de PS3 in dat opzicht. Beide zijn nodeloos gecompliceerd met slechte dev tools aan het begin. De hele reden dat de PS3 zo'n crappy GPU heeft is dat die er eigenlijk helemaal niet in zou komen, de Cell zou alles moeten doen. Dat bleek onmogelijk maar een betere GPU zou de console nog duurder maken en dat kon niet. Als deze geruchten kloppen lijkt het erop dat Sony geleerd heeft van z'n fouten en eindelijk voor een degelijke en algemeen geaccepteerde architectuur kiest.
ja je hebt gelijk maar het duurde ook wel 3 jaar voordat er echt goeie games uitkwamen dus ik vind het nog steeds een hele jonge console. en de 360 eigenlijk al een oud kreng.
Oud kreng, jaja hij is net 1 jaar ouder, dus zo'n "oud kreng" is het niet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_360_launch

Wel even onderzoek doen voor je antwoord :o

ben wel benieuwd naar grafische kwaliteit, want die is bij huidige PS3 niet zo goed als Xbox 360 imo.
En de prijs er van, hopelijk niet weer 700 eurie starterspakketje, want dan laat ik hem weer een paar jaar liggen.

[Reactie gewijzigd door DaLoona op 2 december 2009 14:55]

dat moge dan waar zijn, maar de technieken die in de 360 gebruikt zijn, zijn natuurlijk behoorlijk out-dated te noemen vergelijkbaar met de ps3,

beetje jammer alleen dat men te weinig gebruik gemaakt heeft van die features...
terweil de PS4 nu al op de loer ligt, - erg jammer dus, want de ps3 leek mij nog lang niet aan vervanging toe...
"dat moge dan waar zijn, maar de technieken die in de 360 gebruikt zijn, zijn natuurlijk behoorlijk out-dated te noemen vergelijkbaar met de ps3"

Het enige voorbeeld dat ik me kan bedenken is dat de 360 het DVD formaat gebruikt, maar die is sneller en goedkoper. Verder heb ik nog niet veel spellen gezien die op meerdere discs uitgebracht werden, dus blijkbaar zijn dvd's nog niet te klein.
Sinds wanneer heeft opslag iets te maken met graphics? Forza 3 is een prima game, als die 24 polygons in de linker achterlamp voor jou een verschil maken, tja, dan kan je beter op GT5 wachten, maar of die beter gaat worden is maar zeer de vraag.

De installatie van de 2de DVD kost overigens minder tijd als de gemiddelde PS3 install die bijna mandatory is.

[Reactie gewijzigd door Kura op 3 december 2009 01:32]

dat moge dan waar zijn, maar de technieken die in de 360 gebruikt zijn, zijn natuurlijk behoorlijk out-dated te noemen vergelijkbaar met de ps3
De 360 bevat een unified shader GPU met 10mb cache met een bandbreedte van 256Gbyte!. Dit hebben zelfs hedendaagse videokaarten voor de PC nog niet. Valt dus best mee, temeer als je je bedenkt dat de PS3 een zwaar verouderde en gestripte Geforce 7800 heeft, ZONDER unified shaders en zonder dit supersnelle cache. Het gebruik van SPE's in de CELL is afwijkend en was iets nieuws, maar de PowerPC cpu met drie hyperthreaded cores uit de 360 blijkt nu dus de toekomst te hebben. De CELL is inmiddels alweer geschiedenis. Enkele weken geleden viel namelijk op deze site te lezen dat de ontwikkeling van de CELL intussen gestaakt is en dat er dus géén nieuwe versies meer van uit zullen komen. CELL verdwijnt samen met de PS3 in de geschiedenisboekjes.

Naast dat is de CPU uit de 360 later! ontwikkeld dan de CELL cpu uit de PS3. Sterker nog, het is een afgeleide van de CELL. De enige reden dat de PS3 later op de markt kwam dan de 360 is vanwege het simpele feit dat de release keer op keer uitgesteld werd. Had iets te maken met de levering van blauwe lasers voor de Blu-Ray.

Microsoft zal in de volgende Xbox trouwens naar alle waarschijnijkheid de Larrabee chip van Intel toepassen. De volgende generatie wordt dus zeer interessant, zowel de PS4 als de Xbox 3.
Zo interessant is de Xenon processor niet. Het is gewoon een multicore op het PowerPC architectuur met een paar instructies die de Cell Broadband Engine ook heeft.
Op het gebied van drijvende komma berekeningen is hij blijven hangen in het AltiVec tijdperk.

De Cell processor is weliswaar EOL, maar de opzet (heterogeen multiprocessing) leeft voort in de nieuwe Intel chips en AMD Fusion.

Microsoft heeft naar horen zeggen al een deal met AMD en GlobalFoundries voor een volgende generatie ATI ASICs.
Naast dat is de CPU uit de 360 later! ontwikkeld dan de CELL cpu uit de PS3. Sterker nog, het is een afgeleide van de CELL.
Nee, ze zijn gelijktijdig ontwikkeld. Sterker nog, het is dezelfde core. De cell heeft er alleen wat extra cores bij, maar er was nog een heel gedoe binnen IBM over deze processors omdat het geheim moest blijven tijdens de development dat ze dezelfde core aan beide concurrerende bedrijven leverden.
de technieken
Welke technieken? Blu-Ray? En aan de PPC architectuur is niets outdated, dus om te roepen "ja maar de PS3 heeft de cell" is ook een beetje loos, zeker gezien het feit dat hij over het algemeen lastig general purpose is in te zetten. En in de 360 zit een betere GPU, en laat dat nou precies het onderdeel zijn wat de PS3 nekt. Nee, de cell wordt niet 100% ingezet, maar wat wil je dan doen, decimalen van pi uit gaan rekenen oid? Lekker boeiend dat je dan 10.000 objecten ipv 5.000 objecten door kunt rekenen, als je ze niet op het scherm kan tonen omdat je poly throughput mist heb je er alsnog niets aan.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 december 2009 16:22]

Als ik de specificaties en het aantal Gflops van de GPU's naast elkaar zet is de GPU van de xbox 360 toch echt een stukkie minder... Als je kijkt naar CPU krijgt kan je de xbox 360 aan je kont afvegen, is echt gewoon een trieste CPU. Kort gezegd: De PS3 heeft idd de betere specificaties en technieken erin zitten alleen worden deze niet ten volle benut in multiplatform games, maar wel in bijvoorbeeld Uncharted 2, die er gewoon 10x beter uit ziet dan Gears of War 2 (wat het mooiste spel is voor de xbox 360). En dat zal de komende jaren nog meer toenemen als de CPU steeds meer wordt begrepen en er steeds meer uit gehaald wordt.
Als ik de specificaties en het aantal Gflops van de GPU's naast elkaar zet is de GPU van de xbox 360 toch echt een stukkie minder...
Leuk, die specs, in de praktijk moet de PS3 het, als het aankomt op rendering, afleggen tegen de 360. Sowieso door de gigantische bandbreedte naar de framebuffer, en het feit dat het een unified architecture is waardoor een goede balans kan worden gekozen in de verhouding van vertex shaders tov pixel shaders. Dat zie ik in m'n dagelijks werk en zo'n beetje iedereen uit de industrie die op beide platforms heeft ontwikkeld kan dat beamen. Het enige wat flops zeggen is het aantal operaties in het meest theoretische geval waarin puur en alleen gebruik wordt gemaakt van die instructies die zoveel mogelijk bewerkingen per seconde uit kan voeren (zoals bijv. dotproducts). In realiteit met daadwerkelijke usecases heb je compleet niets aan dergelijke theoretische getallen. Je maakt geen pixelshader met alleen maar dotproducts.
En dat zal de komende jaren nog meer toenemen als de CPU steeds meer wordt begrepen en er steeds meer uit gehaald wordt.
Jammer alleen dat Uncharted 2 al een beetje de max uit de cell haalt wat rendering betreft. Je kunt niet zomaar CPU flops inzetten voor rendering, met andere woorden, je zult het voor niet rendering gerelateerde dingen moeten gebruiken. Face it, de cell is een number cruncher, en een game bestaat uit meer dingen dan alleen number crunching.
die er gewoon 10x beter uit ziet dan Gears of War 2 (wat het mooiste spel is voor de xbox 360)
Zucht, krijgen we dat soort vergelijkingen ook weer. Hoe goed een game eruit ziet zegt vrij weinig over de gebruikte technieken. Als ik een fantastische engine maak maar daar zelf content voor moet zitten maken ziet het er crappy uit omdat ik geen goede artist ben. Als ik een crappy engine maak en ik werk samen met een artist die ondanks mijn onkunde alsnog een mooi plaatje eruit weet te halen door slim gebruik te maken van de beperkte resources die hij heeft ziet het er alsnog goed uit. Het punt is alleen, de gemiddelde tweaker zal zeggen dat de engine in het eerste geval kut is terwijl die in het tweede geval goed is, en dat terwijl de waarheid precies andersom is. Moraal van dit verhaal: het uiterlijk van een game zegt vrij weinig.

Begrijp me niet verkeerd, Uncharted 2 is een prachtige game van zeer competente lui, maar jij kan aan de hand van de line up van de 360 niet bepalen dat diezelfde lui niet hetzelfde plaatje eruit zouden kunnen toveren op de 360 als ze er de moeite voor namen. Daarnaast haal je Gears of War aan, wat een slecht voorbeeld is omdat die gebouwd is op een cross platform 3rd party engine (ookal wordt ie gemaakt door dezelfde partij, hij is in opzet gewoon te generiek), terwijl de engine voor Uncharted 2 specifiek voor die game is geschreven. Custom made engines hebben altijd een edge tov generieke engines omdat je meer aannames kunt doen over de content.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 december 2009 17:41]

Nee, de cell wordt niet 100% ingezet, maar wat wil je dan doen, decimalen van pi uit gaan rekenen oid?
Op de PS3 wordt de Cell wel heel erg nuttig volledig belast voor het programma Folding@Home. Dat is natuurlijk geen game, maar wel aan applicatie die standaard op elke playstation zit.
Lekker boeiend dat je dan 10.000 objecten ipv 5.000 objecten door kunt rekenen, als je ze niet op het scherm kan tonen omdat je poly throughput mist heb je er alsnog niets aan.
Is het niet mogelijk om een (gedeelte) software rendering te doen? Iets in een off-screen bitmap renderen en die dan naar het scherm of naar een object op het scherm sturen? Ik heb er niet zo veel verstand van, maar zoiets als Raytracing gebeurd ook meestal helemaal op de CPU.
Op de PS3 wordt de Cell wel heel erg nuttig volledig belast voor het programma Folding@Home. Dat is natuurlijk geen game, maar wel aan applicatie die standaard op elke playstation zit.
Je snapt hoop ik wel dat ik doelde op nuttige dingen tijdens je game, niet eventueel nuttige dingen voor ernaast die verder niets toevoegen aan de game :)
Is het niet mogelijk om een (gedeelte) software rendering te doen?
Natuurlijk, en daar maakt Uncharted 2 dan ook gretig gebruik van. Ze moeten wel, want als ze alleen op de GPU moeten vertrouwen is het dramatisch :). Vertex processing gebeurt voornamelijk op de SPU's, das met de RSX al helemaal een ramp. En verder zie je dingen als deferred lighting en post processing op de SPU's afgehandeld worden.
Dat kwam voornamelijk door de lastige wijze van programmeren op de PS3, in het begin liepen studio's steen en been te klagen dat de architectuur te ingewikkeld was en dat het ontwikkelen van een game voor de ps3 3x zoveel tijd in beslag zou nemen dan dezelfde game voor de xbox360. Daarom lieten sommige ontwikkelaars in het begin de ps3 enigszins links liggen, de 360 was veel makkelijker om op te scoren.
En dus kiest Sony wederom voor een afwijkende architectuur voor de PS4 en dus wederom achterstand voor de ontwikkelaars.

Goeie taktiek :)
Zo afwijkend zal deze architectuur niet zijn... kijk naar wat er in een XBOX 360 zit, 3x een Power core. De cell is in feite ook een Power core met wat SPE's er omheen. Die SPE's zijn zwaar geoptimaliseerde cores, maar is moeilijk voor te programmeren. Als ze straks 8 Power cores krijgen, dan hebben ze weer een homogene multi processor, waar over het algemeen makkelijker voor te programmeren valt.

Wat ze hier dus doen is juist een architectuur kiezen die een stuk meer lijkt op de XBOX 360 processor.
Met een abstractietaal zoals OpenCL moet dat in principe ook niet zo'n enorm probleem meer zijn. Deze standaard zal zich nog in de loop der jaren uitbereiden en perfectioneren...

PowerPC is reeds een ingeburgerde architectuur. Heterogene multiprocessoren zijn wel de toekomst, mits er makkelijk voor te programmeren is.
Het makkelijk programmeren is Sony's probleem. Sony begint steeds overnieuw met de architectuur en dev tools en dat is vragen om problemen. Renderware heeft de PS2 gered want zonder was er de eerste 2 jaar niets fatsoenlijks uitgekomen. De PS3 had hetzelfde probleem. De hardware is steeds krachtig maar de software gewoon nog niet af. Microsoft heeft de devtools voor de 360 gewoon doorontwikkeld van de Xbox, devs konden er dus meteen mee overweg.

Sony is overigens niet de enige die dit heeft, het is een Japans probleem. Japanners bouwen hardware en software is een afterthought. Dit is niet alleen bij consoles maar ook bij andere consumentenhardware zoals telefoons en AV apparatuur. Dit is het tegenovergestelde van hoe het "westen" momenteel ontwikkeld. Zie bijvoorbeeld de Xbox 360 en de iPhone. Prima hardware maar het draait om de software.
Afwijkende architectuur? Als er gewoon een 8-core power7 in zit is dat helemaal niets bijzonders hoor. Alles is tegenwoordig multicore, en IBM's power architectuur zit ook in xboox 360 en wii.
Beestje hetzelfde verhaal met de ps2... Daar kwamen ook na 3 jaar de betere spellen pas (GOW1+2, Shadow of the colosus, FFXII, MGS3)
Ik vond anders dat de PS2 altijd redelijk bevooraad was met redelijke/goede spellen:
MGS2, FFX, Kingdom hearts, Ratchet and Clank serie etc...

Er was genoeg te vinden vanaf het begin!
Ik vind het erg weinig na 3 jaar...

Moet er trouwens bijzeggen dat het vooral die eerste 2 jaar waren en als wachtende gamer is dat erg lang(ik vergreep me toen helaas aan de GC). Dit zie je dan ook met de ps3 kijk voor de gein maar eens bij gametrailers top10 ps3 spellen.

Maar Sony heeft zich in mijn ogen telkens op de lange termijn weten te bewijzen, ook voor de hardcore gamers. Dus ik geloof ook wel dat er nog wat mooie dingen in het verschiet liggen en het afgelopen jaar veel goed is gemaakt.
Was dat niet waarom de eerste ps van de Sega Saturn won.

Heb net naast mijn ps3 en wii toch een 360 gekocht.

Moeilijker programeerbaar brengt extra kosten met zich mee waarmee geen enkele developer wil worden opgezadeld. Geloof dus ook niet dat PS3 ooit het niveau van zijn voorgangers zal halen.
Wat lul je nou niet heel kort? Eerst blijft de PS3 jaren bij dezelfde prijs, daarna kunnen de ontwikkelaars nu nog steeds niet alle mogelijkheden gebruiken. En daar bovenop komt dé game voor de PS3 (GT5) niet eerder dan 2010....En Sony heeft zelf gezegd dat ze met deze console langer wilden doen dan de PS2, die ook heel wat jaartjes erop heeft zitten, ik geloof minimaal iets van 10 jaar. Ze zouden wel stom zijn ook, want ze maken nog steeds verlies op een console. Dat krijg je echt niet aan de aandeelhouders verkocht hoor, als je in 2012 eindelijk winst maakt op je product en je dan weer een nieuwe lanceert. Denk eens even na....!
Microsoft heeft precies hetzelfde gedaan met de originele xbox. Flink geld verloren en toch een nieuwe uitgebracht. En met succes want de xbox 360 levert wel geld op. Als een product niet goed aanslaat moet je het vervangen.

Tegelijkertijd is het duidelijk dat Nintendo en Microsoft ook met nieuwe consoles zullen gaan uitkomen. De PS3 niet vervangen brengt Sony in een slechte positie. De concurrenten hebben nieuwe, krachtiger, consoles met nieuwe gadgets die zij niet hebben. Dat doet de PS3 verkopen natuurlijk geen goed.

Oftewel, Sony kan het zich niet veroorloven om geen PS4 uit te brengen rond 2012. Ongeacht welke mooie beloften ze jaren geleden bij de introductie van de PS3 deden. De PS3 gaat precies dezelfde weg als de PS2. Na introductie van de PS4 wordt de PS3 goedkoop en langzaam uitgefaseerd. Op die manier wordt de 10 jaar vast wel gehaald.
Mja.... de hamvraag is als het maximum al uit het huidige beestje gehaald is. Vroeger speelden we ook onze verslavende spelletjes op de C64 en Sinclair Spectrum die ook vandaag de dag nog leuk zijn om te spelen.
Zelfs vandaag de dag wordt er nog software en demo's voor de Spectrum geschreven en ze weten er nu dingen uit te halen wat toen niet voor mogelijk geacht werd.

Laat de programmeurs eerst eens beter de code schrijven om spellen beter te laten lopen en naast dat is mijn mening dat een goede gameplay geen recource vretende videokwaliteit eist.
En voor de PS3 liefhebbers mag ik hopen dat de PS4 backwards compatible blijft.
PS2 is nog heel wat meer verkocht dan menig ander console en wordt nog steeds goed verkocht. PS2 heeft ook TOP RPGs. Suijkoden 3 en BOF _O_
Ik heb sterk mijn twijfels aan dit verhaal. Sony beweerde bij de release dat de playstayion 3 zeker 10 jaar mee moest gaan. Dit wordt onder andere hier zelf door Sony beweert en ik heb het al vaker gelezen op verschillende media. Dat komt dus uit op 2016. Het lijkt me zeer sterk dat ze dan 4 jaar lang voor beide consoles aparte games gaan uitbrengen. Dezelfde games lijkt me niet omdat het dan geen nut heeft om een PS4 te kopen. Sony had al lang zijn business plan klaar voor de ps3 en heeft van te voren zeker een bepaalde route uitgestippeld met het apparaat. No way dat ze nu al een nieuwe opvolger gaan uitbrengen....
Geloof me, als sony met ps4 uit komt, dan zal microsoft ook wel met iets nieuws uitkomen.

Ik geloof eerlijk gezegd niet veel van dit bericht. PS3 is nog in veel staat. Spellen zien er nog erg mooi uit.

Daarnaast, kwam er laats niet in het nieuws dat IBM stopt met Power processoren te ontwikkelen? Volgens mij is dit een beetje broodje aap verhaal.
Niet met Power CPU's. Ze stoppen met de Cell-processors.
Nee, ze stoppen met een opvolger van de PowerXCell-8i, niet met ontwikkeling van de CBE.
Daarnaast, kwam er laats niet in het nieuws dat IBM stopt met Power processoren te ontwikkelen?
Bijna. Men staakt de ontwikkeling van de Cell-processor: nieuws: IBM staakt ontwikkeling Cell-processors

Het Power-platform zelf is juist gezonder dan ooit. Dat een PS4 een processor o.b.v. die standaard zou krijgen is heel waarschijnlijk.
Nee dus. Lees de laatste reactie in het artikel waar je naar verwijst.

Het blijkt namelijk dat dit artikel niet over de CBE architectuur gaat maar alleen maar specifiek over de opvolger van de van PowerXCell8 waar de ontwikkeling van wordt gestaakt.

'We managed to get hold of an IBM spokesperson an hour ago and they said that only one CPU development cycle is being 'halted' which is the successor to the current PowerXCell-8i cpu. IBM have said they are planning to work on other CPU's in the Cell Processor 'family' and we would assume that by the time the Playstation 4 hits market that they could very well be involved on some level.'

http://www.driverheaven.n...?newsid=344#ixzz0Xhq6YCSF
Playstation wat? Laat ze maar eerst een tijdje doorgaan met de ps3 want ik denk dat als ze in 2012 al weer een nieuwe gaan uitbrengen heel wat mensen kwaad zullen zijn. Maar ik ga hem dan denk ik wel kopen want ik denk dat microsoft nog wel een tijdje bij de 360 blijft.
Mwoch... De PS3 dateert alweer van laat 2006. Ik vind een levensduur van 6 jaar eigenlijk wel prima voor een stuk hardware. Als ze een console langer in leven houden, vertragen ze alleen maar de vooruitgang van spellen. Denk aan graphics, physics, AI enz. Backwards compatibility is alleen wel prettig als er een nieuwe versie uit komt. Als ik de hardware specificaties lees van de PS4 dan zal dat er wel niet in zitten. Maar na 6 jaar op mijn PS3 gespeeld te hebben (die ik niet heb overigens) ben ik echt wel in voor iets nieuws hoor! ;)

edit: spelling!

[Reactie gewijzigd door AHWolf op 2 december 2009 13:07]

ik geloof dat ze de de vooruitgang van spellen al een tijdje vertragen. als je ziet dat er op de pc niet veel betere graphics vertoond worden met (video)kaarten die (nu al iets van) 5 generaties nieuwer zijn.
Dit komt door dat ellendige geport van console games van tegenwoordig. Alles moet op een 4 jaar oude witte bak kunnen draaien, en een aparte engine schrijven voor de PC is financieel niet aantrekkelijk genoeg, dus porten ze alles.

Kijk maar eens naar Crysis, er is een reden dat die niet op consoles uit kon komen (in die vorm).
Crysis is een heel slecht voorbeeld.

De systeemvereisten daarvan zijn totaal niet in verhouding met de graphics dat je daarvoor krijgt. Crysis is gewoon slecht gemaakt.
Crysis is niet slecht gemaakt hoor..ze hebben alleen het spel zo'n 3 jaar te vroeg uitgebracht :P Het is naar mijn mening nog steeds een van de mooiste spellen van het moment. De effecten die je te zijn krijgt zijn gewoon erg zwaar voor je systeem, maar wel in verhouding. Zelfs nu nog.
Laat ze maar eerst een tijdje doorgaan met de ps3 want ik denk dat als ze in 2012 al weer een nieuwe gaan uitbrengen heel wat mensen kwaad zullen zijn.
Wat een onzin.
1) Mensen willen sneller en betere 3d weergave etc daarom is hier gewoon markt voor.
2) Sony zal de PS3 net als nu de PS2 parallel blijven leveren, je wordt dus niet gedrongen om over te stappen naar de PS4.
2) Sony zal de PS3 net als nu de PS2 parallel blijven leveren, je wordt dus niet gedrongen om over te stappen naar de PS4.

Is lulkoek want als je alle exclusives wil spelen (en dat willen mensen) moet je een ps4 kopen dus hoezo niet gedwongen?

en mensen willen niet om de 6 jaar een nieuwe console te kopen om de nieuwe exclusives te spelen

en bovendien wat is er mis met de weergave? ik vind het nog steeds geweldig allemaal.
Zou om de 6 jaar helemaal niet erg vinden eigenlijk.
M'n PC doe ik ook om de 2 a 3 jaar .....

Wat wel zou helpen is een nieuw soort tool zodat spellen sneller en goedkoper ontwikkeld kunnen worden.

ontopic:
Zat vandaag toevallig al te googelen over een PS4. Het getoonde plaatje bij dit bericht is dus een concept uit 2006 !!

Zie dit bericht uit 2006:
http://www.gadgetzone.nl/nieuws.php?id=3092
Verschil is dat als ik een nieuwe PC koop al mijn bestaande software kan blijven draaien op het nieuwe systeem.

En laat dat nu bij consoles meestal niet het geval zijn (Wii met gamecube compat daargelaten)
Dat is ook niet altijd het geval. Ik heb op mijn pc systeem enkele audio programma's draaien die dienst weigeren onder Vista. Als ik dus wil upgraden mag ik meteen enkele honderden euro's ophoesten voor upgrades van die programma's.
Correctie.. Jij wilt dat niet..

Ik weet dat ik geen consoles met pc's mag vergelijken maar, over 6 jaar is je super mega core i7 platform met 8GB geheugen etc. etc. allang over datum. En dat kostte je dan 2000 euro.. De PS3 is maar een prikkie.. zeker voor wat je er voor terug krijgt. En volgens mij ben ik best objectief, namelijk ik heb er geen maar ik genoeg mensen die hem hebben, niets dan lof... PS2 idem.
Ja en dat verschil betaal je in de duurdere prijs voor de games op de console. Als je een vergelijk maakt doe hem dan wel compleet. Bijkomend krijg je wel ieder jaar betere graphics met een pc en met de console moet je daar dus 6 jaar mee doen.
Bijkomend krijg je wel ieder jaar betere graphics
Kan wel zijn maar dan wordt de totaal prijs dus hoger...
Qua spellen zou je helemaal gelijk kunnen hebben.. ik koop ze nooit :)
Ja, want de HDTV (€400) krijg je er gratis bij, en de PC die je tóch wel nodig hebt kost twee tientjes.(€400)

Voor €1000 heb je een keurig game systeem waar je makkelijk 3-5 jaar mee kunt gamen én studeren/werken/rommelen.

Een console kost €200-€300, games kosten €15-€20 per game meer, accessoires zijn veel duurder, en je hebt een HDTV nodig als je deze al niet had staan. Daarbij kun jij je huiswerk niet op een 360 doen, dus je hebt tóch een PC of laptop (duurder) nodig.

Draad van het verhaal, het maakt niet zoveel uit. Verzin eens wat andere argumenten t.o.v. pc gaming.
en je hebt een HDTV nodig als je deze al niet had staan.
Nee, je kunt ook gamen op een CRT TV. Dat het op een HDReady en een FullHD TV beter uit ziet betekend niet dat je hier op moet overstappen.
games kosten €15-€20 per game meer,
Bij de meest recente tittels bij oudere tittels is het prijsverschil kleiner.
accessoires zijn veel duurder
Als je de accessoires van de fabrikant koopt wel. Als je van andere fabrikanten koopt is het verschil kleiner.
Daarbij kun jij je huiswerk niet op een 360 doen, dus je hebt tóch een PC of laptop (duurder) nodig.
Op een PS3 wel als je Linux geïnstalleerd hebt.
Nee, je kunt ook gamen op een CRT TV. Dat het op een HDReady en een FullHD TV beter uit ziet betekent niet dat je hier op moet overstappen
Helaas, een next-gen console op een CRT buis noemt met contraproductief, zeker in de context van deze discussie.

En vervolgens noem je twee dingen die niet alleen vanzelfsprekend zijn, maar ook bijzonder weinig toevoegen aan je standpunt.
Sorry iedereen hier boven maar als ik op dit moment besluit te gaan gamen en een PS3 koop dan hangt die TV er al... Mn 20+ inch monitor om op een PC te kunnen gamen moet ik helaas nog aanschaffen... Wat mij op het volgende voordeel brengt.. ik heb geen ruimte in huis voor een bureau, woon in een mini appartement in A'dam.. (gebruik gewoon een macbookje voor mn 'huiswerk') maar een console kan ik zo aansluiten!

@Pliskin:

Als jij het "Back in the day" voor elkaar kreeg om voor 1000 euro een PS3 rip off te bouwen die echt gelijkwaardig is dan eet ik spreekwoordelijk mn schoen op.. En je kan wel zeggen dat je wellicht een nieuwe tv moet aanschaffen maar dat geld ook voor een monitor.
Je vergeet even dat Sony 'back in the day' zwaar verlies leed op de PS3, dus natuurlijk kon je niet iets vergelijkbaars voor die prijs kopen.
Games zijn imho ook vaak leuker/groter/mooier..

Linux op je PS3 is een beetje een non-argument.. ;)
Voor mij is hét argument gebruiksgemak.
Bij een pcgame moet je installeren, in veel gevallen ook registreren en hopen dat je niets over het hoofd gezien hebt bij het lezen van de minimum configuratie.
Bij een console laad je de disc en je speelt binnen de kortste keren. Geen gedoe met niet-compatibele hardware, tegenwerkende drivers,...
Dat is de reden waarom ik jaren geleden het hele zootje verkocht heb en met de opbrengs een PS1 kocht. Toegegeven, het was in de periode van win95/win98 en ongetwijfeld is het gebruiksgemak op pc veel verbeterd maar bij een consolegame weet je zeker dat die gaat werken.
Je kan gewoon linux draaien op een (dikke) PS3 hoor !
Als je veel gamed is een console gewoon rip-off, is beter voor casuals die niet vaak games kopen of veel accessoires wensen. hc gamers kopen beter lekkere gamepc van €800 en na 3jaar een keer graka vervangen.
Het gaat er hier (blijkbaar) om dat consoles duur zijn t.o.v. pc's..
1. Je kan geen realistische vergelijking trekken .
2. Het gaat met name om de speelervaring (heb ik me laten vertellen :))

En voor 800 euro kan je echt niet lekker 3 jaar gamen hoor.. heb je misschien net een pc voor die leuk een spelletje draait (lang niet vergelijkbaar met een console van dezelfde periode) maar waar blijft dan toch die Windows licentie? Spel is gratis? Reken in elk geval 1 spel mee, dat is ook zo bij de PS3. Monitor? en als we zo toch beginnen bureau, stoel?

Ik heb geen consoles maar als ik zou gaan gamen wist ik het wel lekker op de bank.. aan mn tv (die er al hangt)..

edit:
enne al dat gedonder met kapotte drivers, virussen... 8)7

[Reactie gewijzigd door Incr.Badeend op 2 december 2009 16:52]

Ook op je pc kun je het console "downscale" trucje toepassen, ook over 6 jaar kan je "super mega core i7 platform met 8GB geheugen etc. etc" nog steeds betere beelden produceren op een hogere resolutie dan die ps3 + een vaak betere spelervaring + een breed scale aan opties die ontbreken op een console...

downscalen is schering en inslag op consoles, dat werkt ook op pc's, je moet immers geen appels met peren gaan vergelijken (nu al lopen alle "next-gen" consoles flink achter)

Dan lijkt die 500 euro voor een ps3 (toen deze uitkwam) + 1000 euro voor een plasma/tft tv (ik behoud mezelf dezelfde creatieve rekenvrijheid voor als jou) toch maar magertjes aangezien het verder een relatief nutteloos stuk hardware is..

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 2 december 2009 14:43]

De PS3 en PS4 kunnen heus wel naast elkaar blijven staan.
Als er een PS4 op de markt komt, betekend het niet gelijk dat alle ontwikkelaars alleen daarop overstappen.

Mocht Sony dit doorzetten, is en blijft het de keuze van de gebruiker of ze gaan overstappen of niet.
Ik zou zeggen, kom maar op met die PS4.
Tijd zat om te sparen de komende 2 à 3 jaar.

En er is niks mis met de weergave, maar het kan altijd beter, mooier, meer Anti-Aliasing etc.
Allereerst mooi dat als dit inderdaad klopt er weer een grote stap vooruit word gemaakt.

Daarnaast vind ik 6 jaar meer dan lang genoeg.

Een game pc upgrade je toch ook om de 1 a 2 jaar ?

En om de weergave nu geweldig te noemen... als de ps4 er is lijkt de weergave opeens een stuk minder.

Hopelijk kan je met de ps4 dan wel gewoon gamen op 1080p, waar dat nu eigenlijk altijd op 720 blijft steken.
Wacht even, je zegt dus dat sony nog niet met een opvolger zou moeten komen, maar je gaat het ding wel kopen omdat ms nog niet met een opvolger komt? Zie je de tegenstrijdigheid? :)
want ik denk dat microsoft nog wel een tijdje bij de 360 blijft.
Waar baseer je dat op?
Wat is er mis met de huidige behalve de leeftijd...? helemaal niks.
Het struikelpunt is het maximale uit de console persen... tot op heden en naar verwachting tot 2012 geloof ik niet dat men de PS tot 100% gaat belasten.

Marketing technisch de PS2 uitfasseren en de PS3 en PS4 op de markt brengen in 2012 zou een slimme zet zijn. Laten we Sony niet becritiseren maar afwachten wat de PS4 ons gaat brengen, ik denk dat Sony ons wederom gaat verassen met a lot of awesome ;)
Dat 100% belasten is ongeveer het meest gehoorde fabeltje van alle generatie consoles.

Grote ontwikkelaars, en zeker Sony zelf halen al vanaf het begin van de lancering het maximale wat ze op dat moment kunnen uit de PS3, waarom zullen ze kracht niet gebruiken? Het probleem is niet dat ze kracht niet gebruiken maar dat ze naarmate de console ouder wordt en ze hem beter leren kennen steeds meer truckjes, development kit updates en optimalisatie kunnen inbouwen waardoor ze toch steeds wat verder kunnen komen. Dus ze komen ongetwijfeld met nog mooiere games, maar dat is echt niet omdat ze eerder niet 100% van de kracht gebruikten, dat zijn fabeltjes :).
want ik denk dat microsoft nog wel een tijdje bij de 360 blijft.
Ik heb anders laatst toch een artikel gelezen dat Microsoft eind 2011 begin 2012 ook een nieuwe console gaat uitbrengen.

En dat hoop ik zelf tenminste ook, want ik hoef geen Playstation 3.
Vind de games die daarop uitkomen toch minder dan voor de 360, en ben niet echt overtuigd dat de playstation nu echt zoveel beter is dan de Xbox 360.
Misschien ligt het aan mij, maar FGN ziet er nou niet bepaald uit als een gerenommeerde website, met 5 forum members en enkel een paar posts in het guestbook ziet die website eruit alsof hij gisteren uit de grond gestampt is.

Eerst zien..
We hebben ook niet voor niets aanhalingstekens om de kop geplaatst :-)
En dus is het journalistiek verantwoord? Sorry hoor, maar jullie mogen je gaan schamen. Een serverchip, 567mm2 op 45nm, geloof je het zelf? En als GPU een PowerVR chip? Die dingen zijn bedoeld voor mobiele telefoons! Dit soort bullshit kun je toch niet serieus op een gerespecteerde en invloedrijke nieuws-website zetten?
Ja uiteraard, kudo's aan T.net dat dit uberhaupt gevonden is :)
nee bestaat weer sinds 16 oktober
Da's ook niet bepaald oud :)
Ik dacht altijd dat de nieuwste PS4 straks over een jaar of 4 de nieuwste Cell processoren zou bevatten met wel tot 32 cores op 1 chip. Da's ook makkelijker met het BC maken van de console naar PS3 games denk ik. Of misschien lazeren ze gewoon nog een cell naast dat beest van een processor op het mobo?
Ik denk dat hier wel duidelijk word waarom Sony niet voor de Cell kiest in de PS4:

nieuws: IBM staakt ontwikkeling Cell-processors

;)
Dit bericht hoeft niet te betekenen dat de Cell niet meer ontwikkeld wordt.

Er waren 3 partijen bij de Cell ontwikkeling betrokken Sony, Toshiba en IBM.
voor zover ik weet is de ontwikkeling van de cell processor recentelijk gestopt, dus dat lijkt me erg onwaarschijnlijk (staat ook een stuk over op tweakers). Overigens lijkt me wel dat er al mensen over de ps4 aan het nadenken zijn, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze al zover gekomen zijn dat ze precies weten wat ze in hun console willen hebben, gezien het nog zo'n 3 jaar (en dan zonder de overschrijding van de deadline waar ze bij sony/playstation wel een handje van hebben) duurt voordat ze gemaakt gaan worden.

Overigens zie ik het nut nog niet heel erg van een ps4, maar dat zal over 3 jaar wel anders zijn.
Ik dacht altijd dat de nieuwste PS4 straks over een jaar of 4 de nieuwste Cell processoren zou bevatten met wel tot 32 cores op 1 chip.
Dat kan nog steeds het geval zijn de nieuwe processor gebruikt "Power7-architectuur" de huidige Cell BE gebruikt Power architectuur voor de twee power cores. Dat hier nog SPE units bij zitten doet niets af aan de architectuur.
OK, nu heb ik dus echt niet genoeg verstand van processoren, cores, threads, etc.
En deze chip ken ik ook niet, maar ze gaan zichzelf toch niet weer enorm in de vingers snijden met obscure technologie?

En dan de PowerVR gpu. Is dit gewoon een andere fabrikant dan Nvidia en Ati maar wel gebruik maakt van dezelfde technieken als deze fabrikanten, of wordt dit ook weer iets compleet anders?
En dan de PowerVR gpu. Is dit gewoon een andere fabrikant dan Nvidia en Ati maar wel gebruik maakt van dezelfde technieken als deze fabrikanten, of wordt dit ook weer iets compleet anders?
De PowerVR technologie is heel anders dan de AMD/ATI en de NVidia technologie. Gewoon anders maar per definitie niet slechter.

De PowerVR technologie wordt veel gebruikt in mobile devices en in de inkoop US15W chip van Intel die ingekocht is bij Imagination Technologies.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 2 december 2009 13:09]

Gewoon anders maar per definitie niet slechter.
Je zal mij dat ook niet horen beweren, maar wat ik me wel afvraag is, hebben ze dan niet op zitten letten bij Sony?

Er is zoveel kritiek geweest op de PS3 omdat er zo lastig voor te ontwikkelen is en dan zouden ze het nu gewoon nog een keer doen? Schijt aan de developers, we doen lekker waar we zelf zin in hebben.
Ik snap niet zo goed waarom Sony third party developers op kosten wil jagen door ze met iedere console weer op te zadelen met nieuwe technieken.

(nu zijn dit natuurlijk maar geruchten, dus voor hetzelfde geld zit er een intel octocore ofzo in de ps4, maar toch)
Er is zoveel kritiek geweest op de PS3 omdat er zo lastig voor te ontwikkelen is en dan zouden ze het nu gewoon nog een keer doen? Schijt aan de developers, we doen lekker waar we zelf zin in hebben.
Ik vraag me af waar het probleem echt ligt? IMO ligt het veel meer bij de opleidingen. Er wordt voor het overgrote deel met Microsoft omgevingen gewerkt via Visual studio.

Zo goed als geen assembly geen GPU en DSP programmeren.

Als een automonteur niet om kan gaan met een hedendaagse auto omdat er zoveel elektronica in zit kan hij uiteindelijk twee dingen doen.
Of zich aanpassen of een ander passend beroep zoeken.

Precies het zelfde geldt IMO voor IT of je past je aan of je stopt.
Ik snap niet zo goed waarom Sony third party developers op kosten wil jagen door ze met iedere console weer op te zadelen met nieuwe technieken.
Dit verhaal geldt puur en alleen voor de game engine. Als je deze hebt maakt het niet uit of je voor de xbox of de PS3 een spel ontwikkeld.
Je kan het zo zien, maar aan de andere kant is zo'n GPU in een console stoppen de perfecte manier om alternatieve technieken in een markt te introduceren. Men beweert dat tile based deferred rendering gpu's veel effectiever zijn dan hetgeen ATi en nVidia ontwikkeld, laat ze dat dan ook maar bewijzen.
Er is zoveel kritiek geweest op de PS3 omdat er zo lastig voor te ontwikkelen is en dan zouden ze het nu gewoon nog een keer doen?
Dat valt of staat met een goeie SDK uitbrengen voor de console. De gamecube van Nintendo had hetzelfde euvel, de Wii echter, had Nintendo direct een hele goeie SDK voor.

Daarnaast zijn straks alle consoles PowerPC architectuur, dat maakt het waarschijnlijk voor ontwikkelaars nog makkelijker.

Dus, in de console wars is IBM de lachende partij in de coulisen, op voet gevolgt door ATi. ( PowerPC / Cell in alle 3 de consoles, ATi GPU's in de 360 en Wii)
Het probleem met PowerVR is dat het zich heel anders gedraagd van de AMD/NVidia GPU's. En dat betekent dat je enorm veel problemen gaat krijgen wanneer je multi-platform wilt werken.

Op dit moment zijn de archictecturen van XBox, PS3 en PC qua gpu concept redelijk gelijk. En dat maakt het makkelijk om spellen voor alle drie de platformen te ontwikkelen. Met PowerVR ga je waarschijnlijk dusdanig afwijken, dat wat op de PS goed werkt, waardeloos is op PC en Xbox, en viceversa.

Hoewel single-system spellen soms als voordeel worden gezien, kan het commercieel ook een heel groot nadeel zijn. Want de ontwikkelkosten zijn daarmee relatief hoger dan wanneer je voor alle drie de grote platformen kunt ontwikkelen.
alle mobiele apparaten met een 3d gpu er in zijn van PowerVR volgens mij
dus het is wel redelijk bekend bij de game makers alleen op een iets kleiner platform.
Obscuur is de Power architectuur niet, PowerVR ook niet. Wel minder bekend.
Iedereen die 10 jaar geleden bezig hield met 3D kaarten zal toch wel zeker PowerVR kennen... ? (vroeger was het: 3DFX, nVidia, Ati, PowerVR, Matrox, Rendition, etc?)
PowerVR draait heel lang mee ook al is het minder bekend.
De wat ervarener tweakers kennen het nog van de Matrox M3D die destijds concurreerde met 3dfx VooDoo kaarten.
Omdat jij het niet kent wil niet zeggen dat het obscuur is. Zowel de xbox360 als de Wii gebruiken een PowerPC CPU, en de Cell in de PS3 bestaat ook een uit Power CPU + 8 SPE's.

Alle programmeurs zijn dus ondertussen al lang bekend met programmeren voor Power en PowerPC, de overgang naar een nieuwe Power CPU zal dus vele malen makkelijker zijn als bij de Cell waarbij gebruik maken van de SPE's iets totaal nieuws was.
Leuk om nieuws rondom een eventuele opvolger van de huidige PS3 te lezen.

Vraag mij echter wel af, indien de speculatie correct is, waarom Sony ervoor zou kiezen een nieuwe playstation te introduceren zo kort na de PS3. Ik meen dat tussen de PS2 en de PS3 zo'n 10 jaar verschil zit.

Daarnaast hoop ik dat de nieuwe CPU efficiënter geprogrammeerd kan worden dan de huidige cell processor in de PS3; zal het potentieël van de cpu zeker ten goede komen;-)
Nee, er zit geen 10 jaar verschil tussen de PS2 en de PS3. De PS2 is najaar 2000 in Nederland geïntroduceerd en de PS3 is najaar 2006 geïntroduceerd. Daar zit dus 6 jaar tussen.

Volgens het bericht komt de PS4 in 2012. Als ze dat dan in het najaar doen is de cyclus mooi constant. Steeds 6 jaar tussen een nieuwe console.

Wel heeft Sony gezegd dat de PS3 10 jaar moest meegaan en dat doen ze dan op precies dezelfde manier als nu voor de PS2, daar komen ook nog steeds spellen voor.

edit: Ja..dat is toch precies wat ik zeg..?

[Reactie gewijzigd door pizzaislekker op 2 december 2009 14:14]

Klopt, want Sony heeft gezegt, dat de PS3 gewoon 10 jaar mee zal gaan.
Dus wat dat betreft heb je gelijk.

Sony heeft nooit gezegd, dat er binnen 10 jaar geen opvolger komt.
En de PS2 leeft in feite ook nog steeds, en dat is nu bijna precies 10 jaar geleden.
Tussen de PS2 en PS3 zit 6 jaar en 8 maanden om bijna precies te zijn, 4 maart 2000 en 6 november 2006.
Als ze nu dus 2012 'melden' kunnen ze een klein jaar vertraging oplopen en dan zit er nog steeds net zo veel tijd tussen...
Maar wie heeft ooit de eis gesteld dat de tussentijd minimaal even lang moet zijn? :)

Alweer 4 jaar oud, time flies when you're having fun!
En om even door te zagen: Maak van GT6 een launch title, weet je zeker dat er 10 jaar tussen zit! }>
200 double precision-Gflops lijkt mij niet heel veel. Hoeveel is dat in vergelijking met een C2D of een I7?

De huidge videokaarten halen tegenwoordig al in de terraflops.
De I7 op 3.2Ghz zit rond de 70Gflops

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/FLOPS

Maar het ligt eraan welke variant je hebt, want de I7 heeft nogal wat overclock potentie.
Het voordeel van de i7 (en core2) is wel dat ze totaal niets in hoeven te leveren om over te gaan van single precision naar double precision. De i7 behaalt 70Gflops onafhankelijk van de nauwkeurigheid.

Een GTX285 daarentegen haalt in de Tflops voor single precision, maar zakt terug naar 100Gflops voor double precision. Hetzelfde geld voor de Cell, zeer sterk in single precision, maar kan absoluut niet met double overweg.
Of je googled op core i7 gflops?
Volgens wiki zit een i7 965xe op 70, dus ja 200 is best wel rap ja.

Edit: nadeel van tussen het werk door op je foon reageren, te laat :P

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 2 december 2009 13:29]

Geloof ik niet, een i7 920 @4,0/4,2 haalt dat niet eens :P (60/65GFlops)...
Eerder genoemde bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/FLOPS

Daarin zie je dat er een verschil zit tussen Piek-GFLOPS en werkelijke GFLOPS. Daar kan een heel flink verschil in zitten. De werkelijke GFLOPS kan de helft zijn van de piek-GFLOPS. Wat jij noemt is de werkelijke waarde van jouw setup. Gemeten met LinX zeker?
Nu hoop ik toch dat ze backwards compatible blijven. Dat was het grote minpunt van alle niet-eerste-generatie-PS3's, en het lijkt me ook best wel zuur om de PS3 games alweer achter te laten.
Als ze met de PS4 komen, lijkt het me heeeeel waarschijnlijk dat ze de PS4 backwards compatible maken.
Waarom de PS2 emulatie gestopt was, geen idee.
Misschien om de PS2 verkoop gestimuleerd te houden ofzo.
Maar ze kunnen het niet maken om de PS3 games niet backwards compatible te maken op de PS4.
PS2 Emulatie is in mijn ogen gewoon geschrapt om kosten te besparen.

Het blijft een beetje frappant dat de PS2 nog steeds zoveel word verkocht voor die €100 dat het apparaat kost. Ik bedoel, een Xbox360 Elite is soms al te koop voor €188 bij de media markt :+
PS2 emulatie is vooral gestopt omdat ze (remakes van) PS2 titels aan wilden gaan bieden via PSN.
Nee, de eerste PS3's hadden zowel de PS2 CPU als de GPU. Latere hadden nog maar één van beiden waardoor software emulatie mogelijk was. De nieuwste heeft geen van beide meer. De PS3 is door zijn heel andere architectuur niet in staat de PS2 volledig te emuleren dus is backwards compatibility geschrapt bij de nieuwste modellen. Gewoon een kostenbesparing dus. De Remakes hadden ze anders ook wel kunnen maken, Nintendo doet dat ook.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True