Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 94 reacties

De PlayStation 3-versie van Unreal Tournament 3 draait minder snel dan de pc-variant. Volgens ontwikkelaar Epic is dat met opzet zo gedaan om dezelfde reden dat er niet cross-platform gespeeld kan worden.

UT3 PS3 coverVolgens Mark Rein van Epic gebeurt het vaker dat er een verschil in snelheid tussen de pc- en de console-versies te zien is en vormt dit geen probleem. 'Je ziet het verschil ook als je Halo op de pc speelt; op de Xbox draait het langzamer. Voor elk platform moeten we compromissen sluiten. Games moeten op consoles langzamer zijn omdat je vingers niet zo precies zijn als je hele arm, right? Voor mij als consolespeler zijn de snelheid en de beweging precies goed', aldus Rein in een interview met Spong.

Rein verklaarde ook nog dat Epic en Microsoft er nog niet uit zijn hoe ze met mods om zullen gaan bij de Xbox 360-versie. 'Het netwerk van de Xbox 360 is gesloten, dus hoe krijgen we de mods daar?' In het slechtst denkbare geval gaat Epic de beste mods selecteren die vervolgens door Microsoft gecertificeerd moeten worden voor ze via Xbox Live beschikbaar komen. Sony heeft vanaf het begin gezegd dat zijn netwerk open is, volgens de vice-president van Epic Games: 'We moeten ze nageven dat ze het inderdaad volledig gesteund hebben. Het lijdt geen twijfel dat deze mate van modding nooit eerder mogelijk was op een console.'

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (94)

Mods van een game downloaden op je console, het moet niet gekker worden.

De verschillen tussen PC's en de consoles worden (helaas) steeds kleiner
Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat er virussen etc voor consoles verschijnen :)
Die zijn niet nodig,consoles worden vanaf de fabriek al brak geleverd :+
Ik begrijp ook niet waarom je hierover klaagt, als console bezitter is het toch alleen maar positief dat je nog langer van je dure game kunt genieten...
@ Noodle & Dre:

Omdat gamen op een console vroeger lekker simpel no-nonsense was. Meer dan 10 jaar geleden hadden we een atari 2600: je stopt de cartridge er in, zet de console aan en kan meteen beginnen. Dan was echt een stuk handiger dan die pc zooi van tegenwoordig, waar je eerst een half uur aan het installeren ben, daarna een half uur aan het updaten en daarna nog een kwartier aan het configgen voordat je eindelijk kan beginnen. Consoles zoals de xbox 360 hebben steeds meer last van die ongebruiksvriendelijk pc gaming cultuur. Updates voor je dashboard, updates voor je games, profiles en live-account aanmaken, ze proberen je zelfs msn door je strot te rammen. Om het maar nog niet eens te hebben over de van de pc gebruikelijke foutmeldingen als je weer eens iets heb gedaan wat niet al te standaard is (vooral bij het opslaan van data) en andere software problemen. Give me a break. Consoles moeten gewoon weer terug naar die oude no-nonsense gameplay; cd erin en gaan.
Als dat betekend dat je geen mods in een spel hebt, so be it. Als ze al die onzin er uit laten en weer een simpele console maken kan het ook ineens een stuk goedkoper, en koop je gewoon een paar spellen extra van het geld wat je daarvan overhoudt, zodat ze minder snel gaan vervelen, ipv al die software updates.
Ik begrijp je frustratie.

Als je het simpel bekijkt is het, net als vroeger, nog steeds een dvd er in stoppen en spellen maar. Je hoeft niet bang te zijn dat het spel niet werkt omdat je hardware configuratie niet up-to-date is.

En over die updates, ja dat krijg je nou eenmaal als je je console aan het internet hangt. Eigen keuze. Je kan gwn je 360 en/of PS3 gwn niet aan het internet hangen en dus steeds 'ouderwets' gamen.

Doordat 9 van de 10 spellen tegewoordig online mogelijkheden hebben, komen er veel bugs aan het ligt itt vroeger. Je laat veel mensen samenspelen wat natuurlijk de netcode en complexiteit van het gehele spel moeilijker maakt voor de ontwikkelaars. De meeste updates voor spellen zijn dan ook puur gericht om het online gedeelte te verbeteren. Er is ook niet voor niks een beta voor Halo3 en COD4 online geweest, omdat het over het algemeen veel complexere code is.
Nou ik denk niet dat mijn PC meer vermogen heeft dan de PS3, maar het gaat erom dat ik met mijn muis in een kortere tijd meer prezisie kan uitvoeren dan met mijn duimen op de PS3, en dus moet de PS3 versie ietsje langzamer lopen.
Ja het het gaat heir niet om FPS time demo.
Maar om de speed van de gameplay.
Het is vooral de curser die langzamer van links naar rechts beweegd en andersom, ik vraag me alleen af of je het dan over seconde hebt?

Het is volgens mij te vergelijken met keyboard turnen en met de muis omdraaien in een first person shooter.

Vraag me dan af wat er gaat gebeuren als je keyboard en muis aan PS3 hangt!

[Reactie gewijzigd door Devilsworld op 7 december 2007 08:51]

Ik denk ook niet dat het gaat om de snelheid van de cursor, die zal waarschijnlijk hetzelfde blijven, maar de snelheid van de gameplay ligt gewoon lager. De snelheid van beweging is opzich ook niet langzamer bij het besturen via een controller, maar wel de precisie. Probeer maar eens een headshot op een flinke afstand te maken met een sniperrifle unscoped met je controller, dat gaat met een muis toch veel makkelijker omdat de arm-hand-oog co÷rdinatie gewoon veel sneller werkt dan oog-vinger co÷rdinatie.
Volgens mij had ik toch ergens gelezen (een tijdje terug) dat er een muis en toetsenbord voor de PS3 beschikbaar zou zijn.

Als ze dit eenmaal hebben zouden ze toch wel cross-platform kunnen, helaas nu niet meer door de verschillen in snelheid.


Maar op de PC is het ook makkelijker om te dodgen (als dit uberhaupt lukt op de console met een controller) en makkelijker om jezelf te boosten met een rocket of die pump gun. Ik zie dit nog niet gebeuren op een console, tenzij ze de muis en toetsenbord ervoor beschikbaar stellen.
Tja, een ontwikkelaar moet keuzes maken. Een PS3 werkt prima met een USB muis en keyboard, maar om nu elke PS3 bezitter min of meer te verplichten om een muis/keyboard aan hun console te hangen is nogal rigoreus. In dit geval heeft Epic er gewoon voor gekozen om het produkt zo goed mogelijk voor iedere PS3 bezitter te maken. Vrij logisch imho :)

(En hiermee haalt Mark Rein meteen de wind uit de zeilen van figuren die altijd op zoek zijn naar "grote" verborgen issues van games, zoals "doesn't run on true 1080p!" etc.) Want er zou weer een kleine rel ontstaan als iemand het verschil in framerate zou meten ;P
Je kunt via USB een toetsenbord en muis aansluiten inderdaad. Grappig is dus dat je als toetsenbord/muis gebruiker op de PS3 een enorm voordeel hebt t.o.v. controller gebruikers omdat e.e.a. dus langzamer draait op de PS3.

[Reactie gewijzigd door NLxAROSA op 7 december 2007 09:12]

Met de 'goeie ouwe' UT (2000?) kon een serverbeheerder zelf de spelsnelheid instellen, volgens mij konden ze dat in dit geval ook beter doen. Er zjin mensen die met keyboard / muis spelen op de PS3, die zouden de gewone snelheid wel kunnen doen lijkt mij.
UT99.exe, heilig, nog steeds "best played game" op LAN parties die ik zie (random parties)
Het is wel logisch inderdaad, want met controllers is het veel moeilijker om heel snel en goed te mikken :) Kijk met de wii kan het nog wel aangezien je daar gewoon wat mee moet oefenen, maar met de xbox360 en ps3 heb je geen/een klein beetje bewegingssensoren erin zitten en moet je toch nog bijna alles met de stickies doen.
Je vingers zijn minder precies dan je hele arm? Wat is dat voor onzin? Ik kan toch echt beter schrijven als ik een pen in m'n vingers heb dan wanneer ik hem aan m'n arm tape.
Schrijf maar eens zonder je arm te verplaatsen, dat gaat je niet echt goed lukken denk ik :).

Maar ze bedoelen dat vingers icm analoge pookjes minder accuraat zijn dan hele hand + arm met een muis.
Dat lukt wel degelijk, je kan dan alleen korte zinnetjes schrijven. Je arm heeft niets met de precizie te maken, maar met het verplaatsen van je hand.

Maar goed, ik weet dat ze dat bedoelen, maar ik zeg dat dat niks met je vingers te maken heeft. Dat ligt puur aan het invoerapparaat, dus de pookjes of een muis. Pookjes zijn gewoon minder accuraat, je vingers niet.

Of wou je beweren dat je, als je het pookje met je arm beweegt ipv je duim, ineens veel preciezer gaat schieten? :P
Het probleem is dat je met je muis een verplaatsing uitvoert, terwijl je met je pookjes verplaatsingssnelheid aanstuurt. Het afgeleide in de tijd dus. Dit is natuurlijk zo gedaan omdat je pookjes niet kan verplaatsen in een statisch veld.

Verder gaand in deze analogie: wat zou het geven moesten de pookjes de verplaatsingsversnelling aansturen? Dat zou pas rottig zijn om te leren besturen. ;) Alhoewel dat niet zou lukken, aangezien een versnelling van nul niet betekent dat de snelheid nul is. Er zou daarnaast dus een snelheidreset knop moeten bestaan om dit concept te kunnen gebruiken. Wow. :)
Wel grappig dat ze het over de PS3 hebben maar het eigenlijk ook voor de 360 geldt.
Mjah, maar de 360-versie is nog niet uit...

Misschien is dit nieuwtje aan het licht gekomen doordat mensen de twee bestaande versies (PS3 en PC) naast elkaar vergeleken?
@Maria

Wat is dat nou ***** natuurlijk schrijf je met je vingers makkelijker maar op een console is het toch echt moeilijker. Ik gebruik toch ook niet het voorbeeld: Met je arm kan je harder gooien met je vingers -_-'' dat is gewoon een verkeerd voorbeeld.
Anders maak je jezelf er even boos om.

Zowel voor schrijven als voor schieten op een console heb je precizie nodig. Je vergelijking met hard gooien heeft daar niets mee te maken.

[Reactie gewijzigd door Maria_von_Trapp op 7 december 2007 10:36]

Bij Halo was het idd goed te merken toen de pc versie uitkwam. Deze sprak mij ook veel meer aan dan de xbox versie :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True