Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Epic topman Mark Rein heeft laten weten dat de PS3-versie van Unreal Tournament 3 op de hardeschijf van de spelcomputer te installeren is. De installatie is niet essentieel, maar scheelt wel aan laadtijd.

Mark ReinDe installatie plaatst vaak geraadpleegde bestanden op de harde schijf van de PlayStation 3, waardoor ook de texture streaming sneller kan verlopen, meldt Rein op het officiŽle UT3-forum. De disc is overigens nog steeds nodig om het spel te spelen. De gamer zal 3,5GB hardeschijfruimte moeten inruilen voor de korte laadtijden. Rein geeft aan dat het spel ook zonder installatie goed draait vanaf de blu-ray dics en dat de laadtijden meevallen.

Epic, de ontwikkelstudio van Mark Rein heeft naast Unreal ook Gears of War ontwikkeld. De PS3-versie van Unreal Tournament 3 zal het eerste kwartaal van 2008 verschijnen. De pc-versie arriveert nog dit jaar op 23 november 2007.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Mark Rein heeft naast het bedenken van de Unreal-reeks ook de engine gecreŽerd en is topman bij Epic
Rein is marketing man. Tim Sweeney heeft de engine gebouwd initieel (Sweeney is zeg maar de Carmack van Epic Games).
Ik snap wel waarom het zo in het artikel staat, gewoon verkeerd gelezen op Wikipedia:
Mark Rein is vice president of Epic Games, creators of the Unreal Engine and the Unreal game franchise.
'creators' doelt op Epic Games, niet Mark Rein (dan had het ook enkelvoud moeten zijn).
Volgende keer beter lezen. ;) @ nieuwsposter
hahahaha :D Wat een blunder idd...

Iedereen weet toch dat Sweeney de man achter de unreal engine is...
Ik niet hoor ;) En mijn moeder niet en mijn vader niet en mijn......

Ik speel unreal al vanaf dag 1, betekend nog niet gelijk dat ik weet wie de man achter unreal is ;)

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 15 november 2007 13:34]

Verder is Unreal bedacht door Cliff Bleszinski en James Schmalz.
En de topman bij Epic is Mike Capps. Rein is VP (net zoals Jay Wilbur).

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 15 november 2007 12:09]

Ze hebben die PS3-HD teruggebracht van 60 naar 40 of 20 omdat die 60 veel te groot was. Gaan ze dit soort dingen doen :?
Als je een 20GB HD heb dan zit dat geval binnen 2 tellen vol!

Gelukkig heb ik nog steeds de 60GB versie... kan ik tenminste nog wat op kwijt :)
Dat ze 'dit soort dingen' gaan doen, is alleen maar een fijne ontwikkeling.
De gebruiker heeft ZELF nog altijd de keuze om wel/niet 3,5GB van de HD te gebruiken, om het laden sneller te maken.
Als je je ruimte liever aan andere dingen wil besteden, speel je het gewoon zoals elk ander spel, met langere laadtijden.

Kortom, erg fijn dat deze optie mogelijk is, voor de mensen die graag een beetje schijfruimte willen inruilen voor kortere laadtijden :)
Je kan toch ook gewoon niet installeren? En met 40GB kan je in principe 8 games installeren (als we 5GB/game rekenen), speel jij soms 8 games tegelijkertijd? Als je een beetje wist op momenten dat je iets niet meer speelt kan je dit makkelijk bijhouden.
vergeet de savegames niet, en andere zaken die ook op de hd worden geinstalleerd...
Ik denk niet dat savegames tientallen megabytes (laat staan gigabytes) groot zullen zijn. Met ongeveer 2 tot 4 MB per screenshot, moet je er ook nog minstens 250 maken om een GB te bereiken...

Er zullen vast en zeker mensen zijn die dit willen, maar ik heb het gevoel dat dit over het algemeen geen probleem zal zijn voor de storage...
Ik weet niet of je vaak games speeld, maar savegames zijn tegenwoordig vaak enkele 100en mb's groot.
die ben ik anders nog niet zo snel tegengekomen.
Op de xbox360 zijn veel savegames slechts 60KB groot. Andere savegames rond de 4MB. Alleen Halo3 neemt bij mij meer dan 100MB in beslag omdat die de hele gameplay opneemt om later terug te kijken.

Ontopic: Ik hoop verder dat de consoles in de toekomst niet te veel op pc's gaan lijken met het hele installeren gedoe. Nu is het nog optioneel, maar misschien over een paar jaar is het verplicht. Wat is de volgende stap? Drivers installeren? uitgebreide GFX instellingen?
Ik wil op een console juist niet te veel kunnen instellen, dat leidt alleen maar af van het gamen.
Laadtijden boeien me ook niet zo, je moet toch af en toe kunnen drinken en een peuk kunnen draaien.
Ik wil juist met een console gamen omdat het simpel disc erin en spelen maar is, met de meest optimale instellingen. Dat is juist de kracht van een console. Dat een game ongemerkt de harde schijf gebruikt voor cache of delen van een game installeert maakt me niks uit, zolang ik er maar geen last van heb.

(Intern zijn het onderhand gewone pc's, maar daar wil ik als gebruiker juist niks van merken.)

[Reactie gewijzigd door KneppaH op 15 november 2007 14:53]

Nee niet omdat 60 te groot was |:(
De prijs moest omlaag, en gezien de enorme verkoop boost na de prijsverlaging was het een goede zet (ook al ging iedereen voor de 60gig starterspack :) )
Je kan ze ook altijd zelf vervangen, staat gewoon in de handleidign hoe je dit moet doen. Een 80GB schijf heb je al voor 50 euro.
Kun je er geen exterene hd aan hangen dan?
dat is idd ook mogelijk, kheb er thuis 1 aan hangen. ;)
dat is mogelijk via usb en er zijn ook adapters om een 3.5 incher direct via de gewone 2.5inch aan te sluiten(wel de hd in een extern kassie douwen offcourse)
Ik ben het met nieuwveen eens dat dit een erg slechte ontwikkeling is, maar niet zozeer om de aangegeven reden.

De kracht van een console (voor mij) is 'plug and play', geen gezeur, geen gezeik, als ik een game uit de kast pak dan speelt deze in 1x, geen install nodig, geen ruimte op me HD maken als die vol zit, etc.

Nu begint het nog met een optie om te installeren, straks is het verplicht en ben je eerst 10-30 minuten bezig 3 dvd's te swappen om alles te installen op je 360/ps3. Nee dank je, dynamische cache tot daar aan toe, maar een 'install' optie, nee.
Leest niemand dan echt goed?!? Er staat toch heel duidelijk dat het een optie is, dus het is nog steeds mogelijk om het vanaf BR te spelen. Waarom zou dit een slechte ontwikkeling zijn? Lekker makkelijk voor de ongeduldige mensen onder ons.
Een optie is een keuze. En die moet je maken. (Te)veel keuzes = stress. Mensen willen niet kiezen, ze willen gamen. Dat zeggen die mensen. En ik ben het hartgrondig met ze eens. Dat verhaal over die 360 cache kende ik nog niet, maar dat klinkt wťl interessant.
Games 'installeren' terwijl je wilt gamen kan je ook stress van krijgen :)

Dus het is alleen maar mooi van epic dat het een optie is.
Texture streaming, tja dat heb je wel nodig met die krappe 256MB videogeheugen in de PS3
Get your facts straight, de GPU heeft beschikking tot 448MB geheugen: 256 MB GDDR3 @ 650MHz en 192 MB XDR DRAM @ 3.2GHz.
correctie het is: de GPU heeft beschikking tot 512MB geheugen: 256 MB GDDR3 @ 650MHz en 256 MB XDR DRAM @ 3.2GHz.
LOL ja en textures swappen met je RAM is zooooooooo vlug :O 256 MB GDDR3 is alle videogeheugen die het ding heeft.

DingieM's stelling slaat idd kant nog wal want swappen met RAM is veeeeel sneller dan swappen met de HD, maar dan nog.
God of war doet het met 32MB ram en leest altijd van DVD op een PS2. Zie jij daar texture limitaties of anderzijds ellende met laden van disk? Full framerate, en geen laadtijden vooraf, alles wordt in-game gestreamed van dvd

het is gewoon zo dat je slim moet programmeren. Veel textures kun je nl. genereren, en op een PS3 is dat kinderspel voor een SPU. Ook kun je textures ingepakt laten staan in mainmem, en ze uitpakken wanneer nodig door een SPU.

[Reactie gewijzigd door EfBe op 15 november 2007 12:55]

4MB videogeheugen zelfs.
Is dit nieuw dan? oblivion zet 4 gb op je hd, heavenly sword 2.5 en zo zullen er wel meer zijn.
Nee dit is niet nieuw maar het is wel nieuw dat je er voor kan kiezen dat vind ik wel zo netjes voor degenen die hun HD al vol weten te krijgen
Tis ook niet nieuw, Folklore heeft precies t zelfde met ongeveer 1GB aan ruimte. Sneller laden maar voor de rest precies dezelfde performance. (heb t spel zelf)
Dat is een mooie ontwikkeling. Bij de XBOX360 kunnen ze dit haast niet maken, omdat niet elke XBOX360 een HD heeft.

Ook mooi om te horen dat het spel niet veel beter zal lopen, maar alleen de laadtijden versnellen. Denk en hoop dat UT3 wel redelijk optimaal geprogrammeerd voor de PS3 gaat worden.
Kan perfect bij de xdoos aangezien het hier om een optionele mogelijkheid gaat, grootste pijnpunt voor gebruikers zou wel zijn dat er slecht een 20GB schijf in zit bij de meesten waarvan al 7GB is ingenomen.
Ik had echter over Assassin gelezen dat MS verplicht tot het persen van alles op 1 dvd, zonder harddisk gebruik. Of is dat ietwat overdreven.
Beetje overdreven denk ik. Blue Dragon staat op 4 dvd's en Lost Oddyssey komt geloof ik op 5. En de reden dat Ubi moeite had met de game plaatsen op 1 dvd lag niet zozeer aan de grootte van de game maar meer aan alle languagepacks (dankzij Europese landen die te belazerd zijn om Engels te leren) die er ook nog op moesten.

Ook komen er volgens mij wel games waarbij een HD verplicht is, ik dacht GTA IV (correct me if I'm wrong)

[Reactie gewijzigd door ocmerius op 15 november 2007 12:30]

dankzij Europese landen die te belazerd zijn om Engels te leren
Eh... ja. Men had dus ook meerdere schijven kunnen gebruiken, maar kon of niet goed onderhandelen met Microsoft, of men was te cheap om ff een extra disc te gebruiken. :)
Voor de Xbox 360 kunnen ze dit soort oplossingen voor de snelheid wel toevoegen lijkt me.
Zolang de optie maar optioneel is en dat de snelheid zonder hd ook acceptabel blijft.
nieuw misschien niet maar gewoon een melding (nieuws voor de UT-Fan) hetgeen ik mij wel zit af te vragen als de laad tijden zowiezo al meevallen waarom zou je die dan toch nog op je HD zetten? Ik mag hopen dat het game vlekkeloos draait van op het schijfje...

in alle geval respect naar de man in questie zijn Engine wordt toch door wat games gebruikt.
Feit: Leessnelheid vanaf HDD is groter dan vanaf disc.
Tijdens het spelen zul je het verschil niet merken, maar de laadtijden voor levels zullen korter zijn als je ze vanaf HDD kan laden, mooi dat ze die mogelijkheid dan benutten toch?

[Reactie gewijzigd door Minnema op 15 november 2007 12:21]

Waarom? Sneller is beter als het om laadtijden gaat. :)
Dit is echt een slechte ontwikkeling, ze moeten de games gewoon beter optimaliseren.
En niet het probleem van een slecht ontwikkeld product naar een andere opslag medium verplaatsen.
Dit is helemaal geen slecht programmeer werk maar gewoon een keuze voor nog meer performance (lees korte laadtijden). De hd is gewoon sneller als de br-drive.
Je hebt een keuze meer niet. Als je slecht programmeer werk wilt moet je bij Titanquest of neverwinternights 2 zijn.
Even wachten heh,

Unreal en slecht programmeerwerk in 1 zin?

De unreal engines staan er om bekent voor de enorme kwaliteit en de enorme optimalisatie.
Was de oorspronkelijke bedoeling van een console niet dat er je een spel in rost en gaat spelen? Gebruikers die keuzes hebben om iets wel of niet te installeren? Nu gaat het een spelletje, straks misschien om hele configureerbare applicaties?
Dus je kan dit spel met muis en keyboard spelen op je PS3?
Dat is correct.
Online is het ook nog eens een optie van een server om mensen met keyboard en muis toe te staan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True