Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Sony heeft de prijs van de developmentkit voor de PlayStation 3 met bijna de helft verlaagd. Het bedrijf heeft verder beloofd de prijs verder te verlagen als daardoor meer studio's games voor de console gaan ontwikkelen.

PlayStation 3 (kleiner)De zogenoemde PlayStation 3 Reference Tool gaat nu over de toonbank voor 7500 euro in Europa, 950.000 yen in Japan of 10.250 dollar in Noord-Amerika. Sony hoopt dat hierdoor meer gamestudio's spellen gaan ontwikkelen voor de PlayStation 3. Mocht het in de toekomst nogmaals nodig zijn dat de prijs van de Reference Tool naar beneden bijgesteld wordt, dan zal Sony dat in overweging nemen.

Verder heeft het bedrijf laten weten dat de developmentkit zal worden uitgebreid met software van SN Systems. Het gaat onder meer om ProDG, SN Distributed Build System, SN Linker en SN Compiler. Tot slot heeft Sony programmeerfunctionaliteit aan het Debugging Station voor de PS3 toegevoegd.

Volgens Don Reisinger, weblogger bij C|Net, heeft Sony een zeer goede beslissing genomen door de prijzen van de devkit te verlagen. Volgens Reisinger had de verkoop van de PS3 het afgelopen jaar hoger kunnen zijn als er, zoals wel het geval was voor de Xbox 360 en de Wii, veel games beschikbaar waren geweest. Door het goedkoper worden van de devkit kunnen ook kleinere gamestudio's spellen gaan produceren voor de PlayStation 3, wat weer tot hogere verkopen zal leiden, aldus Reisinger.

De PlayStation 3 is inmiddels een jaar op de markt; het apparaat werd op 11 november 2006 in Japan geïntroduceerd. Sindsdien is de console ruim 5,6 miljoen maal verkocht, zijn er iets meer dan tweehonderd games voor de PS3 uitgebracht en is 60 miljoen keer een stukje content gedownload via het PlayStation Network.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Iemand een linkje naar meer info over devkits voor de wii, 360 en PS3? Lijkt me wel leuk om misschien eens met wat collega developers een game te bouwen voor de console :) Als het qua prijs een beetje te doen is, is dat wel een leuk projectje :)
Vergeet het maar. Een devkit kun je niet zomaar kopen, die moet je licenseren bij de consolemaker. Daar zit een relatief streng acceptatieproces aan vast, dus als je daar komt met je "leuke projectje", dan wijzen ze je vriendelijk de deur. Voorgaande gamedevelopment-ervaring is zeker een pre :).

Het beste wat je kunt doen is een PC game maken, en daarmee bij Sony of MS aankloppen voor resp. een PS3 of Xbox 360 port. Dat is voor jou tevens ook het goedkoopste - PC development kost veruit het minst (hardware is relatief goedkoop, geen last van dure TCR testing en licenties, de meeste programmeurs hebben ervaring met het platform) en dat maakt het een goede testbed voor je game. Als dat goed loopt kun je overwegen om de stap naar de console te maken.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 november 2007 21:50]

Zoals .oisyn zegt, koop je niet zomaar een devkit, zeker niet voor een hobbyprojectje.

Als je eens wilt hobbyen met vrienden, overweeg dan eens XNA voor de Xbox 360? Dan kun je voor een schappelijk bedrag zelf developpen voor de 360 met Visual C#, en wie weet vindt MS het leuk genoeg om er wat mee te doen (er staat me bij dat er al 1 of enkele Live Arcade titels uitgegeven zijn die voortkomen uit XNA, of dat ze dat iig van plan waren).

Zie de faq. Als ik de tijd ervoor had, zou ik het wel eens proberen.

edit: ja als je wilt uitgeven... maar als je eens voor de lol wilt gaan developpen, dan $100 per jaar.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 19 november 2007 23:56]

Naast al het andere commentaar:

De spellen die je op een devkit kan maken (al kan je er al één krijgen) zijn niet af te spelen op een retail console. Ook andersom: retail spellen zijn niet af te spelen op een devkit.
Sony was de duurste om voor te ontwikkelen. Met dit prijspeil zitten ze net onder de prijs van een 360 devkit, maar bij Sony ben je er nog niet met alleen de hardware helaas.

Het is nog wel altijd ong. 3x zoveel als een Wii devkit :)

Overigens, naast devkits hebben ook veel consolemakers ook test/debug-kits waar je goed op kan ontwikkelen voor veel interessantere prijs.
Overigens, naast devkits hebben ook veel consolemakers ook test/debug-kits waar je goed op kan ontwikkelen voor veel interessantere prijs.
Ik vind dat met de nieuwe generatie consoles vies tegenvallen. Met de Wii heb ik geen ervaring, maar met de testkits van de 360 en de PS3 kon je niet debuggen. Volgens dit nieuwsbericht krijgt de PS3 testkit nu ook debuggingmogelijkheden, wat idd heel gunstig is (dan hoeft iedere programmeur eindelijk eens niet zo'n bakbeest van een PS3 devkit op/onder z'n tafel :P en het scheelt een hoop in kosten). De 360 testkit is leuk voor artists, maar als programmeur die regelmatig op het platform werkt heb je er eigenlijk niets aan.
Wii weet ik ook niet zeker, de DS heeft alleen devkits maar die zijn relatief goedkoop die kan je op ieders buro neerzetten.
Op de PS3 met de 2.0 SDK moet het tegenwoordig wel kunnen en volgens mij kan je met de oude 360 testkits ook nog wel een beetje debuggen, maar niet alles (geen PIX bijv). Uit de nieuwe testkits heeft MS wel het eea verwijderd.
Overigens met onze game hebben we hier helemaal geen last van en we gebruiken bijna allemaal testkits :)
De "oude" testkits waren gewoon devkits met een testkit stikker erop, want ze hadden nog geen aparte testkits. 't Grappige was, toen wij destijds devkits wilde bestellen kon dat niet want ze waren op. Er waren nog wel "testkits", wat dus eigenlijk gewoon devkits bleken toen we ze kregen. Go figure 8)7. Scheelde wel een hoop geld, hoewel we ze uiteindelijk weer moesten inruilen voor echte testkits :P.

Met de nieuwe echte testkits kun je praktisch niets behalve unsigned code runnen. Runnen vanuit een debugger is een no go.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 november 2007 12:16]

aha, dat verklaart ook waarom de spellen tegenwoordig zo vol met fouten zitten, geen debugger.. ;)
Maar kan me zeker voorstellen dat ontwikkelen zonder (fatsoenlijke) debugging nogal lastig kan zijn, vindt het zelf zo af en toe ook klote om te debuggen met de UnrealEngine, was het allemaal maar zo simpel als met VB6 debug & continue, maar deze functionaliteit zou weer (compleet) terug zijn in Visual Studio 2008 wat dus betekend dat het inprincipe ook voor XNA te gebruiken is..
XNA is ook de reden dat wij met de testkits prima uit de voeten komen ;)
het is niet de SDK wat het ontwikkelen voor de sony duur maakt, maar meer het feit dat het een erg complex proces is, athans complexer dan voor de Wii of voor de 360 waardoor het gewoon meer tijd en dus manuren kost om een game te maken.
Fout.. De complexiteit waar men altijd over praat is de content, niet de code zelf.. Voor de 360 en de PS3 is het vele malen duurder om content te maken dan voor de Wii, puur omdat de 360 en PS3 WEL details weer kunnen geven..
Zoals Goodielover al aangaf, de aanschaf van een SDK is zelfs voor een redelijke kleine studio peanuts als je dat vergelijkt met wat de ontwikkeling en realisatie van een game komt kijken. Denk aan de hoeveelheid manuren die zelfs in een simpel spelletje gaan zitten, alsmede de kosten die gemaakt moeten worden om het spel fysiek in de winkel te krijgen (drukken van de game, doosje, hoesje) En aangezien een SDK toch redelijk wat jaren mee kan (en daar dus talloze games mee gemaakt kunnen worden) valt de daling in prijs te verwaarlozen.
Aan de ene kant heb je gelijk, maar aan de andere kant koop je ook niet maar 1 devkit. Als de console je main development platform is, dan betekent dat in de regel dat elke programmeur een devkit heeft en elke artist een testkit. Het scheelt trouwens dat de testkit nu ook debugging features gaat krijgen, waardoor niet iedere programmeur meer over een devkit hoeft te beschikken. Het is dan idd maar een eenmalige investering en in vergelijking met een jaarloon voor al je personeel valt het best mee, maar het blijft een flinke hap geld.

Ik vind SDK trouwens een rare term hiervoor. Als je naar de betekenis van de afkorting kijkt zou je het idd zo kunnen interpreteren, maar in de industrie heeft niemand het over de hardware als je over een SDK praat, maar juist om de libraries (platform API e.d.) en softwaretools (debugger, profiler, etc). De hardware heet gewoon een "development kit", en zo staat het ook in het originele artikel.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 november 2007 21:37]

zouden ze dit niet ook doen omdat ze door de slechte verkoop bang zijn dat ze (nieuwe) 3rd party developers verliezen? of zou iniedergeval het aantal developers samenhangen met de verkopen? als ik een developer zou ik in eerste instantie voor de console kiezen met het meeste personen binnen je doelgroep.

[Reactie gewijzigd door VgTto op 19 november 2007 20:24]

Slechte verkopen... tov de Wii? Het is niet echt een vergelijk en men denkt de Xbox in maart te evenaren qua verkoopcijfers. Dus zo slecht doet Sony het nog niet. Ze verdienen dan niets aan de console, maar dat is niet eens de opzet van de PS3.
Dus om de verkoop te simuleren lijkt me niet, tevens hij is goedkoper ja, maar qua prijs is ie nog steeds niet op een niveau dat een beetje hobbyist ermee kan spelen. Ik vraag me dan nog steeds af wat de bedoeling is met het terug dringen van SDK kit.
Dat zegt men voortdurend dat men het niet mag vergelijken, maar waarom niet?
Omdat Nintendo een veel breedere markt aanspreekt?
Omdat Nintendo een totaal ander console concept heeft?
Omdat Nintendo veel lagere prijzen hanteerd?
Omdat veel xbox360 en ps3 bezitters naast die console nog een Wii hebben?

Feit is dat de Wii zelfs een groot deel van de hardcore gamers heeft kunnen overtuigen. De Wii moet het niet hebben van graphics of physhics maar de Wii spreekt wel degelijk dezelfde markt aan als de PS3 en de Xbox360. En dat is nu te merken met berichtgevingen van de laatste tijd. Microsoft en Sony worden geforceerd hun prijzen te verlagen en hun diensten uit te breiden om beter te kunnen concureren. En daar hebben wij als consument alleen maar voordeel bij.

Zegt een tevreden Xbox360 gebruiker.
of ze hebben gewoon eerst de SDK kit overpriced aangeboden? want als ik het bericht zo lees lijkt het erop dat ze meer voor minder gaan aanbieden. Enige waar ik bang voor ben is dat er meer rotzooi op de markt komt, voor de grote bedrijven met een groterbudget zal dit maar een relatief kleine verandering zijn.
Het is niet altijd zo dat alleen kleine bedrijven met rotzooi op de markt komen, au contraire :)
Kleinere bedrijven hebben meestal idd minder financiele middelen, echter betekent dit juist dat ze meer moeite moeten doen om hun koppie boven water te houden.
Voor de hobbyist is hij zeker nog niet, maar een relatief kleine game studio zou nu bijvoorbeeld wel een psn game kunnen ontwikkelen tegen een lagere investering. Al zou daarvoor een nog iets goedkopere psn only SDK mischien meer voor de hand liggen, daar zou ik zelf ook intresse in hebben.
Mwoah ik denk dat Sony best winst zou willen maken op de PS3 of in iedergeval niet veel verlies (zie de verkoopprijs origineel) maar ze zijn nu wel genoodzaakt de prijzen aan te passen.

Of is men nog steeds in de waan dat de PS3 goed aan het presteren is? Vergelijk het natuurlijk met het succes van de PS en PS2. Sony is enorm achteruitgegaan in alles met de PS3. De laatste tijd is het wel beter geworden maar ik denk niet dat Sony deze generatie gaat winnen zoals de vorige 2 dus wel.
We zullen zien OF PS3 het gaat overleven. Ik ben te vreden over het apperaat en de Games die ik nu heb. Zoals CoD3 en CoD4.

Daarnaast is het gratis online gamen en niet als XBOX betaald. Voordeel tov XBOX ;)
Je ziet ook steeds meer betere games uitkomen dan in beginnen. Ben wel mee eens dat het nog steeds verdomd weinig games zijn.
Nou, tis maar wat je een voordeel noemt. Omdat XBL betaald is wordt er ook veel aandacht aan gegeven etc en hoor je echt van iedereen dat er geen betere online service is...
Nintendo verslaat momenteel allles en iedereen. Alleen de xbox kan momenteel behoorlijk meekomen. Sony heeft in deze generatie de plak volledig mis geslagen (voor alsnog ). Natuurlijk is het niet de opzet om te verdienen aan de console maar aan de spellen. Nu ik dit typ herinner ik me dat Nintendo 50 euro winst maakt per verkochte Wii. Dat was ook niet de opzet.
Als je winst moet maken op de games moet je zorgen dat zo veel mogelijk partijen zo snel mogelijk games kunnen leveren op je platform. Iets wat de wii en xbox momenteel goed onder de knie hebben. Sony mist helaas de welbekende boot.
Kwatongen zullen hierweer een teken aan de wand zien echter de waarheid is dat ze bij de PS2 ook de SDK een jaar later in prijs hebben laten zakken.
Ik speculeer slechts maar ik vermoed dat Sony hiermee wil proberen de concurentiestrijd met Xbox Live aan te gaan. Live is immers behoorlijk succesvol en levert leuke winst op.
Sony zou zich ook op dit segment kunnen begeven echter hebben ze lang niet zo veel van die kleinere spelen beschikbaar. Microsoft levert gratis/spotgoedkope tooling voor op Windows om voor Xbox Live spelen te maken hetgeen helpt dit soort games op hun platform te krijgen, Sony probeert met een dergelijke prijsverlaging ook de drempel lager te maken voor producenten om Live-achtige games te maken.
Ik krijg het gevoel dat het vooral een marketing acties is om de PS3 weer in het nieuws te krijgen.
¤7500 is niet veel geld als je bedenkt wat de totale ontwikkelkosten van een game zijn.
De opbrengsten van de games maken dit meer dan goed.
De prijs van de SDK heeft bij deze niveau's geen invloed op de beslissing om ook PS3-versies uit te brengen.

Het lijkt me ook iets waar prima over te onderhandelen is met Sony. Daar komt elke serieuze gamestudio wel uit met Sony. Volgens mij is het meer een kwestie van willen dan van het geld.
Ja inderdaad, dat bedacht ik ook toen ik het net las. Maar stel nou dat je een erg kleine studio bent die vol met ideeen maar zonder geld zit? Ontwikkelkosten voor een (ik noem maar wat) game as bust a move of guitar hero zijn nou niet echt hoog denk ik, weinig code die geschreven moet worden, niet heel veel verschillende 'levels' etc. IN tegenstelling tot bijv. Mass Effect en Assasins Creed waar wel erg veel tijd en gold in zit.

Misschien komen die mensen nu beter aan hun trekken.

[Reactie gewijzigd door Pozo op 19 november 2007 20:52]

Er zijn idd ondertussen al redelijk veel kleine "originele" spellen op PSN gekomen zoals Everyday shooter en Flow. Everyday shooter is bijvoorbeeld door 1 iemand helemaal zelf geschreven. Het zou geweldig zijn als er nog meer van dit soort originele, low budget en goedkope spellen verschijnen op PSN.
Het lijkt me sterk dat die 7500 euro de doorslaggevende factor is voor kleine bedrijven. Als je in een bedrijf dit geld niet kan missen dan sta je volgens mij op de rand van een faillisement. De SDK staat al bekend als zeer ongebruiksvriendelijk dus dat zou een enorm risico inhouden voor deze bedrijven.
1 SDK is niet genoeg. Een beetje game studio heeft al snel een developer of 10 a 20 in dienst. Ze zullen niet allemaal een SDK nodig hebben, maar 1 is bij lange na niet voldoende. :)
Ik wilde net gaan zeggen dat 7500 euri (of zelfs het dubbele) mij niet eens zoveel lijkt voor een SDK voor een console, maar als je dat meerekent dan kunnen de kosten inderdaad snel oplopen waardoor het voor kleinere developers snel moeilijk of zelfs onmogelijk wordt.
hhhm, die 7500 euro investering is net zoveel als de gemiddelde maand-kosten van 1 (beginnende) developer. Het aantal developers maakt dus niet uit, het bedrag blijft bijna verwaarloosbaar in het totale ontwikkeltraject.

(Ik heb het over de kosten, niet over wat die developer in z'n handjes krijgt)
12x 7500 is bijna 100.000¤, ik hoop dat je met me eens bent dat dat wat veel voor een beginnende developer is?

Een hobby/beginnende developer krijgt misschien 15¤ per uur wat neer komt op zo'n ¤28800 misschien is het zelfs wel ¤50.000,- (maar bijna 30¤ pu lijkt me ook redelijk aan de prijs)

(waardoor de kosten in perspectief weer hoger worden)

Voor een beginnende developer kun je met 10 mensen voor de pc een prima gamepje maken in een jaar.

Kosten aan loon: ¤300.000,-, tel daar 10 devkits voor de PS3 bij op à 15000 (originele prijs) dan kom je op ¤450.000,- toch wel 50% meer (en ok ok, er is ook nog zoiets als computers, ps3's, huur van het pand e.d.) maar ik denk dat je zo ziet dat het toch een redelijk fors bedrag is.
Je vergeet belastingen. Belastingen belastingen.

In België:
45% op wat je verdient.
Nog eens een goei 10% werkgeversbijdrage.

Bruto kost uurloon is bv 30 euro => loon in de pocket is 13.5 euro. De loonkosten zijn een veelvoud van de bedragen die een werknemer ontvangt...
Ben ik het mee eens voor Europa. Maar in landen als China of India ligt het allemaal wel wat anders.....
Ik zou zeggen, ga je gang. Begin een bedrijf als het allemaal zo goedkoop is.
Geef de devkit gratis en vraag een klein percentage als het spel slaagt met een maximum van de normale defkit prijs. Zo kunnen ook de hobbyisten kleine games maken in hun vrije tijd, het beschikbaar stellen via SOny downloads en voor een zahct prijsje verkopen. Zo is iedere partij blij en kan iedereen er wat aan verdienen.

200 games tot nu toe, is 1,5 miljoen euro, alsof ze het daar van moeten hebben. Gut gut.

Beetje laat zo voor de feestdagen, er komt voor de feestmaand dus geen game extra meer uit. Ik denk dat de Xbox360 met zijn verbeterde versie, 65nm core, het nog het beste weg gaat komen, ook vanwege de HDMI poort nu. Ik ga er nog een nachtje over slapen of ik nog wel een console neem, de laatste tijd komen er veel te goeie games op de PC uit. Dan maar nog ff geen Halo3 :)
De hobbyist kan prima uit de voeten met XNA in het geval van MS en de linux install bij de PS3. Die hebben echt geen devkit nodig want full-blown games maak je als hobbyist toch niet, want dan heb je het over miljoenen-budgetten en een hoop personeel.
Probleem is alleen dat bij de Linux install (nog steeds) geen fatsoenlijke toegang tot de RSX hebt (en ik meen zelfs niet tot alle SPU's), het is dus maar te hopen dat Sony toch een fatsoenlijke OpenGL driver vrij geeft voor de PS3 (of complete toegang tot de RSX) en toegang tot alle SPU's, dan hebben we er werkelijk iets aan..
Oh ik dacht onlangs gelezen te hebben dat toegang tot de RSX toch mogelijk was op een bepaalde manier? Toegang tot alle SPU's (behalve 1, maar die heb je als game ook niet) kon al een tijdje.

Ah ja: http://wiki.ps2dev.org/ps3:rsx en http://forums.ps2dev.org/viewtopic.php?t=8364

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 november 2007 22:55]

Mocht het in de toekomst nogmaals nodig zijn dat de prijs van de Reference Tool naar beneden bijgesteld wordt, dan zal Sony dat in overweging nemen.
Sony bepaalt zelf of het nogmaals nodig is om de prijs van de Reference Tool naar beneden bij te stellen. Als het nodig is om de prijs van de Reference Tool naar beneden bij te stellen, dan overweegt Sony dat niet. Dan doen ze dat gewoon.
Fijn dat op deze manier relatief kleine studios er ook mee aan de haal gaan, en zodoende er meer games voor de PS3 op markt komen. Alleen ben ik wel van mening dat de PS3 op dit moment gewoon een aantal 'killer' games moet hebben zich niet zozeer moet focussen op 'het PS3 rek' vol te krijgen met vele nieuwe games, waarvan 90% ports cq troep is.
Waarom kunnen ze voor een devkit wel een fatsoenlijke wisselkoers aanhouden maar voor een gewone console niet? :(

$10.250 / ¤7500 = 1,36 (komt enigzins in de buurt van de huidige wisselkoers van 1,46)
$500 / ¤600 = 0,83!!!

edit: hoe wordt hier tegenwoordig in godsnaam gemodereerd?

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 20 november 2007 00:59]

Simpel, de markt is is kleiner dan de consumenten markt. Dus waarom zoveel marge op je product weggooien als de consument het toch wel koopt?
Zou die prijs voor de sdk echt zo veel uitmaken? Dat vraag ik me dus echt af, ik ben niet thuis in de ontwikkeling van games en de gehele games industrie maar het lijkt me gewoon zo vreemd.

Je leest zo vaak dat top-games miljoenen kosten om te ontwikkelen, ik neem aan dat een kleine release ook relatief duur zal zijn. Ik denk dat je dan spreekt over bijkomende kosten die ongeveer 5 keer hoger zijn dan de SDK (schatting), is die SDK dan echt zo doorslaggevend bij de platformkeuze? Kan iemand mij dat misschien uitleggen?

Ik ga er overigens van uit dat de SDK's van Microsoft en Nintendo ook in die orde van grootte liggen, ik neem aan dat je niet voor 500 euro een SDK hebt.

Edit\ Aargh, dit lijkt een beetje op een dubbelpost, is het niet, daarnaast is die vraag nog niet concreet beantwoord :)

[Reactie gewijzigd door Maks op 19 november 2007 23:11]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True