Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

EA Chicago, verantwoordelijk voor de vechtspellen Fight Night en Def Jam, sluit de deuren. De meeste van de 146 medewerkers worden ondergebracht in andere studio's van Electronic Arts.

EA topman Frank Gibeau geeft in een uitgelekte verklaring aan dat de studio sinds de opening in 2004 drastisch gegroeid is, maar dat de winst op de games daarbij achterblijft. EA is weliswaar bereid om creatieve risico's te nemen en voor langere tijd te investeren in mensen en projecten, maar elk project moet volgens hem uiteindelijk wel een redelijk rendement opleveren.

Het is nog niet bekend wat voor invloed dit op de eventuele vervolgen van Fight Night en Def Jam heeft. Het laatste deel van Fight Night verscheen in december 2006 voor de PlayStation 3 onder de naam Fight Night: Round 3. In het boksspel kan er gespeeld worden tegen legendes zoals Muhammad Ali en Oscar De La Hoya. De laatste editie van Def Jam verscheen in maart 2007 tegelijkertijd op de Xbox 360 en PS3 met Def Jam: Icon als titel. De speler houdt in deze game straatgevechten met bekende rappers, waarbij rekening gehouden moet worden met de omgeving en de muziek.

Def Jam: Icon (links), Fight Night Round 3 (rechts)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Nou, zeker Def Jam was anders een aardig succes hoor En Fight Night was als een van de weinige bokstitels sowieso van waarde in een industrie waar alles steeds meer hetzelfde wordt. Maar goed, het gaat niet om de games die uitgebracht worden, maar het rendement. Kennelijk ging er teveel geld naartoe in verhouding tot wat het opleverde. Dit zegt niets over de kwaliteit van de games an sich. Hooguit over de verkoop- en productieresultaten. Dat er na drie jaar niets meer uitgekomen is dan twee games plus wat vervolgen hierop, kan EA als te beperkt zien; ervan uitgaande dat de investeringen erin niet naar verhouding waren.
Het is nog niet bekend wat voor invloed dit op de eventuele vervolgen van Fight Night en Def Jam heeft.
Kotaku melde gisteren dat de ontwikkeling van de Fight Night-franchise is overgeheveld naar EA Vancouver. Zie hier. Het lijkt er dus op dat daar gewoon sequels van zullen verschijnen.

Wat er met de Def Jam-serie gaat gebeuren is nog niet duidelijk.
Er is al zo'n groot bericht uitgelekt dat er voor het eind van het jaar meer studios op de schop genomen gaan worden, en met name EA Mythic is daarbij in het vizier gekomen en waarschijnlijk wordt iedereen van het Ultima Online team eruit gegooid of anders gedwongen overgeplaatst naar een andere stad. Quality assurance van UO was in iedergeval van de een op de andere dag opgeheven en mensen werden gewoon op straat gezet.
Dit zijn waarschijnlijk ook de gevolgen van al dat gekopieer en gedownload. Ontwikkelaars zullen zich dus steeds meer gaan richten op de grootste titels die zij hebben. Als een titel niet genoeg opbrengt dan is het studiootje dicht...

Jammer, maar EA heeft er wel een handje van om spellen zwaar te melken, als ze nou eens een keertje een Fifa-jaartje overslaan kunnen ze dat geld steken in Fight Night ofzo.
Fight Night is de beste sportserie die EA heeft. Het probleem is echter dat boksen de massa niet echt aanspreekt. Die spelen liever FIFA (terwijl daar wél betere alternatieven voor zijn) of Tekken / DOA om te vechten. Fight Night hebben veel spelers niet eens een kans gegeven. Al mijn vrienden zijn inmiddels verslaafd aan Fight Night, omdat ze het bij mij hebben kunnen zien en proberen. Zelf was ik ook pas met de serie in aanraking gekomen omdat ik het eerste deel voor een tientje kon bemachtigen.

[Reactie gewijzigd door PHiXioN op 7 november 2007 14:55]

I second that! Een van de betere titels
fight night is een erg leuk spel... je kan FP boxen, en de geluids effecten plus grafics zijn ook niet verkeerd.
een leuk boxspel, waar je veel uur zoet met kunt zijn... ook kun je oline wat ook veel uren zoet maakt.

jammer dat de deuren gesloten worden. Ik denk dat als er een vervolg komt, dat het toch invloed heeft op de game... dat het toch anders word.

Def Jam vind ik persoonlijk niks.. weinig zeggend spel, beetje met bekende namen straatvechten... een echt tacties box spel is daarin tegen wel interessant :)

[Reactie gewijzigd door reflexie op 7 november 2007 13:29]

De stand van wereld 2007, ook winst maken is niet meer genoeg, nee je moet VEEL winst maken....
Sorry hoor, maar wat is er in hemelsnaam mis met deze instelling? Van een bedrijf nota bene!

Jij zal neem ik aan, toch ook voor een (gelijke) baan gaan met een hoger salaris? Reken daarbij even niet secundaire voorwaarden mee, en ook niet 'gezelligheid', ga er voor het gemak voor uit dat deze gelijk zijn... Ga jij daadwerkelijk tegen jezelf zeggen "Geld verdienen is genoeg, ik wil NIET VEEL geld verdienen"...?
Rendement is het woord.
En dit is hetzelfde bedrijf dat enkele dagen geleden aangaf dat de prijzen van games veel lager moesten zijn?

Raarrrrr...
Lagere prijs en meer aantallen... Een bewezen strategie waarmee je meer omzet kan behalen, indien je idd meer aantallen verkoopt.
lage prijs en meer verkoop is bv ook interssant als je flink kunt besparen op de ontwikkeling van zulke spellen, of erkende 'kaskrakers' hebt, bepaalde 'namen' die garant zijn voor goede verkopen... Het 'risico' is namelijk wel groter als de verkopen laag blijven.

Om die reden denk ik dat EA dit soort spellen eerder 'afstoot', omdat het redelijke niche-markten zijn.
Spellen voor een specifieke, kleinere interesse-groep die waarschijnlijk eerder bereid zijn een hogere prijs te betalen, maar waar een lage prijs niet zo snel resulteerd in direkt meer verkopen.

jammer zou zijn als men daardoor, om de kosten te beperken ook direkt meer inzet op standaard spellen die vooral 'veel-van-hetzelfde' is ... die kun je dan wel tegen een zeer lage kostprijs maken en tegen lage kosten op de markt zetten ... waarbij die paar 'verkoophits' direkt je winst genereren...

Voor de veelzijdigheid van het game-aanbod zou dat echter erg jammer zijn
Hoe zit het dan met de mensen van AKI? Die werkten vroeger aan hele populaire spellen zoals WCW vs NWO: Revenge. Die werkten nu mee aan de def jam serie, die in mijn ogen echt matig tot slecht was. Die oude worstelgames van ze zou ik graag terug zien. Die waren veel leuker dan de bagger die er nu uitkomt.
Def Jam serie matig en slecht?

Wtf Def Jam waren de beste worstelgames op de markt!!! Het kan best zijn dat de sfeer/cultuur van hiphop je niet aanstaat, maar geloof me dit waren echt supervette topgames!

Behalve Icon, want daar heeft AKI niet aan meegewerkt en was dan ook een langzame baggerzooi...
BRON????
JA die uitgelekte verklaring dunkt me :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True