Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties
Bron: EA

Gamestudio Electronics Arts heeft er een extra tijdsbesteding bijgevonden in de vorm van het verkopen van in games voorkomende muziek. Via de EA Trax-site van het bedrijf kan muziek die in EA-games is verschenen, worden aangeschaft.

Fender Centrino In de meeste gevallen wordt de geïnteresseerde evenwel doorgelinkt naar Apples iTunes-store; het gaat dan zowel om muziek die voor een game is hergebruikt als om speciaal geschreven - of bewerkte - nummers, zoals bijvoorbeeld Snoop Doggs versie van de Doors-klassieker 'Riders on the Storm' uit Need for Speed Underground 2. In een aantal gevallen treedt de gamestudio zelf als verkoper op; daartoe is het dochterbedrijf EA Recordings opgericht waarmee de branchevervaging richting platenlabels een meer formele vorm heeft gekregen. De ontwikkeling betekent een nieuwe stap in de evolutie van gamesmuziek, waarvan al duidelijk was dat die steeds belangrijker wordt, niet enkel voor gamers en games maar ook voor artiesten: de gamesindustrie heeft zich immers ontpopt als dankbare afnemer van 'underground' bands.

'Omdat onze cultuur steeds mobieler wordt hebben muziekliefhebbers om een centrale plek gevraagd vanwaar ze onze gamemuziek met zich mee kunnen nemen', zo verklaart muziekmarketeer Steve Schnur van EA de stap. Die roept evenwel een interessante vraag op, namelijk waarom naast de game de sound- of gametrack ook nog eens aan gamende muziekliefhebbers zou moeten worden gesleten. De game bevat immers de muziek, en er mag worden aangenomen dat de koper ervan al rechten heeft betaald voor de soundtrack. Natuurlijk speelt dezelfde kwestie bij soundtracks van films, maar het verschil is dat films, in tegenstelling tot games, niet altijd in de huiskamer belanden. Hoe dan ook, een extra inkomstenbron uit de verkoop van audiotracks is zakelijk natuurlijk te prefereren boven het inbouwen van een functie in games om muziek naar een mp3-speler over te pompen. Een extra prikkel om gamers over de streep te trekken om muziek aan te schaffen is overigens het aanbieden van niet eerder uitgebrachte versies van tracks.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Dit gaat niet goed komen; nu gaat EA bepaalde songs keihard gaan hypen in games en weetikwat om ze dan te kunnen verkopen voor hun eigen.
[sarcasm]ja schandalig, een bedrijf dat probeert geld te verdienen![/sarcasm]
Dat ze geld verdienen maakt mij niet uit, het is de manier waarop.
Als je 2 mediums(sp?) in hand hebt en je gebruikt de ene om met de andere geld te verdienen vind ik dat niet kunnen.

bv. als een bedrijf reclameborden, radio en TV in handen heeft kan die praktisch alles verkopen, hoe slecht dan ook; ze hebben namelijk toch alle informatiekanalen in handen.
Je vergeet internet even. Aangezien een bedrijf nooit heel het internet in handen kan hebben heeft ie dus ook nooit alle informatiekanalen.
Voor de mensen die geen tv kijken of radio luisteren (zoals ik) heeft zo'n bedrijf vrijwel niks.
Dat is net zoiets als zeggen dat Microsoft geen echt monopolie heeft. Voor technisch belegde mensen kan Linux een alternatief zijn dus Microsoft is helemaal niet zo machtig. Je moet wel rekening houden met statistiek. Er zijn een heleboel mensen die televisie kijken daarom betalen bedrijven ook zo gruwelijk veel geld om 30 seconden hun product te mogen verkopen.
.....kan die praktisch alles verkopen, hoe slecht dan ook...
Ik ben het met een hoop mensen hier eens, maar deze...

Als je slechte games uitbrengen koop je die toch gewoon niet? Als ze Kwalitatief Uitermate Teleurstellende muziek uitbrengen, dan koop je die toch niet? Ondanks alle reclame en andere exposure?

Of koop jij wel CD's van Britney Spears, omdat ze toevallig zo goed gepromoot worden?
@adrianb:

meervoud van medium is media ;)
[comunism]Ja schandalig, een bedrijf dat probeert geld te verdienen![/comunism]
Ja en? Dat gebeurt soms ook met films. Er komt niet altijd kwaliteitsvolle muziek uit voort maar niemand verplicht je om die nog eens te kopen hé. En zoveel te beter als er goede muziek uit voort komt.
Maar was dat niet al lang zo? Zelfs voor Command&Conquer 1 is er al een soundtrack te vinden, alleen nu hebben ze dus een officieel 'label' er voor.
Muziek in games krijgt al heel wat meer playtime dan muziek op bijvoorbeeld de radio. Goede zet dus
goede zet?, het is al erg genoeg dat (EA) games geen eigen muziek meer krijgen. zo krijg je veel minder sfeer in een game, maar ach, EA heeft liever dikke contracten dan passende sfeermuziek.

als je 'n nummer al in meerdere aangeschafte games zit mag je er nog eens extra voor gaan betalen als je het zonder de game wil luisteren ... wat mij te denken zet, in zo'n game zitten meer dan 50 nummers, los aanschaffen kost meer dan de game inc. nummers :?
Ah.. dus jij vindt dat soundtrack CD's van films dan ook maar niet mogen...
extra tijdsbesteding ? Extra inkomstenbron zal je bedoelen :7
Ze zullen er misschien niet Megaveel aan verdienen, maar wel veel naamsbekendheid, als ze nu ook nog goeie muziek uit gaan geven :P( In tegenstelling tot de games :P)
Ik begrijp al dat commentaar op EA niet mbt slechte games.. Want als EA altijd slechte games uit zou brengen, waarom zijn ze dan wel ongeveer de marktleider en blijft iedereen toch wel de spellen kopen..
Omdat het een vervolg is op een spel dat mensen leuk vonden, of omdat het idee (erg) leuk lijkt maar de uitvoering minder is.

Het grootste probleem dat mensen met EA hebben is dat er nog wel een een aantal flinke bugs gevonden worden maar niet gefixt worden. Series zoals fifa zijn ook nogal uitgemelkt, wat niet bij iedereen goed valt.
... genoeg redenen, o.a.:

- vanwege dat EA wurgcontracten 'aanbiedt'...
- of grote namen opkoopt en vervolgens alle creatieve, originele ideeen weggooit en het bedrijf 'domme' sequels moet uitpompen...
- Om de slechte service (denk aan bugs of dat een halfjaar na aankoop van je gloednieuwe EA-spel je het niet meer online op hun servers kan spelen omdat je maar het vervolg moet kopen, denk an de FIFA-reeks).

Ga zo maar even door. Ik wil zelfs zover gaan dat ik durf te zeggen dat de industrie beter af was geweest zonder EA.
Omdat EA in veel gevallen de bekende namen heeft, denk maar aan FIFA en NBA. EA heeft vaak gewoon veel meer uit te geven aan reclame en met reclame (en de bekende namen) bereik je de grote massa, die je nodig hebt voor het grote geld.
Ik zie het straks al helemaal voor me: low quality tracks in de game en de high quality met drm mag je nog eens extra voor betalen :)
Tja, mischien ziet de melkboer dat de mensen nu gewone melk wel een beetje zat beginnen te worden... dus verkoopt hij binnenkort ook maar melk met een aarbei-smaakje?
low quality? denk het niet hoor... daar halen ze de kwaliteit van hun eigen games mee omlaag. nou ja, voor zover daar nog wat van over is na de zoveelste kloon van hun eigen game... (the sims, need for speed, al die andere sport-zooi waar ieder jaar een nieuwe versie van komt... |:()
persoonlijk vind ik EA een prachtig ontwikkelaar die op universele systeme toch altijd weet te scoren met prachtige graphics en enorm leuke en lange spelervaring... soms snap ik de kritieken (buiten monopoliepositie bena) niet, hun spellen zijn goed
Dan kan ik vertellen dat jij óf geen intensieve gamer, óf niet zo oud bent.

EA spellen bieden tegenwoordig haast geen uitdaging of vernieuwing.
Verder dan de volgende FIFA, Need For Speed etc. etc. komen ze niet echt.
Ik vindt iniedergeval zo goed als 0 uitdaging meer in die spelen, en er zijn vaak leukere alternatieven.
EA bekoort de mainstreamgamers, en daar weten ze mee te scoren. Jij vindt hun spelen goed, maar ik heb het allemaal wel een beetje gezien.
Vergeet niet dat EA -strikt technisch gezien- geen spellen maakt. EA is van oorsprong een uitgever, en heeft een geschiedenis van het opkopen van ontwikkelaars die spellen maken. De vraag is je beter zou kunnen stellen is dus: zijn deze ontwikkelaars beter af nadat ze opgekocht zijn door EA of waren ze beter af geweest als ze niet opgekocht waren?

Ik zou zeggen: verdiep je in EA en oordeel zelf ;)
@Top-Rob
Je bedoelt waarschijnlijk dit verhaal. Inderdaad schandalig...

En inderdaad, je weet het meteen zodra je EA spel hebt... Het is gewoon niet af. Alleen ze hebben de meeste grote 'titels' in handen, dus je moet wel (af en toe). EA boycotten gaat net zo goed (niet) als het boycotten van Windows oid.
Koop een CD recorder, sluit aan op de out put van je audio kaart, en je kan alles van alle games opnemen. Muziek, wapengeluiden, achtergrond geluiden etc etc.

EA wil alleen maar melken, daar staan ze ook om bekend met hun sequels van de games en nu ook denken ze weer het wiel uit te hebben gevonden. Alsof ik voor iets zou gaan betalen wat ik al heb :?

Verder zijn er veel van dit soort packs samengesteld en als download beschikbaar dus ik wens ze het beste. Als EA consumenten voor zich willen winnen zullen ze imho een andere weg in moeten slaan. Ik kan zelf ook een koe melken, heb ik EA niet voor nodig ;)
Koop een CD recorder, sluit aan op de out put van je audio kaart, en je kan alles van alle games opnemen. Muziek, wapengeluiden, achtergrond geluiden etc etc.
Accoord, maar hoe filter ik de gamegeluiden eruit zodat ik alleen de muziek overhoud?
EA wil alleen maar melken, daar staan ze ook om bekend met hun sequels van de games en nu ook denken ze weer het wiel uit te hebben gevonden. Alsof ik voor iets zou gaan betalen wat ik al heb
EA maakt sequels omdat er kennelijk vraag naar is. Zolang er mensen geld voor neerleggen, kan ik het EA niet kwalijk nemen dat er elk jaar 6 nieuwe sporttitels in de winkels liggen. Vergeet ook niet dat ze in de USA meer sportgek zijn dan Europeanen, zij vinden de nieuweste Madden alleen al het geld waard omdat alle transfers erin verwerkt zijn en alle teams weer actueel zijn.

Bovendien: wat is er mis met soundtracks los verkopen? Gebeurd met filmsoundtracks al jaren. Of ga jij ook met je cd-recorder naast je dvd-speler zitten om de muziek op te nemen, "alsof je zou betalen voor iets wat je al hebt?"
Als EA consumenten voor zich willen winnen zullen ze imho een andere weg in moeten slaan.
Tja, nogmaals, aan consumenten heeft EA geen gebrek... En dat zegt eventueel meer over de consumenten dan over EA. EA speelt alleen maar in op de markt, en consumenten kopen het kennelijk.
Misschien is het een idee om als je de muziek wil opnemen dat je dan in de options kiest voor no effects of iets dergelijks.
Vaak kan je de muziek apart aan en uitzetten evenals de effecten dus dit moet geen probleem zijn.
Hoezo melken? Bedrijf wil graag geld verdienen en daar is niks mee. Zou ieder ander bedrijf ook doen.

Dat de kwaliteit te wensen over laat is een ander verhaal maar laten we wel wezen, als de kwaliteit slecht is, koopt men het product niet. EA verkoopt zijn games wel dus er zal allicht wel iets goeds tussen zitten lijkt me....
De EA verkopen vallen steeds meer tegen omdat ze niks zelf kunnen bedenken. Het enigste wat ze kunnen is het opkopen van softwarehuizen met een game die een goeie engine heeft.

EA houd het gewoon niet uit op de markt op de lange termijn, alleen al vanwege het feit dat het niets origineel heeft. Nu willen ze het gaan zoeken in de bijkomstigheden. Ik wens ze succes :+
****maar laten we wel wezen

Fonzie27=Jan-Peter?

Ik wist niet dat Jan-Peter Balkenende ook een tweaker was!
Alsjeblieft zeg, JP is een beste man maar om die vergeijking nou met mij te maken gaat me ff te ver. Doe dan Marijnissen, die drinkt tenminste een biertje in de ochtend :9
Ik kan me wel gemakkelijkere manieren bedenken om aan muziek uit games te komen...
Dan hoop ik dat de kwaliteit van de muziek een factor 100 beter is dan de games, anders kan je d'r maar beter met een grote boog omheen lopen ;)

De games van EA staan niet bepaald bekend om hun erg hoge kwaliteit (qua aantal en ernst van de bugs), om het over de uiterst gebrekkige support nog maar niet te hebben. Enkele uitzonderingen daargelaten dan.

Het is voor hen dus te hopen dat ze dit bij de muziek beter voor elkaar hebben...
heel eventjes wat kritiek op het gezeik hier over EA:

games van EA:
DEF JAM; ICON
SXX (alles)(goeie games)
Need for Speed Carbon (geniale graphics en physics)
LOST PLANET (gaat worden of is al een van de bestsellers voor de 360)
De SIMS 1 & 2 (goeie, verslavende spellen)
Command & Conquer (teveel versies, maar wel mega fanbase)
Battlefield (idem)
Medal of Honor
Crysis (wint 13 prijzen en krijgt daarnaast 10 nomimaties op de E3™)
The Godfather
Black
Lord of the Rings games
Burnout en Flatout
Spore (vernieuwend)
Devil May Cry
Shadow of Rome
Resident Evil
Armies of Exigo
Black & White (I & II)
Anno (1503,1604, etc.)
Sim City (ooit een superveel gespeeld spel)
TimeSplitters

en dan zit ik volgens mij nog niet op een derde van wat ze allemaal hebben. Ik weet zeker dat iedere gamer wel minstens één spel in zijn collectie heeft wat de naam EA draagt.

sommige mensen die alleen maar schietspellen spelen (ik kan nog steeds niet geloven dat je daar niet op uitgekeken kan raken na zeventig ongeveer dezelfde spellen) moeten eens iets anders proberen en niet de hele tijd van andere spellen zeggen dat er geen reet aan is. na twee schietspellen - FEAR en Metroid Prime ofzo - heb ik het wel weer gehad met de zogenaamde 'diversiteit' in die spellen. Ik speel ze ook, daar niet van, maar ik ben er tenminste realistisch van en kijk verder dan mijn HUD en Eerste-Persoon neus lang is.
Een ding. Niet alle games zijn door EA zelf gemaakt waaronder the sims. Deze zijn gemaakt door Maxis. Ik vind juist games van EA beter als andere. De besturing vind ik vaak beter.
Nou ik vind het iig niet goed als ik LOTR Rise of the witch king multiplayer speel waar er iemand door een bug getroffen word waardoor die zomaar ineens dood gaat ?
Ehm, sorry maar je lijst klopt echt niet. Het merendeel gaat over games die weliswaar zijn uitgegeven door EA, maar de games zelf zijn door onafhankelijke, zelfstandige bedrijven ontwikkeld.

Het is nogal een enorm verschil of een spel uitgegeven wordt door een ontwikkelaar die opgekocht is door EA, of dat een ontwikkelaar een spel -zonder de inmenging van EA-maakt en het laat uitbrengen door EA.

Als ikzelf in mijn eentje een leuk deuntje maak en aan Sony vraag of zij het voor mij in de winkels willen leggen omdat zij die distributiekanalen hebben dan is het nog niet ineens een Sony-deuntje :?
ik noemde de lijst ook niet om ermee te zeggen dat EA de games gemaakt heeft. Ik somde die lijst op omdat EA games hier standaard slecht worden bevonden en of EA ze nou zelf maakt op uitgeeft, dan vallen ze toch wel degelijk onder de naam EA, dus die spellen zijn helemaal niet zo slecht.

En ik kan bij elke game wel de game-studios gaan noemen die er aan werken maar dan krijg je ontieglijk lange lijst, PLUS sommige van die game-studios hadden zonde rhet geld van EA niet aan de game kunnen werken wegens tekorten aan eigen budget.

Ik zeg niet dat EA de spellen ten goede komt, alleen dat ik allemaal die kritiek hier een beetje zat ben.


en dan nog één klein dingetje. de 'echte' EA spellen worden gemaakt door EA-dochterbedrijven die ook ooit independent game-studios kunnen zijn geweest.
Jamaar, een boel mensen missen waarschijnlijk net als ik de tijd dat een game nagelbijtend moeilijk was. I want the graphics/physics of Most Wanted, combined with the awesome gameplay of NFS Porsche Unleashed...wat een game!! En dit is GEEN pure nostalgie! :9
Command & Conquer (teveel versies, maar wel mega fanbase)
En wie denk je dat ervoor heeft gezorgd dat daar teveel versies van zijn? Juist, EA! Bovendien zijn het de oude versies van Westwood Studio's die populair zijn, niet die van EA....
Over Command & Conquer.
Deze zijn tot op Generals gemaakt door Westwood. Waar ik meer respect voor heb dan hoe EA werkt.

Generals was oke.
Tiberium_Wars is een flinke update op engine van Generals.
Demo al gespeeld, uitzoomen mag van mij verder.

Vergeet niet dat AE veel heeft opgekocht. Soms vraag ik me af of dit tengoede van de games is gekomen...
Gelukkig voor EA kan in muziek geen bugs komen ;) (of je moet DRM als bug zien)

Gelukkig voor EA hoeven ze zich geen zorgen te maken om de kwalieit van de muziek. De rest is vaak ook al bagger.

En support, ogh denkniet dat daar veel meer voor moeten doen als een beschadigdde CD om wisselen.
Oh jazeker kunnen er in muziek wel bugs komen...

Heb een aantal nummers waarin een stem bruut afgekapt werd (iemand die zat te slapen acher het mengpaneel), en een nummer waarin je zachtjes het nummer nog eens hoort met een paar seconden vertraging (wat kan gebeuren met analoge recorders)...
Geweldig. Ik kan niet wachten tot:
Marco Borsato - De Waarheid 2007
Marco Borsato - De Waarheid 2008
Marco Borsato - De Waarheid 2009
Marco Borsato - De Waarheid 2010
Wat ik jammer vind is dat die "oldschool" deuntjes van de Nintendo en Sega consoles uisterven... Dit had altijd een goed "hyper" gehalte. En wie kent het wereldberoemde "Super Mario" deuntje niet? Of Tetris... O+

Dat EA nou peperdure artiesten inhuurt om de muziek te doen zit ik niet echt op te wachten. Productiekosten worden alleen maar hoger zo. En als je nou een bloedhekel aan punkrock hebt en je een spel koopt á la Need for Speed, ben je blij als je er zelf muziek in kan zetten.
Niet dat ik een hekel aan punkrock heb. ;)
Dan moet je eens kijken naar Introversions' Darwinia, een leuk spel wat heel erg retro aanvoelt maar het niet is. De soundtrack is ook verkrijgbaar, en een paar nummers zijn volgens mij nog oldskool met C64's gemaakt. :9
De muziek van Darwinia komt van Trash80, is overigens ook gratis te downloaden op de website van Trash80, http://trash80.net/content/57/pain-fade-down
Je kunt bij de meeste spellen wel de achtergrondgeluiden en stemmen uitschakelen dus dat kan het probleem niet zijn
Ik zie opzich wel een nieuwe ontwikkeling komen. Het zou best kunnen dat je straks liedjes kunt kopen die dan in de playlist van een bepaald spel kunnen worden toegevoegd.

Of je krijgt een soort "waardebon" waarmee je zelf de nummers kunt kiezen die je tijdens het spel wilt horen.
Of je krijgt een soort "waardebon" waarmee je zelf de nummers kunt kiezen die je tijdens het spel wilt horen.
Mocht je een Xbox 360 hebben, druk dan eens op de 'Guide' button, kies 'Select Music', kies je PC uit de lijst en je kan al je muziek-albums die je deelt via Windows Media Connect/Windows Media Player 11 gewoon beluisteren in *al* je spellen.

Maak er toch redelijk vaak gebruik van omdat in veel (EA) spellen net niet mijn smaak muziek zit. Mooie oplossing.
Gelukkig zijn de (echte) Command&Conquer soundtracks (C&C1,2 en RedAlert) nu nog gratis te beluisteren op http://www.frankklepacki.com/
Nu dit alleen nog in MP3 zien te krijgen ;)
EA heeft de soundtracks van de hele C&C-reeks ook op iTunes gezet. ;) Al een jaar geleden trouwens.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True