Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties
Bron: Reuters

Tijdens het afgelopen E3 in mei is door kopstukken uit de muziekindustrie voorspeld dat muziek een grotere rol zou gaan spelen binnen computer- en consolegames. Zoals het er nu uitziet, zal deze voorspelling al eind dit jaar bewaarheid worden. Op dit moment worden namelijk verschillende games ontwikkeld die zijn uitgerust met enkele tientallen tracks, waar dit aantal voorheen lager lag. Ook geven steeds meer spellen de gebruiker controle over de muziek die wordt afgespeeld en wordt steeds vaker nieuwe muziek ter download aangeboden. Zo zal het EA-spel 'Madden NFL 07' uitgerust zijn met 35 tracks, waar het er eerder nog 21 of minder waren. Vivendi zal 'Scarface: The World Is Yours' ruim 120 nummers meegeven en THQ's 'Saints Row' zal een uit 130 tracks bestaande soundtrack kennen.

Vivendi heeft verder een feature toegevoegd zodat gamers de standaard soundtrack kunnen vervangen door een eigen combinatie van de meegeleverde tracks. Het THQ-spel zal, evenals de GTA-spellen, de muziek afstemmen op de auto waarin gereden wordt. Microsoft wil via Xbox Live Marketplace muziek gaan verspreiden, om zo de levensduur van een spel te verlengen. Deze extra muziek zal niet gratis zijn, omdat gelicentieerde muziek nu eenmaal geld kost. Gameontwikkelaars lopen daarom ook steeds vaker aan tegen de grenzen van hun ontwikkelbudget: gamers verwachten goede muziek, maar willen daar vervolgens niet extra voor betalen. Dat gecombineerd met hogere eisen op het gebied van voice acting, normale ontwikkelkosten en film- of sportlicenties maakt het er niet makkelijker op.

Metal Gear Solid Main Theme - bladmuziek
Klik op de afbeelding voor meer bladmuziek van games
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

1 2 3 ... 6
Command & Conquer deel 1 is er groot mee geworden :7
Die heeft imo nog steeds de beste soundtrack van alle games :)
Zelf vind ik de Halo soundtracks heel goed!

Wat interessant kan zijn om bij het artikel te voegen, is het volgende: The making of Halo 3. Daar kun je de muziekartiesten aan het werk zien en krijg je een beter beeld hoe een soundtrack tot stand komt.
http://www.youtube.com/watch?v=rkJpsJzfE1M

Dezelfde methodiek wordt gebruikt als bij films. Gewoonweg verbluffend hoe men gigantische budgetten reserveert voor het maken van de achtergrond muziek alleen. Als je dan bedenkt hoe vroeger alles met een simpele synthesizer werd geprogrammeerd.. (laat staan het typische 'beep beep' geluid dat uit de speaker kwam bij bv. GP 1 op mijn 8086 :7 )
De Halo3 teaser heeft mij alvast 'goosebumps' bezorgt door de prachtige soundtrack!
Uit je 8086 ?
Ik had geloof ik het spel Lotus voor DOS.
Had hier een 8bit soundblaster inzitten en daar kwam vette midi muziek anders uit hoor :P

Oblivion, Morrowind, Neverwinter Nights, C&C1 + C&C:RA hadden voor mijn gevoel de beste soundtracks :P
doe mij de lekkere rock muziek maar tijden Need for Speed nog nooit zo lekker geraced

en GTA was gewoon vet dat je je eigen MP3 playlist kon maken

en laten we ook niet vergeten Final Fantasy 7 met het nummer "One Winged Angel"
Ik geef je gelijk, ik heb nogsteeds goosebumps bij het kijken van de trailer, wat ik inmiddels al een aantal keer heb gedaan.. Vooral de bass-effect als dat ding openklapt :9
Ja ik vind "van steeds groter belang voor games" dan ook erg vertekenend, ze bedoelen vast "we zien eidelijk weer helder; goede soundtracks zijn onderdeel van een goede game" (ik ga er even van uit dat iemand die ook daadwerkelijk artikelen schrijft met een betere zin komt) O+
De GTA3 Thrilogie heeft ook altijd zijn best gedaan.
En de Final Fantasy reeks mag zeker ook niet vergeten worden met de fantastische muziek van Nobuo Uematsu.
nou zeg maar gerust de geheele sound track reeks van de c&c serie's toen het nog onder westwood was.
ra had ook een heele sterke.
AMEN!!
Ik kan nog steeds kwijlen bij het spelen van Red Alert. De soundtracks brengen je gewoon in in de sfeer van het spel.

Mede door het "gevoel" van het spel staat RA bij mij nog steeds bovenin de lijst van leukste spellen aller tijden.
Frank kaplecci (oid) heeft de C&C themes gecomponeerd.

Erg toffe muziek. (bij de franse versie van Red-Alert zat niet voor niks een losse Audio cd met alle nummers er los op.
De C&C-muziek die Klepacki heeft gemaakt voor C&C (en opvolgers) is trouwens te downloaden bij iTunes en een paar andere muziekwinkels. Het geld idd wel waard.
Volgens mij is het zelfs gratis te beluisteren op de internetsite van die kerel, zal 't eens nakijken.

Edit: http://www.frankklepacki.com/, onderaan kan je zn muziek beluisteren
Evenals de soundtrack van warcraft 1; gewoonweg briljant :)
De soundtrack van Tycoon Transport Power Plus ( ja de dos verise, die naar mijn idee mooier was dan deluxe versie van windows. maar dat is offtopic ) kan ik ook nog goed herinderen, en de muziek was ook maanden lang in de huiskamer te horen, net als Warcraft 2.

C&C heeft toch wel de beste muziek, tegenwoordig krijg je in onderandere EA games wat bij elkaar geschraapte muziek ( wel van veel ganres ), dat klinkt als te weinig animo om eigen nummers voor een game te maken. vaak nog heel veel R'n'B nummers en top 40, daar wordt ik niet echt vrolijk van.

trouwens wel grappig om te zien dat 2 cd's met totaal 40 verzamel nummers op cd 40 euro kosten terwijl zo'n game 60 euro kost. krijgen de artiesten wel genoeg, of kost de game zonder muziek eigenlijk maar 20 euro :+

* Splorky droomt nog even weg bij de goede en orginele muziek van toen :z
Voor het hele oude spel "Outcast" hebben ze ook een Russisch orkest ingehuurd om de soundtrack te maken. En die CDs kon je toen nog in je gewone CD speler afspelen om die tracks te luisten...
De muziek van Michael Giacchino vind ik verbluffend goed !

(Games zoals Medal of honor, Call of Duty en nog meer, en series zoals o.a. Alias. Maar ook div. Films zoals The Incredibles).

Hij kan gewoon echt een goeie sfeer creeeren met muziek. En zo zijn er ook anderen. En het gebeurd al een tijdje dus eigenlijk is dit bericht een beetje aan de late kant. Wel mooi dat de producenten er nu nog meer op gaan focussen.
En dan kunnen mensen zeuren over EA wat ze willen, maar soundtracks doen ze toch zeer netjes!

De NFS reeks heeft al tijden gewoon een soundtrack die perfect bij de game past, daar kunnen veel ontwikkelaars nog wat van leren imho!
Silent Simon, je heb totaal gelijk, meer kan ik er niet aan toevoegen :)

(Ookal is de muziek bij Theme Hospital ook erg passend ;))
De muziek en niet te vergeten de omroepster Ikke_Niels.

Dr. Jackhal to psychiatry please.
Net zoals bij films de helft van de belevenis en emotie voorkomt door middel van geluid, zijn ook spellen in grote mate afhankelijk van de bijgeleverde muziek en effecten. Dat dit nu pas publiekelijk lijkt te worden onderkend vind ik dan ook rijkelijk laat.

De mooiste soundtrack (maar dat heeft ook in grote mate te maken met melancholie, want het was mijn eerste consolegame waar ik en vele miljoenen met mij hemeltergend hard aan verslaafd waren) blijft mijns inziens die van Zelda 1 voor de NES. De Britse elektronica-artiest Ochre heeft hier een prachtige versie van gemaakt: Zelda rmx. Als je dit op je werk luistert, wees er dan wel op voorbereid dat je vermoedelijk als een kind zult gaan huilen, want opeens komen al die dagen als 12-jarige gamer in Hyrule weer voor het geestesoog tevoorschijn.
Net zoals bij films de helft van de belevenis en emotie voorkomt door middel van geluid, zijn ook spellen in grote mate afhankelijk van de bijgeleverde muziek en effecten.
Je hebt helemaal gelijk, ik weet nog goed dat ik in 1985 (of zo) samen met mijn broertje het computerparadijs van Amsterdam binnenliep (Bits and Chips op de Ceintuurbaan) en Ghostbusters op Commodore 64 aan het werk zag. We stonden versteend te luisteren naar het geluid wat er uit kwam.

Dit was een van de eerste computerspellen waarin muziek een grote rol speelde. Mijn teleurstelling was erg groot toen ik het spel voor de ZX Spectrum enkele maanden later kocht, klonk absoluut niet. Dit was een reden voor me om de overstap naar de Amiga te maken, destijds een wonder op het gebied van Sound and Vision.

Door de impact die het beeld en geluid van Ghostbusters toen op mij maakte is mijn hobby geboren.
Wat te denken van Battlefiled. En vooral Battlefield Vietnam was mede een groot succes door de jaren 60 muziek die ze toen d`r tijd ook afspeelden.

Dit maakt een spel nog leuker om te spelen vind ik. Muziek kan je op sommige punten aardig raken in de zin van scrik reactie e.d.

BF:V in een Heuy en dan in de Slik positie (M60 positie) en een leuk muziekje is echt vet gaaf :)
Daarom vond ik UT ook altijd zo goed. Eigen passende soundtrack.

En vergeet niet van heel vroeger Turrican 3 op de C64 en Amiga, dat spel rulede gewoon door de enorm goede soundtrack (die ook op cd te krijgen is overigens).
Ik vind het nummer dat hoort bij Facing Worlds van UT'99 zo gaaf. Heerlijke drum 'n bass was dat, pastte goed bij de map en zorgde ervoor dat die map ook leuk bleef (voor mij). Gelijk toen de mogelijkheid daar was geconverteerd naar MP3 en op mijn Zen gezet om te luisteren :)
En dan weten dat een nederlander dat nummer heeft gemaakt ;)
Wat een onzin, er komen ontzettend veel goede producties uit Nederland.
nederlandse producers maken in de hardcore scene nogsteeds de beste muziek van de hele wereld, en dit wordt ook overal op de wereld zo gezien.
das idd bijzonder, want nederlanders staan niet bepaald bekend om hun goede muziek
Helemaal leuk is het om bij 03 04 en de 07 trailer knipogen te horen naar '99 :Y)
Eerlijk gezegd vond ik het bij GTA juist jammer dat ze naar "echte" (al bekende) muziek over stapten... Ik vond de muziek in GTA III veel beter dan de licensed prut die er na kwam.
Maar goed, deze ontwikkeling is dus ook al jaren aan de gang, dus een beetje makkelijke uitspraak is het zoiezo wel "Ja muziek wordt steeds belangrijker, dat is al jaren zo dus dat zal dit jaar ook wel".
Een deel van de in GTA1 opgenomen muziek bestond volgens mij ook gewoon hoor. Ik ben 100% zeker dat één van de GTA games allerlij ultra foute nummers uit de film Scarface bevatte, en ik ben bijna zeker dat GTA1 dat was. Ik heb de CD nog ergens rondzwerven, ik zal eens kijken of ik het vinden kan, is wel leuke bezigheidstherapie :)
Je bedoelt GTA3 (Liberty City), GTA1 had geen muziek.
De warez-versie niet nee :+
Ik vond het eigenlijk wel slim van ze... Ik moet ook toegeven dat ik nieuwe bands heb ontdekt via GTA:SA, waar ik daarna weer de CD van heb gekocht...
Total Annihilation O+ Was echt schiterrende muziek.
En gelukkig hebben ze voor de "opvolger" (te weten Supreme Commander) dezelfde artist gestrik.
Jeremy soul als ik het me goed Herinner.
Inderdaad geweldige muziek en maakt zeker deel uit van de overal game ervaring
Jeremy Soule idd. hij maakte ook de muziek voor onderandere Morrowind en Oblivion. vooral de muziek die hij voor Morrowind gemaakt heeft vind ik prachtig
Het eerste wat ik altijd doe bij nieuwe games is het uitzetten van de muziek. Ik draai wel mijn eigen MP3'tjes of ik zet de radio aan.
tuurlijk, mag, maar bij veel spellen helpt de achtergrondmuziek mee aan de sfeer, net als bij films. Als je Alien vs Predator speelt met Fransje Bauer op de achtergrond komt het allemaal net wat minder beklemmend over. (AvP maar even als voorbeeld, er zijn betere. ik weet het)
Ben ik de enige die bij een nieuw spel direct uitzoekt hoe de soundtrack uit te zetten? :? Over het algemeen maakt een spel al genoeg herrie zonder een boenkeboenk eronder.
Nee je bent absoluut niet de enige. Ik erger me ook groen en geel aan achtergrondmuziek in games. Waar ik me ook aan irriteer: introductiefilmpjes die je niet kan skippen.
Jullie zijn de enige ja :P

Muziek kan toch veel bijdragen aan de sfeer. In films en zelfs series hoor je toch ook veel muziek?

ff terugkomen op het onderwerp: vergeet RPG's niet. Die barsten meestal van de muziek en ik speel ze ook heel graag. Denk aan Final Fantasy...

***Rob droomt weg***

Edit: filmpjes die je niet kan skippen, kunnen idd irritant zijn!
jijk koopt toch wel rare spelletjes als daar enkel
boenkeboenk
in terug te vinden is ^^

GTA:SA zit vol met zowel country, 80's, popmuziek, praatprogramma's,... (je waant je echt ergens in texas aan het cruisen door de woestijn)

CoD1 en 2 zit vol klassieke muziek (je waant je echt in een heldhaftige oorlogsfilm)

Etc...

/edit: zoek je trouwens ook bij elke dvd of je de muziek kan uitzetten?
Ze zouden meer van die onbekende artiesten moeten gebruiken in games en films.
Dit is inderdaad wel een mooie mogelijkheid om flink wat airplay te krijgen. Echter zullen de developers eerst kijken naar de aantrekkingskracht van de muziek. Die van onbekende muziek is 0,0. En dan heb je ook nog situaties als GTA Vice City, waar die jaren 80 hits een vereiste waren en onbekende nummers geen optie. De muziek wordt dus niet zomaar toegevoegd aan de game voor een leuk sfeertje, maar moet meestal een extra commercieel middel zijn mbt de uitstraling van de game. Dàt is het belang waarover gesproken wordt. Een aardig voorbeeld is GTA San Andreas, al gold de aantrekkingskracht vooral voor de V.S., daar de meeste nummers in Europa niet bekend zijn.

Ook is het zo dat veruit de meeste mensen, niet open staan voor nieuwe muziek. Doorgaans wordt een nummer bekend, doordat het erdoorheen geramd wordt door TV-stations en radiozenders. Het gevolg is dan dat mensen hun eigen mp3-collectie willen horen tijdens de game. Die optie zal er dan ook meestal bij zitten. Maar goed, afgezien hiervan (en het gegeven dat mensen tijdens het gamen amper luisteren naar de muziek die ze horen) heb je nog flinke airplay als onbekende artiest.
Wel zul je er vrede mee moeten hebben dat je maar weinig inkomsten zult vergaren aan de game, aangezien geen enkele developer ermee akkoord zal gaan dat jij een percentage van de verkopen opstrijkt.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit onder de indruk ben van muziek in games. Slechts een enkele keer, en dat betrof GTA Vice City en de NFS Undergroud serie (Most Wanted klonk ook goed, maar een beetje meer van hetzelfde), (zeer) bekende muziek dus. Een flink aantal jaren terug vond ik de muziek uit Sonic 3 erg vernieuwend en goed klinken (blijf het in de context zien, ik was toen iets van 10). Al zijn er geruchten dat daar (voor een deel) een bekende artiest achter zat. Maar goed, ik (her-)kende de muziek toen nog niet.
Ook geven steeds meer spellen de gebruiker controle over de muziek die wordt afgespeeld
Ah... radiozender veranderen in Turbo Outrun... those where the days. O+ Maar muziek is inderdaad belangrijk voor de spelervaring. Denk maar eens aan hoe sfeerbepalend en karakteristiek de muziek was in bijvoorbeeld de Monkey Island series of Dune2 (zelfs al was het MIDI). Imho nog steeds niet geevenaard door de gemiddelde moderne game.
Wat Monkey Island en de rest van de Lucas games onder andere zo speciaal maakte was I-muse. Dat was een systeem waarmee de muziek zich aanpaste aan wat er op dat moment gebeurde.

Vooral bij X-Wing en Tie Fighter gaf dat een fantastisch effect maar ook bij Day of the Tentacle, Indiana Jones en Monkey island voegde dat imo heel veel toe.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True