Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties
Bron: GamesIndustry

Een beproefde strategie van spelontwikkelaars is om een titel op zoveel mogelijk platformen uit te brengen en daardoor financieel maximaal te profiteren. Met de huidige consolemarkt werkt dit kunstje steeds minder, zo meent Eidos. 'Exclusive' is het nieuwe sleutelwoord.

Gamers klagen al langer over slechte 'ports': spellen die door de fabrikant zijn omgebouwd om ook op een ander systeem te kunnen draaien. Grote uitgevers als Electronic Arts en Ubisoft blijven veel van hun titels echter voor de belangrijkste consoles uitbrengen. Hoewel het streven om de steeds hoger wordende ontwikkelkosten voor een game terug te willen verdienen logisch lijkt, klinken er steeds meer geluiden uit de game-industrie dat exclusieve titels juist veel lucratiever zijn. Titels als Gears of War, God of War 2, MotorStorm en Halo 2 zijn allen uitsluitend voor één console gemaakt, maar stuk voor stuk zeer populair en bekroond met goede recensies. In een interview met GamesIndustry geeft Brian Farrell van uitgever THQ aan deze trend ook te zien. Hij zegt dat zijn bedrijf in de toekomst vooral zal inzetten op het maken van exclusives: 'In het verleden dachten veel uitgevers, waaronder wij: laten we een spel maken en het op elk denkbaar systeem uitbrengen. Dat is niet langer onze strategie, er zijn verschillende soorten gamers op verschillende systemen.'

ConsolesEen goed voorbeeld van een 'ander' systeem dat ontwikkelaars dwingt om opnieuw over het releasebeleid van titels na te denken, is de Nintendo Wii. Hoewel de console minder krachtig is dan de PlayStation 3 en de Xbox 360, weet de Wii door zijn vernieuwende spelbesturing en lagere prijs nieuwe doelgroepen aan te spreken, met name de zogenaamde 'casual gamer'. Juist door de afwijkende besturing is het voor ontwikkelaars lastig om van een bestaande titel een snelle port te maken naar de Wii. Daarnaast bestaat het risico dat een overgezette game van bijvoorbeeld een PlayStation 2 slecht verkoopt, omdat deze oorspronkelijk gemaakt is met een compleet andere doelgroep voor ogen. Hetzelfde verschijnsel merken ontwikkelaars over het publiek dat de draagbare Nintendo DS koopt of juist kiest voor de PlayStation Portable: de klant vraagt om exclusieve titels.

Farell ziet de markt zich nu ontwikkelen naar twee hoofdmarkten: de Wii en PS2 voor de massa en de PS3 en Xbox 360 voor de 'die-hard gamer'. Hij meent dat vooral uitgevers hier alleen maar beter van zullen worden: 'Er zijn overduidelijk drie concurrenten met diep gevulde zakken, en ze zullen de strijd voorlopig nog niet opgeven. Voor ons uitgevers is dat het nirvana.' Voorlopig moet nog blijken of THQ met zijn strategie om vooral exclusives te maken gaat slagen, maar ontwikkelaars en uitgevers zullen Farell en zijn mannen scherp in de gaten gaan houden.

Gears of War
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

dat is slecht nieuws voor PC gamers. hoe vaak wordt tegenwoordig nog een game eerst voor de PC ontwikkeld en daarna pas geconverteerd naar console? andersom gebeurt vaker, en dat levert ook de nodige 'slechte' ports op...
Inderdaad. Onlangs heb ik ook gelezen dat steeds meer ontwikkelaars en/of uitgevers geen brood meer zien in PC-games omdat de markt te klein geworden is. Onder andere door de toenemende consoleverkoop en de dalende verkoop van PC-games (door onder andere piraterij). Vandaar ook de slechte ports, ze willen er niet veel moeite in steken.
Gelukkig is het niet voor alles zo :) Maar hopelijk zet de trend zicht niet verder.
PC zal voorlopig nog steeds het domein zijn van mmorpg blijven. Veelal maandelijkse inkomsten naast de initiele aanschaf en het comfort van klavier voor in game communicatie. Tevens kan besparen op de AI voor PVP games want er zijn echt intelligente opponenten. Dat de pc markt lijkt te sterven komt dus mede omdat men niet de voordelen van de pc lijkt uit te buiten, terwijl tegelijkertijd games als WoW Vanguard secondlife etc hoogtij vieren.

Het lijkt mij dus hoog tijd dat de developpers waar het pc betreft andere wegen gaan bewandelen en niet te veel denken in ports van games tussen pc en console(s)
Heb jij ooit WoW gespeeld? Ik stel me soms echt vragen bij de AI van mijn medespelers en zou dat amper als intelligentie durven omschrijven.
@Zamman

waarom denk je dat de grootste toekomst word gezien in het nieuwe cross-game-platform. uiteraard zal de mmorpg genre hier ook in volgen...
nieuws: Gelijktijdig ontwikkelen voor pc en Xbox met Microsoft XNA
Afgezien van de games die door Microsoft zelf gefinancieerd zijn, en door marketings beleid eerst op XBox360 worden gepusht (zoals Gears Of War), zal dat binnenkort snel veranderen.

De XBox360 dashboard heeft al verschillende updates gehad, zodat er weinig verschil komt tussen Vista en XBox360 gebruikers.

En voor spel ontwikkelaars zou het eenvoudig moeten zijn om een spel voor beide platformen uit te brengen via de Microsoft tools. Als het goed is moet het zelfs mogelijk zijn om één versie uit te brengen die voor beide geschikt is. Soortgelijk aan de MacOSX situatie met universal binaries.

Zolang er nog geen $100-200 DirectX10 video kaarten te koop zijn en nVidia nog steeds buggy drivers heeft, zal het me niet verbazen als de uitgifte van Vista/XBox360 geschikte games expres vertraagt is.
Noem je net een spel wat helemaal van de grond aan is opgebouwd voor de pc... beetje jammer, aangezien het ook nog het meest verwachte grafische spel is komende tijd voor de pc.
Duke Nukem Forever :P

Ik vind het een goede zaak, pc zijn om te werken, niet om te spelen, dat doe je maar op een console. Dan hoef je ook niet maar windows te draaien, om een spellettje te spelen.
tis inderdaad crisis ;(
Mes snijdt natuurlijk aan twee kanten.

Zoals al in het artikel al genoemd wordt, de ports zijn slecht. Als hier (iets) meer aandacht aan wordt besteed, dan zullen die games ook zeker goed verkopen op andere platforms.

Helaas, de producten willen alleen snel en goedkoop overal bij zitten met als gevolg dat je heel veel haast werk ziet en dus slechte uitvoeringen krijgt. Goed voorbeeld is Ubisoft bij de Wii.

"Exclusive" blijft natuurlijk wel een lokkertje. Het is DE reden om voor een bepaalde console te kiezen. Je wilt niet weten hoeveel er gescholden werd toen Resident Evil 4, eerst alleen op de GameCube, werd geport naar de PS2. EN er zat meer content in. Hetzelfde geldt waarschijnlijk ook voor Devil May Cry die nu op de Xbox komt, veel geklaag omdat tot nu toe alleen PS deze games had. Daaruit blijkt al dat exclusive voor console producenten erg belangrijk is. Daaruit zullen de software fabrikanten ongetwijfeld ook financiele impulsen van krijgen om exclusives uit te brengen.
Cross-platform games 'dumpen' omdat men de ports slecht vind is natuurlijk geen argument.
RE4 is juist een voorbeeld van hoe het wel kan, een goed port wordt door iedereen gewaardeerd. Wellicht moet een game daarvoor eerst gemaakt worden voor 1 systeem en daarna dedicated geport worden naar systeem 2 (zoals met RE4).
De Wii dwingt deze aanpak min of meer af doordat je niet zomaar dingen over kunt zetten (het kan natuurlijk wel, bijvoorbeeld door de classic controller te ondersteunen zoals DBZ).
RE4 voor de pc is een grote mislukking. Echt zonde.
ben het met je eens ports zijn in princiepe niet slecht alleen slecht uitgevoert
voorbeeld Sillent Hill voor de PC
god zij dank dat ik die nooit gekocht hebt het was zogenaamt een port waarvan je niks zou merken op de PC
(totdat ik de controlls opvroeg en een playstation controller in beeld kreeg om de knoppen in te stellen)

en bedrijven als EA zijn gewoon grote melkers met dingen als FIFA, NBA, NHL, PGA enz maarja er zijn nou eenmaal mensen die het blijven kopen
Tja en waarom is exclusive wel het sleutelwoord terwijl zon beetje alle exclusives van vroeger nu multiplatform gaan met spellen als Devil May Cry 4, Ace Combat en hoogstwaarschijnlijk ook Gears of War. :+ Volgens mij loopt THQ echt een beetje achter de feiten aan :*)

En tja dat EA multiplatform doet is niet zo gek, ze willen zoveel mogelijk winst met zo min mogelijk werk. De leek koopt helaas toch wel elk jaar de nieuwe FIFA of Need for Speed ongeacht of het uberhaupt technisch gezien iets verandert is. Het zal de meeste mensen dan ook niet intresseren of het een port is want 90% heeft waarschijnlijk nog nooit van het hele woord gehoord.
Gears of War.... een MS game porten naar andere consoles??? Ik denk het niet, zoals Gran Turismo ook nooit op een Xbox of Wii zal verschijnen.
GoW is geen 'MS game', het is gemaakt door Epic, die o.a. ook Unreal Tournament (2003/4) heeft gemaakt. De Unreal engine draait op zowat alles wat genoeg processing power heeft (xbox(360), ps2/3, linux, mac, windows, etc), dus GoW (die ook de unreal engine gebruikt) wel of niet porten naar iets anders is zeker geen technische beslissing, maar een marketing beslissing. Waarschijnlijk wil MS, omdat het de geldschieter is van GoW, het spel zoveel mogelijk uitmelken voordat het voor andere systemen uitgebracht mag worden (er gingen wel geruchten over een pc versie in de rondte).
Waarschijnlijk wil MS, omdat het de geldschieter is van GoW, het spel zoveel mogelijk uitmelken voordat het voor andere systemen uitgebracht mag worden (er gingen wel geruchten over een pc versie in de rondte).
Ik denk dat MS dat uitbrengt als exclusief voor VISTA om daar de omzet wat omhoog te krijgen.
Dat is simpel genoeg, een Directx 10 game maken. Want alleen Vista ondersteunt het ( ik ga niet beginnen over de matige drivers..zodra de Dx10 games uitkomen zou dat wel opgelost moeten zijn )
Tip: Koop een Microsoft 360 controller 'for windows' en gebruik die, of gebruik de Wii controller op je PC en speel daar spellen mee (Voor het laatste is Wiili.org een goede sit, moet je wel een KLEIN beetje kunnen programmen)
Waarom zou je een crappy console controller willen gebruiken op een pc als je een keyboard/muis hebt?
Cross-platform kan ook nog betekenen 360 en PC. En laat nou toevallig Microsoft met Live Anywhere en Games for Windows het hele PC games gebeuren flink nieuw leven willen inblazen. Het kan dan natuurlijk helpen om top-360-IP ook op de PC uit te brengen, en vice versa.
Devil May Cry 4, Ace Combat, gaan wellicht ook naar de van de PS3 naar de X-box360 dit omdat de totaal verkochte aantallen van de PS3 te laag zijn bevonden door de ontwikkelaars.

Gears of War gaat naar de pc komen, maar niet naar een andere console.
Beter nog; Devil May Cry 4 komt naar de 360 en Ace Combat 6 staat momenteel als alleen xbox 360... Wel een beetje opletten hoor :7
Nee Ace Combat komt ook naar de PS3, dat heeft Namco laatst nog aangegeven. Het is immers altijd op de PS3 uitgekomen, zou raar zijn als dat niet meer het geval zou zijn.
Ik snap niet waarom Halo 2 erbij staat, want die komt dit jaar uit voor Vista en is nu al beschikbaar voor de Xbox360. En hoe vaak wordt exclusive na een tijdje niet ook voor PC?
op de PC is er een markt voor eigenlijk alle sorten spellen.
bij een console is het toch wat meer zo dat bepaalde type gamers bepaalde consoles kopen.

van de andere kant jammer omdat juist het grote voordeel van de PC boven die console (de muis) vaak teniet word gedaan door een heel slecht geporten interface.
ik kan die console interfaces bijna niet uit staan, en meerdere mensen met mij.

edit : blijkt maar weer dat ik echt geen console gamer ben, alle games die jullie opnoemen vind ik niks, en doe mij need for speed maar gewoon met het keyboard, ik kan niet sturen met mijn duimen (waarom heb ik gvd anders 10 vingers? waarom gebruikt zo'n controller alleen je duimen!)
het enige waar ik met nog beetje in zou kunnen vinden om met een controler te vinden zou een platform game zijn.

sport spellen zijn saai, vechtspellen bijna nog saaier, en race spellen speel ik met een stuur of gewoon met keyboard, als ik ze al speel.
alle spellen die ik wel speel (FPS, RTS, adventure, RPG's, puzzel spellen(myst) zijn gewoon veel beter met een kb/muis interface.
en als de interface wel geschikt is gemaakt voor console gebruik merk je dat gelijk als PC gamer en dat staat me heel erg tegen... of nog erger ze hebben het spel heel simple gehouden om het speelbaar the houden
Ik gamede altijd al op consoles. Toen in 2004 een goede PC gekocht en daarop veel gegamed. Eind 2005 een 360 gekocht en nu game ik alleen daar op. Muis & toetsenbord is voor mij OK voor FPS-en/RTS-en maar niet voor alle games. Maar het zijn verschillende doelgroepen inderdaad.
Ik was altijd een pc gamer, totdat ik met een degelijke controller heb gespeelt. Nu speel ik de meeste spellen die joystick support hebben (behalve FPS games) met controller. Need for Speed speelt echt zooo veel lekkerder met een controller, San Andreas trouwens ook :)
Alleen FPS, daar zal ik denk ik altijd de voorkeur houden voor muis/kb, aangezien je niet goed kan aimen met een controller.
Er zijn toch voldoende 'degelijke controllers' voor de PC? Dat je met een 'degelijke controller' wil spelen betekent dan toch niet dat je geen PC games zou kunnen spelen / console games zou moeten gaan spelen?
Och, je hebt ook voor je pc goede controllers.
Ik zou echt geen voetbalspel kunnen spelen zonder controller.
Dat geldt voor de meeste sportspellen en inderdaad ook voor San Andreas.

Dus wat dat betreft moet je gewoon de juiste spullen in huis hebben. Toetsenbord en muis is standaard. Maar ook een stuurtje en gamepad is handig. Afhankelijk van de type spellen waar je van houdt.
Uhm, Halo 2 is een Xbox game geen 360 game...

En inderdaad, exclusive zegt niet alles. Neem bijv. Saint's Row voor de Xbox 360. Heel leuk dat het Exclusive was maar hij gaat nu ook naar de PS3. Zelfde met Devil May Cry 4. DMC was altijd PS-exclusive, nu gaat deeltje 4 toch echt naar de 360 komen. Dus ja het is ook maar hoe je het ziet. Je kan het verdelen tussen exclusives en timed exclusives.
hoezo is dat slecht nieuws?
net alsof PC games en consolegames concurrenten zijn?
volgens mij is PC gamen toch veruit de grootste markt, en vooral voor het online gamen is PC gewoon perfect...
ik zie het PC gamen dan ook nooit verdwijnen...misschien wel minder keuze dan, maar dat is niet zo erg vind ik
consolegamen is gewoon een beetje arcade-achtig met z'n 2en op de bank zitten...
de echte die-hards (in de meeste gevallen) gebruiken toch echt PC...veel meer mogelijkheden
Ik zou het niet erg vinden als het pc gamen ging verdwijnen. Het is toch veel gezelliger om een paar vrienden uit te nodigen om lekker op de bank tegen elkaar te spelen, dan een beetje in je uppie op je eigen kamertje tegen vijanden spelen die net zo goed bots hadden kunnen zijn aangezien je ze toch niet kan zien.
Bots lamen en cheaten tenminste niet...
En ik koop liever een console van ¤400 dan een videokaart van ¤400, zo'n console heb je een hoop meer lol van en die videokaart moet je binnen 2 jaar toch weer vervangen omdat die games van tegenwoordig niet op een 3 generaties oude gfx kaart draaien :r
zo'n console heb je een hoop meer lol van en die videokaart moet je binnen 2 jaar toch weer vervangen omdat die games van tegenwoordig niet op een 3 generaties oude gfx kaart draaien
Tsja, de console games van tegenwoordig draaien ook niet meer op een 3 generaties oude console :+
Ja, maar als je 3 generaties terug gaat bij de console kom je uit bij (bv) de playstation 1. De lancering daarvan was eind 94. Dat is toch wel even 13 jaar terug. Toen was de Voodoo1 nog niet eens uit. Laat ik aan jou over hoevel generaties videokaarten daartussen zitten.
Duidelijk nog nooit op een lanparty geweest?
volgens mij is PC gamen toch veruit de grootste markt, en vooral voor het online gamen is PC gewoon perfect...
Nee, de omzet van console-games is vele malen groter als die van pc-games. In de VS het afgelopen jaar zelfs 12 (!) keer zo groot. Zie dit artikel.
Uit dit artikel lees ik dus dat Microsoft gaat proberen de console oorlog te winnen door alle goede/grote gamestudio's (met veel geld) over te halen hun grote titels alleen op de xbox uit te brengen. Dus niet op basis van beste techniek of game ervaring maar door het 'uithongeren' van de concurrentie.
huh..

De gamestudios blijven dan toch dezelfde ? Stel Final Fantasy XV komt uit voor XBox360 only, is het spel dan plots anders ?
Dus voor ons gamers maakt het helemaal niks uit en uiteindelijk zal de content bepalen wie de winnaar wordt.
Daarom ook dat PS2/3/WII ,veel populairder is dan de xbox in Japan, er is nl. geen japanse content op de Microsoft spelconsole
Zo zwart-wit is het toch echt niet. De afgelopen maanden heb ik meerdere keren gelezen dat Sony-exclusive developers multiplatform gegaan zijn omdat ze in de aanloop naar de launch van de PS3 van Sony geen enkele reactie kregen op voorstellen om specifieke games op exclusieve basis te gaan publiceren. Met andere woorden: de PS3 heeft die exclusives niet puur verloren vanwege het geld van Microsoft maar ook omdat Sony zich passief en ongeinteresseerd opstelde richting z'n partners. Microsoft was alert en ondersteund z'n devs gewoon heel erg goed.

Zie dit artikel voor wat info over het getreuzel van Sony.
Ik snap de gedachte achter dit verhaal niet echt. Immers, waarom zou het exclusief uitbrengen van een game op een enkele console "lucratiever" zijn dan wanneer diezelfde game ook wordt uitgebracht op bijvoorbeeld PC? Gears of War lijkt mij een uitstekend voorbeeld! Ik zou Gears of War heel graag willen spelen, maar ik ben een PC-gamer (en sinds kort ook wii) dus ik speel alleen maar PC spellen.
Als argument wordt hier gegeven dat doelgroepgericht spellen uitbrengen op de diverse consoles de voornaamste reden is om de boel winstgevend te houden, maar toch denk ik dat doelgroepen niet beperkt blijven tot het spelen op 1 console (of PC). Wederom kan ik Gears of War als voorbeeld nemen, maar ook Saint's Row en de toekomstige Mass Effect en Assassin's Creed. Spellen die heel erg in trek zijn bij console gamers (PS3, X360) maar ook PC gamers.
Lees het artikel? Omdat de spelconsoles onderling (en ook de PC) steeds verder uit elkaar drijven kun je niet meer 1 op 1 porten. Als je het wel doet wordt een port vaak een slap aftreksel van het origineel, met alle slechte recenties als gevolg. Daarnaast is het maken van een port ook niet de meest goedkope bezigheid. De kosten wegen blijkbaar niet op tegen de baten.
Ik heb het artikel gelezen, jij ook? Als een spel dat wordt uitgebracht op de X360 ook een stuk van de doelgroep vindt in PC gamers, dan is het zeer lucratief om dat spel ook uit te brengen op de PC. Immers, er is al een heleboel klaar van dat spel en er hoeft dus relatief weinig aan te gebeuren om het klaar te maken voor windows.
Als het spel dan net zo goed verkoopt als ieder ander (populair) spel, is dat zeer winstgevend. Het is geen rocket science hoor. Wat dacht je van de GTA serie? Zeer populair op de PC, ook al komen die spellen een halfjaar later uit (of langer?).
Daar heb je volledig gelijk. Maar je moet nuanceren. Het spel komt uit voor de x360, en daarna voor Windows. Natuurlijk is er daar al veel klaar en weinig werk. Om van x360 naar PS3 te gaan echter, kost dat veel meer werk & geld, waar het gewoon niet doen, soms winstgevender is.
Uit interesse: Waar baseer je dat op? Het maken van een goede port voor de PS3 (van een X360 game) levert misschien extra technisch werk op (nieuwe engine schrijven of iets dergelijks?), maar nog steeds is de rest van het werk zo goed als gedaan. Sterker nog: Wijzigingen aan de gameplay en aan de UI bijvoorbeeld hoeven niet eens gedaan te worden, omdat de meeste console spelers het allemaal vanaf de bank spelen en kijken naar een televisie van 2 a 3 meter afstand.
Daarnaast is het maken van een port ook niet de meest goedkope bezigheid. De kosten wegen blijkbaar niet op tegen de baten.

Onzin natuurlijk. Een port van de 360 naar PC en andersom is gemakkelijk te maken. Het enige waar echt rekening mee gehouden moet worden is een ander besturingsmodel en de daarbijbehorende optimalisaties aan de user interface. Voor de rest draait het in de basis gewoon onder Windows.

Goed voorbeeld is Oblivion. Waarbij beide versies qua code exact hetzelfde zijn (ook met dezelfde bugs).
Ik denk dat de 360 dan ook een uitzondering is. Het geldt voor de PS3 en de Wii in mindere mate denk ik dat ze relatief eenvoudig te porten zijn.
Als dit nieuws bedrijven straks aanzet alleen nog maar games uit te brengen voor consoles denk ik dat de hardware markt erg stil komt te liggen.

Consoles zitten altijd een paar jaar vast aan dezelfde hardware. Die bevorderen in ieder geval niet de ontwikkeling van veel nieuwe en verschillende soorten hardware en als dan zoals nu blijkt het maken van console games goedkoper is zal er niet veel nieuwe hardware gekocht worden voor pc upgrades als fabrikanten alleen nog maar spellen ontwikkelen voor consoles.

Overigens is het ook logisch dat spellen voor een specifiek platform goedkoper zijn om te produceren, aangezien ze dan geen rekening hoeven te houden met verschillende typen hardware. Voor een spel op pc zal grondig getest moeten worden of het op de meeste hardware goed draait en daar gaat enorm veel geld in zitten.
Is dat erg dan? De meeste mensen zitten er niet op te wachten om ieder jaar 200 euro neer te leggen voor een nieuwe videokaart, alleen maar omdat een paar games zwaardere eisen zijn gaan stellen. Als je naar consoles kijkt zit er heus nog wel rek in oude hardware, ze moeten alleen weer eens gaan leren hun software te optimaliseren ipv met resources smijten "because they can".
Tsja...

PC gamers zijn kennelijk toch bereid nieuwe hardware te kopen zodat ze de nieuwste, beste en meeste veeleisende games kunnen spelen.
Ontwikkelaars hebben dus geen dringende reden in optimalistatie te investeren.

Als gamers zouden weigeren games te kopen die nieuwe hardware vereisen en alleen games kopen die goed op hun oude hardware draaien dan hebben ontwikkelaars een reden om beter te optimaliseren.
Maar dat vereist natuurlijk discipline.

Zolang consumenten dat niet hebben wordt "met resources smijten" niet afgestraft en zullen ontwikkelaars zich van deze 'luxe' bedienen.
Je hoeft echt niet voor ieder spel de nieuwste van de nieuwste videokaart te hebben. En zoals je zelf ook al aangeeeft kun je door te optimaliseren dus ook op een pc goede games uitbrengen zonder de nieuwste van de nieuwste videokaart ;)
Klopt wel, want door games zoals Gears Of War wordt het aantrekkelijker om een X360 te kopen.
Het succes van games als Gears, God of War, Motorstorm en Halo op ieder een ander platform heeft vooral te maken met dat die titels beregoed zijn, en ze zijn beregoed omdat ze specifiek gemaakt zijn voor 1 platform met als doel alles uit de kast te halen. Multiplatform levert bijna altijd comprimiterende downgrades op in kwaliteit.

Dus niet de exclusiveness is de key, maar de kwaltieit van die games en de mate waarin ze vergeleken met alle andere beschikbare titels op dat moment afstand nemen in kwaliteit.
Ja, maar wat ik bedoel is dat je daardoor eigenlijk een soort van verplicht word om de console te kopen.
Juist door de afwijkende besturing is het voor ontwikkelaars lastig om van een bestaande titel een snelle port te maken naar de Wii.
Dikke snert natuurlijk, je hebt niet zoveel knoppen als op de gemiddelde controller, maar het blijft net zo goed mogelijk om de controller op de ouderwetse manier te gebruiken.
De controller op de ouderwetse manier gebruiken lijkt me juist het schoolvoorbeeld van een verschrikkelijk slechte port.

Het hele idee van de Wii is dat je meer actief met het spel omgaat, vanwege de manier waarop de controller werkt. Dan moet je daar natuurlijk wel gebruik van maken als je iets voor de Wii schrijft. Doe je dat niet, dan kan ik je verzekeren van de kopers van het spel behoorlijk kwaad zullen zijn.
Waarom zou elk spel voor de Wii gebruik moeten maken van die mogelijkheden? Sommige spellen zijn gewoon niet gemaakt om van de Wiimote gebruik te maken.
Naar mijn mening is het een extraatje bij de console en niet een must voor de programmeur om er gebruik van te maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True