Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

De verkopen van Assassin's Creed verlopen zo goed, dat uitgever Ubisoft zijn winstverwachting heeft verhoogd. Voor diverse games, waaronder Far Cry 2, werd uitstel aangekondigd, zodat ook volgend jaar een financieel succes kan worden.

UbiSoft-logoIn de eerste vier weken na de release heeft Ubisoft wereldwijd ruim 2,5 miljoen exemplaren van Assassin's Creed verkocht. Oorspronkelijk dacht de uitgever in het eerste jaar drie miljoen stuks af te zetten, maar die doelstelling zal ruimschoots overtroffen worden. Het spel heeft voor zowel de PlayStation 3 als voor de Xbox 360 topdrienoteringen in de mondiale verkoophitparades, en in de Verenigde Staten werden nog niet eerder zo snel zo veel exemplaren van een nieuwe game verkocht.

Omdat ook de casual games boven verwachting presteren, heeft Ubisoft zijn winstverwachting voor het huidige boekjaar, dat op 30 maart 2008 eindigt, bijgesteld. Het bedrijf verwacht nu dat de omzet 840 miljoen euro zal bedragen, waar eerder op ongeveer 825 miljoen was gerekend. In het vorige boekjaar werd 680 miljoen euro omgezet. In de nieuwe voorspelling is rekening gehouden met de verkoop van liefst vijf miljoen stuks van het sluipmoordspel.

Ook denkt Ubisoft dat de winstmarge op minstens 12 procent zal uitkomen. Tot dusverre rekende het bedrijf op rond de 9 procent van de omzet, maar door drie andere titels uit te stellen, drukken de ontwikkelingskosten minder zwaar op de begroting. Tom Clancy's EndWar, Brothers In Arms: Hell's Highway en Far Cry 2 zullen pas in het volgende boekjaar verschijnen. Deze games moeten ervoor zorgen dat er volgend jaar een omzet van minstens 975 miljoen euro gedraaid kan worden.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Assassin's creed is een redelijk spel. Het kampt met hetzelfde probleem als Bioshock, maar in veel grotere mate:

Het verhaal is prachtig, er zitten leuke plotwendingen in, het einde is Řbervet, het ziet er allemaal zeer gelikt uit. Maar de gameplay, ach de gameplay. Die valt zwaar tegen, niet alleen omdat het steeds meer van hetzelfde is (100x een burger redden, 100x een toren in klimmen, 500x een vlag zoeken, 9x informatie verzamelen en je target vermoorden), maar ook omdat de combat te makkelijk en te saai is. De counter en combo kills zien er heel vet uit, maar je kunt gewoon alles counteren/dodgen.

Ook had ik verwacht dat dit spel subtieler zou zijn, maar het komt er steeds meer op neer dat je gewoon door de stad kan gaan rennen en iedereen afslachten, in plaats van te sneaken. Daarbij is de AI van je tegenstanders op een dusdanig niveau, dat je het idee krijgt dat iedereen in die tijd zwakbegaafd is.

Het is een vet spel, met een heel vet verhaal en een vette manier om die te vertellen. Maar het spel wordt toch al snel saai, ik hoop dan ook dat Assassin's Creed 2 de gameplay verbeterd. Meer een spel om 1x te huren. Maarja, het is makkelijk en cool en ziet er mooi uit, dus de 'casual gamer' zal het inderdaad snel kopen.
die 500 vlaggen en andere rotzooi zit er in voor mensen die dat belangerijk vinden denk ik. Als je er gewoon doorheen ragged valt het wel mee. We zijn met dit spel nu al behoorlijk langer dan bezig dan halo 3, en het is nog niet echt gaan vervelen. Ook als je niet alles uitvoert krijg je minder balkjes er bij, waardoor de combat wat lastiger word. bv KOTOR2 is ook doodsimpel met de 'moeilijkste' class als je alle sidequests e.d. vanaf het begin doet.

Maar als jij met een aantal vrienden in je huiskamer(want daar hoort een console toch te staan?) zit wil je dan echt kijken naar iemand die flaggetjes aan het sparen is? of wil je als het wat later op de avond is met mischien wat biertjes op toch ook nog wel een level uit te kunnen spelen. Of als iedereen nog fris is, dat een iemand buiten de boot valt omdat z'n beperkte hand-oog co÷rdinatie het niet kan bij benen. 'gezellig' Of nog erger: dat uiteindelijk er alleen nog maar een iemand aan het spelen is omdat het onmogelijke toets combinaties zijn.

Met multiplayer (AS2?) kan je de skill uitbalanceren waardoor je alles moeilijk(er) kan maken.

Natuurlijk had verschillende niveaus (easy/moderate/hard) ala doom een mooie toevoeging kunnen zijn(iets slimmere swords men, mensen op daken die ook naar beneden op je gaan schieten ipv alleen op dak, minder snel recoveren van balkjes (of helemaal geen recovery totdat je sync weer groen is), maar er is wel meer geschrapt. Binnen gamedev huizen zijn ze nog al afhankelijk van het vallen of staan van een titel; er zijn keuzes gemaakt.

Niet dat ik het echt oneens ben met je punten (naja behalve dan dat subtiel in vele vormen komt) maar er zijn wel kanttekeningen
Eigenlijk wel dieptriest dat bepaalde games nu later komen omdat het goed gaat met het bedrijf... Ik bedoel als de echte reden is dat ze wat meer gepolished worden dan is er op zich niks mis mee, maar zoals het er hier staat maak ik eruit op dat ze gewoon een tijdje op de plank gaan omdat dan de kosten anders geboekt kunnen worden.
daar word echt nog wel aan door gewerkt hoor.

Alleen wat minder stress voor de devs, is ook niet zo erg een keertje ;)
Ze krijgen niet zo veel betaald dan per verkocht spel of mis ik iets?

Ze hebben de verwachte omzet verhoogt van 825 naar 840, een stijging van 15 miljoen dus. Daarentegen verwachten ze 2 miljoen spellen meer te verkopen, wat zou neerkomen op slechts 7,50 per spel dat ze er voor krijgen.

Dat lijkt me erg weinig voor een spel dat voor 40-60 euro over de toonbank gaat.

Dus verdienen ze zo weinig of zijn er wat andere spellen waarbij de verkopen tegenvallen?
Je mist dat ze drie flinke titels uitstellen naar volgend boekjaar. Die dragen dit jaar dus niet meer bij aan de omzet, die desondanks hoger zal uitvallen. Je mag er dus vanuit gaan dat ze flink meer dan 7,50 per spel binnenhengelen :)
Een aantal zaken waar jij geen rekening mee houdt:

Waarschijnlijk zat er al omzet voor de uitgestelde titels in dit boekjaar waardoor het net effect van de 2 miljoen minder naar voren komt. Het boekjaar van Ubisoft loopt tm Maart 2008 waardoor het uitstellen van deze titels zeker een kwartaal omzet scheelt.

Ook kun je niet zomaar de winkelprijs als omzet van Ubisoft tellen omdat de winkels zelf nog een dealer margin maken en Ubisoft dus minder krijgt dan jij en ik er uiteindelijk voor betalen.
En een flinke hap van de inkoopwaarde gaat ook nog eens naar resp. distributie en MS danwel Sony. 7,50 opbrengst voor de developer per game is niet eens zo'n heel raar getal. Meer dan 15 is het iig niet.
Dat is weer eens wat anders dan lezen dat een bedrijf over de kop gaat doordat een spel te vaak illegaal "over de toonbank" gaat.
Assasins Creed is in mijn mening dan ook een geweldig spel, leuk om te horen dat het Ubisoft daardoor voor de wind gaat.
Meer originele spellen zijn altijd welkom, evenals deel 2 en 3 die op stapel staan!

:)
De invloed van illegale downloads is lang niet zo groot als je denkt.
Mensen die games illegaal "aanschaffen" hadden zowiezo toch al niet zo'n spel gekocht.

Als ubisoft over de kop had gegaan, had het wegens de slechte uitvoer van Assasin's Creed geweest.
Dat spel zit naar vernomen onwijs vol met software bugs omdat het gehaast is als een gek. En qua "gameplay" tjah..

Zie : http://life.tweakers.net/...fects-a-la-star-wars.html
Ik denk dan weer dat het meer invloed heeft dan jij denkt. Daarom komen ze ook eerst uit voor console en dan voor pc. Omdat pc games makkelijker te kopieren zijn. Consoles moeten al een modchip krijgen en daar beginnen veel mensen niet aan.
Het wil vaak wel potentiele kopers over de streep trekken om alsnog het origineel te kopen (vaak om online te spelen).
Idd, zo denk ik er ook over. Meestal koop ik op basis van een gedownload spel en niet op basis van een demo. De demos zijn naar mijn idee altijd iets te kortzichtig om een goed oordeel te kunnen nemen over een spel.

Wat ik ook nog wel eens wil doen is de demo alsnog downloaden om te zien hoe de online gameplay is.

En ik koop toch wel met enige regelmaat games. Laatst nog CoD4 en SC/FA Gold Edition gekocht.
Wil je nou zeggen dat bedrijven ook illegale spellen uitgeven 8)7
Nooit van counterfeit software gehoord?
Het is haast onbegrijpelijk, Assassin's Creed is is kwalitatief een slechte game op de graphics na. Die dingen die je moet doen in het spel herhalen zichzelf erg vaak, niet echt veel diversiteit dus. Wat resulteert in verveling.
Waarom onbegrijpelijk? Een karige hollywood blockbuster doet het ook een stuk beter dan een kwalitatief goede film. Waarom? Omdat het meer mensen aanspreekt, en de gemiddelde kijker geen zier om echte kwaliteit geeft. Met games is dat net zo.

Overigens vind ik AC best vermakelijk maar grafisch helemaal niet zo vernieuwed.
Overigens vind ik AC best vermakelijk maar grafisch helemaal niet zo vernieuwed.
Next-gen verwend nest :+. Een jaar(tje) (of twee) terug waren dat soort graphics alleen nog maar te zien in artist's renders en dergelijke.
Maar ze waren wel mogelijk, omdat de vereiste grafische rekenkracht al gewoon beschikbaar was. Het is meer dat men het nu pas "verzint"...
Oh definitely, ik zeg ook helemaal niet dat het prev-gen is of dat het er slecht uitziet. Maar omdat we zelf ook een 3d engine ontwikkelen kijken we veel naar wat andere developers doen (op de 360 en de PS3) om te zien hoe zij omgaan met bepaalde problemen.

Bij AC zie je dan vooral dat de belichting vrij simpel is (alleen zonlicht, en de binnenomgevingen zijn voornamelijk prelit en zonder dynamische schaduwen op characters), de schaduwen zie je nogal snel poppen, en ze gebruiken vrij weinig materials met 1 a 2 textures elk. Het staat niet in verhouding met de framerate, die hierdoor imho wel omhoog zou kunnen (in COD4 houden ze het bijvoorbeeld ook vrij simpel, maar die draaien wel rock solid 60 fps). Maar dat is de technische kant van het verhaal, de characters en het artwork ziet er verder wel echt goed uit.
Het is eigenlijk triestig gesteld met gaming als titels zoals AC echt geweldig veel verkopen. Het game is volgens mij de perfecte representatie van een "polished turd".

Grafisch perfect maar ze zijn vergeten dat het ook nog fun moet zijn. Als ik mooie panorama's wil bekijken koop ik wel een fotoboek. En om het algemeen gevoel van AC te kunnen emuleren koop ik best telkenmale dezelfde boeken.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 14 december 2007 12:05]

Precies.
Hetzelfde heb je met Crysis. Het ziet er zo super mooi uit, maar het spel kan nog niet eens op het hoogste gespeeld worden.

Hoe het grafisch eruit ziet maakt mij totaal niets uit want ik zet meestal toch alle instellingen zo laag mogelijk, zodat ik het maximale aan FPS kan behalen.

1. Gameplay
2. Grafisch


Maar games als AC moeten leuk zijn om te spelen, het is een totaal nieuw concept, een compleet interactieve stad.

Misschien dat hier in het vervolg wel aan gedacht wordt.
Het ziet er zo super mooi uit, maar het spel kan nog niet eens op het hoogste gespeeld worden.
&
Hoe het grafisch eruit ziet maakt mij totaal niets uit want ik zet meestal toch alle instellingen zo laag mogelijk, zodat ik het maximale aan FPS kan behalen.
WTF maakt het dan uit dat je niet op very high detail kan spelen?

Ik heb Crysis noch Assassin's Creed uitgespeeld, maar ik heb beiden wel een paar uurtjes gespeeld, en in die tijd heb ik me prima vermaakt. Smaken verschillen dus.
Er zijn mensen die die games kopen alleen om ze op het allerhoogste te kunnen spelen.

En kijk wat eronder staat:

1. Gameplay
2. Grafisch
Dude, heb je t uberhaupt wel gespeeld? is een prachtig spel waar je zelfs puur for the heck of it lekker door de stadjes dwaalt en je nog vermaakt..
Wat is deze context een "casual game"? Ik kan me herinneren dat een website/uitgever alks Zylom hun spelletjes zoals bejeweld als Casual Game ziet, maar die maakt Ubisoft toch niet?
Ubisoft heeft een hele serie games op Xbox Live Arcade
Sluipmoordspel? Laat dat sluip maar weg, want hoe verder je komt hoe minder subtiel je wordt.
Tja als 5 van je vrienden vermoord zijn er zijn maar 4 over...dan weet je het wel! Hadden ze het dan zo moeten maken dat ze in Jeruzalem niet wisten wat gebeurde ergens anders? Hell als je niet iemand in zicht van het publiek vermoordt hebt, gewoon een guard ofzo dan blijft het oogje een paar minuten op rood staan hoor!
Best wel erg ja, een game die gebaseerd is rondom de graphics en een dikke media hype, die zo succesvol is. Maar zeg nou eerlijk, iedereen die negatief is over AC hier heeft 'm uiteindelijk wel gehaald.

Zo op het oog is het een goed spel. Mooie graphics, goede gameplay en het spel krijgt vrijwel overal goede reviews. Maar het is net veronica-porno, het is in het begin wel leuk maar het wordt saai en je ziet telkens hetzelfde.
Of ze nu voortborduren op Prince of Persia of niet, ze maken de laatste tijd wat meer echt goede games... gelukkig :)

Er komen zoveel slechte/gehaaste games uit dat 't leuk is dat er bedrijven zijn die zich niet laten haasten en een juweeltje neerzetten :)

Volledig verdient in dit geval ^^

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True