Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Ubisoft werkt aan een patch voor de PS3-versie van Assassin's Creed. De update van de ontwikkelaar moet de problemen die veel gebruikers met het spel hebben, verhelpen.

Gebruikers klagen al langer over vastlopers tijdens het spelen van de PS3-game. Dit leek aanvankelijk te komen door nieuwe 2.0-firmware van de spelcomputer die tegelijk met de introductie van Assassin's Creed werd vrijgegeven. Nadat Sony eerder al firmware 2.01 introduceerde, brengt nu Ubisoft een eigen patch uit.

Hoewel er eerder al geruchten gingen dat de PS3-firmware niet de hoofdoorzaak van de vastlopers zou zijn, heeft Ubisoft nu bevestigd een eigen update te ontwikkelen. 'Deze update verbetert de stabiliteit van het spel en zal zo snel mogelijk worden vrijgegeven', zo liet Chris Easton van de ontwikkelaar op het officiŽle forum van Assassin's Creed weten.

Spelproducent Jade Raymond heeft ondertussen al uitspraken gedaan over het tweede deel van Assassin's Creed. Raymond wil deze versie van een multiplayer- en co-op-modus voorzien - mogelijkheden die oorspronkelijk ook in het eerste deel zouden zitten. Deze modus werd echter door tijdgebrek geschrapt.

Assassin\'s Creed en producer Jade Raymond
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

ik mijd ubisoft games als de pest wanneer het niet om de 360 versie gaat.
ze hebben werkelijk waardeloze programmeurs die de conversies regelen.
cod4 en oblivion zijn 2 voorbeelden van hoe het wel hoort: laat capabele mensen het spel poorten.
COD4 is een slecht voorbeeld want dat is geen port van de 360-versie. De 360- en PS3-versie werden gelijktijdig ontwikkeld. Dat kun je ook zien aan de PS3-versie, die draait net zo soepel als de 360-versie (of zo je wilt: de 360-versie draait even soepel als de PS3-versie).

Het probleem met een aantal 360-ports op de PS3 is dat de game-engine niet geoptimaliseerd is voor de Cell-processor. Dat is bijv ook aan de hand met HL2/Team Fortress/Portal. Dat is een DirectX-PC-game. Zoiets valt goed te porten naar een Xbox 360 die ook van DirectX gebruik maakt, maar dat wordt een stuk lastiger op een PS3 die geen DX-ondersteuning heeft. Daarnaast wordt er door deze geporte HL-game-engine geen enkel gebruik gemaakt wordt van de SPEs. De hele game draait enkel op de single-core PowerPC-CU in de Cell en dan hou je minder dan een derde van de snelheid over in vergelijking met de triple-core PowerPC-CPU in de Xbox 360. Een goed geprogrammeerd PS3 werkt nl precies andersom, dat hoort voornamelijk op de SPEs te draaien en de PowerPC-core wordt dan voornamelijk gebruikt als doorgeefluik.

De kracht van de PS3 zijn de SPEs maar als "luie programmeurs" ze niet gebruiken is het niet vreemd dat ports tegenvallen en er veel minder uitzien dan spellen die puur voor de PS3 geschreven zijn.
... Naar mijn weten was AC een officiŽle launch-title exclusive voor de PS3. Zoals je ziet gebruikt het spel de Havoc engine. Ik denk dat het probleem ligt bij het feit dat deze engine gewoon beter werkt op de xbox360 dan op de PS3.

Niet volledig de schuld op Ubisoft steken dus. (Oblivion is trouwens ook uitgegeven door Ubisoft)

[Reactie gewijzigd door chaos.be op 26 november 2007 11:41]

Havok is geen grafische engine maar een physics engine, knap dat je dat ziet. Assasin's Creed gebruikt de Scimitar engine die inhouse ontwikkeld is en nu alleen nog voor AC wordt gebruikt. Het was voor zover ik weet nooit bedoeld als ps3 launch title, wel als exclusive.

[Reactie gewijzigd door AM-PM op 26 november 2007 13:07]

AC zou eerst gebruik maken van UT3 engine (begonnen op PS3), die vervolgens totaal niet geschikt bleek voor grote open ruimtes. Zie ook de intro van het spel die er totaal anders uitziet dan de rest omdat dit in een andere engine gerenderd is.
Ubisoft heeft nu een eigen engine gemaakt die iig gebruikt wordt voor GRAW2 en AC.

Havok staat hier indd totaal los van want dat is puur physics.
GRAW 2 gebruikt niet de Scimitar engine hoor, die gebruikt een verbeterde versie van de GRAW engine en dat is weer een zwaar gemodificeerde versie van de UE2.5 engine.
Ok, dat klopt.
Scimitar is overigens ook een zwaar gemodificeerde versie van de UE2.5. Aldus http://wiki.beyondunreal.com/wiki/Unreal_Engine_Versions/2
Ubisoft Scimitar engine is a modified version of the Unreal Engine 2.5
* uses Assassin's Creed (PC, Xbox 360, PlayStation 3)
* uses unannounced Ubisoft new IP
.. Zoals eerder gezegd is Havok een physics engine, en geen graphics engine, maar dit is juist een engine die al zeer goed geoptimaliseerd is voor de CELL en ongeveer een factor 10 sneller loopt op CELL dan Xenos.
(er staan zat benchmarks van online)
Oblivion is uitgegeven door Take 2, en ontwikkeld door Bethesda. hoe kom jij aan Ubisoft?
Alleen port ubisoft de 360 versie niet meer, vanaf GRAW2 zijn de games voor de PS3 appart ontwikkeld en niet simpelweg omgezet :)
Dus wat je zegt is een beetje onzin.....
http://games.fok.nl/news.php?newsid=21666
Allemaal heel fijn maar deze game was daarvoor al lang in ontwikkeling, en de Xbox 360 was toch echt het platform waar ze mee zijn begonnen.
Nee, de 360 is niet het platform waarmee ze zijn begonnen.
Tja de vraag is ook hoe moeilijk het is om een spel te porten. Misschien komt daar wel meer bij kijken dan wij denken. En bij de ene game zal het ook wel makkelijker gaan dan bij de ander.
Of het moeilijk is of niet daar heb ik helemaal niks mee te schaften. Ik koop voor een bepaald bedrag een produkt, en ik verwacht dat dat produkt gewoon goed werkt. Is het niet mogelijk een goed produkt op de markt te zetten dan moet je dat niet doen, maar niet de klant met het probleem opzadelen.
Dan ga je er dus vanuit dat ze het spel eerst voor de 360 ontwikkelen en daarna porten naar andere systemen, lijkt mij niet.
Nou laten we hopen dat deze snel verschijnt. Konami zou ook hetzelfde moeten doen voor PES 2008. Spellen op consoles die niet lekker draaien en vastlopen. Hummm... begint steeds meer op PC gaming te lijken (jammer!!)
Zolang ze alleen de positieve dingen van pc gaming overnemen vind ik het goed. Zo is een patch ergens voor uitbrengen als het niet goed werkt toch iets positiefs lijkt mij.

Het is in ieder geval beter dan een slechte werkende game zonder patches.
Nee, het is helemaal niet positief.
Sterker nog, mijn grootste vrees is uitgekomen:
Console games zullen in net zulke brakke staat worden verkocht als pc spellen en wij zullen moeten wachten op patches.

Zo gaat het al jaren in pc land en nu zie je dus ook op consoles steeds vaker games die niet fatsoenelijk worden afgeleverd.

Hiermee vernietigen de gamedevs 1 van de beste features van consoles, namelijk dat games gewoon werken...
Laten we lekker doemdenken? Games zijn gewoon uitgebreider als vroeger en daarom komen er ook meer fouten in. Dat kan evengoed op de pc als een console.

Vroeger waren er ook fouten in games en toen was er geen manier om het op te lossen. Kijk bijvoorbeeld wat Nintendo elke keer voor een klucht heeft. Moderne games maar geen manier om te updaten, met gevolg dat alles uit de winkelrekken moet.
Vroeger waren consolegames inderdaad ook niet altijd vrij van fouten. Niettemin gebeurt het steeds vaker dat spellen worden uitgebracht zonder fatsoenlijke afwerking. Dat heeft weinig te maken met het feit dat games uitgebreider worden, want dat kun je eenvoudig opvangen door games uitgebreider te testen. Hier moet je toch echt de lakse houding van ontwikkelaars de schuld geven.

'Assassin's Creed' loopt inderdaad regelmatig vast en ik ben zeker niet de enige die dit probleem ervaren heeft. Bugs die zo duidelijk in een game aanwezig zijn, worden blijkbaar niet meer verholpen voordat de game op de markt wordt gebracht. Een aantal jaren geleden was dit ondenkbaar, maar tegenwoordig hebben we er 'patches' voor. Letterlijk en figuurlijk een lapmiddel.
Mwah, denk niet echt dat het direct aan de ontwikkelaars ligt, ze zullen best aangeven dat ze meer tijd nodig hebben om dingen op te lossen, maar er zal van hoger hand worden beslist waar wel of niet nu tijd voor genomen wordt om op te lossen, de rest "kan altijd later nog"... dit zal idd sneller gedaan worden op consoles met een patch mogelijkheid.
een console game hoort het out of the box goed te doen en geen last te hebben van dit soort vreemde problemen, want hoe moet ik nou dit spel normaal kunnen spelen als ik GEEN internet heb of ik weiger mijn PS3 aan het internet te hangen?
Eens.
Tuurlijk, spellen worden complexer, meer kans op bugs etc, maar dat betekend dat er meer controle voor de release moet zitten. Niet dat er maar klakkeloos een berg patches voor elk spel wordt uitgegeven.
De mogelijkheid van patchen van console(game)s geeft een prachtige opening voor bedrijven om lakser te zijn met de releases.
Met de complexiteit tegenwoordig is het haast onmogelijk aan het worden om dingen bugloos af te leveren. Testen doet maar zoveel; met die parallelle PS3 wordt het alleen maar erger. Zal nog wel een paar jaar duren voordat developers aan het parallellisme wennen.
En als je toch kan patchen, dan wordt de verleiding natuurlijk groot om 't daarop aan te laten komen...
Dat er bepaalde bugs voor kunnen komen in vind ik niet meteen onacceptabel. Maar als je kijkt naar hoe serieus sommige bugs zijn die zeker tijdens een QA naar voren moeten zijn gekomen, en dat het spel desondans toch met dergelijke gebreken op de markt wordt gegooid vind ik dat zeker wel erg triest.

De gamesbedrijven moeten het spel onder druk van de uitgevers maar snelsnel op de markt gooien want..... inderdaad..... er kŗn gepatched worden dus patchen zullen we. Dat hierbij vooral de vroege kopers genaaid worden (betalen de hoogste prijs en tegen de tijd dat de ergste fouten opgelost zijn is het spel alweer afgesprijsd).

Zo heb ik C&C3 gekocht, maar erg weinig gespeeld omdat de online functie niet goed werkte (was toendertijd een bekend, groot probleem). Niettemin werd hier tot patch 1.4 niks aan gedaan. Ik neem zo'n beetje aan dat het probleem intussen is opgelost (?) maar ik ben mijn interesse intussen allang kwijt. Ik koop daarom eigenlijk nooit nieuwe spellen meer voor PC, maar blijkbaar zijn consoles tegenwoordig ook al niet meer te vertrouwen.
Je kan een console makkelijker testen dan een PC game.
Waar bij PC games vaak de fout in zit zijn de verschillende hardware die pc's in zich hebben. Dit heb je bij consoles, zal niet zeggen niet, maar wel veel en veel minder.

Puur gebrek aan tijd nemen voor testen.

Vraag me af wat de pressure van een Sony of Microsoft hierin bijdraagt. Je hebt een contract dus op die dag ga je releasen en niet alleen de versie van de concurrent.
In tegenstelling tot bij PC gaming hebben Sony, MS en Nintendo een ogenschijnlijk strenge testprocedure om het spel uit te mogen geven op de console. Blijkbaar gaat hier ook het ťťn en ander mis want bijna iedereen met AC heeft wel last van freezes en crashes. En dit is zeker niet het eerste spel op een next-gen console die zulke grote bugs nog heeft.

Ik kan me van de vorige generatie niet herinneren dat ik spellen heb gehad die ooit zoveel problemen gaven.
Ik heb de game op Xbox360 en nog geen enkele freez gehad. Ondertussen toch al een goeie 12 uur gegamed, 5de target in mijn vizier...
Laten we hopen dat de patch niet hetzelfde leven beschoren is als de patch voor rainbow six: vegas for de PS3, want die is al een half jaar in ontwikkeling (lees: komt niet)

@saladin: Oblivion is uitgegeven door unisoft op de PS3 ;) (ja verbaasde mij ook)

De druk om maar een game te releasen tijdens de feestdagen is gewoon te groot: het niet halen van de deadline is een zware aderlating qua omzet, en daarom kiest men er kennelijk steeds meer voor om dan maar wat hoeken af te snijden. De game is op de PS3 gewoon niet af. Het geneuzel van die Ubisoft manager die zegt dat 'sommige' PS3 eigenaren er last van hebben snapt het probleem niet: IEDERE PS3 bezitter die AC runt krijgt vastlopers, domweg omdat de game buggy is. Daarnaast is de performance soms ver onder de maat (2-5 frames per seconde) wanneer je tegen de framedrop bug aanloopt. Aangezien je niet elk moment kunt saven moet je dan dus eerst op zoek naar een savepoint. Nou, dat duurt lang met die snelheid kan ik je verzekeren.

Via de VS uncharted ge-importeerd. Je ziet meteen het verschil in kwaliteit. Tip: koop uncharted ipv AC op de PS3.
Hoewel er eerder al geruchten gingen dat de PS3-firmware niet de hoofdoorzaak van de vastlopers zou zijn...
Correctie: de firmware is _NIET_ de oorzaak, punt. Mensen met 1.94 (die meegeleverd wordt op de disk) hebben ook vastlopers. M.a.w.: firmware heeft er geen reet mee te maken. Het artikel suggereert dat de firmware wel degelijk een oorzaak is of een factor is, dat is onzin.

Overigens hebben 360 bezitters ook soms vastlopers met AC, en sony levert daar niet de firmware voor ;)

[Reactie gewijzigd door EfBe op 26 november 2007 11:01]

Dat het spel vaak freezed ja dat is zeker waar. Maar ik heb nog geen enkele keer framedrops gehad, misschien een of twee keer als je eagle vision gebruikt hoog boven de stad, maar echt niet in de mate waarin jij het zegt......
En als de patch snel uitkomt dan kan ik er nog met leven, want het is gewoon een super vet spel. Dat mensen er wat anders van hadden voorgesteld is jammer maar dat maakt het zeker geen slechte game....
Ik heb ook last gehad van vastlopers in mn PS3 bij Assassins Creed, voornamelijk bij het doorladen naar een nieuw level. Ik heb het nu ook echt zoooo gehad he met mn PS3 dat ik m het liefste naar de winkel terugbreng. Waardeloos ding. Bah !!
zal je de schuld dan beter niet bij Ubisoft kunnen leggen ipv bij Sony??
De schuld moet eerder bij IBM gelegd worden...
Die hadden een intelligente compiler belooft voor de Cell, maar hebben die nooit geleverd.
Gevolg: programmeren voor de PS3 ligt op een niveau tussen machine-taal en assembler.
En iedere programmeur hier zal wel kunnen beamen dat dit ver van eenvoudig is.
Denk je dat het mij wat uitmaakt wie dit schuldig is?

Ik heb 599 euro betaald voor een apparaat waar continue spellen op uitkomen die niet fatsoendelijk draaien.
PES2008 is ook al zo'n flop-game die op de PS3 uitkwam een paar weken geleden, ik had alleen maar lag en vasthangers. Zo ook bij Assassins Creed.

Had mn 360 weggedaan om een PS3 te kunnen kopen maar begin steeds meer spijt ervan te krijgen dat ik m heb weggedaan.
Het spel is in ieder geval grafisch net zo mooi als dat de spelproducent eruit ziet :+
Van alle reacties ben jij de eerste die wat over haar schoonheid zegt.

Wat een verschil met amerikaanse sites zoals DailyTech. Als daar Megan Fox wordt gepresenteerd voor een artikel over Transformers lees je alleen maar reacties over Megan Fox. En terecht wat een vrouw is dat!

Welnu ik vind het ook prettig dat ze Jade's foto erbij halen, ik kijk er graag naar!
Het verschil is vooral dat je in de VS als homo beschouwd wordt als je niet bij elk knap mokkel roept hoe hard je stijverd wel niet wordt. Hier zijn de bezoekers toch wat beschaafder IMO.
Dit verklaart al mijn vastlopers in Assasin's Creed! Was al bang dat het aan mijn ps3 lag.. Had trouwens niet op internet gezocht of dit bij meerdere mensen voorkwam! Hopelijk is die patch snel beschikbaar!
Geweldig dat bij elk nieuwsbericht over A.C. die foto van de producer wordt geplaats.
Als het een dikke amerikaan met een ring baardje (zeg maar "de normale doorsnee Amerikaan dus") was, dan was dat zeker niet gebeurd. ;)
Ik vind het frappant hoe vaak er foto's van Jade Raymond bijgehaald worden zodra het spel besproken wordt. Volgens mij is dat bij andere producenten toch beduidend minder vaak zo... Of anders ligt het aan mij... :D
ff ter info wat wel relevant is, ik heb van interne bronnen vernomen binnen Ubisoft dat Assassin's Creed 2 in 2009 moet uitkomen ;) (dat jullie het ff weten) (deze datum is een streefdatum en is dus onderhevig aan veel dingen ;) )
LoL, vroeger kocht je een console omdat je dan nooit hoefde te patchen maar het lijkt erop dat die tijd ook voorbij is :D

Blijft echter wel een ultiem vette game die de patch echt verdient.
Haha vroeger was het ook zo dat patchen iets was voor de pc. Naar het mom van: een "echte" game is goed door ontwikkeld en hoeft niet gepatched worden.

Justice has been served console gamers :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True