Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties
Submitter: BlackShadow

De fractieleider van de Vlaamse liberale partij Open Vld richt zijn pijlen weer op de Belgische auteursrechtenorganisatie Sabam. De politicus raadt organisaties aan de Sabam-facturen kritisch te bekijken.

Sabam-logoEind oktober werd bekend dat de rechtspersoon Sabam en enkele topmensen van de organisatie onder verdenking liggen van vervalsing van jaarrekeningen, misbruik van vertrouwen en witwassen van verduisterd geld. 'Het is niet de bedoeling om hier het proces van Sabam te voeren', aldus het Belgische kamerlid Bart Tommelein op zijn site. Wel wil hij de discussie over de werkwijze van Sabam weer aanzwengelen.

'Niet alle artiesten geven het beheer van hun werken uit handen. Wereldwijd is bijvoorbeeld slechts tien procent van de reggaemuziek geregistreerd. Wie een reggaefuif houdt betaalt wel de volle pot', schrijft Tommelein. Hij vraagt zich af aan wie de organisatie de onterecht grote bedragen die geÔnd worden afdraagt. Enkele jaren geleden weigerden organisatoren van de Antilliaanse feesten hun bijdrage te betalen omdat veel van de gedraaide artiesten niet geregistreerd stonden. De rechtbank van Turnhout gaf hen toen gelijk. 'We moeten lessen trekken uit die uitspraak en het debat in het parlement opnieuw op gang trekken', vindt Tommelein.

Twee jaar geleden riep het kamerlid organisatoren van feesten en partijen op om hun Sabamfacturen desnoods te betwisten, schrijft HLN. Zo ver wil hij nu niet gaan: Hiermee zou ik evenwel enkel opnieuw het verwijt krijgen op te roepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid, wat zeker niet het geval is. Maar als je weet dat Sabam zelfs facturen verstuurt naar organisatoren van activiteiten waarvan verondersteld wordt dat er muziek werd gespeeld, is voorzichtigheid zeker aan de orde.'

Tommelein wil dat de wet ervoor gaat zorgen dat organisatoren een correcte factuur gaan krijgen voor de effectief gespeelde nummers: 'Het is voor beheersvennootschappen relatief eenvoudig om een databank -eventueel met een soort audiovergelijkingsprogramma- te creŽren waarmee men snel en eenvoudig kan nagaan of een bepaald nummer zich bevindt in het repertoire waarvan de rechten beheerd worden door de vennootschap.' Samen met collega Ludo Van Campenhout gaat Tommelein opnieuw een wetsvoorstel indienen om de wet op het auteursrecht te herzien.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Laten we zeggen dat SABAM er eigenhandig is in geslaagd om alle kleinschalige fuiven eruit te halen door de belachelijke manier van inning.

Je word nu belast op de grootte van de zaal, maar als er meer dan 3! fuiven per jaar gebeuren , dan moet de zaal als polyvalente zaal betalen voor een heel jaar!

Dit is de doodsteek geweest voor alle lokale scouts / giro en de kleine feestzalen!

Ook is het belachelijk dat bv radio in een wachtkamer nog eens SABAM op betaald moet worden na wanneer de radiozender dit al heeft gedaan! Dit is toch gewoon belachelijk en geldklopperij!
Het is allemaal heel simpel: Sabam MOET kunnen bewijzen dat zij over de rechten van de gespeelde nummers beschikken. Meestal zullen zij dit niet doen omdat zij dit niet kunnen. De Belgische regering (opdrachtgever aan Sabam), vraagt ze al jaren om een database aan te leggen maar dat vertikken ze. Daarmee negeren ze dus de wetgever en ook de overkoepelende Europese en mondiale organisaties waarmee ze een contract hebben en die als richtlijn hebben gesteld aan hun leden (dus ook aan Sabam) dat er zo een database moest komen.
Dat van die Antiliaanse feesten is inderdaad om te huilen: slechts 10% van de uitgevoerde werken vielen onder het Sabam-repertoire (of dat van hun buitenlandse partners) en toch moest de organisatie voor de volle 100% betalen. Dat betekent dat Sabam dus 90% in de eigen zak steekt en daarmee dus eigenlijk de rechten steelt van de auteurs die geen lid zijn van Sabam. Dat is dus pure maffia. Een auteur die zich niet door Sabam wenst te laten verdedigen en dus geen lidgeld aan Sabam wenst te betalen krijgt ook geen geld van Sabam maar Sabam in het wel. M.a.w.: geen lid van Sabam: je kan niet eens je eigen geld opeisen! Dat is pure maffia!
Ik blijf bij mijn mening dat de hele cd rechten toestand opgeschort moet worden.

De muziek industrie moet hun model aanpassen. Ze moeten geld verdienen met optredens, concerten dat soort dingen. Niet meer met de verkoop van hun muziek, of het draaien van hun muziek op feesten of op tv.

Ik zie dat namelijk alleen maar als promotie materiaal voor die artiesten zelf. Met optredens verdienen ze ook goed geld. En dat voorkomt echt deze tientalle honderden organisaties geld wit te wassen, mafia praktijken, etc etc jullie kennen het hele riedeltje van de praktijken van BREIN, RIAA, SABAM, thuiskopie, etc etc..
Vind ik helemaal niet. De artiesten maken iets, en als jij daarvan gebruik wil maken, hoor je daarvoor te betalen.
Wanneer jij een rapport schrijft mag je baas er ook niet zomaar zijn naam onder zetten en ermee gaan pronken aan de top.
Het basisprincipe van het auteursrecht is dus volledig rechtvaardig: ere wie ere toekomt, al dan niet onder de vorm van geld.

Het grote probleem hier is echter dat Sabam dit principe helemaal niet volgt: het model achter Sabam (en elke andere auteursrechtelijke organisatie) is dat elke artiest zich erbij kan registreren, en de toelating geeft aan Sabam om in zijn naam financiŽle vergoedingen te zeisen en te innen, dit natuurlijk tegen een percentje.
Let vooral op het deel: artiesten kunnen zich registreren. Velen doen dat namelijk niet. Als je deze artiesten hun werk wilt gebruiken heeft Sabam bij jou niets te zoeken, je meot om in orde te zijn zelf een regeling treffen met de artiest in kwestie.
De realiteit echter is dat Sabma wel een claim inbdient en drijgt met vervolging wanneer je deze negeert.

Uit eigen ervaring weet ik hoe erg dit is: je organiseert een fuif waarop je een bevriende band laat spelen, waarmee je zelf een regeling treft (in mijn geval: 1 bak bier voor hun optreden). Sabam echter hoort van je fuif en ziet dat je geen aanvraag hebt ingediend. Hun reactie is dat ze op je fuif komen, vaststellen dat je "onrechtmatig auteursrechtelijk materiaal exploiteert", en vervolgens je fuif stilleggen en je kassa in beslag nemen.
Dit alles terwijl Sabam geen enkel recht heeft dit te doen: de artiest is niet aangesloten bij hen, dus zij mogen niets ondernemen.
De enige die in dat geval iets mag doen is de politie, dit in het geval je geen regeling met de artiest hebt gesloten, en zelfs dat was nu wel het geval.

Maar wees gerust: na vele telefoons en wat gerechtelijk getouwtrek krijg je je geld terug, maar je fuif is toch wel mooi verbrod en ik heb geen idee of er wel nog evenveel in mijn kassa zit...
Als je je fuif stil laat leggen door Sabam ben je wel erg dom...

Ze kunnen dat enkel als ze de politie er bij halen, en dan lijkt het mij dat het "misverstand" snel opgelost is (in hun nadeel).

Daarnaast kan je in geval Sabam z'n boekje te buiten gaat gewoon een schadevergoeding eisen voor gederfde inkomsten.
Imo mochten ze dit eigenlijk wel op Europees niveau regelen. Een Europees orgaan dat vanuit de Europese regering aangestuurd wordt, en niet ieder landje met hun eigen clubjes die niet transparant zijn noch gecontroleerd worden. Dit zou tenminste 1 lijn brengen in Europa zodat verschillende landen tenminste niet kunnen afwijken. Het is dan wel te hopen dat deze organisatie ongevoelig zou zijn voor de Film/Muziek maatschappijen die maar wat graag hun zin willen kopen.
Je hebt gelijk maar dat brengt ook een vrij zwak punt met zich mee, je hoeft immers maar 1 orgaan om te kopen of te misbruiken. Veel makkelijker dan in 25 verschillende landen alles onder controle te proberen te houden.

Als ik zie wat ze in IEDER land al bereikt hebben ;) hoeveel geld zou er naar de film/muziek industrie vloeien?

Frankrijk recentelijk, in Nederland al problemen met stichting thuis kopie, nu BelgiŽ met hun SABAM.
plaats Neelie Kroes aan de top en dan ben je klaar :P
Dit lijkt me inderdaad wenselijk. Dergelijke onrganisaties blijken zelfs geld niet uit te keren aan aan artiesten die er recht op hebben. Veel van deze organisaties hebben tientallen tot honderden miljoenen euro's in de kas zitten die bij de recht hebbenden terrecht hadden moeten komen. Veel artiesten zijn net zo blij met dergelijke organisaties als de consumenten. Hard aanpakken dus deze auteursrechten maffiosie.
Er is op een bepaald moment een voorstel vanuit Europa gelanceerd om de markt voor de auteursrechten open te gooien, zodat men zijn auteursrechtenvergoeding kan afdragen aan een auteursrechtenvereniging naar keuze. Nu moet je als Belgische organisator van fuiven/winkelier/... verplicht aankloppen bij SABAM, men wou dit opentrekken zodat je bvb naar de Nederlandse of Franse auteursrechtenvereniging kon stappen om aan je verplichtingen te voldoen. Concurrentie zou goed zijn.

Helaas heb ik er sindsdien niets meer over gehoord.
De schrijver vermeld er niet bij dat het hier gaat om de fractie in het federale parlement, want de VLD heeft 4 fracties: vlaamse, brusselse, federale en zit ook nog in een europese fractie, maar dit terzijde.

Dit moet per definitie NIET in Europa aangepakt worden, want een groot deel van de muziek komt zelfs niet van Europese bodem. Dit moet door de WTO gereguleerd worden, gezien het gewoon import/export is van producten (veelal wereldwijd). Vanuit de WTO moet een onafhankelijk orgaan worden opgericht met in elk land een lokaal gereguleerde afdeling.
De muziek industrie moet hun model aanpassen. Ze moeten geld verdienen met optredens, concerten dat soort dingen. Niet meer met de verkoop van hun muziek, of het draaien van hun muziek op feesten of op tv.
Ik stel voor dat de ICT industrie hun model aanpast en alleen nog geld verdient met diensten en niet aan de ontwikkeling van software.
Gratis games voor iedereen.

Misschien een overdreven voorbeeld maar bovenstaand commentaar verondersteld dat elke muzikant geld kan en wil verdienen met optreden/concerten en dat soort dingen. Dat is voor een componist of liedjesschrijver echter vaak helemaal geen optie omdat hij of zij misschien wel helemaal niet kan optreden.

En hoe moet het vervolgens dan met schrijvers ?
Moet hun werk maar meteen op ebook beschikbaar komen en moeten ze hun geld verdienen met voorlezen ?
En hoe zit het met film en video. Zal ik maar een on demand video channel beginnen met zelf gemaakte DVD rip's want de industrie moet maar een business model bedeneken waarbij ze hun geld direct bij de eerste vertoning in 1 keer binnenhaalt en daarna mag iedereen het vrij kopieren en verpreiden ?
[...]


Ik stel voor dat de ICT industrie hun model aanpast en alleen nog geld verdient met diensten en niet aan de ontwikkeling van software.
Gratis games voor iedereen.
Het model van de gamesindustrie is al aan het veranderen. Kijk maar eens naar wat bijv. WoW of Steam doet. Daarnaast is veel ICT gericht op service en support, en niet op productie (dat gebeurt namelijk in Azie).
En hoe moet het vervolgens dan met schrijvers ?
Moet hun werk maar meteen op ebook beschikbaar komen en moeten ze hun geld verdienen met voorlezen ?
Beetje onnozel voorbeeld. Ik betaal ook niet als ik een boek niet wil lezen.
En hoe zit het met film en video. Zal ik maar een on demand video channel beginnen met zelf gemaakte DVD rip's want de industrie moet maar een business model bedeneken waarbij ze hun geld direct bij de eerste vertoning in 1 keer binnenhaalt en daarna mag iedereen het vrij kopieren en verpreiden ?
Of je nu naar muziek luistert (radio) / films kijkt (tv) of niet, maakt onder de streep geen hol uit. In plaats van dat ik 3fm op zet, zet ik winamp op. Kan ik zelf bepalen welke muziek ik hoor, en niet dat een zogenoemde DJ dat voor mij doet. En voor de reclames hoef je het niet te laten, afgezien van het feit dat die ten hoogste een neutraal effect op de multimedia-industrie hebben, worden de producten die daarin aangeprezen worden toch wel verkocht.

[Reactie gewijzigd door Zyppora op 26 november 2007 12:24]

Een verschil:

Ik koop een CD van Britney Spears

Moet SABAM dan telkens ik naar de radio luister en die liedjes hoor, of op een fuif, daar geld voor ontvangen?????

Ik heb al betaald voor die muziek !!!
Ik koop een CD van Britney Spears
Kijk... dŠŠr gaat het al fout natuurlijk :Y)
Ja natuurlijk, want stel jij koopt geen CD van Britney Spears (zoals ATS al opmerkt, kun je beter niet doen) maar je hoort wel die muziek via de radio of op een feest dan moet mevrouw Spears en dus Sabam daar wel voor betaald krijgen.
Maar ik heb die cd wel gekocht, daar gaat het om!!!

Ik heb al betaald voor die rechten, ze innen 2x, 3x, 10x voor hetzelfde.
Ah, net als Google, bedoel je?
Dat is voor een componist of liedjesschrijver echter vaak helemaal geen optie omdat hij of zij misschien wel helemaal niet kan optreden.
De componist/liedjesschrijver verkoopt zijn werk aan de uitvoerder. De uitvoerder verkoopt vervolgens zijn product (het concert) aan een publiek.
DE componist/liedjesschrijver verkoopt niet per definitie zijn werk. Ligt namelijk helemaal aan de voorwaarden waaronder hij schrijft. Soms wordt iemand ingehuurd om voor een artiest een aantal nummers te schrijven en dan wordt daar in 1 keer voor afgerekend. Een andere keer krijgt hij misschien een bepaald percentage van de verkopen.
Groot gelijk! Volgens mij is heel dat gedoe van Sabam een groot stuk oplichterij. Zo vraag ik me bijvoorbeeld af waarom er bij de berekening rekening gehouden wordt met de gemiddelde prijs van de drank. Wat heeft dat in godsnaam te maken met auteursrechten.

Bovendien vraag ik me af of een buitenlandse arties ooit echt geld ontvangt van onze Belgische Sabam.
Sabam houdt zelfs met meer rekening, onderandere de grote van de zaal. PDF file met prijzen.
Leg mij eens uit waarom ik meer moet betalen per vierkante meter, als ik een zak friet koop is de prijs toch ook niet gekoppeld aan de afmeting van mijn keuken!
Een geluk dat ze nog geen prijs hangen aan welke type installatie je gebruikt. Adhv de installatie is de verschilt de kwaliteit.
Tip: Je kan al de nummers van Sabam raadplegen in hun mega boeken, een goede electronisch databank hebben ze namelijk na 40 jaar nog niet!

[Reactie gewijzigd door bpere op 26 november 2007 20:24]

Zo vraag ik me bijvoorbeeld af waarom er bij de berekening rekening gehouden wordt met de gemiddelde prijs van de drank.
Gezien het feit dat de Sabam de meeste vergaderingen in kroegen en restaurants houdt, is de prijs van drank wel degelijk van invloed... :+
Als dat inderdaad het geval is, mag voor mijn part de volledige directie onmiddellijk ontslagen worden. Dat slaat inderdaad nergens op.
Sabam wil inderdaad 10% van de bruto-ontvangsten ontvangen..
De volledige directie van Sabam is groter dan het aantal werknemers. Daar wordt soms mee gespot, dat Sabam het enige bedrijf is met meer directeurs dan werknemers :)
Typisch geval van machtsmisbruik als ik het goed lees.
Er worden rekeningen verstuurd als er zelfs al wordt verondersteld dat er muziek wordt gedraait. maar wat als dit nu je eigen muziek is..?
Ik vraag me verder af, aan wie wordt dit extra geld gegeven dan ? als er mensen zijn die dit hebben betaald. of gaat dta geld naar de nieuwe aanwist op de oprit van een van de medewerkers ?
ronduit belachelijke organisatie ! mafia praktijken !
Als het je eigen muziek is moet je in Nederland in ieder geval nog steeds betalen aan Buma Stemra, zelfs als je geen lid bent.
wij hebben dit gehad voor een lanparty enkele jaren geleden, we weigerden te betalen. Ze hebben toen een controleur gestuurd die zei dat we sabbam moesten betalen voor de geluidjes van de spelletjes op de vele consoles die we hadden staan. Een paar telefoontjes (naar nintendo & microsoft) later moest het ineens niet meer... zeer vage organisatie idd.
Bij sabam zijn ze altijd heel snel om te incasseren maar uitbetalen is iets anders.
En hun controle-systemen" neigen ook naar afpersing vind ik.
Als je geen sabam betaalde voor je (openbaar) feestje, bij controle direct boete te betalen of de boel wordt stilgelegd... Hoe kan je dan de factuur protesteren?

Je betaald imho altijd te veel en er gaat veel te weinig naar de artiest gezien het meeste geld verdwijnt in administratieve kosten.
Fijn te horen dat er eindelijk eens wat aan gedaan wordt maar ik vrees dat het nog lang zal duren eer er iets veranderd.

[Reactie gewijzigd door dusti op 26 november 2007 13:22]

Je mag de mensen van Sabam gewoon de toegang tot je fuifzaal ontzeggen. Zij zijn een private organisatie en dienen te betalen indien ze toegang willen hebben.
Daarna kunnen zijn doodleuk de politie bellen en kan jij rustig vragen naar een lijst van alle artiesten die SABAM vertegenwoordigt (maar die is er dan handig genoeg weer niet).

On-topic: Het enige wat ik hierbij kan zeggen is: "Beter laat dan nooit!". Maja, er hebben al genoeg politicussen geschreeuwd dat de Belgische ISP markt opengebroken moet worden, en daar verandert ook niets, dus teveel hoop zullen we er maar niet insteken.
Sabam stuurt naar alle nieuwe bedrijven een brief om te betalen! Ik kreeg een aantal jaren geleden voor mijn eenmanszaak in GPS accesoires de oproep mijn bijdrage te doen!! |:(
Een klant van me waarvoor ik de website heb ontwikkeld wordt ondertussen al enkele maanden 'lastiggevallen' door Sabam. Ze eisen dat er reproductierechten moeten betaald worden op de gebruikte muziek op die website. Achtergrondmuziek (2 loops van amper 10 seconden lang!) die ik notabena dmv van rechtenvrije library tracks zelf heb samengesteld.

De aangetekende brief heeft volgende inhoud:

Betreft: Mechanische reproductierechten/SABAM

Geachte,

Bij een controle heb ik vastgesteld dat op de website http://www....be muzikale werken voorkomen. Voor zover ik weet, is voor de reproductiewerken en het online plaatsen van die muziekwerken geen toestemming gevraagd aan SABAM.

Mocht u dit vergeten hebben, gelieve ons dan binnen 15 dagen het bijgaande formulier, naar behoren ingevuld en ondertekend, terug te sturen...

... BeŽdigd Controleagent SABAM.
http://www.poppunt.be/ind...sk=view&id=1345&Itemid=28
ben je snel +300euro per jaar kwijt aan sabam alleen.

ik vind de omschrijvingen ook maar vaag en voor interpretatie vatbaar: "Ter verfraaiing van de website" en "Illustratieve functie". Hoe maak je daar nu een verschil in?

Verder vraag ik mij ook af hoe ze hun basisprijs bepalen.
Er zijn wetteksten die bepalen dat iets auteursrechtelijk beschermd kan worden, en dat er betaald moet worden bij reproductie maar WIE bepaald die tarieven?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True