Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

Uitgever Ubisoft heeft het bedrijf aangeklaagd dat de dvd's met de pc-versie van Assassin's Creed drukt. Volgens Ubisoft is de drukker ervoor verantwoordelijk dat er 700.000 illegale kopieŽn van het spel in omloop zijn.

Assassin's CreedAls drukker van de game-dvd had Optical Experts Manufacturing al vroeg de beschikking over het spel. Volgens Ubisoft heeft een medewerker van OEM een kopie ervan mee naar huis genomen en op internet gezet. Dit zou mogelijk zijn geweest omdat het bedrijf de afgesproken veiligheidsmaatregelen aan zijn laars lapte. De illegale versie stond door deze actie zes weken voor de release al op het internet en werd sindsdien meer dan 700.000 keer gedownload, zo meldt Gamespot.

Behalve dat Ubisoft financiŽle schade heeft geleden, vindt de uitgever dat zijn reputatie is aangetast. De gelekte versie was volgens Ubisoft met opzet voorzien van een bug, waardoor het spel halverwege vastliep. De bug was in de retailversie verwijderd, maar in verschillende reviews doken er verhalen over op, terwijl reviews op basis van de winkelversie er niet over repten. Dit zou verwarring bij de consument hebben veroorzaakt, wat volgens Ubisoft schadelijk is voor zijn reputatie. Voor de directe financiŽle schade en voor de aantasting van zijn naam eist Ubisoft twintig miljoen dollar plus een schadevergoeding.

Ubisoft stelt dat OEM, door het niet naleven van de afgesproken veiligheidsmaatregelen, verantwoordelijk is voor het uitlekken van het spel. Een van de afspraken was dat niet ťťn schijfje de fabriek mocht verlaten, wat volgens de uitgever wel is gebeurd. Ubisoft claimt te hebben ontdekt dat de gelekte versie uit het huis van een OEM-medewerker komt, en dat in datzelfde huis een door OEM gedrukte versie van het spel is gevonden. OEM heeft nog niet op de zaak gereageerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Wat mensen niet inzien, en Ubisoft zal dat nooit bevestigen of zich daarover uit laten maar waarschijnlijk zijn er in het verleden al meerdere goederen zo vroegtijdig uitgelekt. Ubisoft heeft mogelijk zo de gelegeheid aangegrepen om het probleem binnen het bedrijf op de kaart te zetten.

In 99% van de gevallen is beveiliging preventief ingericht. Opzichtig camera's opstellen, gebruik van sensors, het loggen van computers etc. Toch zijn er dan nog altijd die "dieven" die brutaler zijn en dat voor lief nemen maar daar komt de andere 1% van de beveiliging in actie, met name van de zaken die ze niet visueel kunnen zien maar toch aanwezig zijn en dat haalt met name die brutale dief er vaak uit :)

De mens is nu eenmaal de zwakste schakel in de keten en zal dat altijd blijven. Voor het juiste bedrag is vrijwel iedereen te koop of te verleiden. En het is aan de bedrijven om er alles aan te doen om goed met die 1% beveiliging om te gaan om je bedrijf zo goed en zo kwaad mogelijk te beschermen tegen die elementen. Maar als je er niks aan doet of niet goed weet om te gaan met beveiliging dan ben je als bedrijf geen knip voor de neus waard, overheids of particuliere instelling.

Ik begrijp de frustratie wel van Ubisoft maar dan moeten ze van huis uit met betere beveiliging komen op hun eigen produkten. Er word met geen woord gerept over de aanpak van modified executables of key generators. Een game word toch wel gecracked op den duur, gaan ze van deze mensen nu ook een grote geld som eisen :? Vind het een beetje koffiedik kijken, maak je dan hard op alle fronten om illegale verspreiding te voorkomen :)
Het maakt Ubisoft niet zoveel uit dat er piracy voorkomt op het moment dat het spel al in de winkel ligt. Het punt waar ze zich nu zo druk over maken is dat het spel een grote publiciteit had, vele mensen zaten met spanning te wachten, en als er dan 6 weken eerder een gekraakte versie op internet is te vinden, dan zijn er veel mensen die voor de druk zwijken.

Als die mensen dan het spel al hebben uitgespeelt en weinig herspeel waarde vinden, of door de fout beslissen dat het spel niet deugt en het geld niet waard is, dan zullen ze dus nooit tot daadwerkelijk aankoop gaan. Dat terwijl als het spel eerst een week in de winkel ligt voordat het grootschalig illegaal verspreidt wordt, dan heeft Ubisoft toch zeker 100.000 extra verkopen gehad van de mensen die niet langer dan 1 week willen wachten op de gekraakte versie.

Het is Ubisoft echt niet om alle 700.000 illegale downloaders te doen, ze weten ook best wel dat er van die groep een hoop kapitaal arme personen tussen zitten die het geld er simpelweg niet voor hebben. Echter het is Ubisoft dus wel te doen om de schade aan goodwill, want vele mensen dachten dat de retailversie ook vast zou lopen en dat Ubisoft snel een patch had uitgebracht toen bleek dat de retailversie dus niet vastliep. En vooral aan de 10-50% van die 700.000 die het spel wel gekocht had als het eerder in de winkel had gelegen dan op internet.

Ik vermoed echter dat de OEM-persoon die het spel meenam gewoon een slechte kopie had gemaakt. Zelfde reden dat een kopie van een OS installatie CD/DVD niet opstartbaar is, als je hem verkeert kopiŽert. Of Ubisoft moet dit allemaal expres hebben gedaan om achter het lek te komen.
ze weten ook best wel dat er van die groep een hoop kapitaal arme personen tussen zitten die het geld er simpelweg niet voor hebben.
Persoonlijk vind ik dat als je niet het geld ervoor hebt om een spel te kopen, je eigenlijk ook geen spelletjes moet zitten spelen, maar misschien wat harder moet gaan werken aan een inkomen waar je wel een spelletje kan veroorloven.

Vakantiebaan, grasmaaien, krantewijk, etc. Geen zin of tijd? Dan ook geen spel.

Het is nog steeds geen reden om te stelen. Als ik de AH uitloop met een niet-betaald blikje bier wordt ik doodgemept, haal ik voor honderden euros aan spellen en muziek binnen via internet ben ik "goed bezig".
downloaden is nog steeds niet stelen.

en niet iedereen krijgt direct vakantiebaan enzo.

bijkomend, ook volwassen, werkende mensen hebben soms financiele problemen, maar spelen graag een spel. deze mensen zullen het ook downloaden.

kortom, kijk eens langer dan je neus is, niet iedereen heeft zoals jouw de mogelijkheid om alles te kopen wat ze willen, houdt daar ook eens rekening mee, dank u.
Downloaden is weldegelijk stelen... Enkel die domme Nederlandse wetgeving zegt zogezegd anders.
Zoals Coromoto schrijft, kan je het jezelf niet veroorloven, dan heb je pech...
Alles wat ik hier in huis heb staan, lcd/pc/consoles/software/muziek/games/auto/huis/... heb ik voor gespaard en gekocht... Er zijn nog genoeg games die ik graag zou spelen, maar zolang ik ze niet heb gekocht, zal ik ze ook niet kunnen spelen.
En wat als het eerst vanaf een dvd op een harde schijf is egzet? Dan mag het wel? Want ze hebben het over een dvd schijf die het bedrijf niet mag verlaten.

Door dit soort kleine regeltjes lappen bedrijven regels steeds meer aan hun laars.
Dit verhaal is niet helemaal logisch:
Ubisoft heeft het spel ter persing bij OEM aangeboden, vervolgens steelt een medewerker het spel en zet het op Internet. In het vervolg van het verhaal blijkt dan dat Ubisoft opzettelijk een bug in de gelekte versie heeft gestopt? Heeft Ubisoft dan bewust kopietjes met Bugs aan OEM aangeleverd, lijkt me niet verstandig? Wat is het verschil precies tussen de gelekte versie en de winkelversie, die zou toch identiek moeten zijn als ze allemaal van Ubisoft afkomstig zijn?
DIt is een wazig verhaal als je het mij vraagt.
Ik kan me voorstellen dat ze eerst een test batch willen persen. Kijken of de hoesjes, inlays maar ook de content goed op de DVD staat. Dan zet je er een vieze versie op zodat je wel kunt testen of de setup helemaal werkt en het spel speelbaar is na install vanaf DVD. De uiteindelijke situatie 99.9% nabootsen als kwalteits controle.

[edit]
CD=DVD (old habit)

[Reactie gewijzigd door seal74 op 7 augustus 2008 11:06]

alleen de master dvd pers word eenmalig getest en die kost een hoop knaken .. meen iets richting de 800 euro dus daar ga je niet mee lopen spelen... hooguit dat er verschillende opdrukken worden gemaakt op de dvd ,maar die worden vooraf al getest en bekeken bij ubi soft ...
of er is met opzet een foute druk om zodoende dit probleem aan te kaarten...
of de medewerker heeft de cd beveiliging niet goed meegekopieerd..
gezien de toon van het verhaal en de opgesomde feiten zou ik zeggen dat er opzet in
het spel is geweest.
Wat is nou 800 euro voor een software huis?
Ik denk inderdaad dat het hier om een proefdruk ging.
En dan blijft het verhaal onlogisch:

Ik kan me best voorstellen dat een softwarehuis meerdere DVDs aanlevert, omdat als er met eentje iets mis gaat men moet kunnen terugvallen op een backup DVD, niks mis mee. Dit betekent ook dat alle DVDs identiek moeten zijn en vrij van fouten, want je kunt je niet permitteren dat er per ongeluk een backup DVD wordt gebruikt waar opzettelijk fouten zijn ingebracht. De kans op imagorisico en de schade dientengevolge is dan wel erg groot.
Je opmerking dat de medewerker de cd beveiliging niet goed meegekopieerd heeft, klopt ook niet, want er wordt gesproken over een opzettelijke ingebrachte bug en niet van een fout in de kopie mbt de kopieerbeveiliging.
Waarom zouden er verschillen zijn in de kopietjes die aangeleverd worden??? Ik denk dat er meer achter dit verhaal zit dan dat hier wordt geschreven, ik blijf het onsamenhangend vinden!
Waarschijnlijk zat er een bug in de retail die ze aan het persen waren. Ze proberen nu gewoon via een vergezochte uitleg hun falen goed te praten.

Volgens hun uitleg hadden ze dus een glazen bol, want ze hebben met opzet een bug in de dvd's gezet. Ze wisten van tevoren dat iemand van de drukkers het ging lekken, right, als we dat niet geloven maken ze ons wel wat anders wijs.

Ze mogen blij zijn dat iemand het heeft gelekt en deze bug aan het licht kwam via de downloaders, anders stonden ze mooi te kijken als de volledige retail collectie deze bug had.
Jij snapt het volgens mij niet.

Ze testen altijd het drukken bij OEM om, zoals al eerder der noemt, te kijken of alles klopt qua inlay enz. (het gaat bij OEM niet alleen om het drukken van de Dvd's maar het hele proces van drukken tot het uiteindelijke doosje met de DVD erin)

Omdat het toch maar tests zijn, veel eerder dan de officiŽle release, was Ubisoft zo verstandig om niet de retail-versie maar een test-versie met een bug zodat het spel stopt, te sturen voor deze testfase.

Zodat , zoals nu is gebeurt, als er gelekt zou worden het spel niet (volledig) gespeeld kan worden.

SIMPEL toch? Zo werken bijna alle softwarehuizen
Hoe weten ze dat er ewen geperste schijf in dat huis lag? Hebben ze daar ingebroken of zo?

Wat heeft het trouwens voor zin om eerst een lading schijven te persen waar opzettelijk een bug in zit?
Goed lezen; de gelekte versie bevatte een bug, niet de geperste versie.
Inderdaad, de versie die naar de perser is gestuurd was een pre-release versie, niet de uiteindelijke retail versie. Die had gebruikt moeten worden om tests mee uit te voeren door OEM, en zodat UbiSoft de geleverde kwaliteit kon nagaan. Pas heel kort voor de lanceringsdatum zou de perser de retailversie krijgen, en die zou vrij zijn van alle security features. Deze zou heel snel gedrukt kunnen worden, aangezien alle voorbereidingen al met de pre-release versie waren getroffen.

Maar de medewerker van OEM was (terecht) niet op de hoogte van de security features, en maakte (te vroeg zeg maar) een kopie, die dus niet 100% speelbaar was.

Op zich vind ik dit een hele goede zaak, ik zou als software of spelletjes producent zelf anoniem versies met bugs verspreiden op internet, wie dan vervolgens klaagt dat het product niet goed werkt verraadt zichzelf meteen als downloader en mag alsnog betalen.

Edit: Aan degenen die zich afvragen waarom een versie met bugs naar de perser is gegaan: het is in het tweakers bericht niet zo duidelijk overgekomen, maar het bericht op Gamespot waarnaar gelinkt wordt meldt duidelijk dat
Ubisoft says it included a bug in the pre-release Assassin's Creed for security reasons that would cause the game to crash partway through. The bug was removed from the retail edition.

[Reactie gewijzigd door Coromoto op 7 augustus 2008 15:11]

Het was inderdaad niet helemaal duidelijk zoals het hierboven door tweakers geschreven is. Nu begrijp ik het helemaal, dank daarvoor! (+2)
Wat wordt dan bedoeld met ..
en dat in datzelfde huis een door OEM gedrukte versie van het spel is gevonden.
dat zat ik me ook af te vragen, waarom heeft een dvd perser een versie in huis die opzettelijk fout is?
ze hoeven toch alleen maar de laatste versie te hebben?
Kan me voorstellen dat die bug meteen met een patch wordt gerepareerd op het moment dat je hem installeert en aan het internet hangt. Heb dat ook wel met spellen meegemaakt dat er eerst een patch werd gedownload voordat ik kon spelen. Het is trouwens een manier die in meerdere industrien voor komt.
De auto industrie is daar een mooi voorbeeld van. Om grijze import te voorkomen wordt het motormanagement bewust van bugs voorzien. Die bugs kunnen er alleen door een officiŽle dealer uitgehaald worden wat bij de afleverbeurt normaliter gebeurd. De grijze import blijft dus slecht rijden totdat de officiŽle kanalen de auto in handen hebben gehad na de officiŽle introductie.
Kan me voorstellen dat die bug meteen met een patch wordt gerepareerd op het moment dat je hem installeert en aan het internet hangt. Heb dat ook wel met spellen meegemaakt dat er eerst een patch werd gedownload voordat ik kon spelen. Het is trouwens een manier die in meerdere industrien voor komt.
Niet bij AC, zoals ook uit het artikel opgemaakt kan worden - de gelekte versie had een bug, de retail versie niet. De retail versie is die in de winkel terecht komt, en die bevatte dus geen bug.
Kan me voorstellen dat die bug meteen met een patch wordt gerepareerd op het moment dat je hem installeert en aan het internet hangt. Heb dat ook wel met spellen meegemaakt dat er eerst een patch werd gedownload voordat ik kon spelen
de gekochte versie werkt perfect, de gedownloade niet.
heeft niets met "patch" te maken, is gewoon zo.

nu kan ik uit persoonlijke ervaring stellen,
het spel is zijn geld NIET waard.

nog geen 10 euro eigelijk, het enigste leuke zijn de gevechten, voor de rest is het veel te rap gedaan en replay-factor is nihil
Heerlijk subjectief dus. Genoeg mensen die er wel genoeg plezier aan beleefd hebben.
"De gelekte versie was volgens Ubisoft met opzet voorzien van een bug. De bug was in de retailversie verwijderd.", staat in het artikel. Daarom lijkt het me niet dat Ubisoft de bug heeft geplant, maar dat de piraat dat heeft gedaan. Voor Ubisoft heeft het inderdaad weinig zin om een spel met een bug naar de drukker te sturen, dit gaat ze alleen maar extra geld kosten. Aan de andere kant begrijp ik ook niet waarom de piraat een bug in het spel zou hebben gezet, het lijkt wel of hij een soort moraalridder wil spelen, met de boodschap dat een gekocht spel beter werkt dan een gedownload.
Waarschijnlijk kwam de crash door de meegeleverde crack dus tsja zo zou je het kunnen lezen.
De crash kwam door het simpelweg ontbreken van data bij de gelekte versie. Data die wel aanwezig was bij de goede versie. Dus iets waar de piraat wel goed in staat toe zou kunnen zijn.
Met de crack was niets mis, hoewel deze in eerste instantie de schuld kreeg in de warez-wereld. Deze crack werd overigens niet meegeleverd door de piraat-medewerker van het persbedrijf, maar werd gemaakt door een van de bekende "crack-groups".

Ik interpreteer het ook alsof de piraat zelf de bug heeft veroorzaakt, zij het doelbewust of per ongeluk.
de piraat heeft die bug er niet ingeplaatst maar ubisoft zelf, zou nogal vreemd zijn dat een dvd-perser zomaar even de code voor AC kan/gaat aanpassen :p
Om de bug te veroorzaken hoeft de piraat geen verstand van de code te hebben. Als hij een lap code vervangt door een aantal willekeurige tekens, heeft hij waarschijnlijk een mooie crash gemaakt.
Dan moet hij nog steeds bij de broncode kunnen, en dat is dus niet zo.
Je kan ook binair aanpassingen maken aan programma's..
Sterker nog, daar ontkom je niet aan, tenzij je met een schaar krassen op de CD gaat maken...
Reverse engineering? dasm?
Probeer het eens, zou ik zeggen... :O
Als ik het goed heb kwam de bug voor zodra je in een bepaald gebied kwam (Jeruzalem), dus het is ook goed mogelijk dat de jeruzalem datafile verkracht was.
mischien een poging om te controleren of de afspraken nageleefd werden, zonder dat het spel volledig kon worden gespeeld, dus om mogelijke schade te beperken.

als dit zo is, is het blijkbaar meer uit de hand gelopen dan verwacht, aangezien er ook reviews op werden gebaseerd, waar niet op gerekend werd.

tenmiste, dat idee heb ik bij het lezen van het bericht.

[Reactie gewijzigd door Korras op 7 augustus 2008 10:56]

Dat van dat persen vraag ik mij dus ook af inderdaad..
En opzettelijk ergens een Bug in doen... Is het dan geen feature ;-)
Groot gelijk, ze hadden maar elke werknemer moeten fouilleren vooraleer ze naar huis mochten gaan :)
als ze dat bij mij doen, klaag ik men werkgever aan vanwege privacyschending.
En toch kan een werkgever dat als eis stellen, mits hij daar goede redenen voor heeft. Het is niet ongewoon in een bedrijf waar word gewerkt met duur of geheim materiaal, dat werknemers worden gecontroleerd.

Als jou dat niet aanstaat is het prima, maar dan moet je daar niet gaan werken :)
Zodra je een baan krijgt waarbij diefstal een gevaar kan zijn kan het zelfs in de regels staan.

Zelf werk ik ook in een bedrijf waarbij ze toestemming ervoor hebben het is alleen wel
je moet ZELF je zakken leeg halen ze mogen het er niet uit halen (geheime vakje in tas kan dus gewoon) maar dingen als tas leeg halen en dan showen kijk hij is leeg dat mogen ze bij mij op het werk gewoon van mij vragen gewoon puur omdat ik met mijn broodtrommel al een paar duizenden euro's kan stelen.
En gelijk hebben ze...

Ik denk dat ubisoft zijn DVDtjes voortaan ergens anders laat persen.
Ik zou niet blij zijn met zulk personeel. Het is een vertrouwensband tussen ubisoft en de CD perser. Deze is geschaad door zo'n domme actie.

Trouwens wel een mooie actie om er een bug in te zetten als kopieer beveiliging, echter ik had er een melding van gemaakt. Op deze manier lijkt het idd alsof het spel bagger is.
Als een review geschreven is obv de gelekte versie, dan weet je meteen dat ie een gelekte (illegale) versie heeft. Lijkt me niet zo moeilijk, wel?
Opzettelijk een bug in een versie van Assassin's Creed, die bij de drukker ligt. Right... Ik zou het willen omdraaien, ze mogen deze medewerker juist dankbaar zijn dat hij 700.000 beta testers aan het werk heeft gezet die deze bug aan het licht hebben gebracht. Een retail versie met bug van formaat is pas slecht voor imago.

Alle gekkigheid op een stokje natuurlijk. Ubisoft lijdt serieus schade, maar om te claimen dat er met opzet een bug in zat klinkt wel als een erg mager excuus.

[Reactie gewijzigd door mossel op 7 augustus 2008 11:06]

Ach, het is wel een strakke actie - een gebugde versie laten drukken vervolgens op de dag van de release een patch uitbrengen waarmee het verholpen is. Zet je de piraten mooi een hak mee.

Alleen was sneu als je geen internet verbinding hebt. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True