Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

T-Mobile heeft sinds de introductie op 11 juli 35.000 iPhones in Nederland verkocht. Dat heeft de telecomprovider bekendgemaakt. Bovendien lijken de problemen met lange levertijden voor de smartphone van Apple achter de rug.

Hoewel de vraag naar de smartphone van Apple volgens T-Mobile groter is dan verwacht, lijkt de vraag in de ons omringende landen een stuk hoger te liggen. Volgens cijfers van onderzoeksbureau Goldman Sachs werden in Nederland in het eerste weekeinde 11.000 iPhone 3G's verkocht, tegenover een kleine 70.000 in zowel Duitsland als Frankrijk. In Spanje werden in dat eerste weekeinde relatief twee keer zoveel iPhones verkocht: het land heeft tweeŽnhalf keer zoveel inwoners als Nederland, maar er gingen vijf keer zoveel iPhones over de toonbank. In de Verenigde Staten werden in de eerste dagen 600.000 stuks verkocht.

De Nederlandse aantallen steken schril af bij het aantal iPhones dat wordt geproduceerd: de Taiwanese fabrikant Foxconn zou er 800.000 per week maken. Dat heeft vermoedelijk te maken met de introductie van de iPhone in nog eens twintig landen op 22 augustus.

De levertijd ligt in Nederland momenteel op twee tot drie weken, zo zegt T-Mobile. De provider, die de smartphone van Apple in Nederland als enige mag verkopen, noemt de telefoon daarmee 'goed beschikbaar'. "Er komen regelmatig nieuwe leveringen binnen", zegt marketingdirecteur Bart Weijermars. Bezoekers van ons forum melden dat ze de iPhone 3G doorgaans binnen enkele werkdagen op kunnen halen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

lijkt de vraag in de ons omringende landen een stuk hoger te liggen

....

het eerste weekeinde 11.000 iPhone 3G's verkocht, tegenover een kleine 70.000 in zowel Duitsland als Frankrijk.
Daar wonen ook wat meer mensen he?
Daarnaast.... Wij hollanders zijn wat nuchterder denk ik. Eeen vrine heeft hem en ik heb er wat uurtjes mee gespeeld, maar ik vind hem zwaar overschat als telefoon.
Leuk als speeltje en status symbol, maar als (zaken)telefoon minder. Te groot, te hoge kosten.
Inderdaad en in dezelfde statistieken kon je zien dat Nederland ongeveer gelijk lag qua % van abbonementen dat een iPhone abbenoment was:
http://www.medialets.com/...phones-where-did-they-go/
Vooral Canada ligt er ver onder(vind je het gek met die prijzen) en de US zit er ruim boven, zoals iedereen wel verwacht zou hebben.

Ik heb er al maanden een en ik heb nooit last gehad van de grootte trouwens...

[Reactie gewijzigd door Denni op 7 augustus 2008 11:44]

Daar wonen ook wat meer mensen he?
Daarnaast.... Wij hollanders zijn wat nuchterder denk ik. Eeen vrine heeft hem en ik heb er wat uurtjes mee gespeeld, maar ik vind hem zwaar overschat als telefoon.
Leuk als speeltje en status symbol, maar als (zaken)telefoon minder. Te groot, te hoge kosten.
het gekke is dat in het buitenland iedereen opkijkt tegen de T-Mobile abonnementen in Nederland. Voor pakweg $50 krijgt men in Nederland een behoorlijk pakket aan belminuten en berichten, en een stevige internetverbinding zonder datalimiet.

Of het een voordeel is dat je iPhone als "status symbool" gezien wordt kunnen we discussiŽren. Het leidt er over het algemeen toe dat mensen erg positief reageren "oh hee, een iPhone, laat eens zien?", maar een enkeling zit al vol vooroordelen en kijkt je erop aan alsof je hem hebt gekocht om de zogenaamde status. Best jammer is dat.

Als telefoon: ik heb nog nooit een telefoon gehad waarmee het gebruik van groepsgesprekken, in de wacht zetten en contactbeheer zo simpel was. Of de mogelijkheid om te blijven bellen en het menu in te duiken (op vorige telefoons hield ik dat snel voor gezien). Not to mention Visual Voicemail.

Wat betreft zakelijke gebruikers. Alleen zij die ťcht onwijs veel bellen lopen tegen hogere kosten aan. Voor de rest is het tamelijk goedkoop; de standaard abonnementen bij de nieuwe Nokia zijn, incl toestelprijs over de volledige contractstermijn een stuk duurder (incl internet).

Het formaat is bovendien iets wat amper telt bij zakelijke gebruikers (volgens mij heb je geen flauw benul wat een zakelijke gebruiker is). Wat van belang is voor een zakelijke gebruiker is dat de telefoon efficiŽnt werkt. Agendabeheer, contacten, e-mails, surfen. Alle is op het iets grotere scherm van de iPhone een stuk eenvoudiger en sneller te doen dan op de iPhone dan op een BlackBerry of Nokia. De enige telefoon die zich nog een beetje kan meten is de HTC Touch. Echter, door de vervelende thema's die over de interface hangen is het simpelweg praktischer een iPhone te gebruiken; want e-mails en afspraken lezen doe je nog het beste op een scherm met een witte achtergrond en zwarte letters.

waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de iPhone perfect is. Na enkele weken van gebruik zou ik de toevoeging van een aantal features kunnen waarderen, waaronder copy-paste, een goede RSS lezer, bestandsbeheer (Finder) met integratie in de apps, echte GPS navigatie (TomTom) en zo kan ik nog wel ff doorgaan. Maar tot nu toe ligt de concurrentie al ver achter :)

[Reactie gewijzigd door t-h op 7 augustus 2008 13:55]

Hmm vermoedelijk is het ook te wijten aan dat er heel veel van die hollanders een iphone eerste generatie hebben laten overkomen en zich nog niet echt geneigt voelen om de 3g voordelen te hebben... Daarnaast zijn er nog veel mensen met een lopend contract, en willen er een hoop niet overstappen op tmobiel zoals mijzelf... Blijf liever bij hi maar da's dus even afwachten of die exclusiviteit dan echt zoals geruchten voor 5 jaar zou zijn . . . .
Dat denk ik niet. In absolute aantallen zal dat echt wel meevallen. Binnen tweakers om Mac-fanaten-kringen hebben veel mensen dat misschien gedaan. Maar van de gewone consumenten niet hoor.
Dat lopende contract is voor mij inderdaad de drempel. Ik zit nog vast aan een LG Viewty, van een abonnement die ik een half jaar geleden afgesloten heb. Dit abbonement is ook van T-mobile, maar zij geven nogal weinig toelichting in hoe je van zo'n abbo af moet komen (i.e. afbetalen etc.).
Je kan gewoon je abbo omzetten en dan de iphone krijgen. Alleen krijg je dan wel nog een boete voor je kiezen waarbij die viewty opeens ff 350 Š 400 euro kost. Je moet dus gewoon met T-Mobile bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn. Maar reken er op, het kost je geld....
Ze hadden ook wel even rekening mogen houden met de prijsvoering van T-mobile.
Als de abonnementen niet zo belachelijk duur waren en T-mobile niet zo'n slechte dekking had in nederland, hadden die cijfers een stuk hoger gelegen. Mensen zijn nu gebonden aan T-mobile terwijl dit, binnen nederland, eigenlijk de duurste provider is!
Dan had, bijvoorbeeld, ik er ook 1 genomen. Nu moet ik er 1 sim-lock vrij halen uit Italie.

Edit: Ik had het natuurlijk over de abonnementen in combinatie de iphone. (Daar gaat het hier immers over.) 80 euro per maand om dan nog is 20 euro bij te betalen voor de iphone, vindt ik aan de prijzige kant.

Kijk hier ook even naar

[Reactie gewijzigd door Tok Tok op 7 augustus 2008 13:57]

Al dat geklaag over T-Mobile die zo duur zou zijn vind ik persoonlijk onzin.

Ben zelf voor de i-150 gegaan, wat het goedkoopste abonnement is, en dus het minst voordelig omdat je geen quantum-korting op de service krijgt (dat geldt vaak alleen voor de grotere abo's). Nou, laten we eens kijken. § 29,95 (incl.) p/m voor 150 belminuten (20ct), 150 smsjes (20ct) en onbeperkt dataverkeer van max. 2Mbit. Nu kun je zeggen dat 20ct per minuut of sms duur is, maar het is in dit geval en-en (en niet zoals bij bijvoorbeeld Hi, of-of), dus je komt eigenlijk uit op 10ct per minuut of sms. Dat is niet duur, zeker niet als je eens naar de _normale_ abonnementsprijzen kijkt hier in NL. En daarbij zit er ook nog eens een _ongelimiteerde_ dataverbinding bij van max 2Mbit/s!

Het enige wat wel zuigt is dat ze aansluitkosten hanteren. In de 3,5 jaar dat ik in de telecom heb gewerkt heb ik dat nog nooit gezien.

En van een slechte service kan ik ook niet spreken. Zoals gezegd heb ik lang in de telecom gewerkt, en juist T-Mobile was de provider (samen met KPN) die erg coulant waren en snel oplossingen konden aanbieden. Maar, als je eenmaal iets had getekend, dan zat je er ook aan vast. GrŁntlichkeit zullen we maar zeggen ;).

Kortom, ik snap niet waarom mensen het iPhone abo zo duur vinden.

@Milt, tel daarbij op dat Vodafone geen 2Mbit internet verbinding biedt en er zelfs een datalimiet op heeft zitten (!!). En het buitenland bellen is al helemaal belachelijk duur bij Vodafone met dat starttarief van § 0,79ct. Dan moet je meer dan 2,5 minuut bellen wil je daarmee goedkoper zijn. Daarbij vind ik het een beetje cheap-ass dat ze op deze manier iPhone abbo's aanbieden. Als ze echt concurrerend waren geweest had Apple wel direct voor hen gekozen. Lutserianen.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 7 augustus 2008 14:26]

Dat het wel goedkoper kan bewijst Vodafone. Een deel van de lagere prijs is natuurlijk een stunt. Maar Vodafone hoeft ook geen 'Apple belasting' (geschat op +/- 10 euro per maand) te betalen. En T-mobile kan feitelijk vragen wat het wil want het heeft geen prikkel om een scherp tarief te maken omdat het feitelijk geen concurrentie heeft.
Vodafone is helemaal niet goedkoper.
Neem het goedkoopste abonnement. Bij Vodafone 13,50. Bij T-Mobile 29,95. (Overigens : bij T-Mobile is dat 150 minuten + 150 sms, bij Vodafone 150 minuten + 100 sms, maargoed). Je bespaart per maand 16,50. 24 maanden: 396 euro. Bij T-Mobile kost een iPhone je 80 euro voor een 8 GB, 160 euro voor een 16 GB. Dus om even duur uit te zijn moet je een 8 GB unlocked voor 476 euro (396+80) kopen of een 16 GB voor 556 euro (396+160). Ik weet de tarieven in het buitenland niet precies, maar voor een unlocked iPhone ben je zeker niet veel goedkoper uit dan die prijzen hoor!

Met het duurste abonnement (44,75 vs. 64,95) bespaar je in 24 maanden 485 euro, de telefoon kost dan 1 of 20 euro; de situatie is dus bij de 8 GB nagenoeg gelijk aan mijn eerdere voorbeeld, bij 16 GB is het zelfs nog minder voordeling om naar Vodafone te gaan.

Overigens, volgens mij is er van die 'Apple belasting' geen sprake meer sinds de introductie van de iPhone 3G.

[Reactie gewijzigd door mddd op 7 augustus 2008 14:24]

Die 'apple belasting' waar je het over hebt is een busniess model die Apple alleen maar heeft gebruikt voor de 1G iPhone. Wel even bij de les blijven a.u.b.
Belachelijk duur? Wijs mij even aan waar je onbeperkt 2 megabit internet krijgt, plus de 150 belminuten EN smsjes en fikse korting op te telefoon voor § 30 p/m?

En ik heb bijna altijd goed bereik. Ben heel tevreden.
Laten we eens kijken naar die prijsvoering.

Mijn oude situatie:
Abonnement: 19,50 voor 150 minuten
PIT (de geknepen versie, traaaaag): 9,50
sms-bundel: 3,00

Totaal: 32 euro per maand.

Toegegeven, het bovenstaande was in combinatie met een MDA compact III (1-jarig abonnement).

Laten we eens kijken wat ik zou betalen met een sim-only:
Abonnement: 7,50 voor 150 minuten (dit was een paar maanden geleden; misschien inmiddels veranderd, maar zal in die buurt liggen).
PIT+ (want als je dan gaat vergelijken met het iPhone abonnement moet je het wel goed doen): 19,50
sms-bundel: 3,-

Totaal: 30 euro per maand.

Misschien zou ik met wat rondshoppen een voordeliger sim-only abonnement kunnen krijgen, maar dan hebben we het over hoogstens een paar eurootjes. Paar tientjes per jaar, weliswaar, maar nauwelijks schokkend te noemen.


Nu mijn huidige situatie:
Abonnement: 30 euro (150 belminuten, 150 sms, onbeperkt snel internet).
En omdat ik al jaren bij T-mobile zit, kon ik ook nog eens een 16G iPhone voor exact 19,96 krijgen.

Nou mag jij me uitleggen hoe T-mobiles prijsstelling voor mij op wat voor manier dan ook ongunstig is? Ik heb een iPhone voor 20 joeroos en betaal minder dan ik al betaalde, en ongeveer het zelfde als wanneer ik een vergelijkbaar dienstenpakket met sim-only samenstel. Zelfs als ik de volle § 160 had moeten betalen was dat een goede deal geweest voor zo'n toestel.
Er is een heel mooi draadje op GoT over levertijden van Apple producten (iPhone voornamelijk): Levertijd Apple producten Deel 5
En hoeveel van die 35000 hebben nu een dubbel abbonement? :S
Hopelijk dat mensen dit in overweging nemen om geen iPhone aan te schaffen, een iPhone is een serieuze inbreuk op je vrijheid.

http://www.fsf.org/blogs/...easons-to-avoid-iphone-3g
Ja, die punten weet iedereen die zo'n apparaat koopt en die gelden voor wel meer zaken dan alleen de iPhone.... onzin dus. Verder is pun 1 alvast zowel positief als negatief uit te leggen., ik vind het een pluspunt.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 7 augustus 2008 12:54]

wat daar staat is bovendien nog eens helemaal niet waar!
1. developers kunnen hun gratis apps ook gratis op de iTunes App store plaatsen. van betaalde apps gaat alleen 10% van de opbrengst naar apple.
2. ik heb heel veel mp3tjes van andere plaatsen gedownload als de itunes music store. deze nummers kun je gewoon importeren in je itunes library en afspelen op je iphone.
3. uiteraard is de locatie van je iphone traceerbaar, zoals bij elke gsm, echter je persoonlijke gegevens zullen nooit aan derden worden doorgegeven. enkel in hele bijzondere gevallen aan de politie.
4. het laatste argument van de auteur is een absoluut non-argument. er zullen namelijk altijd alternatieven ergens voor zijn. of ze beter zijn is een vraag die iedereen voor zichzelf moet bepalen. dat bepalen doe je vervolgens aan de hand van argumenten, het feit dat er alternatieven zijn is opzichzelf geen argument.
iPhone exposes your whereabouts and provides ways for others to track you without your knowledge.
Noem even 1 gsm die niet door je provider getracked kan worden door het land. |:(
iPhone endorses and supports Digital Restrictions Management (DRM) technology.
Ondersteunt ja. iPhone moedigt absoluut geen DRM aan. Dat doet de iTunes store.

iPhone exposes your whereabouts and provides ways for others to track you without your knowledge.
Is hier bewijs voor? Ja, net als alle andere mobiele telefoons kan de provider je tracken op basis van op welke toren je zit, maar verder niet, voor zover ik weet.

iPhone won't play patent- and DRM-free formats like Ogg Vorbis and Theora.
Niet kunnen en niet willen zijn twee verschillende dingen. Dit is net zo goed opdringen, alleen in plaats van 'speel alleen DRM-beveiligde muziek' is het 'speel alleen muziek opgeslagen in een patent- en DRM-vrij formaat'. Er is niks mis met het kunnen afspelen van gepatenteerde formaten. MP3 en AC3 hebben beiden prima gratis encoders beschikbaar, dus dat is geen reden om het niet te doen.
Hoorde van iemand die bij een distributie centrum werkt, dat ze stapels hadden liggen, maar ze maar mondjesmaat uit mochten geven. Leuk zo'n hype creŽren. 8)7
Nederlanders zijn misschien iets te nuchter om daar in te trappen.
Daarbij komt dat de smartphone eigenaren in Nederland eerst kijken wat
je er mee kan, alvorens op kopen over te gaan.

Ooit komt er een iPod zonder iTunes en een iPhone waar iedere knutselaar programma's voor kan schrijven.
Netzoals dat er ooit een Windows Mobile smartphone zonder WIndows Mobile en zonder ActiveSync komt... Iets als de iPod is ontwikkelt om je iTunes library in je zak mee te kunnen nemen zodat je niet meer je hele Mac mee hoeft te slepen. De eerste iPods waren niet bepaald klein maar nog altijd fors kleiner dan de gemiddelde computer en dat is het nog steeds. Het wordt eerder eens tijd dat mensen hun huiswerk gaan doen alvorens ze weer eens domme dingen gaan roepen zoals dat de iPod een mp3 speler is zoals de rest van de markt. Dat mensen gaan roepen dat het nu tijd wordt dat die iPod dan eens een mp3 speler zoals de rest van de markt moet gaan worden is een ander verhaal. Ik denk alleen niet dat dat gebeurd omdat het meer bedoeld is als de portable iTunes library. Zoals Apple zelf al eens heef aangegeven: if you want to write good software, you need to build your own hardware. Dat verklaart misschien ook beter dat ze eerst de software hadden (iTunes) en pas daarna de hardware (iPod).

Opzich kun je nu met de SDK voor de iPhone al aardig wat aan programma's schrijven. Met de jailbreaks die er zijn kun je nog meer software er voor verkrijgen. Ik denk dat het op dat punt wel erg meevalt, volgens mij heb je bij iets als Symbian toch wat meer het probleem van te weinig software dan bij de iPhone. Datzelfde geldt voor iets als de Blackberry...zie daar maar eens software voor te verkrijgen...

Opzich is er ook niks mis met een appstore waarin de applicaties staan die goedgekeurd zijn. Zou houd je nog enigszins de kwaliteit van de software in het oog. Mozilla doet dit ook bij hun extensions, temeer omdat ze op deze wijze ook de veiligheid van de webbrowser beter kunnen bewaken dan wanneer ze het niet zouden doen. Verschil is alleen dat het bij Apple verplicht is en bij Mozilla niet (ze hebben dan wel een houding van "eigen schuld dikke bult, los het zelf maar op" als je een extension van een andere plek download). Als we kijken naar de PalmOS software dan zie je daar een aardig verspreid gebiedt met veel software van goede kwaliteit en ook veel software van hele slechte kwaliteit. Hetzelfde zie je ook bij Windows Mobile en Symbian. Er is echter geen mooie centrale plek voor die systemen waar je software vandaan kunt plukken waarbij je een mate van zekerheid hebt m.b.t. security en kwaliteit. Ik heb een sterke voorkeur zoals Mozilla het doet: je hebt een centrale plek waar je je spullen vandaan kunt halen en waar je enige zekerheid hebt maar als je dat niet wilt hoeft dat ook niet. De keuze ligt dan meer bij de gebruiker (wat dus niet altijd een slim idee is).
Er zijn al zat PDA zonder activesync, mijn PDA heeft standaard geen activesync aanstaan maar gewoon een programma waardoor mijn PC hem als USB stick ziet.

[Reactie gewijzigd door redstorm op 7 augustus 2008 12:54]

je zal toch altijd activesync nnodig hebben om je contacten en mails te syncen.
Apple houdt niet alleen de kwaliteit in het oog. Netshare van Nullriver, waar mee je de iphone als modem voor je laptop kan gebruiken, is verwijderd uit de appstore.

De iphone voor knutselaars is de Freerunner van Openmoko.http://www.openmoko.org

[Reactie gewijzigd door Tralalaa op 7 augustus 2008 18:23]

Als er 800.000 per week worden geproduceerd dan zullen levertijden wel niet zo'n groot probleem zijn lijkt me. :)
Ik wacht nu al meer dan 3 weken en nog steeds niks... terwijl ik al een week bovenaan de lijst van de t-mobile zaak hier sta..... dus enkele dagen my ass!
Jij had die groene iPhone van 27GB besteld toch?
Mijn vader kreeg bericht van T-Mobile dat de verwachten levertijd een week of 6 bedraagt toen hij bij de online shop zijn iPhone bestelde. Wat die levertijd nou precies bepaald werd er niet bij verteld. Enkele dagen lijken mij dan ook onzin voor wat de online shop betreft. Goed mogelijk dat de levertijd van enkele dagen eerder de fysieke winkels betreft van o.a. T-Mobile, Tell Me en T for Telecom.
T-mobile geeft als sinds het begin die 6 weken aan, gewoon een ruime termijn, de meeste krijgen 'em ook online binnen 2 weken. Sommigen al binnen een paar dagen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 7 augustus 2008 14:29]

Dan ben je niet de enige. Hier op het werk hebben wij ook problemen met t-mobile. Nieuwe contracten duren maanden voordat ze gaan werken. En ze zijn erg slecht bereikbaar. Zelfs brieven raken spoorloos bij hun.
Het zou niet raar zijn dat het "onverwacht" lage aantal iPhone-abbonees mede komt door de slechte reputatie van T-Mobile op het gebied van service.
Ik ken veel mensen die teleurgesteld waren, toen ze hoorden dat de iPhone exclusiviteit naar T-Mobile ging. Klant worden bij T-Mobile op zich is dus al een behoorlijke drempel voor potentiele iPhone-abonnees.
Noem er 1 die wel goede service levert? Er zijn in NL slechtere aanbieders dan T-Mobile volgens mij.
Ik vind het een teleurstelling dat je 2 jaar aan die gasten vastzit. Maar dat had ik ook gehad bij KPN, Vodafone, etc. Het blijft lang en als er slechte service door je provider wordt geleverd kom je er nog steeds niet vanaf.
Van mij niets dan lof over T-Mobile. Ik zit er al uit de tijd van Ben en ben heel tevreden over de service. Pas geleden zat ik met 2 abo's door een fout van TBC en om een oeverloos welles/nietes te voorkomen heeft T-Mobile het voor mij heel goed opgelost terwijl de fout 100% zeker niet bij hun lag.
Maar goed, niet 1 bedrijf haalt een 100% tevredenheidsscore.
Switchen van provider is volgens mij altijd iets wat je liever niet doet. If it ain't broke, don't fix it, is echt iets wat op dat punt geldt denk ik. Zelf heb ik net als Kohaku juist altijd heel positieve ervaringen met ze gehad, nu al 9 of 10 jaar.

Ik kan me wel voorstellen dat het netwerk een probleem zou kunnen zijn voor sommigen. Zelf heb ik nooit enig probleem ondervonden maar ik kom ook eigenlijk nooit buiten de randstad en zit ook niet de hele dag aan de telefoon.

Ik ben trouwens heel benieuwd hoeveel mensen er om de iPhone van provider switchen. In de huidige telecommarkt komen er immers weinig nieuwe bellers meer bij; als je je marktaandeel kunt vergroten is dat een flink voordeel.
Ik vind het maar slecht beschikbaar. 3 weken wachten op een telefoon. Dat is nog net geen maand. Verder vind ik de verkoop cijfers ook niet echt veel. Zal wel komen omdat ie niet zo goed leverbaar is. Vanaf het moment dat ik het nieuws hoorde wist ik meteen dat je er lekker een maand naar kan hopen.