Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 128 reacties

T-Mobile vernieuwt met ingang van september zijn productaanbod voor mobiel internet. De aanbieder introduceert onder meer een prepaid-kaart voor mobiel internet en een abonnement om mobiel tv te kijken.

De mobiele-telefonieaanbieder lijkt met zijn abonnementenuitbreiding flink in te zetten op mobiel internet. Naar eigen zeggen beschikt T-Mobile vanaf 1 september over het 'grootste en meest diverse aanbod' op het gebied van mobiel internet. In totaal biedt de provider drie nieuwe abonnementen voor de laptop. Vanaf 8 september kunnen gebruikers bij T-Mobile ook terecht voor een prepaid-kaart om mobiel te surfen met een laptop. Deze kaart zal in alle winkels van T-Mobile verkrijgbaar zijn en ook bij de Mediamarkt en Phonehouse in de schappen liggen.

Het aanbod bij het internetaanbod voor smartphones verandert ook iets. Zo gaat Pocket Internet Totaal voortaan door het leven als Web'n'walk Standard en wordt de snelheid opgeschroefd naar 384Kbps. Pocket Internet Totaal Plus wordt hernoemd naar Web'n'walk Plus en kent een snelheid van 1Mbps down. Dit abonnement wordt bovendien uitgebreid met de mogelijkheid om gratis mobiel televisie te kijken. Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, MTV, RTL4 en SBS6 zijn de kanalen die beschikbaar zijn. Het tv-signaal gaat overigens niet via dvb-h, zoals bij KPN, maar via umts. Welke invloed dit op het dataverkeer heeft, is niet bekend. Wel zal T-Mobile bij dit abonnement de snelheid terugschroeven naar 384Kbps down en 64Kbps up als de grens van 2GB dataverkeer wordt overschreden.

De drie nieuwe laptopabonnementen hebben een downloadsnelheid die varieert tussen de 1Mbps en 3,6Mbps. De uploadsnelheid is bij het snelste abonnement 1,4Mbps, bij de andere abonnementen is dit 384Kbps.

AbonnementDownload UploadBijzonderhedenPrijs (¤)
Web'n'walk Standard384Kbps64KbpsGeen datalimiet9,95
Web'n'walk Plus1Mbps384KbpsNa 2GB dataverkeer 384/64Kbps
+ mobiel tv-kijken
14,95
Laptop Economy1Mbps384KbpsNa 250MB data 384/64Kbps19,95
Laptop Business2Mbps384KbpsNa 1GB data 384/64Kbps34,95
Laptop Executive3,6Mbps1,4MbpsGeen datalimiet59,95
Laptop Prepaid2Mbps384KbpsMaximaal 7 euro per dag1/MB

Update, 20.30 uur - T-Mobile bevestigt dat de huidige Web'n'walk-klanten met een PIT-abonnement van 9,50 euro per maand niet automatisch de hogere snelheid krijgen. Wel kunnen zij aangeven gratis te willen overstappen naar het iets duurdere Web'n'walk Standard om zo de hogere snelheden te krijgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (128)

gister nog contact gehad met t-mobile om te vragen als alle bestaanden abbonnementen automatisch worden omgezet.
daar hadden ze nog geen antwoord op, werd mij verteld, omdat de servicedesk mensen de info een half uur voordat tweakers het had gepost, pas binnen hadden gekregen.
met echt alleen de datum wanneer het in gaat en de verschillende abbo's.

daar de oude prijs 9,50 is, en de nieuwe 9,95 zou er dus sprake zijn van een upgrade, en een upgrade mag je geloof ik altijd laten uitvoeren?

ik ben benieuwd.
update van gister avond:

Update, 20.30 uur - T-Mobile bevestigt dat de huidige Web'n'walk-klanten met een PIT-abonnement van 9,50 euro per maand niet automatisch de hogere snelheid krijgen. Wel kunnen zij aangeven gratis te willen overstappen naar het iets duurdere Web'n'walk Standard om zo de hogere snelheden te krijgen.
Ben benieuwd of dit ook voor de PIT plus mensen zo is. Die gaan aardig omhoog met snelheid (384kpbs, naar 1mbps) maar in prijs gaan ze 5 euro omlaag. Daarom zullen ze dit niet automaitsch laten ingaan. Zijn zat mensen die van niets weten, en gewoon 19,95 betalen voor een "oude" lge PIT plus.

Ik denk dat T-mobile meer vrienden zou krijgen als ze dit automatisch hadden laten ingaan. En waarom bij plus 5 euro eraf, en bij de standaard PIT 45 cent erbij... Als ze het bedrag hetzelde hadden gelaten (voor PIT), was het automatisch omzetten NOG eenvoudiger imo.
ze zitten er natuurlijk ook niet om vrienden te maken, maar winst. Als ze vrienden willen kunnen ze beter alles gratis doen. Het is gewoon een afweging tussen klant tevredenheid en naļeve klanten teveel laten betalen. (en geloof me T-Mobile is niet te enige telco die dit doet)

De mensen die dit belangrijk vinden komen er vanzelf wel achter en regelen het dan. De mensen die het ooit aangesmeerd hebben gekregen in de local gsm shop (en het bijna niet gebruiken) zal het een worst wezen, die zijn maar wat blij dat ze hun N95 met nog meer "korting" konden "krijgen".

verder wilde ze alles blijkbaar op X.95 laten eindigen, dus vandaar dat PIT .45 duurder is.
Kan er nog mobiel tv bekeken worden wanneer de datalimiet van 2Gb is overschreden (web 'n walk plus)? Lijkt me dat zo'n stream wel iets meer (gegarandeerde) bandbreedte vergt om vloeiend te kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door Bo-oz op 25 augustus 2008 13:55]

je zou toch hopen van wel. ik denk niet dat ze tv data meerekenen in die 2GB. ik denk eerlijk gezegd dat het tv kijken niet zo goed zal werken als met dvb-h. het grootste potentiele voordeel ervan is dat het op veel telefoontjes zou moeten kunnen werken. of dat ook het geval is??

Ik heb zelf al een tijd WnW en de snelheid ligt ver boven de prijs die ik er voor betaal. Dit heb ik van meer mensen vernomen. mobiel naar speedtest.nl kwam ik op 3mbit met een abbo van een tientje.
Dit komt door de compressie die er vaak nog eens overheen gaat omdat alle data eerst door de servers van T-Mobile komen. Tijdens de installatie van Web'n'nwalk softwar van T-Mobile kun je hiervoor kiezen (het kan dus ook uit en via een openbare proxy!).

Data van bijv. speedtest.nl is nogal goed comprimeerbaar (het is slechts rommel data) vandaar dat je abo 10x zo snel lijkt.

Een test met een echt bestand zou dit moeten uitwijzen iig. :) Zoniet dan heb je mazzel :).
Juist random data is oncomprimeerbaar.
Ja, maar het is niet random... Probeer speedtest voor de gein eens op een vodafone datakaartje, die hebben een vergelijkbaar compressie systeem. Ik kreeg laatst een snelheid te zien van ruim 100 mbit ;)
Je verkeer loopt via een proxy, en die proxy heeft veel sneller internet dan jouw mobieltje... Zowiezo gaat het om de surf-ervaring niet om 1 of andere test die uit wijst dat het sneller zou zijn.
Nou dat lijkt mij toch ook idd. Maar op zich lijkt mij dat wel het geval te zijn, aangeizen ze bij Web'n'walk plus apart vermelden '+ mobiel tv-kijken'. Daaruit maak ik op dat de snelheid teruggeschroefd wordt, maar dat mobiel tv kijken daarnaast nog steeds gewoon kan (op hogere snelheid). Zou dat betekenen dat mobiel tv kijken helemaal buiten het dataverkeer valt en niet wordt meegeteld? Dat zou op zich wel mooi zijn.

Desalniettemin een rare maatregel, de bandbreedte terugschroeven als de datalimiet overschreden wordt :S Ik zou zeggen: gewoon extra betalen per MB ofzo, dan heb je het iig nog volledig zelf in de hand.
Zou dat betekenen dat mobiel tv kijken helemaal buiten het dataverkeer valt en niet wordt meegeteld?
Het zou nog mooier zijn als streaming media in het algemeen buiten het dataverkeer valt zodat je ook bijv streams van uitzending gemist kunt bekijken zo vaak en zo lang als je wilt. Wel jammer dat deze abo's niet eerder zijn geļntroduceerd ivm de Olympische Spelen.
Desalniettemin een rare maatregel, de bandbreedte terugschroeven als de datalimiet overschreden wordt
Raar, helemaal niet! Op deze manier heb je nooit extra kosten en altijd internet op je mobiel, ERG klantvriendelijk wat mij betreft!!
Ik heb dit via orange (nu t-mobile eigenlijk). De data van eht kijken naar de TV wordt NIET gerekend.

[Reactie gewijzigd door UltimateB op 25 augustus 2008 16:34]

Met de Web'n'Walk abonnementen is het niet toegestaan die als externe modem te gebruiken. Wanneer je dat toch doet en de fair-use policy grens overscheidt, zal je problemen kijgen met T-Mobile.
Aan de hand van de HTTP headers kunnen ze precies aflezen met welke browser een website wordt opgevraagd. Wanneer dat een desktop browser is, weet men dat de gebruiker zijn telefoon data abonnement voor de laptop gebruikt.
Vooral sinds de introductie van de iPhone, waarmee veel hogere snelheden gehaald worden en misbruik eerder loont, wordt er actief opgetreden tegen mensen die de voorwaarden misbruiken.
Wanneer er een data abonnement afgesloten wordt, mag deze in de telefoon en in de laptop gebruikt worden. Zelf heb ik nu het Internet Totaal Plus abonnement (3.6Mbps down, 384Kbps up), en ben blij dat die in November afloopt. Dan zal ik overstappen op Laptop Exclusive. Wanneer je een duo-sim neemt, heb je zowel op je laptop, als op je telefoon snel internet. In November zal ik een sim-only relax 400 nemen (21,25), met 1000 smsjes (SMS Maximaal voor 9,95), en Laptop Exclusive (59,95). Dat kost me dan nog maar 91,15 per maand, om zowel te kunnen bellen als overal in Nederland (eh, eigenlijk alleen in de randstad, daarbuiten is het vaak huilen met de pet op) met de laptop een internet verbinding te hebben.
Als het een beetje meezit heeft over 5 jaar elke laptop standaard een simkaart lezer, kost breedband mobiel internet dan nog maar 40e per maand, en bellen we allemaal via een VoiP verbinding. Iedereen overal mobiel, waar dan ook!

[Reactie gewijzigd door Quist op 25 augustus 2008 15:54]

Even een correctie.

Je mag wel degelijk de telefoon als modem gebruiken bij WnW, dat staat heel duidelijk in de voorwaarden. Bij de IPhone mag dat niet.

Misschien dat ze dat nu gaan aanpassen in hun voorwaarden. Alhoewel dat eigenlijk niet te controleren is. Er zijn inmiddels voor Windows Mobile softwarepaketten die van je telefoon een Wifi Acesspoint kunnen maken. TMobile kan dan echt niet zien dat je met je laptop via de telefoon aan het internetten bent.

[Reactie gewijzigd door GerkeP op 25 augustus 2008 15:58]

Ik weet niet waar jij dat 'heel duidelijk' leest, maar wat nu "Pocket Internet Totaal" (9,95p/m) en "Pocket Internet Totaal Plus" (19,95p/m) heet, mag niet aangesloten worden op een laptop.

Wat dacht je er van als T-Mobile de HTTP headers uitleest? Er valt echt wel te controleren of iemand met een laptop verbonden is (wanneer je geen obscure software gaat installeren zoals Proxomitron), of niet...

[Reactie gewijzigd door Quist op 25 augustus 2008 16:14]

In mijn contract van TMobile wat ik hier voor mijn neus heb, ik begon nl te twijfelen of ze de boel weer eens hadden aangepast, maar het staat hier gewoon: Onbeperkt internet op uw mobile telefoon, ook bij gebruik met een laptop.

zie ook https://www.t-mobile.nl/P...ven/wnw-abonnement-2.aspx

[Reactie gewijzigd door GerkeP op 25 augustus 2008 16:17]

NOT!, op de website van T-Mobile wordt PIT+ zelfs aangeboden in combinatie met een datakaart. (USB).
waar staat dan dat je geen laptop mag aansluiten. Want dat heeft er naar mijn weten nooit ingestaan. Alleen bij het iphone abo werd aangegeven dat je er geen andere apparatuur op mocht aansluiten.
mag ik daarover opmerken dat ik die 40¤ erg veel vindt ?

als het zo zou zijn, dan zou met de huidige standaarden 10¤ voor mij een goede optie zijn.
Ik kan het helaas niet zo 1, 2 3, vinden, maar ik weet vrij zeker dat ik een tijd geleden mijn mobiel als modem heb gebruikt op mijn computer en daar zelfs een guide van... Jawel, T-mobile voor gebruikt heb!

Kan deze helaas niet boven water halen, maar weet zeker dat hij er in ieder geval stond.
Zijn ze helaas (voor mij bijvoorbeeld) nog steeds de langzaamste voor die 9,95 die je betaald :/

Vodafone: 3600 Kbps voor hetzelfde geld.

[Reactie gewijzigd door Damian op 25 augustus 2008 13:58]

Maar naar mijn weten hanteerd vodafone ook een Fair use policy waar je niet vrolijk van word. Ik heb er een jaar geleden ook naar gekeken, hun abbo was inderdaad 3,6Mb, echter wel met een FUP van 50MB |:(
Ik heb er een jaar geleden ook naar gekeken
Da's dus inmiddels ook outdated. De FUP is nu 10x het gemiddelde gebruik. Ik heb me laten vertellen dat 't gemiddelde nu op 50MB zit dus dat maakt de fup 500MB. En bovendien krijg je dan alsnog geen extra rekening maar de vraag om 't wat rustiger aan te doen.
Ik heb ook zo'n FUP bij me mobiel internet van KPN. En zolang KPN mij niet weet te vertellen wat het "gemiddelde verbruik" is, download ik me gewoon een breuk en gebruik ik die verbinding alsof het een 20mb breedband is. Ik kan toch niet ruiken wat hun van mij verwachten? Geen datalimiet is geen datalimiet :)
maar is dat van vodafone ook onbeperkt te gebruiken? Ik heb begrepen dat ze een limiet van ca 250mb aanhouden?
Vodafone heeft idd fair use policy alleen ligt dat nu rond 50MB gemiddeld.
Dit wil dus zeggen dat je 500MB kan downloaden en dat zal zonder laptop toch wel een zware opgave zijn denk ik. Je krijgt daarna sowieso niet meteen een rekening, maar eerst wat waarschuwingen.

Dat stond iig in het contract wat ik heb getekend en vond het best redelijk. Verwacht dan ook niet voor verassingen te komen te staan
Tevens mag je zover ik weet bij vodafone geen laptop aansluiten. Bij T-Mobile mag dit wel gewoon bij hun abbonnementen.
Behalve bij de ixxx abonnementen.
Mwa, niet mogen, niet mogen.... Ik heb m'n telefoon 2 weken als modem moeten gebruiken omdat mijn ADSL plots beeindigd werd en geen enkel probleem. Heb er met 2 pc's op gesurft en gemaild.
Beetje vreemd dat ze de snelheid bijna met een factor 4 terugschroeven als je aan je datalimiet zit, juist bij het abbo wat je gebruikt om lekker TV te kunnen kijken. Nou weet ik niet hoe snel je 2GB aan TV heb gekeken maar het lijkt me een vreemde maatregel.

Hopelijk is T-Mobile wel zo aardig om bestaande abonnementen automatisch om te zetten naar de verhoogde snelheden maar voor de zekerheid ga ik wel ff bellen volgende week (reorganisatie intern verloopt niet altijd even vlekkeloos).

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 25 augustus 2008 13:56]

Dat hoop ik ook; ik heb net 2 weken geleden Pocket Internet Totaal aangeschaft.
Ik neem aan dat ze dat TV-kijken niet onder het verbruikte data rekenen?
@MAX3400

Uit ervaring weet ik dat T-Mobile niet automatisch je abonnement om zet naar nieuwe plannen. Intern hanteert men zelfs voor de zelfde productnamen zogenaamde jaargangen.

Mijn internet abonnement was stilzwijgend op jaargang 2005 blijven staan, en na ontvangst van een nieuwe telefoon in 2007, kreeg ik een enorme rekening voor mijn internet verkeer. Na wat uitzoekwerk bleek dat ik zelf in 2006 en 2007 had moeten bellen om mijn Web 'n Walk om te zetten naar de nieuwe jaargang, en bepaald dataverkeer gewoonweg niet vergoed werd met het 2005 pakket.

Uiteraard heeft men dit alsnog met terugwerkende kracht aangepast na enige touwtrekkerij, maar wil je problemen voor zijn, is het na invoering van de abonnementen zaak om zelf even te bellen. Scheelt een boel ellende. ;)
Ik heb hetzelfde gehad, dan maar 90 euro maar dat waren t-zones die wel bij PIT06 en niet bij PIT05 zaten (maar ik kon wel gratis op hotspots en dat kan met PIT06 weer niet :P)
snelheid wordt 1september door gevoerd ook voor de huidige zei de helpdesk. :*)
Tot mijn verbazing klopt je verhaal, ik heb net gebeld met de helpdesk die aangaf dat ik eerst het p.i.t. moet opzeggen (normaal 3 mnd opzegtermijn) waarna ik het kan overzetten naar de nieuwe snellere variant! Nu heb ik geluk dat ik een maand proeftijd heb, dus ik kom er nog vanaf :)
Aangezien het nog nieuw is, raadde ze mij aan om volgende week opnieuw te bellen.
"Laptop Prepaid 2Mbps 384Kbps Maximaal 7 euro per dag 1/MB"

Zou dit betekenen dat je voor 7 euro per dag onbeperkt prepaid kan internetten of dat je max 7mb kan gebruiken of een dag? In mijn ogen wel een erg interessante optie, prepaid internet wat zover mij bekend nog niet echt mogelijk.

Inmiddels gevonden op webwereld.nl:
Een ander nieuw product is prepaid draadloos surfen op de laptop. Voor maximaal 7 euro per dag kunnen gebruikers op hun laptop draadloos surfen. 1 Mb downloaden kost 1 euro. Maar opmerkelijk genoeg is 7 Mb niet de maximum dagelijkse downloadhoeveelheid.

"Als de gebruiker meer download dan 7 Mb, wordt dat door ons gesubsidieerd. Hij of zij is nooit meer dan 7 euro per dag kwijt. De volgende dag staat de teller dan wel weer op nul."

[Reactie gewijzigd door Heineken op 25 augustus 2008 14:11]

Ik neem aan dat het maximaal 7 euro per dag is en net zoals het oude (huidige) prepaid abonnement werkt:

Huidige prepaid data-abonnement:
Je gebruik van internet in Nederland wordt per sessie vastgesteld en naar boven afgerond op 200KB of een veelvoud van 200KB met een maximum van ¤ 2,50 per dag.
bron: http://www.t-mobile.nl/pe...el-internet/tarieven.aspx

[Reactie gewijzigd door Rixard op 25 augustus 2008 14:07]

Ik maak af en toe dankbaar gebruik van het huidige prepaid internetten voor 2,50 per dag. Heel traag, maar werkbaar. Ik hoop niet dat ze dat afschaffen, want 7 euro op een dag is heel wat minder aantrekkelijk (ook al is de snelheid dan een stuk hoger).

Is er al bekend wat T-Mobile met de oude prepaid kaartjes gaat doen?
Ben ik de enige die ziet dat PIT verhoogd wordt van ¤ 9,50 naar ¤ 9,95 ?
Of heb ik gewoon verkeerd gkeken bij het afsluiten van mijn abbo

edit: typfout gecorrigeerd

[Reactie gewijzigd door Edwin78 op 25 augustus 2008 14:36]

Nou, als dat het geval is hoop ik voor T-Mobile dat ze mij gewoon op PIT houden en niet gaan overzetten naar Web 'n Walk Standaard. Aangezien m'n Nokia 6300 ook geen ondersteuning heeft voor 3G hoef ik namelijk geen snellere verbinding of dergelijke omdat GPRS dat toch niet haalt.

edit: Heb dus gezien dat het inderdaad duurder, maar dus ook sneller wordt, ik weet alleen niet tot hoe snel GPRS gaat..

[Reactie gewijzigd door Boom op 25 augustus 2008 14:45]

volgens mij maar 64
je zou data kanalen kunnen koppelen tot 128Kbit, maar dat doen ze bij Tmob niet, dus 64Kbit
Ben benieuwd of web'n'walk standard nu snel/goed genoeg is voor voip verkeer, dat gaat met de huidige snelheid net niet lekker (n95).

Verder zou ik erg graag ook de internetpijp in het buitenland kunnen gebruiken zonder exorbitante rekeningen of de noodzaak daar een aparte simkaart te kopen.

Als tussenoplossing zou een soort van gast-abonnement bij een provider in het buitenland ook wel een idee zijn - je eigen telefoonnummer behouden en een kleine toeslag betalen.

Maar eigenlijk is het van den gekke dat bedrijven als vodafone, t-mobile enz. de geografische landgrenzen in stand blijven houden terwijl daar technisch nauwelijks enige reden toe is. Hopelijk blijft Nelie de aandacht hierbij houden.
Ik vind het raar dat Laptop Economy duurder is met een lagere datalimiet. Dan neemt toch iederen Web'n'walk plus. Lijkt me dat je daarmee ook met een laptop online kan komen.
Moet je alleen wel een telefoonabbo bij afsluiten van 20 euro of duurder :) Want dat zijn weer de voorwaarde van een WnW-abbo.
Web'n'walk plus gaat alleen in combinatie met een telefonieabonnement, dat abbo is dus gericht op niet t-mobile klanten.
Nu moeten die andere aanbieders hun fair user policies wel gaan aanpassen. Heb sowieso een hekel aan die f.u.p. Geef dan gewoon een datalimiet en doe niet zo geheimzinnig. Wordt het toch tmobile
niet mee eens, een fup is in mijn ogen beter dan een harde limiet

nu heb je nog een uitweg, als je een maandje ( of 2 ) teveel gebruikt
met zo'n limiet kost het harde knaken ...
Vodafone is nog veel sneller, en voor zover ik weet rond heerhugowaard overal 160KB/s en ik zit hier met T-mobile als ik geluk heb tegen de 40KB/s (umts/hsdpa) maar nopg veel vaker heb ik alleen GPRS. Heb helaas wel de pit+ maar kan er voor geen meter gebruik van maken.
Ik ben nou net blij met die FUP. Gewoon die hele lijn leegdownloaden tot je scheel ziet, laat ze maar komen. Zolang ze mij niet vertellen wat het gemiddelde verbruik dan maar is, dan zet ik die waarde op oneindig en heb ik gewoon limietloos internet. Simpel toch?