Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties

Klanten van T-Mobile moeten de komende maanden rekening houden met storingen doordat het bedrijf zijn netwerk combineert met dat van Orange. Door een grote storing woensdag konden veel mensen niet bellen of gebeld worden.

Klanten van T-Mobile melden al een paar maanden op GoT dat het netwerk zo nu en dan platligt. Woensdag was het weer raak: door een grote storing kwam een deel van het netwerk op zijn gat te liggen. Het probleem lijkt zich volgens de reacties op GoT te concentreren rond Utrecht en is inmiddels opgelost.

De storing van woensdag staat niet op zichzelf. De integratie van de netwerken en de toestroom van nieuwe abonnees door de introductie van de iPhone hebben het netwerk van T-Mobile instabiel gemaakt. "We voeren nu veel vaker dan normaal werkzaamheden uit", zegt woordvoerster Priscilla Tomasoa. "Dat doen we zoveel mogelijk 's nachts, maar soms is het niet te voorkomen dat er ook overdag iets moet gebeuren."

"Soms leiden die werkzaamheden tot het tijdelijk wegvallen van het netwerk. Dat gebeurt vaak lokaal en kortstondig, maar dat kan ook langduriger zijn en in een groter gebied gebeuren", geeft Tomasoa toe. De netwerkproblemen zijn niet altijd zichtbaar: de telefoons kunnen aangeven dat ze vol bereik hebben, terwijl klanten niet kunnen bellen of gebeld kunnen worden. Waardoor dat komt, is niet duidelijk.

De integratie van de netwerken is in oktober klaar en T-Mobile verwacht dat de problemen dan opgelost zullen zijn. Het bereik van het T-Mobile-netwerk moet na de integratie een stuk verbeterd zijn, zegt Tomasoa. Daardoor kan ook de slechte 3g-ontvangst van de iPhone 3G verbeteren. "De netwerken van gsm en umts worden allebei beter", belooft Tomasoa. T-Mobile zei eerder dat de slechte 3g-ontvangst lag aan de iPhone en niet aan het netwerk van de provider.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

De netwerkproblemen zijn niet altijd zichtbaar: de telefoons kunnen aangeven dat ze vol bereik hebben, terwijl klanten niet kunnen bellen of gebeld kunnen worden. Waardoor dat komt, is niet duidelijk.
Dat heeft m.i. niks met Orange te maken, maar met UMTS (3G) van T-Mobile. Elke keer als ik mijn telefoon instel op 3G/GSM (ipv GSM only) dan is het een kwestie van wachten totdat ik totaal niet bereikbaar ben, terwijl ik wel vol bereik heb en wel anderen kan bellen.
Eens in de zoveel tijd krijg je dan een ware stortvloed van smsjes met notificaties dat je gebeld was maar niet opnam..
De oplossing destijds van de helpdesk: ja dat is bekend, oplossing: kies voor GSM only..
Maar die "oplossing" is natuurlijk minder gewenst voor o.a. iPhone bezitters die UMTS willen gebruiken.
Moet even melden dat we hier in Zoetermeer (Den Haag) ook de hele ochtend last hebben gehad van deze storing. Dus omgeving Utrecht is niet helemaal juist.

Zelf had ik gehoord van binnen T-Mobile dat ze bezig zijn geweest de MSG (Master Server Group) te updaten. Dit is fout gegaan en dus hebben ze een roll-back moeten doen.
Deze info is betrouwbaar maar als deze storing gelijk het hele netwerk plat heeft gelegd is mij niet duidelijk.
Wel vind ik wat al eerder werd gemeld dat dit echt geen ramp is. Ik hoorde mensen al over dat ze het contract wouden verbreken enz.
Laatst een tijd op Kreta gezeten en daar is het niet raar als het stroom netwerk er even uitligt. Normaalste zaak.

T-Mobile levert een dienst en zoals elke dienst kan deze dienst wel is niet correct zijn. Als je 100% gegarandeerd wil zijn moet je met je grote, goedvulde portomonee een stuk netwerk huren voor jezelf.. Als er dan iets gebeurt mag je echt zeuren ;)
sorry, maar ben ik het niet helemaal mee eens. uiteraard ligt het aan het referentiekader. op antartica zijn ze bij wijze van spreken al blij als er 3 plekken zijn waar men kan bellen. Alleen in Nederland zijn een andere kwaliteit gewend. En die kwaliteit is dan het refentiekader. Als ik T-mobile had gehad en ik zou hier last van hebben en dit duurt nog tot oktober had ik inderdaad graag binnen 10 werkdagen weg wil porteren. Gelukkig bel ik met KPN en ben ik daar nooit geconfronteerd met dit soort (langdurige) storingen.

Ow en dat stukje netwerken huren hoeft niet duur te zijn. Voda bied deze dienst aan de zakelijke klanten (bepaalde doelgroepen). Geloof 10 euro per maand extra, priority call. Als het netwerk max belast is kun jij met deze toevoeging altijd bellen, ze maken gewoon wat ruimte voor je.
Ik begrijp je standpunt. We zijn gewend geraakt aan de luxes. Misschien een fout van de providers die vaker der stekker eruit hadden moeten trekken. Zelf maak ik wel gebruik van de diensten van T-mobile en deze ochtend heb ik wel even lopen schelden op ze.

Maar zo had ik wel tijd voor andere dingen en ik was nog te bereiken via de vaste lijn.. Maar dat is niet de issue.

Dat Voda zoiets aanbood wist ik niet. Erg netjes van ze eigenlijk. Maar ik vraag me af als ze dan ook die 100% garantie bieden.
De netwerken van gsm en umts worden allebei beter", belooft Tomasoa. T-Mobile zei eerder dat de slechte 3g-ontvangst lag aan de iPhone en niet aan het netwerk van de provider.

en mensen maar afschepen ja ligt echt niet aan eht netwerk. Irritant dit soort bedrijven ze moeten gewoon goed spul leveren je betaalt er grof geld voor

[Reactie gewijzigd door wdulli op 20 augustus 2008 15:07]

Feit is, en inmiddels (onder Tweakers), algemeen bekend dat de Iphone slechte (afgestelde) chipset gebruikt voor de 3G ontvangts, beetje flauw om het direct weer bij Tmobile neer te leggen.

Wat ik wl met je eens ben is dat zoiets gewoon niet door de beugel kan. In een andere post toepasselijke reactie gelezen, ik haal m even van stal;

'Mijn rekeningen zijn niet betaald? Sorry mr. Tmobile, ik implementeer een nieuw betalingssysteem en het werkt nog niet helemaal lekker. Binnen een paar maandjes moet het op orde zijn!'
Feit is ook dat ik met dezelfde telefoon maar met T-Mobile ipv Orange op een aantal plekken geen bereik heb waar ik dat een maand of twee geleden wel had.
Heb je dan ook gekeken of je op plaatsen waar Orange slechte/geen dekking had, je nu met T-Mobile wel bereik hebt?

Ieder netwerk heeft zo z'n zwakke plekken; Orange had dat net zo goed als T-Mobile. Het mooie van deze samenvoeging is dan, dat die twee netwerken elkaar kunnen gaan aanvullen zodat ze elkaars zwakke plekken kunnen opvullen. Dus zou je eind oktober gewoon weer moeten kunnen bellen op de plekken waar je nu geen bereik hebt.
Het mooie van deze samenvoeging is dan, dat die twee netwerken elkaar kunnen gaan aanvullen zodat ze elkaars zwakke plekken kunnen opvullen.
Dat is het idee dat ze ons vertellen ja, maar voorlopig lijkt het er niet op. Er zijn plekken waar ik met Orange wel ontvangst had, maar nu ineens niet meer! Als T-M daar geen dekking heeft, zou het fijn zijn als ze die Orange-palen daar dus voor aan het werk zetten, in plaats van uit te schakelen. Een aantal issues kan wel te wijten zijn aan die storing, maar bij mij thuis is het al een week of twee constant een stuk slechter geworden.

Geen idee trouwens OF ze die palen al aan het uitzetten zijn, maar het is er voorlopig nog niet echt beter op geworden dus.
Dat probleem heb ik dus ook, ik heb nu totaal geen 3G ontvangst meer in mijn kamer.
Vroeger (19 Augustus (Orange)) kon ik wel gewoon video-bellen vanuit mijn kamer maar nu (20 Augustus (T-Mobile NL)) opeens niet meer.

Of zou het komen door de iPhone theme op mijn SEW960i 8)7
De door jou genoemde post ging over het betalingssysteem van vodafone en raakt hier kant nog wal.
Erm, het ligt echt aan de iPhone hoor. Op het T-mobile netwerk met een andere 3G telefoon is de ontvangst een stuk beter. Om dan dezelfde dekking te hebben heb je meer masten nodig en verbeter je het netwerk. Dat wil niet zeggen dat de ontvangst van de telefoon ineens goed is, hij krijgt alleen een sterker signaal.
Het ligt aan beide. Voor veel mensen is dat kennelijk moeilijk in te zien. iPhone gebruikers geven T-Mobile de schuld, Tweakers die het om welke reden dan ook niet zo op de iPhone hebben geven Apple de schuld.

Ik heb een iPhone, en jaren een Nokia gehad. Allebei met T-Mobile. Het bereik is nooit denderend geweest met T-Mobile. Zeker in omgeving Oost Groningen (vooral in Appingedam) is het bereik treurig. De iPhone zelf levert ng minder ontvangst in die gebieden dan een Nokia al deed. Kortom: voor T-Mobile werk aan de winkel, en voor Apple ook.

Anyway. Early adopter zijn heeft altijd nadelen. Maar tot nu toe is de iPhone een goede aankoop. Een haarscheurtje in de achterkant doet daar ook nog geen afbreuk aan. T-Mobile werkt tot oktober aan haar netwerk, Apple brengt in September de 2.1 patch uit (tot die tijd kan T.net bij elke tussenupdate nog even propageren dat het bereik niet beter wordt) voor het bereik en voor de App Store bugs. Al met al zal het in November allemaal wel geregeld zijn. En zo heel erg is het allemaal niet op t moment..
Precies, ik heb er dus ook recent 1 en ook al zijn er deze zaken die spelen, het gebruik van het apparaat wordt er wat mij betreft niet minder op of zoveel slechter, bellen is nooit een probleem ook niet vanwege 3G problemen, scheurtjes heb ik niet en moet je volgens mij een beetje zoeken als je ze hebt, accutijd is goed te regelen door gewoon alle zaken die je niet nodig hebt uit te zetten (dat scheelt echt enorm namelijk) en te gebruiken wanneer nodig. 3G werkt zelfs nog heel aardig met 1 streepje, dus het is echt pas een probleem bij het geheel wegvallen. Het is maar wat je als daadwerkelijk gebruiker van het apparaat als vervelend ervaart. Meest jammere vind ik dat ik dus beter handmatig 3G e.d. moet regelen voor een goede accu-duur, aan de andere kant zou een veel betere accu de boel weer zo dik maken dat de telefoon niet in m'n broekzak past... voor mij zijn de voordelen van het apparaat groter dan de nadelen en veel groter dan de nadelen van m'n vorige pda's, dus dan is de keuze vrij makkelijk.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 20 augustus 2008 17:22]

Waardoor ook de iPhone dus beter kan gaan werken. Neemt niet weg dat er nog steeds een probleem mee is/kan zijn.
Grof geld?? je betaald 2 tientjes per maand voor een leuk abbonement. Dat vind ik niet echt grof geld.
Ik bel zelf ook met T-Mobile en heb soms ook last van de storingen maar ik heb de afgelopen jaren meerdere providers gehad en ze hebben allemaal problemen. Jammer genoeg staat T-mobile nu de hele tijd in het nieuws door de introductie van de IPhone maar andere providers hebben die problemen imo net zo goed.
Dan is jouw portomonee groter dan die van mij want ik vind 20 euro een fors bedrag. Zeker als hetgeen waarvoor je betaald niet werkt.
Hoe groot je portomonee is is niet relevant. Waar je voor betaald moet werken.
Telco's, ISPs, Nuts bedrijven hebben in die zin een lastige taak; als het een keer niet werkt, merkt niet alleen de grote klantenbase het, ook de media duiken er graag bovenop. Als in bijv. een outbound callcenter oid de zaakjes eens niet werken, merkt niemand het in feite.

Relatief zou je kunnen stellen dat met de uptime die dienstverleners hebben, het aardig gesteld is. Van telco's wordt verwacht dat ze in een hele korte tijd (hoelang draait Tmobile nu, 5, 6 jaar?) hun zaakjes volledig goed uitgewerkt hebben.

Op deze manier kom je erachter hoe kwetsbaar die infrastructuur (potentieel) is, en hoe goed we het in Nederland hebben.

In Egypte was de normaalste zaak van de wereld dat 3 4 uur per dag de stroom op Sharm Al Sjeik airport eraf lag. Zoiets zul je hier niet tegenkomen.

Dus ja, qua onze maatstaven is dit een slechte beurt van Tmobile.
Qua mondiale, en mogelijk iets realistischer maatstaven is het hooguit vervelend, maar zeker niet nieuwswaardig.
Zo kun je natuurlijk alles bagatalisseren, er is altijd wel iets of iemand wat slechter is of die het slechter heeft.

Vergelijkingen moet je doen op hetzelfde niveau, en niet ineens met andermans maatstaven.
Mondiale maatstaven kun je moeilijk andermans maatstaven noemen ;). Ik snap overigens wel waar je op doelt; onze maatstaven liggen beduidend hoger dan die in Uganda, om maar eens wat te noemen. Dit komt deels doordat we natuurlijk op economisch gebied wat verder zijn en daardoor ook de middelen hebben om deze hogere maatstaven te rechtvaardigen. Echter, bewustwording van het feit dat wij onszelf hiermee erg kwetsbaar maken zonder dat dit echt nodig is, is ook belangrijk.

Zo kan men alles een beetje in perspectief zien. Wellicht komen we dan tot de conclusie dat een storing van een dag in het mobiele telefoonverkeer niet gelijk staat aan bijv. een 'oorlog' in Georgi. Nu staat dit nieuws echter wel naast dat nieuws op de voorpagina van de kranten (bij wijze van...).
Je kunt T-Mobile toch gewoon vergelijken met de kwaliteit die bijvoorbeeld KPN levert?
@Abom:
Dat kan maar dan snap je niet de essentie van het verhaal van Wolthuis87. Zoals gargaholic ook al meldt moet je dingen ook in perspectief zien. Ja, T-Mobile is slechter dan het mobiele netwerk dan KPN op dit moment. KPN had namelijk bij de overname van Telfort exact dezelfde problemen en lostte dat op een veel minder florisantere manier op. T-Mobile geeft in deze tenminste nog aan dat men de komende paar maanden de nodige storingen mag verwachten, dat heeft KPN niet gedaan.

Feit blijft dat een oorlog zoals in Georgi heel wat erger is dan een netwerk wat zo nu en dan storingen vertoont. Dat is zeg maar de essentie van wat Wolthuis87 & gargaholic op doelen. Het is iets wat te maken heeft met de luxueuze netwerken in Nederland. Door de luxueuze netwerken hier in Nederland zijn wij hogere eisen gaan stellen omdat we niet anders weten dan dat het gewoon werkt. Als je echter gewend bent dat dingen vaak uitvallen dan kijk je daar dus heel anders tegenaan. Eigenlijk zijn we gewoon verwende kindjes die lopen te janken omdat ze hun zin niet krijgen. Vergelijk het eens met de netwerken in de USA, dan zie je een aardig groot verschil in kwaliteit van het netwerk. Als je dan ook eens kijkt naar hoe de 2 landen verschillen qua netwerkdichtheid dan is het niet zo raar dat wij het beter hebben dan in de USA. Je moet dingen dus in de juiste context zetten en in perspectief bekijken om te snappen waarover het gaat.

Nogmaals: voor onze Nederlandse maatstaven (en wij zijn verdomde verwend wat telefonienetwerken betreft) is een netwerkoutage zoals dat van T-Mobile nu niet bepaald acceptabel. Vergeleken met de maatstaven elders in de wereld (USA of een ander land) is zoiets vrij normaal en zal men er ook niet zo hard over zeuren juist omdat ze dit gewend zijn (net als ons weet men niet anders). In bepaalde gebieden zijn ze zelfs gewend dat er helemaal geen ontvangst is.
@Abom:

*kuch* ATM-storing bij KPN paar maanden terug *kuch* *kuch*

[Reactie gewijzigd door jorkro op 21 augustus 2008 08:29]

"(hoelang draait Tmobile nu, 5, 6 jaar?)"
negen en een half jaar
hm: bne, frappant, abbonnement, ee en platligt...... maar wel zeuren over betaald, een fout die heel veel voorkomt omdat je het woord vaak/meestal als voltooid deelwoord gebruikt. Abbonnement gebruik ik eigenlijk nooit :).

on-topic
Het is niet relevant of je 20 Euro veel of weinig vindt; het is niet relevant dat ik de afgelopen vakantie in Frankrijk (toch een ver ontwikkeld land) 6 keer stroomstoring heb gehad, het is niet interessant of we mondiaal gezien het erg goed doen, enz. enz.

Wat wel relevant is wat we hier in Nederland voor ons geld kunnen krijgen. Dat is niet alleen hoeveel belminuten en SMSjes we voor dit geld krijgen, maar ook het serviceniveau, de constructie van het abonnement, de dekkinggraad, enz. enz.
M.a.w. we zetten het af tegen de directe concurrenten en niet tegen de maatstaf in Egypte, Uganda of mondiaal (dat doen we alleen als het slechter is :) ).

Als abonnee van T-Mobile, ben ik tot nog toe (omgeving Utrecht) altijd tevreden geweest over T-mobile. De prijzen zijn concurrerend en daarnaast vervallen mijn belminuten niet (Flex-abonnement) en overal Internet en e-mail (uitbreiding abonnement).
Echter als ik nu hoor dat tot in oktober problemen te verwachten zijn, en van anderen hoor dat ze vaak uitval hebben als ze in de trein bellen of Internetten, dan zet ik daar toch mijn vraagtekens bij.

Ten eerste is de periode die T-moile denkt nodig te hebben voor de integratie van de beide netwerken veel te lang;
ten tweede vind ik dat T-mobile haar klanten zou moeten compenseren voor het geleden ongemak
en tot slot dat T-mobile naar haar klanten moet luisteren. De maatstaf in Nederland is goede dekking, als zij daar niet aan voldoen moeten ze dat wijzigen (wat ze dan nu doen naar hun zeggen, maar misschien voor sommigen wel te laat).

Mijn abonnemnt is afgelopen, ik zou het gaan verlengen, maar ik wacht heel even de ontwikkeling af om te kijken wat ik doe.....
ehh Pjerry, die periode is niet te lang hoor... het is gewoon echt heel veel en ingewikkeld werk. Er zit nog heel veel meer achter de masten met antennes ( te weten, bsc's msc's/mss hlr, mgw's). Aan al die elementen wordt momenteel gewerkt. Alle begrip voor het feit dat klanten daar geen last van behoren te hebben (minstens overdag). Maar geloof me er wordt hard gewerkt aan het netwerk zowel aan de capaciteit als aan de dekking.
Medewerker van T-Mobile? Je bent zo ingewijd.

Natuurlijk snap ik dat het wat anders is dan een luidsprekertje aansluiten op je PC. Ik ben niet zo ingewijd, maar een "domme" gebruiker. Ik heb eigenlijk helemaal geen boodschap aan de problemen die T-Mobile heeft, te meer omdat ik heel tevreden was voordat ze Orange overnamen, cq. de netwerken aan het integreren zijn.

Ik ben van mening dat als je een dusdanige operatie uit gaat voeren het eigenlijk smooth zou moeten verlopen voor de klant. M.a.w. ik mag er (nagenoeg) niets van merken.
Misschien had T-mobile het in kleinere hapjes op moeten delen. Misschien hadden ze eerst met schaduw apparatuur moeten werken, zodat ze in n keer de knop om kunnen zetten (kan ook in kleine stukjes tegelijk om de kosten in de hand te houden). Misschien hadden ze nog meer mankracht in moeten zetten, met de kanttekening: ik weet dat als n vrouw negen maanden zwanger is, 9 vrouwen het kind niet na n maand kunnen baren.
Je begrijpt uit mijn reactie een dat ik een complete leek ben op het gebied van telecommunicatie (en dat wil ik ook zo houden :) ). Maar ik vraag me af of T-Mobile wel de gehele impact van hun operatie goed heeft ingeschat.
Dat zou wel eens (veel) klanten kunnen kosten (op de korte termijn).
Wees blij dat T-mobile haar tijd neemt voor de fusie.
Overhaast werk faalt vaak en mijn idee is dat T-mobile serieus bezig is om een 'nog' betere provider te worden. Ik loop al 3 jaar bij T-mobile en nu heb ik T-PIT erbij en op UMTS en HSPDA vlak verwacht ik storingen, minder op het GPRS 'edge' netwerk.

Een Web&Walk stick kun je nog even omzetten van netwerk wat bij een mobiele telefoon vaak niet lukt.

Toch moet ik heel eerlijk zijn als ik zeg dat ik de aantal storingen hier mee vind vallen. Af en toe ligt het eruit, maar dat is hooguit eens per maand een uurtje.

Ik vond de telefonie van Ziggo meer irritant. Ik kreeg steeds een melding dat 'dat' nummer heeft gebeld en zodra ik terugbelde hadden die mensen mij niet gebeld. Dus je valt er mensen mee lastig ook nog en dat vind ik erger dan een GSM die het een uurtje niet doet. 112 kun je namelijk altijd bellen. Mijn GSM zoekt dan een ander netwerk met een icoontje van een telefoonhaak met streepje erdoor met de melding (alleen noodoproepen). Dat kan ik waarderen en het is eigenlijk al een luxe dat je altijd 112 kunt bellen waar ook en dat ze nog vlug komen ook.
Je woont maar in the Australian Outback.

Gewoon even 3 maanden wachten en je krijgt er een beter product voor terug en wat je nu verlies aan kwaliteit haal je straks in. Dat is wat T-mobile dus ook doet; investeren in de toekomst.
Wat betreft netwerkproblemen heb ik nooit iets gehad bij KPN en Vodafone. Bij Ben/T-Mobile echter wel. Dus dat jij beweert dat het normaal is, klopt niet.
Bij Vodafone had ik enkele jaren geleden redelijk grote gaten in de dekking. Ik reisde in die tijd veel door nederland en kwam ook vaak op het platteland en dat was 1 grote gatenkaas....
Bij Vodafone zijn de afgelopen jaren heel wat gemeentelijke contracten (van 10 jaar) voor GSM masten verlopen, met name van 900MHz masten (die staan er al langer). In sommige gevallen werd het contract niet vernieuwd (druk uit de buurt oid) waardoor de gatenkaas - zeker in ruraal gebied - steeds groter werd.

Daarbij hebben sommige Vodafone masten een of andere beveiliging die de mast uitschakeld bij naderend onweer. Toen ik nog klant was (> 1,5 jaar terug) had ik nooit bereik tijdens het onweer. Een minuut of 10 na het onweer kreeg ik weer bereik. Heel wazig systeem (of de mast kan ook een defect hebben gehad :)).

@Jaco69
Je maakt een grapje zeker. Als de straalverbinding eruit zou liggen dan zou ik op mijn telefoon nog steeds vol bereik moeten hebben, maar gewoon niet in- of uitgaand kunnen bellen. Daarbij, waarom zou die micro bus (zo heet zo'n schotel) na hevige storm weer op zijn oude positie terug komen ipv. weggedraaid te blijven?

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 21 augustus 2008 06:43]

Dat is de wind die straal verbindingen uit blaast. (niet goed bevestigde schotels)
Voordat je een mobiel had.... miste je hem niet. Ofwel je betaald nu 12x20 euro = 240 euro extra per jaar....

Die was je vroeger niet kwijt.

Nou is vroeger niet nu.... maar toch is het 240 euro extra!! Ik vind dat een hoop geld... voor iets wat nooit nodig was.
Klopt, maar ik heb het ook lange tijd niet gehad (ongelooflijk trouwens hoe snel het gemeengoed is geworden, dat ik er geen had lijkt echt 40 jaar geleden voor m'n gevoel, net als met iPods). Ik kan mij nog herinneren dat ik wel altijd een telefoonkaart had om op stations te kunnen bellen, toen ik echter in situaties kwam waarbij een mobieltje echt wel superhandig was/danwel fijn in noodsituaties...ben ik meer gaan uitgeven aan het hebben van een mobiel. Voor noodgevallen dus.
sja... dan moet je weer terug onder je steen kruipen, want hetzelfde geld voor internet (dan is 20 euro vaak ook het minimum). En als je wat verder terug gaat kijken... vroeger had je ook geen tv, dat kost nu ook 15 euro per maand voor het basis pakket... (afgezien van digitenne)

verder moeten dingen waar je voor betaalt natuurlijk wel werken
Nee, die betaalden we vroeger aan de PTT voor dat ouderwetse PSTN koperlijntje. En dat was enkel het abbo, daar kwamen de belminuten nog BIJ. Serieus, als het om bellen gaat is er niets duurder dan een vaste analoge lijn. Ken er genoeg die tegenwoordig enkel mobiel bellen en feitelijk GOEDKOPER uit zijn dan vroegah :)
Goed nieuws dat T-Mobiel Dutchtone heeft overgenomen.
T-Mobiel bezit namelijk alleen de regionale frequenties en Dutchtone bezit net als Telfort, Libertel en PTT-Telecom de landelijke frequenties. De dekking van het netwerk zal alleen al hierdoor verbeteren.

Verder is de dekking voor goede apparatuur gewoon goed. Met bijv. de Dell Wireless 5520 heb ik overal een goede netwerkontvangst. Met de iPhone is de dekking echter beduidend minder.
Ik had begrepen dat T-Mobile het netwerk van Orange ging ontmantelen. Dat betekent dus niet dat je het beste van twee werelden hebt.
De overbodige zend- en ontvanstmasten worden ontmanteld. Maar waar het bereik niet optimaal is zullen de Dutchtone zend- en ontvangstmasten worden behouden.

Waar het meer om gaat is dat T-Mobile nu ook een landelijke frequentie in handen heeft en niet een paar duizend regionale frequenties. Waarschijnlijk zal dat een verbetering in dekking geven. Immers, toen de Rijksoverheid destijds de GSM1800 frequenties ging veilen toen waren er de twee landelijke frequenties en er was een zooi regionale frequenties. Ben heeft destijds voor de regionale frequenties gekozen. Dutchtone en Telfort voor de landelijke frequenties.

Volgens mij hebben PTT-Telecom en Libertel overigens ook regionale GSM1800 frequenties in handen, echter zij hebben wel de landelijke GSM900 frequenties.
Wat is het voordeel dan van landelijke of regionale frequenties? Je telefoon is toch maar op 1 plek tegelijk, dus het maakt voor het gebruik van je mobiel toch niet uit of er elders een andere frequentie wordt gebruikt? Kan iemand dat toelichten?
Dat een provider per gebied andere frequenties moet aanschaffen. In Nederland werden 6 regionale frequenties verkocht, Ben heeft ze destijds allemaal gekocht. Daarmee kregen ze overigens wel een landelijk dekkend netwerk tegen lagere opstartkosten.
Het T-Mobile netwerk in Nederland heeft blijkbaar gewoon problemen met de flinke toetrede van iPhones op het netwerk en het bijbehorende hoge dataverbruik op die telefoons. Wel toevallig dat ze sinds de introductie van de iPhone met deze problemen kampen.

Ook de iPhone zelf treft blaam voor de slechte 3g ontvangst. Maar het lijkt erop dat men in Nederland met problemen van twee kanten zit. Van zowel Apple als T-Mobile.

T-Mobile is gewoon een minder netwerk en ik snap ook niet dat Apple met T-Mobile in zee is gegaan. Vodafone of KPN waren veel betere keuzes (als je kijkt naar kwaliteit van het netwerk). Maar Apple zal zelf ongetwijfeld veel rijker zijn geworden van de deal met T-Mobile. Ik wacht i.i.g op het volgende model iPhone (of een revisie van de huidige) en dan uit een land met een simlock vrije iPhone zodat ik gewoon Vodafone kan gebruiken.

Android is ook niet echt een optie meer zonder BlueTooth.
Nou.. Ik meen in de Revieuw hier op T.net gelezen te hebben dat de Iphone slechter bereik had als een andere 3g telefoon op het netwerk. Dus de ontvangst van de Iphone staat wel degelijk ter discussie.

Zelf gebruik ik nu een HTC tytn2, maar ook die heeft minder ontvangst als bijv. de Sony ericcson van m'n vriendin.
T-Mobile heeft nu dus last van de rotzooi van Orange. Ik was zelf Orange klant en had thuis geen bereik. Volgens Orange lag het aan de telefoon, ook al kon ik aantonen dat ik er met vier verschillende merken en typen last van had. Toen was het ineens de woning die voor storing zorgde, ook al heeft de rest van de familie er geen last van. Toen konden ze binnenshuis ineens geen dekking garanderen. Op mijn snerende opmerking 'dus als ik geen bereik in de directe omgeving van het huis heb, mag ik wel klagen?' kwam geen reactie.

Simpel gezegd, het netwerk van Orange is k.u.t. Ze hebben hun spullen niet voor elkaar en nu zit T-Mobile er mee opgescheept, ten nadele van hun klanten. Persoonlijk ben ik blij met de overname, aangezien ik ineens wel bereik heb thuis.
Ik deel je mening. Ik woonde in rotterdam en daar was het goed maar sinds in woerden woon gewoon geen bereik meer. Gelijk opgezegd en naar kpn gegaan. Ook niet alles maar wel altijd en overal bereik en ik heb in die twee jaar nog geen storing meegemaakt..
Hier dezelfde ervaring. Ben ook Orange klant, en had altijd slecht bereik binnenshuis (Den Haag). Sinds kort belt mijn toestel via het T-mobile netwerk, en nu heb ik in huis perfecte ontvangst.
En bij mij is t dus net andersom, ben al klant van Orange toen het Dutchtone was. Altijd perfect bereik in de plaats waar ik woon. Nu moest ik bij verlenging dus overstappen op T-Mobile, nu heb ik thuis geen bereik of 1 streepje, zwaar vervelend. Hopelijk over na deze samenvoeging.
Ik hoop dat het allemaal goed gaat en Orange gebruikers hierdoor ook beter bereik krijgen.

Ik kan in huis niet eens bellen met mijn mobiel, omdat hij 0-1 streepje heeft en de verbindng constant weg valt.
Dit ligt overigens niet aan mijn mobiel (LG Viewty) aangezien ik bij andere mensen thuis(Ander dorp/stad) wel een goed bereik heb.

Ze zeggen al vanaf het begin dat ik met dit probleem naar Orange was gegaan dat ze bezig zijn met het netwerk, maar het is tot nu toe echt belabberd.

Edit:
Zo te zien hebben meer mensen problemen met thuis bereik krijgen van Orange.

[Reactie gewijzigd door dutchvamp op 20 augustus 2008 13:59]

Ik heb als sinds dinsdagochtend in Veldhoven nabij ASML dat het netwerk steeds opnieuw wordt gezocht.
Vandaag (woensdag) precies hetzelfde verhaal.
Het grappige is wel dat ik ondanks het zoeken naar een netwerk wel gebeld kan worden :?

Het volgende heb ik gedaan om het op te lossen:
  • Resetten/herstarten van de gsm werkt niet
  • Haal de simkaart en/of batterij 5 minuten uit de gsm
  • Plaats de simkaart en/of batterij terug
  • Zet de gsm aan
  • Verander bij de netwerk instelling van automatisch op vast
  • Selecteer T-Mobile uit de lijst van gedetecteerde netwerken en stel deze vast in
  • Probleem lijkt bij mij nu opgelost
Ik zou het wel GROF schandalig vinden als het nog maanden aanhoud.
Dan betaal ik wel een euro meer voor een KPN abonnement, zoveel scheelt dat tegenwoordig toch niet meer.

Edit: mijn tijdelijke? oplossing erbij gezet

[Reactie gewijzigd door svandewouw op 20 augustus 2008 15:32]

Omschakelen gaat sinds enkele dagen perfect van default Orange naar T-mobilemasten. Wel heb ik geregeld -ondanks connectie- dat men mij niet kan bereiken. En probleempjes met MMS ontvangen door kennelijk Orange-specifieke toestelsettings wanneer ik op het T-net zit.

Hoop wel dat bereik zelfde blijft of beter wordt; thuis met Orange vol bereik, T-mast haalt amper 1 streepje. Dus hopelijk gaan er niet teveel masten/zenders uit...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True