Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties

Ongeveer een procent van de mobiele telefoonbezitters leest en verstuurt e-mails met zijn telefoon. Het grootste deel van die gebruikers heeft een Blackberry, die dan ook oorspronkelijk bedoeld is voor e-mail.

E-mail op telefoon: goeiemoggel, vijf kiklo inktvipDat staat in de uitslag van een enquête van Multiscope over mobiel internet, die vorige maand gehouden werd. Voor de peiling ondervroeg het onderzoeksbureau 19.000 mensen van het eigen panel, dat volgens Multiscope representatief is voor de Nederlandse bevolking. E-mailen is geen populaire bezigheid van mobiele telefoonbezitters, blijkt uit het onderzoek. "Alleen Blackberry-gebruikers e-mailen veel", zegt John Kivit van Multiscope. Dat is niet verwonderlijk: veel bedrijven geven hun werknemers een Blackberry, zodat ze niet alleen telefonisch maar ook per e-mail bereikbaar zijn.

Bezitters van een Nokia, HTC of Apple iPhone gebruiken e-mail een stuk minder, maar internetten een stuk meer. "Populair daarbij zijn sites over nieuws, weer, verkeer, entertainment en sport", somt Kivit op. De meestgebruikte mobieltjes om mee te internetten bij de ondervraagden zijn de Nokia N95, HTC Diamond en Apple iPhone. "Je ziet dat gebruikers van touchscreentelefoons meer internetten. De N95 is een uitzondering."

Van de ondervraagden die dagelijks internetten had 33 procent een Nokia, 24 procent een HTC en 11 procent een Apple: dat zou neerkomen op ongeveer 18.000 internettende iPhone-bezitters. Ongeveer driekwart van de iPhone-bezitters had de 3G-versie, terwijl een kwart de eerste versie van de iPhone gebruikte bij het browsen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (85)

Laten we eens logisch nadenken:

1. Een email versturen i.p.v. SMS is niet moeilijker: als je een SMS kunt tikken kun je dat zelfde berichtje ook even snel e-mailen. Dus al dat geklaag over numeriektoetsenbordje is in dat opzicht onzin.

2. Een email versturen i.p.v. SMS is goedkoper.

3. De reden waarom emailen minder populair is, is omdat de meeste ontvangers nog geen email gebruiken op hun mobiele telefoon. Bij een SMS weet je zeker dat de ontvanger hem vrijwel direct voor z'n gezicht krijgt, bij een e-mail niet - juist omdat veel mensen email niet geconfigureerd hebben op hun mobiel.

4. Als iedereen email gebruikt op hun mobiel zou niemand SMS meer gebruiken. Email is goedkoper en heeft meer opties en is net zo eenvoudig als een SMS.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 18 september 2008 14:53]

Email moet je met de meeste toestellen eerst gaan ophalen, ook al heb je het geconfigureerd. Dus sms zal vrijwel altijd sneller zijn. Bovendien wordt ik per sms (nog?) niet gespammed, per email is dat wel anders. :(

En meer opties: ik zit niet direct te wachten op grote attachments e.d. op m'n mobiel. Als het om puur tekst gaat is sms meestal, en mms (1000 chars) vrijwel altijd voldoende. En html mail is al helemaal niks op een telefoonscherm.

[Reactie gewijzigd door johanw910 op 18 september 2008 14:57]

Bij de meeste telefoon kan je instellen dat er maar tot een bepaalde hoeveelheid gegevens opgehaald wordt en je expliciet een bijlage of de rest van het bericht moet ophalen als het meer is. Werkt prima! :)
Het hangt er maar vanaf bij welke provider je zit en welk protocol je gebruikt. Ik zit bij Xs4all en kan daar van het IMAP protocol gebruik maken.

Dit komt er op neer dat je ook op je telefoon alleen maar de headers van het mailbericht gepushed krijgt. Waarna je bij het lezen van de header kunt kiezen of je het attachement wel of niet wilt downloaden.

Spam? Geen last van ;)
Ben het helemaal hier mee eens, vooral met punt 3.
Toen ik bijna vier jaar geleden met mijn kpn telefoon kon emailen was ik daar erg blij mee, maar helaas was er NIEMAND die ze kon ontvangen op zn telefoon.
Dit vond ik erg raar, omdat SMS inferieur was aan e-mail. (duurder, minder tekens etc)

Ik had verwacht dat bijna vier jaar later dit anders zou zijn, dat SMS uitgefaseerd zou zijn. Maar helaas....
My thoughts exactly. Voor 10 euro heb je een flat-fee abonnement. Als iedereen dat zou nemen in hun telefoon zouden configureren, dan heb je sms niet meer nodig. Dan ben je niet meer gebonden aan kosten per bericht, of 160 tekens per bericht etc. Enige grote nadeel is dat dit in het buiteland weer niet opgaat, aangezien daar internet mega duur is (roaming).

Maar veel mensen versturen voor meer dan 10 euro per maand sms, dus dan is flat-fee best een optie.
2. Een email versturen i.p.v. SMS is goedkoper.
Hoezo goedkoper? Ik betaal mijn smsjes nu vanuit mijn belbundel. Als ik zou willen emailen moet ik eerst een extra data-abonnement afsluiten. De besparing die ik zou hebben op mijn belbundel (kleinere bundel omdat ik minder sms) is minder dan de kosten die ik moet maken voor een data-abo.

In mijn geval is het zeker niet goedkoper dus. Overigens heb je met je 1e en 3e punt denk ik wel gelijk.
Bij sommige providers kun je ook je internet uit je bundel nemen, of je neemt een veel kleinere bundel, t ligt er maar net aan hoe veel je SMSst.
Ik weet niet hoor, maar als ik iemand ga e-mailen dan wil ik wel een fatsoenlijke mail schrijven. Naar vrienden al, en zakelijk al helemaal. Met een sms-je kan je nog kortaf zijn, want mensen weten dat het een sms is. Dat is met een e-mail wel anders, de meeste e-mails zijn toch wel gemiddeld 10x langer dan een sms-je. Dat wordt best lastig met een numeriek toetsenbord.
Daarnaast hebben mensen misschien wel helemaal geen behoefte om altijd bereikbaar te zijn (ik niet iig), als het belangrijk is bellen ze wel. En het is ook lang niet altijd zo nuttig.

Met punt 3 heb je natuurlijk wel gelijk, dat speelt ook mee.
Wel of niet mailen vanaf je telefoon heeft volgens mij hoofdzakelijk te maken met zakelijk gebruik of prive gebruik. Niet perse met het soort telefoon dat je hebt.

Als je prive onderweg bent en een kennis iets wilt laten weten dan stuur je een sms. Een zakelijk contact zul je minder snel sms-en maar eerder mailen. Mail is immers beter in het zakelijke proces ingeburgerd, je kunt het uitprinten, aan Outlook koppelen etc.

Natuurlijk maakt de ene telefoon het makkelijker om te mailen dan de ander. Maar ik denk dat prive of zakelijk het belangrijkste verschil maakt. Vandaar dat de iPhone gebruiker gemiddeld niet veel mailt. De telefoon is daarin niet het punt -- mailen met de iPhone gaat heel makkelijk -- maar de iPhone wordt tot nut toe voornamelijk door particulieren gekocht en die sms-en liever.
Dat begint aardig te verwateren vind ik. Binnen ons bedrijf (een grote automatiseerder die net gedeeltelijk is overgenomen door een nog grotere Frans-Nederlandse automatiseerder) wordt er tussen collega's heel wat af gesmst als mensen buiten de deur zijn.
E-Mailen kan hele grote voordelen hebben. Op werk hebben we allemaal Pushmail via exchange, dus mail komt bijna instantaan aan op alle telefoon. Mijn vriendin stuurt me tegenwoordig (als ze thuis is) een mail ipv te smsen. De mail komt dan net zo snel aan en kost haar en mij niks extra's. Uiteraard is dit alleen interessant met een flat-fee abonnement.

Edit: flat-fee en niet flat-free inderdaad ;)

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 18 september 2008 14:56]

Hangt van het publiek af denk ik. Ik zie op deze site een hoop reacties in de trant van 'ik mail wel vaak met mijn mobiel', terwijl de meesten hier vergeten dat deze site gericht is op tweakers. Bezoekers hier zijn eerder geneigd technologische gadgets optimaal te willen gebruiken. De meeste thuisgebruikers hebben nog altijd een mobieltje voornamelijk om te bellen. Thuisgebruikers hebben ook geen pushmail of exchange server.
Ook is de uitslag heel erg afhankelijk van het land waarin je het onderzoek houdt. In bv Japan is het heel gebruikelijk om te mailen met je mobiel, veel meer dan hier. Zelfs een i-mode, wat hier totaal geflopt is, was daar nog aardig succesvol. Weet niet of ze het nog steeds gebruiken, maar vroeger was het best hip daar.
Je kan ook al aan het soort telefoons zien dat het hier niet om een representatief publiek gaat. 24% HTC tegenover 11% iPhone? Ik ken niemand met een HTC en zie die dingen nooit ergens in het wild. Ze verkopen ze ook niet eens bij de media markt en vergelijkbare winkels. HTC is een niche product, die vooral bij tweakers aan slaat, terwijl de iPhone onder jongeren het goed doet. Als ik in mijn omgeving kijk is het vooral Nokia, en wat andere merken als Sony Ericsson, Samsung, etc en een enkele iPhone, maar HTC... nee...
flat-free
Ik neem aan dat je flat-fee bedoelt? (ik zou niet weten wat ik me bij een flat-free abonnement moet voorstellen)
Dat zou wel veranderen mocht je voor email geen data-abbo nodig hebben.
Als ze verzonden emails per bericht zouden verrekenen - zoals sms of mms - zou het vast een stuk meer gebruikt worden..
En voor wie zou dat geld kosten? Voor degene die stuurt of ontvangt? Als degene die stuurt moet betalen, wat is dan het verschil met een sms? En hoe ga je dat aanpakken als iemand via Thunderbird een mail naar een mobile stuurt? Hoe weet je dat wanneer je een mail stuurt, dat die op een mobiel aankomt?

Andersom, de ontvanger betaald? Wat als je spam krijgt? Wil je daar ook voor betalen?

Lijkt me geen goed idee om per mail te laten betalen. Of het gaat niet uitvoerbaar zijn, of niemand wil het, of je gaat gewoon een dienst hebben die overeenkomt met SMS.
Aangezien het hier in Nederland heel erg makkelijk is om een flat-fee data abonement te krijgen denk ik dat het betalen per bericht er voor zou zorgen dat er juist nóg minder van EMail gebruik gemaakt wordt.
De meeste providers bieden volgens mij wel gratis internettoegang wat dan per MB wordt afgerekend. Bij T-Mobile is dat bijv. 1 euro per mb. Op je mobieltje tik je geen ellenlange e-mails, dus dat is al een stuk goedkoper dan gewoon SMS'en
Dan kun je dus net zo goed een SMSje sturen, het mooie aan email is dat het gratis is, via Orange kun je trouwens emailen per SMS.
Tja, als je alles op een numeriek tobo moet inkloppen, word je daar niet vrolijk van. Ontvangen en lezen: geen probleem, maar als je geen qwerty tot je beschikking hebt... en dan nog: die dingen zijn nauwelijks fatsoenlijk te bedienen als je een hand groter dan modaal hebt. Dikke vingers...

Waar blijft het voice-controlled-writing?

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 18 september 2008 14:39]

Je bedient de toetsen dan ook niet met je handen maar met je duimen ;) Is erg handig en gaat echt vlot, zeker met de ingebouwde woordenboeken die het woord voor je vormen in vele van deze telefoons.
Mee eens. Ik heb een tijdlang een N95 gehad, en heb sinds een maand een HTC Touch Pro, maar kan niet zeggen dat ik nu echt veel sneller typ.
Niet moeilijk, een data verbinding voor je gsm in België kost naar mijn mening gewoon te veel. Ik zie zeker voordelen in "always connected" te zijn, maar niet als dat te duur is.

Verlaag die data-tarief abonnementen en dan spreken we nog wel eens..
Nu weet je toch niet waarover je spreekt. Het is inderdaad zo dat dataverkeer in België over het algemeen meer kost dan in onze buurlanden. Maar e-mail ontvangen en versturen verbruikt zo goed als geen data (attachments buiten beschouwing gelaten).

Ik kan voor 5 euro per maand 10 MB aan data door de lucht sturen. Dat is ruim voldoende voor je e-mail. Voor die prijs (5 euro) kan ik net 11 smsjes naar het buitenland versturen...
Belgische providers bieden ook gewoon flat-fee abonnementen aan hoor :?
flat-fee is hier inderdaad schandalig duur. Als ik met prepaid een herlading doe van 10 euro krijg ik er 300 gratis smsjes bij. Dan is smsen dus veel handiger dan mailen. Iedereen heeft zn gsm altijd bij zich. Mail lees je niet de hele tijd door.
Deze Nederbelg betaalt 25 euro voor zijn Base 4 GB per maand abbo. En ik mail me helemaal zot op mijn iPhone (nog een geimporteerde 2G).
Grote afwezige hierboven is I-mode.
Voor nog geen 3 euro per maand is het verder kosteloos e-mailen en browsen.
Iets wat ik beiden veel doe. (xxxx@imail.be)

't is waar dat Base (in Belgie) I-mode aan het uitfaseren is wat eigenlijk heel jammer is.
Uitfaseren betekent trouwens niet stopzetten, alleen dat men geen nieuwe i-mode telefoons meer gaat verkopen en ook geen reclame meer over gaat doen.

Zelfs chatten via MSN is mogelijk en ook om je proxy e-mail op te halen.

Ik denk dat het falen van I-mode aan Base zelf is gelegen. ipv de gratis sites te promoveren of te linken werd er alleen maar reclame gemaakt voor de betaal sites. Deze waren dan nog eens in zo'n beperkte mate dat velen een totaal verkeerd beeld gekregen hebben over i-mode.
Ipv de gratis mobile kranten te linken (eg de standaard) of teletekst (TV1) werd je door Base op hun hoofdpagina direkt naar de betaalde kranten gestuurd. (1 euro per maand en zo)

Totdat ze uiteindelijk ooit een keer de knop van I-mode omdraaien blijf ik nog met veel plezier I-mode gebruiken.
i-mode? Was dat niet van KPN ergens in de donkere jaren 90? :)
Niet echt....
1999 do DoMoCo Japan uitgebracht. en een paar jaar later in Nederland / Belgie door KPN / Base.

Nog altijd een hele grote userbase, alleen niet echt populair in NL/BE/UK/D

Misschien dat je een beetje japan minded moet zijn. :-/
ik mail sinds kort ook met mijn HTC touch diamond, dus ik denk met al die nieuwe smartphones die er uit komen dat er binnen nu en een jaar veel meer bij komen.
Klopt en eigenlijk verbaast mij het wel wat betreft de iPhone, ik mail nu standaard met dat ding, de pc heb ik plots minder nodig. Maar voor mij werkt het toetsenbord dan ook weer als een trein, dat zou per persoon kunnen verschillen, de meeste zullen inderdaad de meest simpele handelingen het meeste uitvoeren. Op de Blackberry is het al een paar jaar als zodanig in de markt gezet, dat wilt niet zeggen dat het dus makkelijker is, maar dat mensen daarmee bewust moeite hebben gedaan het aan te leren. Het apparaat is daardoor populair geworden in de business-markt en dus wordt het veel gebruikt, dit is echter niet echt te vergelijken met de nieuwere apparaten. Mailen met de Blackberry zal denk ik echter wat afnemen, aangezien er nu meer keuze is en komt wat interfaces betreft.

edit: en mailen is net zo gemakkelijk als sms-en, echter biedt mail veel meer natuurlijk. Verder post ik tegenwoordig aardig wat op Tweakers, vanaf m'n iPhone. Ik denk dat het een langzaam proces is, maar dat langzamerhand mensen veel meer mobiel gaan mailen. Sms heeft zijn piek wel bereikt gok ik.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 18 september 2008 16:51]

Ben het totaal met je eens dat e-mailen op dit moment steeds vaker wordt gebruikt op een telefoon. Ikzelf check me mail veel op me N73, maar e-mailen een stuk minder...

Maar toch zet ik vraagtekens als e-mail sms gaat verdringen, ik denk eigenlijk niet van niet. Als je al kijkt wie het meeste sms-en en waarom men smst, is E-mail een niet zo handige keus.
Vooral jongeren, pubers sms-en echt veel (ik ook),het voordeel van smsen is dat een bericht direct over is zonder dat je elke minuut je mail moet ophalen... Ik denk dat daarom Instant messenger toch een stuk populairder gaat worden op mobiele telefoons, omdat het direct is en iedereen wie online is kun je er direct mee bereiken (niet iedereen checkt zijn mail elke minuut). Alleen providers als t-mobile zijn er niet echt blij mee..., ze verbieden het zelfs |:(

Natuurlijk voor school, werk en andere meer formele dingen is mail makkelijker dan SMS of e-mail. Ik heb dan ook nog nooit een docent op school gesmst :P , wel ge-maild vanaf me mobiel.
Nouja de Blackberry is al wat langer dan een paar jaar op de markt. Als er 1 ding is wat zalig werkt op een blackberry dan is het mailen, als je tenminste een full qwerty toetsenbord hebt.

Plus daar bij de perfecte push mail die echt instant je mail laat binnenkomen maakt het in mijn ogen nog steeds de perfecte oplossing voor onderweg. De batterijtijd is ook niet onaardig.

en gezien de wachttijd voor de nieuwe Bols lijkt het erop dat meer Blackberry gebruikers er zo over denken.

Werkt zo'n onscreen toetsenbord echt snel? Mijn vriendins SE P1i vond ik nou niet zo enorm snel met zo'n stylus.
Idd, BlackBerry is en blijft ongelooflijk handig wat mailen betreft. Mails komen toe, net zoals sms-jes dankzij PUSH technologie. Dus, BLIKSEM B, enkel een verbinding als er mails toekomen. Instant op je toestel, zonder dat je zelf handelingen moet uitvoeren.

SMS-en gebruik ik haast nooit meer. Mailen, Google Talk, BlackBerry Messenger,.. des te meer.
RSS feeds over het weerbericht, tweakers, nieuws,... komen allemaal toe op Viigo. En surfen lukt ook perfect, dank u. Altijd handig in een onbekende stad is Google Maps/ BlackBerry Maps. En voor op de trein, vliegtuig, in de wachtzaal,... heb ik mijn 8Gb MicroSD kaartje volgepropt met muziek, filmpjes en foto's.

Was dus heel gelukkig met mijn Pearl en Curve en nu in de wolken met mijn Bold... en heb meer dan voldoende aan de 100MB inbegrepen data.
met een stylis niet nee, maar ik type met 2 vingers tegelijk op de iPhone, dat gaat inmiddels met een snelheid die wellicht 80% haalt van m'n pc toetsenbord snelheid.
Helemaal mee eens. Ik denk dat als deze enquête volgend jaar rond deze tijd weer genomen wordt de uitslag veel meer mailende mobieltjes zal laten zien.

Met mijn 1 maand oude HTC Touch Pro met toetsenbord doe ik tegenwoordig al mijn mail afhandelen, Outlook op de PC thuis wordt alleen voor het syncen / redownload opgestart.

Maar ik moet eerlijk zijn, via de telco doorlopend met het internet verbonden zijn doe ik pas sinds de nieuwe flat-fee abbo's van T-mobile geïntroduceerd zijn. Daarvoor was het sporadisch dat ik mobiel internette / mailde, deed dat thuis wel via WiFi maar toen ook alleen lezen. De komst van de Touch Pro en de nieuwe web 'n walk abbo's hebben mij volledig over die streep getrokken.

[Reactie gewijzigd door Coromoto op 18 september 2008 14:49]

Ik heb een HTC Touch Pro. Keyboard werkt lekker maar mailen doe ik er alleen mee als het nodig is en geen pc bij de hand heb. De interface is altijd minder makelijk dan een gewone pc met webmail.

[Reactie gewijzigd door dvogel op 18 september 2008 23:39]

Dit snap ik wel, Ik zelf mail ook nooit via mijn mobieltje. Omdat ik het onhandig/slordig vindt werken. En echt snel gaat het naar mijn ogen niet. Ik mis toch wel de 'normale' toetsen.

J,
Ik doe niks anders dan mailen met dat ding :) (een HTC)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True