Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Asus heeft de Eee Stick officieel geïntroduceerd. Dit draadloze controller-duo vertoont opvallend veel gelijkenis met Nintendo's Wii-mote en het Nunchuk-aanhangsel, maar is bedoeld voor het aansturen van games op de pc.

De Eee Stick kan worden gebruikt met de diverse typen Eee PC's die momenteel op de markt zijn, waaronder de Eee Box, maar is volgens de fabrikant ook compatibel met pc's van andere merken. De controller bestaat uit een zogeheten activation-stick en een navigatie-eenheid. De twee apparaten hebben, in tegenstelling tot de Wii-mote, geen onderlinge kabelverbinding nodig. Beide controllers beschikken over een trilfunctie en de ingebouwde bewegingssensoren kennen drie modi: 3d-beweging, een 2d-aanwijsfunctie en een tilt-modus.

Beide sticks hebben twee aa-batterijen nodig en Asus stelt dat de controllers het met volle penlites maximaal 72 uur kunnen uitzingen. De meegeleverde usb 2.0-dongle kan de afgegeven signalen tot op tien meter oppikken via de 2,4GHz-rf-band. Asus belooft dat het een aantal games met de controller zal meeleveren, maar heeft nog geen titels bekendgemaakt. Wel zijn er al enige tijd geruchten dat Atari een aantal titels in ontwikkeling zou hebben. Het is nog onbekend of de Eee Stick zal worden benut voor de nog niet officieel aangekondigde Eee Station. Deze computer zou beschikken over een hdmi-aansluiting, een blu-ray-drive en multimedia-functionaliteit.

Asus Eee Stick
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Het lijkt mij wel iets nuttig om de voertuigen in games als battlefield en quake wars te besturen. Vooral dan de helicopters.

Het lijkt ook erg op 'helibesturing'. De rechter nunchuck gebruik je als 'joystick'. Dus voor, achter, links, rechts, zoals in een echte heli. En daarbij kan je de bewegingen wat groter maken voor meer precisie... de linker als yaw control en voor de eventuele wapens. Ze zijn ook niet groot en je kan ze gemakkelijk in de buurt van je toetsenbord leggen om ze rap op te pikken eenmaal je plaats hebt genomen in een voertuig.

Als ze gewoon als HID herkend worden kan het idd geen probleem zijn om ze in bepaalde games te gebruiken. Je kan ze idd niet als pointing device gebruiken omdat er een referentie punt ontbreekt, en de versnellingen alleen zijn dus niet genoeg daarvoor. Shooters zal wel niet lukken, maar ik kan tal van andere dingen bedenken die daar wel mee kunnen.

Vooral kleine alleenstaande java/flash games, met slechts één of twee minigames die hiervan gebruik maken. Erg leuk voor tussendoor. (zoals de kanonskogel uit heavenly sword, maar dan in één simpel spelletje). Voordeel is dat de pc een open platform dus iedereen kan snel even wat java of flash homebrew in elkaar zetten en delen met anderen.

Van zodra ik de prijs weet wil ik deze zeker en vast wel eens uitproberen! (en dan heb je meteen een remote voor media-applicaties! )

[Reactie gewijzigd door alvi op 7 augustus 2008 14:41]

Dan hoop (en neem ik aan) dat ze deze mooie controller wel in licentie hebben ontwikkeld en geproduceerd. Het zal niet de eerste fabrikant zijn die (de laatste tijd) door Nintendo gedaagd wordt vanwege het schenden van patenten.

Wel een erg leuke uitbreiding op het huidige gamma aan joysticks, stuurtjes e.d. Het zal mij alleen benieuwen hoe het aanslaat bij game ontwikkelaars. Een joystick/gamepad kan immers in zo ongeveer ieder spel wel toegepast worden, maar dit is toch weer een compleet ander principe (en technologie). Al is het technisch gezien niet onmogelijk om het ding in Windows voor te laten doen als een standaard HID device, waar veel (zo niet alle) joystick ook onder vallen onder Windows.
Ik zou daar niet te veel van verwachten. Het vergt nogal wat inspanning van ontwikkelaars om zo'n controller (goed) te ondersteunen en ja, niemand heeft zo'n ding voor de PC, dus dat gaan ze niet doen. De opmerking dat Atari bezig is met games ervoor vind ik ook niet echt om serieus te nemen. Het is veelzeggend dat men geen titels kan noemen.

En dat is gelijk ook het nadeel van een open systeem zoals de PC. Leuk zo'n controller, maar dat is maar één aspect van een succesvol game systeem. Om goed te werken moeten de hardware en de software, waaronder OS en de game zelf, goed samen werken. Dit zie ik nog niet zo snel gebeuren, en zeker niet voor de EEE pc... wie maakt daar überhaupt games voor?? Bij een gesloten systeem zoals de Wii zie je dat dit soort zaken beter gecoordineerd worden. Bovendien heeft *iedereen* met een Wii een Wii-mote, waardoor je als ontwikkelaar zeker weet dat je prachtige features ook daadwerkelijk benut kunnen worden door de spelers.
Als ze het bij Asus voor elkaar weten te krijgen dat de controller als USB HID (Human Interface Device) Device bekend gemaakt kan worden en de controller dezelfde signalen als een standaard huis-tuin-en-keuken joystick afgeeft, dan zou ieder spel wat met een normale joystick werkt ook met deze controller moeten kunnen werken.

Ik verwacht alleen niet dat dit het geval is, waardoor je inderdaad gelijk hebt voor wat betreft de verwachtingen van het aantal titels. Ik denk daarom ook dat het een leuke gadget is, maar niet echt levensvatbaar is als all-round controller die voor alle spellen gebruikt kan worden.
Als de controller hetzelfde doet als een huis-tuin-en-keuken joystick, wat heeft het dan voor een toegevoegde waarde? Nee men zal de games echt moeten aanpassen wil je er wat aan hebben.. en dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Je verliest dan inderdaad de toegevoegde waarde, maar maakt het wel een mainstream controller, om het zo maar te noemen.

Ik ben met je eens dat het de toegevoegde waarde compleet wegneemt maar dat is, zoals je zelf al aangeeft het nadeel van de PC als game platform. Zo zijn vele originele ideeen en producten in PC wereld een snelle dood gestorven, of hebben een leven op de achtergrond geleefd.
Ach ja, je kan ook gewoon een WiiMote via BlueTooth aansluiten ;)
Btw zijn dit eerder 2 nunchucks qua design dan een Wiimote en nunchuck.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 7 augustus 2008 11:48]

De WiiMote heeft een sensorbar nodig voor zijn 2D aanwijsfunctie.
Toch mooi dat ze die hier overbodig hebben kunnen maken. Ik vraag me af hoe deze Stick het zonder de referentiepunten kan doen.
Accelerometers. Op dezelfde manier dat Thinkpads, Macbooks, en ondertussen ongetwijfeld een paar andere merken (duurdere) laptops accelerometers (twee) gebruiken om te merken wanneer je hem laat vallen, zodanig dat de harde schijf in een ietwat veiligere parkmode kan gaan staan. In park kan een HD best tegen wat schokken :)
Accelerometers meten alleen verandering, en die heeft de WiiMote ook. Dus puur voor registratie van verandering in rotatie, richting en snelheid. Zonder een referentie weet je nog steeds niet genoeg voor exacte positiebepaling. Misschien moet je elke keer dat ie inschakelt calibreren.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 7 augustus 2008 12:32]

Ja die gebruikt dus een sensorbar dus met IR ledjes, en een IR-camera in de voorkant van de wiimote, om de exacte positie t.o.v. het scherm te bepalen. De vraag is dus hoe dit ding dat gaat doen aangezien zo'n IR camera er hier zo te zien niet in zit.
De WiiMote gebruikt idd de sensorbar, én accelerometers. 't Is net wat de spelontwikkelaar wil gebruiken voor invoer.

Dit is dus (qua functionaliteit) een WiiMote zonder de plaatsbepaling dmv de sensorbar (wat overigens een rare naam is voor een balk met alleen een paar leds erin, maar goed).

Theoretisch kan je overigens met accelerometers ook precies je plaats bepalen, als het beginpunt bekend is. Adhv de versnelling kan je de afgelegde weg uitrekenen vanaf het beginpunt en dan weet je waar je bent. Hoe haalbaar en precies dit in de praktijk is heb ik geen idee van.
De zwaartekracht wordt gebruikt als referentie, waarschijnlijk moet je de spelletjes besturen door het ding te kantelen.
In theorie zou dit misschien wel gaan, maar in praktijk niet. De accelerometers moeten extreem nauwkeurig zijn. En het signaal moet tweemaal geïntegreerd worden (versnelling -> snelheid -> plaats). Dit zorgt na een bepaalde tijd altijd voor afwijkingen waardoor je cursor gaat 'wandelen' als die stil zou moeten staan.
Inderdaad, want bij een constante snelheid meet een accelerometer niets. Natuurlijk is een constante snelheid erg moeilijk te doen, maar af en toe eventjes (per ongeluk) zou best kunnen. En dan treden steeds grotere fouten op in de positiebepaling. Erg naar voor FPS games.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 7 augustus 2008 14:21]

Netjes. De nunchuck is imho een aangename besturing.

Ik hoop wel dat ze qua licenties alles netjes hebben geregeld met Nintendo, zodat het niet weer een gevalletje rechtzaak en patentschending gaat zijn maar gewoon een nette overeenkomst waar iedereen baat bij heeft :).
Netjes. De nunchuck is imho een aangename besturing...
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het fijner vind dan de xbox controller... ik krijg snel kramp in mijn linkerduim van die nunchunk
Het grote voordeel van de nunchuck-mote combinatie, of in dit geval de nunchuck-nunchuck combinatie, is dat je wat meer bewegingsvrijheid hebt. Ik vind het heerlijk om gewoon me handen te houden waar ik wil. Met een standaard controller moet je altijd je handen dicht op elkaar hebben, al moet ik zeggen dat de Xbox controller ook lekker in de hand ligt.
Wellicht het grootste voordeel is dat hij helemaal naar wens links- of rechtshandig te gebruiken is. Dit itt controllers en veel muizen...
Naast het hele concept, lijken het besturingsknopje en het polsbandje erg op die van de WII. Ik vraag me af of dit geen rechten schendt.

Asus zal flink aan de bak moeten om op de EEEpc aardige graphics te kunnen laten zien. Waarom wordt deze niet ontwikkeld voor alle laptops/pc?
misschien hebben ze er wel een licentie opgenomen....
En ik kan me voorstellen dat het alleen het uiterlijk schendt van de WII nunchuk, de techniek bestond al langer en is alleen in andere vorm gegoten.
valt denk ik wel mee. ik heb warcraft3 zien draaien op een eeepc, dus ik denk dat het best mogelijk is om games te produceren met redelijke graphics.
Het polsbandje en het besturingsknopje? Is dit een grap? Een patent op een polsbandje lijkt me wel erg ver gaan toch? En de vierpuntsbesturing en het joystickje zijn al zo oud als computers zelf toch?
Volgens mij was Nintendo met de NES de eerste die met de 4knopsbesturing aan kwam zetten.
Niet echt, maar nintendo was inderdaad wel de eerste die met een kruisvormig D-pad kwam, als ik het goed heb in de Game & Watch systemen.
Ja, want naast een kruis had men kunnen kiezen voor een driehoek (?) of pentagram (?) of.. oh nee wacht er zijn maar 4 knopjes.. dus.. euh..

Patent op een kruis... dat kan alleen Jezus hebben denk ik zo :)
Ja klopt, vooral polsbandjes verschillen bij normale producten enorm van elkaar. /sarcasm
Dit gaat echt niets worden, kijk eens naar de Wii, het system werkt prima, maar naast Nintendo zijn er maar weinig developers die er echt iets goeds mee kunnen, vooral omdat ze hun games maar even tussendoor snel porten om makkelijk te inkasseren.
Ik vraag me persoonlijk ook af wat ze hier nu mee willen... 3D controllers zijn op de PC tot nog toe vrijwel nergens goed voor, afgezien van wat wijs-werk bij presentaties (en dat is dan eigenlijk gewoon 2D). Waarom zou dat in dit geval anders zijn?
ik zie het als een poging mee te liften op de wii hype niks meer niks minder. de applicatie ondersteuning voor deze controller is er helemaal niet op de ee. dood hout. maar wel extra vinkjes in de hardware feature list. en dat verkoopt ee's bij de hardware enthusiast community.
Als je nou de Eee-Fit maakt dan heb iets...Er worden best wel veel Wii's aangeschaft vanwege de Wii-Fit. Ik zou dat zelf nooit doen...maar ik zou wel een Fit kopen als het voor mijn pc zou werken. Dan bedoel ik dus met software, want de hardware werkt idd met bluetooth. Het is juist de software wat het zo leuk maakt.
Een Wii Mote aansluiten via Bluetooth, deze Eee nunchucks erbij en klaar, je kan gamen zoals op een Wii! Nu alleen de spellen nog...
Ik snap niet helemaal wat ik hiermee zou moeten als EEEpc-bezitter. Zit ik daar met mn ultra-portable met 10" scherm, moet ik op een meter of 2 afstand gaan zitten omdat ik met vage apparaatjes moet gaan zwaaien om iets te besturen? Ik vind het nergens op slaan persoonlijk, tis niet bepaald te vergelijken met games spelen op je tv thuis.

Dit alles nog los van het feit dat de EEEpc nou niet echt super krachtig is voor games.
Maar... maar... betekent dit dat we kunnen GTA 4-en hiermee????? _/-\o_
Dat is toch wel het ultieme!
(en zo niet, moet er donderssnel een patch komen!)

[Reactie gewijzigd door poor Leno op 8 augustus 2008 09:02]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True