Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties
Submitter: jip_86

Asus komt met een draadloze controller voor de Eee PC die van bewegingssensoren voorzien is. Daarmee wordt het mogelijk om met het apparaat spelletjes te spelen op een manier die vergelijkbaar is met de Wii.

De controller, die ook functioneert als afstandsbediening en usb-dongle, komt onder de naam Eee Stick GMC-1 op de markt, zo valt op te maken uit de afbeeldingen waar Engadget Japan de hand op heeft weten te leggen. Ook is te zien dat er een witte en rode variant van de controller beschikbaar komen. De apparaten maken gebruik van de 2,4GHz-radiofrequentie en usb 2.0. Waarschijnlijk zijn de sticks bedoeld voor gebruik met de Eee-desktopsystemen, die op tv's aangesloten kunnen worden.

Het gaat daarbij waarschijnlijk niet alleen om de Eee Box, maar mogelijk ook om de nog niet aangekondigde Eee Station. Uit de opgedoken foto's is af te leiden dat dit een mediacenter met hdmi-aansluitmogelijkheden wordt. Op een aankondigingsbordje van de Eee Stick, die waarschijnlijk op de Computex-beurs in Taiwan gedemonstreerd gaat worden, valt ook de naam Atari te lezen dus mogelijk gaat deze uitgever spellen voor het platform uitbrengen.

Asus Eee stick 2 Asus Eee stick 3 Asus Eee stick 4 Asus Eee stickAsus Eee Station
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Hopelijk wordt deze vorm van controlers gemeengoed voor de pc als gameplatvorm.

Dan zullen de games uiteraard ook aangepast worden voor deze inputvorm. Ik word namelijk (letterlijk) ziek van het gepiel met de muis zoals dat voor de huidige pc games noodzakelijk is en dan met name in shooters.

Ja, je zult een stuk eerder vermoeid zijn door het spelen met een dergelijke controller omdat je grotere spiergroepen moet aanspreken (voor de co÷rdinatie van grotere ledematen/gewrichten), maar dan stop je ook op het punt waar de spieren van nature uitgeput zijn. Je zult dus niet onnatuurlijke bewegingen eindeloos herhalen (muis).

[Reactie gewijzigd door Frank76NL op 30 mei 2008 15:09]

Als ik er logisch over nadenk zou ik het met je eens zijn, maar grotere spiergroepen aanspreken hoeft niet altijd te betekenen dat je eerder vermoeid raakt. Bijvoorbeeld met gewoon schrijven met een pen blijkt het minder vermoeiend te zijn als je dit voornamelijk doet met je schouder en elleboog spieren, welke ook nog eens minder gevoelig zijn voor RSI achtige verschijnselen. Even geen bron verwijzingen bij de hand, dus zie google ;)
Waarom nou weer een proprietair 2,4GHz-systeem met losse dongle?? De wiimote toont toch prachtig aan dat bluetooth hier uitermate geschikt voor is?
De wiimote maakt gebruik van Infrarood.

En zo nauwkeurig vind ik de wiimote niet.
Koppel de WiiMote is met je PC en download GlovePIE. Zul je zien dat elke mm die je beweegt geregistreerd wordt. Aan de hardware ligt het echt niet hoor.
sterker nog, zelfs de communicatie voor de bewegingen van de pointer (muis) gaan via bluetooth, want in de wiimote zit een infrarood camera de sensor bar bestaat eigenlijk alleen maar uit 2 infrarood leds.
Ja je zou in principe 2 kaarsen kunnen gebruiken voor dezelfde werking als de sensor bar.
http://www.youtube.com/watch?v=6paa4s8le10
hthttp://wii.ign.com/articles/748/748011p1.html

[Reactie gewijzigd door kstang80 op 30 mei 2008 11:39]

De sensorbar bestaat uit 8! infrarood ledjes. 4 aan beide kanten. Maar verder heb je gelijk.
De Wiimote gebruikt infrarood om z'n positie t.o.v. de sensorbar te bepalen, en Bluetooth voor communicatie met de Wii.
De wiimote maakt gebruik van zowel infrarood als bluetooth. Voor het bewegen van de mousepointer e.d. word er infrarood gebruikt.

Voor de de bewegingen bluetooth.
De wiimote maakt gebruik van IR voor orientatie van de pointer functie. Communicatie met de Wii zelf gaat via BT. Kan je ook gewoon aan je pc linken

Ik lees hier enkel wat over bewegings sensoren, dus geen pointer.
infrarood wordt gebruikt voor positiebepaling, niet voor de communicatie; daar wordt toch echt bluetooth voor gebruikt. Sluit de wiimote maar aan op je PC via een bluetooth dongle, er zit toch echt geen infra rood op m'n pc.

Verder is de Wiimote zoals eerder aangekondigd vrij nauwkeurig. het zijn de games die niet goed omgaan met de nauwkerigheid van de Wiimote
Grafisch kan het alvast niet slechter zijn dan de wii, dus dat is ene positief gegeven. :)
Grafisch is de Wii niet slecht....De echte spelconsoles die hebben vaak wat mooier beeld dan de pc. De pc geeft de spellen wat grafisch wat scherper weer, maar niet zozeer mooier...
Geloof mij, als je een snelle pc / goede monitor hebt, zien games er op de pc beter uit dan op eender welke console, mits het geen gare consoleport betreft......

+Resolutie
+Anti aliasing
+Anisotropic filtering
+Hogere framerates

[Reactie gewijzigd door Janssen op 31 mei 2008 20:07]

Hopelijk is deze dan wat nauwkeuriger dan de Wii remote, dat zou een echt punt kunnen zijn om dit aan te schaffen (dus niet kunnen tennissen met een piepkleine beweging en veel nauwkeuriger vastleggen hoe je moet staan voor het golfen). Wat mij wel opvalt hier, is de gelijkenis met de Wii-mote, het is zo'n beetje een kopie! Ik lees nergens dat hier al liscenties voor gekocht kunnen worden.
De wii-mote is erg naukeurig, het zijn de games die niet strict genoeg zijn met de bewegingen.

Denk ook dat niet mee valt om alleen correcte bewegingen te accepteren en het dan nog bij iedereen te laten werken. kan me voorstellen dat iemand net verkeerd gaat stan en niet snapt wattie verkeerd doet :s kan erg frustrerend worden.

@freaq:
Je snapt niet wat ik zeg: ik zeg dat de hardware(!) prima is alleen de software is niet noukeurig genoeg, dat de game dan allerlij rare bewegingen accepteerd snap ik maar komt echt door de software.

@Selsery:
Afaik zijn dat soort simpele omrekeningen dingen die zelfs de wii met 2 vingers in zn neus moet kunnen. (twijl hij ergens anders mee bezig is)

[Reactie gewijzigd door martijnve op 30 mei 2008 10:43]

Het probleem met de wii-mote is dat je voornamelijk met krachten werkt. Dus je zult, indien je een volledige virtuele situatie van je wii-mote houding en positie wilt, die krachten moeten berekenen. Zoiets zal waarschijnlijk ook niet makkelijk zijn voor de wii met z'n rekenkracht. (ik kan van dit laatste niet echt een goeie inschatting maken).

Het probleem met die krachten viel me op toen ik met glovepie te werk ging. Daar kan je zorgen dat je gewoon tijdens het runnen van je scriptje ziet welke output je wiimote geeft.

Dus ja, de wii-mote is erg precies, maar om er software voor te schrijven zul je eerst een virtualisatie moeten maken van de wii-mote om het zo exact mogelijk te maken.

edit:

@ Rafe

Het probleem zit zich dan ook niet in het uitlezen, maar eerder in de software die benodigd is om daar een virtuele weergave te maken.

@martijnve

Hmm, ja ik haalde de visualisatie erbij :(. Je hebt gelijk.

[Reactie gewijzigd door Selsery op 30 mei 2008 12:08]

Het uitlezen van een accelerometer en dat omrekenen naar input voor je game is niks. 't Zit bijvoorbeeld ook in de iPhone en de Nokia N95 om maar wat te noemen ;)
Volgens wiibrew heeft de camera welke de cursor bestuurd een resolutie van 'maar' 128x96. Deze leest hij uit inclusief subpixels voor een resolutie naar 1024x768. Op de gemiddelde beeldscherm moet deze resolutie net een beetje hoger ;)
hij hoeft alleen maar te zien waar hij zich bevind tenopzichte van 2 duidelijke infra-roodbronnen. hij hoeft het beeldscherm niet uit te lezen
niet waar.
alleen bij het echt mikken is hij vrij nauwkeurig.
(en alsnog had de kijkhoek van de camera groter moeten zijn)
maar bij de grote bewegingen ( wiisports...) is het een simpele bewegings sensor..
maakt niet uit hoe je beweegt ( je kan dat ding de verkeerde kant op bewegen rondjes draaien en een strike gooien.

en bij golf is de bewegins sensor helemaal irritant. 50% van de tijd pikt hij een achte beweging niet op. en dan pakt hij ineens dezelfde beweging na 3x te hard op...
Als iets zes maand op de markt is, mag het in China -geloof ik- al wettelijk worden nagemaakt. Het zal dus wel nog even duren voor het in onze contreien beschikbaar is.
Ja waarom nieuw design als huidig goed is, Natuurlijk moet er gezien worden naar licenties en mogelijke veranderingen in design om het nog better te maken. maar dat drijft de kost ook aleen maar op. het is een keuze die gemaakt moet worden. En ze hebben in asie het copyright, wat neerkomt op het recht om te copieren in deze landen. Dat neemt echt lang om in te zien voor de westerse wereld.
Ja waarom nieuw design als huidig goed is, Natuurlijk moet er gezien worden naar licenties en mogelijke veranderingen in design om het nog better te maken. maar dat drijft de kost ook aleen maar op. het is een keuze die gemaakt moet worden. En ze hebben in asie het copyright, wat neerkomt op het recht om te copieren in deze landen. Dat neemt echt lang om in te zien voor de westerse wereld.
Omdat dit voor de PC is, niet voor de Wii... ;)
Alleen werken de WiiMotes op bluetooth en kun je ze gewoon op je PC aanslutien met een bluetooth dongle. Er lopen een aantal erg interessante projecten met wiimotes op de PC, zoals de wii virtual reality waar hier ooit een bericht over is geweest, maar het vetste project vind ik toch nog wel:

WiiJay:

http://community.beatmixi...f/6881038761/m/5341027502
Hier kon je op wachten natuurlijk. Wel leuk als meerde fabrikanten uiteindelijk zo'n ding op de markt brengen. Dan kunnen de toekomstige spellen erop aangepast worden.

Oranje lijkt overigens eerder rood...
Die demo ziet er allesinds enorm saai en vermoeiend uit, hopelijk komen ze toch met wat betere toepassingen op de proppen...
Ai, er zit geen polsbandje aan zover ik kan zien, zullen wel weer wat lcd schermpjes gaan sneuvelen dan met die idioten die zo "hard" gaan tennissen
Uhm, de Wii mote maakt gebruik van zowel bluetooth als infrarood.

De bluetooth wordt gebruikt voor de kantelingen in de wiimote, en infrarood voor de positie wanneer men naar het scherm wijst.

Daarnaast is het niet echt een kopie van de wii-mote, maar meer een dubbele nunchuck controller.

Het is zonde dat ook asus zich met zo'n systeem op de game markt wil gaan storten, het is te hopen dat ze dan met betere (eigen) ideŰn komen om een concurerend systeem voor de ps3 en xbox 360 te komen.
Bluetooth wordt gebruikt voor de communicatie met de PC of Wii, niet voor kantelingen...
Beetje hopeloze actie van Asus om zo de gamesmarkt te betreden... Met de pda's hadden ze ook al weinig succes. Die remote gaan ze bij het uitbrengen waarschijnlijk nog veranderen, anders krijgen ze Nintendo op hun dak. Ze konden dit beter als mediacenter promoten, zou dan nog interessant zijn. Een spelcomputer met weinig software fabrikanten die het ondersteunen zou niks zijn.
Mij lijkt het misschien wel iets. Vooral als je geen Wii kan betalen zal het vast wel een leuk alternatief zijn. En gewoon er extra bij ook wel. Een beetje pc van tegenwoordig is wel sterker dan zo'n wii, dus kunnen er misschien ook spellen op die niet op de Wii kunnen. Maar dan is het nog afwachten of hij alleen voor de Eee is of ook voor andere pc's (wat ik zelf verwacht maar natuurlijk niet met zekerheid kan zeggen).

En wie weet is het mogelijk om de pc te foppen en te doen alsof het een muis/joystick/andere controller is. Wie weet kan je op die manier ook bijvoorbeeld Battlefield 2 spelen met dat ding.

Maar dat is helaas allemaal gokken, gissen en fantaseren.
Maar het lijkt me fantastisch. Ik zou dat ding Ún een Wii kopen.
Geen Wii kan betalen?? Dit een alternatief?? Ik denk dat een Wii net iets goedkoper is dan dit... Een Wii kost net iets meer als 200 euro...

Als je alleen de Wii-mote wil, kan je die lost kopen voor zo'n 50 ~ 60 euro voor een Wii-mote en nunchuck. Via bluetooth kan je connectie maken met de pc.

[Reactie gewijzigd door kstang80 op 30 mei 2008 11:55]

Met de pda's hadden ze ook al weinig succes.
Aan de PDA's zelf ligt 't niet: ik gebruik al 4 jaar met veel plezier een Asus A300W (PocketPC 2003, VGA) en da's nog steeds een mooi dingetje.
Maar ja, marketing en opboksen tegen HP en de toen opkomende MDA's is niet makkelijk...
Zouden er ook Wii ports van spellen naar de pc komen?
Ik bedoel dus ook echt met Wii besturing natuurlijk.
Niet de toetsenbord en muis versie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True