Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

Nintendo zou met diverse fabrikanten onderhandelen over een nieuwe, betere bewegingssensor voor de Wiimote. Vooral het Amerikaanse Kionix maakt kans om de sensoren voor de controllers te mogen leveren.

Ontwerp van acceleratiesensor van KionixVolgens de Japanse website Tech On proberen diverse fabrikanten van bewegingsdetectoren een overeenkomst te sluiten met Nintendo. Ze willen de nieuwe leverancier worden van de sensor in de Wiimote, de bewegingsgevoelige controller van de Wii-console. De huidige sensor wordt door twee bedrijven geleverd: het Amerikaanse Analog Devices en het Frans-Italiaanse ST Microelectronics. Nintendo zou echter tests uitvoeren met vergelijkbare sensoren van andere fabrikanten. Vooral de sensor van het Amerikaanse Kionix lijkt hoge ogen te gooien.

Kionix zou zich al bewezen hebben met de valsensoren die in sommige moderne harde schijven verwerkt zijn. Bovendien zou de sensor van Kionix gevoeliger zijn. Nintendo heeft echter nog niet besloten wie in de toekomst de sensoren mag leveren. De consolebouwer kondigde in juli de Wii Motionplus aan, een opzetstuk voor de Wiimote dat eveneens bedoeld is om de gevoeligheid van de controller te verbeteren. De Wii Motionplus is gebaseerd op de IDG-600 van Invensense, een chip waarin een elektro-mechanische Mems-gyroscoop verborgen zit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Heel mooi natuurlijk dat ze de sensor zelf willen verbeteren, maar er moet ook aan gedacht worden om de electronica "achter" de sensor de verbeteren. Je kan wel een V16 motor in een standaard fiat 500 willen leggen, maar als het je het vermogen niet op de weg kan overbrengen heb je er niets aan.
Zo zal er waarschijnlijk een nauwkeurige ADC achter de sensor geplaatst moeten worden, die ook nog eens snel de signalen kan bemonsteren. Aan het plaatje te zien lijkt mij het een capacitieve bewegingssensor. Dit soort sensoren veranderen van capaciteit op het moment dat er een beweging plaatsvindt.
Die sensors hebben meestal een PWM uitgang, maar dan zou je preciezere counters moeten gebruiken. Ander probleem is dat deze sensors wel redelijk precies zijn maar dat rotatiesensors de nauwkeurigheid aanzielijk vergroten (iets waar zo'n gyroscoop beter in is). Daarbij dient ook de software aangepast te worden wil je ook gebruik kunnen maken van die precizie!
Als er ooit een Wii-mote komt waarbij ik echt (bijv) kan golfen en er ook echt op de grote van de swing, stand van de handen gelet kan worden, koop ik een Wii. Het is nu gewoon teveel speelgoed.
Ik zie mezelf al lopen op de golfbaan met een wiimote ;-)
Hmmmmmm. Naar mijn weten is het een spelcomputer. Om spellen op te spelen. Dus speelgoed.

Of is mijn redenatie nu fout.
Is een voetbal dan ook alleen maar speelgoed?
Is een kaartspel dan ook alleen maar speelgoed?
ja, en ja... echt veel meer zit er niet achter behalve een hoop marketing crap
En ik maar wachten totdat er huizen werden gebouwd met lego, helaas toch maar met lego gespeeld. :+

Ik vind ze wel aardig goed hoor soms een beetje te goed. Maar bij golf is het inderdaad een irritant bij 0.3 yards schiet ik altijd over de hole heen.
Voor korte afstanden speel je best linkshandig, dan sla je minder hard. Tis een beetje cheaten, maar de Wii cheat ook als ik echt zacht sla en toch doormep in het spel.

Ik kan een betere sensor enkel toejuichen, maar ik vind het momenteel ruim voldoende accuraat. Ik geef toe, uiteindelijk ben je - slimme mens toch - meer bezig met je aanpassen aan hoe de Wii,je bewegingen volgt (echt en spel bewegen niet 1:1).

De Wii blijft - door zijn controller (maar ook originele spelvormen en interfaces) een absolute topconsole. Ik ben een tikje een Nintendo fanboy, maar ik vind de Wii veruit de leukste console. Bij een vriend speel ik vaak ook de X360, maar daar baal ik soms van door de controller (zeker de analoge - de nunchuck van de Wii vind ik bv veel accurater dan die van de X360). De X360 is krachtiger, de (net vernieuwde) nieuwe interface van het consolemenu is uitstekend end er is meer variatie in games, maar ik zou toch direct weer een Wii kopen. Liefst met een nauwkeurigere Wiimote, hoewel ik daar later met plezier (hmm...) nog een redelijke prijs voor wil neerleggen.

Met de PS3 heb ik nagenoeg geen ervaring, ik onthoud me van commentaar.

Wel fijn om te lezen dat binnen een eigenlijk heel gesloten wereldje toch concurrentie bestaat om ze te verbeteren. Of dat nu over betere controllers of snellere CPU's gaat blijft me gelijk.

Keep it coming Nintendo, ik zal oud en grijs graag jullie 200 ste verjaardag vieren!

Wii!

[Reactie gewijzigd door corillis op 5 december 2008 19:26]

Als je geen speelgoed wil, heb je denk ik de keuze uit echte golfclubs en een holodeck. Hoewel, holodecks schijnen nog vrij slecht leverbaar te zijn :)
Ga jij maar eens 50km in een rechte lijn lopen in dat ding.
Zet er een fitness apparaat neer.
wat is nu de toegevoegde waarde dan hiervan? Het wordt nauwkeuriger, maar hoe nodig is dat? ik heb zelf geen problemen met de nauwkeurigheid van de sensor.
De toegevoegde waarde is dat het apparaat dan ook door andere doelgroepen zal worden aangeschaft zoals ondergetekende.
Ik heb m verkocht toen bleek dat elke coachpotatoe met een simpele polsbeweging kan "zwaardvechten". Mijn droom zou zijn een echte martial arts simulator.

Nou maar hopen dat iemand geld in degelijke niche-software wil steken.

[Reactie gewijzigd door monkwarrior op 5 december 2008 14:14]

Ik heb m verkocht toen bleek dat elke coachpotatoe met een simpele polsbeweging kan "zwaardvechten".
Maar dat is toch juist het hele voordeel ervan? Moet je je voorstellen dat je enkele uren moet heen en weer rennen (op zo'n tredmill?), op een paard klimmen ( :? ) en een werkelijk zwaard moet vasthouden. Fantastisch voor die paar hardcore gamers, maar de totale verkoop van Zelda zou met 90% omlaag gaan.

Of dacht je dat op een echte pijl en boog ook een auto-target functie (de "Z" in je nunchuk) zat? :?.
nee maar het zou wel leuk zijn als je met je controler naar links zwaat ie ook naar links klopt of als je je lightsaber vooruitsteekt er en gat in de tegenstander zit in die niet steeds gewoon in twee gehakt word op een willekeurige plek
nee maar het zou wel leuk zijn als je met je controler naar links zwaat ie ook naar links klopt of als je je lightsaber vooruitsteekt er en gat in de tegenstander zit in die niet steeds gewoon in twee gehakt word op een willekeurige plek.
Maar dat doet de Wiimote toch al? :? Dat het er nog niet is, is puur de software.

Als je je lichtbalk kalibeert en je beweegt de Wiimote naar voren of naar achter, zie je de twee bolletjes ook groter en kleiner worden.

ik heb een filmpje gezien, lang geleden, toen bekend werd dat die Wiimotes ook voor andere toepassingen gebruikt kan worden, dat er wel degelijk ook op Z-as bewegingen gedetecteerd worden. ;)
"Moet je voorstellen dat je met een of andere controller moet zwaaien. Dan kan je toch beter gewoon een knop indrukken?"

Het hele idee van die Wii-controls is nu juist dat je de bewegingen uit het spel ermee zou moeten nabootsen.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 5 december 2008 15:02]

Dat komt omdat in vrijwel alle spellen waar je de controller niet als pointer gebruikt de beweegfunctie simpelweg het indrukken van 1-2 knoppen vervangt.
Links Crossbow Training gespeeld met die nieuwe zapper van ze? Ik krijg nauwelijks een target geraakt omdat die wiimote zo onnauwkeurig is en zelfs lagt. Als ik dat vergelijk met Duck Hunt met de oude zapper op de NES, tien keer beter....
Dan ligt dat aan jou. Mat.hi.as vaak genoeg gespeeld, zelfs enkele platina medailles gehaald. Dat het onnauwkeurig is, gebruik je wel je goede hand/te ver weg? En van lag heb ik helemaal nooit last gehad, behalve als een level werd gestart.

Het lijkt mij geweldig om met de wii motionplus te kunnen zwaardvechter :9~
Misschien even de gevoeligheid calibreren?
Ligt het nochtans echt niet aan. Vergelijk jij die game maar es met Duck Hunt. Weet je precies wat ik bedoel...
Wat meer bereik hopelijk, die twee meter reikwijdte van nu doet het m gewoon niet in mijn royale woonkamer :P
Afhankelijk van het type spel, heb je wel degelijk grote problemen met de sensor.

In Wii sports bijvoorbeeld, werkt het tennis en bowlen vrij netjes, maar het golfen is helemaal nep. De drives gaan wel, maar het putten is volkomen onnatuurlijk.
ergo... het heeft ook vaak met de software implementatie te maken, en niet altijd met
de hardware nauwkeurigheid.
het putten in golf is soms gewoon heel lastig omdat hij niet reageert op kleinere bewegingen.... of ineens juist weer te veel.
Dus... moet er een nauwkeurigere sensor voor de Wiimote komen, en daar gaat het toch juist om in dit artikel.
Onafhankelijk van de electronica achter de sensor, als game developers niets met de mogelijkheden doen, dan heb je er nog niets aan.
Ik heb vanmiddag voor het eerst in mijn leven de wii mogen proberen.
Maar gelijk al weer het probleem dat je dat balkje op je tv, of in ieder geval ergens waar hij de bediening kan ontvangen, moet neerzetten.
En het werkt net zoals een afstandbediening, richt je er niet goed op, dan doet hij het gewoon niet goed.
Nu hoop ik maar dat het zo wel goed komt :)

[Reactie gewijzigd door painkill op 5 december 2008 16:28]

Tss, hoe had je het dan gewild he? Probeer jij maar eens je TV te bedienen met een boek voor de ontvanger van de afstandsbediening op de TV.

Wat een gezeur, die balk staat absoluut niet in de weg, valt amper op.
Wat er in het artikel beschreven staat gaat jouw "probleem" niet oplossen.

De Wiimote interact op twee manieren "bewegingen".

1. Richten op de TV. Dit wordt gedaan door de sensorbar als referentie te nemen. Hier in zit namelijk twee IR lampjes welke de Wiimote ziet. Na correcte calibratie lijkt het alsof je met de pointer op het scherm richt. Je moet dan wel zorgen dat de sensorbalk niet verplaatst wordt en dat er ook niet teveel storingsbronnen (lees fel licht) in de buurt van de sensorbalk staan. Dat is waarschijnlijk jouw probleem

2. Bewegingen van de Wiimote zelf. Dit wordt gemeten door accelerators in de Wiimote.

De gevens van en naar de Wiimote wordt btw gedaan via Bluetooth.
ik had altijd begrepen dat in de wii-mote 2 systemen aanwezig zijn :

a) 1 ir systeem dat samenwerkt met het balkje op/onder de tv voor het op het scherm aanwijzen van dingen

b) 1 systeem dat de bewegingen van de wiimote via bluetooth naar de wii stuurt

als ik het goed begrijp is dit alleen maar een verbetering voor systeem B?
zou jammer zijn, in mijn ervaring is het ir-systeem (pointer) meer toe aan verbetering dan het motion gedeelte
Dit werd toch al lang verwacht toen Nintendo over Motionplus begon.

[Reactie gewijzigd door Ge Someone op 5 december 2008 17:06]

Kan aan mij liggen maar zo krijgt de Wii wel met afstand de duurste controllers van de huidige consoles. Een wiimoteje kost rustig 40 ballen, nunchuck nog es 20. En omdat ze nu de boel gaan verbeteren mogen mensen met een wii ook even de uitbreiding genaamd motionplus op hun wiimote klikken die geheid nog es 20 euri kost. Complete wiimote zit je dan aan tachtig. Slechte zaak imo...
Dualshock 3 PS3 53,-
Wireless Six Axis PS3 44,99

Xbox 360 wireless controller 37 tot 43 afhankelijk van kleur

WiiMote 34,95
Nunchuck 16,-

Sja... de WiiMote is echt belachelijk duur ja |:(
Ik denk dat ze eerst meer onderzoek moeten uit oefenen op deze 'WiiMote'.
En als het klaar is dan denk ik pas over minimaal een jaar of 2? :)
Dus ik koop nog geen Wii n_n, het moet eerst nog iets verbeterd worden... ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True