Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Nintendo heeft de ontwikkeling van de Wii Motionplus-controller stilgehouden, tot ongenoegen van gamestudio's. Voorlopig kan alleen Nintendo games uitbrengen die geschikt zijn voor de nieuwe controller.

Toen Nintendo op de E3-gamebeurs de extra gevoelige Motionplus-controller voor de Wii aankondigde, verbaasde de consolebouwer daar niet alleen de aanwezige journalisten mee. Behalve de interne studio's van Nintendo had geen enkele ontwikkelaar vooraf informatie gekregen over de Motionplus. Het gevolg is dat andere studio's geen rekening hebben kunnen houden met de preciezere besturing van deze controller. De voorsprong die Nintendo zichzelf - tot ongenoegen van andere ontwikkelaars en uitgevers - hiermee heeft gegeven wordt op minstens een half jaar geschat. In het openbaar wil niemand zich over de achterstelling uitspreken, maar John Riccitiello, directeur van uitgever Electronic Arts, laat wel los dat de originele controller van de Wii niet goed genoeg is voor bepaalde gamegenres, en dat de nieuwe Motionplus meer mogelijkheden biedt.

Satoru Iwata, directeur van Nintendo, heeft inmiddels toegelicht waarom de Motionplus pas anderhalf jaar na de introductie van de console wordt uitgebracht. Iwata geeft toe dat het idee voor de Motionplus al langer bestaat, maar stelt dat de controller pas nu op de markt kan worden gebracht omdat de gyroscopische chips, die het hart van de controller vormen, tot nu toe te duur waren. Hierdoor kon het apparaat niet in grote aantallen worden geproduceerd.

Wiimote MotionPlus-accessoire
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

*Gewoon om de Wii te verbeteren. Ik moet zeggen dat de Wii echt ondermaatse hardware bezit. *

Het domste argument dat ik tot nog toe gelezen heb.
De hardware is meer dan voldoende hoewel een hardeschijf best leuk had kunnen zijn.
De browser is van Opera en voor de wii aangepast ... evenals bij een 3d party game of controller de verantwoordelijkheid niet bij nintendo gedropt kan worden zal je voor een nieuwe flash integratie bij Opera moeten zijn.

En over de DVD speler ... met ingebouwde DVD-Video mogelijkheden had de wii 9 euro meer moeten kosten (geen exacte maar toch) daarbij koop je een game console geen multimedia center.
Komende generaties consoles zullen wel steeds meer gaan splitsen in cloud-like systemen en complete multimedia systemen.

tot zo ver mijn 2 cent
"De hardware is meer dan voldoende hoewel een hardeschijf best leuk had kunnen zijn."

Dat is wel heel erg positief gebracht. De hardware is echt ondermaats. Als de Wii een PS3/Xbox 360 met wiimote, nunchuck en balance board was geweest, waren de PS3 en xbox360 beide niche producten geweest. Nu is de hardware van het nivo gamecube, en moeten gebruikers steeds de afweging maken: grafische pracht OF innovatieve besturing.

En dat is gewoon jammer. De hardware is dus echt niet meer dan voldoende, het is eerder 'nog net acceptabel'.
Ik denk dat nintendo er wel verstandig aan heeft gedaan de specs laag te houden.
Ten eerste omdat de initiele kosten lekker laag zijn, en dat is toch een argument voor een hoop consumenten. (Dat de rest van de zooi er los bij moet kopen, dat doet dan wel weer zeer, maar ja, dan heb je toch al een wii.)
En ten tweede omdat softwarebouwers nu meer gemotiveerd worden naar de inhoud van het spel te kijken ipv de presentatie.
Ik ben er een van de oude stempel spelcomputers (met een atari2600 was je hip en met een coleco vision minder), wat je de laaste paar jaar voornamelijk zag was er steeds meer de nadruk werd gelegd op grafische prestaties, maar dit ten koste van speelbaarheid, verhaallijn en speelduur (koele graphics, maar binnen een week uitgespeeld.).
Zucht, wanneer zien mensen nou eens in dat de Wii wel degelijk een stap vooruit heeft gezet ten opzichte van de GameCube op technisch vlak; het zijn enkel de simpele cash-in ontwikkelaars die daar schijt aan hebben en spellen produceren die qua technisch vlak zelfs onder GameCube niveau zitten. Kijk naar IGN's verslag over The Conduit; zij waren toch wel degelijk geļmponeerd door de onderschatte kracht van de Wii. (Ik zeg absoluut niet dat de Wii de X360/PS3, maar enkel dat dat GameCube met nieuwe controllers statement nergens op slaat; Qua SD kwaliteit kan een Wii naar mijn vermoeden bijna net zo mooie spellen weergeven als de 360.)
"En over de DVD speler ... met ingebouwde DVD-Video mogelijkheden had de wii 9 euro meer moeten kosten (geen exacte maar toch) daarbij koop je een game console geen multimedia center."

Of 9¤ minder winst voor Nintendo. Als je de prijs van productie vergelijkt met de prijs van verkoop is de hardware echt wel bagger en gewoon een truc van Nintendo om zo snel mogelijk veel geld binnen te rijven..
Hoeveel moeite is het nou voor al die developers om een update te maken voor hun game. Een nauwkeuriger controller betekent nauwkeuriger data vanaf de controller, met als gevolg een preciezere besturing. Een beetje goed gebakken spel heeft dat modulair geprogrammeerd - een kleine update via internet en het ding wordt ondersteund. Marketing technisch en commercieel lijkt het allemaal niet zo heel netjes van Nintendo maar of het technisch gezien inderdaad zo'n groot probleem is?
Ben trouwens wel benieuwd of de huidige games ook al voordeel behalen met deze addon.
Hoeveel moeite is het nou voor al die developers om een update te maken voor hun game.
Het is net zoiets als een game bouwen voor muis+KB besturing en naderhand bedenken dat je het bestuurd gaat worden met alleen een joystick. Naderhand de interface aanpassen heeft een flinke impact op gamedesign.
Dat ligt er maar net aan WAT er aan data uit die motion plus komt. Als daar ineens heel andere metingen uitkomen, is dat natuurlijk niet zomaar ingebouwd. (vgl een muis, waar ineens ook 'hoogte', ofwel afstand tot het buroblad bij komt)
Wedde dat er op de E3 in 2009 een nieuwe versie van de Wii word aangekondigd met daarbij een nieuwe Wii-mote waarbij de gyroscopische chip gewoon erin zit gebakken O-)


Door M-AH, woensdag 23 juli 2008 12:04
Score: 0
Dat denk ik niet, de Wii heeft nogsteeds gigaverkoop cijfers, waarom zou je die in godsnaam willen veranderen?


Gewoon om de Wii te verbeteren. Ik moet zeggen dat de Wii echt ondermaatse hardware bezit. Waar is bijvoorbeeld de Harddisk :? De 512 Mb flas die de Wii bezit zit zo vol met de Wiiware titels die te downloaden zijn. En waarom kan de Wii geen dvd films afspelen :?

Dan is er nog iets wat ik zelf het ergste vind, de online browser van de Wii, die je voor 500 Wiipoints moet kopen, ondersteund Flash tot versie 7... wtf :( Dit zie ik in de nieuwe Wii versie toch graag beter.

En what about online gamen op de Wii. Mario Kart is zeer vermakelijk, en werkt best goed maar Super Smash Brothers Brawl is echt een drama online. Het lagt echt veel te veel. 4 op de 5 potjes kan je de controler maar beter naast je leggen want het heeft geen zin om die potjes te spelen. Nu weet ik niet of die bottleneck hardware matig is maar het is toch iets wat ze mogen verbeteren.

[Reactie gewijzigd door Spypiet op 23 juli 2008 12:32]

Gewoon om de Wii te verbeteren. Ik moet zeggen dat de Wii echt ondermaatse hardware bezit. Waar is bijvoorbeeld de Harddisk De 512 Mb flas die de Wii bezit zit zo vol met de Wiiware titels die te downloaden zijn. En waarom kan de Wii geen dvd films afspelen
De Wii zit nog steeds in de fase "cash cow" van de product-levens-cyclus. Zolang een product daarin zit ga je over het algemeen nog niet een opvolger aankondigen.

Wat overigens niet wil zeggen dat Sony niet al met een nieuwe versie bezig is. Dan zullen ze echter niet laten weten zolang de huidige versie nog steeds een cash cow is. Maar wie weet is dat volgend jaar anders.
Heel Simpel.. de Wii is een gamingconsole, GEEN Multimedia Console.
Sommige willen dit maar niet snappen lijkt het.
Ach, een dvd-tje kunnen afspelen was wel het minste geweest toch? Akkoord dat het geen front-end media-extender of streaming-device moet worden, maar wat had het nu gekost om dvd-functionaliteit mogelijk te maken, al was het maar op 480p? (dvd res is toch niet hoger)

Zeker de eenvoudige consument zal die gedachtensprong wel maken. "Er passen schijfjes in ter grootte van dvd schijfjes, dus waarom kan de Wii geen dvd's afspelen?" of ze weten allemaal al dat de ps2 het wel kan (zelfs totale tech noobs weten wat een ps2 is en weten dat die dvd's afspeelt). Van een 'next gen' apparaat verwacht je minstens hetzelfde.

En omdat het handig is? Kan je meteen de apparaten 'clutter' aan de tv wat opschonen. De Wii is een erg mooi minimalistisch en erg stil bakje, dus had prima daarvoor dienst kunnen doen. Vergeet niet dat de Wii vooral gekocht wordt door de ietwat a-technische mens, relaxe mensen voor wie digitaal entertainment geen hoofdzaak is maar wel leuk voor er bij. Mensen die helemaal niet als tweakers lopen te miepen over resolutie en beeldkabels en kwaliteit en met weinig tevreden zijn, en vaak nog gewoon een crt tv hebben. De wii wou zich positioneren als 'mainstream' itt high def blu ray zoals de ps3 (waar weinig mensen vooralsnog een boodschap aan hebben) Met goedkope dvd'tjes her en der is dvd nog altijd koning in de mainstream markt.

Voor een dergelijk overpriced apparaat als een Wii was een dvd licentie idd wel het minste geweest. (10 euro per device of zo? Als je ziet dat blokker spelers voor 30 euro verkocht woren?) En belangrijkste: dan had de Wii tenminste nog een nut in afwachting van de 2,5 topgames per jaar. Ipv daar dan nutteloos te wezen.

In elk geval kan ik niet overhaald worden door de Wii (alhoewel ik dat graag anders had gezien, bij de E3 2006 was ik laaiend enthousiast). I'm all for lazy relax platform gaming... Maar ik had wel een betere prijs verwacht voor deze opgevoerde gamecube met fancy controllers. Lang leken ze uit te laten schijnen dat Nintendo dit keer volop voor de ultra betaalbare console ging. Mede door de lage tech specs en de lage vereisten werd beloftes gemaakt ivm goedkope games en goedkope consoles. Zijn we daar even allemaal ingetrapt zeg. Ik dacht echt dat het een kentering zou worden in de prijsstelling in game land maar dat was het helaas niet. Games zijn nagenoeg even duur als de ps/xbox games. (45 euro noem ik nagenoeg hetzelfde als 55), de console is belachelijk duur (250 euro? Een triple core xbox is goedkoper). 10% prijsverschil noem ik nu niet grensverleggend. En zelfde geldt voor de DS, duur apparaat en dure games. Dus de Wii komt er bij mij pas in als hij kost wat hij waard is, een goede 100-120 euro

[Reactie gewijzigd door alvi op 23 juli 2008 16:37]

ik neem aan dat je hier nintendo bedoelt en niet sony :P anders begrijp ik je verhaal niet meer hahah
Ja, ik bedoel inderdaad Nintendo. :)
Dat denk ik niet, de Wii heeft nogsteeds gigaverkoop cijfers, waarom zou je die in godsnaam willen veranderen?
Waarom zou de Wii wel DVD films moeten kunnen afspelen? Een DVD speler heb je voor 30 euro. De PS2 had het wel, omdat DVD toen nog nieuw was. Een PS2 was goedkoper dan een DVD speler op dat moment.
DVD's afspelen, zoals al gezegd - het is een console geen MM center. Daarnaast heeft de Wii geen full HD output; 480p is het maximale. Van een DVD speler verwacht je toch wel minimaal een opschaler tot 1080 voor je hdtv ...
Heel slim van Nintendo.
Nu kunnen ze zelf 6 maanden winst trekken zonder concurrentie.
Ze verdienen meer op eigen titels dan op titels van andere ontwikkelaars.
Aan de andere kant natuurlijk ook dom. Het succes van een console is sterk afhankelijk van de support van 3rd parties. En die support is al behoorlijk karig sinds de GameCube. Ik hoop niet dat dat ook gebeurt bij de Wii :(
Het succes van de Wii is tot nog toe vooral bepaald door slechts een handvol games, die -ja, je raadt het al- helemaal niet de hoge precisie vereisen, met in de top 10 (2008) alleen games van Nintendo. Dus het effect van de "grote" ontwikkelaars voor de Wii is gewoon minimaal.

http://www.shacknews.com/onearticle.x/50809
ach en van de top 15 best verkochte Wii games komen er maar 2 van 3rd party ontwikkelaars.

Mario & Sonic at the Olympics van Sega en Guitar Hero 3 van Red Octane.

Het probleem van 3rd party ontwikkelaars is dat ze in dezelfde vijvers springen die Nintendo al ingenomen heeft. Tig Wii Sports en Wii play klonen en dergelijke maar dan wel lopen zeiken dat ze dan niks verkopen.
Mario & Sonic at the Olympics
En dat is nog eens een zaadspel ook.
Ik heb het alleen gekocht omdat ik van oudsher een sonic fan ben.

Wat je over het algemeen ziet van 3rd party games, is dat ze proberen bestaande titels uit te geven met wiimote support, of dit nu wel of niet ten goede van de gameplay komt, dat is sec. Ik heb een aantal titels liggen die ik amper speel, omdat het gewoon niet prettig is om die spellen op de wii te spelen. Bijvoorbeeld: M&S at the olympics, NFS: Pro Street, DBZ: Budokai Tenkaichi 3 en nog het een en het ander waar ik even niet op kan komen.

Ik denk dat 3rd parties nog even moeten ontdekken hoe ze precies spellen voor de wii moeten maken. In het begin was het bijvoorbeeld enkel en alleen minigames. Even het voorbeeld van Nintendo volgen.
Nintendo heeft volgens mij gewoon een hekel aan 3rd party gekregen, en doen ze het liefst alles zelf. Want ik vind dit toch wel een behoorlijke naaistreek van Big N.
En wat hierboven al gezegd is: The Force Unleashed zou heel goed kunnen profiteren van die extra stukje controller.

Aan de andere kant is N sowieso gemeen, want nu laten ze je weer nieuwe add-ons kopen voor de console waar ze nog meer op verdienen. Je blijft maar extra HW kopen als je de "leuke" spellen wil doen. gelukkig heb ik nog geen Balance board of Wii Wheel, en deze Motionplus komt voorlopig ook niet bij mij.
Eerder een doodsteek voor je eigen nieuwe controller. Mensen kopen het pas als games het massaal ondersteunen, die paar eigenhuis games halen dan lang niet zoveel mensen over om zo'n controller te halen.
Tuurlijk.. de Balance Board is ook helemaal mislukt. :+
die paar eigenhuis games halen dan lang niet zoveel mensen over om zo'n controller te halen.
Toch wel voor Nintendo. Zij hebben de sterkste titels waar de Wii-verkopen op drijven, niet de third party developers.
Wel als je hun games niet zonder die wiimoteplus kan kopen.. zoals Wii Sports of Mario Kart met het stuur... of Zelfda met het vuurwapen.. etc.
Nintendo vangt royalties over 3rd party games....dus als een game succesvol(ler) wordt door motion plus, en dus meer verkoopt, dan snijden ze zichzelf in de vingers.
Ik vind het raar dat Nintendo het stil heeft gehouden.
Even heel kort door de bocht is het gewoon ontzettend dom van Nintendo dat ze dit niet verteld hebben aan andere ontwikkelaars. Natuurlijk hebben ze nu zelf een voorsprong op de andere ontwikkelaars maar de Wii heeft al sterk met het imago te kampen dat er weinig goede games van 3rd party ontwikkelaars zijn mede doordat die ontwikkelaars niet goed weten om te gaan met de mogelijkheden van de Wii.

Door de introductie van dit nieuwe, toch belangrijke, onderdeel geheim te houden wordt het niet gemakkelijker gemaakt door Nintendo. Wat toch erg zonde is omdat 3rd party ontwikkelaars ook mooie en goede games kunnen afleveren.
Ik vond het eigenlijk wel duidelijk dat dat motionPlus nog niet uitontwikkeld is (nog na moeten denken over de manier van implementatie is daar een aanwijzing voor).
Nintendo heeft dan dus enkel het voordeel omdat ze de ontwikkelaars ervan zijn, dat voordeel is dan niet meer dan een logisch gevolg. Dat maakt de klacht van electronic arts wel gezeur.
En aan de andere kant zie je zowel microsoft als sony over zichzelf struikelen om de technologie te pikken. Sixaxis iemand?
maar de Wii heeft al sterk met het imago te kampen
Vreemd, maar ondertussen wil bijna iedereen wel een Wii hebben omdat het zo leuk is. Ik kan 100 mensen aanwijzen in mijn omgeving die een Wii hebben of willen hebben, maar ik kan er nog geen aanwijzen wie een Wii niks vindt.

Bovendien waar is de Wii voor bedoeld? Als modern gezelschapsspel voor de familie, 5 - 80 jaar, allemaal kunnen ze er mee overweg en vinden het gaaf. Wii is ook niet geschikt voor ego-games, want de Wii is een sociale game controller die het moet hebben van de gameplay en niet van de mooie graphics en stoere shoot en run games.
Sleeper heeft het over het imago van de Wii bij 3rd party developers. Net zoals bij de Nintendo DS zijn het bijna uitsluitend 1st party titels die goed verkopen. De kans dat je weinig verdient door als 3rd party developer een spel uit te brengen op een Nintendo platform is dan ook zeer groot. Vandaar de zovele baggere goedkope spellen.
Als je dan ook nog eens randapparatuur gaat uitbrengen en je 3rd parties niets laten weten, dan vraag ik mij af waarom je als 3rd party dan nog moeite zou doen.
Danku, inderdaad precies wat ik bedoelde.

Het is voor 3rd party ontwikkelaar inderdaad al moeilijk goede games te ontwerpen laat staan als Nintendo ze in het duister houdt over hardware die ze gaan uitbrengen welke van grote invloed is op de mogelijkheden van de Wii.
Dit lijkt mij marketing of bedrijfstechnisch ook niet bepaald een goede voorsprong voor de wii. Met een half jaar zit je alweer voorbij kerst. Als je dit tactischer had uitgerold, en wel game developers hier bij betrokken gemaakt dan had je denk ik veel betere verkoopcijfers gehad?
Nog even de doodsteek voor third party developers, way to go Nintendo :/

Je zou denken dat ze van hun fouten zouden hebben geleerd bij de Gamecube, maarja nu gaat het weer zo goed en vergeten ze de third parties weer en hebben ze die (voor de casual gamer) niet nodig.
Ja, erg raar aangezien iedereen al klaagde dat Third parties zo achterliepen op de Wii. Nu doen ze het weer! Eerst kon je het nog wijten aan dat de third parties het succes van de Wii onderschatten maar dit is gewoon aan Nintendo zelf te wijten!
Ik denk dat dit wel mee valt. Er zijn heel veel 3rd party's die willen meeliften op het succes van Nintendo. De reden die hierboven genoemd is is natuurlijk geen reden voor hun om te stoppen met games maken. Maar juist om meer games te maken omdat de controller accurater is.
Dus helaas geen Starwars Force Unleashed die dit ondersteund ben ik bang. Laten we hopen dat er een soort van update uitkomt voor SWFU .. (kan dat eigenlijk bij de WII ?)
Dat is niet mogelijk met Wii Games. Je kan wel bepaalde dingen downloaden bijvoorbeeld firmware, virtual console games of WiiWare titels maar tot op heden geen updates van games. Echt zonde voor SWFU :(
Updates zijn wel degelijk mogelijk. Mario Kart WII "contests" bevatten mild gepatchte banen, en sommige wiiware titels hebben downloadable content en patches. My Life as a King is wel de grootste en meest zichtbare wat dat betreft.
Er is ook al een update van Dr. Mario & Germ buster geweest. Savegames zijn als WiiWare games, die kunnen dus wel als updates gebruikt worden. MarioKart doet dat via WiiConnect24. Maar het is al aangekondigd dat SWFU geen 1 op 1 heeft.
Is het niet zo dat dit onafhankelijk werkt van spellen, en dat de controller gewoon preciezer wordt zonder dat het spel er iets mee hoeft te doen?
Zelfs als dat al het geval is dan nog moet je je games ontwerpen rekeninghoudende met de lagere precisie van de gewone controller zonder rekenign te houden met de nieuwe mogelijkheden.
Zelfs als je controller gewoon preciezer wordt, moet een gamedev wel weten dat de controller precies genoeg is voor besturingen. Heel het design valt of staat met de manier waarop je het spel bestuurt, dus als ze niet vooraf weten dat het mogelijk is, slaan ze een ontwikkelpad in waarbij ze de controller op een andere manier gebruiken. Later 'even' een nieuwe patch inzetten is praktisch onmogelijk, ook zaken als leveldesign en animaties zijn afhankelijk van de controller bijvoorbeeld.
Maar misschien nog net op tijd voor Star Wars The Clone Wars: Lightsaber Duels
... :-)
Ik neem aan dat er nu ook een nieuwe controller gaat komen met het motion plus gebeuren ingebouwd inplaats van als losse module?

[Reactie gewijzigd door Springuin op 23 juli 2008 11:53]

Nintendo heeft gezegd dat er over nagedacht wordt.
Jeej... moet ik binnenkort weer 4 van die dingen halen?

(voorlopig vind ik de wii alles behalve goedkoop.)
wiimotes, nunchucks, stuurtjes.

En dan binnenkort nog microfoon, bodyboard, motionplus.

Nog even wachten en dan vast iets als de wiicam.

[Reactie gewijzigd door Rune op 23 juli 2008 17:19]

je hoeft al die dingen niet te kopen volgens mij. Of wil je zeggen dat je echt 4 wiimotes, nunchucks, stuurtjes en classic controllers nodig hebt?

van al die dingen die ik nu noem krijg je er 1 gratis, behalve de classic controller.
vandaar ook de nieuwe titels van mario en zelda?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True