Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Nintendo gaat het mogelijk maken dat Wiiware-games en games voor de Virtual Console op een SD-kaart worden opgeslagen. De mogelijkheid wordt in het voorjaar van 2009 in Japan ge´ntroduceerd.

Pikmin voor GamecubeOp dezelfde persconferentie waarop Nintendo-topman Satoru Iwata de nieuwe DSi aankondigde, maakte hij ook bekend dat de consolebouwer de opslagproblemen van de Wii aan gaat pakken. Tijdens zijn toespraak gaf Iwata volmondig toe dat de Wii te weinig opslagcapaciteit heeft, een veelgehoorde klacht, en dat er hoognodig een oplossing voor het probleem moet komen. De oplossing die Nintendo heeft bedacht, is simpel: voortaan is het mogelijk om software op een sd-kaart op te slaan. Uiteraard geldt dat alleen voor Wiiware-games en voor games voor de Virtual Console die via het Shopping Channel van de Wii worden gedownload. Volgens Iwata is de oplossing vanaf voorjaar 2009 beschikbaar in Japan. Hij liet niet los wanneer andere delen van de wereld aan de beurt zijn.

De topman maakte ook bekend dat Nintendo een aantal klassieke games voor de Gamecube opnieuw uit gaat geven voor de Wii. De games zullen als 'Play On Wii Selection'-reeks op de markt gebracht worden, te beginnen met Pikmin uit 2001. De stap is enigszins verrassend, omdat de Gamecube-games gewoon op de Wii te spelen zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Guttegut, 2GB extra ruimte op de Wii. Lekkere oplossing van het opslagprobleem...

Mijn Wii SD kaart staat momenteel al praktisch vol met ScummVM-adventures (o.a. talkies en Full Trottle) en aangezien de Wii tot 'slechts' 2GB SD kaarten ondersteunt is dit meer een uitstel van executie naar mijn mening...

Upgrade die limiet van 2GB, of doe iets met USB2.0 en externe HD opslag, en het opslagprobleem is pas echt opgelost...
Dit is precies wat ik ook in mijn hoofd had zitten. Probleem is alleen dat de Wii dingen die aangesloten zijn op de USB niet herkend als opslagmedium. Is natuurlijk makkelijk te verhelpen met een bios/firmware update, maar dat moet Nintendo dan wel eerst doen. Wat je ook zou kunnen doen is een 'fake' SD kaartje maken met een USB ingang. Net zoals van die casettes die je in je autoradio stopt waar dan een audiokabeltje uit komt die je in je MP3 speler kan steken.
Al zit je dan waarschijnlijk nog steeds vast aan die max 2GB.
Die firmware update komt er sowieso als de Wii applicaties rechtstreeks van de SD card moet kunnen laden, dat is nu ook nog niet mogelijk. ;)

Overigens is de Homebrew scene aardig op weg met USB HD, maar lijkt gelimiteerd te worden door de lagere snelheid van de USB 1.1 port die de huidige firmware er van maakt.
Misschien is het je opgevallen dat SD kaartjes wisselbaar zijn? ;)
Mijn Wii SD kaart staat momenteel al praktisch vol met ScummVM-adventures...
Aan de ene kant is het iid erg weinig, maar kan het aan de andere kant ook wel weer begrijpen want voor de meeste huis-tuin-en-keuken gebruikers van de Wii zal het (mischien) meer dan voldoende zijn. Die hebben immers niet net als jij (ladingen) aan homebrew software op hun SD-kaart staan of plaatsen gewoon een ander SD-kaartje.

Maar het is iig wel een stuk handiger dan het continu moeten kopieren/verplaatsen/wissen van content van de Wii naar SD-kaart en andersom...

En wie weet wordt er bij die update wel het gebruik van SDHC mogelijk?
...Die hebben immers niet net als jij (ladingen) aan homebrew software op hun SD-kaart staan
Feitelijk staan er geen ladingen homebrew software op mn kaart, alleen 1x ScummVM, met daarbij een 10tal games. Die games zijn (inclusief cutscenes/speech) nou eenmaal aardig groot. Als Nintendo opeens besluit om de WiiWare titels groter te maken (of gamecube games als downloadable content uit te brengen), dan heb je aan 2GB zeker niet genoeg... ;)
SDHC kaartjes zijn al ondersteund door de Wii hardware. Het is puur een software kwestie dat deze nog niet ondersteund worden.

De homebrew developer "svpe" is bezig met SDHC support te bouwen voor de Wii homebrew scene. Ik weet niet zeker hoever hij ermee is, maar het is dus zeker mogelijk.
Het "enige" wat nodig is is de initializatie van de SD/SDHC kaart te veranderen, dit zijn maar enkele commands.

Het is dus pure laksheid dat Nintendo geen SDHC support. Het is hun OS, dus een paar initialization calls veranderen (stuk op 3) en SDHC is opeens ondersteund.

bron: #wiidev / Team Twiizers.
(waar zijn mijn logs als ik ze nodig heb)
off-topic: Dankzij jouw post ben ik erachter gekomen dat ik ScummVm op m'n wii kan draaien, you made my day!! Liep wat achter blijkbaar... :)
De stap is enigszins verrassend, omdat de Gamecube-games gewoon op de Wii te spelen zijn.
Ehm... echt waar? Verrassend? Waarom dan? Hoe veel mensen hebben een gamecube? En hoe veel mensen hebben een Wii, worden de gamecube games nog verkoct en weet de gemiddelde persoon met een Wii dat het ding ook gamecube games afspeelt?

Gewoon heel slim van Nintendo, een hele lading leuke games er bij zonder enige extra ontwikkel kosten aan hun kant en natuurlijk brengen ze alleen de succes nummers van de gamecube op deze manier uit. Het is gewoon lekker goedkoop scoren iets waar Nintendo de laatste paar jaar in uitblinkt.
M.i. is het wel degelijk verrassend. Ze hadden ook die Gamecube spellen opnieuw kunnen uitbrengen. Dan heeft de Gamecube eigenaar, die nu zijn spellen op marktplaats moet scoren, er ook nog wat aan. Maar waarschijnlijk wil Nintendo dat niet; die heeft liever dat hij zijn Gamecube vervangt door een Wii. De spellen zullen wellicht zelfs op een groter formaat disc worden gezet zodat de Gamecube eigenaar er niets mee kan.

Dat de gemiddelde persoon wellicht niet weet dat de Wii ook Gamecubespellen afspeelt lijkt mij niet zo'n sterk argument. Een simpele sticker erop "speelt ook op de Wii" volstaat, en als de winkelier de spellen dan in de Wii-schappen legt, is dat opgelost.

Het echt probleem lijkt mij dat aan kopers duidelijk gemaakt zal moeten worden dat je er op de Wii aparte controllers en apart geheugen voor nodig hebt (tenzij ze de spellen zo wijzigen dat ze met een andere besturing en met andere opslagmedia werken, maar dat lijkt niet aannemelijk). Of er dan Wii of Gamecube op het doosje staat maakt daarvoor geen verschil.
Verrassend, nee... zo konden we ook mario 1 metroid en andere spellen spelen op de Gameboy Advance. gewoon 8-bit spelletjes, die ook allemaal op 1 cassette hadden gepast, te koop voor 19 euro!
Als ze GameCube spellen opnieuw gaan uitgeven dan hoop ik wel dat ze ook de graphics aanpassen. Veel GameCube spellen hebben geen progressive scan en/of breedbeeld ondersteuning...

Verder wel goed als ze opslag uitbreiden. Hoop wel dat ze het beter implementeren dan met de SD-kaartlezer want daarmee moet nog steeds alles eerst naar de Wii kopiŰren alvorens je het kunt gebuiken. Waarom je niet direct van de SD-kaart kan starten is mij onduidelijk.

Er is dus een upgrade nodig waarbij je kunt afspelen vanaf USB Mass Storage apparaten en een upgrade nodig waarbij SDHC kaartjes (dus groter dan 2GB) ondersteund worden.
Precies, met normale SD kaartjes is het alleen uitstel. Er is wel een speciaal Wii bestandssysteem door het bedrijf eSol zodat de Wii externe storage kan gebruiken. Hoop dat ze daar nog iets mee gaan doen.
Het opnieuw uitbrengen van de Gamecube spellen vind ik op zich wel een goede marketingzet. Al ben ik van mening dat Nintendo in de Wii veels te veel ristricties heeft ingebouwd, daardoor voor mij geen Wii.
Kan je dat iets beter uitleggen wat ik kan op mijn Wii Wii games spelen en gamecube spellen.
Tevens kan ik games downloaden van de Wii store en spelen

Tevens kan ik online gamen samen met mijn vrienden.
Wat voor restricties bedoel jij ?
Dit komt toch gewoon neer op een Firmware update? Nintendo kennende zal er wel weer een accessoire voor aangeschaft moeten worden :Y)
Als ik het goed begrijp is er dus nog steeds geen mogelijkheid tot opslaan van downloadbare content van spellen in dit nieuwe plan. Dat is toch nog steeds wel een erg groot nadeel van de Wii, aangezien game designers er nogal veel gebruik kan maken tegenwoordig.
Raar nieuws, of ligt dit aan mij? :? Want: Ik kan al tijden een Wii-channel of VC-game kopieren naar een SD-kaart. Het hele probleem is dat je geen gedownloade content kan AFSPELEN vanaf je SD-kaart. Als dat mogelijk gemaakt wordt, noem ik dat een oplossing. Maar het nieuws zoals het er nu staat bevat toch geen nieuwswaarde?

edit: Wat is er ongewenst aan mijn post (moderatie)???

[Reactie gewijzigd door iNSaNe-oNe op 2 oktober 2008 13:00]

Helemaal niet verrassend. Ja. Het is mogelijk om Gamecubespellen op de Wii te spelen, maar dan heb je wel een Gamecube Controller nodig EN Gamecubegeheugen. het werkt niet met een Classic Controller of met SD geheugen.

Het is dus veel interessanter als het mogelijk wordt om Gamecube spellen zonder deze oude accesoires te spelen.
Gaat het impact hebben op de seizoensverkopen als je weet dat er over een half jaar een betere versie van de Wii uitkomt ?
Ik ben benieuwd of die opnieuw uitgebrachte gamecube games 1op 1 worden utigebracht vanaf het oude formaat, of dat ze aan worden gepast voor het gebruik met de classic controller of de nunchuck combo... Bij bijvoorbeeld pikmin zou dat wel heel relaxed zijn. Daarnaast zijn legio games van de GC makkelijker te spelen met een classic controller dan met een GC controller.

Daarnaast wordt ook niet echt genoemd (iig niet in het artikel) of de spellen ook daadwerkelijk direct speelbaar zijn van de SD kaart.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True