Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties
Submitter: Ateq

Nintendo heeft de interface van de Nintendo Wii uitgebreid met een SD Card Channel en de Virtual Console Arcade. Met het SD Card Channel wordt de ondersteuning van SD-kaartjes op de Wii vergroot en het opslagprobleem opgelost.

NintendoVia het nieuwe kanaal kunnen gebruikers hun WiiWare- en Virtual Console-games eenvoudig beheren. Het is mogelijk om games direct naar een SD-kaart te downloaden, zo maakte Nintendo op de Game Developers Conference bekend. Gedownloade games kunnen ook rechtstreeks vanaf dat kaartje gespeeld worden, al wordt het spel daarbij wel gecached op het interne geheugen van de Wii. Daar moet dus wel geheugenruimte voor zijn. Mocht dat er niet zijn, dan biedt het nieuwe kanaal ook de optie om data vanuit de interne opslag eenvoudig naar de SD-kaart te verplaatsen.

Behalve het SD Card Channel kondigde Nintendo ook aan dat de maximumgrootte van de te gebruiken SD-kaarten omhoog gaat. Waar het maximum voorheen op 2GB lag, kunnen nu kaartjes tot en met 32GB gebruikt worden. Bovendien liet Nintendo weten dat SDHC-kaartjes vanaf heden ook ondersteund worden. Hiermee lijkt Nintendo het opslagprobleem, waar veel Wii-gamers tegenaan liepen, te hebben opgelost.

Nintendo nam de gelegenheid ook te baat om een nieuw soort content te introduceren. Het Japanse bedrijf gaat namelijk oude Nintendo Entertainment System-games op de Wii aanbieden. In de Virtual Console Arcade, zoals de nieuwe service gaat heten, zullen spelers voor 500 tot 600 Wii Points klassieke games aan kunnen schaffen. Ook de Virtual Console Arcade is door Nintendo direct beschikbaar gemaakt; de service kent vier launch games, te weten Gaplus, Mappy, Star Force en The Tower of Druaga.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Het niveau van dit nieuwsbericht is vrij laag moet ik eerlijk zeggen. In principe is alleen alinea 1 correct.

Alinea 2 is, zoals Gyske boven mij vermeld, nogal onhandig geformuleerd en het klinkt alsof iemand dit getypt heeft die weinig van de Wii weet, of gewoon een foutje maakt.

Alinea 3 vermeld dat de maximum grootte van geheugen van 2 GB naar 32GB is verhoogd, en ook dat er ondersteuning geboden wordt voor SDHC. Klinkt weer alsof de auteur geen verstand heeft van geheugenkaarten. SD gaat tot 2GB, SDHC gaat van 4GB tot 32GB (en theoretisch tot 2TB, maar dit is door de standaard beperkt). Oftewel, dit zijn geen twee verschillende functies.

Alinea 4 klopt ook niet zoals ari3 al noemt. Sinds het begin van de Virtual console kunnen er al nes spellen gespeeld worden, er komt nu in de virtual console een nieuwe categorie met arcade spellen; Ook commodore en MSX spellen waren al gewoon beschikbaar. Met arcade zullen ze dus wel echt arcade-hal-spellen bedoelen.
Hoewel je op alle punten gelijk hebt, had je ook de feedback knop rechtsboven kunnen gebruiken. Wat mij betreft moeten degenen die dat (wel) doen daar extra "karma punten" voor krijgen.
Ik heb hier in mijn hand een SDHC kaartje van 2gb.
Mooi dat er eindelijk wat aan gedaan is (en leuk dat de nieuwe firmware meteen beschikbaar is), maar toch jammer dat je geen savefiles kan loaden van SD kaart.. Ik moet nog 'ns uitrekenen hoe snel dat kan gaan, maar een verzameling savefiles van Smashbrothers formaat en je "fridge" is weer vol. Nou noem ik nou wel een extreem voorbeeld, maar ik kan me voorstellen dat de grotere RPG's straks ook aardig wat memory in beslag zullen nemen. En 't liefst wil ik een aantal games / channels direct op 't Wii menu houden voor "direct acces" , maar ik moet als ik 't goed begrijp ook genoeg blocks vrij houden voor de grootste Wiiware games op m'n SD kaart.. Dan zullen toch waarschijnlijk zelfs die paar Wiiware games die ik nu op 't Wii menu heb staan, ook naar de SD kaart moeten. Hierdoor wordt de Wii menu eigenlijk bijna overbodig afgezien van de standaard channels (de niet onbelangrijke disc channel natuurlijk), en moet ik zelfs voor m'n favoriete Wiiware / VC games naar 't SD kaart menu. Een handeling en laadtijd extra dus..
Nou ja, niet perfect, maar ik kan voorlopig vooruit. Ik zal later 'ns al m'n verwijderde Wiiware / VC games opnieuw downloaden op een nog aan te schaffen nieuwe SDHC kaart, en voor de gelegenheid ook de Wiiware en VS games die ik nog mis downloaden (Toki Tori oa). Maar dat zal van de zomer moeten komen, nadat ik een nieuwe PC heb gehaald (met 1 TB+ aan storage, da's wat anders..)!
Het is wel weer wat matig wat ze vertellen en eigenlijk niks nieuws onder de zon. Dat wat ze aankondigen is uberhaupt een schande geweest dat het ooit zo ver is gekomen en doel ik op het opslag probleem. Die Wii zit al op de helft van zijn levensduur en nu komen ze pas met iets wat vanaf dag 1 al gezegt werd maar goed, beter dan niks.

Verder vind ik het niet erg hoopgevend, voor echte gamers is de Wii nog steeds iets om met een grote boog om heen te lopen. Wederom geen games aangekondigt terwijl de Wii al weer bijna een jaar droog staat wat betreft Nintendo releases en op een handje vol andere games zijn is de enige reden om een Nintendo Console te kopen de Nintendo eigen games die maar niet ontwikkeld worden door Nintendo. Jammer, ze hadden nu, als ze wat hadden mooi wat weg kunnen zetten bij het publiek en hadden met de negatieve tred die sinds de release al rond de Wii hangt te breken maar dat doen ze weer niet zoals ze al 2 jaar lang verzuimen te doen. Niet hoopgevend dus.
Excuse me but.... wat is de definitie van 'een echte gamer'????

Iedereen die happy met z'n console spelletjes speelt, is wat mij betreft 'een echte gamer'.

Sterker nog: iedereen die op een computer-achtig apparaat een spelletje speelt is wat mij betreft 'een echte gamer'.

Ik ben de gelukkige bezitter alle drie de 'last generation' consoles (PS3, XBOX360 en Wii), en wil de Wii toch ECHT NIET meer missen. De andere consoles trouwens ook niet. De Wii is wat mij betreft het apparaat met de hoogste funfactor.

En wat nou negatieve tred... de Wii maakt voor ca. 45% deel uit van de verkochte consoles van de laatste generatie.

Ik verdenk je meer van 'wat de boer niet kent dat vreet 'ie niet'. Verplaats je ook eens in de belevingswereld van een ander. Dat zal gezien je reactie je niet licht vallen, maar probeer het eens! Er zijn ook mensen met andere gedachten dan die van Steffy op deze planeet.

En tenslotte nog een gratis en geheel vrijblijvend advies: let eens op je d-tjes en t-tjes!

[Reactie gewijzigd door klaafstra99 op 25 maart 2009 22:22]

Sterker nog: iedereen die op een computer-achtig apparaat een spelletje speelt is wat mij betreft 'een echte gamer'.
Sterker nog, iedereen die graag spelletjes speelt, of dat nou op de computer is of niet, is imho een "echte gamer". Ik ben wel eens met een vriend mee naar een spellenvereniging, waar ze een groot arsenaal aan bordspellen, kaartspellen, etc hebben, en de meesten daar spelen ook regelmatig op de computer, maar vinden het net zo leuk om niet op de computer te spelen.
Vind het zelf een beetje raar om onderscheid te maken tussen computer en niet-computer, aangezien het allebei hetzelfde doel heeft (fun) en ongeveer dezelfde opzet. Of dat nou digitaal is of niet.
En als iemand het niet met me eens is zou ik graag argumenten horen waarom iets als Warhammer zoveel anders is als een RTS op de pc spelen. Of waarom je ineens een gamer bent als je een DS of telefoon met een sudoku spel hebt, maar geen gamer als je een puzzleboekje met sudoku's hebt.
Wat jij noemt zijn natuurlijke allemaal maar subjectieve dingen. Wat is een grote game ? Wat is een echte gamer ? En welke negatieve tred heb je het over er is nog nooit een console inclusief games geweest die beter verkocht dan de WII misschien niet allemaal FPS en GTA style games maar toch heb ik me er al uren mee vermaakt. En aankomend jaar komen er ongeveer dubbel zoveel games uit voor de WII als voor de PS3 en XBOX 360 bij elkaar. En ja ze hadden nog sneller een nieuwe zelda of mario uit kunnen brengen maar die komen er zeker nog aan. Tot die tijd vermaak ik me prima.
Er is een nieuw Zelda DS spel aangekondigd ;)
Komkom, sommige mensen zijn bevattelijk voor marketing en noemen games die keihard gemarket worden (zoals Halo) "grote" games.

Tussen al die herrie vergeet je makkelijk de verkoopcijfers van de kleine Wii spelletjes.

Top 10 2008:

1. Wii Play (Wii) -- 5,280,000
2. Mario Kart Wii (Wii) -- 5,000,000
3. Wii Fit (Wii) -- 4,530,000
4. Super Smash Bros. Brawl (Wii) -- 4,170,000
5. Grand Theft Auto 4 (360) -- 3,290,000
6. Call of Duty: World at War (360) -- 2,750,000
7. Gears of War 2 (360) -- 2,310,000
8. Grand Theft Auto 4 (PS3) -- 1,890,000
9. Madden NFL 09 (360) -- 1,870,000
10. Mario Kart DS (DS) -- 1,650,000
Sterker nog, er zijn genoeg mensen die denken dat alleen de games op hun eigen platform "echte" games zijn. Je moest eens weten hoeveel nepnerds er rondlopen die een xbox of ps3 iets vinden voor de gewone consument en je perse een windows-pc moet hebben om een hardcore gamer te zijn. Terwijl het imho de "echte" gamers zijn die ook een of meerdere consoles hebben staan, aangezien de pc toch niet meer hét platform is tegenwoordig. De meest hardcore gamer die ik ken speelt eigenlijk alleen op z'n 360 (en is fan van fps games. ja, je hebt niet perse een muis nodig om lol te hebben)...
nintendo doet wat aan de geheugen problemen en nog klagen mensen .
ik vind het een prima oplossing
Ik vind het ook een goede oplossing. Het had ook niet anders gekund:
  • Streamen van SD kan niet omdat de IOSen dit niet ondersteunen. Daarbij kan een leek per ongeluk een SD kaart verwijderen.
  • Volledig kopieren naar RAM kan ook niet, want die wordt gewist als de Startlet gereset wordt (wanneer er een kanaal gestart wordt dus)
Game cachen op NAND is IMO de beste oplossing, als je voor een 2e keer hetzelfde spel start (achter elkaar) kan je gewoon direct spelen (zonder te kopieren), dit geld ook voor wanneer je het spel, toevallig, al op je NAND hebt staan.
Tuurlijk klagen we. Als je dat ding uitbrengt en er zijn van begin af aan problemen dan is het een klein kunstje om gewoon SDHC ondersteuning te geven. Fysiek verandert er helemaal niets, is klein softwaredingetje. Dat dat dan twee jaar moet duren is uiteraard van de zotte...
intendo nam de gelegenheid ook te baat om een nieuw soort content te introduceren. Het Japanse bedrijf gaat namelijk oude Nintendo Entertainment System-games op de Wii aanbieden. In de Virtual Console Arcade, zoals de nieuwe service gaat heten, zullen spelers voor 500 tot 600 Wii Points klassieke games aan kunnen schaffen.
Mis ik iets, of was dit niet al tijden beschikbaar? Ik heb een Wii sinds december en speel sinds die tijd al Super Mario Bros 1 en 3 (de oude NES spellen) op de Wii. Gewoon netjes gekocht via de Virtual Arcade voor 500 Wii points per spel.
Om dit gelijk voor iedereen te verduidelijken: Het artikel heeft het blijkbaar fout.

Er worden namelijk geen NES-games, maar echte arcadespellen op het shopping kanaal gezet (of in een apart kanaal oid).
Idd volgens mij is hier niets nieuws aan... Ik heb ook al flink wat oude spellen gekocht voor maar een paar honderd punten.

[Reactie gewijzigd door ThijsD op 25 maart 2009 20:20]

inderdaad, vanaf dat ik hem heb (een jaar nu ongeveer) is dit al beschikbaar voor 500 punten. geen idee waar ze het in dit artikel over hebben dus...
ik vind 500 - 600 punten nogal duur voor zulke oude spelletjes, meeste spellen uit die tijd zijn of abandonware of liggen in de euro bak, dan vind ik 5 - 6 euro nogal duur
in de eurobak :? mag jij me vertellen waar ik oude NES games kan vinden in de eurobak
Ga iig es een rommelmarkt af. Heb het al meerdere malen geflikt om een complete NES voor <5 euro te kopen die het gewoon deed. Games regelmatig 1-2 euro. Geldt ook voor andere systemen overigens...
probleem met de oude nes is alleen dat je vaak meerdere pogingen moet doen om goed contact tussen de console en de cartridge te krijgen, plus dat het weer een extra apparaat aan je tv is. Ook vind ik de nieuwe classic controller ontzettend veel prettiger in de hand liggen dan de oude vierkante dingen :S Ook het semi draadloze aspect is erg fijn en het gemak van thuis downloaden en niet hoeven switchen van systeem.
Overigens de echt goede nes spellen deden voor virtual console bestond soms nog 20-25 euro op marktplaats. Slechte spellen krijg je idd wel een dozijn voor een 10tje.
Er is ook een nieuwe Zelda aangekondigd, en er is vermeld dat de Mario en Zelda teams weer bezig zijn. Om Iwata te citeren (bron: IGN):
Iwata wants to satisfy longtime Nintendo loyalists. Nintendo DS game. New Zelda game. Link is riding in on a train. Wind Waker style. Awsomeness supreme. Link is able to direct a sidekick character, an armor-clad warrior, with the stylus. Fights huge crab-like boss. It's called The Legend of Zelda: Spirit Tracks. Will be available later this year.
Misschien dat lieve oude N ook lief is voor ons is nu ;) Hopen dat er ook een Metroid team bezig is, hoewel Retro niet nog een prime FPS wou maken. Misschien een semi-3D sidescroller? Komende dagen ook Square zeker in de peilers houden, die komen naast FFXIII aankondigingen (mogelijk) ook met wat Nintendo producten, onder andere 'my life as a dark lord' is aangekondigd voor WiiWare (My Life as a King was erg leuk), en Square zei dat ze naar Virtual Console komen. Erg leuk!

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 25 maart 2009 20:16]

Dat de Mario & Zelda teams bezig zijn is niets nieuws, dit werd al verteld kort na de introductie van Twilight Princess.
Het lijkt me ook raar dat het team gaat zitten duimdraaien nadat ze klaar zijn met een product :)

On-topic: Dit was natuurlijk te verwachten, enkele homebrew programma's slaagden er ook al in om SDHC en usb 2.0 te activeren en gebruiken, en dan is Nintendo gewoon dom bezig als ze het limiet lieten staan.

[Reactie gewijzigd door Static Dragon op 25 maart 2009 20:18]

Meer info over Zelda, en met name ook screens en een filmpje van de nieuwe Zelda, is te bezichtigen in het Zelda topic hier op GoT! :)
Nieuwe update voor de Wii (firmware 4.0) met in de tekst besproken functies is al te downloaden. Homebrew channel gebruikers let wel op! Dit blokeerd o.a. de twilight hack en het kunnen installeren van WAD bestanden.

Bron: http://wii-media.nl/wii-i...rsie-40-niet-updaten.html
Volgens diezelfde bron zijn de hardware modders niet de 'dupe' en heeft een update naar 4.0 geen effect op het functioneren van de modchip. (voor zolang het duurt)
Het blokkeren van de Twilight hack is ongetwijfeld weer tijdelijk, ik verwacht dat die over een paar weken weer werkt met firmware 4.0. Dit is tot op heden immers altijd nog goed gegaan, en ik geloof niet dat Nintendo al een permanente oplossing voor de Twilight hack gevonden heeft (als die er al is).
Zou ik dan ook mijn gedownloade WiiWare spellen op SD mee kunnen nemen naar mijn broertje om daar met hem samen te spelen op zijn Wii?
Nope, je moet de licentie wel hebben.
Nog niet, maar Nintendo's programmeerkunstenkennende is dit binnen een maximaal een paar maanden weer gehackt.
En zou het foto kanaal ook eindelijk met de SDHC kaartjes overweg kunnen?
1.1 wel, 1.0 niet. Dus je moet kiezen, óf Mp3 ondersteuning óf SDHC ondersteuning.
...al wordt het spel daarbij wel gecached op de interne harde schijf van de Wii.
Beetje mierenneuken, maar hele reden dat de opslag op SD-kaart nodig is, is juist dat de Wii geen harde schijf heeft. Wij moeten het stellen met 512 MB NAND flash-geheugen.
... en dat probleem zou snel opgelost zijn als ze gewoon support zouden bieden voor USB harddisks! :)
Net update geïnstalleerd, heerlijke update! Hier wacht ik al op sinds dat ik mijn Wii heb.

Het laden van een spel gaat vrij vlot, misschien 4 tot 8 seconden langer, maar voor meer ruimte heb ik het daar wel voor over. :)
Het irritante is wel dat er nu een apart menu voor is, gelukkig is dat maar 1x extra klikken op het SD icoontje die naast het Menu icoontje staat.

[Reactie gewijzigd door MikeKiller op 25 maart 2009 23:43]

Dat nieuwe SD menu is juist handig. Heb je ook geen problemen als je iets niet van SD wilt laden, dat je steeds de SD moet inlezen. Daarbij is het ook duidelijker zo.
Ze hadden ook bij elk kanaal (dat op de SD kaart staat) linksonder in de hoek een klein SD icoontje kunnen neerzetten, dan weet je dat het op de SD kaart staat, maar toch staat het in je Wii Menu.
Ja maar dan heb je alsnog langere laad tijden voor dat de SD kaart gelezen moet worden. En niet iedereen heeft een 42" TV waarop je dat goed kan zien. Ook zijn er op het standaard menu maar 4 pagina's voor kanalen, het SD menu heeft er 20.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 26 maart 2009 00:02]

Inderdaad, niet iedereen heeft een 42" Tv. Maar zelfs op kleinere Tv's kun je het nog steeds goed zien. Licht er maar net aan hoe groot ze het icoontje maken.

En met het aantal pagina's? Dan verhogen ze dat toch gewoon?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True