Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

De Wii-versie van Guitar Hero 5 zal voor het opslaan van downloadable content gebruikmaken van een sd-kaart. Al eerder werkte Nintendo de firmware van de Wii bij om Virtual Console-games op een geheugenkaart te kunnen opslaan.

De Wii is voorzien van flashgeheugen met een opslagcapaciteit van 512MB, dat gebruikt wordt om savegames en gedownloade spellen van Virtual Console en WiiWare op te slaan. In vergelijking met concurrerende consoles van Microsoft en Sony, die beschikken over harde schijven om gedownloade content te stallen, is deze capaciteit aan de magere kant. Nintendo heeft in de Wii-systeemupdate van afgelopen maart al de mogelijkheid geschapen om gedownloade games direct vanaf een sd-kaart te spelen. De Japanse fabrikant voegde daarbij meteen ondersteuning voor sdhc-kaarten toe, waarmee de maximale externe opslagcapaciteit van de console tot 32GB is vergroot.

Guitar Hero 5 is het eerste Wii-spel dat van sd-kaarten gebruikmaakt om gedownloade content op te slaan. Door de verbeterde opslagmogelijkheden van de Wii kunnen nu ook volledige albums gedownload worden; op de Xbox 360 en de PlayStation 3 was dat al mogelijk. Ook maakt het gebruik van geheugenkaarten het mogelijk om muziek uit eerdere delen van de Guitar Hero-serie tegen een vergoeding in deel 5 te importeren. Volgens uitgever Activision kan een geheugenkaart van 32 gigabyte ongeveer 800 nummers huisvesten. Andere gamedevelopers hebben nog geen aankondigingen gedaan over het gebruik van sd-kaarten in hun Wii-games.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

"Volgens uitgever Activision kan een geheugenkaart van 32 gigabyte ongeveer 800 nummers huisvesten."
800 maar?
hoe slaan ze die dingen op dan... in wave formwaat ofzo? :+
De muziek zal waarschijnlijk niet in stereo maar ook in surround erop staan.

En uiteraard de nodige data (zoals Dalyxia zegt) met welke noten je moet spelen in het spel, voor meerdere instrumenten, voor meerdere moeilijkheidsgraden, dus eventueel zijn dat al 16 setjes data.

En ik gok dat er ook animaties bij zitten, zodat de bandleden in beeld wel netjes in sync bewegen.
De muziek zal waarschijnlijk niet in stereo maar ook in surround erop staan.
De Wii kan slechts analoog surround aan ;) Dus 2 kanaals.
idd, 40 mb per nummer?, dat zijn geen mp3tjes iig

gok dat ze met "nummers" bedoelen het liedje + de bestanden die nodig zijn bij GH om het nummer in GH te spelen
Ik weet van spellen als Frets on Fire nog dat ( indien je zelf muziek toevoegt ) je te maken hebt met verschillende audiostreams ( drums, lead gitaar, bas-gitaar, vocals ).
Deze krijgen ieder hun eigen audiobestand. Dit is om te voorkomen dat bij het misspelen van 1 van de 4 spelers de complete audio wegvalt, maar alleen degene die de fout maakt. Als je zo 4 kwalitatieve audio-streams neer wilt zetten, dan kan dat goed flink wat ruimte kosten. ( 10 mb per stream, die kwalitatief rond studiokwaliteit ligt misschien :? )

Verder is er een logbestand van iedere stream die aangeeft op welke sector ( sector tot sector in geval van inhouden ) in het liedje een fret ingedrukt dient te worden. Dit is vaak maar een klein bestandje, dus die doet niet echt toe aan de ruimte die het nummer inneemt. ;)
Gaan ze nu ook eindelijk regelen dat Virtual Console en WiiWare spellen van SD gespeeld kunnen worden. Ik ben het beu om steeds dingen tussen mijn Wii en SD-kaart te moeten kopieŽren.
De laatste firmware doet dat toch automatisch? Je ziet alle games op SD, je kunt een game aanklikken, en hij kopieert hem vanzelf naar de Wii en boot 'em?
Maar dat kopieŽren wil ik dus niet. Dat kost tijd, verminderd de levensduur van het interne flashgeheugen. Bovendien is het onnodig ze kunnen best realtime van SD lezen.
Euhm nee, je wilt niet weten wat er fout gaat als een speler toevallig tijdens het spelen de SD kaart zou verwijderen.

Daarbij kunnen de meeste (alle) WiiWare/VC spellen niet vanaf SD lezen. En zoals we al weten is alles wat de Wii toont vanaf de bron die je start geladen! Dus als een WiiWare / VC spel niet de mogelijkheid heeft om vanaf SD te lezen dan gaat dat ook simpelweg niet werken.

Zie voor meer info: http://hackmii.com/2009/0...ill-never-get-any-better/

En daarbij is de wii voorzien van hoge kwaliteit nand die minder snel stukgaat dan een gewone HD.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 12 augustus 2009 17:18]

Misschien is het wel mogelijk bij VC spellen, als ze de virtual machine voor de virtual console games updaten. Deze vertaald toch ook de aanroepen naar de opslag van de nes o.i.d naar die van de NAND van de wii? In dat geval zou een wijziging in die code voldoen, zodat het spel rechtstreeks van de sd kan aflezen.

[Reactie gewijzigd door M456 op 12 augustus 2009 21:34]

SDHC wordt al geruime tijd ondersteund door het Homebrew channel.
Vraag me af waarom nintendo er zo lang over doet om dat toe te voegen.
Omdat ze het aanvankelijk niet belangrijk vonden?
Omdat ze aanvankelijk wellicht dachten dat het alleen maar makkelijker zou worden om copy spellen er op te spelen.
Nu hebben ze het ook echt nodig om met de andere consoles te concurreren omdat spellen zoals GH anders niet goed mogelijk zou zijn op de Wii.
Omdat ze aanvankelijk wellicht dachten dat het alleen maar makkelijker zou worden om copy spellen er op te spelen.
En da's precies dezelfde fout die ze bij de N64 ook maakten om voor cartridges te kiezen in plaats van de veel grotere, goedkopere CDs (nou zijn die harddisks van de XBOX 360 ook stervensduur gezien de grootte, maar okee). Ik had eigenlijk allang een soort tweede Wii-kastje verwacht waar je een mooie ruime harddisk in kon schuiven.
Guitar Hero 4/WT kan dit ook, maar die ondersteund IOS60 (SDHC) niet, dus heb je dan maar max. 2GB. Als GH5 wel IOS60 ondersteund zal dat een goede verbetering zijn.
opzicht een slimme oplossing, maar zou het niet eens tijd worden nintendo dat je eens met een hd over de brug komt
Was niet ook vooral het probleem dat de Wii alle firmware updates bewaart op het flash? Een spel kan bij opstarten een versie van het besturingssysteem opvragen, en die word dan geladen voor het spel. Dit betekent dat de komende tijd nog maar enkele updates mogelijk zijn voordat de hiervoor gereserveerde ruimte vol is.

Edit: Hmm, kennelijk zijn pas iets van 27 van de 256 "IOS slots" gebruikt. Was kennelijk onzin wat ik vernomen had.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 12 augustus 2009 15:06]

Die updates zijn volgens mij niet heel groot, maar toch... je bent steeds meer ruimte kwijt. En er zijn nog spellen en channels die mega veel blocks nemen (Nintendo Channel 126, SimCity 128, ...). Dan gaat het snel.

Ik heb nu al mijn VC/WW games op SD en gebruik het flash geheugen voor saved games en updates. Maar het probleem is wel: oudere spellen kunnen niet met backward compatibility gebruik maken van systeemupdates.

Nintendo had voor meer geheugen moeten zorgen, liefst een (vervangbare) harddisk, zodat uitgevers updates kunnen uitbrengen. Alsnog ondersteuning voor Motion+ was bijvoorbeeld zeer welkom bij Samba de Amigo... eveneens als mogelijkheden tot het opslaan van DLC op een SDHC kaart.
Wat dat betreft heeft Nintendo een grote fout gemaakt met zijn technisch design van de Wii....

Gelukkig zijn ze in de scene al verder. Ik ben al blij dat ik mijn games vanaf een hd kan spelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True