Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 209 reacties

Microsoft gaat 'ongeautoriseerde' opslagmedia die spelers in hun Xbox 360 hebben ingebouwd, blokkeren. Wie een stick gebruikt die Microsoft niet toestaat, moet voor de installatie van de firmware-update een back-up maken van zijn gegevens.

Dat heeft communitymanager Larry Hryb - alias Major Nelson - op zijn weblog bekendgemaakt. Als de eerste deelnemers aan het previewprogramma voor Xbox Live de nieuwe firmware downloaden en installeren, zullen de ongeautoriseerde geheugensticks niet meer werken. Het gaat om de sticks die in de voorkant van de Xbox 360 kunnen worden geplugd. Daarbij betekent 'ongeautoriseerd' zoveel als 'niet van Microsoft afkomstig'. Na de update zijn profielinformatie en savegames niet meer beschikbaar als ze op een niet-geautoriseerde memorystick staan.

De beslissing komt Microsoft op veel kritiek te staan. Microsoft dwingt gamers nu namelijk om geheugensticks te gebruiken waar de fabrikant licenties voor verstrekt heeft en die zijn fors duurder dan die van derde partijen. Microsoft heeft niet bekendgemaakt wat de motivatie is voor de beslissing, maar de maatregel zou bedoeld kunnen zijn om piraterij te bestrijden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (209)

Gameconsoles worden verkocht met verlies, dus doen ze er alles aan om winst te halen uit de peripherals en de games zelf. Dezelfde policy geldt voor de playstation 3 en de wii maar misschien minder opzichtig.
Als er 1 console met veel third party uitbreidingen is, dan is het de Wii wel. En 90% van die di-ngen is niet "licensed by Nintendo". En het is goed dat MS dit doet, zo hebben ze niet straks dat mensen roepen van "mn console doet het niet" want nu is het zeker dat men goedgeteste hardware gebruikt.
Het is een ding dat MS gaat zeggen dat het hun schuld niet is als je geen officiŽle apperatuur gebruikt, maar een ander ding is dat ze nu actief jacht gaan maken op mensen die nu eenmaal van mening zijn dat de prijzen die MS eist voor hun uitbreidingen onredelijk zijn.
De Wii heeft misschien wel een stapel 3rd party meuk erbij, maar zolang je gewoon een 3rd party ding koopt dat hetzelfde doet als het origineel (3rd party sensor bar, nunchuk, noem ze maar op) dan werkt het wel. Zo ook met SD kaartjes, er zijn er wel met speciale Wii-branding, maar een standaard versie werkt niet zo goed, en Nintendo is nog niet op het punt beland dat ze niet-Wii-branded kaartjes gaan wissen.
Als ze het niet eens lukt om een USB stick fatsoenlijk te laten werken, dan doen ze iets verschrikkelijk fout met de 360. Wat is je volgende drogreden?
Voor zover ik weet is de Wii vanaf de introductie al met winst verkocht. ;)

Ik vind deze actie van Microsoft echt heel erg zielig, straks gaan ze nog de 3rd party spellenmakers om een extra bedrag vragen voordat ze een spel mogen uitbrengen voor de xbox. Of ze gaan ineens alle 3rd party accessoires verbieden.
Sorry hoor, maar jij gelooft echt dat ze dat nog niet doen? En niet eens alleen Microsoft, Sony en Nintendo moeten ook geld verdienen. De enige waar je geen kosten hebt aan de fabrikant van de hardware is de PC (en, goh, toevallig, de meeste multi-platform titels zijn op de PC ineens een tientje goedkoper als op de consoles) omdat je daar niet ťťn uniform platform hebt.
straks gaan ze nog de 3rd party spellenmakers om een extra bedrag vragen voordat ze een spel mogen uitbrengen voor de xbox.
Van de retail prijs van een game gaat er ongeveer 15 tot 25% naar de console fabrikant. Geldt voor zowel Microsoft, Sony als Nintendo. Daarom kunnen consoles met verlies verkocht worden. De games zijn hun grootste inkomstenbron, ůůk 3rd party games. Overigens is deze informatie alom bekend ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 oktober 2009 00:48]

De PS3 wordt inderdaad met verlies verkocht toch laat de PS3 me toe om zonder enige extra kost online te spelen, te surfen, zelf een HD te steken, cardreaders en ander stuff aan te sluiten. Bij MS moet ik voor al die functies geld betalen aan MS. Zelfs toen de PS3 duurder was betaalde je voor een complete 360 set up nog steeds meer, nu met de prijsverlaging is een complete 360 set up dan ook reteduur tegenover een PS3
Xbox heeft al lang geen verlies meer als je de massa defecten niet meetelt en de Wii heeft denk ik nooit winst verlies gemaakt en ding staat nog altijd even duur.

[Reactie gewijzigd door Rizon op 21 oktober 2009 07:49]

De Wii heeft nooit verlies gemaakt ;) En hij is nu 50 euro goedkoper.
Ja, als je -bepaalde kosten- niet meetelt kan ik het ook...

En de Wii maakt al vanaf het eerste begin winst, ook op de console
Oplossing zou dan zijn om een oudere firmware te installeren. Is dit mogelijk?
Ik weet sowieso niet of je oudere firmware kan installeren, maar als het kan dan gaat dat op manieren die Microsoft ook niet toelaat. Oftewel, als je toch dit geheugen wilt gebruiken dan moet je stoppen Xbox Live te gebruiken.

Verder erg flauw dit, hun kaartjes zijn ongelooflijk duur, zeker als je dan nog is naar de ruimte kijk, als ze je nou 8GB geven voor 35 euro dan best, maar je krijgt dan iets van 512mb, en dat klopt gewoon niet.

Er zijn maar weinig pluspunten voor mij bij de PS3, maar op dit gebied hebben ze het een stuk beter geregeld voor de consument.
Geld verdienen aan een gesloten systeem.
En nu wil IW dit ook PC gamers aan gaan doen met MW2.
Wellicht nu duidelijk waarom PC gamers dat gezeur niet willen.

[Reactie gewijzigd door ClubMed op 20 oktober 2009 22:26]

Het zijn en blijven graaiers.
Leve de Vendor-Lock-in. Mensen betalen het toch wel want ze kunnen er niet omheen, en kunnen ze dat wel dan nemen we gewoon maatregelen, net zolang tot zelfs de fanboys uit eigen kamp ze uitkotsen.
het gaat dus niet om usb sticks of SD kaartden maar op een proprietary kaart van MS die naagemaakt wordt. het zuigt nog steeds , maar ja , ergens snap ik het wel. Is als blue ray speler zonder licentie aan son te betalen, die doet het ook niet.
Verder erg flauw dit, hun kaartjes zijn ongelooflijk duur, zeker als je dan nog is naar de ruimte kijk, als ze je nou 8GB geven voor 35 euro dan best, maar je krijgt dan iets van 512mb, en dat klopt gewoon niet.
Nou goed, dan maak je een mapje aan op je computer waar je die 8 GB aan savegames bewaart en dan kopieer je de (max) 512 MB die je nodig hebt naar je overpriced Microsoft sticky.
Iets meer werk, maar elke keer dat je aan het kopiŽren bent kun je in elk geval lekker op M$ ja sorry, maar deze keer hebben ze het verdient schelden. Lucht toch weer een beetje op he?
Hoe wil je de savegames van je Xbox360 op je pc krijgen?
Hoe wil je je Xbox360 memcard aan je pc hangen?

Mij is het iig nog niet gelukt.
En ja, die krengen zijn overpriced, iig de memcards van MS zelf.
memcard aan je pc hangen lukt wel met zo'n kabel

http://www.amazon.com/Transfer-Kit-Xbox-360/dp/B000G02KGG

maareh, is deze maatregel eigenlijk niet om de externe hdd's tegen te gaan. Die sluit je ook aan met de usb en zo kan/kon je dus grote hdd's aansluiten voor alles behalve game installs.

Of is het toeval dat ze met deze maatregel komen net voordat de 250hdd xbox op de markt komt
er zijn xbox360-memory-sticks waar je gewoon SD-kaartjes in prikt als opslag.

Ik denk dat Microsoft dat soort controllers tegen wil gaan vanwege veiligheid, omdat er dan makkelijker save-games aangepast kunnen worden (denk aan Gamerscore corruption, exploits voor Homebrew of piracy).

Die transferkit zal dus ook niet zo snel gaan werken denk ik, die zal ook wel geblocked worden.

Of is er ook een officiele Microsoft kabel die dingen NAAR xbox360-memorysticks kunnen schrijven?
Microsoft heeft zelf een 'datamigration kit', waarmee je hun retail HDD aan een PC kan hangen en zo de savegames kan aanpassen.

Het is hen enkel te doen om het geld dat ze mislopen met de Datel Memorycards.

Ik ben benieuwd of deze update ook de hacked HDD's (WD Scorpio) blokkeert.

PS. Het is ws toeval dat deze blokkage er komt vlak nadat het eerste spel is uitgekomen dat een install vereist, wil je het volledig kunnen spelen (Forza 3).
Gewoon geen firmware-update meer doen dus.
En dus ook geen nieuwe x-box meer kopen, alleen oude.
Als de oude op de tweedehandsmarkt meer gaat kosten als een nieuw gaat men zich mischien achter het oor krabbelen.
Ja, want dat doet iedereen natuurlijk.
Dan zal je ook enkel oude spellen moeten spelen, de nieuwe starten niet op zonder dat je eerst de upadate die op de disc staat, uitvoert.
Als je voor het eerst een Xbox koopt, weet je meestal nog niks van dit soort dingen. pas als je gaat kijken naar mod-chips of goedkope 3rd party spullen zie je dit soort dingen.

Dus je zult (behalve als je het wat minder hebt) waarschijnlijk je xdoos gewoon nieuw in een winkel kopen, en niet op marktplaats.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 22 oktober 2009 19:32]

1) Je kan niet downgraden.
2) Als je dan een nieuwere game koopt (Wave4) installeert ie automatisch Fall '09 update.

Kortom, nee, dat werkt niet.
Je kan meerdere dashboards draaien dmv een bepaalde chip waarmee je van dashboard kunt wisselen.
Dus 1 voor je backups en 1 voor online gaming.
Werkt via een extra NAND geheugen chip waar je je gewenste dashboard op kunt plaatsen en mee kan switchen.

edit: tipo

[Reactie gewijzigd door zeadope op 21 oktober 2009 01:55]

Dacht dat dat voor de xbox was, maar blijkbaar ook voor de 360 ??
Ik wist niet dat de Fall '09 update eerst op game discs kwam en daarna pas online.
Of bedoel je dat Wave 4 de August '09 update bevat?
Je kan WEL downgraden (Kan bij mij in iedergeval wel, maar mijn console was van 08 -voor die dashboard update-)

Bij nieuwere consoles staat de oude firmware er wss niet op, dus kan je niet downgraden. maar bij oudere consoles wel!
Microsoft heeft niet bekendgemaakt wat de motivatie is voor de beslissing, maar de maatregel zou bedoeld kunnen zijn om piraterij te bestrijden.
Tegenwoordig is wel echt alles de schuld van piraterij he, straks gaan "we" nog zeggen dat ook global warming door piraterij komt he. Want tjsa, die servers die zoveel energie nodig hebben... *zucht*

OT: het feit dat MS meer winst maakt op "geautoriseerde" sticks is niet reden genoeg?
jawel, maar dat kan je niet aan de klant verkopen ;)
voor de klant moet je een (drog)reden hebben om zoiets te kunnen flikken.

Vind het overigens ronduit schandalig, maar ja, ik denk niet dat ook maar iemand ze een strobreed in de weg (kan) zal leggen
Ja het is een slap excuus, ze kunnen ook eerlijke prijzen voor die dingen kunnen vragen, dus of prijs omlaag, of de ruimte omhoog. Wat kost het nou voor MS om er 8GB erin te zetten.
Neen, global warming is er net door een daling in piraterij gekomen ;)
Dit is werkelijk schandalig.

Eerst zetten ze u zo af voor een harde schijf, en nu werkt dit soort geheugen nog niet eens.

MS kan een puntje zuigen aan Sony, die laten veel meer toe op hun console. Installatie van Linux, verwisselen van harde schijf, allerhande bluetooth apparaten.
Ik vind dat wel een naÔve gedachte. Iedereen weet dat doormiddel van gehackte savegames van alles te cheaten valt en er gekopieerde content afgespeeld kan worden. Ik vind dit een goede zaak. Koop toch gewoon je games in de winkel dan heb je verder nergens last van. Wie gebruikt er nu een usb-stick in zijn 360 om alleen maar muziek of foto's mee te kijken....??
En jij denkt dat gehackte games niet naar een orignele stick van Microsoft gekopieerd kunnen worden? Dat is naief..

Dit gaat Microsoft puur en alleen maar om inkomen, alleen hun stick mag werken en verder die van niemand. Niks piraterij, hun spullen zijn daar net zo gevoelig voor.
Precies, dat is ook de grote reden waarom Microsoft hiervoor kiest. Er word helaas door de grote menigte altijd gezocht naar iets om te kunnen bashen.
Dus je mag geen savegames van je legale CD/DVD wegzetten op een USB stick die niet door MS is gecertificeerd? Dat is gewoonweg belachelijk.
Dat is hetzelfde dat jij voor je werk geen schrijfblok van de V&D mag gebruiken omdat ze toevallig bij Aspa hun kantoorbenodigdheden aanschaffen (zonder logo's e.d. welteverstaan).
Een schrijfblok is een schrijfblok en een USB stick is een USB stick. Wat daar verder mee wordt gedaan gaat niemand wat aan en heeft niemand enige invloed op!
Het verschil is de business model van de console. Verkoop de cosole met velies en verdien het terug met de markt op games en assessors die jij volledig controlleerd.
Je kan nu toch ook alleen MS-approved spellen op je XBox spelen. Alleen MS-approved hardware is echt niet veel anders.

PERSOONLIJK zou ik het liefst zien dat deze handels praktijk onmogelijk zou zijn. Door wetten en/of door hackers. Maarja.,gelockte telefoons en consoles zijn big business met een grote lobby erachter.
Deze handelspraktijken kun je onmogelijk maken door er niet op in te gaan.
Ik heb nog nooit een gelockte telefoon gekocht. (Alleen de laatste telefoon is voor aanschaf ge-unlockt maar alle andere zijn nooit glockt geweest).
Je hoeft geen x-box te kopen. Er zijn andere consoles, pc-games en nog zat andere vermaaksmogelijkheden.
maar toch ben ik er zeker van dat microsoft niet jaloers is op het netto-verlies dat de PS3 genereert. Beter gezegd, wat nagenoeg heel sony afgelopen 3 jaar aan netto-verlies genereert. Bij microsoft is ondanks de piraterij de games-divisie zelfs al winstgevend, waarbij zelfs op de colsole al winst wordt gemaakt. Dus sony extra functionaliteit... boeit ze geen moer.
Ons kan het ook niet schelen welk bedrijf blij is, consumenten moeten blij worden. Dus nuttig om mensen te waarschuwen dat Ms een zeer gesloten heeft gemaakt met de Xbox en dat ze zomaar alles moeten aanvaarden. Iets wat dus wel veel te veel voorkomt bij de laatste generatie console's, less for more op de slechte manier.
uiteraard ga ik er in mee dat het belang van de consument voorop staat. Maar het is een duaal spel. Als het niet rendabel is voor het bedrijf, dan zal er ook geen ontwikkeling of support blijven bestaan voor in de toekomst. Voor wat hoort wat. Microsoft heeft al jaren kunnen teren op de centjes van windows xp, en is daarna ook flink afgestraft bij de luie inspanning bij vista. Minder centjes heeft ze er dus wel toe gedwongen om nu een stuk beter product (win 7) op de markt te brengen.
Je beweert eerst dat ze al winst maken op een console, dus het is al rendabel. Oftewel, dit is gewoon afzetterij. En om af te sluiten met je laatste zin in de eerdere post, na RROD en nu deze ongein, kun je dus zien dat de consument ze geen ene moer boeit.
De consument heeft ze nooit ene moer geboeit, en ook de bedrijfsmatige gebruiker niet. Het enige dat ze interesseert is een zo hoog mogelijke bruto winst.
Omg wist je dat Ms (of wacht ik zal M$ zeggen want dat is jullie 1337speak) 79% brutowinst haalt!!! De gemiddelde brutowinst in hun industrie was 74% dus wat een schande om het 5% beter te doen dan het gemiddelde.
Dat MS zijn Xbox gesloten maakt en wil houden is toch volledig aan hun. Ik snap het geŽmmer niet over "alles moet open zijn" niet. Koop het dan niet. Je weet van de voren wat je koopt.

Waarom moet alles open zijn en moet ik overal alles op kunnen zetten en aan kunnen sluiten. Koop dan gewoon een PC. Je koopt een spelcomputer en gaat dan klagen dat er geen Linux op kan en dat je pc toetsenbord niet werkt. Onzin vind ik dat. Je weet wat je koopt. Ben je het niet eens met het beleidt van de fabrikant koop het dan niet, maar ga niet achteraf liggen zeuren. En als je het om die reden niet koopt is het ook goed, maar ga daar dan niet nog eens over beginnen.
Ik koop het dan ook niet, maar je mag best anderen informeren waarom niet.
En als men naderhand de regels aanpast (zoals nu) ja, dan wordt er over gezeurd, en volgens mij terecht, maar het is wel zo dat je zoiets als dit van MS had kunnen verwachten.
Dat MS zijn Xbox gesloten maakt en wil houden is toch volledig aan hun. Ik snap het geŽmmer niet over "alles moet open zijn" niet. Koop het dan niet. Je weet van de voren wat je koopt.
De ellende is dat er zo ontzettend veel mensen zijn die niet nadenken en maar gewoon kopen. Pas maanden later komen ze er achter dat ze er aan vast zitten, en dan hebben ze al honderden euro's uitgegeven aan games; een investering die ze niet op willen geven.
Tweakers snappen dit soort problemen beter, en zouden anderen (dus) moeten waarschuwen.

Er moet dan natuurlijk ook wel een alternatief zijn, en dat valt vies tegen. De alternatieven zijn veel duurder en hebben veel minder games. Waarschijnlijk blijft dit zo tot de volgende generatie X-Boxen / Playstations komt; dan moet iedereen toch weer nieuwe apparatuur en games kopen en maken concurrenten weer een kansje.

Microsoft weet hoe de markt in elkaar steekt en dat de verhoudingen voorlopig vast liggen. Wat er ook gebeurd, de verhouding Xbox / Playstation zal ongeveer hetzelfde blijven. DIt is dus het ideale moment om wat extra geld te verdienen aan bezitters van xboxxen, want de verkoop neemt af; iedereen die zo'n ding wil heeft er nu wel een.

Tevens is het een mooie manier om opruiming te houden onder de meest verne*kte xboxxen.
Kun je microsoft na wat qua piraterij gebeurt is met de xbox 1 ongelijk geven?

Mooier nog, microsoft heeft dankzei de xbox 1 ingezien dat er behalve veel piraterij, ook een grote markt is voor homebrew software, en heeft ons daarvoor XNA gegeven. Gratis...

En sony ? als de meeste grote studios vinden dat het te moeilijk is om er voor te programmeren... tja.
De meesten willen geen moeite doen en makkelijk geld verdienen.
Bij een (hardwarematig) totaal nieuw concept als de PS3 gaat dat niet op. Moet je dan als consolemaker stoppen met vernieuwen? Volgens mij niet. Het concept van de PS3 was mischien zijn tijd te ver vooruit (De vernieuwing van Nintendo was wel slimmer en origineler) maar daarom kan die ook nog veel langer mee als de andere consoles. Over een tijdje is de xbox 360 achterhaald en komt de opvolger met o.a. snellere hardware, maar dat zal voor de volgende generatie van Sony niet eens nodig zijn. Daarnaast zal er voor de PS3 wel een markt kunnen blijven.
Sony maakt al tijden winst op de gewone PS3,PS2, PSP en op hun game divisie.....

[Reactie gewijzigd door Floppus op 21 oktober 2009 08:37]

Zoek eerst even uw bronnen na voor u onzin claimt:

http://www.guardian.co.uk...playstation3lossesnowover

Ondertussen maakt de PS3 uiteraard wel winst per verkochte console en gaat het ook weer wat beter met Sony's game divisie.
Maar al tijden winst maken op hun PS3 is uiteraard grote onzin.
http://www.insidegamer.nl...2-miljoen-euro-winst.html

Vanaf begin dit jaar maakte Sony weer winst met de PS3 en zijn gamedivisie, dan kan mij wel wegmodereren, maar ze maken gewoon alweer een tijd winst.... Van januari tot op heden noem ik alweer tijden winst inderdaad.
Gamedivisie =/= console
Dat de hele divisie winst maakt wil nog niet zeggen dat ze ook verdienen aan een verkochte PS3. Als je dat artikel leest zie je dat ze ook een stapel PS2's verkocht hebben, en dat zal de winstmarge zeker een eind de goede kant op helpen.
32 Miljoen euro winst tegen 848miljoen dollar verlies.
Ja dat noem ik inderdaad zeer winstgevend...
vergeet niet dat Sony miljoenen heeft geleend van banken en dergelijke instellingen voor het ontwerp en de onderzoekskosten van de PS3.
Linux is niet meer mogelijk op de Slim van Sony trouwens.
Maar linux is op die nieuwe PS3 niet meer toegestaan. http://grep.be/blog/en/computer/hardware/fuck_you_sony
voor wie linux wil op de PS3, koop mij een nieuwe slim en je krijgt mijne oude waar linux nog steeds en altijd zal mogen.
is gewoon kostenbesparing
het is toegelaten, je word alleen niet meer actief door sony geholpen ;)
Maar het is eigen aan MS om eerlijke klanten te benadelen met als argument zogenaamd de oneerlijke klanten (=illegale gebriukers, piraten) te dwarsbomen en dat daarbij ook nog te verkopen als bescherming van die eerlijke klant.
Microsoft dwingt gamers nu namelijk om geheugensticks te gebruiken waar de fabrikant licenties voor verstrekt heeft en die zijn fors duurder dan die van derde partijen. Microsoft heeft niet bekendgemaakt wat de motivatie is voor de beslissing, maar de maatregel zou bedoeld kunnen zijn om piraterij te bestrijden.
Dit doet microsoft toch zowat met alles dat de XBOX360 te maken heeft? Developpers kunnen nieteens gratis updates uitbrengen voor hun games omdat Microsoft daar ook nog eens geld voor wil zien (TF2 for example)
Dan moeten die developers maar in 1x een goed geschreven game uitbrengen.
Wat dat betreft vind ik dat Microsoft op dat punt gelijk heeft :)

Aan de andere kant. Fabrikanten van de memorysticks die wel gelicenseerd zijn, betalen daar aan. Die kosten verhalen ze vervolgens op de klant (wat logisch is).
Microsoft zorgt er nu voor dat die licentiekosten van die geheugenstick fabrikanten nu tenminste door hen terug verdient worden. Tevens weet je bij het kopen van een stick die licentie draagt, ook nog eens dat hij goed werkt. Die garantie heb je niet bij de goedkope dingen.

Hoeveel mensen hebben overigens dat soort geheugensticks? Denk dat het gros van de mensen gewoon hun savegames op de HD opslaan.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 20 oktober 2009 19:13]

Wat heeft het uitbrengen van extra gratis content te maken met het in 1x goed schrijven van een game? Als een developer zijn/haar klanten wil belonen met extra gratis content voor een game dan moet dat gewoon kunnen. Microsoft heeft in mijn ogen dus zeker niet gelijk op dat punt.
hij heeft het over updates niet over nieuwe content voor een game
O ja, net al alle andere programma's die in 1 keer goed geschreven worden (hoeveel Windows updates heb jij gehad?)? ooo wacht die zijn er vrijwel niet. als je er niks van weet heeft het niet zoveel zin om er een (slecht gefundeerde) mening over te uiten. en gigi71, ik ben het met je eens

[Reactie gewijzigd door Patrickkkk op 20 oktober 2009 21:30]

omdat Microsoft daar ook nog eens geld voor wil zien (TF2 for example)
Duh, natuurlijk. Microsoft test namelijk je game om te zien of het wel aan al hun requirements voldoet. Zo mogen kleine berichtjes als "game saved" niet te kort op het beeld staan, mag er geen tekst buiten een bepaald rechthoek vallen ivm underscan van sommige TV's, wordt er gekeken of alle officiele namen zoals Xbox™ en Microsoft wel goed gespeld zijn, etc. Dat kost nou eenmaal manuren en dus geld.
Heerlijk weer..... ik als producent ga bepalen wat jij na aankoop van mijn produkt met het produkt gaat doen.
Spelen vindt ik goed, spelen met games die niet door mij ontwikkeld zijn ... vooruit maar (anders koopt niemand meer het product).

De beslissing komt Microsoft op veel kritiek te staan. Microsoft dwingt gamers nu namelijk om geheugensticks te gebruiken waar de fabrikant licenties voor verstrekt heeft en die zijn fors duurder dan die van derde partijen

Dit is hetzelfde principe als bijvb: alle computers van fabrikant y mag alleen printer x aangesloten krijgen.
Bij blue ray speler b mag u alleen tv GG gebruiken.

Oftewel een eigenaar dwingen om alleen geheugensticks van jou gebruiken is verboden ( europese mededingenswet), oftewel aparaten moeten onderling uitwisselbaar/ aansluitbaar zijn.

Ik denk dat mevr. Kroes weer een boete op kan leggen bij Microsoft
Nee, het is hetzelfde als bij een bluray speler gekocht in regio B, mag je alleen blurays afspelen met regio B en niet van regio C.

Bluray doet dus precies hetzelfde. DVD's geldt hetzelfde voor. PS3 doet precies hetzelfde met de regio code.

Nintendo doet hetzelfde met hun game cassettes voor de DS.

fabrikanten die apparatuur verkopen voor 1080p doen hetzelfde (er kan makkelijk een niet geencrypted signaal over heen, zonder encrypty kom ik echter niet verder dan 720p of 1080i).

Sony doet hetzelfde met hun eigen type memorysticks.


Verder staat in de licentievoorwaarden dat alleen aparatuur mag worden gebruikt met xbox logo (gelicentieerde hardware) en is alle hardware waar geen licentie op rust (en die je dus ook niet hier in de winkels kan kopen) illegaal en eigenlijk toch al niet toegestaan. Dus de EC en Kroes doen daar dus niets mee.

Heb je zo'n memorystick gekocht, dan zou ik terug gaan naar de winkel, als je er niets van af wist.....
Ook licentievoorwaarden kunnen illegaal zijn.

Volgens mij al die voorbeelden die je noemt slaan nergens op. Als je een camera of telefoon van Sony koopt, dan weet je van tevoren welk geheugen er in kan.

Met de update voor de 360 wordt er nu iets geblokkeerd wat eerst gewoon werkte. Op zich snap ik het wel, want als ik die sticks verkocht met licentie, dan kan dat nooit zo goedkoop als zonder licentie. Maar dan snap ik niet waarom dat dan zo slecht beveiligd was. Door zo lang te wachten jagen ze de klanten alleen maar weg.
Dat iets werkt wil nog niet zeggen dat het ook mag he.

Je wist namelijk toen je de xbox 360 kocht ook dat je eigenlijk alleen hardware mag gebruiken die gecertificeerd (en gelicenseerd) is.
Dat iets anders er ook in werkte is dan mooi meegenomen, maar je weet dat je op dat "iets anders" geen support hoeft te verwachten en dat het dus op een gegeven moment mss niet meer werkt.

Nintendo doet niets anders met de Wii. De harddisk die ik er nu aan heb hangen werkt nu ook als een trein, maar kan bij de volgende update ineens niet meer werken.
Als er in de licentievoorwaarden staat dat er alleen maar een xbox logo op moet zitten...dan hoef ik maar gewoon een sticker op de stick te plakken en hij zou automatisch gecertificeerd zijn. :P Zouden we hiervoor een rechtzaak kunnen aanspannen?
die licentievoorwaarden zijn net zo veel waard als die contracten met op eigen risico: Niets!
DS games zijn regiovrij en kunnen op elke DS worden afgespeeld. PS3 games geldt hetzelfde voor. Blu-Ray inderdaad niet.
of hetzelfde principe als de telefoon van fabrikant A mag enkel goedgekeurde software draaien ! Of het besturingsysteem X mag enkel op computers van fabrikant A geinstalleerd worden. |:(
En daarom ben ik toch wel blij dat ik een PS3 heb. Nog niet gekraakt en ik kan gewoon alle soorten USB sticks erin proppen...
eerst lezen, dan begrijpen en dan commentaar leveren.
Het gaat niet om usb sticks, die doen het gewoon straks ook nog in je xbox 360 (vrijwel alle soorten)
De Xbox 360 heeft proprietaire memory units. Op de PS3 kun je savegames naar willekeurige USB-sticks kopieren als je ze wilt overzetten.

[Reactie gewijzigd door ymmv op 20 oktober 2009 22:56]

Wat je nooit doet. De laatste keer dat ik elders me Xbox games ging spelen nam ik gewoon de HD mee. Net zo makkelijk...
net zo makkelijk maar wel zo riskant. HD's zijn nou niet het toonbeeld van onverwoestbaarheid. Als je dat ding laat vallen zijn je savegames weg. Op zo'n sticky heb je daar een stuk minder last van. Daarnaast is het toch wel fijn als je je savegames kunt backuppen. Voor het geval je console stuk gaat ofzo, of je HD.
Wat verwachten mensen nou, dit gaat over de "kleine harde schijven" .n.l. de geheugensticks die je bij de Xbox360 koopt/krijgt.
Het is toch niet meer dan normaal dat Microsoft geheugensticks van 3e blokkeerd om hun producten te beschermen? En al is het alleen al voor een beetje extra winst, dan is het nog steeds hun goed recht!!
Denken mensen dat het een filantropische instelling is? Een XBOX360 koop je om er op te spelen, en als je er een geheugenstick bij koopt dan moet die gewoon van MS zijn, dat weet je voor dat je het apperaat koopt.

Het is niet zo dat in de USB poorten in de 360 geen USB sticks van 3e gebruikt mogen worden om bijvoorbeeld muziek vanaf te spelen, alleen voor savegames zijn officiele sticks van MS nodig. En ja, daar moet gewoon voor gedokt worden!
En nee ik werk niet bij MS, ik vind het alleen altijd raar dat mensen dit niet vantevoren aan zien komen, je zit nooit voor een dubbeltje op de eerste rang!
En als het te mooi is om waar te zijn, dan is het dus te mooi om waar te zijn! (een geheugenstick voor de 360 voor 5 euro is te mooi om waar te zijn!) :)
waarom is dat hun goed recht? jij hebt hun xbox al gekocht, en jij hebt een stik gekocht die het altijd prima doet.
het is toch jouw xbox360, dan bepaal jij er toch wat je er mee wilt doen. als dat ineens geblokkeerd word is dat je reinste geldklopperij.

en waarom zou 5 euro te mooi zijn om waar te zijn? daar heb je genoeg USB's sticks voor namelijk.
de productie kosten zijn ook niet hoger. dat ms er 10 keer zo veel voor vraag is gewoon grote onzin en opnieuwe, gewoon geldklopperij.
en dat is dus vragen om uit de markt gedrukt te worden door veel goedkopere 3de. dat ze dat nu gaan blokkeren geeft alleen maar aan hoeveel schijt ze hebben aan hun klanten.

[Reactie gewijzigd door Countess op 20 oktober 2009 19:18]

en daarmee dat het jaren heeft gewerkt voor de n64/psx/ps2/gamecube/xbox ?


Het is gewoon markt bescherming. niets van 'logisch' of meer dan normaal ..
Savegames.. zet je die niet op je HD?
Je bedoelt de andere storage waarbij je afgezet wordt? Niet raar dat mensen dan bezuinigen op de HD en savegames op een stick zetten.
Ik heb een 256MB stick van ebay, wel n officiŽle voor zover ik weet. Zou dit misschien ook als ongeautoriseerd gezien worden?
Dat ligt natuurlijk aan de bron van de stick. De replica's uit China kunnen tegenwoordig heel erg lijken op het origineel...
Offtopic, maar waarom noemt iedereen "memory cards" opeens "geheugensticks"? Ik vind het nogal verwarrend, als ik de reacties hier lees, wordt bij mij de illusie gewekt dat je op een normale usb-stick savegames zou kunnen plaatsen...

Ontopic: Tsja, ik heb ooit zo'n onofficieel ding voor de Nintendo 64 gekocht, ging in no-time kapot, daarna nooit meer aan begonnen, de harddisks voor de 360 zijn wel achterlijk duur, maarja, het gebruik van een 360 is nooit goedkoop geweest (accesoires, games, live abo, etc). Ik ben zelf overigens fervent 360-gamer, dus niet bedoeld als flame ofzo.

[Reactie gewijzigd door adamvansanten op 20 oktober 2009 19:18]

Inderdaad, mijn eerste reactie was ook: dit heeft toch nooit gewerkt? :S
Met inderdaad het idee dat ze het over usb sticks hadden, deze kunnen ook voorin de xbox geplugd worden. Memorycards is een heel ander verhaal...

Verder, tja ik wist niet eens dat er een markt in onofficiŽle memorycards was. Volgens mij werken de meeste mensen gewoon met de standaard hardeschijf.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True