Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

Microsoft biedt vanaf 6 april betere ondersteuning voor usb-sticks op de Xbox 360. Er kunnen usb-media tot 16GB gebruikt worden. Microsoft raadt het gebruik van flashdrives aan. Er kunnen maximaal twee sticks tegelijk worden gebruikt.

Microsoft maakte bij monde van Xbox Live-manager Larry Hryb bekend dat het verbeterde ondersteuning gaat bieden voor usb-opslagapparaten op de Xbox 360. Middels een systeemupdate die via Xbox Live wordt doorgevoerd, komt de nieuwe functionaliteit beschikbaar. De update zal plaatsvinden op 6 april en wordt automatisch uitgevoerd op iedere console die verbinding maakt met Xbox Live. Eerder bleek uit gelekte documenten al dat de Xbox 360 betere ondersteuning voor usb-media zou krijgen.

Na installatie van de update wordt het mogelijk om usb-sticks tot 16GB te gebruiken voor opslag van onder andere spelersprofielen, savegames en gamedemo's. Tot op heden is de ondersteuning van de Xbox 360 voor usb-opslag beperkt tot het afspelen van audio- en videobestanden. Na de update kunnen tot twee usb-opslagmedia tegelijk worden gebruikt, waardoor de maximale opslagcapaciteit 32GB bedraagt. Ook wanneer usb-sticks met een opslagcapaciteit van meer dan 16GB worden gebruikt, zal er slechts 16GB aan data per flashdrive kunnen worden weggeschreven.

Major Nelson benadrukt dat Microsoft het gebruik van usb-flashdrives aanbeveelt, omdat deze beter tot hun recht komen op de Xbox 360 dan usb-harde schijven. Hij licht dit advies niet verder toe. Na de update wordt een ingevoerde usb-stick niet direct herkend en geconfigureerd door de Xbox 360. Dit dient handmatig te gebeuren in het instellingenmenu van de console. Hier kan ook de beschikbare ruimte per stick worden toegekend en beheerd.

Major Nelson doet op zijn blog uit de doeken dat Microsoft een overeenkomst met Sandisk is aangegaan. In samenwerking met dat bedrijf zal Microsoft een eigen usb-flashdrive op de markt brengen. Deze speciaal geprepareerde stick zal wel direct herkend worden als hij in de Xbox 360 wordt gestoken. Naast dit eigen product worden alle flashdrives groter dan 1GB ondersteund. Hiermee lijken eerdere problemen en rechtszaken omtrent ongeautoriseerde geheugenmedia uit de wereld te zijn geholpen.

Xbox 360 usb-management Xbox 360 usb-management Xbox 360 usb-management Xbox 360 usb-management Xbox 360 usb-management Xbox 360 usb-management
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

moet de USB-stick nog op een bepaalde manier geformatteerd zijn?
meestal is het dan toch weer FAT32?!
Microsoft hanteerd voor de xbox(360) al sinds jaar en dag FATX, dit is ook de reden waarom je hem apart op je xbox moet formateren. Hij is ook zonder extra software dus niet meer in windows uit te lezen.
Na de update wordt een ingevoerde usb-stick niet direct herkend en geconfigureerd door de Xbox 360. Dit dient handmatig te gebeuren in het instellingenmenu van de console. Hier kan ook de beschikbare ruimte per stick worden toegekend en beheerd.
Vreemd dat je die sticks moet formatteren... (Althans ik denk dat dat bedoeld wordt met de laatste stap). Vind de manier van Sony toch wat handiger gewoon copy naar. Enige wat de PS3 doet is wat mapjes aanmaken. Vind ik persoonlijk fijner dan je hele stick overhoop halen voor je savegames...
Heeft dat niet te maken met het gebruikte FS op je USB stick?
Ik mag aannemen dat Microsoft die dingens als NTFS zal formatteren? Dat is (ook voor removable storage) toch wel het betere FS, ivm betrouwbaarheid en robuustheid. Nee het is niet read/write op Linux en OSX, maar soit.

Anders is er nog exFAT. Een iets opener FS, maar ook daarvoor zijn niet-ingebouwde drivers noodzakelijk op bijv XP en vorige (huidige?) versies van OSX.
De PS3 doet het ook niet op ongeformatteerde sticks, hoor. Enige verschil is dat de PS3 overweg kan met een bestaand FAT filesystem.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 27 maart 2010 10:39]

Ik denk dat de PS3 gewoon Fat32 (universeel) kan lezen en schrijven terwijl de xbox alleen Fatx (xbox & een customized/hacked Linux kernel) doet.
Ik weet het niet zeker, maar het lijkt mij dat er een container wordt aangemaakt op je stick. Je moet van tevoren tenslotte aangeven hoeveel data er weggeschreven mag worden.

Het zal me dan ook niet verbazen als het een crypto container is. Anders wordt het wel heel makkelijk om content van Xbox Live af te plukken en te kopieren. Losse files naar een USB device schrijven, zeker als deze groter is dan 16 Gb, zou dus zorgen dat de Xbox constant moet zoeken naar de bestanden op je hele USB (HDD).
Losse files naar een USB device schrijven, zeker als deze groter is dan 16 Gb, zou dus zorgen dat de Xbox constant moet zoeken naar de bestanden op je hele USB (HDD).
Dat doet je PC ook. En dat noemt men niet "zoeken" maar "benaderen". De FAT of MFT of i-nodes zorgen er tenslotte voor dat er niet "gezocht" hoeft te worden.
Hoewel ik het limiet onzin vindt, is het toch weer een stap in de goede richting :)
Dan hoef ik tenminste niet €80 uit te geven aan een nieuwe HDD voor mijn oude 20GB model, of een dure officiele memorystick als ik eens wat mee wil nemen naar vrienden.
Idd dat dacht ik ook net, alhoewel ik een USB stick van 64 Gb leuk had gevonden vrees ik dat ze dat teveel als concurentie zien voor een grootte echte HD. Wie weetb ij de volgende update dat het dan wel kan, die hele grootte USB sticks zijn toch ook nog redelijk aan de prijs...
Misschien volgende stap, USB HD van b.v. 320 Gb :)
Ja, maar je ziet het bij Nintendo ook, de DSi kan maximaal 32GB aanspreken op SDHC's, terwijl daar de vergelijking met een HDD of SDD niet speelt.
Misschien komt dat omdat de SDHC standaard niet verder gaat dan 32GB? Beetje jammer om Nintendo daar als boosdoener te zien.
Een DSi heeft nou eenmaal geen SDXC slot. Net als de meeste devices met SD-slot. En waarom zou je ook zo enorm veel data op zo'n zwak apparaatje willen zetten? Je kan bijna niets met je data...

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 30 maart 2010 00:53]

Waarom? Omdat sommige mensen een muziek collectie van 100GB of meer hebben en die graag overal op willen kunnen afspelen, inclusief hun DS of Xbox 360. 16GB drives zijn wel heel erg ouderwets...
offtopic: grote of grootte

ontopic, 32GB USB-stickjes heb je al voor een euro of 80. En als je een beetje goed zoekt, nog een vrij snelle ook. Ikzelf heb een Verbatim Executive van 32GB. Een van de snelste "goedkope" USB-sticks die ik kon vinden.
Wordt er nu ook NTSF ondersteund of kan ik nog steeds niet me HD mp4tjes van me HDD afspelen :'( Weet iemand hoe dit kan mocht dit niet mogelijk worden? Want hier hebben we natuurlijk helemaal niks aan aangezien iedereen wel een memory unit van xbox heeft hetzij een stick hetzij een hdd..
NTFS kun je altijd op je USB-stick zetten... Zelfs met hele oude van 64MB kan dat al. Dat heeft nml niets met de stick zelf te maken.

Of bedoel je of de xbox NTFS ondersteunt? Geen idee :)
Dat bedoel ik ja. -.-'
Me?
Het lelijkste taalgebruik dat bestaat, en bovendien incorrect.
Me. Afschuwelijk.

Ik vind de limiet ook el wat jammer, maar het is wel begrijpelijk. Het is in elk geval beter dan niets, deze update.
zal wel gedaan uit uit het oogpunt van de verschillende versies van de xbox.
als iedereen onbeperkte opslag kan toevoegen kunnen ze niets meer verdienen aan de versies met verschillende opslagcapaciteiten. dan gooien ze hun eigen glazen in, dus vanuit MS kan ik het wel begrijpen.
Die dure memorysticks zijn al een tijdje uit de markt inmiddels.
Ik hoop dat de SaveGame's verwisselbaar zijn.

Bijvoorbeeld een 100%-GTA IV-game laden op jouw Xbox, terwijl jij maar 10% af hebt, of een Forza 3-SaveGame, waar alle autos unlocked zijn! O+
Dat zou wel erg lame zijn he... achievements en gamerscores zouden niks meer waard zijn, je haalt gewoon een save van 't internet en je hebt 1000 punten erbij
Daar veranderd niets aan, je kan nu immers ook al je saves meenemen op een memory unit. Je saves zijn gelukkig gekoppeld aan je account daardoor is wat jij wilt gelukkig niet mogelijk.
Grote kans dat dit in de zeer nabije toekomst van de release van deze update mogelijk is! Ik kan ook de hardeschijf van mijn Xbox360 uitlezen op de computer dus waarom geen USB sticks?
Er kunnen maximaal twee sticks tegelijk worden gebruikt.
Niet echt een usb standaard!? Alleen hetzelfde aansluiting?
Hoeveel sticks de Xbox tegelijk aan kan spreken, heeft niets te maken met de usb standaard. Die schrijf alleen voor *hoe* twee apparaten met elkaar praten, maar wat die apparaten met elkaar te babbelen hebben, maakt niet uit.
Nu krijg je hetzelfde verhaal met de floppy's: USB stick vol, wisselen voor een nieuwe en de ander eruit door het limiet wat er tegelijk in mag hangen.
Ik zie het al helemaal voor me: mensen met 4-5 verschillende USB-sticks vol met gamedata, demo's en DLC :P
denk dat als je meerdere 16gb usb sticks gaat gebruiken, je toch beter gewoon een nieuwe xbox hdd kan kopen :)
Hoezo "bredere" ondersteuning? Er was nog geen ondersteuning voor het gebruik van USB sticks als opslagruimte. Wel zal Microsoft je USB stick zo formatteren dat je de data ervan hoogst waarschijnlijk niet kunt zien op je computer. Datel zal daar denk ik snel een oplossing voor vinden en zo kan iedereen nog makkelijker savegame hacken! Jeuj
Je kan nu ook al usb media aan je xbox hangen en daarop muziek/foto/film materiaal mee aanspreken!

Nu is het dus als volwaardige opslag ruimte (na format)

Wat ik niet lees is dat er ook gewoon grotere Hdd's kunnen gebruikt worden, maar dat je dan een partitie krijgt van 16gb en de rest kan je dus als je eigen FS formateren en verder gebruiken op computers
Is er ook al een limiet bekend van bestand grootte ? Ik hoorde eerst iets over 2 GB namelijk. (Lijkt aannemelijk als het een aangepaste FAT16 is).
Het zou wel makkelijk zijn als het gewoon 4 GB is, dan kan je makkelijk bestaande MP4 bestanden die op 4 GB gesplit zijn zo via USB spelen.
Hoe wil jij er MP4 bestanden op zetten? Door de formattering op de Xbox 360 wordt alles verwijdert. Als hij geformatteerd is voor de Xbox 360 dan zal hij op de pc niet meer herkent worden. Als beveiliging zodat mensen er geen kopieerde games op kunnen zetten. :|
Je kan de schijf ook als/met macdrive formatteren. Dan kan je ook grotere bestanden (dan 4GB) gebruiken en je mp4 bestanden niet meer te hoeven splitsen.
Jij wilt een schijf met HFS+ formatteren, en denkt dat een Xbox dat gaat snappen?

Als een Xbox al geen NTFS snapt, dan zal het zeker geen Apple filesystem ondersteunen.

edit: ok... i stand corrected, het schijnt dus wel te werken. De Xbox schijnt deze support te hebben omdat je er ook een iPod op aan kunt sluiten. Thanks, Crackh34d... ;)

[Reactie gewijzigd door 19339 op 27 maart 2010 19:47]

Dat werkt dus WEL.

Ik was ook best wel flabbergasted dat NTFS neit werkt, maar HFS+ wel.
Dan maar meteen ook ext4 ondersteunen? :P
Als ze nou gewoon NFTS gaan ondersteunen dan vind ik het al prima, hoef ik niet eerst m'n films met een enorme traagheid op m'n usb stick te zetten -_-, maar kan ik gewoon rechtstreeks van m'n externe HD kijken.

Streamen is overigens ook best een leuke optie, heb het met een 720p film geprobeerd en dat ging mij goed af, gewoon draadloos :)
Als ze nou gewoon NFTS gaan ondersteunen dan vind ik het al prima, hoef ik niet eerst m'n films met een enorme traagheid op m'n usb stick te zetten -_-, maar kan ik gewoon rechtstreeks van m'n externe HD kijken.

Streamen is overigens ook best een leuke optie, heb het met een 720p film geprobeerd en dat ging mij goed af, gewoon draadloos :)
Formatteer een HDD naar HFS(+) en je kunt gewoon je HD films op de xbox 360 afspelen vanaf je externe HDD!

Met MacDrive kun je dit op een Windows Machine bereiken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True