Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties

Microsoft sleept de Britse hardwarefabrikant Datel voor de rechter. Het Amerikaanse bedrijf meent dat de TurboFire- en WildFire-controllers die Datel voor de Xbox 360 maakt, inbreuk maken op een aantal patenten van Microsoft.

Microsoft eist dat Datel stopt met de productie en verkoop van de TurboFire- en WildFire-controllers voor de Xbox 360, zo meldt persbureau Reuters. Daarnaast eist de Xbox 360-bouwer dat Datel de patent-inbreuk financieel compenseert. Volgens Microsoft maken die controllers inbreuk op enkele van zijn patenten. Het is niet bekend om welke patenten het gaat en wat voor technologie of uiterlijke kenmerken ze behelzen.

Datel en Microsoft hadden het eerder al met elkaar aan de stok over memory-units voor de Xbox 360. Microsoft blokkeerde het gebruik van geheugen-sticks die niet door Microsoft zijn geproduceerd. Datel begon daarop een rechtszaak tegen Microsoft. Inmiddels heeft Microsoft bekendgemaakt dat het verbeterde ondersteuning voor usb-sticks gaat bieden.

Datel WildFire-controller
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

Microsoft ziet minder geld doordat men eerder kiest voor een goedkopere variant, dus spant Microsoft maar een rechtzaak aan ?.

Ben wel eens benieuwd over welke patenten we het nou hebben.
Of microsoft spant een rechtszaak aan omdat er daadwerkelijk inbreuk gemaakt word van hun patenten?

Aangezien het niet bekend is om welke patenten het gaat blijft dit giswerk.
Niet elke patent-rechtszaak is om de ander gewoon dwars te zitten. Patenten zijn er niet voor niets.

Dat er tegenwoordig hele oorlogen worden uitgevochten omtrent "bullshit" patenten betekent niet dat je zomaar de technologieŽn van een ander mag gebruiken.
Aangezien het niet bekend is om welke patenten het gaat blijft dit giswerk.
Niet elke patent-rechtszaak is om de ander gewoon dwars te zitten. Patenten zijn er niet voor niets.
Er zou een aanpassing moeten komen in aanklacht. Dat direct gezegd moet worden welke patenten geschonden worden.

Microsoft is erg goed in dreigen en achterhouden van informatie.
Sinds wanneer is het bekendmaken van welke patenten geschonden worden een publieke zaak?
Een rechtszaak is in principe vaak publiek.
Maar de informatie die in deze publieke rechtzaak besproken word in principe vaak niet.

[Reactie gewijzigd door illuria op 2 april 2010 13:49]

Aangezien het niet bekend is om welke patenten het gaat blijft dit giswerk.
Niet elke patent-rechtszaak is om de ander gewoon dwars te zitten. Patenten zijn er niet voor niets.
Als we de "torrent"/"p2" beargumentatie toepassen (waar content providers e.d. zo fan van zijn): 90% van de patenten zijn er om andere dwars te zitten.
Die 90% waar jij het over hebt zijn patenten die nooit toegewezen hadden mogen worden. Het remt de ontwikkeling en zal op een gegeven moment tot een stop komen.

Het neemt niet weg dat patenten goed kunnen zijn, mits normaal toegepast.
Met datel speelt nog een andere factor mee, namelijk dat de controllers die zij maken meestal van zeer slechte kwaliteit zijn en zo het imago van de 360 controller kunnen schaden,
Daarvoor heb je merken recht, dat is iets anders als patenten. Als dat meespeeld dat geeft dat alleen maar aan dat patent wetgeving doorgeschoten is.
De klant kiest tussen goedkoop met kans op duurkoop. Daar moet Ms niet over beslissen tenzij je graag in hun armen ligt en de melk uit hun tiet zuigt.
is toch logisch? dat ding is een 1 op 1 kopie alleen dan goedkoop.

[Reactie gewijzigd door 215005 op 2 april 2010 09:28]

Het zal wel aan mij ogen liggen.

Het is alles behalve een 1 op 1 kopie.

Zie orginele xbox controller.

Dat ze toetsen, die belangrijk zijn gedurende het gamen, op de zelfde plaats zetten lijkt me logisch. Anders zal de controller erg moeilijk uitwisselbaar zijn met de originele xbox controller.

Als het het desgin is is Microsoft aan het zeuren.
Ik kan met niet voorstellen dat er andere Microsoft patenten in de controller zitten. Aangezien deze controller overeen komt met iedere andere controller die op de markt is.
Denk dat het ook gaat om de signalen die naar de xdoos gestuurd worden - da's ook patenteerbaar als ik het goed heb.
Denk dat het ook gaat om de signalen die naar de xdoos gestuurd worden - da's ook patenteerbaar als ik het goed heb.
De USB Human Interface Device standaard? Dacht het niet.
Wat heeft het kabeltje te maken met het signaal dat naar de xdoos wordt gestuurd? De xbox herkent de 'neppe' controller blijkbaar als 'echte', dat komt niet doordat ze beide gebruik maken van USB.
Kabeltje? De USB-HID standaard omvat wel meer dan een vieraderig kabeltje.

Een XBOX360 controller is niets anders dan een USB joystick. Als je een andere joystick inplugt die dezelfde assen en knoppen aanbiedt, zal een X360 het verschil niet zien.

Als Microsoft een proprietary protocol zou gebruiken om met de X360 controller te praten, dan zou een X360 controller ook niet zomaar in een PC passen en zou een controller van derden niet zomaar gemaakt kunnen worden.
Maar bijvoorbeeld het merk van de joystick kan herkend worden door de drivers, dan zou het toch mogelijk kunnen zijn dat de xbox alleen officiŽle controllers accepteert?
Dat ze toetsen, die belangrijk zijn gedurende het gamen, op de zelfde plaats zetten lijkt me logisch. Anders zal de controller erg moeilijk uitwisselbaar zijn met de originele xbox controller.
Dat het logisch is dat ze de layout overnemen is 1 ding, maar dat het mag is natuurlijk totaal iets anders.

Met jou beredenering kun je een ontwerp nooit beschermen tegen kopieŽn.
Er zijn zoveel. niet alleen deze Datel, maar bijvoorbeeld de Logitech Chillstream en de meest extreme vind ik wel die van Speedlink.
http://www.speedlink.com/...&cat=313&pid=16329&paus=1
+ rapidfire, best gemeen.
is handpistool net een machinegeweer D:
+ rapidfire, best gemeen.
is handpistool net een machinegeweer D:
Dan moeten ze dat maar in het spel uitschakelen oid.
Ja, maar dan krijg je weer het gezeik dat hij soms een "click" niet pakt bij de eerlijke spelers die idioot snel die knop kunnen indrukken. En als dat gebeurt word je pas echt chagrijnig.
hoezo dat? Als je een beetje doorklikt zit je ook wel aan de maximale vuursnelheid van zo'n ding n de meeste games. Daar verandert een turbo functie weinig aan.
Wacht maar totdat al die amateurs met zon controller net zo goed schieten als een gaming-talent. Dat maakt het echt leuk!
Kom maar op, leuk voor je die turbo knop, maar als je je crosshair niet op mij gericht krijgt, of iig niet voordat IK bij JOU een kogel door je virtuele kop knal, heb je er geen reet aan.
Tevens ben ook ik benieuwd over welke patenten we het hier hebben.
Gaat het om het uiterlijk, of spelen er andere zaken mee zoals gebruikte PCB's bijvoorbeeld? (en uiteraard de componenten die hierop geplaatst zitten).
Inderdaad en oneerlijk voor andere spelers en inbreuk op patent ik bedoel al zou je iemand die slecht ziend is ze bijden laten zien zou hij/zij zeggen dat het dezelfde was!
En dezelfde als de oude XBox controller.
En als hij nou echt niet erg goed kan zien dezelfde als de PS3/PS2 controllers.

Het is nou niet zo dat het uiterlijk van deze controllers, of zelfs de functionaliteit, erg vernieuwend is. Kan me dan ook niet voorstellen dat er een redelijk patent op het uiterlijk of gebruik van dit ding ligt. Hooguit dat de firmware hier of daar gejat is maar aangezien deze controller ook gewoon via USB op een PC werkt zal hij wel gewoon aan gangbare standaarden voldoen....
alleen in slecht geprogrammeerde spellen werkt dat, programmeurs van tegenwoordig zijn of lui of ze worden teveel opgejaagd door deathlines.
Volledig OT maar om deathlines moest ik toch even lachen :+ . Volgens mij hebben ze die alleen bij rockstar :+ .

Lijkt me inderdaad op te lossen door de game, zoals vroeger, gewoon te programmeren met een max aantal schoten per seconde. Dit hoeft geen invloed te hebben om de timing van het eerste schot.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 4 april 2010 02:08]

Datel heeft gewoon geen licentie van microsoft om deze te mogen gebruiken op de xbox 360. Het ding zal ongetwijfeld functioneren en kwalitatief gezien minder zijn, maar zolang men geen licentie heeft genomen van microsoft, pleegt met patentinbreuk.

Het zal dus met een sisser aflopen waarbij Datel alsnog een licentie aanschaft.
Het zal dus met een sisser aflopen waarbij Datel alsnog een licentie aanschaft.
De vraag is Microsoft die wel af zou willen geven. Zoals hierboven gezegd, Datel zou het imago van Microsoft kunnen schenden, en door geen licenties uit te geven houdt Microsoft het alleenrecht erop, waar ze weer flink mee kunnen verdienen.
Aan een licentie kan men ook verdienen hoor, de licentienemer draagt dan immers royalties af aan de rechthebbende (MS in dit geval), zodat die iets van haar R&D-investering terug verdiend op die manier.

Zou niet weten waarom Datel geen licentie zou kunnen afnemen, en ik vermoed dat dat dus gewoon ook gaat gebeuren (mocht het idd tot een veroordeling komen).
Misschien om het feit dat je met deze controllers aan het cheaten bent? Rapidfire anyone?
Tja, cheaten? dan is het dus ook cheaten IMHO als iemand anders wel perfect met een controller overweg kan maar ik bv niet.. Of dat iemand wel snel op die knopjes kan drukken en ik niet...
Overigens is rapidfire natuurlijk helemaal niets nieuws, dat is al zoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo oud...
Haha hoezo is dat cheaten? Iemand die perfect met een controller overweg kan heeft het talent om aan de top in de gaminglijsten te staan. Iemand die dat niet kan en dit probeert recht te zetten met een rapidfire-controller is gewoon ZIELIG.
gaming-talent 8)7

afgezien van hoe belachelijk dat is, verandert een controller waarbij je niet telkens opnieuw de knopjes hoeft in te drukken om te schieten helemaal niets aan hoe iemand richt. Sterker nog hij is dan waarschijnlijk te snel door zijn ammo heen in vergelijking met iemand die een normale controller gebruikt.
ik vind persoonlijk die datel controller idd wel erg op de microsoft controller lijken!
maar wel erg dat het dan nu weer tot een rechtzaak moet komen.
het lijkt wel of patenten geen enkel voordeel voor de consument mee brengen!
offtopic:
Ik weet dat je een 360 controler kunt opbouwen zodat deze op de ps3 werkt. Zijn er ook immitaties die qua design vergelijkbaar zijn aan die van de 360 en op de PS3 werken?
Dat zou wel beter zijn als dat zo zou zijn. Dan zou mijn PS3 wel wat minder stof gaan bijten.
Enige wat ik vind is een powersaver
Wordt niet gezegd om welke patenten het gaat....

Patenten kunnen zo vaag zijn dat je bijna alles er onder kunt laten vallen, je zou zelfs nog kunnen zeggen dat Sony, Nintendo, en Microsoft blij moeten zijn dat het concept CONSOLE niet door Atari of Sega is gepatenteerd...

Enfin, als MS Datel gaat aanklagen hoe zit dat dan mnet madcatz, bigben, logitech etc. die "kopieŽren" en schenden dus ook je patenten...

Maar stel dat het gaat om bijv. design dan is Xbox controller een plagiaat versie van de PS (dualshock) controller, zelfde aantal knoppen maar andere tekens/letters, knoppen ietsje verplaatsen en de controller wat voller met lucht pompen: eh voilŠ, PS - Xbox... Ik dwaal af, maar blijft gezeik met die patenten, vooral ook als ze bijv NU patent toe kennen, waardoor bedrijven die het al jaren gebruiken in een keer schijnen te moeten dokken wegens patentbreuk, van een patent dat er dus NIET was toen,dat was een ander verhaal...
Patent? Op wat knopjes? Zo speciaal zijn die controllers niet toch?
Design, communicatie met de Xbox 360, etc.
Op design kun je geen patent krijgen. Wel copyright.

En wat is er dan vernieuwend aan de commincatie met de Xbox 360? Dat is gewoon een USB verbinding.

Een houdbaar patent krijg je alleen op een technische vinding.
Wat dacht je van design & technologie achter de xbox controller?

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 2 april 2010 10:18]

Wat dacht je van design & technologie achter de xbox controller?
En dat is nieuw? Een handheld USB joystick met twee knuppels, een paar drukknoppen, en rumble-functie?
De controller "spreekt" op een bepaalde manier met de console, en dat hebben ze waarschijnlijk gepatenteerd zodat ze licenties kunnen verkopen voor accessoires.
Wat een triest gedoe weer zeg. Sony kan dan ook aan de bak met rechtszaken e.d. Hun controlleres voor de diverse console's worden ook nagemaakt door derden .. Maar daar hoor je ze ook niet over ;)

Ik zou juist blij zijn als een Microsoft zijnde dat ze die controllers namaken .. Dat geeft mijn inziens wel goed aan, hoe populair 'iets' is :)
Niks triests aan, maar volledig terecht!

Immers, jij (in dit geval MS) stopt miljoenen in R&D om een zo goed/gebruiksvriendelijk mogelijke controller te maken. Een ander bedrijf (Datel in dit geval) kopieert vervolgens je design en gaat er winsrt mee maken.

Dan maak je zelf dus minder winst, omdat je dus wel de R&D-onkosten gehad hebt, terwijl de concurrent er gratis en voor niks winst mee gaat maken.

Dat lijkt me een erg ongewenste ontwikkeling. Immers, waarom zouden bedrijven dan nog in R&D investeren? Ze wachten wel tot de concurrent iets uitvind, dan kopieren ze het. Dat levert veel meer geld op, omdat je dan geen geld in R&D hoeft te stoppen...
waarom zouden bedrijven dan nog in R&D investeren? Ze wachten wel tot de concurrent iets uitvind, dan kopieren ze het. Dat levert veel meer geld op, omdat je dan geen geld in R&D hoeft te stoppen...
Daar is dus niks van waar. R&D zal er altijd zijn, en zonder patenten zou het juist veel agressiever aan R&D gedaan worden. Nu kunnen bedrijven 15 jaar "op hun reet zitten" omdat hun concurrenten geen direct concurrerende producten kunnen maken.
Patenten geven een rechtsbescherming voor de ontwikkelaar, maar remt wel de algehele ontwikkeling van technologie. De grote spelers doen veel aan cross licensing van patenten, zodat ze gewoon door kunnen ontwikkelen. Maar alle kleine en nieuwe spelers worden gewoon uit die markt gehouden omdat zijn geen patent portfolio hebben om een cross licensing deal the vormen.
waarom zouden we kleine spelers meer kansen geven dan de grotere bedrijven?

Als klein bedrijf kun je een revolutionair iets maken en daar groot mee worden. Daar hoef je geen groot bedrijf voor te zijn. Het enige wat je nodig hebt is goede marketing, goed management en vooral veel geldschieters.

Vergis je niet. Heel veel bedrijven tegenwoordig zijn opgestart door studentjes. Zie Google, Microsoft, Youtube, Ben & Jerries, Marktplaats etc etc. Marktplaats is een perfect voorbeeld van een bedrijf dat met gemak tegen een megabedrijf kon concurreren. In Nederland lieten ze ebay ver achter totdat ze werden opgekocht door ebay.

Door patenten af te schaffen krijg je chaos in de businesswereld, omdat dan elke jaar zoveel bedrijven kapotgeconcurreerd worden totdat je een paar megabedrijven hebt die alles opkopen en zo een monopolie opbouwen.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 2 april 2010 10:36]

wel lachuh dat jij microsoft vergeet als voormalig klein bedrijfje met een gekocht software pakketje.
De kleine dor studenten opgezette bedrijven zijn niet alleen van deze tijd.

Microsoft begon als bedrijf software te maken voor het ubermachtige IBM in de jaren 70...

Nu zijn ze zelf een van de grootste bedrijven in de wereld...
Microsoft is door Bill Gates opgericht. Was dat geen ex-studentje toen?

Ook microsoft is klein begonnen en kijk eens waar ze nu staan.

Het gaat erom dat sommigen denken dat we kleine bedrijven moeten helpen groot te worden. Waarom zouden we dat doen? We leven niet voor niets in een vrije-economie.

Bedrijven worden groot door talent en niet door het benadelen van andere grote bedrijven.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 2 april 2010 10:46]

Het probleem is alleen dat ook talent niet altijd genoeg is. De grote spelers in een markt hebben vaak zoveel mogelijkheden om het kleine nieuwkomers met briljante ideeŽn lastig te maken dat die kleintjes vaak niet kunnen overleven ondanks hun talent.

De voorbeelden van MS en google die van niets groot zijn geworden hebben hier niets mee te maken. Zij maakten namelijk nieuwe markten en probeerden niet in een grote gesettelde markt te komen. Dat kan nu nog steeds, maar heel veel markten zijn er tegenwoordig al. Daarbij helpt dit mensen met revolutionaire ideeŽn voor bestaande markten natuurlijk niet.

Het probleem is niet zozeer dat er bescherming is voor bedrijven en mensen die geld aan hun technologieŽn willen verdienen, maar dat anderen daardoor worden gehinderd als zij ook een nieuw idee hebben.

Veel mensen denken dat patenten alleen geschonden kunnen worden als er met opzet gekopieerd wordt van een al bestaande technologie. Een nieuw idee kan tegenwoordig echter net zo goed ťťn of meerdere patenten schenden doordat de onderliggende technologieŽn al gepatenteerd zijn.

Aangezien bijna alle nieuwe technologieŽn tegenwoordig worden gebouwd op al bestaande technologieŽn is dit een veel voorkomend probleem. De macht ligt dan volledig bij de patenthouders. Als zij niet willen dat de nieuwkomer in hun markt komt kunnen ze gewoon weigeren een licentie uit te geven. Dan maakt het niet uit hoe goed het nieuwe idee is, die nieuwkomer kan er dan niets mee.

Op die manier is het dus mogelijk om patenten niet alleen te gebruiken ter bescherming van eigen ontwikkelde technologieŽn, maar ook ter bescherming tegen concurrentie. Dat laatste is dus juist het omgekeerde van waarvoor patenten van origine zijn bedoeld. Ook is dit slecht voor zowel de consument als technologische ontwikkeling in het algemeen.

Dat het systeem van patenten op de schop moet is voor mij dan ook meer dan duidelijk.
We leven niet in een vrije markt economie. Zie de bailout.
Je hoeft toch geen patenten te schenden om een concurrerend product op de markt te zetten. Een patent help wel zodat mensen jouw producten niet na maken.

Als bedrijf A altijd geld moet stoppen in R&D waarna andere bedrijven dat idee gewoon kopiŽren. Dan kunnen die andere bedrijven altijd datzelfde product op de markt brengen tegen een fractie van de prijs die A moet vragen om de R&D kosten terug te verdienen. Hoe kan A dan nog winst maken om verdere R&D te bekostigen?
Het is voor bedrijven zonder eigen patenten-afdeling bijna niet mogelijk om alle patenten die betrekking kunnen hebben op het door hen ontwikkelde produkt te toetsen. Daarom hebben grote bedrijven een (mijns inzien) onterecht voordeel van de patent- en octrooiwetgeving.

Je zou ook kunnen stellen dat producten die heel eenvoudig na te maken zijn minder recht hebben op een patent dan producten die (technisch) moeilijker na te maken zijn.

[Reactie gewijzigd door blissard op 2 april 2010 11:02]

inderdaad want die 360 controller is 100% een origineel concept. Die knoppen layout en rumble functie hebben we nog nooit ergens anders gezien 8)7
leuk R&D geloof dat sony in 1994 bij ps1 een controller zat

mss sony R&D dat door M$ wordt gekopieerd

ps als M$ geen memorystick bogus had was Datel een leuke Xtra

aanwinst (bill zei zekers wij hebben/maken de beste)
MS klaagt alleen Datel aan, maar geen anderren die ook XBox controllers maken. Waarschijnlijk is er dan met DATEL meer aan de hand. Maar goed dat willen tweakers niet graag inzien want voor velen is MS evil (Ben zelf ook geen MS fan, maar ik houdt niet van Biased tegen dingen aankijken).

Waarschijnlijk dragen bedrijven die controllers maken voor de 360 royalties af, en als DATEL dat ook deed was er waarschijnlijk niets aan de hand (en ja dat moet bij Sony en haar PS3 ook). Maar na alle waarschijnlijkheid heeft DATEL gewoon een controller van MS open geschroefd, na gebouwd en kijken of het werkt daarna gewoon goedkoper op de markt gedumpt. Ja dan kan je rechtszaken verwachten op gesloten platformen als de PS3 en XBox 360.

Zelfs op platformen die meer open zijn, zoals de PC kan je ze verwachten, als jij een Logitech Muis volledig na bouwt en met een andere naam op de markt zet kan je om de dooie duivel aannemen dat Logitech jouw aan gaat klagen als ze erachter komen.

[Reactie gewijzigd door Dehnus op 2 april 2010 10:51]

jij zou het zelfde doen als het jou bedrijf was en iemand maakte iets waardoor jij minder geld zou verdienen...

dus niet triest.
Als er patenten geschonden worden dus wel. Dat is waar het hier om gaat.
Als er patenten geschonden worden dus wel. Dat is waar het hier om gaat.
Maar als ik als Opel een blik met vier wielen en een motor zou patenteren, dan zou ik dat voor geen mogelijkheid kunnen handhaven.

Veel bedrijven klagen ook concurrenten aan met patenten die nog in aanvraag zijn (patent pending), en als je als eisende partij maar hard genoeg blaft, met genoeg advocaten, dan heeft de tegenpartij gewoon geen kans om zich te verdedigen, ook al hebben ze gelijk. De eisende partij vindt wel een of andere vreemde maas in de wet waardoor jij toch met je zaakjes op moet houden.
<off

Grappig dat Microsoft niets anders dan steun krijgt van de gebruikers van tweakers, waar Apple op veel kritiek kan rekenen vanwege een patenten klacht tegen HTC.

/off>

Totaal met HappyTall eens. Het stigmatiseren en kruisigen van deze "Datel" zal weinig effect hebben tegen het aanbod aan namaak hardware. Grote kans dat Datel slechts een retailer is voor een 1000-tal leveranciers uit China, die deze controllers produceren. Die zullen vrij snel een nieuwe afnemer vinden voor een product waarvoor de set-up kosten en investering al zijn gemaakt.
Misschien omdat we hier te maken hebben met een echt patent en niet om patenten over een bounce-effectje die elke debiel kan maken?

En zoals iemand al zei, deze controllers bevatten rapidfire controllers. Hiermee kun je enorm snel en veel kogels schieten. Staat bekend als cheaten ;) Het is begrijpelijk waarom Microsoft deze controllers niet wil en waarschijnlijk waarom ze misschien geen licentie aan datel willen geven.

Licentie geven zou betekenen dat Microsoft cheaten goedkeurt en dat willen ze niet.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 2 april 2010 10:12]

Misschien omdat we hier te maken hebben met een echt patent en niet om patenten over een bounce-effectje die elke debiel kan maken?

Gelukkig ben jij niet de persoon die bepaald wat een "echt" patent is - aangezien een PATENTENBUREAU en geldig patent heeft uitgegeven op dat "debiele bounce-effectje".

Het blijft opvallend dat als Apple R&D-kosten beschermt met een aanklacht op patenten schending, iedereen hier het harnas in springt. Vervolgens komt MS met dezelfde actie - dan is R&D-kosten beschermen opeens een volkomen logische actie.

En zoals iemand al zei, deze controllers bevatten rapidfire controllers. Hiermee kun je enorm snel en veel kogels schieten. Staat bekend als cheaten Het is begrijpelijk waarom Microsoft deze controllers niet wil en waarschijnlijk waarom ze misschien geen licentie aan datel willen geven.

Aangezien deze functie nergens te bekennen is bij de MS-controllers, lijkt mij dat geen aanleiding tot klachten over patenten schending.
Alleen in amerika ja. In de europa zijn patenten op software verboden. En dat is het rotte aan het systeem in de VS en daarom loopt het daar de spuigaten uit. Het feit dat je software kunt patenteren is al krankzinnig! lol!

En bounce-effect R&D? Jij durft een bounce-effectje dat door een designer fftjes bedacht is te vergelijken met de R&D van een xbox controller? Jij gaat wel heel ver om je geliefde merk met onzinargumentatie te beschermen.

En misschien dringt het moeilijk tot je hoofd door, maar dit zijn controllers om ermee te cheaten. Het gaat niet om of het terugkomt in de controller, het gaat erom dat zulke rapidfire-controllers verboden zijn. Niet voor niets worden cheaters hard aangepakt op xbox live. Hardware-oplossingen zoals rapidfire zijn gewoon onmogelijk te detecteren. En als eigenaar van de xbox + live is het eenmaal not-done om een licentie aan een bedrijf te geven dat het cheaten promoot!

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 2 april 2010 10:32]

En misschien dringt het moeilijk tot je hoofd door, maar dit zijn controllers om ermee te cheaten. Het gaat niet om of het terugkomt in de controller, het gaat erom dat zulke rapidfire-controllers verboden zijn.

Niet voor niets worden cheaters hard aangepakt op xbox live. Hardware-oplossingen zoals rapidfire zijn gewoon onmogelijk te detecteren. En als eigenaar van de xbox + live is het eenmaal not-done om een licentie aan een bedrijf te geven dat het cheaten promoot!


Ik begrijp dit wel, geloof het of niet. Maar hoe staat dit in verband met patentenschending?
Dit stukje ging er puur om het feit waarom Datel waarschijnlijk geen licentie zal krijgen. Maar het stukje erboven die jij negeert ging over patentschending ;)
Echte patenten? de plaatsing en kleurtjes van knoppen op een generiek controller design? mischien nog wel futieler dan interface verbeteringen.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 2 april 2010 12:06]

En zoals iemand al zei, deze controllers bevatten rapidfire controllers. Hiermee kun je enorm snel en veel kogels schieten. Staat bekend als cheaten ;)
Jij loopt in het veld te sprayen met een M16, ik haal je even op 2km afstand overhoop met ťťn schot van een sniper-rifle.

Maakt rapid-fire van jou met je M16 dan een betere speler? Kogels spammen klinkt leuk als je een puber bent, maar echt fatsoenlijk richten is er niet meer bij.
Hmm, alle controllers gaan terug naar Nintendo :) En dus weer de zoveelste antitrustzaak tegen Wintel...

Anyway, ik vind de Microsoft controller sowieso mooier dan die van Datel.
Klopt helemaal. Uiteindelijk gaan alle huidige controllers terug naar de SNES-controller. Zelfs wat de kleuren van de knopjes betreft (maar dan in een andere volgorde).
Nintendo kan deze kerels ook nog eens gaan aanklagen. De echt xbox controller heeft namelijk een vrij slechte D-pad omdat het briljante d-pad design door nintendo is gepatenteerd (sony heeft een ander goed systeem voor de d-pad, maar voor microsoft bleef er helaas niet zoveel meer over).

Deze controller heeft de nintendo-style d-pad gewoon overgenomen.
Deze controller heeft de nintendo-style d-pad gewoon overgenomen.
Het patent op de D-pad is ongetwijfeld al lang en breed verlopen, sinds dat ding in '86 al op de NES zat.

Dan zou Nintendo ook kunnen gaan jagen op alle controller-fabrikanten die hun knoppen 'A, B, X, Y, Z, L en R' noemen.
doet MS nu toch ook 8)7
Waarschijnlijk ligt het aan de Turbo knop. Hierdoor kan men sneller schieten bij een x aantal spellen of andere spellen beter uitvoeren dan iemand met een originele controller. Dit zal wel 1 van de patenten zijn die Datel schend.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True