Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

De Britse hardwarefabrikant Datel sleept Microsoft voor de Amerikaanse rechter omdat laatstgenoemd bedrijf het gebruik van 'ongeautoriseerde' memory units voor de Xbox 360 blokkeert. Datel betoogt dat Microsoft op een monopoliepositie uit is.

Datel Design & Development heeft bij de rechtbank van San Francisco een aanklacht  tegen Microsoft ingediend. De softwaregigant annex consolebouwer maakte in oktober bekend dat de Xbox 360 na installatie van nieuwe firmware geen memory units van andere fabrikanten meer accepteert. Datel betoogt nu dat Microsoft ten onrechte zijn eigen producten bevoordeelt en zo een monopoliepositie op dit gebied creëert. Ook Datel maakt memory units voor de Xbox 360, en die zijn veel goedkoper dan die van Microsoft. De units van Datel werken echter niet meer nadat de Xbox 360 van de nieuwe firmware is voorzien.

Hoewel Microsoft nooit een reden heeft gegeven voor het blokkeren van 'ongeautoriseerde' memory units, lijkt duidelijk dat de consolebouwer het 'kraken' van de console of het gebruik van 'cheats' wil bemoeilijken. De actie van Microsoft lijkt vooral gericht tegen een memory unit van Datel waarin een standaard micro-sd-kaart gestoken kan worden, wat het uitwisselen van data tussen pc en console een stuk eenvoudiger maakt. Welke memory units geautoriseerd zijn en welke niet, heeft Microsoft echter nooit duidelijk gemaakt. In de aankondiging van de maatregel duidde Microsoft alleen de eigen memory units als geautoriseerd aan. Wanneer de zaak dient, is niet bekend.

Datel memory unit voor Xbox 360
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Ontopic: Ergens logisch natuurlijk ... adhoewel het fijn zou zijn backups te kunnen maken van je savegames.

Offtopic: Ik heb nog een "oude" 360 zonder HDMI etc. en als ik ooit de overstap zou maken zou het wel handig zijn als ik het middels een normale SD kaart op de pc sbox savegames kan backuppen bij mijn normale backups. Dit geldt natuurlijk ook bij een Xbox crash.
Je kunt ook gewoon zo'n migration kit gebruiken om alle contents van de ene harddisk op de andere te krijgen.
'gewoon zo'n migration kit' klinkt voor mij (als pcgamer zonder console) toch echt als vendor-lock-in; het expres moeilijker maken van standaard dingen die iedereen wel 'nodig heeft' (zeker met uitvallende consoles/harddisks zoals bij startup van de 360).

M.a.w. MS is weer lekker bezig... wanneer gaan ze daar in richmont begrijpen dat het alleen maar goed is als er vele bedrijven bezig zijn met acc. voor systemen. Laat ze dat ding anders eerst maar eens met winst verkopen, en de games in prijs halveren...
Vind je het gek? Het is toch ook hun console met hun software 8)7 Je kan je afvragen in hoeverre je een monopoly kan hebben op je eigen platform... op de consolemarkt in z'n algemeen zijn ze toch echt niet zoveel groter/kleiner dan de concurrent (Nintendo, Sony). Vendor lockin is meer van toepassing als 1 platform een groter exclusiever aanbod heeft dan een ander, waardoor je gedwongen wordt om naar 1 platform toe te gaan. Dat is hier niet het geval. Microsoft mag eisen leggen op hun eigen hard- + software... dat doet apple bijvoorbeeld ook in het geval van MacOS.

Als ze dat ding met verlies willen verkopen dan is dat hun eigen keus -hoewel dat ding al behoorlijk lang met winst verkocht word - en aan het succes van de X360 te zien doen ze dat nog best goed ook.

laatste kleine noot: Ze zitten in Redmond, niet Richmont.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 24 november 2009 15:28]

Vind je het gek? Het is toch ook hun console met hun software
Zo lang 'ie nog in een Microsoft-distributie centrum staat, is het inderdaad hun X-Box.

Maar zodra 'ie over de toonbank van een winkelier van eigenaar is gewisseld, is het toch echt niet meer hun x-box, en zou de nieuwe eigenaar ermee moeten kunnen doen wat hij zelf noodzakelijk/wenselijk acht.

Dit is hoe kopen/betalen de afgelopen +/- 2500 jaar heeft gewerkt, en hoewel veel moderne, geld-geile, patent-verslindende bedrijven dit liever anders zouden zien, is dit wettelijk vaak nog lang niet het geval.

Kortom: Microsoft moet maar eens beseffen dat de klant koning is, en niet de hofnar. :+
ja maar ze kunnen bjivoorbeelt wel zeggen dat je geen gebruik meer mag maken van xbox live en andere support omdat je je niet aan hun regels heb gehouden.

de xbox is van jou maar je houd nogsteeds dat je support en xbox via microsoft lopen
Ja, en? Dat is toch logisch. Xbox
Live is een netwerk van MS waar duidelijke regels voor gesteld staan. Als je je daar niet aan houdt, dan heeft dat gevolgen. Maar je Xbox werkt nog prima hoor.
Ik heb anders ook wel eens gehoord dat MS gehackte/gemodde xboxen disabled als je met live verbindt, waardoor je ook niet meer offline kunt spelen. Dat, of ze waren het van plan en zijn er op terug gekomen omdat ze het toch niet konden maken...
Maar zodra 'ie over de toonbank van een winkelier van eigenaar is gewisseld, is het toch echt niet meer hun x-box, en zou de nieuwe eigenaar ermee moeten kunnen doen wat hij zelf noodzakelijk/wenselijk acht.
En volgens mij legt MS je ook geen strobreed in de weg op het moment dat je je xbox wil hacken, cracken of in de brand wil steken.
Volgens mij maakt het Apple helemaal niets uit wat voor memory stickje, USB stickje of wat dan ook je in je mac doet.

Datzelfde geld ook voor een PC, die slikt ook elke HD, USB stick etc..

Als er een standard is kwa communicatie voor memory, dan met de fabrikant daar gewoon aan voldoen, en niet iets blokkeren.

Als ze een 'special' memoprys tickje willen maken, dan moeten ze die op de mark brengen via eigen specs.

Ries
Die savegames staan op je memory stick of je hd, dus die steek je dan gewoon in je nieuwe xbox360, inloggen en alles staat exact hetzelfde.
zelfs m'n moeder wil al der foto's (synoniem aan gamer met z'n savegames?) op 3 locaties bewaren, want zelfs zij begrijpt hoe makkelijk zulk spul kapot gaat.

De hele redenering van MS valt sowieso al in het water vanwege het feit dat je memory sticks kunt gebruiken.

[Reactie gewijzigd door precious1 op 24 november 2009 14:54]

De hele redenering van MS valt sowieso al in het water vanwege het feit dat je memory sticks kunt gebruiken.
Dat is niet helemaal waar.
De memorysticks van MS kunnen namelijk niet zomaar uitgelezen worden op andere hardware dan de XBOX.
De Datel kaartjes daarentegen bevatten MicroSD kaartjes die je kan verwijderen en dus wel kunt uitlezen op bv een PC.
Zo wordt het dus mogelijk gemaakt om bv je savegames of je gebruikersprofiel aan te passen. Dus ze hebben wel degelijk een punt.
Dan is het natuurlijk de vraag waarom de kaartjes van microsoft, voor dezelfde capaciteit, veel duurder zijn zonder een merkbaar technische reden aan te kunnen wijzen? Als het dan toch de "veiligheid" is die primeert, waarom geeft microsoft aan andere producenten van deze kaartjes dan niet de kans hun producten aan te passen aan de update van de xbox, zodat deze voldoen aan de vereiste specificaties? De geschiedenis van microsoft toont dat deze "zakenpraktijk" schering en inslag is.

Datel heeft een sterk punt, microsoft zet andere fabrikanten buiten spel zonder de optie om aan de vereisten van microsoft te voldoen. Deze "nalatigheid" van microsoft kost fabrikanten omzet, microsoft vraagt woekerprijzen voor "geautoriseerde" memory-units. Deze twee zaken bijeen geteld kunnen wel eens zwaar doorwegen in deze rechtzaak. Indien Datel wint, komt het de geldbeugel van de xbox-gebruiker enkel ten goede.

edit: structuur

[Reactie gewijzigd door Sjaaksken op 24 november 2009 16:45]

Dat de randappratuur van MS veel te duur is ben ik met je eens.
Datel heeft een sterk punt, microsoft zet andere fabrikanten buiten spel zonder de optie om aan de vereisten van microsoft te voldoen.
Maar deze conclusie kan je lijkt me niet trekken. Wat ik begrepen heb werken de memory cards van Datel al 3 jaar op de 360. Wie zegt er dat MS niet al 3 jaar bezig is om Datel een licentie aan te smeren en het nu gewoon zat is dat Datel geld verdient op hun platform zonder daar een fee voor af te dragen.

Dan laat ik wel even in het midden of dat al dan niet netjes is van MS, maar volgens mij staan ze wel gewoon in hun recht. Het is tenslotte hun platform.
En al zou dat waar zijn, over licentie kosten die Datel zou moeten betalen, dan vind ik het nog een slechte zaak van Microsoft om de boel dan gewoon maar te blokkeren. Hiermee heb je namelijk wel klanten die hun randapparatuur, wat al drie jaar lang goed functioneert, ineens niet meer kunnen gebruiken na de desbetreffende update. Als Datel niet zou betalen, is simpelweg blokkeren mijn inziens een verkeerde oplossing, ze kunnen Datel dan beter voor de rechter slepen om hun gelijk te halen zonder daar hun klanten mee dwars te zitten.
zou jij het pikken dan dat een ander al ruim drie jaar jouw zooi gebruikt zonder ervoor te betalen?

besides, het is niks nieuws wanneer er geen licentie wordt betaald, dat het dan niet meer werkt.

en mocht dit het geval zijn met Datel, sja, eerst dokken en dan verder praten.

Datel had wel even na kunnen denken voordat ze hun meuk op de markt brachten, vind je niet?
Natuurlijk is het logisch, maar het werkt ook concurrentie tegen. Ik verwacht daarom dat Microsoft hiervoor een boete moet betalen en daarna moet gaan filteren op technologie i.p.v. fabrikant.

Datel concurreert op prijs. Als Microsoft Datel weigert (wat ze dus doen) zonder goede rede (dat zal de rechtbank beslissen), dan misbruiken ze hun machtspositie. En dat is verboden.

De enige manier om een groter marktaandeel te krijgen in een gezonde economie is door te concurreren op prijs, kwaliteit en voorwaarden. De kans is groot dat Microsoft zo een concurrent probeert kwijt te raken, maar de manier waarop dat gebeurd zorgt ervoor dat deze concurrent flink terug bijt met een rechtszaak.
Dit is toch hetzelfde verhaal als met Apple.
O ja, welke hardware mag je van Apple niet gebruiken dan?

Bedoel je het syncen met de Palm Pre? Daar gaat het erom dat hun *software* niet misbruikt mag worden door Palm, de hardware werkt prima en is volledig geautoriseerd.

Valt wat te zeggen dat de App Store beperkend is, maar ook daar geldt dat in principe iedereen welkom is, mits de voorwaarden van Apple worden voldaan. Er is geen competitie met de eigen apps (uitzondering en terecht doelwit van onderzoek: het weren van 3G VOIP-apps). Ook worden developers niet gedwongen exclusief voor de App store te gaan.

Microsoft weigert zijn gebruikers gewoon 100% het gebruik van hardware X. Zonder enige andere reden dan dat ze anders hun eigen hardware niet kunnen verkopen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 24 november 2009 14:57]

Bedoel je het syncen met de Palm Pre? Daar gaat het erom dat hun *software* niet misbruikt mag worden door Palm, de hardware werkt prima en is volledig geautoriseerd.
Die moet je toch even uitleggen want je spreekt jezelf tegen volgens mij... de hardware werkt prima en is volledig geautoriseerd? Itunes mag niet gebruikt worden voor het syncen met een Palm Pre of een Blackberry... dan is het toch niet geautoriseerd door iTunes? Ik snap je punt totaal niet. Sterker nog, met het syncen met iTunes is winst verder niet ter sprake, itunes is immers gratis... Datel probeert toch echt te verdienen aan het product van een ander ;)

Verder sla je de plank ook aardig mis imao; eigenlijk wat je nu zegt mbt Apple, slaat ook op dit verhaal tussen Datel en MS. Datel heeft geen overeenkomsten en probeert een eigen product te koppelen aan de software/hardware van MS... niet geautoriseerde hardware dus. Datei word ook niet gedwongen alleen deze kaarten te produceren, ze proberen een graantje mee te pikken.

Het is dus vrij logisch dat MS hardware van fabrikant X weigert als deze daar geen toestemming voor heeft, straks ontstaan er problemen en mag jij raden wie de schuld krijgt... het 'crashen' van de console zal vast niet aan de cartridge liggen... maar toch had Datel toevallig een slechte serie verkocht, maar ja de 360 werkt niet dus ligt het aan MS... je begrijpt wel waar zoiets naartoe gaat, dat soort dingen gebeuren dagelijks!

Misschien zou MS het anders aan moeten pakken; het is goed dat ze die sticks gebruiken, maar dan vervalt wel je garantie... dat is eigenlijk hetzelfde als met imitatie cartridges, fabrikanten houden het niet werkelijk tegen, maar bij gebruik van de verkeerde cartridges vervalt wel automatisch je garantie ;)

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 24 november 2009 15:24]

Ik snap je bezwaren.

Het verschil is dit: Een Palm Pre kan gewoon met OS X communiceren zoals ieder ander apparaat. Hij werkt binnen alle reguliere technische specificaties.

Wat *niet* werkt, is synchroniseren met iTunes. Dat is ook helemaal niet iets hardwarematigs, maar Palm gebruikt slimme softwaretrucs om zich voor te doen als iPod. Palm wilde zelfs de USB-standaard overtreden daarvoor en buiten de eigen specificaties gaan treden. Overigens is er de optie voor Palm om hun eigen software en/of plugin te maken en dan kan het gewoon wel, maar daar kozen ze niet voor.

Aan het einde van de rit is het gedrag van Apple een bescherming van de eigen investering, ietwat flauw, misschien, maar niet anti-competitief.

Hier is het omgekeerde aan de hand. De Datel voldoet aan alle techniche specificaties, maar Microsoft wijzigt de software om het *niet* mogelijk te maken (in plaats van Palm die buiten-specificatie trucs deed om *wel* mogelijk te maken). Er is geen alternatief voor Datel om *wel* de hardware bruikbaar te maken (nou ja, op het uitbrengen van een eigen console, maar dat gaat natuurlijk wel heel veel verder dan het schrijven van een sync-programma).

Oftewel: in het eerste geval zat de 3rd party te klooien om dingen mogelijk te maken. In dit geval zit de first party te klooien om dingen onmogelijk te maken.

Dat laatste lijkt me nogal anti-competitief. Het zou betekenen dat een first-party zeer vergaande controle over de fysieke hardware en uitbreidingen krijgt.

Ben het helemaal eens dat MS kan stellen dat garantie vervalt, want op deze manier is het anti-competitief gedrag. Alsof Sony een TV maakt die alleen maar met Sony dvd-spelers werkt.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 24 november 2009 16:55]

Pardon? Heeft Apple dan ook een gameconsole? Voor de macs is overigens geen speciaal geheugen nodig, dus ik ben benieuwd wat je dan bedoelt??
Hij doelt op het feit dat iTunes actief apparaten weert die geen iPod (of iPhone of aanverwanten) zijn ookal zijn ze wel compatible, en daar gewoon mee wegkomt. Of OS X die je alleen op een officiele Apple computer mag installeren, ookal is de hardware wel compatible.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 november 2009 14:50]

De vergelijking met OS X gaat nog veel schever dan die met de Palm Pre (zie mijn reactie hieronder).

Je mag op een Apple computer namelijk zonder problemen geheugenreepjes van een derde-partij installeren, of extra harde schijven in je Mac Pro schroeven (of als je handig bent, in je Macbook).
Je mag OS X anders niet installeren op een niet-Apple moederbord. Dat je wat onderdelen kunt vervangen doet daar weinig aan af. Oftewel, om je eigen quote van hieronder te gebruiken:
Microsoft Apple weigert zijn gebruikers gewoon 100% het gebruik van hardware X. Zonder enige andere reden dan dat ze anders hun eigen hardware niet kunnen verkopen.
Ik proef een beetje pro-Apple danwel anti-MS in je manier van reageren. Wellicht bedoel je het niet zo, in dat geval mijn excuses. Maar waar Sargeman op doelt is dat Apple dat soort dingen ook doet en daar mee wegkomt, en dus is er geen enkele reden om aan te nemen dat Datel deze rechtzaak tegen MS wťl gaat winnen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 november 2009 15:00]

Dat komt doordat techneuten vaak het verschil niet zien tussen iets wat technisch mogelijk is, en juridisch mogelijk is.

Dat is kan, wil niet zeggen dat het mag.

Je iTunes-verhaal is trouwens een slecht voorbeeld, want wat Palm deed, was zich niet aan USB-specificaties houden en een geregistreed usb-id van een ander merk aannemen, wat gewoon een grote no-no is, en ze bijna de licentie op het USB-label had gekost. Los van het doel, de gebruikte middelen kunnen gewoon niet.

Als Datel geheugenkaartjes had gemaakt die zich in een of ander geregistreerd id had voorgedaan als zijnde van een ander merk (Microsoft bijvoorbeeld), is dat ook het digitale equivalent van paspoortvervalsing.

Compatibiliteit heeft er niet eens mee te maken. Het enige verschil is dat als iets NIET compatible is, de hele juridische vraag niet aan de orde komt. Maar die stelling kun je niet omdraaien.
Pardon? Heeft Apple dan ook een gameconsole? Voor de macs is overigens geen speciaal geheugen nodig, dus ik ben benieuwd wat je dan bedoelt??
Wat hij bedoelt, is dat hij even hip wil doen door met de trend mee te doen om op Apple te spugen. Over hun oude vertrouwde windowsje en de rest van MS willen ze niks kwaads horen, want dan gaan ze inzien dat ze zelf "the evil" op hun computer hebben geÔnstalleerd, maar op Apple katten omdat ze producten leveren die de consument blijkbaar graag wil hebben kan wel, terwijl MS net zo erg is, en vaak nog erger zelfs.
Datel betoogt nu dat Microsoft ten onrechte zijn eigen producten bevoordeelt en zo een monopoliepositie op dit gebied creŽert.
Huh? Het is een proprietary interface, de specificaties zijn door Microsoft ontworpen en ongetwijfeld op allerlei manieren beschermd via copyrights en patenten en zo. Niet helemaal onterecht denk ik, de hele Xbox-franchise is gewoon eigendom van Microsoft.

Heeft Datel dan eerst toestemming gevraagd om ook geheugenmodules te mogen vragen? Hebben ze specificaties van Microsoft gekregen? Volgens mij is het gewoon reverse-engineered.

Het is nog steeds Microsoft's console en Microsoft's ontwerp, ik snap best dat ze dat willen beschermen, en snap niet helemaal wat je daar tegenin zou kunnen brengen. Ze kunnen ook Toyota aanklagen omdat zij een monopolie willen op Toyota benzinetank-doppen of zo.

De Xbox is Microsoft's terrein, en zij bepalen de regels. Het zou wat anders zijn als ze eerst expliciet toestemming hadden (authorized dus), maar dat hadden ze niet.

(Waarmee ik niet wil zeggen dat ik vind dat MS gelijk heeft, maar vanuit zakelijk oogpunt vind ik dit een vreemde zaak.)

[Reactie gewijzigd door 19339 op 24 november 2009 14:47]

Volgens mij is het gewoon reverse-engineered
Nou en? Dat mag gewoon. Je mag clean room reverse engineering toepassen, zeker als de fabrikant geen documentatie vrijgeeft over zijn systeem en het op geen enkele manier mogelijk maakt om compatible hardware te maken. Overigens zegt dit verder niets over of MS ook dat soort apparaten mag weren of niet.
Lees jij aub eens eventjes goed wat clean room exact inhoudt... wat dat kan hier niet eens ter sprake zijn... even een paar quotes uit het door jou gelinkte artikel
is the method of copying a design by reverse engineering and then recreating it without infringing any of the copyrights and trade secrets associated with the original design.
The term implies that the design team works in an environment that is 'clean', or demonstrably uncontaminated by any knowledge of the proprietary techniques used by the competitor.
Typically, a clean room design is done by having someone examine the system to be reimplemented and having this person write a specification. This specification is then reviewed by a lawyer to ensure that no copyrighted material is included.
De interface is ontworpen en gepatenteerd doos MS, Datel moet gebruiken maken van die interface anders werkt de kaart niet... dus wordt er automatisch gebruik gemaakt van de gepatenteerde technieken van een ander... dus geen clean-room, dan hadden ze er ook een reverse engineered console bij moeten leveren.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 24 november 2009 15:55]

Lees jij aub eens eventjes goed door wat er exact in mijn post staat. Ik weet dondersgoed wat het inhoudt. De foute aanname die je maakt is dat ik beweer dat de memory unit van Datel op dezelfde manier tot stand is gekomen - ik doe nergens een dergelijke bewering want ik weet dat helemaal niet, ik zeg alleen dat je op die manier kan en mag reverse engineeren.

Maar als we het er toch over hebben: waar staat dan dat die aansluiting gepatenteerd is? De memory unit is gewoon een USB storage device, maar dan met een andere connector (en een andere USB class id natuurlijk). Daar kan MS weinig aan patenteren. Bovendien is het nog altijd Datel die MS aanklaagt, niet andersom. Als Datel daadwerkelijk patentinbreuk had gepleegd dan had MS wel meer gedaan dan alleen hun devices geweerd, denk je ook niet?

Bottom line is dat de memory unit van Datel gewoon legitiem is, waar MS an sich vrij weinig aan kan doen, behalve dmv software die units niet ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 november 2009 17:57]

Beetje onzin dit, MS is tegenwoordig erg van de publieke opinie winnen. Dus elke keer als ze weer een stap zetten om zelf bakken met geld te verdienen, dan geven ze aan de mainstream consument het argument van beveiliging en anderen beschermen.

Zo ook met het modden, (even afgezien van de discussie of modden mag of niet) bannen ze een hele handel en wat geven ze dan als argument? "de veiligheid van andere gamers", pardon?!?! sinds wanneer kan je met het modden van je eigen console opeens andere gamers lastig vallen of hun onveilig maken?
Nu ook met de memory cards, komen ze weer met hun verhaal van veiligheid en bescherming van de mainstream consument. Alleen als ze iets verder kijken, dan kan dat cheaten en gamerscores veranderen ook gewoon met hun eigen Data Migration Kitt die ze gratis aanbieden. En het upgraden van je gamerscore levert nou niet echt een gevaar voor anderen op xbox live. alsof die dan opeens bescherming zouden moeten hebben.

Al met al dus weer gewoon een lomp verhaal van MS waarmee ze de mainstream consument voor de gek willen houden en intussen allerlei manieren willen implementeren om geld te verdienen.
Het moet niet gekker worden, of je kan straks alleen nog MS USB sticks, MS HDMI kabels, MS batterijen gebruiken met dat ding.

Hopen dat ze die gasten weer een lekker grote boete opleggen. MS heeft misschien niet een heel groot aandeel in de console markt, maar door hun gedwongen inkopen in elke markt ongeveer beginnen ze langzamerhand toch wel een grote invloed op mensen te hebben. En met al dat MS-only spul moet daar echt een halt aan geroepen worden. Want voor we het weten hebben we allemaal een MS-koffieapparaat die alleen met MS koffiepads werkt.

[Reactie gewijzigd door dangerpaki op 24 november 2009 14:52]

Want voor we het weten hebben we allemaal een MS-koffieapparaat die alleen met MS koffiepads werkt.
Was het niet zo dat in den beginne er alleen DE pads in de Senseo mochten? Het gaat hier nu alleen niet om twee stukjes koffiefilter met wat koffie er tussen, maar over een gereverse engineerde, proprietaire memory card, die MS zelf heeft ontwikkeld. Dit soort bedrijven zijn console bouwers al jaren lang een doorn in het oog en MS is nu toevallig een die er genoeg van heeft en de boel blokkeert. Als je iets koopt dat niet van het merk zelf is, hetzij Microsoft, hetzij Sony of Nintendo, dan loop je vroeg of laat tegen de mogelijkheid aan dat de boel niet meer werkt na een systeem update. Zo is het altijd al geweest, dus nu moet Datel niet gaan lopen miepen dat hun eigen third-party hardware opeens niet meer werkt.
In dit geval is het dus wel Microsoft die niet alleen Datel dwars zit maar ook zijn eigen userbase welke gebruik maken van third party items, wat al jaren kan zonder problemen met andere consoles (ps1,ps2, ps3, gameboy,gamecube,DS, wii en de oude XBOX) nu opeens is dat niet meer mogelijk op de XBOX360 na een update.

Ik heb zelf het idee hierbij dat het eigenlijk alleen maar inkomsten opkrikken is, mensen die third party accessoires hebben gekocht zijn nu verplicht om het zelfde item nog een keer te kopen, maar nu met een microsoft logo erop en tegen 3x de prijs welke de third app accessoire kost.... en daarnaast ook nog eens met veel minder mogelijkheden....

Nu zijn het geheugensticks, wat is de volgende stap?
alu hoedje op?