Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Nintendo werkt aan een oplossing voor het gebrek aan opslagruimte op de Wii. Dat zal echter geen externe harde schijf zijn, zegt Laurent Fischer, de Europese marketingdirecteur van het bedrijf.

Wii met harde schijfEr gaan al geruime tijd geruchten over extra opslagruimte voor de Wii. Nintendo heeft zich over een eventuele uitbreiding echter steeds op de vlakte gehouden. Laurent Fisher, Europese marketing directeur van Nintendo, bevestigt nu dat in Japan inderdaad gewerkt wordt aan een oplossing voor de beperkte opslagcapaciteit van de Wii, maar dat het bedrijf niet van plan is om een externe harde schijf op de markt te brengen. Fisher zegt zelfs dat Nintendo "absoluut niet van plan is om extra hardware uit te brengen."

De uitlatingen van Fisher lijken tegenstrijdig met de personeelsadvertentie die Nintendo twee weken geleden plaatste. Daarin werd gezocht naar iemand die een testplan kon opzetten voor apparatuur die via usb op de Wii aangesloten is, wat doet vermoeden dat Nintendo wel degelijk hardware in ontwikkeling heeft.

Fisher kwam vorige week in het nieuws omdat tijdschrift Edge uit zijn mond opgetekend zou hebben dat gamers niet zaten te wachten op extra opslagcapaciteit en dat hebben dat extra capaciteit 'alleen voor geeks' interessant was. Fisher ontkent de uitspraak echter en zowel hij als Nintendo-directeur Satoru Iwata hebben zich inmiddels uitgeput in excuses. Iwata heeft inmiddels aangegeven dat er wellicht een kleine groep is die niet genoeg heeft aan de 512MB intern geheugen van de Wii en de mogelijkheid om op SD-kaart op te slaan - maar dat die groep wel uit de fanatiekste gebruikers van de Wii bestaat, en dat Nintendo van plan is hen tegemoet te komen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Waarom moeilijk doen? :) gewoon online opslag bij Nintendo 8)7 duuhhhh!! kan je overal bij + geen extra hardware toevoeging...heb je meteen een rede omdat ding op i-net aan te sluiten (voor de gene die dat eigenlijk niet van plan waren) en te registreren :Y)
Dat was exact mijn gedachte ja. Omdat het toch maar voor een kleine groep gebruikers is (alleen de mensen die niet genoeg hebben aan de huidige 512MB), is dit nog best goed te doen voor Nintendo denk ik.
Dit is min of meer hun huidige aanpak. De downloadbare games kun je nu zonder problemen verwijderen en opnieuw downen. Probleem is alleen dat dit (nog) niet werkt voor DLC.
Ik dacht in eerste instantie aan mijn 386 terug, toen ik daarop een HDD van 80 MB had en die op een gegeven moment vol dreigde te raken. Net op dat moment kwam MS-DOS 6.2 met DriveSpace, waarmee de bestanden on the fly werden gecomprimeerd.
Zou Nintendo niet ook zoiets kunnen doen? Ik geloof dat ik destijds een gemiddelde compressiefactor van 1,4 haalde. Heb je toch ruim 700 MB ipv 512 MB ;)
Maar online opslag is zeker net zo'n goede optie, ben benieuwd wat het zal worden.
Een dan is van die 512 MB intern ook nog eens een deel gereserveerd voor het "OS" dat erop staat. Dan blijft er weinig van over. Als ze nou gewoon de mogeljikheid zouden creeeren om kanalen op een kaartje op te slaan i.p.v. in het interne geheugen, zou dat al heel veel schelen. Het kan nu ook wel, maar dan kun je ze niet gebruiken, totdat je ze terug zet op het apparaat.

Doe anders desnoods een soort beveiligde "Nintendo-only" usb stick.

[Reactie gewijzigd door ejtje op 17 juni 2008 17:05]

Het klinkt net alsof je de 512MB ziet op gegeten worden door Vista op de Wii :Y)
Het OS van de Wii is echt niet groter dan nodig is. Het hoeft immers niet 1000-en 1 verschillende printers en input devices te ondersteunen en laden.
Er valt ook een best groot deel van de storage weg als je dat zet tegenover hoeveel je krijgt. En met de komst van de Wii-ware games (die al gauw 40 MB per stuk zijn), zit de boel snel vol. Zeker als je ook al alle standaard kanalen hebt gedownload die er beschikbaar zijn.

Het standaard "OS" (@VisionMaster: ik zette het al tussen aanhalingstekens, omdat het geen echt OS is zoals een vergelijk met zoals jouw voorkeur voor Vista, maar dat is het in feite voor de Wii wel) neemt al gauw van 20% tot 25% van de interne storage voor zijn rekening als je alle update hebt gedraaid.. Dan komen de standaard berichten er nog bij (de systeemberichten over het gebruik kun je zelf NIET verwijderen) elke dag dat je hem gebruikt.

Al met al vindt ik het weinig, omdat Nintendo het combineert met opslag voor het systeem zelf. En ondersteuning voor SD kaartjes is er bijna niet, omdat je er niets op kan "installeren"
Ik moet even vallen over het idee dat ik een voorkeur heb voor Vista: "Ik verafschuw Vista! en plain public". Sorry, dat moest van mijn hart. O-)

Mijn beschrijving van een besturingssysteem is van alle software die de hardware aanspreekbaar maakt voor de processen die er in leven. Dat is van DOS, Embedded Linux, BSD tot aan de Windows distributies. De Wii heeft net zo goed een OS om alle devices aan de gang te houden en het spel te spelen.

De Wii heeft 512MB intern geheugen, dat is inderdaad niet veel, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het Wii OS hier echt veel vanaf zou snoepen voor de spellen. Echte heftige spellen kan je hier niet in kwijt.

Ik vind het jammer dat de SD kaartjes groter worden, maar dat ik er met de Wii verdomde weinig mee kan doen. Het zou

[Reactie gewijzigd door VisionMaster op 21 juni 2008 13:46]

Ohnee, die systeemberichten zullen ook echt veel ruimte in beslag nemen...
Met dagelijks gebruik zal dat waarschijnlijk nog geen kbyte per maand komen.

Ik ga er van uit dat de oplossing waar aan gewerkt wordt SD ondersteuning is.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 18 juni 2008 10:12]

Iedere dag....over 1,5 jaar...per bericht toch al gauw 2 tot 4 kb (@Knirfie244: ik weet niet hoe jij komt aan een kbyte in de maand, maar ga eens kijken hoe groot een standaard e-mail is waar bijna geen inhoud in zit). Dan nog de update berichten, berichten over games, berichten van vrienden met Mii's, plaatjes e.d. Als je dit allemaal niet per dag opschoont, ben je na 1,5 jaar Wii al snel een MB'tje of 10, of meer kwijt. Das toch alweer minstens 2% van je totale storage. En dan moet je Wii toch nog wel een paar jaar mee. Met 512 MB gaat het dan toch helaas redelijk snel achteruit.

[Reactie gewijzigd door ejtje op 18 juni 2008 10:36]

Als ze nou gewoon de mogeljikheid zouden creeeren om kanalen op een kaartje op te slaan i.p.v. in het interne geheugen, zou dat al heel veel schelen. Het kan nu ook wel, maar dan kun je ze niet gebruiken, totdat je ze terug zet op het apparaat.
Het hangt af van het kanaal.
Sommige toepassingen kan ik wel degelijk rechtstreeks vanaf het SD kaartje draaien en anderen niet.
Als ze het zo maken dat nieuwe WiiWare games en downloadable content vanaf het SD kaartje kan draaien dan is het wel een aardige oplossing.
Liever een harde schijf maar er past toch redelijk wat op een SD kaartje. Ik heb nu bijna 10 virtual console games (N64) op de SD kaart staan en hij is nog geen 10% gevuld.
Volgens mij zal nintendo meer kijken richting online opslag. Dit heeft heel wat voordelen en kan voor een bedrijf als nintendo toch niet zo moeilijk te realisren zijn.
"Fisher zegt zelfs dat Nintendo "absoluut niet van plan is om extra hardware uit te brengen.""
Daar was ik al bang voor. De wii verkoopt nog altijd veel te lekker opdat ze er iets aan willen veranderen. De geruchten dat er aan een dvd-compatibele versie (beeld wtv) wordt gewerkt, vrees ik dat het nog even wachten wordt. Daarom dus toch gisteren zo'n ding gekocht.
Misschien moet dat gelezen worden als:

Fisher zegt zelfs dat Nintendo "absoluut niet van plan is om extra hardware uit te brengen." (maar dat bestaande hardware van anderen compatibel wordt gemaakt middels een firmware update)

Daarmee heeft hij dus nog niets verklapt maar ook niet gelogen.

[Reactie gewijzigd door Coromoto op 17 juni 2008 17:16]

Zoiets denk ik ook. Ik zie in dit licht twee opties:
- Normale USB harddisks (zoals een mooie witte WD passport) compatible maken
- SDHC gaan ondersteunen door een F/W upgrade

Als ze wel zelf met hardware komen (wat Nintendo kennende nog het meest logisch lijkt) dan zou een compacte (en te kleine ;-)) SSD ook nog een optie zijn.
jullie reacties kllinkten idd heel logisch, maar verandert nog niets aan het feit dat de wii zo'n melkkoe is, dat wijzigingen maar heel traag gebeuren. :/
Waarom niet iets simpels als een usb stick waarin je een SD-kaartje kan proppen, kun je er ook nog mee naar vrienden toe.

edit:
zu spät

[Reactie gewijzigd door QinX op 17 juni 2008 17:05]

Ah, misschien willen ze het daarom niet op de SD kaart...

er zit overigens al een SD lezer in.
Je kunt er toch gewoon een grotere SD kaart in zetten, of werkt dit alleen met speciale Wii SD kaarten ofzo? Die dingen kosten toch maar 10 euro tegenwoordig...
die 512MB is intern geheugen, geen SD-kaartje. SD kaartjes kan je enkel gebruiken als backup (dus niet-actieve content)
Die 512MB is overigens ingedeeld in "blokken", wat het volgeraken natuurlijk alleen maar bevordert.

Misschien komt Nintendo met een softwareoplossing die het gerbuik van de SD kaartjes vereenvoudigd?
Aanvulling: met intern geheugen wordt het werkgeheugen bedoeld, en niet het opslaggeheugen.
En waar komt het idee van een externe HDD dan vandaan? Niet als uitbreiding van het werkgeheugen neem ik aan... ?
Een pagefile :+
Ik snap eigenlijk niet waarom niet? Gooi dat ding open voor usb hardeschijven en je gaat meer Wii's verkopen.
En dat is belangrijker dan eigen opslagmedia, ok dat ook wel voor het design.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 17 juni 2008 17:07]

Ach...ze verkopen er nu in theorie al meer dan ze er kunnen maken. Waarom zou je dat dan als bedrijf als geldig argument zien.
En je gooit de deur voor illegale spellen van HD spelen wijd open natuurlijk.
Niet noodzakelijk, voor zover geweten ondersteunt de wii alleen maar usb1.1. Dit is niet snel genoeg om een wii spel data stream over te zenden, dus zal niet gebruikt kunnen worden om iso's van te laden(zoals op de originele xbox).
Kijk eens op hackmii.com voor meer info (is nu down vanwege /.tten door een nieuwe wii firmware die homebrew kan blocken)
Toevoeging op vanThijs: En daarnaast, het branden van een DVD is zo gebeurt hoor :) Kost paar minuutjes meer dan copyen naar extern medium.

[Reactie gewijzigd door orange.x op 17 juni 2008 19:42]

Meer Wii's zullen ze er niet door verkopen. Het is juist bedoeld voor degene die er een hebben en er te weinig opslagruimte op vinden zitten.
Ook verkoopt Nintendo genoeg Wii's, hier voor hebben ze geen ad-ons nodig.
denk je dat mensen zitten te wachten om nog meer troep voor hun wii te kopen?
Mensen kopen eenmaal hun console, en extra apparatuur word zowat niet verkocht.
Het enige waar je meer dan, zeg, 8GB (wat op een SD past) voor nodig hebt is voor het afspelen van films en illegale spellen. Laten die twee nu precies de dingen zijn die op een ongemodde Wii niet kunnen, en Nintendo blijkbaar niet wil.

Ze gaan misschien wat meer Wii's verkopen, maar krijgen wel meer problemen met piraterij (want de drempel is weer een stuk lager), en die Wii die DVD's af kan spelen kun je ook wel vergeten (want XviD vanaf een HDD werkt ook prima).

Die SD's kunnen al genoeg data kwijt, het nut van een externe HDD is er voor Nintendo zeker niet.
Dit is wel mogelijke op een ongemodde wii....
hackers hadden en "bug" gevonden waardoor ze op iedere wii software kunnen installen zoals: wiiware/virtual console spellen
"Absoluut niet van plan om hardware uit te brengen"

Misschien doelen ze dan op een dienst voor online opslag?
Zat ik ook aan te denken, maar is dat niet traag met het inladen en opslaan van je gamedata... Nog sneuer, die mensen die nu Ziggo hebben kunnen dan straks niet gamen, of moeten het doen met een oudere savegame :9
Wat willen mensen dan allemaal erop zetten? Een of twee 2GB SD kaarten van een paar euro lijkt me toch ruim voldoende voor zowat alles wat je met een Wii wilt doen? Het enige wat echt veel ruimte slikt zijn films, maar het lijkt me niet dat veel mensen de Wii als movie player gebruiken.
probleem is dat je lang niet alles op je SD kaartje kan zetten. Daarnaast kan je geen van de , als je ze al kan kopieren, kanalen, virtual console games, wiiware games en veel saves direct vanafde SD kaart benaderen ;) Ofwel erg onhandig tenzij je jongleren met saves ed. leuk vind :+

[Reactie gewijzigd door mokumouse op 17 juni 2008 17:27]

dat is waar, aan de andere kant speel ik geen 30 spellen te gelijk dus voor af en toe kopiëren heb ik aan mijn 2 gig sd kaartje genoeg

Mijn saves laat ik staan (nemen niet zoveel ruimte in), en alleen de virtual console/wiiware spellen wissel ik wel eens.
maar dat die groep wel uit de fanatiekste gebruikers van de Wii bestaat, en dat Nintendo van plan is hen tegemoet te komen.
dat zal dan het verschil wezen ;)
Online opslag is er al, want iedere game die je gedownload/gekocht hebt kun je ieder moment weer downloaden (zonder kosten). Alleen handig is dat natuurlijk niet, want je moet het eerst weer downloaden voordat je de game kan spelen.